abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101640249
Psychologie studeren. O+
  woensdag 7 september 2011 @ 16:51:06 #102
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101677366
Persbericht Tilburg University

Serieus, hoeveel mensen hij niet met zich mee naar beneden trekt... hoorde het bij college een paar uur geleden :?

Xx
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 7 september 2011 @ 16:51:35 #103
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101677392
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:51 schreef Tink89 het volgende:
Persbericht Tilburg University

Serieus, hoeveel mensen hij niet met zich mee naar beneden trekt... hoorde het bij college een paar uur geleden :?

Xx
Ik vind het écht schokkend... :{
Het staat ook bij RTL Nieuws etc. en vanavond is er een persconferentie. Ben wel benieuwd of het echt allemaal zo is, zoals het er staat...
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  woensdag 7 september 2011 @ 16:57:13 #104
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_101677655
Wtf :/

Teleurstellend.
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_101677809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:51 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik vind het écht schokkend... :{
Het staat ook bij RTL Nieuws etc. en vanavond is er een persconferentie. Ben wel benieuwd of het echt allemaal zo is, zoals het er staat...
Nou, als het echt zo is, dan is dat best drastisch. Hij heeft volgens mij geen enkel artikel alleen geschreven, de laatste jaren, dus dat zou betekenen dat iemand anders er van moet hebben geweten. Toch? Dus misschien gaat dit nog wel een stuk dieper.
  woensdag 7 september 2011 @ 17:01:40 #106
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101677882
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:00 schreef SH. het volgende:

[..]

Nou, als het echt zo is, dan is dat best drastisch. Hij heeft volgens mij geen enkel artikel alleen geschreven, de laatste jaren, dus dat zou betekenen dat iemand anders er van moet hebben geweten. Toch? Dus misschien gaat dit nog wel een stuk dieper.
Ja, ALS het inderdaad zo is, dan is het nogal heavy. Vooral omdat er best veel mensen onder hem stonden etc.

Ik ben opeens "blij" dat ik de gezondheid kant doe in Tilburg :@
  woensdag 7 september 2011 @ 19:06:57 #107
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101682941
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ja, ALS het inderdaad zo is, dan is het nogal heavy. Vooral omdat er best veel mensen onder hem stonden etc.

Hoorde het bij college van de docenten, die wilden verklaren waarom onze gastdocente even niet in staat was tot het geven van college (helft van de papers die zij ooit schreef, waren ook van Diederik). Zij hebben het rechtstreeks van de 'grote bazen'...en waren overigens in tranen.

For the record:

Diederik heeft bekend. Het is echt waar en duurt al minimaal 6 jaar. Hoe omvangrijk de fraude is, wordt onderzocht. Hij is per direct op non-actief gesteld en er wordt een nieuwe decaan aangesteld.

Een aantal mensen loopt een heel groot risico hun Phd. (of andere titel) in te moeten leveren, omdat hun titel gebaseerd is op fictieve data. Een onderzoekster zou over een paar weken haar dissertation hebben, die is geschrapt, ze moet overnieuw beginnen met promoveren. Heel veel mensen hebben papers teruggetrokken en aan alle papers waar hij ooit aan meegewerkt heeft, wordt getwijfeld.

Over de insiders: zijn eigen team heeft hem aangegeven, nadat ze bewijs verzameld hadden voor hun vermoedens. Het is een one-man-action. Het gaat onder andere om vragenlijsten die door studenten afgenomen zouden zijn op scholen. Diederik heeft zijn collega's voorzien van kant en klare data. Zij vonden dat soms vreemd, maar je beschuldigt iemand niet zomaar van fraude. Toen ze bewijs hadden, zijn ze naar Zeelenberg gestapt. Die heeft met Diederik gepraat en kreeg geen antwoorden. Toen is Zeelenberg naar de rector magnificus gestapt.

Zo, dat wilde ik even verhelderen... Wat een gedoe zeg.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 7 september 2011 @ 19:17:57 #108
148689 Muis006
pi_101683471
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:06 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Hoorde het bij college van de docenten, die wilden verklaren waarom onze gastdocente even niet in staat was tot het geven van college (helft van de papers die zij ooit schreef, waren ook van Diederik). Zij hebben het rechtstreeks van de 'grote bazen'...en waren overigens in tranen.

For the record:

Diederik heeft bekend. Het is echt waar en duurt al minimaal 6 jaar. Hoe omvangrijk de fraude is, wordt onderzocht. Hij is per direct op non-actief gesteld en er wordt een nieuwe decaan aangesteld.

Een aantal mensen loopt een heel groot risico hun Phd. (of andere titel) in te moeten leveren, omdat hun titel gebaseerd is op fictieve data. Een onderzoekster zou over een paar weken haar dissertation hebben, die is geschrapt, ze moet overnieuw beginnen met promoveren. Heel veel mensen hebben papers teruggetrokken en aan alle papers waar hij ooit aan meegewerkt heeft, wordt getwijfeld.

Over de insiders: zijn eigen team heeft hem aangegeven, nadat ze bewijs verzameld hadden voor hun vermoedens. Het is een one-man-action. Het gaat onder andere om vragenlijsten die door studenten afgenomen zouden zijn op scholen. Diederik heeft zijn collega's voorzien van kant en klare data. Zij vonden dat soms vreemd, maar je beschuldigt iemand niet zomaar van fraude. Toen ze bewijs hadden, zijn ze naar Zeelenberg gestapt. Die heeft met Diederik gepraat en kreeg geen antwoorden. Toen is Zeelenberg naar de rector magnificus gestapt.

Zo, dat wilde ik even verhelderen... Wat een gedoe zeg.
Pfoe wat een verhaal :/

Dan kan Marcel Zeelenberg wel een goede game face opzetten, want ik heb vanochtend nog les van hem gehad en niets opmerkelijks gezien.
pi_101684291
Oh nee, wat erg dit! Mijn masterthesis begeleidster heeft veel met hem samengewerkt.. ik kan me niet voorstellen wat er nu door haar heen moet gaan. Je vertrouwt zo'n man en wie weet hoeveel onderzoeken van haar "niet kloppend" zijn. Hij haalt zo veel meer mensen door het slijk.

Best naar ook dat mijn hele masterthesis is gebaseerd op eerder onderzoek van mijn begeleidster en Stapel (ik heb het uitgebreid, blabla). Ben nu wel erg benieuwd of de gegevens van het onderzoek van mijn begeleidster wel kloppend zijn :/.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:39:31 #110
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101684491
Pff...
pi_101684795
Pffff wat erg zeg.. Wat een klap voor onze faculteit en wat een erg voor betrokkenen.
pi_101684971
Pfff :{
quote:
Stapel zou langdurig, bij diverse onderzoeken gegevens hebben verzonnen. Eijlander wil niet ingaan op de vraag hoe professor Stapel tot zijn actie is gekomen. ,,Ik heb daar wel met hem over gepraat. Ik heb niet het ultieme antwoord gekregen. Het is een persoonlijk drama."
Waarom, waarom? :{

En al die andere onderzoekers....
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  woensdag 7 september 2011 @ 20:01:50 #113
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101685457
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:46 schreef EllaN het volgende:
Pffff wat erg zeg.. Wat een klap voor onze faculteit en wat een erg voor betrokkenen.
Ik wist niet dat jij ook op de UvT zat.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:50 schreef Ewelina het volgende:
Waarom, waarom? :{

En al die andere onderzoekers....
Ja, daar vind ik het écht écht erg voor!
pi_101685495
Edit: wel goed lezen of de quote wel voor jou bedoeld is. :')
  woensdag 7 september 2011 @ 20:04:05 #115
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101685540
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:03 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Nee, ik studeer aan de UvA en ik doe ook geen psychologie (hoewel het wel mijn belangstelling heeft). Ik heb eerder een vraag in dit topic gesteld, vandaar dat ik meelees. ;)
Nee, ik quote Ellan ook :P

Naja, in elk vakgebied zou dit zwaaar kut zijn natuurlijk.
pi_101685617
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:04 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Nee, ik quote Ellan ook :P

Naja, in elk vakgebied zou dit zwaaar kut zijn natuurlijk.
Zie mijn aangepaste post. ;)

Ja, zeker. Hoeveel publicaties zijn er nu niet compleet onzinnig? En hoeveel behandelmethoden zijn daar niet op gebaseerd?
pi_101685674
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:05 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Zie mijn aangepaste post. ;)

Ja, zeker. Hoeveel publicaties zijn er nu niet compleet onzinnig? En hoeveel behandelmethoden zijn daar niet op gebaseerd?
Hij publiceerde vooral veel richting sociale psychologie, volgens mij worden daar weinig tot geen behandelmethoden op gebaseerd? Gelukkig.
pi_101685827
Hier ben je als universiteit, faculteit en opleiding mooi klaar mee.
Behoorlijke imago schade vrees ik. Zonde voor alle mensen die met hem artikelen hebben geschreven en waaraan nu getwijfeld wordt.
pi_101685907
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]
[..]

Jarenlang geploeterd voor je PhD, is ie ineens ongeldig. Hier komt een héééél naar staartje aan. :{
  woensdag 7 september 2011 @ 20:16:55 #120
148689 Muis006
pi_101686131
Wat denk je van zijn gezin? Die zullen er ongetwijfeld ook wat van gaan merken.
pi_101686221
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:16 schreef Muis006 het volgende:
Ik denk niet dat die carričres meteen verwoest zullen zijn (zijn vrouw werkt in een andere hoek). Hoewel ze ongetwijfeld nadelen gaan ondervinden.

Ik snap niet hoe iemand tot zoiets komt. Wáár zijn je academische principes- en je gevoel voor je medemens?
pi_101686223
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:16 schreef Muis006 het volgende:
Waarschijnlijk wel, maar niet zoveel als zijn medewerkers. In de wetenschappelijke wereld is hij wegens zijn hoogleraarschap misschien bekend, in het gewone leven is hij dat niet.

Daarnaast heeft zijn gezin geen diploma's gehaald die nu in twijfel worden getrokken.

Dan heb je je PhD na 4 jaar en dan hoor je dat hij mogelijk ongeldig wordt verklaart, dat moet echt gigantisch zuur zijn.
  woensdag 7 september 2011 @ 20:21:22 #123
148689 Muis006
pi_101686288
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:19 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die carričres meteen verwoest zullen zijn (zijn vrouw werkt in een andere hoek). Hoewel ze ongetwijfeld nadelen gaan ondervinden.

Ik snap niet hoe iemand tot zoiets komt. Wáár zijn je academische principes- en je gevoel voor je medemens?
Ik had het ook meer over de nadelen inderdaad, niet per se carriere gerelateerd.

Ben ik even blij dat ik studievertraging heb :@
pi_101686538
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:11 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Jarenlang geploeterd voor je PhD, is ie ineens ongeldig. Hier komt een héééél naar staartje aan. :{
Het is voor die mensen denk ik nog de meest vreselijke ervaring. Hopelijk valt de schade mee.

Pfoeh, hier gaat de academische wereld toch even lijnrecht tegenover staan.
pi_101686581
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:19 schreef Operc het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, maar niet zoveel als zijn medewerkers. In de wetenschappelijke wereld is hij wegens zijn hoogleraarschap misschien bekend, in het gewone leven is hij dat niet.

Daarnaast heeft zijn gezin geen diploma's gehaald die nu in twijfel worden getrokken.

Dan heb je je PhD na 4 jaar en dan hoor je dat hij mogelijk ongeldig wordt verklaart, dat moet echt gigantisch zuur zijn.
Of afstudeerscripties- zouden ze dat ook gaan controleren? En alle artikelen.... jaren hard gewerkt als onderzoeker, is bijna alles ongeldig. Lijkt me een heel bittere pil.
pi_101686718
quote:
11s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Of afstudeerscripties- zouden ze dat ook gaan controleren? En alle artikelen.... jaren hard gewerkt als onderzoeker, is bijna alles ongeldig. Lijkt me een heel bittere pil.
Het lijkt me niet dat hierdoor studenten opeens een nieuwe afstudeerscriptie moeten schrijven. Maar als het een publicatie is, dan kan die misschien wel worden ingetrokken ofzo?

Tenzij studenten wisten van het fingeren van data en eraan mee hebben gewerkt of gebruik van hebben gemaakt, zie ik geen reden om een thesis af te keuren achteraf. Of je een significant resultaat vindt is bij een thesis wel erg leuk, maar niet verplicht. Een student heeft dan ook minder aan gefingeerde data.
pi_101687039
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:30 schreef Operc het volgende:

[..]

Het lijkt me niet dat hierdoor studenten opeens een nieuwe afstudeerscriptie moeten schrijven. Maar als het een publicatie is, dan kan die misschien wel worden ingetrokken ofzo?

Tenzij studenten wisten van het fingeren van data en eraan mee hebben gewerkt of gebruik van hebben gemaakt, zie ik geen reden om een thesis af te keuren achteraf. Of je een significant resultaat vindt is bij een thesis wel erg leuk, maar niet verplicht. Een student heeft dan ook minder aan gefingeerde data.
Ik denk het ook niet, al was het maar om praktische redenen.
pi_101687776
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik wist niet dat jij ook op de UvT zat.

[..]

Heb het ook niet eerder kenbaar gemaakt ;), maar vond dit wel erg genoeg om even te melden.

Ik verdwijn gauw genoeg weer ik lurk modus :D.
pi_101687874
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:17 schreef Muis006 het volgende:

[..]

Pfoe wat een verhaal :/

Dan kan Marcel Zeelenberg wel een goede game face opzetten, want ik heb vanochtend nog les van hem gehad en niets opmerkelijks gezien.
Inderdaad ja. Hij deed alsof het een doodgewone woensdagochtend was.
pi_101690394
quote:
11s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:51 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Hij deed alsof het een doodgewone woensdagochtend was.
Hidden brag. 'Ik ben ook naar college geweest.'
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101691657
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:06 schreef Tink89 het volgende:
Een onderzoekster zou over een paar weken haar dissertation hebben, die is geschrapt, ze moet overnieuw beginnen met promoveren.
Zo, dan voel je je genaaid. Heb je 4+ jaar voor een paar stuivers gewerkt (relatief dan), blijkt het allemaal voor niks. Het is toch bizar dat deze man zo ver is gegaan om zelf maar 'goede' publicaties te maken...
pi_101691834
quote:
13s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:04 schreef SH. het volgende:

[..]

Zo, dan voel je je genaaid. Heb je 4+ jaar voor een paar stuivers gewerkt (relatief dan), blijkt het allemaal voor niks. Het is toch bizar dat deze man zo ver is gegaan om zelf maar 'goede' publicaties te maken...
Nou ja, het is net een tikkie minder erg (maar nog steeds erg) dan er pas erna achter komen. Als de uni zijn woord houdt gaan de gedupeerden allemaal alle kansen krijgen om zich hieruit te werken. Beter dat je dan wat later promoveert op de juiste data dan dat het achteraf allemaal een deceptie blijkt te zijn...
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_101693676
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:07 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nou ja, het is net een tikkie minder erg (maar nog steeds erg) dan er pas erna achter komen. Als de uni zijn woord houdt gaan de gedupeerden allemaal alle kansen krijgen om zich hieruit te werken. Beter dat je dan wat later promoveert op de juiste data dan dat het achteraf allemaal een deceptie blijkt te zijn...
Ook waar. Allemaal kwalitatief uitermate teleurstellend in ieder geval :P
  woensdag 7 september 2011 @ 22:53:01 #134
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101693968
Een reactie van Roos Vonk op het vlees-onderzoek:
http://www.roosvonk.nl/fraude
pi_101694279
Harde woorden. Misschien ietwat voorbarig? Of zij heeft inderdaad al zekerheid dat met dat onderzoek geknoeid was.
pi_101694509
dat is 99.99 zeker
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 7 september 2011 @ 23:05:49 #137
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101694551
Een kans wordt uitgedrukt met een getal tussen 0 en 1.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101694579
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:00 schreef EllaN het volgende:
Harde woorden. Misschien ietwat voorbarig? Of zij heeft inderdaad al zekerheid dat met dat onderzoek geknoeid was.
Ik denk dat je als collega-onderzoeker wel zult moeten op dit moment. Als ze nu niet meteen afstand van het onderzoek zou nemen, zouden mensen misschien denken dat ze actief heeft meegewerkt aan het fabriceren van data en dat is niet goed voor je reputatie.
pi_101694586
%
pi_101694607
nou ja eigenlijk gewoon 1 dan :D
pi_101694717
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:06 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik denk dat je als collega-onderzoeker wel zult moeten op dit moment. Als ze nu niet meteen afstand van het onderzoek zou nemen, zouden mensen misschien denken dat ze actief heeft meegewerkt aan het fabriceren van data en dat is niet goed voor je reputatie.
Ja, dat is wellicht ook zo. Dit stukje heeft een wat meer veroordelende toon dan dat van Lammers. Viel me op :).
pi_101694783
Heb je een linkje naar die reactie?
pi_101694969
Is inderdaad anders. Maar bij hem is het ook meer een korte mededeling, en bij Roos Vonk een uitgebreide reactie. Joris Lammers zegt mij persoonlijk niet zoveel. Werkt hij op de UVT? Dan is het misschien wel logischer dat hij wat terughoudender reageert.
pi_101694985
Het zijn ook twee verschillende soorten reacties. De ene is een publieke reactie naar de wereld, het andere is een academische reactie naar het veld.
pi_101695105
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:15 schreef Operc het volgende:
Is inderdaad anders. Maar bij hem is het ook meer een korte mededeling, en bij Roos Vonk een uitgebreide reactie. Joris Lammers zegt mij persoonlijk niet zoveel. Werkt hij op de UVT? Dan is het misschien wel logischer dat hij wat terughoudender reageert.
Ja, hij is een UD bij sociale psychologie volgens mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:15 schreef oompaloompa het volgende:
Het zijn ook twee verschillende soorten reacties. De ene is een publieke reactie naar de wereld, het andere is een academische reactie naar het veld.
True :Y .
pi_101695281
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:18 schreef EllaN het volgende:

Ja, hij is een UD bij sociale psychologie volgens mij.

Ah ok, dan is het beter te plaatsen.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:15 schreef oompaloompa het volgende:
Klopt :)

Ben wel benieuwd wat voor maatregelen ze tegen Diederik zelf nemen.
pi_101695334
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:23 schreef Operc het volgende:

[..]

Klopt :)

Ben wel benieuwd wat voor maatregelen ze tegen Diederik zelf nemen.
Die is zijn baan kwijt en alle publicaties worden teruggetrokken lijkt me. Is volgens mij niet veel meer dat men kan doen.
pi_101695446
Ik weet niet in hoeverre UVT nog een boete eist of iets dergelijks door imagoschade.
Wat jij noemt gaat sowieso wel gebeuren lijkt me.
  donderdag 8 september 2011 @ 03:09:38 #150
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_101698926
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:53 schreef automatic_ het volgende:
Een reactie van Roos Vonk op het vlees-onderzoek:
http://www.roosvonk.nl/fraude
Nou, die Roos Vonk heeft zelf flink wat boter op haar hoofd en het komt sterk over alsof ze via dit artikeltje zichzelf schoon probeert te praten...
Want ze neemt feitelijk klakkeloos resultaten over haar begeleider omdat hij altijd zo integer is.... 8)7
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt? 8)7 Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft. En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee...... Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde. :X Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"

Eigenlijk vind het maar een beetje misselijkmakend stukje...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_101698989
quote:
2s.gif Op donderdag 8 september 2011 03:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nou, die Roos Vonk heeft zelf flink wat boter op haar hoofd en het komt sterk over alsof ze via dit artikeltje zichzelf schoon probeert te praten...
Want ze neemt feitelijk klakkeloos resultaten over haar begeleider omdat hij altijd zo integer is.... 8)7
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt? 8)7 Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft. En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee...... Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde. :X Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"

Natuurlijk probeert ze haar straatje schoon te vegen, maar...

als je samen werkt aan een project worden de taken verdeeld. Stapel heeft de data dus verzameld en een eerste analyse uitgevoerd. Gezien zijn reputatie (hiervoor) heeft hij een goed vertrouwen opgebouwd, waarom zou jij zijn analyse dan in diskrediet nemen als co-auteur zijnde?
pi_101698991
Haar vermoedens geloof ik niet zo.
  donderdag 8 september 2011 @ 09:42:30 #153
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101700827
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 23:24 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Die is zijn baan kwijt en alle publicaties worden teruggetrokken lijkt me. Is volgens mij niet veel meer dat men kan doen.
Er werd bij ons gepraat over rechtszaken, vooral vanuit de Amerikaanse collega's die met hem gepubliceerd hebben... de woorden "hij wordt tot z'n hemd uitgekleed" werden nog net niet genoemd...

Xx
pi_101701006
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Er werd bij ons gepraat over rechtszaken, vooral vanuit de Amerikaanse collega's die met hem gepubliceerd hebben... de woorden "hij wordt tot z'n hemd uitgekleed" werden nog net niet genoemd...

Xx
Ben je student of medewerker, en hoe kom je aan deze info?
  donderdag 8 september 2011 @ 09:58:08 #155
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101701159
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Ben je student of medewerker, en hoe kom je aan deze info?
Student, kregen de informatie van onze docenten bij college gistermiddag, voor de persconferentie. Zij hebben de info van de vergaderingen die er gisteren de hele dag over gweest zijn :(
pi_101701301
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:58 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Student, kregen de informatie van onze docenten bij college gistermiddag, voor de persconferentie. Zij hebben de info van de vergaderingen die er gisteren de hele dag over gweest zijn :(
ok, i c.

wat betreft die rechtszaken, dat zal wel meevallen.

ik denk dat enkel mensen die er min of meer bij betrokken zijn zo hun naam proberen te zuiveren.
pi_101701328
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Xx
Dat heeft toch geen enkele zin mensen, dan maak je het allemaal nog veel erger..
  donderdag 8 september 2011 @ 10:09:33 #158
319308 Tink89
To live is to dance
pi_101701405
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:05 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Dat heeft toch geen enkele zin mensen, dan maak je het allemaal nog veel erger..
Njah, als het mijn reputatie was... zou ik ook iets van een schadevergoeding willen hoor...

Nu moet ik rennen, college roept!
pi_101703432
quote:
Wat een onzin! Is dat nou een echte kritische wetenschapper die zijn/haar bronnen checkt? 8)7 Lekker belangrijk dat een hoogleraar haar de resultaten geeft.
Als je met meerdere onderzoekers aan zo'n stuk werkt, dan is het logisch dat de taken worden verdeeld. Vaak bedenkt 1 persoon het onderzoek, de ander verzamelt data, weer een ander analyseert het, etc. Het is dan ook vrij normaal dat ze hier niet verder op in is gegaan.

quote:
En ze vermoedde nog iets ook, maar deed daar verder niets mee......
Hindsight. Achteraf gezien was het misschien ook wel vreemd, maar op dat moment zeker niet. Hij gaf geen naam, oké, misschien toch wel verdacht, maar tegelijkertijd is het aannemelijk dat hij de data-afname zou hebben laten doen door een tweedejaarsstudent die verder niet boeit.

quote:
Sterker nog: ze viel diegenen aan die haar op dit punt bekritiseerde. :X Over groepsprocessen gesproken (was dat nou in-group bias of zo?) Of misschien was ze wel gewoon arrogant en elitair: "Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?"
Haar kritiek is terecht. Haar onderzoek - hetgeen controversieel is vanwege het onderwerp - was voor haar waardevrij. Zij publiceerde vanuit een objectief standpunt en sjoemelde niet met de data. Ze analyseerde de data gewoon goed (als we uitgaan van haar eerlijkheid). Het is ook gewoon onbeschoft om zoiets te vragen als er geen reden is om het te vermoeden. Net als Dick Swaab die, toen hij verschillen vond tussen de hersenen van homo's en hetero's, werd bedreigd en werd beschuldigd van een dubbele agenda. Of wetenschappers die geen link vinden tussen het MMR-vaccin en autisme, maar vervolgens beschuldigd worden van omkoping. Of de bedreigingen die plaatsvinden in het veld van de CVS.

Dat dan achteraf blijkt dat haar collega met de data heeft gesjoemeld, dat had niemand kunnen voorzien. Dat maakt haar kritiek niet onterecht, en ik vind - alhoewel ik het zeker begrijp - het dan ook jammer dat ze voor zoiets haar excuses moet aanbieden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SH. op 08-09-2011 11:45:25 ]
pi_101709121
Pfff wat een nieuws zeg :| Groot medelijden met promovendi onder zijn naam..

Los daarvan vermoed ik wel dat dit echt niet het enige schandaal in onderzoekswereld is. Oké, data verzinnen zal vrijwel niet voorkomen (hoop ik), maar data zo manipuleren dat er uit komt wat je de wereld wilt laten zien.. mja, geloof wel dat dat op veel grotere schaal gebeurt dan iedereen wil geloven :)
pi_101712574
Inderdaad, wet van de grote aantallen. Er zal altijd iemand een kans hebben dit te doen en dan zal het wel eens gebeuren. Ik heb groot medelijden met de promovendi, die zijn voor hun carričre getekend en als je onderzoek ineens waardeloos is, tsjezus.
pi_101714736
Zijn hier nog recent afgestudeerden psychologie die een baan hebben kunnen vinden in de psychologie op zijn of haar niveau? Ben ook wel benieuwd naar hoe je eraan geraakt ben en welke afstudeerrichting je hebt?

Succesverhalen vind ik altijd inspirerend om te lezen :P
pi_101714782
Een meisje wat ik ken is in juni afgestudeerd (misschien juli?) in Tilburg (Kinder en Jeugd) en heeft sinds augustus een baan bij Bureau Jeugdzorg :)
pi_101714818
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef automatic_ het volgende:
Een meisje wat ik ken is in juni afgestudeerd (misschien juli?) in Tilburg (Kinder en Jeugd) en heeft sinds augustus een baan bij Bureau Jeugdzorg :)
Toevallig via haar stage? Ik heb echt het idee dat ik mijn kansen en beetje verpest heb door mijn matige stage.
pi_101714922
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:08 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Toevallig via haar stage? Ik heb echt het idee dat ik mijn kansen en beetje verpest heb door mijn matige stage.
Nee, zij heeft ergens anders stage gelopen.
pi_101716376
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:06 schreef das_phantom het volgende:
Zijn hier nog recent afgestudeerden psychologie die een baan hebben kunnen vinden in de psychologie op zijn of haar niveau? Ben ook wel benieuwd naar hoe je eraan geraakt ben en welke afstudeerrichting je hebt?

Succesverhalen vind ik altijd inspirerend om te lezen :P
Ik ben net begonnen als aio sociale psychologie in tilburg (met diederik als promoter officieel ;( )

nou ja net op tijd niet dus :P
pi_101718025
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:07 schreef automatic_ het volgende:
Tijdelijke aanstelling of vast?
pi_101718616
quote:

[..]

Diederik werkte met haar samen, dus niet als haar begeleider. Ze zijn beide hoogleraar trouwens.
En zo raar is het niet dat een van de onderzoekers de data verzorgt. Ik heb voor aantal onderzoekers data verzameld. Daarvan redelijk te checken of ik daadwerkelijk data heb verzameld of dat ik wat uit mijn duim heb gezogen (denk aan inschrijflijsten en vragenlijsten van proefpersonen.) Maar als je een dataset/analyse van een hoogleraar krijgt, verwacht je niet dat je deze hoeft te checken. Misschien nog even kijken of de analyse goed is uitgevoerd, maar het is niet heel gek dat je erop vertrouwt dat alle data echt is.
pi_101718665
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:54 schreef EllaN het volgende:

[..]

Tijdelijke aanstelling of vast?
Tijdelijk :) Maar goed, je moet ergens beginnen.
pi_101718750
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:11 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Tijdelijk :) Maar goed, je moet ergens beginnen.
True :). Erg fijn om ergens aan de bak te kunnen.
pi_101722908
Zeker, ook leuk hierboven dat je verder kan in de onderzoekswereld (hopelijk). Had je goede cijfers in je masterjaar?
  donderdag 8 september 2011 @ 23:17:08 #172
124676 RobertoCarlos
pi_101734663
NU Robbert Dijkgraaf op Knevel & VD Brink over de Stapel-fraude
pi_101736202
Helaas gemist, straks uitzending gemist eens kijken. Was het interessant?

(Dit topic gaat opeens een stuk sneller. :P)
pi_101736566
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:38 schreef das_phantom het volgende:
Zeker, ook leuk hierboven dat je verder kan in de onderzoekswereld (hopelijk). Had je goede cijfers in je masterjaar?
Was dit aan mij gericht?
pi_101757541
Goh had nog helemaal niets gehoord over die fraude. Moet zeggen dat ik sowieso al geen hoge pet op had van Roos Vonk... voor zo ver als ik dat natuurlijk kan beoordelen op basis van wat ik van haar gezien heb (stukken in Psychologie magazine, het commentaar bij de nationale IQ-test, interviews). Maar goed, ik vind wel dat haar weinig blaam treft en haar stuk vind ik ook zeer begrijpelijk, net als het feit dat ze haar directe collega met een goede reputatie vertrouwde. Doe je dat niet, dan kun je als wetenschapper net zo goed standaard in je eentje werken. In team verband kun je dan toch niemand vertrouwen.
pi_101822453
quote:
6s.gif Op maandag 5 september 2011 00:52 schreef Andyy het volgende:

[..]

Ik ook :o
en ook met propedeuse.
Welke groep zit je dan?
Werkgroep 12 :) Jij?
  FOK!fotograaf zondag 11 september 2011 @ 20:41:37 #177
145146 Andyy
pi_101831504
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 17:13 schreef Ms.Wiggles het volgende:

[..]

Werkgroep 12 :) Jij?
21, heb wel een leuke groep gelukkig.
Morgen ook de eerste college?
pi_101835800
quote:
6s.gif Op zondag 11 september 2011 20:41 schreef Andyy het volgende:

[..]

21, heb wel een leuke groep gelukkig.
Morgen ook de eerste college?
Jep! Zaal Megaron, als je zwaait aan de start van het college zwaai ik wel terug :D
pi_101878868
Ik heb je niet zien zwaaien :'(
  FOK!fotograaf maandag 12 september 2011 @ 22:21:36 #180
145146 Andyy
pi_101879577
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 22:10 schreef Ms.Wiggles het volgende:
Ik heb je niet zien zwaaien :'(
Ik heb na de pauze wel even gezwaaid naar wat klasgenoten :P
Maar als je me wilt herkennen, ik ben een jongen (zijn er sowieso weinig van) en een Aziaat (zijn er maar 1-2 andere van volgens mij :P )
pi_101883249
Net een stukje in Pauw&Witteman over de fraude.
  maandag 12 september 2011 @ 23:33:07 #182
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_101883718
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 23:25 schreef -Strawberry- het volgende:
Net een stukje in Pauw&Witteman over de fraude.
Jup. Ik heb het ook gezien.
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:24:13 #183
124676 RobertoCarlos
pi_101889620
quote:
Professor weerlegde 'wel 100 mails'

dinsdag 13 september 2011 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 13 september 2011 | 07:51
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Foto: ANP

Foto: ANP

HILVERSUM – Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen ontving na publicatie van het onderzoek naar vleeseters die hufterig zouden zijn "wel 100 mails” van mensen die beweerden dat het resultaat niet kon kloppen.

Maar die weerlegde zij allemaal in soms felle bewoordingen, omdat ze "geen moment dacht dat er sprake kon zijn van fraude.” Dat heeft Vonk maandagavond in het tv-programma Pauw en Witteman gezegd.

Vorige week werd bekend dat mede-onderzoeker professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg jarenlang onderzoeksdata uit zijn duim heeft gezogen en dat lijkt ook met het vleesonderzoek het geval. Vonk bracht een bericht gebaseerd op zijn data naar buiten.

Vertrouwen
"Ik heb een heleboel superonverstandige dingen gedaan in deze kwestie. Ik vertrouwde mijn vriend en bovendien sloten zijn, achteraf valse, resultaten precies aan bij wat ik al verwachtte, namelijk dat vleeseters minder empatisch zijn dan vegetariërs. Als dat niet zo was geweest, had ik de data nog wel een keer nagetrokken”, zei zij maandag.

Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.

Onderzoek
De hoogleraar verweet onder meer een wiskundige die de rekenmethode betwistte, dat hij vragen stelde "op het niveau van een eerstejaarsstudent psychologie.” Anderen liet ze weten "dat het onderzoeksresultaat hen zeker niet beviel.”

"Ik ben heel erg stom geweest, maar zoiets extreems verwacht je niet”, zei Vonk. De Radboud Universiteit laat onderzoek doen naar de rol van de professor in de zaak en haar integriteit.
http://www.pzc.nl/nieuws/(...)wel-100-mails%27.ece
pi_101890502
Dat is een beetje een vreemde herframing van wat ze zei...
  dinsdag 13 september 2011 @ 11:02:03 #185
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_101892385
Ach ja, als je iets beweert dat maatschappij-technisch niet echt lekker politiek-correct klinkt en tegen het been is van groepen in onze samenleving dan krijg je altijd vele emails. Niets nieuws onder de zon. De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
pi_101893114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 11:02 schreef Grumpey het volgende:
Ach ja, als je iets beweert dat maatschappij-technisch niet echt lekker politiek-correct klinkt en tegen het been is van groepen in onze samenleving dan krijg je altijd vele emails. Niets nieuws onder de zon. De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
Ze heeft zelf toegegeven ook (een) grote fout(en) gemaakt te hebben. En het is nog maar de vraag of ze haar baan behoudt.
pi_101897046
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Vonk is oud-voorzitter van de actiegroep Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren.

[..]
:')
Dat doet 't 'm.
pi_101908550
Dat een wiskundige kritiek heeft op de "rekenmethode" (serieus? :') ) heeft ook niks te maken met het frauderen met onderzoeksdata. En natuurlijk dit:

quote:
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:44:49 #189
124676 RobertoCarlos
pi_101915967
quote:
De fout ligt bij die hoogleraar, niet bij de handelingen van Roos Vonk mijn inziens.
Natuurlijk is dat zo. Maar ik vind Vonk in dit geval geen goede wetenschapper. Ze is niet kritisch tegenover de gegevens, tegen collega's (wat ook moet vind ik) en staat veel te weinig open voor kritiek. Een belangrijk onderdeel van wetenschappelijk onderzoek is naar mijn idee ook het kritisch kijken naar het eigen onderzoek. Misschien idealistisch, maar dat is wel het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek (zo heb ik geleerd ;) )
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:49:02 #190
124676 RobertoCarlos
pi_101916223
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:34 schreef Marurk het volgende:

[..]

:')
Dat doet 't 'm.
Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?
En waarom moest Stapel kosten wat kost gegevens die in een bepaalde richting wijzen produceren? En waarom verdedigde Vonk (lid van de PvdD) de uitkomst van het onderzoek zo fanatiek?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :Y
pi_101922633
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Even iets anders: wat is dat eigenlijk voor een onderzoek waar Stapel mee bezig was? Vleeseters zouden mogelijk hufters zijn. Door wie werd dat onderzoek gefinancierd? Door derden? En zo ja, door wie en met welk belang?
En waarom moest Stapel kosten wat kost gegevens die in een bepaalde richting wijzen produceren? En waarom verdedigde Vonk (lid van de PvdD) de uitkomst van het onderzoek zo fanatiek?

http://www.gelderlander.n(...)h-minder-sociaal.ece
http://www.ru.nl/@821346/denken-vlees-maakt/

Voor zover ik heb kunnen vinden (maar pin me er zeker niet op vast) hebben ze het onderzoek zonder beurs gedaan. Dus gewoon een onderzoekje als onderzoeker aan de universiteit.

De reden waarom Stapel de gegevens heeft geproduceerd, is onbekend. Wel kun je allerlei hypothesen gaan vormen. Gezien hij bij veel onderzoeken zou hebben gefraudeerd, is het zeer aannemelijk dat hij een bepaalde richting wilde geven aan zijn onderzoek. Wellicht was hij gewoon overtuigd van zijn gelijk en vond hij frauderen gerechtvaardigd (scheelt veel tijd), misschien wilde hij gewoon een bepaalde bevolkingsgroep in kwaad daglicht stellen (xenofobe vleeseters; zie andere onderzoeken), of misschien wilde hij een nieuw wetenschapsgebied aanboren. Ik persoonlijk ben dan toch pessimistisch, vooral ook omdat Vonk bij Wakker Dier heeft gezeten.

Als Vonk onschuldig is, dan heeft ze alleen maar goed gedaan aan het verdedigen van haar artikel. Maar daar heb ik al eerder een heel lang lulverhaal over geschreven en andere mensen hebben daar ook al wat over gezegd.
pi_101926393
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat onderzoek was gewoon een idee dat op een gegeven moment ten sprake kwam. Er is allang bekend dat als je mensen met bepaalde dingen primet je bepaald gedrag krijgt. Wat dat betreft was het onderzoek dus totaal niet ver gezocht. Wetenschappelijk niet ontzettend boeiend maar leuk & maatschappelijk relevant. Is geen sprake van vreemde financiering o.i.d. ondanks dat er veel mensen net doen alsof dat zo is.

De data-fraude staat los van dit onderzoek (alhoewel er een grote kans is dat het onderzoek ook gefingeerd is). De aangifte van de fraude was er ongeveer op hetzelfde moment als het persbericht over het vleesonderzoek naar buiten kwam dus dat is op andere zaken gebaseerd.

Eigenlijk zijn aklle insinuaties / vragen uit jouw post puur een reactie op de beeldvorming in de media, als je de persberichten van de fraudezaak goed leest zul je zien dat het vleesonderzoek er eigenlijk helemaal niks mee te maken heeft.
  woensdag 14 september 2011 @ 09:48:12 #193
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_101929813
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat zo. Maar ik vind Vonk in dit geval geen goede wetenschapper. Ze is niet kritisch tegenover de gegevens, tegen collega's (wat ook moet vind ik) en staat veel te weinig open voor kritiek. Een belangrijk onderdeel van wetenschappelijk onderzoek is naar mijn idee ook het kritisch kijken naar het eigen onderzoek. Misschien idealistisch, maar dat is wel het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek (zo heb ik geleerd ;) )
In een ideale wereld werkt het zo. Maar in een ideale wereld zijn politici ook aan het werk voor het welzijn van het land in plaats van aan het werk voor de publieke opinie, en in een ideale wereld zou een wetenschapper 95% van zijn tijd besteden aan filosoferen en onderzoeken. Helaas werkt het niet zo, en heeft Roos Vonk gezien haar vele andere management en onderwijstaken van tegenwoordig geen andere keus om een collega te geloven om op die manier nog effectief onderzoek te kunnen uitoefenen.
pi_102279336
Weet iemand of je de antwoorden van Inleiding methoden en technieken ook bij Labyrint kan kopen?
pi_102297285
Ik ben ein-delijk klaar met de opleiding :D. Ik dacht ik zal ook is posten, want misschien is het voor de huidige lichting studenten best prettig om te weten hoe het op de arbeidsmarkt gaat. Ik zag er erg tegenop om klaar te zijn, puur omdat je dan op zoek moet naar een baan en iedereen zei dat het erg lastig zou worden allemaal.

Ik heb uiteindelijk gesolliciteerd bij een praktijk waar ik via mijn stage mee in contact kwam. Uiteindelijk gingen ze daar voor iemand met meer ervaring (dat is de standaard reactie die je overal krijgt trouwens), maar ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en na de afwijzing gevraagd of ze een werkervaringsplek voor me zouden hebben. Daar moesten ze toen over in conclaaf i.v.m. het budget (want ze wilden me dan wel IETS betalen en je begeleiding kost ook geld). In eerste instantie kon dat niet, maar ze wilden me wel graag in de portfolio houden voor het geval dat ze iemand nodig zouden gaan hebben op niet al te lange termijn.

Uiteindelijk heb ik toen nog 2 brieven de deur uit gedaan (reactie op 2 tijdelijke functies, beiden voor 6 maanden) en ben toen op beide plaatsen aangenomen (dus ik kon kiezen), maar toen belden ze ook terug vanuit de eerste praktijk dat ik alsnog kon komen voor een WEP, met aansluitend een contract voor een half jaar.. Hoe het daarna loopt kon ze, met alle komende bezuinigingen niet zeggen, dus dat moeten we dan bekijken. Inmiddels ben ik daar nu 3 maanden aan de slag en dat gaat prima! Kortom: je moet een beetje geluk hebben, durven vragen en dan vind je wel wat :)
  vrijdag 23 september 2011 @ 23:14:00 #196
124676 RobertoCarlos
pi_102318772
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:15 schreef Warren het volgende:
Weet iemand of je de antwoorden van Inleiding methoden en technieken ook bij Labyrint kan kopen?
Bedoel je van de werkgroep? Ik denk het niet, die plaatsen ze niet eens op BB :P
  vrijdag 23 september 2011 @ 23:27:17 #197
124676 RobertoCarlos
pi_102319478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 01:21 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat onderzoek was gewoon een idee dat op een gegeven moment ten sprake kwam. Er is allang bekend dat als je mensen met bepaalde dingen primet je bepaald gedrag krijgt. Wat dat betreft was het onderzoek dus totaal niet ver gezocht. Wetenschappelijk niet ontzettend boeiend maar leuk & maatschappelijk relevant. Is geen sprake van vreemde financiering o.i.d. ondanks dat er veel mensen net doen alsof dat zo is.

De data-fraude staat los van dit onderzoek (alhoewel er een grote kans is dat het onderzoek ook gefingeerd is). De aangifte van de fraude was er ongeveer op hetzelfde moment als het persbericht over het vleesonderzoek naar buiten kwam dus dat is op andere zaken gebaseerd.

Eigenlijk zijn aklle insinuaties / vragen uit jouw post puur een reactie op de beeldvorming in de media, als je de persberichten van de fraudezaak goed leest zul je zien dat het vleesonderzoek er eigenlijk helemaal niks mee te maken heeft.
O ja, en mijn post waar je op reageert was niet serieus bedoeld hoor... Gewoon ff lekker alu hoedje op :s)
  zondag 25 september 2011 @ 08:53:31 #198
124676 RobertoCarlos
pi_102352872
Ik kan het eerlijk gezegd nog niet helemaal geloven... , maar ja het is toch een reguliere uni..

quote:
Scientists use brain imaging to reveal the movies in our mind

By Yasmin Anwar, Media Relations | September 22, 2011

The approximate reconstruction (right) of a movie clip (left) is achieved through brain imaging and computer simulation

BERKELEY — Imagine tapping into the mind of a coma patient, or watching one’s own dream on YouTube. With a cutting-edge blend of brain imaging and computer simulation, scientists at the University of California, Berkeley, are bringing these futuristic scenarios within reach.
Lees verder: http://newscenter.berkeley.edu/2011/09/22/brain-movies/
pi_102353081
Ik heb verder nog niet gekeken, maar hier is het originele artikel:
http://www.cell.com/curre(...)-9822%2811%2900937-7

Pdf:
http://www.sciencedirect.(...)82211009377-main.pdf

Die laatste vereist wel toegang tot Sciencedirect.
pi_102354462
quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2011 08:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik kan het eerlijk gezegd nog niet helemaal geloven... , maar ja het is toch een reguliere uni..
Zoals verwacht, zijn de resultaten niet zoals ze lijken. Tenminste, wat je denkt te zien, is een directe aftap van de hersenen, alsof je hersenen als het ware een filmpje afspelen. Hier kun je eigenlijk vrijwel direct skeptisch over zijn. Als dat wel zo was, dan zou het beeld schudden en bewegen (de ogen focussen nooit zo sterk en het lichaam zit nooit stil).

Enfin, als men het artikel leest, dan wordt duidelijk wat de beelden nou precies zijn. Ik leg het waarschijnlijk niet helemaal goed uit, maar in grote lijnen klopt het:

Ze lieten de proefpersonen (alledrie co-auteur) uren aan videomateriaal zien. Vervolgens hebben ze de fmri-data geanalyseerd. Ze hebben hier bepaalde modellen op los gelaten, die enigszins orde kunnen creëren uit die data.

Van de gehele film zijn frames geanalyseerd met 1-seconde interval. Laten we kijken naar willekeurig frame x. Bij x werden de 'highest posterior movies' (MAPs) gekozen. Dit wil zeggen: clips die de proefpersoon al heeft gezien, en waarvan de activiteit overeenkomt met de activiteit die ontstaat bij de huidige clip. Dat zie je in de volgende clip:
De blauwe filmpjes zijn de MAPs, oftewel geziene clips waarvan de activiteit erop lijkt. De meer linkse MAPs komen het meest overeen in de activiteit.

Vervolgens maken ze er een 'reconstructed movie' (AHP) van. Dat is dat filmpje wat je in het groen ziet in bovenstaande clip. Het is niets meer dan een gemiddelde van alle MAPs. (Edit: dit zie je heel duidelijk bij 14 seconden. Het komt meteen voor bij 2 clips achter elkaar bij S1 (subject 1). Eén van de MAPs is een clip van een aftiteling, waardoor je in de AHP een duidelijke tekst omhoog ziet scrollen.)

Dat is eigenlijk wat het minder interessant maakt. Het filmpje wat je ziet, is niks meer dan een gemiddelde van eerdere filmpjes die erop lijken. Het is dus geen letterlijke activiteit van de hersenen, maar een aggregaat. Het is dus geen 'movie in our mind' ;) (Maar damn, wel echt een interessant onderzoek O+ )

Edit2: Even een zin weggehaald over het aantal frames in de film.

[ Bericht 1% gewijzigd door SH. op 25-09-2011 11:43:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')