Hmm da's wel heel negatief.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:32 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Kortom we hebben de zomer grotendeels achter de rug in NL
Wist ik niet, hoe gaat dat dan?quote:Op maandag 4 juli 2011 11:41 schreef Schuifpui het volgende:
Aloa, je kan beter de reeksknop gebruiken, dan krijg je automatisch een koppeling naar het vorige deel en staat het bij iedereen in de AT. Het is ook nog eens makkelijk, want je hoeft niet handmatig de OP te kopiėren.
Haha ja zo gaat het toch al jaren in NL. Voorjaar is droog en warm en juli/augustus vallen vervolgens tegen!quote:
IPV open nieuw topic open nieuw deel aanklikken.quote:
Ja maar resultaten behaald in het verleden.... We hebben het over het weer he.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Haha ja zo gaat het toch al jaren in NL. Voorjaar is droog en warm en juli/augustus vallen vervolgens tegen!
Knopje 'open nieuw deel' in een dicht topic.quote:
Oke, dan weet ik dat voor de volgende keer.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:49 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Knopje 'open nieuw deel' in een dicht topic.
Dan neemt hij automatisch de OP over, hoogt het TT-nummer op en krijg je voor de TT een driehoekje die terug linkt naar het vorige deel en zit het gekoppeld aan de reeks. Iedereen heeft hem dan ook automatisch in zijn AT die in het vorige deel gepost heeft, of op 'volg topic' heeft geklikt.
Hey maar TS was niet eens lapo dus lijkt het me dat de intentie goed was, niet iedereen opent vaak vervolg topics toch?quote:Op maandag 4 juli 2011 11:50 schreef Saekerhett het volgende:
Komop mensen, leer dat nou eens, het staat verdomme in koeienletters aangegeven
Dus bij deze weer een ouderwetse TVP.
Dat inderdaadquote:Op maandag 4 juli 2011 11:51 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hey maar TS was niet eens lapo dus lijkt het me dat de intentie goed was, niet iedereen opent vaak vervolg topics toch?
quote:Wel laat het Amerikaans weermodel een aardige Jet zien in onze omgeving die donderdag de snelheid bereikt van 78kt (144 kilometer per uur). Dit zou eventueel forcering kunnen betekenen.
quote:
quote:Op maandag 4 juli 2011 09:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dat heb ik al eens eerder uigelegt, even in het kort:
1: Teken zooi
2: De bomen houden veel licht tegen, vooral merbaar als er een W7bft+ staat kun je af en toe merken dat er een hoop licht door komt.
3: Geeft vooral in de herfst een hoop troep waar je niet goed van wordt, ook de dakgoten kun je om de week wel weer schoon maken omdat je anders al het water ook nog een van het dak naar beneden krijgt, en het water is al zo slecht afvoerbaar hier.
Iets minder belangrijke dingen:
4: De bomen houden ook veel wind tegen, dat is niet zo goed voor mijn metingen, en vooral in de lente en zomer bij nw/n/no verlang je naar een lekker briesje.
5: Deze bomen verpesten mijn uitzicht, als alles weg gaat zou je in de winter de dijk goed kunnen zienen heb ik wat beter zicht met de cam
ook voor onweer boven de wadden zou ik gewoon op dak kunnen zitten
dus hoef ik niet apart nog eens de deur uit, of ik de pier ook te zien krijg is nog maar de vraag, ben bang deze namelijk net in de nw richting zit.
Teken zijn er indd in overvloed, het is nog een wonder dat ik nog geen tekenbeet heb gehad met al die bomen en bosjes hierquote:Op maandag 4 juli 2011 09:25 schreef MaLo het volgende:
Hou op over teken, ben dit jaar al twee keer gebeten door een teek. Hier in Twente zijn er heel veel.
Is er op de lange termijn al zicht op echt zomerweer? Ik ben het zo zat om in lange broeken te lopen.
Ik vind dat weer van vanmiddag en morgen anders best prima zomerweer. Dat hete van vorige week maandag en dinsdag is niet iets voor mijquote:Op maandag 4 juli 2011 11:39 schreef aloa het volgende:
GFS ziet er niet hoopvol uit tot de 20e juli.
Ik hoop dat de 2e helft van juli de zomer echt gaat beginnen.
Vanmiddag was perfect. Morgen wordt het nog iets warmer.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik vind dat weer van vanmiddag en morgen anders best prima zomerweer. Dat hete van vorige week maandag en dinsdag is niet iets voor mij
Hmm ik vind anders aardig wat teken in de achtertuin, en er is geen grasspriet te vinden hier, vreemd?quote:Op maandag 4 juli 2011 16:36 schreef richie29 het volgende:
Ik dacht dat recente studies hadden uitgevonden dat teken eigenlijk niet / nauwelijks in bomen zitten, maar voornamelijk in gras en op (lange) grassprieten?
Mooie dag?quote:Op maandag 4 juli 2011 19:48 schreef aloa het volgende:
Toch nog een mooie dag geworden vandaag. Vanmorgen viel het tegen, maar vanmiddag werd het een stuk warmer.
Nou ben benieuwdquote:Op maandag 4 juli 2011 19:56 schreef aloa het volgende:
GFS (12z) komt nu wel weer op woensdag en donderdag met cape en een aardige hoeveelheid neerslag. Ook de straalstroom ligt die dagen pal boven Nederland. Ben benieuwd of dit nog onweer op gaat leveren.
Gefixtquote:Op maandag 4 juli 2011 11:50 schreef Saekerhett het volgende:
Komop mensen, leer dat nou eens, het staat verdomme in koeienletters aangegeven
Dus bij deze weer een ouderwetse TVP.
Hmm, och, een bui is gauw voorbij toch?quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:46 schreef garnage-patrick het volgende:
dat zou kut zijn,...
vrijdag begint automaxx summer edition, en dan zijn we allesj aan het opbouwen..
Dank je, zag er wel bizar uitquote:
Enorme zandstorm teistert Phoenix (Arizona)quote:Op woensdag 6 juli 2011 19:48 schreef INViCTuS het volgende:
In Phoenix hebben ze een dikke stof/zandstorm gehad. op weer.nl staat daar een stuk uitleg en 2 filmpjes.
http://www.weer.nl/nl/hom(...)orm_bij_phoenix.html
Dit.quote:Op donderdag 7 juli 2011 06:19 schreef Klonk het volgende:
Wat een zalige zomer tot nu toe, niet permanent smeltend warm, gewoon lekker tussen de 20-25 graden, goed genoeg om lekker buiten te zijn en te genieten van de zomerse dingen.
Minder prettig, was van plan een dag op zee te gaan vissen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:10 schreef aloa het volgende:
Voor morgen...
KNMI: Buien, mogelijk met onweer en windstoten tot 60 km/uur.
[ afbeelding ]
Waarschuwingen voor het Westen, dan zal het in ZH dus wel meevallenquote:Op donderdag 7 juli 2011 12:10 schreef aloa het volgende:
Voor morgen...
KNMI: Buien, mogelijk met onweer en windstoten tot 60 km/uur.
[ afbeelding ]
Tot nu toe mogen we niet klagen nee, een warme periode gehad en een hele droge periode.quote:Op donderdag 7 juli 2011 06:19 schreef Klonk het volgende:
Wat een zalige zomer tot nu toe, niet permanent smeltend warm, gewoon lekker tussen de 20-25 graden, goed genoeg om lekker buiten te zijn en te genieten van de zomerse dingen.
Hier ook op Tholen!quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:11 schreef Timmos het volgende:
Ik dacht al, ik ben een topic kwijt in my AT..![]()
Daarnet een prachtige shelfcloud (volgens mij) over Terneuzen heen!
Wauw wat een pracht 1 zeg!quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:33 schreef Timmos het volgende:
[ afbeelding ]
Even snelle foto vanuit de camera, nu bezig met de uiteindelijke foto('s)
quote:Op donderdag 7 juli 2011 21:33 schreef Timmos het volgende:
[ afbeelding ]
Even snelle foto vanuit de camera, nu bezig met de uiteindelijke foto('s)
quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:23 schreef kepler het volgende:
Shelf komt nu ook over Leiden, helaas te donker voor goede foto's
Met een leentoestel toch een aantal redelijke foto's kunnen maken (denk ik). Ik zal ze echter pas volgende week online kan zettenquote:
Zoiets kwam ook op de Kaag voorbij, dus lijkt me sterk dat Delft niks heeft mee gekregen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:49 schreef Schuifpui het volgende:
Wtf, die foto's![]()
Was dat net? Het heeft Delft net gemist, net als vorige week dinsdag.![]()
Er kwam wel een donkere lucht voorbij, maar niet zo als hierboven.
Volgens onweer-online is die ook over Delft heen gegaan..quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:49 schreef Schuifpui het volgende:
Wtf, die foto's![]()
Was dat net? Het heeft Delft net gemist, net als vorige week dinsdag.![]()
Er kwam wel een donkere lucht voorbij, maar niet zo als hierboven.
Ik kan die foto's niet bekijken. Er zat wel wat contrast in die bui, maar niet zo mooit als op de foto's in dit topic. Misschien is het ook wel deels belichting e.d. Het begint nu overigens wel te regenen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 00:53 schreef Timmos het volgende:
[..]
Volgens onweer-online is die ook over Delft heen gegaan..
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=26539
In welke omgeving?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 00:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik kan die foto's niet bekijken. Er zat wel wat contrast in die bui, maar niet zo mooit als op de foto's in dit topic. Misschien is het ook wel deels belichting e.d.
Het begint nu overigens wel te regenen.
quote:Op vrijdag 8 juli 2011 00:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik kan die foto's niet bekijken. Er zat wel wat contrast in die bui, maar niet zo mooit als op de foto's in dit topic. Misschien is het ook wel deels belichting e.d. Het begint nu overigens wel te regenen.
Meh, waarschijnlijk dan niet goed opgelet. Heb ook niet zo'n geweldig uitzicht vanuit m'n kamer. Zie net een klein stukje lucht.quote:
Delft dus.quote:
Ik Utrecht dus.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 01:00 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Meh, waarschijnlijk dan niet goed opgelet. Heb ook niet zo'n geweldig uitzicht vanuit m'n kamer. Zie net een klein stukje lucht.
[..]
Delft dus.
vet, die wind kan je zien op t water jaquote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:11 schreef bianca en michael het volgende:
En nog even van gisteravond vanuit Rotterdam. Op de eerste foto windstil:
[ afbeelding ]
Maar toen de wolk ons eenmaal bereikt had (enkele minuten) begon het hard te waaien:
[ afbeelding ]
In de verte zagen we het wel regenen maar bij ons is niets gevallen.
Hmm, ik denk dat SpeedyGJ nu wel onweer heeft: http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=loop1uur1x1_bliksemquote:Op vrijdag 8 juli 2011 13:49 schreef Burnie88 het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar foto's van de huidige buien in het noorden/westen van het land, zien er best heftig uit namelijk.
Echt een gave (en enge) foto!quote:Op vrijdag 8 juli 2011 15:44 schreef Fredo55 het volgende:
Nog een foto van gisteravond, met mobiel gemaakt dus kwaliteit is niet zo goed:
[ afbeelding ]
Ik zag deze net op RTL Nieuws voorbijkomen!quote:Op donderdag 7 juli 2011 23:12 schreef Timmos het volgende:
Ik zie weer foto's voorbij komen waarvan ik denk, damn.. Maar goed, ik zal maar tevreden blijven met die van mij
..
Definitieve foto's:
[ afbeelding ]
Yepquote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:00 schreef OA het volgende:
[..]
Ik zag deze net op RTL Nieuws voorbijkomen!
Sorry ik noem dit geen zomer. Het is pas zomer als het een paar maanden lang +25c is.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:01 schreef ondeugend het volgende:
Prima oud- Hollandsche zomer tot nu toe.
Niet te warm, mooie buien en daarna weer alsof er niets gebeurd is.
Ik vind er niks aan en de voorspellingen voor de aankomende periode verandert ook niet echt... beetje saai.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:01 schreef ondeugend het volgende:
Prima oud- Hollandsche zomer tot nu toe.
Niet te warm, mooie buien en daarna weer alsof er niets gebeurd is.
ik ben aan het kamperen, en begin van de week was lekker zomers. Nu iets minderquote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Sorry ik noem dit geen zomer. Het is pas zomer als het een paar maanden lang +25c is.
Zomers in Nederland![]()
![]()
Mooi hoor! Leuk is dat he, erkenning.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 23:17 schreef Timmos het volgende:
Nog even een duidelijkere screen.. Omdat het kan
..
[ afbeelding ]
Ja, dat heb ik al omdat ik voor de krant fotografeer.. Maar dit is toch wel tof.. Krijg meer reacties als wanneer ik jarig benquote:Op vrijdag 8 juli 2011 23:19 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Mooi hoor! Leuk is dat he, erkenning.
Onzin ... dan moet je in Spanje gaan wonen.... ik vind dit echt Hollandsquote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Sorry ik noem dit geen zomer. Het is pas zomer als het een paar maanden lang +25c is.
Zomers in Nederland![]()
![]()
Vind ik ook het is nog lang geen zomer.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Sorry ik noem dit geen zomer.
Het is pas zomer als het een paar maanden lang +25c is.
Zomers in Nederland![]()
![]()
Grappig, leven ze wel mee dus.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 23:53 schreef Timmos het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik al omdat ik voor de krant fotografeer.. Maar dit is toch wel tof.. Krijg meer reacties als wanneer ik jarig ben.. Mn pa smste dat zijn collega's het zagen, krijg net uit Griekenland een SMS dat iemand het van zijn ouders hoorde.. Tof
..
Ik vind 20~25°C wel lekker eigenlijk. Beetje zon erbij, af en toe een buitje.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 15:41 schreef Magnificat het volgende:
Een zomer voor mij is ook dat er min een paar weken 25+ op de teller staat.
Vorig jaar was het bv tijdens het WK bijna altijd 25+, heerlijk!!
Dit weer is ook niet verkeerd, maar geen zomer in mijn ogen.
Ben benieuwd of Augustus het nog waar gaat maken, zo niet dan is het niet best gesteld met de zomer.
Hier in Groningen is het niet echt precair geweest, heb weinig gehoord/gezien over boeren die aan het klagen waren en de velden staan er schitterend bij.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 21:46 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zo zie je maar dat van droogte ineens om kan gaan in een natte boel![]()
Echter geld het alleen voor De Bilt he, landelijk kunnen er heel wat verschillen optreden.
Dan zie je zeker een ander plaatje dan ik zie, ik zie toch duidelijkquote:Op zaterdag 9 juli 2011 21:46 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zo zie je maar dat van droogte ineens om kan gaan in een natte boel![]()
Echter geld het alleen voor De Bilt he, landelijk kunnen er heel wat verschillen optreden.
staan.quote:Landelijk gemiddelde over 13 stations
Tja Holwerd staat er ook goed bij hoor, de weilanden staan hier in volle bloei, dus de boeren moeten niet zo klagen.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 22:17 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hier in Groningen is het niet echt precair geweest, heb weinig gehoord/gezien over boeren die aan het klagen waren en de velden staan er schitterend bij.
Klopt ik heb me daar even overheen gelezenquote:Op zaterdag 9 juli 2011 23:03 schreef Resistor het volgende:
[..]
Dan zie je zeker een ander plaatje dan ik zie, ik zie toch duidelijk
[..]
staan.
Hmm, en dan nog het verschil tussen zand en klei grond, zandgrond is veel sneller te droog, houdt niks vast immers.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 23:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Tja Holwerd staat er ook goed bij hoor, de weilanden staan hier in volle bloei, dus de boeren moeten niet zo klagen.
Wat te denken van roodeschool, die heeft 11mm in 5min te verwerken gekregen, wat dat betreft hebben we niks te klagen lijkt mij![]()
3.0mm verdampt vandaag en er is 2.4mm gevallen, en te kort van 0.6mm! Ja dat mogen we weer lekker bij op tellen.
Jaartotaal:
Verdamping: 396.5mm
Neerslag: 215.0mm
Tja daar zit een flink verschil in, maar de neerslag heeft wel letterlijk een inhaal race geopend tegen deze verschillen.
Verdamping:
[ afbeelding ]
Neerslag:
[ afbeelding ]
Leuk om te zien dat 27ste 6mm is verdampt, en de 28ste gewoon even 25mm is bij gekomen, dan schiet het alweer aardig op![]()
We zijn er nog niet vanaf wat er komt nog meer regen volgende week, vooral richting woensdag kan het een paar flinke natte dagen gaan worden, en de temperaturen, nee daar gaan we maar niet over praten
[..]
Klopt ik heb me daar even overheen gelezen
Hier hebben we mazzel met airport Groningen in Eelde, dat is vlak bij.quote:Op zondag 10 juli 2011 01:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ja inderdaad ik snap het ook allemaal niet, maar ja wat doe je er tegen he.
Ik vind het ook jammer dat ze geen meerdere stations plaatsen, vooral NW Friesland.
Nu ben ik afhankelijk van het station Leeuwarden, vooral met de wind kun je dat erg goed zien. Als b.v Lauwersoog 6bft staat en Leeuwarden 4 dan ziet het er erg raar uit...
Lol, lekker in de tuin bij oma dus straks.quote:Op zondag 10 juli 2011 10:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ze zouden mee moesten mee nemen toen mijn station nog op de pier stond![]()
En indd heerlijk weertje nu, alleen komt wel wat meer bewolking aan helaas, maar ach morgen weer naar huis, schijnbaar ook de beste dag van de week, 23°C NW 2bft, heerlijk!
Ik zal straks maar even stukje fietsen en wat foto's makenquote:Op zondag 10 juli 2011 10:50 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, lekker in de tuin bij oma dus straks.
Lol, we zaten net in de auto toen het losbarstte, was wel weer spannend, sommige mensen denken dat als je een flinke bui in rijdt je op de rem moet trappen, ging net goed...quote:Op zondag 10 juli 2011 18:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Yup hier in Beijum net ook 3/4 donderslagen gehad.
Momenteel rustig met wel flink wat regen
Klopt, het is nu ook weer flink donker aan het worden, de Held hier.quote:Op zondag 10 juli 2011 18:41 schreef baggerbaas het volgende:
Heb hier inmiddels 3 harde klappen gehad (Groningen-Zuid)
quote:Dinsdag en woensdag gaat juli uit een ander vaatje tappen. In de langgerekte hoogtetrog, die zich langs de nul graden meridiaan bevindt, ontstaat een actief lagedrukgebied dat zich eerst van Frankrijk naar Duitsland verplaatst en vervolgens naar het noordwesten koerst. Tevens voltrekt zich een interactie met een vanuit het noorden komend hoogtelaag. Daardoor nemen vanaf dinsdagavond de neerslagkansen sterk toe en kan het met name woensdag flink gaan waaien uit het noorden. De temperatuur loopt dinsdag nog plaatselijk op tot 24 of 25 graden (in het zuiden 27), woensdag wordt de grens van 20 graden lang niet overal bereikt.
Jan Visser
Hahaha dat dacht ik al, wel totaal onverwachts trouwens! PP was als enige die dit had zien aankomen.quote:Op zondag 10 juli 2011 18:40 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, we zaten net in de auto toen het losbarstte, was wel weer spannend, sommige mensen denken dat als je een flinke bui in rijdt je op de rem moet trappen, ging net goed...![]()
Zal hem hier ook maar even neerzetten....quote:Op maandag 11 juli 2011 11:23 schreef aloa het volgende:
Kan morgen ook wel wat onweer bij zitten in het zuiden.
Ziet er dus goed uit voor het zuiden (en midden)van Nederland.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:22 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Zal hem hier ook maar even neerzetten....
Gelukkig zegt de cape niet veel met die extreem hoge waardes van de srh. Is juist goed dat de cape dan niet hoog isquote:Op maandag 11 juli 2011 12:36 schreef Drassss het volgende:
Meeste Cape zit wel in Luxemburg/Frankrijk/Duitsland zo te zien.
Sorry, keek alleen naar één waarde en vergat de rest van de kaartjesquote:Op maandag 11 juli 2011 12:43 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Gelukkig zegt de cape niet veel met die extreem hoge waardes van de srh. Is juist goed dat de cape dan niet hoog is
Level 2 voor zuid en oosten van het land?quote:Op maandag 11 juli 2011 12:54 schreef Drassss het volgende:
[..]
Sorry, keek alleen naar één waarde en vergat de rest van de kaartjes
Ziet er best aardig uit allemaal.. wachten op estofex.
Mag van mijquote:Op maandag 11 juli 2011 15:14 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Level 2 voor zuid en oosten van het land?
quote:Op dinsdag doet zich een nieuwe potentieel gevaarlijke onweerssituatie voor, van dynamisch karakter. Aan de voorzijde van een naderende hoogtetrog met as morgen van de UK tot Portugal, ontwikkelt zich de komende 24h een grondlaag over het Iberisch schiereiland en FR. Dit laag trekt dinsdagavond via NE-FR naar DU. Aan dit laag is ook een barokliene zone te herkennen want de naderende trog zorgt voor een impuls van warme zuidelijke lucht met sterk verhoogte TE850 waarden aan de oostflank van het low. We kunnen de voorzijde van deze lucht intekenen als warmfront met daarachter sterke WAA over onze streken.
De timing van gans het gebeuren is wat verkeerd voor onze regio waardoor de hoogste onstabiliteit piekt over N-FR dinsdagnamiddag/avond. Ook komt de meest onstabiele lucht niet geheel over onze regio te liggen. Deze haalt evenwel net nog de zuidelijke en zuidoostelijke regio's. Gezien gans het gebeuren nogal dynamisch is en een prominent grondlaag wordt ingetekend door de modellen is er sprake van een hoge directionele windshear alsook significante absolute shear in de low levels en deep levels.
De situatie doet veel denken aan de situatie van 28/6 jl met enkel een faseverschil wat betreft onstabiliteit en ook een hogere onstabiliteit toen in het algemeen. Nu is er minder sprake van een goed opgebouwde EML. Niettemin verwachten de meeste modellen een hoge buienactiviteit op de westflank van het lagedrukgebied met neerslaghoeveelheden in 6 uur tussen 20 en 40 mm.
Ik verwacht samengevat vanaf de late namiddag toenemende onweerkansen. Waarschijnlijk zullen de onweercellen nabij het cenvergentiegebied bij het low vlot en snel doorgroeien en de sterke WAA en shear + significante onstabiliteit (1000-2000 J/kg over de zuidelijke gebieden en vooral over N-FR)) zullen clustering sterk bevorderen. Meeste kans is op een scenario van MCS vorming over N-FR welke wordt geadvecteerd richting Benelux. Lijnvorming (squall line) met bijhorende zware windstoten is reėel en met een verwachtte max.gust rond 90 km/h (Ivens methode) moet rekening gehouden worden met lokale windschade. De STP/SCP en MCS slaan hoog uit over N-FR en BE en dus sluit ik een supercell met eventuele windhoos niet uit. De SRH en BRN shear laten dit allemaal toe. In het algemeen moet echter worden gedacht aan de ontwikkeling/advectie van een MCS welke over onze regio zal trekken met intern de structuur van een squall line. Rekening dient tevens gehouden te worden met de (linker) uitgang van een jetstreak welke di-middag van S naar E georiėnteerd is over FR en dit gebied zal een extra aandachtspunt zijn voor organisatie van clusters/MCS...
Hagel met significante omvang is mogelijk maar extreme toestanden verwacht ik niet gezien de niet extreem hoge EML en de onstabiliteit welke binnen de perken blijft (over N-FR meer kans op grote stenen). Bij agressieve cellen kan hagen van pakweg 2-3 cm perfect. De buientoppen kunnen immers reiken tot 12-13 km hoogte en bij een eventuele supercell speelt de interne dynamiek ook een rol bij de vorming van gevaarlijke hagel.
Een ander probleem zal de lokale wateroverlast zijn gezien de PW waarden rond 3 cm en de hoge neerslagwaarden bij de meeste modellen. Net zoals op 28/6 zou het kunnen dat de ontwikkeling van onweer tijdens de nacht lange tijd aanhoudt omdat de stabiele lucht pas woensdag overdag echt doorkomt. De onstabiele lucht zit immers omheen het grondlaag en dat laag neemt z'n tijd om weg te trekken en bovendien nadert te hoogtetrog vanuit het westen ook slechts erg traag.
Severe weather outlook
quote:Plaatselijk onweer met kans op windstoten en mogelijk veel neerslag
quote:Op dinsdag 12 juli 2011 09:47 schreef Schuifpui het volgende:
Het weer voor morgen:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Ja het is overdag.
Spitsquote:Noodweer op komst
De zomerzon zien we in Nederland voorlopig niet meer terug. Het wordt de komende dagen flink afzien met veel regen en onweer. De eerste buien bereiken ons land vanmiddag al…
De komende avond, nacht en ook morgen kan er lokaal 50 millimeter neerslag vallen. Met temperaturen van rond de 16 tot 18 graden is heel veel te koud voor de tijd van het jaar.
De enige positieve uitzondering deze week is aankomende vrijdag. Het is dan tijdelijk droger en ook de zon laat zich zien. De vreugde is overigens maar van korte duur. In het weekeinde wordt het weer slecht.
Wow.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 09:47 schreef Schuifpui het volgende:
Het weer voor morgen:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Ja het is overdag.
Lol whut?!quote:Op dinsdag 12 juli 2011 09:47 schreef Schuifpui het volgende:
Het weer voor morgen:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Ja het is overdag.
Nou je hebt nog een uur of 7/8 dus ik zou iets gaan fixen als ik jou was.. Plaatselijk kan er behoorlijk wat neerslag vallen vanavond/vannacht.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 10:27 schreef Coelho het volgende:
Eén dag te vroeg. Morgen wordt het platte dak van mijn nieuwbouwhuis waterdicht gemaakt. Althans, dat was de planning....
Het wordt voor me gebouwd en de dakdekker zit volledig volgepland dus er is niks te schuiven.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 10:30 schreef Drassss het volgende:
Nou je hebt nog een uur of 7/8 dus ik zou iets gaan fixen als ik jou was.. Plaatselijk kan er behoorlijk wat neerslag vallen vanavond/vannacht.
Gisteren was zon beetje heel nederland roodquote:Op maandag 11 juli 2011 19:20 schreef aloa het volgende:
Severe weather outlook geeft de op 1 na hoogste waarschuwing.
[..]
[ afbeelding ]
Zo da's niet weinig, waarom geeft KNMI alleen voor Friesland een regen waarschuwing en niet voor Groningen? Denk niet dat de buien zich iets van de Provinciegrenzen aan gaan trekken.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 09:54 schreef aloa het volgende:
Opgetelde neerslag t/m donderdagavond.
[ afbeelding ]
Ik schat tussen 5 & 6 uurquote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:31 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe laat zal de regen in ZH zijn? Toch niet voor 16:30, moet er nog door met m'n laptop en die tas is niet waterdicht.
Nu al recordjaar dure natuurrampenquote:Nu al recordjaar dure natuurrampen
Door een ongekend aantal zware natuurrampen dit jaar is 2011 na de eerste zes maanden al het duurste schadejaar ooit. De meeste economische schade werd veroorzaakt door de aardbeving in Japan op 11 maart.
De Duitse verzekeraar Munich Re heeft berekend dat de schade dit jaar al 190 miljard euro bedraagt. De Japanse aardbeving nam hiervan 150 miljard euro voor haar rekening. In het vorige recordjaar 2005 bedroeg de schade voor het hele jaar 157 miljard euro.
Andere rampen in de eerste zes maanden van dit jaar waren de aardbevingen in februari en juni in Nieuw-Zeeland, de hevige tornado's in april en mei in de Verenigde Staten en de overstromingen in Australiė.
Klopt, maar ik denk dat het oosten eerst neerslag krijgt en het westen pas aan het einde van de avond/nachtquote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:35 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn.![]()
Het komt wel vrij snel dichtbij op de buienradar.
Ligt eraan wat je verwacht en wil?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:38 schreef lipjes het volgende:
wedden dat we er weer naast vallen in moerdijk?
In het westen verwacht ik niet veel aan onweer, voornamelijk veel regen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:44 schreef lipjes het volgende:
[..]
gewoon weer eens een keer een goeie storm, lekker veel regen en mooie donders & flitsen
In Overijssel krijgen we ook niet veel regen volgens het KNMIquote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:25 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Zo da's niet weinig, waarom geeft KNMI alleen voor Friesland een regen waarschuwing en niet voor Groningen? Denk niet dat de buien zich iets van de Provinciegrenzen aan gaan trekken.
moerdijk ligt in noord-brabant hequote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:46 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
In het westen verwacht ik niet veel aan onweer, voornamelijk veel regen.
Dat is inderdaad vrij lichte neerslag, maar daar word ik ook nat van.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:43 schreef Drassss het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat het oosten eerst neerslag krijgt en het westen pas aan het einde van de avond/nachtWat in de middag/begin van de avond in het westen gaat vallen zal niet extreem zijn gok ik.
Lol, nou volgens dat kaartje gaat er hier wel veel vallen, net zoveel als in Friesland, misschien krijgen we weer een waarschuwing als we in de binnenstad kunnen pootjebaden, net als vorig jaar.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:47 schreef MaLo het volgende:
[..]
In Overijssel krijgen we ook niet veel regen volgens het KNMI
Oftewel: naast Moerdijk lijken wij in Twente ook weer naast de pot te plassen
quote:Veel regen. Tot en met morgenochtend 20-50 mm, lokaal rond 70 mm.
Zijn veel verschillen binnen Nederland momenteel:quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:33 schreef Drassss het volgende:
Best warm hier in NO-Brabant, 27 graden..
En zet weer dan maar driedubbel vijfmaal achtiende keer vet gedruktquote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:47 schreef MaLo het volgende:
[..]
In Overijssel krijgen we ook niet veel regen volgens het KNMI
Oftewel: naast Moerdijk lijken wij in Twente ook weer naast de pot te plassen
Spooktocht voor Maastricht en omgevingquote:Op dinsdag 12 juli 2011 17:54 schreef INViCTuS het volgende:
Estofex heeft ook een update...
[ afbeelding ]
Inderdaad, bah.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 17:12 schreef Infection het volgende:
Regen![]()
Als het nou nog eens heftig ging onweren erbij had het van mij gemogen, maar die vieze kou en regen midden in de zomer hoeft van mij niet.
Hier nog helemaal niks.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:01 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Het regent hier al ruim een uur best intensief door hoor.
Hier ging het net ook een paar minuten wat harder, maar nu weer vrij zacht. Scheelt ook vrij veel of je wel of niet onder die lijn zit (zie buienradar) Grootste deel heeft gewoon lichte regen en die lijn blijft behoorlijk hangen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:01 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Het regent hier al ruim een uur best intensief door hoor.
Vooral de regen doet het emquote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:47 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, heel Nederland is geel nu:
[ afbeelding ]
Lol, ik hoop dat we droge voeten houden, voor de rest maakt het me niet veel uit.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Vooral de regen doet het em![]()
Ik kan niet wachten op de eerste 30mm van dit jaar
Droge voeten zal wel lukken toch?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:01 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, ik hoop dat we droge voeten houden, voor de rest maakt het me niet veel uit.![]()
Ja joh! Echt wel.quote:
Dit was vorig jaar 12 juli: http://www.rtvnoord.nl/home/pagina.asp?pid=93186 in Groningen. Het begint een wederkerend fenomeen te worden.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:19 schreef INViCTuS het volgende:
Hoeveel had jij in augustus vorig jaar op die bewuste dik natte dag dan?
wel beniewd hoe het allemaal uit gaat pakken...weekje herfst met alleen vrijdag een aardige dag. Normaal is july juist goed en vaak augustus een stuk minder maar we hebben nu ook een zeer goed, droog en relatief warm voorjaar gehad. Mischien is augustus juist nu wel een stuk beter. Dan heb ik ook pas vakantie
Komt nog meer aan.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:52 schreef TommyGun het volgende:
In Eindhoven stelt het niet veel voor, helaas.
Hier is het om 20.00 uur gestopt met regenen, viel allemaal nogal mee. In tegenstelling tot de regio Breda/Tilburg. Daar is erg veel wateroverlast en regent het nog steeds erg hard.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:47 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, heel Nederland is geel nu:
[ afbeelding ]
Deze bedoel je:quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:59 schreef INViCTuS het volgende:
Karin, dat was niet 12 july... eind augustus
Oost van Tilburg is het niet meer dan wat gespetter geweest hoorquote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:01 schreef kaatje50 het volgende:
[..]
Hier is het om 20.00 uur gestopt met regenen, viel allemaal nogal mee. In tegenstelling tot de regio Breda/Tilburg. Daar is erg veel wateroverlast en regent het nog steeds erg hard.
Den Bosch heeft weer mazzel vandaag,kijk maar op de buienradar
hebben jullie ook een keer geluk. Iets verder naar het westen is het hopeloos. De brandweer kan uit bljven rukken voor wateroverlast daarquote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:20 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Oost van Tilburg is het niet meer dan wat gespetter geweest hoor
Die rotzooi blijft lang hangen in het noorden, dat veroorzaakt de ellende straks...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het ziet er allemaal niet veel belovend uit maar laat me graag verrassen
Hmm ik moet het maar zienquote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:49 schreef Drassss het volgende:
[..]
Die rotzooi blijft lang hangen in het noorden, dat veroorzaakt de ellende straks...
Hmm , het Zuiden is nu het bokje:quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:49 schreef Drassss het volgende:
[..]
Die rotzooi blijft lang hangen in het noorden, dat veroorzaakt de ellende straks...
Ik vrees dat je misschien net TE noord zit jaquote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hmm ik moet het maar zienik zal de dans wel weer ontspringen.
En dat zal zeker niet de eerste keer zijnquote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:50 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ik vrees dat je misschien net TE noord zit ja
Nou, hier aan de oostkant van Breda is het ook niet veel bijzonders hoor...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:26 schreef kaatje50 het volgende:
hebben jullie ook een keer geluk. Iets verder naar het westen is het hopeloos. De brandweer kan uit bljven rukken voor wateroverlast daar
Jep veel regen daar ( west-brabant ). Nu gaat provincie Utrecht een lading krijgen..quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:50 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm , het Zuiden is nu het bokje:
http://monitor.livep2000.nl/
Owkeej, wat denk je van Grunn-city dan?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:50 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ik vrees dat je misschien net TE noord zit ja
quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:53 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Owkeej, wat denk je van Grunn-city dan?
Het systeem gaan s'nachts wel wat kantelen richting het westen dus wie weet.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En dat zal zeker niet de eerste keer zijn
Heb je toch wel dicht geschoven hčquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:06 schreef kahaarin het volgende:
Groningen begint nu net, de schuifpui heeft druppels.![]()
quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:06 schreef kahaarin het volgende:
Groningen begint nu net, de schuifpui heeft druppels.![]()
quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:09 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oh hi!Ik bedoel de schuifdeuren naar onze tuin, niks persoonlijks hoor.
Weet niet hoe ver je er vanaf zit, maar de buien zijn nogal plaatselijkquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:19 schreef MaryMouse het volgende:
Weerstation 't dichtst bij mij zegt nu
[ afbeelding ]
Maar hier in zeeburg valt echt wel wat meer dan lichte regen, en de windstoten zijn ook niet mis.
volgens wunderground
Kilometer of 5 hemelsbreedquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:24 schreef Drassss het volgende:
[..]
Weet niet hoe ver je er vanaf zit, maar de buien zijn nogal plaatselijkDe wind zal wel een momentopname dus het is allemaal niet echt goed te volgen op zo'n soort sites.
Staar je niet blind op deze metingen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:19 schreef MaryMouse het volgende:
Weerstation 't dichtst bij mij zegt nu
[ afbeelding ]
Maar hier in zeeburg valt echt wel wat meer dan lichte regen, en de windstoten zijn ook niet mis.
volgens wunderground
Hoe warm is het nu bij jou binnen dan?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:26 schreef DemonRage het volgende:
De temperatuur is buiten wel lekker gedaald. Nu binnen nog...
bij mij was het net 24 graden, heb de arico nog maar even aangezetquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:32 schreef Martin1234 het volgende:
[..]
Hoe warm is het nu bij jou binnen dan?
stedelijk gebied hč, dus besef dat daardoor de windmetingen ook niet helemaal betrouwbaar kunnen zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Staar je niet blind op deze metingen.
Qua neerslag kan het behoorlijk verschillen, de windmetingen hangt van de positie van de windmeter af, deze zal wel niet ideaal zijn.
Net als hier, 6/7bft maar kom niet verder dan 3bft.
Waren de bomen hier nu maar weg, dan zat ik nu een stuk beter met de metingenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:35 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
stedelijk gebied hč, dus besef dat daardoor de windmetingen ook niet helemaal betrouwbaar kunnen zijn.
Idd veel regen hier ( Zeist)quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:14 schreef Drassss het volgende:
Zeist/Amersfoort krijgen nu de volle laag zo te zien. Zal maar die felle buien 45 minuten over je heen krijgen als lijnvorm... pfoe.
Houd je hem goed vast?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Waren de bomen hier nu maar weg, dan zat ik nu een stuk beter met de metingen![]()
Zo hondje maar even doen, eens kijken hoeveel wind er langs de rand staat
Ja hoor komt goed, en anders vangt iemand anders mijn doggy wel opquote:
Letterlijk? Het waait he....quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja hoor komt goed, en anders vangt iemand anders mijn doggy wel op
Correct, nadeel is wel dat het hele complex s'nachts gaat draaien van oost naar west en morgenmiddag/avond komt vanuit Duitsland als het goed is alles weer over het noord-Nederland te liggen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:43 schreef INViCTuS het volgende:
Zo gek veel meer komt er toch helemaal niet aan of wel? die buien die in Frankrijk zitten trekken vrij noordoost...
Ja, Whooptidoo, we hebben nog niet genoeg gehad...quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:48 schreef INViCTuS het volgende:
Dan komt het vanuit het noorden nog een keer naar beneden zetten. Mischien zit er in die buien wel iets leuks dan...hebben ze leuk geboekt; rondje europa
Jep de veroorzaker is het lage drukgebied wat in Noord-Duitsland ligt. Alles zal flink gaan draaien en een soort pad krijgen: Groningen-Friesland-Noord/Zuid-Holland-Brabantquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:48 schreef INViCTuS het volgende:
Dan komt het vanuit het noorden nog een keer naar beneden zetten. Mischien zit er in die buien wel iets leuks dan...hebben ze leuk geboekt; rondje europa
dus morgen nog meer regenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:52 schreef Drassss het volgende:
[..]
Jep de veroorzaker is het lage drukgebied wat in Noord-Duitsland ligt. Alles zal flink gaan draaien en een soort pad krijgen: Groningen-Friesland-Noord/Zuid-Holland-Brabant
Hmm, ja, maar goed, het is niet anders.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:53 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
dus morgen nog meer regen... zijn andere gebieden die 't harder nodig hebben dan een stad als Amsterdam hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |