Is dat zo?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:11 schreef einschtein het volgende:
Het is pas zijn eigendom totdat hij het (afgesproken) volledige bedrag heeft betaald.
Dit.quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:41 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Dit is volgens mij één van de meest relaxt weglezende OP's ooit .
Retentierecht?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Argento het volgende:
Maar ik begrijp dat de site al opgeleverd is. Wat geeft TS dan nog het recht om over de site te beschikken?
Consequentie is dat hij natuurlijk nooit meer gaat betalen, aan de toonzetting weet je dat ook wel.quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:38 schreef SecurityException het volgende:
De website op zwart gooien als er binnen enkele dagen niet betaald is lijkt mij inderdaad een prima plan.
Wat een vreemde gedachte, hij heeft voor het grootste deel betaald, hij wil de site dus hebben. Als hij weet dat hij binnen 7 dagen moet betalen en anders geen site meer heeft gaat hij gewoon betalen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:45 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Consequentie is dat hij natuurlijk nooit meer gaat betalen, aan de toonzetting weet je dat ook wel.
Je bent beter af als je die 180 euro uit handen geeft aan een incasso-bureau en de verdere communicatie stopt. Op naar nieuwe klanten, en laat hun die vent lekker pesten.
Prima, ik hoor van TS wel hoe het afloopt zodra de site op zwart gaat.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:10 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Wat een vreemde gedachte, hij heeft voor het grootste deel betaald, hij wil de site dus hebben. Als hij weet dat hij binnen 7 dagen moet betalen en anders geen site meer heeft gaat hij gewoon betalen.
Incasso is een heel gedoe, en onnodig omdat hij vooraf heeft aangegeven dat de klant pas eigenaar is als hij volledig heeft betaald.
Dit dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je verlies pakken en voortaan opdrachten weigeren als je in het begin al merkt dat een klant lastig gaat worden.
Stuur hem een mail/brief met deze punten. Vermeld ook vooral dat hij de BTW terug kan vorderen indien hij een bedrijf is (en dat denk ik tussen de regels door wel te begrijpen) en dat dit de site dan du sniet duurder maakt...quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:38 schreef SecurityException het volgende:
Staan al wat nuttige reacties tussen. Enkele feiten (om ook wat vragen in dit topic te beantwoorden):
- Mijn algemene voorwaarden vermelden dat een website/applicatie pas eigendom van een opdrachtgever wordt zodra die volledig betaald is. Broncode blijft sowieso eigendom van mijn bedrijf, maar daar komt de klant sowieso niet bij; dat staat op mijn productieserver. Ter informatie, ik doe niet aan 'standaard' hosting zodat klanten zelf middels FTP van alles kunnen doen, maar ik bied totaaloplossingen aan. Het enige wat op dit moment echt van de klant is, is de domeinnaam die op zijn naam staat.
- Er is uiteraard een vast bedrag afgesproken. Hetzelfde bedrag dat gefactureerd is, staat ook op de offerte (uiteraard keurig met de BTW vermelding en de totalen exclusief en inclusief BTW). Deze offerte, alsook de algemene voorwaarden, alsook het functionele ontwerp, heeft deze klant allemaal ondertekend. Kortom, van dat bedrag was deze klant van begin af aan op de hoogte en hij heeft door zijn vervelende gedrag het project dusdanig uit laten lopen, dat hij tijd genoeg heeft gehad om dat bedrag te verzamelen.
- Ben uiteraard gewoon ingeschreven als bedrijf, en sta overduidelijk in mijn recht. Vraag is meer hoe jullie hiermee om zouden gaan. Loont het zich wel om voor die resterende 180 euro een incassobureau in te schakelen? Ik zit wat dat betreft met een dilemma. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om een incassobureau in te schakelen en heb ik wel betere dingen te doen (met klanten die wél normaal doen), anderzijds begint dit toch een principekwestie te worden en wil ik niet over me heen laten lopen door zulk gajes, ook al gaat het 'maar' over een bedragje van ¤ 180.
De website op zwart gooien als er binnen enkele dagen niet betaald is lijkt mij inderdaad een prima plan.
Zo werkt het naar mijn mening dus niet. Klant heeft sowieso alles ondertekend dus er is sprake van een overeenkomst. Tevens zijn veel klanten 'lastig' en probeert iedereen wel af te dingen. De een is daar nou eenmaal erger in dan de ander. Dat is het hele eieren eten van het voortbestaan van je onderneming; je zult ook tegen die rotte appels moeten kunnen, anders wordt het wel erg stil met de opdrachtjes natuurlijk.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je verlies pakken en voortaan opdrachten weigeren als je in het begin al merkt dat een klant lastig gaat worden.
Het BTW verhaaltje is echt zo'n wanargument van deze klant. Ik heb hem ook al meerdere malen verteld dat hij dat gewoon kan terugvorderen, en dat weet 'ie zelf ook wel donders goed.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:29 schreef sanger het volgende:
Stuur hem een mail/brief met deze punten. Vermeld ook vooral dat hij de BTW terug kan vorderen indien hij een bedrijf is (en dat denk ik tussen de regels door wel te begrijpen) en dat dit de site dan du sniet duurder maakt...
Je hebt lastige klanten en je hebt lastige klanten...quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:58 schreef SecurityException het volgende:
[..]
Zo werkt het naar mijn mening dus niet. Klant heeft sowieso alles ondertekend dus er is sprake van een overeenkomst. Tevens zijn veel klanten 'lastig' en probeert iedereen wel af te dingen. De een is daar nou eenmaal erger in dan de ander. Dat is het hele eieren eten van het voortbestaan van je onderneming; je zult ook tegen die rotte appels moeten kunnen, anders wordt het wel erg stil met de opdrachtjes natuurlijk.
Oplevering is natuurlijk pas definitief nadat de diensten betaald zijn. Op zwart dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Argento het volgende:
Maar ik begrijp dat de site al opgeleverd is. Wat geeft TS dan nog het recht om over de site te beschikken?
TS heeft hier nog geluk dat hij een dienst levert die herroepelijk is. Zo zijn er genoeg bedrijven die anderssoortige diensten leveren en slechts op incassobureau's kunnen terugvallen. TS heeft eea nog in eigen hand. Daarom vind ik zijn voorstel van hierboven een goede. Laat het de klant maar financieel voelen, precies wat hij bij jou doet. Oog om oog, tand om tand.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Je hebt lastige klanten en je hebt lastige klanten...
je geeft zelf al wat suggesties aan en de anderen geven ook wat tips dus volgens mij kun je aardig op weggaan met het innen van hetgeen je nog tegoed hebt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:08 schreef SecurityException het volgende:
Als iemand helemaal niet betaalt dan zal ik er zonder twijfel een incassobureau op zetten, maar het betreft hier een lullige 180 euro (incl. BTW) die nog voldaan moet worden. Loont het zich dan om daarvoor een incassobureau in te schakelen? Is dat niet "overkill"?
Wat zouden jullie doen? Alvast bedankt!
Dat is erg netjes, dan zet je hem niet direct voor lul bij zijn klanten, maar wel behoorlijk onder druk als hij zijn bestellingen niet kan inzien en dus ook niet kan versturen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:58 schreef SecurityException het volgende:
Ik heb de klant zojuist een mail gestuurd: Het CMS achter de website gaat op zwart als het resterende bedrag volgende week woensdag niet op mijn rekening staat. De website blijft dan gewoon toegankelijk maar de klant zal dan geen toegang hebben tot de beheerfuncties, het bestellingsoverzicht, e.d. Vind ik zelf een hele redelijke oplossing, want ik ben wel lang genoeg coulant geweest.
Spam? Of heb je het topic niet gelezen? TS heeft namelijk al een prima oplossing bedacht.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:45 schreef dribbel79 het volgende:
Bel ff naar schuma incasso in ede, ze hebben een service dat je een herrinnering op hun briefpapier kan opstellen...kost niks, maar je tekent wel voor bijv. 10 prcnt als zij moeten incasseren...maar dat is beter dan niks
Als je het topic had gelezen, had je opgemerkt dat de klant geen mogelijkheid heeft bij de source te komen, en dat de source eigendom blijft van TS . (Welke klant bij zijn volle verstand daar ooit mee akkoord zou gaan is een ander verhaal)quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:43 schreef JJdJ1984 het volgende:
Hij heeft niet de mogelijkheid iets of iemand een kopie van het geheel te laten maken zodat jij denkt dat je de boel afsluit en in werkelijkheid hij de boel aan het kopieren etc. is?
Ehmmmm... Niet betalen is toch simpelweg stekker eruit?quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:48 schreef DaFan het volgende:
Als ik goed begrijp doe je ook de hosting dus?
Wat moet ie daarvoor betalen dan en denk je dat hij dat ook gaat betalen?
Zit er nog datalimiet aan hoeveel verkeer je maximaal aan kan (of wilt gaan tegen x bedrag)?
Als hij nu niet betaalt gaat hij bovenstaande punten ook niet betalen straks want 'dat is allemaal veel te duur' (terwijl ws zn site goed loopt en hij dus evenredig ervoor moet betalen).
Dat inderdaad maar ik heb nog niet helemaal duidelijk of hij nou hosting doet of niet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmmm... Niet betalen is toch simpelweg stekker eruit?
Even het topic lezen dan (dat is sowieso een aanrader voordat je wat post). Dan zul je ontdekken dat hij wel degelijk de hosting doet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:52 schreef DaFan het volgende:
[..]
Dat inderdaad maar ik heb nog niet helemaal duidelijk of hij nou hosting doet of niet.
Ik zie namelijk niet in hoe dit niét op zwart gaan is.
Ik heb alles gelezen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Even het topic lezen dan (dat is sowieso een aanrader voordat je wat post). Dan zul je ontdekken dat hij wel degelijk de hosting doet.
Dat is juist het makkelijkste stuk. Als dat niet betaald wordt kun je zonder meer de website ontoegankelijk maken, dus die wordt echt wel betaald. (Zolang de website omzet genereert... )quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:59 schreef DaFan het volgende:
TS; je hebt niet aangegeven of de klant ook nog moet betalen voor de hosting. Verwacht je dat hij dat wel gaat doen dan?
Het gaat om 1 factuur.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het afleveren van de software, waar TS het over heeft staat m.i. los van de hosting.
Ja, laten we dan maar even wachten op TS. Die m.i. al een nette oplossing heeft gevonden (en een simpele, kwestie van even de beheerdersrechten wijzigen...) die zeer zeker effect zal opleveren zonder dat de klanten er wat van merken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:08 schreef DaFan het volgende:
[..]
Het gaat om 1 factuur.
Waarschijnlijk gaan we hier dan teveel van aannames uit, tot TS reageert, maar ik neem aan dat 'online zetten', 'plaatsen content', SourceSafe (oid) er ook in zit. Als de factuur niet betaalt is kan hij dus (weer) op zwart.
Mochten dat andere facturen zijn geweest is dat natuurlijk nvt.
Eens.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, laten we dan maar even wachten op TS. Die m.i. al een nette oplossing heeft gevonden (en een simpele, kwestie van even de beheerdersrechten wijzigen...) die zeer zeker effect zal opleveren zonder dat de klanten er wat van merken.
bron?quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:10 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Oplevering is natuurlijk pas definitief nadat de diensten betaald zijn
quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:41 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Dit is volgens mij één van de meest relaxt weglezende OP's ooit .
Dat vroeg ik me ook al af jaquote:Op woensdag 29 juni 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je het topic had gelezen, had je opgemerkt dat de klant geen mogelijkheid heeft bij de source te komen, en dat de source eigendom blijft van TS . (Welke klant bij zijn volle verstand daar ooit mee akkoord zou gaan is een ander verhaal)
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.quote:Op donderdag 30 juni 2011 00:39 schreef SecurityException het volgende:
Bijvlagenzinvol, om even op jouw vragen in te gaan: ik doe niet aan standaard webhosting in de zin van dat klanten een vrije webruimte, database, enz. krijgen waar ze zelf alles kunnen doen en laten. Ik richt mij voornamelijk op klanten die een website willen hebben en die zonder technische kennis willen kunnen beheren. Denk daarbij aan een uitgebreid, intuïtief en gebruiksvriendelijk CMS waarmee alle aspecten beheerd kunnen worden, van het uploaden van fysieke bestanden tot het wijzigen van teksten, beheren van leden, enzovoorts. Ik bied derhalve 'totaaloplossingen' aan, en de paar euro's per maand die ik aan 'webhosting' reken zijn als het ware onderdeel van een maandelijkse servicevergoeding. Het zijn minimale vergoedingen om de maandelijkse onkosten die ik maak (server op colocatie, dataverkeer) te compenseren.
+1quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook al af ja
Het is een mooie constructie voor TS, dus kudo's voor hem dat hij dat verkocht krijgt. Ik denk alleen dat een boel "serieuze" klanten onmiddelijk afhaken als ze dat soort voorwaarden zien.
[..]
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.
Het gevolg daarvan is dat daar een groot aandeel van lastige klanten tussen zal zitten. Ze weten niet wat er kan, niet wat er mag, niet wat het kost, niet hoeveel tijd het kost. Vervolgens hou jij alles in eigen beheer dus ze zijn compleet afhankelijk van jou. Dat líjkt een mooi idee (ze zitten lekker aan je vast en zijn dan een mooie cash-cow), maar in de praktijk resulteert het vaak in klanten die vroeg of laat gefrustreert raken (alles wat ze willen kost wéér extra) of een gefrustreerde developer (alles wat ze willen mag noooooit wat kosten, altijd gezeik).
De grotere klanten, degenen die níet op een honderdje of duizendje meer kijken omdat ze wéten dat goed web-werk nu eenmaal tijd en geld kost, die heb je bij voorbaat al weg gejaagd. Die willen altijd zelf het IP hebben op de source en nooit 100% afhankelijk zijn van één persoon/bedrijf. Wat als jij morgen onder een auto komt of besluit er mee te kappen of verhuist naar hawaii?
Kort samengevat: Je businessmodel is een garantie voor lastige klanten. Been there, done that, found smt better to do
Even afgezien dat dit helemaal los staan van dit topic en ik er niet al te veel op in wil gaan, even wat repliek. Het ontwikkelen van websites is een van de diensten die ik aanbied, ik doe eigenlijk voornamelijk (web)softwareontwikkeling en heb een drietal applicaties die ik als SaaS verkoop. Ook maak ik maatwerk applicaties, embedded software, enz. Websiteontwikkeling is maar een dienst die ik 'er bij' aanbied zullen we maar zeggen. In mijn klantenkring bevinden zich niet alleen particulieren/kleine ondernemers maar ook scholen, semi-overheid en overkoepelende stichtingen/federaties.quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook al af ja
Het is een mooie constructie voor TS, dus kudo's voor hem dat hij dat verkocht krijgt. Ik denk alleen dat een boel "serieuze" klanten onmiddelijk afhaken als ze dat soort voorwaarden zien.
[..]
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.
Het gevolg daarvan is dat daar een groot aandeel van lastige klanten tussen zal zitten. Ze weten niet wat er kan, niet wat er mag, niet wat het kost, niet hoeveel tijd het kost. Vervolgens hou jij alles in eigen beheer dus ze zijn compleet afhankelijk van jou. Dat líjkt een mooi idee (ze zitten lekker aan je vast en zijn dan een mooie cash-cow), maar in de praktijk resulteert het vaak in klanten die vroeg of laat gefrustreert raken (alles wat ze willen kost wéér extra) of een gefrustreerde developer (alles wat ze willen mag noooooit wat kosten, altijd gezeik).
De grotere klanten, degenen die níet op een honderdje of duizendje meer kijken omdat ze wéten dat goed web-werk nu eenmaal tijd en geld kost, die heb je bij voorbaat al weg gejaagd. Die willen altijd zelf het IP hebben op de source en nooit 100% afhankelijk zijn van één persoon/bedrijf. Wat als jij morgen onder een auto komt of besluit er mee te kappen of verhuist naar hawaii?
Kort samengevat: Je businessmodel is een garantie voor lastige klanten. Been there, done that, found smt better to do
Mogelijk is dit antwoord al gegeven, maar als je als klant toegang wilt tot de broncode dan betaal je dus wel minimaal het dubbele. Puur omdat de TS dan de broncode niet meer kan gebruiken voor andere producten of klanten. Waarschijnlijk is de klant met deze oplossing akkoord gegaan omdat dat voor hem het voordeligste was.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je het topic had gelezen, had je opgemerkt dat de klant geen mogelijkheid heeft bij de source te komen, en dat de source eigendom blijft van TS . (Welke klant bij zijn volle verstand daar ooit mee akkoord zou gaan is een ander verhaal)
quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:31 schreef classpc het volgende:
Ontopic: Je schreef dat de klant al de hele dag in de CMS actief was. Betekent dat dat 'ie alsnog toegang probeert te krijgen tot het beheergedeelte? Of heb je het over klanten van de klant en dat er al de hele dag bestellingen geplaatst worden?
quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:58 schreef SecurityException het volgende:
Ik heb de klant zojuist een mail gestuurd: Het CMS achter de website gaat op zwart als het resterende bedrag volgende week woensdag niet op mijn rekening staat.
Met je eensquote:Op zaterdag 2 juli 2011 09:56 schreef Godtje het volgende:
Wat een principe kwestie.
Ook al zou ik er geld op toe moeten leggen, betalen zal zo een klant.
Elk wettelijk middel om de rekening verder te verhogen met administratiekosten en rente zou ik dan ook aangrijpen.
Lijkt me niet dat TS toegang tot de broncode heeft gegeven aan de klant. Als ik het zo lees bied hij een hosted oplossing . Daarbij komt ook nog dat het me sterk lijkt dat de klant genoeg kennis heeft om ook toegang tot de database te krijgen en alle gegevens te jatten.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:26 schreef CantFazeMe het volgende:
Vast wel niet. Ik denk dat alles al gejat is qua broncode als hij daar toegang had .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je nu slim bent stuur je hem op D-Day een mail met de mededeling dat de site om 12 uur platgaat. Dan kun je altijd aantonen dat je het genoeg aangekondigt hebt. Verwijs dan in die mail naar je AV, met artikelnr, etc.quote:Op maandag 4 juli 2011 15:28 schreef SecurityException het volgende:
Toegang tot de broncode heeft de klant niet, alleen maar van de pagina-specifieke content die hij zelf met een WYSIWYG editor kan aanpassen zou die eventueel nog de HTML broncode kunnen kopiëren. Doet er verder ook niet toe, de functionele broncode komt de klant sowieso niet bij, die werkt alleen met het CMS.
En inderdaad, nog eventjes afwachten 2 dagen. Het zal me benieuwen.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 00:13 schreef ia het volgende:
Was die 180 euro btw voor hem een verrassing? Dat hij dacht dat het incl. btw was?
quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:38 schreef SecurityException het volgende:
- Er is uiteraard een vast bedrag afgesproken. Hetzelfde bedrag dat gefactureerd is, staat ook op de offerte (uiteraard keurig met de BTW vermelding en de totalen exclusief en inclusief BTW). Deze offerte, alsook de algemene voorwaarden, alsook het functionele ontwerp, heeft deze klant allemaal ondertekend. Kortom, van dat bedrag was deze klant van begin af aan op de hoogte en hij heeft door zijn vervelende gedrag het project dusdanig uit laten lopen, dat hij tijd genoeg heeft gehad om dat bedrag te verzamelen.
Echt hè. Van tevoren is iedereen in een kleine organisatie overal van op de hoogte, kan je bij iedereen terecht met vragen, maar moet er boter bij de vis komen, dan hoor je na een week erachteraan mailen en bellen dat je toch echt die en die moet hebben. Dan kan het opeens niet meer even intern aan de juiste persoon worden doorgezet.quote:Op maandag 4 juli 2011 15:48 schreef Catch22- het volgende:
Klanten leer je pas kennen als ze moeten gaan betalen
Wil je erover praten schat? Kom maar bij ome Scorpie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:17 schreef Copycat het volgende:
[..]
Echt hè. Van tevoren is iedereen in een kleine organisatie overal van op de hoogte, kan je bij iedereen terecht met vragen, maar moet er boter bij de vis komen, dan hoor je na een week erachteraan mailen en bellen dat je toch echt die en die moet hebben. Dan kan het opeens niet meer even intern aan de juiste persoon worden doorgezet.
En maar van je eisen dat de meest krappe deadlines worden gehaald, wat je dan ook doet, want klant is koning en de freelancer zijn vazal.
Ik ben met de baas aan het mailen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:36 schreef Scorpie het volgende:
Wil je erover praten schat? Kom maar bij ome Scorpie.
Twintig euro aan administratieve kosten, is dat redelijk?quote:Op maandag 4 juli 2011 15:46 schreef ex het volgende:
Ik zit met hetzelfde verhaal op dit moment. Vandaag is de factuur verlopen. Was eerst een erg fijne klant en is omgeslagen. Heb ondertussen de samenwerking dan ook opgezegd maar krijg me laatste factuur niet betaald.
Vorige factuur heeft bijna 2 maanden geduurd. Deze is vandaag na 4 weken verlopen.
Maar even een reminder + betalingstermijn van 5 werkdagen opgeven + 20,- administratieve kosten.
Uurloon van 100 euro per uur, en ben je een kwartier bezig met achter die klant aan gaan, dan is dat al een redelijk bedrag. Voor kleine ondernemingen vind ik het eerder een billijk bedrag dan voor grote ondernemingen waar alles geautomatiseerd gaat.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Twintig euro aan administratieve kosten, is dat redelijk?
Dat staat gelijk aan ongeveer 10/15min werk. Dus dat lijkt me wel.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Twintig euro aan administratieve kosten, is dat redelijk?
Inderdaad . 2 e-mails sturen, reminder sturen, proberen te bellen & ook nog de nieuwe factuur opmaken vind ik wel 20,- waard.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:41 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Uurloon van 100 euro per uur, en ben je een kwartier bezig met achter die klant aan gaan, dan is dat al een redelijk bedrag. Voor kleine ondernemingen vind ik het eerder een billijk bedrag dan voor grote ondernemingen waar alles geautomatiseerd gaat.
quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je verlies pakken en voortaan opdrachten weigeren als je in het begin al merkt dat een klant lastig gaat worden.
Wat betekent D-Day in deze context?quote:Op maandag 4 juli 2011 15:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Als je nu slim bent stuur je hem op D-Day een mail met de mededeling dat de site om 12 uur platgaat. Dan kun je altijd aantonen dat je het genoeg aangekondigt hebt. Verwijs dan in die mail naar je AV, met artikelnr, etc.
Down day?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:06 schreef Cornelis83 het volgende:
[..]
Wat betekent D-Day in deze context?
Was dit topic alweer helemaal vergeten.quote:
waarom doe je dat niet standaard?quote:Op donderdag 7 juli 2011 00:58 schreef SecurityException het volgende:
[..]
Was dit topic alweer helemaal vergeten.
Anticlimax (voor jullie dan ): het resterende bedrag was gisterenmorgen (de laatste dag ook ) tot mijn verbazing toch op mijn rekening bijgeschreven. Ik blij natuurlijk.
Wel heeft deze klant enkele uitbreidingen voor de website in gedachten (ontwikkelingsfase 2). Ik zal deze klant, in tegenstelling tot mijn normale werkwijze, wel voor een aanbetaling van 50% gaan vragen voor alle toekomstige werkzaamheden. In principe heb ik in mijn AV gezet dat ik dit ook kan en mag doen, maar doe ik in de praktijk nauwelijks tenzij het echt grote klussen betreft. Toch jammer dat het zo moet in ieder geval. Het ging hier weliswaar maar over een lullig bedragje, maar het is toch vervelend.
Voor grotere projecten waar grotere bedragen in gemoeid zijn doe ik dit wel al, wellicht dat ik die grens ietsjes moet bijschroeven inderdaad. Sowieso kijk ik ook altijd wel met wie / welk bedrijf ik zaken doe hoor. Als je met een starter of particulier in zee gaat, loop je sneller het risico dat die zich gewoon failliet laat verklaren o.i.d. om onder je factuur uit te komen, dan wanneer je zaken doet met een iets ouder en/of groter bedrijf.quote:Op donderdag 7 juli 2011 01:39 schreef fespo het volgende:
waarom doe je dat niet standaard?
ik vind dat je nogal een risico hebt als je voor 1000 euro werk levert maar er geen geld binnenkomt.
ok je kan de site offline halen maar je hebt er wel voor gewerkt.
Er wordt inderdaad wel eens gezegd dat je je klanten pas leert kennen wanneer ze moeten betalen. Helemaal waar in deze context natuurlijk. En de uitbreidingen stonden al langer op de agenda, maar ik zal deze klant in tegenstelling tot mijn normale werkwijze wel van tevoren voor betalingen gaan vragen na dit geneuzel.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:55 schreef Kreator het volgende:
Nou, wees blij dat het is opgelost en dat ze zelfs willen uitbreiden. Kennelijk is het gewoon zo'n toko die moeilijk doet met betalingen (en vaak lukt het ze ook wel om minder te betalen door zo te reageren). Ken er genoeg van.
Da's best een idee nu je het zegt. Sowieso werk ik altijd al met een testomgeving, maar nu gaat die omgeving wanneer de boel af is 'live' en gaat tegelijkertijd de factuur de deur uit.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:05 schreef Catch22- het volgende:
Richt sowieso een preview omgeving in en push hem pas naar de live-omgeving als je al je geld hebt.
Ik hoop dat je hiervna in ieder geval geleerd hebt dat je bij dit soort signalen vaak beter kunt zeggen "sorry, maar ik denk niet dat we hier uit gaan komen". De wereld zit vol met mensen die denken dat een custom-build website je max 100E kost, terwijl het uurtarief over het algemeen toch zo rond de 50 euro begint. Ik weet niet hoeveel je eraan besteed hebt, maar 1000E is natuurlijk helemaal niks.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:08 schreef SecurityException het volgende:
Nou, ik heb er weer één. Zo'n typische lastige klant die de kantjes er van af loopt, en die van begin af aan voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Ik maak namelijk websites en werd door deze klant benaderd om een website te maken. De gebruikelijke procedure is dat ik dan bij die klant langs ga om de wensen op te nemen en eventueel te adviseren. Het was tijdens dat eerste gesprek al duidelijk, meneer wou van alles op de website hebben, maar het mocht allemaal niks kosten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat meneer meende een gat in de markt gevonden te hebben, en ondanks mijn kritische advies toch lekker eigenwijs de website wou starten.
1000 euro is genoeg als je al een CMS gebouwd hebt en alleen wat logo's en inhoud hoeft aan te passen, of een database hoeft aan te maken. Gaan wel een paar uurtjes inzitten uiteraard, maar als je daar maandelijks nog een vergoeding voor krijgt, is dat natuurlijk vrij snel verdiend.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:43 schreef Catbert het volgende:
Ik hoop dat je hiervna in ieder geval geleerd hebt dat je bij dit soort signalen vaak beter kunt zeggen "sorry, maar ik denk niet dat we hier uit gaan komen". De wereld zit vol met mensen die denken dat een custom-build website je max 100E kost, terwijl het uurtarief over het algemeen toch zo rond de 50 euro begint. Ik weet niet hoeveel je eraan besteed hebt, maar 1000E is natuurlijk helemaal niks.
Dan heeft meneer geen poot om op te staan. Je betaalt het volledige bedrag maar.quote:
En gewerkt hebben voor nop?quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:05 schreef SpecialK het volgende:
Nu heeft hij nog het argument dat hij meer dan 80% van het uitstaande bedrag heeft betaald maar er geen waarde voor terug krijgt.
Je hebt gelijk. Gewoon website op zwart.quote:
Je moet het helemaal zelf weten, maar ik zou daar helemaal niet aan beginnen als ik jou was. Dé manier voor een klant om zijn waardering te laten blijken, is tijdig betalen. Dat heeft deze klant niet gedaan, sterker nog, hij heeft je tot het uiterste getergd door pas op de laatste ochtend van de zoveelste herinnering het volledige bedrag te voldoen. Dit zijn geen mensen waar je voor zou moeten willen werken.quote:Op donderdag 7 juli 2011 00:58 schreef SecurityException het volgende:
Wel heeft deze klant enkele uitbreidingen voor de website in gedachten (ontwikkelingsfase 2). Ik zal deze klant, in tegenstelling tot mijn normale werkwijze, wel voor een aanbetaling van 50% gaan vragen voor alle toekomstige werkzaamheden. In principe heb ik in mijn AV gezet dat ik dit ook kan en mag doen, maar doe ik in de praktijk nauwelijks tenzij het echt grote klussen betreft. Toch jammer dat het zo moet in ieder geval. Het ging hier weliswaar maar over een lullig bedragje, maar het is toch vervelend.
En gewoon in je AV opnemen dat de site in een preview omgeving staat en deze pas overgaat naa de daadwerkelijke locatie als de betaling volledig binnen is. En dat de previewomgeving wordt geblocked als er niet tijdig betaald wordt (of alleen met zeer beperkte functionaliteit doordraait).quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:10 schreef SecurityException het volgende:
Da's best een idee nu je het zegt. Sowieso werk ik altijd al met een testomgeving, maar nu gaat die omgeving wanneer de boel af is 'live' en gaat tegelijkertijd de factuur de deur uit.
Zal wel, maar dit lijkt niet op wat de TS aangeeft met dat zijn klant ongeveer Facebook 2 geintegreerd met een webshop wil hebben. Dat klinkt als maatwerk.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:56 schreef Kreator het volgende:
1000 euro is genoeg als je al een CMS gebouwd hebt en alleen wat logo's en inhoud hoeft aan te passen, of een database hoeft aan te maken. Gaan wel een paar uurtjes inzitten uiteraard, maar als je daar maandelijks nog een vergoeding voor krijgt, is dat natuurlijk vrij snel verdiend.
Ben je gek. Als je een vordering bij iemand hebt, en hij betaalt daar een deel van, heb je net zo goed nog recht op de rest. Waarom zou je het in hemelsnaam terug gaan storten? Da's gewoon dom.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:03 schreef SpecialK het volgende:
Dan heeft meneer geen poot om op te staan. Je betaalt het volledige bedrag maar.
ik zou een dienst of produkt van hem afnemen en de helft maar betalen eens kijken hoe hij reageert.quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:43 schreef ex het volgende:
Mijn geld is ook gestort vandaag. Na 3 maanden gezeur. Wel stond er in het mailtje dat er nog contact werd opgenomen over de inhoud van me factuur . Zucht. Al die klanten die voor een euro'tje op de eerste rij willen zitten. Ben blij dat ik er vanaf ben en dat de factuur is betaalt.
De rest van m'n reacties niet lezen. Dat's pas dom.quote:Op donderdag 7 juli 2011 13:01 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ben je gek. Als je een vordering bij iemand hebt, en hij betaalt daar een deel van, heb je net zo goed nog recht op de rest. Waarom zou je het in hemelsnaam terug gaan storten? Da's gewoon dom.
Dat hij niet betaald is misschien?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Argento het volgende:
Maar ik begrijp dat de site al opgeleverd is. Wat geeft TS dan nog het recht om over de site te beschikken?
Ja, dan maar helemaal niets voor je gewerkte urenquote:Op donderdag 7 juli 2011 11:02 schreef SpecialK het volgende:
Ik zou 1000 euro terugstorten, website op zwart gooien.
Had ik laatst gedaan bij een klant, en dat bedrag was nog wel iets hoger. Het werk was trouwens nog niet voltooid maar ik had een aanbetaling laten doen door klant. Deze was wel binnen maar de klant was zo lastig aan het doen en wilde om de week weer iets anders wat nooit in de offerte besproken was, dat ik zijn aanbetaling heb teruggestort en hem vriendelijk heb verzocht maar ergens anders heen te gaan. Jammer van het werk maar het was het mij niet waard om met zo'n persoon verder te gaan.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:18 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, dan maar helemaal niets voor je gewerkte uren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |