Is dat zo?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:11 schreef einschtein het volgende:
Het is pas zijn eigendom totdat hij het (afgesproken) volledige bedrag heeft betaald.
Dit.quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:41 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Dit is volgens mij één van de meest relaxt weglezende OP's ooit.
Retentierecht?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Argento het volgende:
Maar ik begrijp dat de site al opgeleverd is. Wat geeft TS dan nog het recht om over de site te beschikken?
Consequentie is dat hij natuurlijk nooit meer gaat betalen, aan de toonzetting weet je dat ook wel.quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:38 schreef SecurityException het volgende:
De website op zwart gooien als er binnen enkele dagen niet betaald is lijkt mij inderdaad een prima plan.
Wat een vreemde gedachte, hij heeft voor het grootste deel betaald, hij wil de site dus hebben. Als hij weet dat hij binnen 7 dagen moet betalen en anders geen site meer heeft gaat hij gewoon betalen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:45 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Consequentie is dat hij natuurlijk nooit meer gaat betalen, aan de toonzetting weet je dat ook wel.
Je bent beter af als je die 180 euro uit handen geeft aan een incasso-bureau en de verdere communicatie stopt. Op naar nieuwe klanten, en laat hun die vent lekker pesten.
Prima, ik hoor van TS wel hoe het afloopt zodra de site op zwart gaat.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:10 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Wat een vreemde gedachte, hij heeft voor het grootste deel betaald, hij wil de site dus hebben. Als hij weet dat hij binnen 7 dagen moet betalen en anders geen site meer heeft gaat hij gewoon betalen.
Incasso is een heel gedoe, en onnodig omdat hij vooraf heeft aangegeven dat de klant pas eigenaar is als hij volledig heeft betaald.
Dit dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je verlies pakken en voortaan opdrachten weigeren als je in het begin al merkt dat een klant lastig gaat worden.
Stuur hem een mail/brief met deze punten. Vermeld ook vooral dat hij de BTW terug kan vorderen indien hij een bedrijf is (en dat denk ik tussen de regels door wel te begrijpen) en dat dit de site dan du sniet duurder maakt...quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:38 schreef SecurityException het volgende:
Staan al wat nuttige reacties tussen. Enkele feiten (om ook wat vragen in dit topic te beantwoorden):
- Mijn algemene voorwaarden vermelden dat een website/applicatie pas eigendom van een opdrachtgever wordt zodra die volledig betaald is. Broncode blijft sowieso eigendom van mijn bedrijf, maar daar komt de klant sowieso niet bij; dat staat op mijn productieserver. Ter informatie, ik doe niet aan 'standaard' hosting zodat klanten zelf middels FTP van alles kunnen doen, maar ik bied totaaloplossingen aan. Het enige wat op dit moment echt van de klant is, is de domeinnaam die op zijn naam staat.
- Er is uiteraard een vast bedrag afgesproken. Hetzelfde bedrag dat gefactureerd is, staat ook op de offerte (uiteraard keurig met de BTW vermelding en de totalen exclusief en inclusief BTW). Deze offerte, alsook de algemene voorwaarden, alsook het functionele ontwerp, heeft deze klant allemaal ondertekend. Kortom, van dat bedrag was deze klant van begin af aan op de hoogte en hij heeft door zijn vervelende gedrag het project dusdanig uit laten lopen, dat hij tijd genoeg heeft gehad om dat bedrag te verzamelen.
- Ben uiteraard gewoon ingeschreven als bedrijf, en sta overduidelijk in mijn recht. Vraag is meer hoe jullie hiermee om zouden gaan. Loont het zich wel om voor die resterende 180 euro een incassobureau in te schakelen? Ik zit wat dat betreft met een dilemma. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om een incassobureau in te schakelen en heb ik wel betere dingen te doen (met klanten die wél normaal doen), anderzijds begint dit toch een principekwestie te worden en wil ik niet over me heen laten lopen door zulk gajes, ook al gaat het 'maar' over een bedragje van ¤ 180.
De website op zwart gooien als er binnen enkele dagen niet betaald is lijkt mij inderdaad een prima plan.
Zo werkt het naar mijn mening dus niet. Klant heeft sowieso alles ondertekend dus er is sprake van een overeenkomst. Tevens zijn veel klanten 'lastig' en probeert iedereen wel af te dingen. De een is daar nou eenmaal erger in dan de ander. Dat is het hele eieren eten van het voortbestaan van je onderneming; je zult ook tegen die rotte appels moeten kunnen, anders wordt het wel erg stil met de opdrachtjes natuurlijk.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je verlies pakken en voortaan opdrachten weigeren als je in het begin al merkt dat een klant lastig gaat worden.
Het BTW verhaaltje is echt zo'n wanargument van deze klant. Ik heb hem ook al meerdere malen verteld dat hij dat gewoon kan terugvorderen, en dat weet 'ie zelf ook wel donders goed.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:29 schreef sanger het volgende:
Stuur hem een mail/brief met deze punten. Vermeld ook vooral dat hij de BTW terug kan vorderen indien hij een bedrijf is (en dat denk ik tussen de regels door wel te begrijpen) en dat dit de site dan du sniet duurder maakt...
Je hebt lastige klanten en je hebt lastige klanten...quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:58 schreef SecurityException het volgende:
[..]
Zo werkt het naar mijn mening dus niet. Klant heeft sowieso alles ondertekend dus er is sprake van een overeenkomst. Tevens zijn veel klanten 'lastig' en probeert iedereen wel af te dingen. De een is daar nou eenmaal erger in dan de ander. Dat is het hele eieren eten van het voortbestaan van je onderneming; je zult ook tegen die rotte appels moeten kunnen, anders wordt het wel erg stil met de opdrachtjes natuurlijk.
Oplevering is natuurlijk pas definitief nadat de diensten betaald zijn. Op zwart dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Argento het volgende:
Maar ik begrijp dat de site al opgeleverd is. Wat geeft TS dan nog het recht om over de site te beschikken?
TS heeft hier nog geluk dat hij een dienst levert die herroepelijk is. Zo zijn er genoeg bedrijven die anderssoortige diensten leveren en slechts op incassobureau's kunnen terugvallen. TS heeft eea nog in eigen hand. Daarom vind ik zijn voorstel van hierboven een goede. Laat het de klant maar financieel voelen, precies wat hij bij jou doet. Oog om oog, tand om tand.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Je hebt lastige klanten en je hebt lastige klanten...
je geeft zelf al wat suggesties aan en de anderen geven ook wat tips dus volgens mij kun je aardig op weggaan met het innen van hetgeen je nog tegoed hebt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:08 schreef SecurityException het volgende:
Als iemand helemaal niet betaalt dan zal ik er zonder twijfel een incassobureau op zetten, maar het betreft hier een lullige 180 euro (incl. BTW) die nog voldaan moet worden. Loont het zich dan om daarvoor een incassobureau in te schakelen? Is dat niet "overkill"?
Wat zouden jullie doen? Alvast bedankt!
Dat is erg netjes, dan zet je hem niet direct voor lul bij zijn klanten, maar wel behoorlijk onder druk als hij zijn bestellingen niet kan inzien en dus ook niet kan versturen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:58 schreef SecurityException het volgende:
Ik heb de klant zojuist een mail gestuurd: Het CMS achter de website gaat op zwart als het resterende bedrag volgende week woensdag niet op mijn rekening staat. De website blijft dan gewoon toegankelijk maar de klant zal dan geen toegang hebben tot de beheerfuncties, het bestellingsoverzicht, e.d. Vind ik zelf een hele redelijke oplossing, want ik ben wel lang genoeg coulant geweest.
Spam? Of heb je het topic niet gelezen? TS heeft namelijk al een prima oplossing bedacht.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:45 schreef dribbel79 het volgende:
Bel ff naar schuma incasso in ede, ze hebben een service dat je een herrinnering op hun briefpapier kan opstellen...kost niks, maar je tekent wel voor bijv. 10 prcnt als zij moeten incasseren...maar dat is beter dan niks
Als je het topic had gelezen, had je opgemerkt dat de klant geen mogelijkheid heeft bij de source te komen, en dat de source eigendom blijft van TS . (Welke klant bij zijn volle verstand daar ooit mee akkoord zou gaan is een ander verhaal)quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:43 schreef JJdJ1984 het volgende:
Hij heeft niet de mogelijkheid iets of iemand een kopie van het geheel te laten maken zodat jij denkt dat je de boel afsluit en in werkelijkheid hij de boel aan het kopieren etc. is?
Ehmmmm... Niet betalen is toch simpelweg stekker eruit?quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:48 schreef DaFan het volgende:
Als ik goed begrijp doe je ook de hosting dus?
Wat moet ie daarvoor betalen dan en denk je dat hij dat ook gaat betalen?
Zit er nog datalimiet aan hoeveel verkeer je maximaal aan kan (of wilt gaan tegen x bedrag)?
Als hij nu niet betaalt gaat hij bovenstaande punten ook niet betalen straks want 'dat is allemaal veel te duur' (terwijl ws zn site goed loopt en hij dus evenredig ervoor moet betalen).
Dat inderdaad maar ik heb nog niet helemaal duidelijk of hij nou hosting doet of niet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmmm... Niet betalen is toch simpelweg stekker eruit?
Even het topic lezen dan (dat is sowieso een aanrader voordat je wat post). Dan zul je ontdekken dat hij wel degelijk de hosting doet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:52 schreef DaFan het volgende:
[..]
Dat inderdaad maar ik heb nog niet helemaal duidelijk of hij nou hosting doet of niet.
Ik zie namelijk niet in hoe dit niét op zwart gaan is.
Ik heb alles gelezen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Even het topic lezen dan (dat is sowieso een aanrader voordat je wat post). Dan zul je ontdekken dat hij wel degelijk de hosting doet.
Dat is juist het makkelijkste stuk. Als dat niet betaald wordt kun je zonder meer de website ontoegankelijk maken, dus die wordt echt wel betaald. (Zolang de website omzet genereert... )quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:59 schreef DaFan het volgende:
TS; je hebt niet aangegeven of de klant ook nog moet betalen voor de hosting. Verwacht je dat hij dat wel gaat doen dan?
Het gaat om 1 factuur.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het afleveren van de software, waar TS het over heeft staat m.i. los van de hosting.
Ja, laten we dan maar even wachten op TS. Die m.i. al een nette oplossing heeft gevonden (en een simpele, kwestie van even de beheerdersrechten wijzigen...) die zeer zeker effect zal opleveren zonder dat de klanten er wat van merken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:08 schreef DaFan het volgende:
[..]
Het gaat om 1 factuur.
Waarschijnlijk gaan we hier dan teveel van aannames uit, tot TS reageert, maar ik neem aan dat 'online zetten', 'plaatsen content', SourceSafe (oid) er ook in zit. Als de factuur niet betaalt is kan hij dus (weer) op zwart.
Mochten dat andere facturen zijn geweest is dat natuurlijk nvt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |