Nou, ik heb er weer één. Zo'n typische lastige klant die de kantjes er van af loopt, en die van begin af aan voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Ik maak namelijk websites en werd door deze klant benaderd om een website te maken. De gebruikelijke procedure is dat ik dan bij die klant langs ga om de wensen op te nemen en eventueel te adviseren. Het was tijdens dat eerste gesprek al duidelijk, meneer wou van alles op de website hebben, maar het mocht allemaal niks kosten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat meneer meende een gat in de markt gevonden te hebben, en ondanks mijn kritische advies toch lekker eigenwijs de website wou starten.
Goed, op het einde van zo'n gesprek komt dan altijd de vraag hoeveel het wel niet gaat kosten. Toen ik hem een ruwe schatting gaf, viel die van zijn figuurlijke stoel. Hij had namelijk maar een budget van enkele honderden euro's. De website die meneer wou hebben was behoorlijk omvangrijk; denk aan allerlei uitgebreide functies als geautomatiseerde inschrijf/e-mail systemen met verschillende rollen/soorten gebruikers, webshop, een discussieplatform en blog-systeem á la Facebook, alles aan elkaar gekoppeld en soms afhankelijk van accounts, enzovoorts. De uiteindelijke prijs zou dus zeker in de duizendtallen lopen. We hebben toen afgesproken dat er eerst een eenvoudige website met beperkte functionaliteit opgezet ging worden, zodat de totaalkosten niet al te ver boven zijn budget uit zouden komen. Ik een offerte en een functioneel ontwerp gemaakt en de klant ging akkoord, nadat ik zijn verzoeken of ik het eventueel "zwart" kon doen van tafel had geveegd.
Dat was meer dan 2 maanden geleden...
De eerste versie van deze website is nu ein-de-lijk klaar. Het project verliep op zijn allerzachts uitgedrukt moeizaam. Meneer bleef constant proberen om van het functionele ontwerp af te wijken en op gewichtige manier toch extra functionaliteiten gerealiseerd te krijgen die geen onderdeel waren van deze versie. Ook aan ettelijke support-uurtjes heeft deze klant mij helemaal tureluurs gemaakt. Maar ja, coulance en klantvriendelijkheid hé? Afijn, de eerste versie van deze website was conform het functioneel ontwerp af, dus de website is online gegaan en de factuur is richting de klant gegaan.
Maar, je raad het al, die werd niet betaald. De betalingstermijn van 14 dagen was voorbij en nog steeds bleef het erg stil op mijn bankrekening. Daarop een herinnering naar de klant gestuurd die binnen 5 minuten beantwoord werd via e-mail, hij zou het geld zo spoedig mogelijk overmaken. Helaas, ook na de betalingstermijn van 14 dagen voor de herinnering had ik nog steeds mijn zuurverdiende centjes niet. Zoals mijn algemene voorwaarden al verhullen volgt er na een onbetaalde herinnering een aanmaning, waaraan ook ¤ 10 aan administratieve kosten zitten. Net zoals bij de herinnering weer meteen een e-mail dat 'ie het wel zou betalen. De website werd in al die weken inmiddels al intensief gebruikt.
En jawel hoor, op de allerlaatste dag van de betalingstermijn van 14 dagen stond er dan eindelijk een storting van meneer tussen mijn transacties. Er was alleen een probleem, het overgemaakte bedrag was te weinig. Meneer had in plaats van de bijna ¤ 1200 (waar ook de administratiekosten voor de aanmaning in zaten) tot op de cent nauwkeurig ¤ 1000 euro over gemaakt. Ik meteen een nette mail (ondanks dat mijn kookpunt met deze klant inmiddels wel bereikt was) gestuurd dat de betaling nog steeds niet volledig voldaan was. Enkele regels uit de reactie van meneer:
- "De administratiekosten zijn absurd!"
- "We hadden in het begin afgesproken dat de website goedkoop zou blijven en door de BTW viel het toch duurder uit dan verwacht!"
- "Die ¤ 1000 was meer dan voldoende voor een dergelijke website!"
Het spreekt voor zich, maar het is wel welletjes geweest met deze meneer. Het blijft wel een uitzonderlijke situatie, daarom dus mijn vraag: Wat zouden jullie hier mee doen? Als iemand helemaal niet betaalt dan zal ik er zonder twijfel een incassobureau op zetten, maar het betreft hier een lullige 180 euro (incl. BTW) die nog voldaan moet worden. Loont het zich dan om daarvoor een incassobureau in te schakelen? Is dat niet "overkill"?
Ik was er zelf over aan het nadenken om de website van de klant even 'op zwart' te gooien totdat het volledige bedrag betaald is, maar vrees dat ik het hierdoor alleen maar erger maak. Let wel, dit is een klant die ik liever kwijt dan rijk ben, maar ik wil wel graag mijn zuurverdiende centjes hebben natuurlijk.
Wat zouden jullie doen? Alvast bedankt!