Eens.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, laten we dan maar even wachten op TS. Die m.i. al een nette oplossing heeft gevonden (en een simpele, kwestie van even de beheerdersrechten wijzigen...) die zeer zeker effect zal opleveren zonder dat de klanten er wat van merken.
bron?quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:10 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Oplevering is natuurlijk pas definitief nadat de diensten betaald zijn
quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:41 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Dit is volgens mij één van de meest relaxt weglezende OP's ooit.
Dat vroeg ik me ook al af jaquote:Op woensdag 29 juni 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je het topic had gelezen, had je opgemerkt dat de klant geen mogelijkheid heeft bij de source te komen, en dat de source eigendom blijft van TS . (Welke klant bij zijn volle verstand daar ooit mee akkoord zou gaan is een ander verhaal)
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.quote:Op donderdag 30 juni 2011 00:39 schreef SecurityException het volgende:
Bijvlagenzinvol, om even op jouw vragen in te gaan: ik doe niet aan standaard webhosting in de zin van dat klanten een vrije webruimte, database, enz. krijgen waar ze zelf alles kunnen doen en laten. Ik richt mij voornamelijk op klanten die een website willen hebben en die zonder technische kennis willen kunnen beheren. Denk daarbij aan een uitgebreid, intuïtief en gebruiksvriendelijk CMS waarmee alle aspecten beheerd kunnen worden, van het uploaden van fysieke bestanden tot het wijzigen van teksten, beheren van leden, enzovoorts. Ik bied derhalve 'totaaloplossingen' aan, en de paar euro's per maand die ik aan 'webhosting' reken zijn als het ware onderdeel van een maandelijkse servicevergoeding. Het zijn minimale vergoedingen om de maandelijkse onkosten die ik maak (server op colocatie, dataverkeer) te compenseren.
+1quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook al af ja
Het is een mooie constructie voor TS, dus kudo's voor hem dat hij dat verkocht krijgt. Ik denk alleen dat een boel "serieuze" klanten onmiddelijk afhaken als ze dat soort voorwaarden zien.
[..]
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.
Het gevolg daarvan is dat daar een groot aandeel van lastige klanten tussen zal zitten. Ze weten niet wat er kan, niet wat er mag, niet wat het kost, niet hoeveel tijd het kost. Vervolgens hou jij alles in eigen beheer dus ze zijn compleet afhankelijk van jou. Dat líjkt een mooi idee (ze zitten lekker aan je vast en zijn dan een mooie cash-cow), maar in de praktijk resulteert het vaak in klanten die vroeg of laat gefrustreert raken (alles wat ze willen kost wéér extra) of een gefrustreerde developer (alles wat ze willen mag noooooit wat kosten, altijd gezeik).
De grotere klanten, degenen die níet op een honderdje of duizendje meer kijken omdat ze wéten dat goed web-werk nu eenmaal tijd en geld kost, die heb je bij voorbaat al weg gejaagd. Die willen altijd zelf het IP hebben op de source en nooit 100% afhankelijk zijn van één persoon/bedrijf. Wat als jij morgen onder een auto komt of besluit er mee te kappen of verhuist naar hawaii?
Kort samengevat: Je businessmodel is een garantie voor lastige klanten. Been there, done that, found smt better to do
Even afgezien dat dit helemaal los staan van dit topic en ik er niet al te veel op in wil gaan, even wat repliek. Het ontwikkelen van websites is een van de diensten die ik aanbied, ik doe eigenlijk voornamelijk (web)softwareontwikkeling en heb een drietal applicaties die ik als SaaS verkoop. Ook maak ik maatwerk applicaties, embedded software, enz. Websiteontwikkeling is maar een dienst die ik 'er bij' aanbied zullen we maar zeggen. In mijn klantenkring bevinden zich niet alleen particulieren/kleine ondernemers maar ook scholen, semi-overheid en overkoepelende stichtingen/federaties.quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook al af ja
Het is een mooie constructie voor TS, dus kudo's voor hem dat hij dat verkocht krijgt. Ik denk alleen dat een boel "serieuze" klanten onmiddelijk afhaken als ze dat soort voorwaarden zien.
[..]
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.
Het gevolg daarvan is dat daar een groot aandeel van lastige klanten tussen zal zitten. Ze weten niet wat er kan, niet wat er mag, niet wat het kost, niet hoeveel tijd het kost. Vervolgens hou jij alles in eigen beheer dus ze zijn compleet afhankelijk van jou. Dat líjkt een mooi idee (ze zitten lekker aan je vast en zijn dan een mooie cash-cow), maar in de praktijk resulteert het vaak in klanten die vroeg of laat gefrustreert raken (alles wat ze willen kost wéér extra) of een gefrustreerde developer (alles wat ze willen mag noooooit wat kosten, altijd gezeik).
De grotere klanten, degenen die níet op een honderdje of duizendje meer kijken omdat ze wéten dat goed web-werk nu eenmaal tijd en geld kost, die heb je bij voorbaat al weg gejaagd. Die willen altijd zelf het IP hebben op de source en nooit 100% afhankelijk zijn van één persoon/bedrijf. Wat als jij morgen onder een auto komt of besluit er mee te kappen of verhuist naar hawaii?
Kort samengevat: Je businessmodel is een garantie voor lastige klanten. Been there, done that, found smt better to do
Mogelijk is dit antwoord al gegeven, maar als je als klant toegang wilt tot de broncode dan betaal je dus wel minimaal het dubbele. Puur omdat de TS dan de broncode niet meer kan gebruiken voor andere producten of klanten. Waarschijnlijk is de klant met deze oplossing akkoord gegaan omdat dat voor hem het voordeligste was.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je het topic had gelezen, had je opgemerkt dat de klant geen mogelijkheid heeft bij de source te komen, en dat de source eigendom blijft van TS . (Welke klant bij zijn volle verstand daar ooit mee akkoord zou gaan is een ander verhaal)
quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:31 schreef classpc het volgende:
Ontopic: Je schreef dat de klant al de hele dag in de CMS actief was. Betekent dat dat 'ie alsnog toegang probeert te krijgen tot het beheergedeelte? Of heb je het over klanten van de klant en dat er al de hele dag bestellingen geplaatst worden?
quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:58 schreef SecurityException het volgende:
Ik heb de klant zojuist een mail gestuurd: Het CMS achter de website gaat op zwart als het resterende bedrag volgende week woensdag niet op mijn rekening staat.
Met je eensquote:Op zaterdag 2 juli 2011 09:56 schreef Godtje het volgende:
Wat een principe kwestie.
Ook al zou ik er geld op toe moeten leggen, betalen zal zo een klant.
Elk wettelijk middel om de rekening verder te verhogen met administratiekosten en rente zou ik dan ook aangrijpen.
Lijkt me niet dat TS toegang tot de broncode heeft gegeven aan de klant. Als ik het zo lees bied hij een hosted oplossing . Daarbij komt ook nog dat het me sterk lijkt dat de klant genoeg kennis heeft om ook toegang tot de database te krijgen en alle gegevens te jatten.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:26 schreef CantFazeMe het volgende:
Vast wel niet. Ik denk dat alles al gejat is qua broncode als hij daar toegang had.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je nu slim bent stuur je hem op D-Day een mail met de mededeling dat de site om 12 uur platgaat. Dan kun je altijd aantonen dat je het genoeg aangekondigt hebt. Verwijs dan in die mail naar je AV, met artikelnr, etc.quote:Op maandag 4 juli 2011 15:28 schreef SecurityException het volgende:
Toegang tot de broncode heeft de klant niet, alleen maar van de pagina-specifieke content die hij zelf met een WYSIWYG editor kan aanpassen zou die eventueel nog de HTML broncode kunnen kopiëren. Doet er verder ook niet toe, de functionele broncode komt de klant sowieso niet bij, die werkt alleen met het CMS.
En inderdaad, nog eventjes afwachten 2 dagen. Het zal me benieuwen.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 00:13 schreef ia het volgende:
Was die 180 euro btw voor hem een verrassing? Dat hij dacht dat het incl. btw was?
quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:38 schreef SecurityException het volgende:
- Er is uiteraard een vast bedrag afgesproken. Hetzelfde bedrag dat gefactureerd is, staat ook op de offerte (uiteraard keurig met de BTW vermelding en de totalen exclusief en inclusief BTW). Deze offerte, alsook de algemene voorwaarden, alsook het functionele ontwerp, heeft deze klant allemaal ondertekend. Kortom, van dat bedrag was deze klant van begin af aan op de hoogte en hij heeft door zijn vervelende gedrag het project dusdanig uit laten lopen, dat hij tijd genoeg heeft gehad om dat bedrag te verzamelen.
Echt hè. Van tevoren is iedereen in een kleine organisatie overal van op de hoogte, kan je bij iedereen terecht met vragen, maar moet er boter bij de vis komen, dan hoor je na een week erachteraan mailen en bellen dat je toch echt die en die moet hebben. Dan kan het opeens niet meer even intern aan de juiste persoon worden doorgezet.quote:Op maandag 4 juli 2011 15:48 schreef Catch22- het volgende:
Klanten leer je pas kennen als ze moeten gaan betalen
Wil je erover praten schat? Kom maar bij ome Scorpie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:17 schreef Copycat het volgende:
[..]
Echt hè. Van tevoren is iedereen in een kleine organisatie overal van op de hoogte, kan je bij iedereen terecht met vragen, maar moet er boter bij de vis komen, dan hoor je na een week erachteraan mailen en bellen dat je toch echt die en die moet hebben. Dan kan het opeens niet meer even intern aan de juiste persoon worden doorgezet.
En maar van je eisen dat de meest krappe deadlines worden gehaald, wat je dan ook doet, want klant is koning en de freelancer zijn vazal.
Ik ben met de baas aan het mailen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:36 schreef Scorpie het volgende:
Wil je erover praten schat? Kom maar bij ome Scorpie.![]()
Twintig euro aan administratieve kosten, is dat redelijk?quote:Op maandag 4 juli 2011 15:46 schreef ex het volgende:
Ik zit met hetzelfde verhaal op dit moment. Vandaag is de factuur verlopen. Was eerst een erg fijne klant en is omgeslagen. Heb ondertussen de samenwerking dan ook opgezegd maar krijg me laatste factuur niet betaald.
Vorige factuur heeft bijna 2 maanden geduurd. Deze is vandaag na 4 weken verlopen.
Maar even een reminder + betalingstermijn van 5 werkdagen opgeven + 20,- administratieve kosten.
Uurloon van 100 euro per uur, en ben je een kwartier bezig met achter die klant aan gaan, dan is dat al een redelijk bedrag. Voor kleine ondernemingen vind ik het eerder een billijk bedrag dan voor grote ondernemingen waar alles geautomatiseerd gaat.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Twintig euro aan administratieve kosten, is dat redelijk?
Dat staat gelijk aan ongeveer 10/15min werk. Dus dat lijkt me wel.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Twintig euro aan administratieve kosten, is dat redelijk?
Inderdaadquote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:41 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Uurloon van 100 euro per uur, en ben je een kwartier bezig met achter die klant aan gaan, dan is dat al een redelijk bedrag. Voor kleine ondernemingen vind ik het eerder een billijk bedrag dan voor grote ondernemingen waar alles geautomatiseerd gaat.
quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je verlies pakken en voortaan opdrachten weigeren als je in het begin al merkt dat een klant lastig gaat worden.
Wat betekent D-Day in deze context?quote:Op maandag 4 juli 2011 15:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Als je nu slim bent stuur je hem op D-Day een mail met de mededeling dat de site om 12 uur platgaat. Dan kun je altijd aantonen dat je het genoeg aangekondigt hebt. Verwijs dan in die mail naar je AV, met artikelnr, etc.
Down day?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:06 schreef Cornelis83 het volgende:
[..]
Wat betekent D-Day in deze context?
Was dit topic alweer helemaal vergeten.quote:
waarom doe je dat niet standaard?quote:Op donderdag 7 juli 2011 00:58 schreef SecurityException het volgende:
[..]
Was dit topic alweer helemaal vergeten.
Anticlimax (voor jullie dan): het resterende bedrag was gisterenmorgen (de laatste dag ook
) tot mijn verbazing toch op mijn rekening bijgeschreven. Ik blij natuurlijk.
Wel heeft deze klant enkele uitbreidingen voor de website in gedachten (ontwikkelingsfase 2). Ik zal deze klant, in tegenstelling tot mijn normale werkwijze, wel voor een aanbetaling van 50% gaan vragen voor alle toekomstige werkzaamheden. In principe heb ik in mijn AV gezet dat ik dit ook kan en mag doen, maar doe ik in de praktijk nauwelijks tenzij het echt grote klussen betreft. Toch jammer dat het zo moet in ieder geval. Het ging hier weliswaar maar over een lullig bedragje, maar het is toch vervelend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |