quote:
Op donderdag 30 juni 2011 08:31 schreef Whuzz het volgende:[..]
Dat vroeg ik me ook al af ja

Het is een mooie constructie voor TS, dus kudo's voor hem dat hij dat verkocht krijgt. Ik denk alleen dat een boel "serieuze" klanten onmiddelijk afhaken als ze dat soort voorwaarden zien.
[..]
Ik snap het concept hoor en (toen ik 10 jaar geleden als student hetzelfde deed als jij) deed ik het eerst ook zo, maar het gevolg daarvan is dat je alleen de kleine klantjes binnenhaalt die er niets van begrijpen. Zoals je zelf al zegt: het zijn mensen zonder technische kennis.
Het gevolg daarvan is dat daar een groot aandeel van lastige klanten tussen zal zitten. Ze weten niet wat er kan, niet wat er mag, niet wat het kost, niet hoeveel tijd het kost. Vervolgens hou jij alles in eigen beheer dus ze zijn compleet afhankelijk van jou. Dat líjkt een mooi idee (ze zitten lekker aan je vast en zijn dan een mooie cash-cow), maar in de praktijk resulteert het vaak in klanten die vroeg of laat gefrustreert raken (alles wat ze willen kost wéér extra) of een gefrustreerde developer (alles wat ze willen mag noooooit wat kosten, altijd gezeik).
De grotere klanten, degenen die níet op een honderdje of duizendje meer kijken omdat ze wéten dat goed web-werk nu eenmaal tijd en geld kost, die heb je bij voorbaat al weg gejaagd. Die willen altijd zelf het IP hebben op de source en nooit 100% afhankelijk zijn van één persoon/bedrijf. Wat als jij morgen onder een auto komt of besluit er mee te kappen of verhuist naar hawaii?

Kort samengevat: Je businessmodel is een garantie voor lastige klanten. Been there, done that, found smt better to do

Even afgezien dat dit helemaal los staan van dit topic en ik er niet al te veel op in wil gaan, even wat repliek. Het ontwikkelen van websites is een van de diensten die ik aanbied, ik doe eigenlijk voornamelijk (web)softwareontwikkeling en heb een drietal applicaties die ik als SaaS verkoop. Ook maak ik maatwerk applicaties, embedded software, enz. Websiteontwikkeling is maar een dienst die ik 'er bij' aanbied zullen we maar zeggen. In mijn klantenkring bevinden zich niet alleen particulieren/kleine ondernemers maar ook scholen, semi-overheid en overkoepelende stichtingen/federaties.
Dat met lastige klanten is natuurlijk onzin, die heb je er altijd tussen zitten. Als ik zo naar mijn eigen klantenkring kijk valt het reuze mee eigenlijk; ik heb er een paar die ietsjes te snel mailen voor onzinnige dingen, maar eigenlijk is de meneer waar dit topic over gaat mijn eerste echte vervelende klant. Bij de laatste 3 bedrijven waar ik gewerkt heb (en waar de werkzaamheden ongeveer hetzelfde waren) had ik veel meer met klanten te maken die je het bloed onder de nagels vandaan haalden. Ik denk dat dat komt omdat ik niet elke opdracht aanneem. Ik word wel eens benaderd door mensen die het "wel leuk lijkt" om een website/blog te hebben of "iets op Internet" willen gaan verkopen. Daar begin ik per definitie niet aan. Sowieso ga ik altijd persoonlijk een eerste keer vrijblijvend langs bij een nieuwe klant, en als daaruit al blijkt dat ik te maken heb met een persoon of bedrijfje dat niet echt een plan heeft, laat staan weet wat ze precies willen hebben, dan houdt het bij mij al snel op. Wel is het zo, dat dit fenomeen vaker voorkomt bij particulieren en kleine, startende bedrijfjes; de wat grotere, serieuze bedrijven weten vaak precies wat ze willen en die willen je soms nog wel eens een boekwerk overhandigen waar al hun wensen gedetailleerd in uitgewerkt zijn.
Dat bedrijven niet afhankelijk van één persoon willen zijn kan voorkomen, maar daar maak je afspraken over en daartegen dek je jezelf in. Mocht ik straks onder een bus komen dan zijn er twee partners die de boel over kunnen nemen. Overigens ervaar ik juist dat veel mensen en bedrijven niet schromen om alles uit te besteden; ze willen wel een website en/of applicatie en dat op bepaalde vlakken kunnen beheren/wijzigen, maar verder willen ze er weinig mee te maken hebben. Waarom het technische beheer, databasebeheer, FTP`en, enz. bij hen neerleggen? Daar hebben zij vaak helemaal geen kaas van gegeten en willen ze ook geen tijd voor vrij maken. Liever hebben ze iemand die voor een klein bedragje per maand de boel voor ze onderhoudt en doet backuppen.
Maar goed, om weer even terug te komen op dit topic: nog steeds niks van de vervelende klant gehoord.