Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Klopt, het was ook meer een observatie over de gemiddelde paniekerige Nederlander.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:38 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het KNMI regelt die uitzendingen niet.
Dit zijn geen windstoten, maar is een 10 minuten gemiddelde:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om? Ze hadden gewoon kunnen zeggen... "mensen... vanavond kans op flinke regen en onweer en hier en daar een windstoot". Hoppakee... dekt de lading prima.
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 20:55 schreef Tauchmeister het volgende:
Eindhoven begint nu wat rustiger te worden, alleen nog zeer veel regen en flitsen.
Wat er rond kwart over 8 gebeurde was echt ongelooflijk. De wind draaide van noordwest naar noordoost, boven Veldhoven ontstond een rolwolk en iedere wolk bewoog wel een andere kant op. Zeer harde wind en slagregen. Geweldig
Precies... en NS die dienstregeling wijzigt en NL begint te mailen, Telegraaf die schreeuwt: "NU NAAR HUIS" en al dat soort onzin.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Alleen dan 50x achter elkaar in complete uitzendingen die eraan gewijd worden.
Mooiquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
En ondertussen is daar weer een storing bij gekomen: Een blikseminslag op het traject Roermond-Sittardquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef DjinN het volgende:
http://www.ns.nl/storingen/index.form
Op NS.nl druppelen de storingen aan de spoorlijnen langzaamaan binnen nu. Begint al goed met de blikseminslagen
Baasquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
komt eraan hoor!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Allrounder het volgende:
Hier moet het om 22.00 los gaan. Waait al wel stevig iig.
Vet!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
Die jaquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
In Kampen is het helemaal los gegaan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:41 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik zit nu in de bus tussen emmeloord en zwolle...je ziet het overal in slaan. Vet bizar
Heeeeyquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:41 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik zit nu in de bus tussen emmeloord en zwolle...je ziet het overal in slaan. Vet bizar
Wauw!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
Hehe, die heb ik van de andere kant gefilmd. Links in beeld, niet heel goed te zien, maar hij zag er op afstand wel dreigend uit.... (excusez le soundtrackquote:
Ik zie het bovem kampen idd ook aardig flitsenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:42 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Veel onweer en bliksem al? In Kampen wel.
Wow. ik heb 'm hier ook gezien (Gemert). er waren ook wat draaiende delen in de wolk, die ik best eng vond (in combinatie met plots aantrekkende wind)quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
Bliksem voornamelijk vanaf mijn balkon kun je de peperbus en wat andere torens zien, heb er al wat flitsen heen zien gaanquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:42 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Veel onweer en bliksem al? In Kampen wel.
Damn...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die rolwolk die in één keer boven Veldhoven ontstond en richting Eindhoven trok?
Ik had 'm te pakken!!
[ link | afbeelding ]
Klik voor vergroting
Jep, achterin Kampen gaat het zooo hard. Het regent hier als een gekke.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik zie het bovem kampen idd ook aardig flitsen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |