Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
De lucht is gelig. Het klaart op.quote:
Idd, awesomequote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:10 schreef June. het volgende:
Het is hier in Nijmegen wel heel donker nu! Lijkt wel nacht
Het wordt wat lichter, maar de regen en de bliksem nemen niet af....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:11 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Ik weet niet waar ik moet kijken, van alle kanten komt het aan
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:12 schreef nodisch18 het volgende:
[ afbeelding ]
Lucky shot aan het begin van de avond in Eindhoven.
Dat weet ik maar al te goed. Ik hoopte namelijk op 20 graden en een lekker zonnetje. Ik verwachtte echter onweer, hagel en windstoten,quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:08 schreef Staal het volgende:
[..]
Dude, wat je hoopt is geen voorspelling. Nooit. Leer dat nu eens.
Jep. Dit zie ik nu ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Net een foto van gemaakt
[ afbeelding ]
Die eerste is tof manquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eindhoven.
Ik voelde hem tot hier. De vloer trilde ervan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:13 schreef Rabieluh het volgende:
Opeens toch nog een enorm diepe dreun in Breda, ramen wapperen.
Aardig groot.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:14 schreef Allantois het volgende:
Ik zit in de trein van Groningen naar Zwolle en het is rustig zomerweer buiten. Beetje sluimerbewolking. Hoe groot is de kans dat ik Zwolle levend haal?
quote:
Groter dan de kans dat er nog onweer komt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:14 schreef Allantois het volgende:
Ik zit in de trein van Groningen naar Zwolle en het is rustig zomerweer buiten. Beetje sluimerbewolking. Hoe groot is de kans dat ik Zwolle levend haal?
Nice!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:15 schreef Aelse het volgende:
Omstreeks half zeven uit het raam:
[ afbeelding ]
da's een schiterende foto!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:15 schreef Aelse het volgende:
Omstreeks half zeven uit het raam:
[ afbeelding ]
niet zo grootquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:14 schreef Allantois het volgende:
Ja, zo'n knal was hier net ook, net een bomquote:
Eindhoven is nogal een warmte-eiland. Bijna uitgebluste onweersbuien leven hier soms spontaan weer op.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:16 schreef hans1988 het volgende:
Ligt het trouwens aan mij of heeft eindhoven wel vaker geluk met dit soort dagen?
Voorgaande jaren kwam het meest actieve deel ook al over eindhoven als ik me goed herinner...
Zit jij in de Reeshof?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:14 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik voelde hem tot hier. De vloer trilde ervan.
komt ook niets, hooguit wat motregen. De weers voorspellers zaten weer eens mis.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:16 schreef Felagund het volgende:
Hier in de Achterhoek ook nog niets, maar wel vrij donker buiten.
Zit ook in Eindhoven. Net ook een knal die hééél dicht bij zatquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:16 schreef DemonRage het volgende:
En nog steeds bijzonder groen in Eindhoven.
Ik merk wel dat aan de achterkant van de bui de bliksem een stukkie agressiever is. (sneller inslaan enzo)
quote:
Dus grootste kans dat er hier wel het eea los gaat toch? Als het KNMI de trend goed volgt.quote:
haha.. je schrokquote:
LOLquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Whehehe in Den Haagen het enige wat er gevallen is, is 10 minuten een beetje regen
Zijn die auto's tenminste niet natquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Whehehe in Den Haagen het enige wat er gevallen is, is 10 minuten een beetje regen
Ah.. je zit er op!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:17 schreef Aelse het volgende:
Thanks! Gemaakt met een 50D met een Tamron 17-55 2.8 erop.
Mooi die schrikbeweging bij die knalquote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja logisch..quote:
[ afbeelding ]
Geen garage hebbenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Jij mag ook wel weer eens leren spellen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef Temlin het volgende:
[..]
komt ook niets, hooguit wat motregen. De weers voorspellers zaten weer eens mis.
Allemaal ingepakte auto's...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
KAHAAARIN!!!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dus grootste kans dat er hier wel het eea los gaat toch? Als het KNMI de trend goed volgt.![]()
Garage in DH kost even veel als huis in Grunningquote:
waren inderdaad aardige knallen in tilburg.quote:
scanners mw brabant en zobrabant melden er niks van. wel veel stormschades en wateroverlastquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:19 schreef lezzer het volgende:
Er schijnt een boom op de A58 te liggen
Hier hele mooie dikke witte flitsen
En nu druk met iedereen die haar hier gemist heeft handjes schudden :-)quote:
Maar het weeralarm is voor de recht echt volledig onterecht hoor!quote:
http://www.mobypicture.com/user/marcovoets/view/9957805quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:22 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Zijn dat allemaal omver gewaaide bomen?
Mooie foto overigens. Waarmee gemaakt?
Inderdaad, alleen hier en daar wat sparerib wolkjes. En de verte zie je zo nu en dan een flitsje.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:07 schreef Temlin het volgende:
hier in de achterhoek absoluut geen noodweerNog geen spatje gevallen het is nog wel broeierig warm.
Nogmaals, er is nooit een weeralarm geweest. Alleen een waarschuwing voor extreem weer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:22 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Maar het weeralarm is voor de recht echt volledig onterecht hoor!Waar zijn ze nu, met hun grote mond.
Dat bedoel ik dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:23 schreef Felagund het volgende:
[..]
Nogmaals, er is nooit een weeralarm geweest. Alleen een waarschuwing voor extreem weer.
Zo zag het er inderdaad wel zo'n beetje uit... Gezien die lucht had ik een heftiger onweer verwacht dan er uiteindelijk kwam overigens...quote:
Idd, net weer harde knal. Inclusief trillende ramen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Nijmegen, steeds zwaarder weer. Harde regen en hardere klappen
In Leusden nu rustiger: bliksem minder intens, en zachte regen. Knalt nog steeds goed.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:23 schreef Studiotje het volgende:
Wat een onweer man! Damn! Sta nu in men achtertuin en het blijft doorgaan in Amersfoort!
ahhh jaloers!!!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:25 schreef June. het volgende:
[..]
Idd, net weer harde knal. Inclusief trillende ramen.
mede assenaar?!quote:
Lijkt me zeer aannemelijk inderdaad.quote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:23 schreef Bosbeetle het volgende:
het begint wel behoorlijk donker te worden in zwolle
Hahaquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]ja gek he rind half 10 in de avond.
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Heeft weer eens gefaald met hun nep weeralarm.
Gaan ze nu ondernemend nederland schadeloosstellen voor alle afmeldingen voor buitenaktiviteiten.
Stelletje prutsers : (
Stuur het door naar P'end als je wil.. Als er maar geen hagel bij zit vind ik het best.quote:
Is rood een blikseminslag?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:26 schreef horned_reaper het volgende:
Blikseminslagen tot nu toe
[ afbeelding ]
Mooi dan is het hopelijk met een kwartiertje hier bij mij in Oost waar het nu weer erg broeierig isquote:
Lul eens niet, hier in Brabant is het echt behoorlijk tekeer gegaan (en nog).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]ja gek he rond half 10 in de avond.
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Gaan ze nu ondernemend nederland schadeloosstellen voor alle afmeldingen voor buitenaktiviteiten.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Welk weeralarm?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Dit dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lul eens niet, hier in Brabant is het echt behoorlijk tekeer gegaan (en nog).
Dikke, vettequote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Kom dat maar eens roepen in Brabantquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
noodweer hier zegquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:26 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
idioot....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Beetje voorzorgsmaatregelen voor de zekerheid is nog geen paniek hoorquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Wie zei er nou dat er geen paniek was?
Koninklijk
Nederlands
Miskleun
Instituut
Die had ik 30 kilometer verderop ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:
In Eindhoven nu ook één die door merg en been ging.
Dat dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:
In Eindhoven nu ook één die door merg en been ging.
Hier in Noord niets gehoord? Althans, niet harder dan de rest...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef Tauchmeister het volgende:
Hardste knal die ik ooit gehoord heb hier in Eindhoven
Nee, want daar trapt niemand meer in. Nu strooien ze met CODE ORANJE en CODE ROOD!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
idioot....
Er is trouwens niet eens een weeralarm afgegeven....
Ik heb het wel een beetje horen rommelen in Den Haag (voornamelijk richting Rijswijk), maar echt heel actief was het nietquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:28 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Is rood een blikseminslag?
Want nogmaals, er klopt geen hol van.....
Ik ook niet. Zit in Blixembosch, ook noordelijk dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Hier in Noord niets gehoord? Althans, niet harder dan de rest...
Code rood staat voor weeralarm.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nee, want daar trapt niemand meer in. Nu strooien ze met CODE ORANJE en CODE ROOD!
Ik denk dat de bliksem op zo'n 500 meter afstand insloeg. Wat een flits en wat een knalquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Dit was Zuid-Oost Eindhoven.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Oh... Ronde 2 dus... Hopelijk gaat het beetje naar de randstad...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:31 schreef Cat22 het volgende:
Jeuzus! Weer zo'n klap! Het begint nu echt hier! (Midden-Limburg)
*raam weer dicht gaat doen*
Haha ja vriend van me zit bij de brandweer in Ugchelen en die kreeg al een waarschuwing dat er noodweer aan kwam en hij standby moest zijnquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef Spockjuh_ het volgende:
regen in Apeldoorn!! yeah... .:) owh en beetje hagel
Kan zo maar...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:31 schreef Impry het volgende:
Komt er hier omgeving Tilburg vanavond/vannacht nog wat?
OK, Achtse Barrier hierquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik ook niet. Zit in Blixembosch, ook noordelijk dus.
Ben benieuwd of ik 'm hier in Tilburg ook hoor zometeen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef Tauchmeister het volgende:
Hardste knal die ik ooit gehoord heb hier in Eindhoven
Juist!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:30 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik heb het wel een beetje horen rommelen in Den Haag (voornamelijk richting Rijswijk), maar echt heel actief was het niet
hmm, vreemd.. ik krijg er last van mn nek vanquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef Mestras het volgende:
http://www.youtube.com/user/Tho2806?feature=mhee
Pfoeeequote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:32 schreef remlof het volgende:
Beetje regen en donder in Arnhem, stelt niks voor.
En nog steeds 29 graden
en dit was code oranje; extreem weer. En dat klopt gewoon primaquote:
Net ook die shelf gezien?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:32 schreef DjinN het volgende:
Helmond is grijsHet regent een beetje en overal wat gerommel en geflits. Niet erg veel bijzonders tbh
Geen grondinslagen?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:26 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
grote kans dat er straks een alien uit de grond komt!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:31 schreef SoldMayor het volgende:
dikke donkere lucht boven oss...
- geen regen
- geen wind
- bliksem per 3 minuten
Het mocht ook tijd worden. Het is volgens mij al een duur donker (qua wolken, om de grappen voor te zijn) maar er gebeurt verder nog niets. Misschien komt daar nu eens verandering in.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:32 schreef Logician het volgende:
In Enschede zijn de eerste "mammutus?" wolkjes een feit
Het is maar de vraag of dat nog naar NL komt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:34 schreef horned_reaper het volgende:
Boven België ontstaat nu weer een ENORM!!! onweercomplex
Daar ben je weer!!quote:
Inderdaad... Iets met westelijke winden enzo.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:34 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of dat nog naar NL komt.
Denk dat we zo voor een tweede ronde mogen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:35 schreef Crazy-M het volgende:
tilburg is nu ff droog. buiten gedaald naar 20 graden, binnen 25 graden
Je had eens in Eindhoven moeten zijn een uur geledenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:37 schreef Intrepidity het volgende:
Er staan wel ziekelijk veel plusjes in die lijn, maar ik hoor overal dat het eigenlijk geen snars voorstelt. Ooggetuigen?
Nee, die is er al. Het is de radar die weer signalen oppikt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:34 schreef horned_reaper het volgende:
Boven België ontstaat nu weer een ENORM!!! onweercomplex
Nope helaas niet, ben niet continu naar buiten aant kijken nu. De lucht is gewoon helemaal egaal grijs, af en toe flitst er eens wat met een donderklapje erbij. Maar het is niet wat ik zeg extreem weer imho. Het enige wat ik minder vind is dat mijn schotel nu geen verbinding heeftquote:
Daar gaat het toch niet om? Ze hadden gewoon kunnen zeggen... "mensen... vanavond kans op flinke regen en onweer en hier en daar een windstoot". Hoppakee... dekt de lading prima.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:33 schreef kepler het volgende:
[..]
en dit was code oranje; extreem weer. En dat klopt gewoon prima
Gezeik altijdAls ze niks hadden gezegd dan was iedereen gaan zeuren dat er geen waarschuwingen waren gegeven
hier in west nog wel flink aan het bliksemen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:37 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Denk dat we zo voor een tweede ronde mogen.
Dat zeggen ze ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om? Ze hadden gewoon kunnen zeggen... "mensen... vanavond kans op flinke regen en onweer en hier en daar een windstoot". Hoppakee... dekt de lading prima.
Ikquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:38 schreef Qunix het volgende:
Wie vindt Twister film ook zo leuk en heeft het duizenden keren al gezien?
Ik kan melden dat het alweer droog is in Amsterdam ZOquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:37 schreef MaryMouse het volgende:
En het gaat weer lekker los hier in Amsterdam-Oost; dikke regendruppels, en mooie flitsen en rommelende donder
Twister pwntquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:38 schreef Qunix het volgende:
Wie vindt Twister film ook zo leuk en heeft het duizenden keren al gezien?
Het KNMI regelt die uitzendingen niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Alleen dan 50x achter elkaar in complete uitzendingen die eraan gewijd worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |