Er zullen altijd lastige mensen tussen zitten, maar op dit moment worden mensen in elkaars weg gedwongen. Mensen moeten door elkaar en op elkaars lip wonen, mensen moeten het met elkaar eens zijn, en dat is gewoon niet waar.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:08 schreef waht het volgende:
[..]
Het blijft moeilijk om op je te reageren want je doet net alsof men met alle plezier elkaar met rust laat. Lees eens een geschiedenisboek. Vrijwel alle volkeren ter wereld hebben op de een of andere manier oorlog gevoerd. Conflicten ga je niet verhelpen met jouw communes. De commune van de krijgers (en die zal groot worden) gaat andere communes aanvallen, zeker als het land van die commune iets goeds te bieden heeft. Landen zijn ontstaan uit kleinere gemeenschappen omdat je samen sterker staat tegen anderen. Als je ons land serieus wil opdelen ben je alle realiteitszin verloren.
Mensen moeten dicht tegen elkaar wonen omdat er zoveel mensen zijn en het beschikbare land amper groeit. Mensen hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar moeten zaken van elkaar tolereren om niet constant op de vuist te gaan.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zullen altijd lastige mensen tussen zitten, maar op dit moment worden mensen in elkaars weg gedwongen. Mensen moeten door elkaar en op elkaars lip wonen, mensen moeten het met elkaar eens zijn, en dat is gewoon niet waar.
Mensen moeten de juiste keuzes kunnen maken, en dat kan niet. Dat ligt aan de ene kant aan de domheid en het egoïsme van mensen, maar dat ligt ook aan de tegengestelde belangen van individuen Vs organisaties (overheden en bedrijven).quote:Op maandag 27 juni 2011 13:14 schreef waht het volgende:
[..]
Mensen moeten dicht tegen elkaar wonen omdat er zoveel mensen zijn en het beschikbare land amper groeit. Mensen hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar moeten zaken van elkaar tolereren om niet constant op de vuist te gaan.
Dat dus, politiek zou zich niet moeten bemoeien met implementatie, dat lijkt me een veel kortere weg naar wat Papier eigenlijk bedoelt volgens mij. Nu gooi je min of meer het kind weg met het badwater omdat er totale anarchie heerst.quote:Op zondag 26 juni 2011 15:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach, als je het eenmaal eens bent over de gewenste situatie valt er veel te zeggen voor een wetenschappelijke benadering. De eeuwige strijd tussen 'is' en 'ought': de wetenschap kan je vertellen hoe je je doelen kunt bereiken, maar niet wat die doelen zouden moeten zijn.
Je mag gewoon kiezen voor een dictatoriale gemeenschap als je dat lekker vind.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:16 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat dus, politiek zou zich niet moeten bemoeien met implementatie, dat lijkt me een veel kortere weg naar wat Papier eigenlijk bedoelt volgens mij. Nu gooi je min of meer het kind weg met het badwater omdat er totale anarchie heerst.
Sowieso is 'keuzevrijheid' een slechte graadmeter denk ik. Niet iedereen hecht evenveel waarde daar aan en het kan nadelig uitpakken voor velen.
Iedereen moet op zijn eigen manier gelukkig worden, dus daar kan je geel beleid op maken.quote:Beter lijkt me dat je je simpelweg op de maximalisering van geluk richt, simpelweg utilitarisme dus.
Volgens mij is dat een omweg.quote:Dat zal daar waar het er toe doet ook tot toename van keuzevrijheid leiden, zoals drugs.
Nee, je negeert de praktijk van de menselijke aard. Als je mensen dergelijke vrijheid geeft, wordt die misbruikt. Mensen die zich niet kunnen verdedigen worden de dupe. Je droommaatschappij vervalt direct in een soort libertaristische nachtmerrie. Je kunt niet mensen totale vrijheid geven en daarna je ogen sluiten voor de conflicten.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je mag gewoon kiezen voor een dictatoriale gemeenschap als je dat lekker vind.
Verder is het raar om geluk als basis zo eenvoudig te verwerpen, de enige reden waarom we een maatschappij zouden moeten willen, is omdat het ons geluk vergroot. het volgt dus dat dat het doel van de politiek moet zijn. Daarin gaat het om de balans van pijn en geluk, welke niet altijd duidelijk zijn vast te stellen (waardoor politiek nodig is om keuzes te maken). Het gaat niet om het faciliteren van 'gelukmethodes', het gaat er vooral om dat de maatschappij er is om de burger te beschermen en ondersteunen in zijn zoektocht naar geluk.quote:Iedereen moet op zijn eigen manier gelukkig worden, dus daar kan je geel beleid op maken.
Het kan alleen een omweg zijn als dat je doel is. Dan is je plan wel extreem dom, want dan is een wet voor totale drugsvrijheid een stuk minder radicaal en een stuk minder omweg.quote:Volgens mij is dat een omweg.
Zoals in de OP staat: Een wetenschappelijk instituut creëert noodzakelijke wetten. Die wetten moeten de keuzevrijheid garanderen.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:31 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nee, je negeert de praktijk van de menselijke aard. Als je mensen dergelijke vrijheid geeft, wordt die misbruikt. Mensen die zich niet kunnen verdedigen worden de dupe. Je droommaatschappij vervalt direct in een soort libertaristische nachtmerrie. Je kunt niet mensen totale vrijheid geven en daarna je ogen sluiten voor de conflicten.
[..]
En dan komen we weer op keuzevrijheid, tenzij jij voor iedereen centraal wilt vaststellen hoe ze gelukkig zouden moeten worden.quote:Verder is het raar om geluk als basis zo eenvoudig te verwerpen, de enige reden waarom we een maatschappij zouden moeten willen, is omdat het ons geluk vergroot. het volgt dus dat dat het doel van de politiek moet zijn. Daarin gaat het om de balans van pijn en geluk, welke niet altijd duidelijk zijn vast te stellen (waardoor politiek nodig is om keuzes te maken). Het gaat niet om het faciliteren van 'gelukmethodes', het gaat er vooral om dat de maatschappij er is om de burger te beschermen en ondersteunen in zijn zoektocht naar geluk.
[..]
Het is mijn doel om iedereen gelukig te maken. Iedereen word gelukkig op een andere manier, dus daar heb je keuzevrijheid voor nodig. En daar heb je een maatschappij voor nodig die dat regelt. Dat is de basis van mijn Papierocratie. Drugs is slechts een extreem goed voorbeeld.quote:Het kan alleen een omweg zijn als dat je doel is. Dan is je plan wel extreem dom, want dan is een wet voor totale drugsvrijheid een stuk minder radicaal en een stuk minder omweg.
Dat wil ik ook niet. Vandaar maximale keuzevrijheid.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:51 schreef Elfletterig het volgende:
De Papierocratie is, zoals de naam al doet vermoeden, een vinding die alleen op papier succes kan hebben. Mensen zijn niet zo gemakkelijk in allerlei hokjes te plaatsen.
Alsof dat een voorbeeld is van Papierocratie.quote:Vooral de opvatting dat er geen criminaliteit, corruptie, mood en doodslag zijn in gebieden waar aso's en kansarmen wonen, is nogal naïef. Misschien moet Papierversnipperaar zich eens gaan verdiepen in de leefomstandigheden in de krottenwijken van Rio de Janeiro.
Bewijs dat maar.quote:De Papierocratie zal nog het meest lijken op de samenleving zoals je die in Brazilië kent: 1/3 op fatsoenlijke levensstandaard, 1/3 die met moeite het hoofd boven water kan houden, 1/3 die leeft in armoede.
Nee natuurlijk niet, er is geen enkele manier waarop je keuzevrijheid kan garanderen en wetten kan instellen. Die twee staan bijna haaks op elkaar. Keuzevrijheid kan geen basis zijn van wetten.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zoals in de OP staat: Een wetenschappelijk instituut creëert noodzakelijke wetten. Die wetten moeten de keuzevrijheid garanderen.
quote:En dan komen we weer op keuzevrijheid, tenzij jij voor iedereen centraal wilt vaststellen hoe ze gelukkig zouden moeten worden.
Maximale keuzevrijheid ondermijnt dat doel. We worden geboren met deze vrijheid, het is onze oorsprong. We hebben er voor gekozen om in maatschappijen te leven. De welvaart is in de loop der jaren enorm gestegen. Jij kiest er voor om de maatschappij te ontbinden. Maximale keuzevrijheid = anarchie, welk voorbeeld je ook bedenkt waaruit je denkt dat dat wel eens zou werken. Je stelt simpelweg een libertaristische staat voor en gaat nog een stap verder.quote:Het is mijn doel om iedereen gelukig te maken. Iedereen word gelukkig op een andere manier, dus daar heb je keuzevrijheid voor nodig. En daar heb je een maatschappij voor nodig die dat regelt. Dat is de basis van mijn Papierocratie. Drugs is slechts een extreem goed voorbeeld.
Dat kan wel door het aantal wetten te minimaliseren.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:04 schreef kingmob het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, er is geen enkele manier waarop je keuzevrijheid kan garanderen en wetten kan instellen. Die twee staan bijna haaks op elkaar. Keuzevrijheid kan geen basis zijn van wetten.
[..]
Nou, hoe zie jij dan dat een overheid ons geluk bespoedigt?quote:non sequitur, sorry. Het een volgt totaal niet uit het ander.
[..]
[..]
Nee, daar worden we in geboren.quote:Maximale keuzevrijheid ondermijnt dat doel. We worden geboren met deze vrijheid, het is onze oorsprong. We hebben er voor gekozen om in maatschappijen te leven.
Nee, ik stel een Papierocratie voor.quote:De welvaart is in de loop der jaren enorm gestegen. Jij kiest er voor om de maatschappij te ontbinden. Maximale keuzevrijheid = anarchie, welk voorbeeld je ook bedenkt waaruit je denkt dat dat wel eens zou werken. Je stelt simpelweg een libertaristische staat voor en gaat nog een stap verder.
Nee, je dwingt mensen (bijvoorbeeld de christelijke homo) om voor een bepaald hokje te kiezen.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat wil ik ook niet. Vandaar maximale keuzevrijheid.
Absoluut. Jij dwingt groepen (kans)armen een bepaalde kant op. Het gevolg is een samenleving met allerlei kleine subculturen die als los zand aan elkaar hangen. Je krijgt afgesloten compounds waar de allerrijksten wonen en getto's/krottenwijken waar de armsten wonen.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alsof dat een voorbeeld is van Papierocratie.![]()
Nee, ik geef hem de vrijheid om te kiezen voor een gemeenschap waarin ie kan leven zoals hij dat wil. Ik dwing helemaal niks.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, je dwingt mensen (bijvoorbeeld de christelijke homo) om voor een bepaald hokje te kiezen.
[..]
Ik dwing niemand een kant op. Ik wil dat iedereen vrij kan kiezen.quote:Absoluut. Jij dwingt groepen (kans)armen een bepaalde kant op. Het gevolg is een samenleving met allerlei kleine subculturen die als los zand aan elkaar hangen. Je krijgt afgesloten compounds waar de allerrijksten wonen en getto's/krottenwijken waar de armsten wonen.
Nee. De gemeenschappen die in jouw wereld ontstaan, zijn die van de grootste gemene deler. Zo ontstaat een sekte van christenen. Elders ontstaat een homogemeenschap. De christenhomo zal tussen één van beiden moeten kiezen, want voor hem is er geen afzonderlijke gemeenschap; daarvoor zijn er te weinig christenhomo's die het aandurven.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee, ik geef hem de vrijheid om te kiezen voor een gemeenschap waarin ie kan leven zoals hij dat wil. Ik dwing helemaal niks.
Het gaat niet zozeer om de sympathieke (lees: naïeve) gedachte achter je plan, maar de effecten daarvan in de realiteit. Je pleit toch voor tuigdorpen, waar alle aso's samenkomen? Dan gelden daar de wetten van de aso's. Het verschil met getto's in bepaalde steden is gering. In tal van gebieden gaat complete wetteloosheid heersen; niemand die het überhaupt nog durft om er de orde te handhaven.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik dwing niemand een kant op. Ik wil dat iedereen vrij kan kiezen.
Die rijke compounds en kansarme ghetto's hebben we nu.
Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten. Die gemene deler hebben we nu.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee. De gemeenschappen die in jouw wereld ontstaan, zijn die van de grootste gemene deler. Zo ontstaat een sekte van christenen. Elders ontstaat een homogemeenschap. De christenhomo zal tussen één van beiden moeten kiezen, want voor hem is er geen afzonderlijke gemeenschap; daarvoor zijn er te weinig christenhomo's die het aandurven.
[..]
Nee, ik pleit voor keuzevrijheid. Jij probeert nu voor anderen te bepalen waar ze voor gaan kiezen, maar dat weet je niet en dat kan je niet.quote:Het gaat niet zozeer om de sympathieke (lees: naïeve) gedachte achter je plan, maar de effecten daarvan in de realiteit. Je pleit toch voor tuigdorpen, waar alle aso's samenkomen?
Als iedereen in een gemeenschap het met elkaar eens is over hoe ze willen leven, heb je geen wetten en handhaving nodig.quote:Dan gelden daar de wetten van de aso's. Het verschil met getto's in bepaalde steden is gering. In tal van gebieden gaat complete wetteloosheid heersen; niemand die het überhaupt nog durft om er de orde te handhaven.
Minimaliseren tot nul ja. Je kunt een hersenscheet ook te lang doordrijven wmb, dit gaat nergens meer over. het heeft zin om radicale voorstellen door te denken, het heeft geen zin om de nadelen te ontkennen.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan wel door het aantal wetten te minimaliseren.
Hoe je het noemt doet er niet toe, het blijft hetzelfde. Zonder een bepaalde beperking in keuzevrijheid, heeft een groot gedeelte simpelweg totaal geen keuzevrijheid. Ik mag toch aannemen dat iedereen het principe van het sociale contract kent. Je kunt wel zeggen dat iedereen keuzevrijheid krijgt en lekker naast elkaar gescheiden kan leven, dat maakt het natuurlijk niet waar. je staat niet open voor de overduidelijke denkfouten in je plan. Als ik jou wil afschieten en alles wat van jou was wil overnemen dan is dat mijn keuzevrijheid. Ik neem aan dat je dat niet wilt. Dus moet je mijn keuzevrijheid beperken met je 'instituut', hoewel er geen onafhankelijke basis voor is. Maar zodra je onderscheid begint te maken stort het als een kaartenhuis in elkaar.quote:Nee, ik stel een Papierocratie voor.
Nul wetten is idd mijn ideaal, maar daar is de mensheid nog niet aan toe.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:17 schreef kingmob het volgende:
[..]
Minimaliseren tot nul ja. Je kunt een hersenscheet ook te lang doordrijven wmb, dit gaat nergens meer over. het heeft zin om radicale voorstellen door te denken, het heeft geen zin om de nadelen te ontkennen.
[..]
Toon dat aan.quote:Hoe je het noemt doet er niet toe, het blijft hetzelfde. Zonder een beperking in keuzevrijheid, heeft een groot gedeelte simpelweg geen keuzevrijheid.
Je toont ze niet aan.quote:Ik mag toch aannemen dat iedereen het principe van het sociale contract kent. Je kunt wel zeggen dat iedereen keuzevrijheid krijgt en lekker naast elkaar gescheiden kan leven, dat maakt het natuurlijk niet waar. je staat niet open voor de overduidelijke denkfouten in je plan.
De wetenschappelijke methode.quote:Als ik jou wil afschieten en alles wat van jou was wil overnemen dan is dat mijn keuzevrijheid. Ik neem aan dat je dat niet wilt. Dus moet je mijn keuzevrijheid beperken met je 'instituut', hoewel er geen onafhankelijke basis voor is.
Als jij in een "ik wil mijn buurman afschieten"-gemeenschap woont, en ik in een andere, hoe kan je mij dan doodschieten?quote:Maar zodra je onderscheid begint te maken stort het als een kaartenhuis in elkaar.
Dat mag, maar het is geen argument.quote:Zoveel naïviteit bij elkaar vind ik bijna schokkend eerlijk gezegd.
Nu ben je gewoon aan het trollen.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als jij in een "ik wil mijn buurman afschieten"-gemeenschap woont, en ik in een andere, hoe kan je mij dan doodschieten?
Nee, het is de basis van mijn Papierocratie.quote:
De basis van jouw Papierocratie is dat 'ie als samenleving het best functioneert als er geen mensen in wonen. De essentie van je denkfout zit 'em in één van je eigen uitspraken: "als je dat doet, dan ben je gewoon dom."quote:Op maandag 27 juni 2011 17:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, het is de basis van mijn Papierocratie.
Als die 5000 mensen geen behoefte aan drugs hebben, is een verbod niet nodig, maar als die mensen voor zichzelf een verbod willen is dat natuurlijk prima.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:12 schreef sneakypete het volgende:
Heb ik ook de keuzevrijheid om met bijvoorbeeld 5000 anderen een gemeenschap op te richten waarin het gebruik van drugs verboden is? Zoniet dan is mijn keuzevrijheid toch niet zo vrij, zoja dan is de individuele keuzevrijheid ook binnen een generatie verdwenen.
Nee. Het drugsverbod is alleen een extreem goed voorbeeld.quote:Conclusie: dit gaat nergens over en het is vooral weer een futiele poging van Papierversnipperaar om het over zijn stokpaardje (legalisering van drugs) te hebben.
Zo is het goed.quote:Helemaal hilarisch logisch zijn uitspraken als 'alleen noodzakelijke wetten' en 'als mensen met dezelfde voorkeuren bij elkaar zitten, is er geen misdaad meer'.
Als die domme mensen bij elkaar gaan wonen in een gemeenschap, zie ik geen bezwaren.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:02 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De basis van jouw Papierocratie is dat 'ie als samenleving het best functioneert als er geen mensen in wonen. De essentie van je denkfout zit 'em in één van je eigen uitspraken: "als je dat doet, dan ben je gewoon dom."
Heel veel mensen zijn gewoon dom. Nog veel meer mensen zijn niet puur rationeel. Einde idee.
Ook hier begrijp je weer 'ns niets van de mensheid. Mensen zijn verdeelde wezens. Enerzijds hebben ze behoefte aan pleziertjes (dus aan drugs, zeker in ruime zin) maar anderzijds ook aan veiligheid. Maar stel nu dat dit lukt. Dan wordt een volgende generatie geboren en het is niet onwaarschijnlijk dat sommige kinderen willen expirimenteren. Hebben de ouders dan zeggenschap of zijn de kinderen autonome individuen en zoja vanaf welke leeftijd? Ook als zij 10 jaar oud zijn al?quote:Op maandag 27 juni 2011 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als die 5000 mensen geen behoefte aan drugs hebben, is een verbod niet nodig, maar als die mensen voor zichzelf een verbod willen is dat natuurlijk prima.
Zeker, omdat het perfect aantoont hoe inherent tegenstrijdig de mens is en hoe onoplosbaar de complexe problemen van elke samenleving zijn.quote:[..]
Nee. Het drugsverbod is alleen een extreem goed voorbeeld.
Wat jij onder noodzakelijk verstaat is voor een ander natuurlijk helemaal niet noodzakelijk. Zelf begint heel je betoog met de vooronderstelling dat iedereen wel een andere smaak heeft en dat niemand het recht heeft een ander daarop aan te vallen. Maar als een maatschappij waarin ik junkies mijn buurt uit jaag nu mijn smaak is, waar sta jij dan?quote:[..]
Zo is het goed.
Dat moeten de ouders zelf maar uitzoeken. Ik weet dat bv Amish-pubers de gemeenschap vaak verlaten om "de wereld" te verkennen en terugkomen om netjes Amish te zijn als ze zijn uitgeraasd.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:51 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ook hier begrijp je weer 'ns niets van de mensheid. Mensen zijn verdeelde wezens. Enerzijds hebben ze behoefte aan pleziertjes (dus aan drugs, zeker in ruime zin) maar anderzijds ook aan veiligheid. Maar stel nu dat dit lukt. Dan wordt een volgende generatie geboren en het is niet onwaarschijnlijk dat sommige kinderen willen expirimenteren. Hebben de ouders dan zeggenschap of zijn de kinderen autonome individuen en zoja vanaf welke leeftijd? Ook als zij 10 jaar oud zijn al?
Asl ouders niet willen dat hun drugsvrije kinderen naar een andere gemeenschap gaan, moeten ze dat met hun kinderen oplossen. Net als nu. Illegale drugs zijn nu beter verkrijgbaar dan legale. Hoe los je dat probleem nu op dan?quote:Vervolgens ontstaat de situatie waarin bewoners van de andere gemeenschap stiekem drugs verkopen aan de jeugd van de drugsvrije gemeenschap. Een conflict tussen beide gemeenschappen is het onvermijdelijke gevolg, tenzij je werkelijk zo dom bent om te geloven dat de ouders uit de drugsvrije gemeenschap het gewoonweg accepteren dat hun kinderen overlopen naar een gemeenschap waarin zij de kans lopen op verslaving.
[..]
Onzin. iedereen heeft verschillende behoeften en voorkeuren, en worden nu gedwongen te leven zoals een (fictieve) meerderheid dat voor de rest bepaald. Daar bewijs je het failliet van de Papierocratie niet mee.quote:Zeker, omdat het perfect aantoont hoe inherent tegenstrijdig de mens is en hoe onoplosbaar de complexe problemen van elke samenleving zijn.
[..]
De wetenschappelijke methode bepaald wat noodzakelijk is. Niet ik of iemand anders.quote:Wat jij onder noodzakelijk verstaat is voor een ander natuurlijk helemaal niet noodzakelijk.
Je mag je eigen gemeenschap oprichten waaruit je junks weg jaagt. Daar zal ik in mijn eigen gemeenschap geen last van hebben.quote:Zelf begint heel je betoog met de vooronderstelling dat iedereen wel een andere smaak heeft en dat niemand het recht heeft een ander daarop aan te vallen. Maar als een maatschappij waarin ik junkies mijn buurt uit jaag nu mijn smaak is, waar sta jij dan?
Het is een uitstekende oplossing voor heel veel conflicten.quote:Je simplistische benadering is aandoenlijk, maar echt totaal geen oplossing.
Jouw redenatie is simplistisch en kortzichtig.quote:Je bent weinig anders dan het spiegelbeeld van mensen die geloven dat een kortstondige, hevige oorlog tegen 'drugs' de maatschappij ervan kan verschonen. Beide simplistische oplossingen zijn gedoemd tot falen.
Er zijn massa's mensen die uitstekend functioneren met een verslaving.quote:Nog belangrijker is dat drugs een heel ander vraagstuk onder de aandacht brengen: dat van de mens als autonoom subject, als individu met een vrije wil. Iedereen weet dat drugs (en zeker bepaalde) verslavend zijn. Iedereen weet dat iemand die jarenlang teveel alcohol drinkt, rookt, of cocaïne snuift, nauwelijks nog uit 'rationele overwegingen' handelt, althans niet in metafysische zin; de handelingen zijn hier rationeel als in uitkomst van een soort chemische calculatie, waarbij een grote dosis neurotransmitters de uitkomst bepaalt, het meeste gewicht in de schaal legt. Maar een onafhankelijke keuze vanuit een subject-positie is onhoudbaar cartesianisme, terwijl dit zelfde cartesianisme de basis is van het liberale 'mag ik zelf weten' denken.
Jouw ideeën over drugs(gebruik) en verslavingen zijn simplistisch en kortzichtig.quote:Iedereen weet dat een verslaafde het (gebruiken) welliswaar zelf doet, maar niet uit 'vrije wil'. Dat roept de vraag op in hoeverre mensen überhaupt zelfstandig denken en handelen. Wetenschappelijk gezien is daar 0,0 bewijs voor. En ja, dan vind ik het tamelijk hilarisch dat jij op de één of andere manier de gapende kloof tussen je libertijnse idealisme en harde, koude feiten afkomstig uit bijv. de neurowetenschappen denkt te kunnen dichten.
We zijn het dus niet eens. Lijkt me beter dat jij in je eigen simplistisch gemeenschap gaat wonen, want we krijgen alleen maar ruzie.quote:Kortom: er is net zo veel (of weinig) bewijs voor het bestaan van vrijheid en volledig zelfstandig kiezen, als voor het bestaan van God.
Schattig hoor, dat idealisme van je. De Amish worden ondertussen beschermd door het geweldsmonopolie van Amerika. Een systeem dat jij af wilt schaffen, waardoor de Amish-gemeenschap geen week zou kunnen voorbestaan.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat moeten de ouders zelf maar uitzoeken. Ik weet dat bv Amish-pubers de gemeenschap vaak verlaten om "de wereld" te verkennen en terugkomen om netjes Amish te zijn als ze zijn uitgeraasd.
Maar dat zijn zaken waarin iedereen zo veel mogelijk zijn eigen keuze moet kunnen maken.
Is heroïne beter verkrijgbaar dan koffie, tabak of alcohol? Dat is nieuw voor mij.quote:Asl ouders niet willen dat hun drugsvrije kinderen naar een andere gemeenschap gaan, moeten ze dat met hun kinderen oplossen. Net als nu. Illegale drugs zijn nu beter verkrijgbaar dan legale. Hoe los je dat probleem nu op dan?
Wel, want jouw papierocratie overleeft kennelijk de economische selectie niet.quote:Onzin. iedereen heeft verschillende behoeften en voorkeuren, en worden nu gedwongen te leven zoals een (fictieve) meerderheid dat voor de rest bepaald. Daar bewijs je het failliet van de Papierocratie niet mee.
Wat is die methode en in welke zin bepaalt die iets? Het religieuze fanatisme van neocons in Amerika of bij Al-Qaeda bepaalt veel meer op het wereldtoneel dan jouw pseudowetenschappelijke ideeën, of je wilt of niet.quote:De wetenschappelijke methode bepaald wat noodzakelijk is. Niet ik of iemand anders.
Welkom in mijn gemeenschap dan. We noemen hem Nederland.quote:Je mag je eigen gemeenschap oprichten waaruit je junks weg jaagt. Daar zal ik in mijn eigen gemeenschap geen last van hebben.
Heel sterk, joh.quote:Het is een uitstekende oplossing voor heel veel conflicten.
...
Jouw redenatie is simplistisch en kortzichtig.
Hier is geen kruid tegen opgewassen; je wilt het gewoon niet zien. Uiteraard 'functioneren' veel mensen met een verslaving. De maatschappij kan niet zonder ze; het zijn er teveel.quote:Er zijn massa's mensen die uitstekend functioneren met een verslaving.
Alweer ben je enorm sterk..quote:Jouw ideeën over drugs(gebruik) en verslavingen zijn simplistisch en kortzichtig.
Wil je me nu ook nog deporteren?quote:We zijn het dus niet eens. Lijkt me beter dat jij in je eigen simplistisch gemeenschap gaat wonen, want we krijgen alleen maar ruzie.
Het wetenschappelijk instituut....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:58 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Schattig hoor, dat idealisme van je. De Amish worden ondertussen beschermd door het geweldsmonopolie van Amerika. Een systeem dat jij af wilt schaffen, waardoor de Amish-gemeenschap geen week zou kunnen voorbestaan.
[..]
Voor alcohol gelden leeftijdseisen en slijters gaan om 18:00u dicht. Coke komen ze bij je thuis brengen en ze vragen niet naar je leeftijd.quote:Is heroïne beter verkrijgbaar dan koffie, tabak of alcohol? Dat is nieuw voor mij.
Je pretendeert dat mijn oplossing slechter is dan de huidige situatie, maar als je dat aan moet tonen trek je je keutel terug.quote:Uiteraard: wanneer je het per se wilt hebben, kun je er aankomen, vaak nog eenvoudig ook. Maar er wordt niet geadverteerd, niemand neemt openlijk heroïne op een bedrijfsfeestje en eigenlijk moet je jezelf in een wereldje begeven om eraan te kunnen komen, wat toch een drempel is.
Bovendien pretendeerde ik nergens om de oplossing te hebben, dat is jouw eigen pretentie.
[..]
Kennelijk? Dan moeten we het eerst proberen.quote:Wel, want jouw papierocratie overleeft kennelijk de economische selectie niet.
[..]
Ja ja recht van de sterkste, maar dat is geen argument.quote:Wat is die methode en in welke zin bepaalt die iets? Het religieuze fanatisme van neocons in Amerika of bij Al-Qaeda bepaalt veel meer op het wereldtoneel dan jouw pseudowetenschappelijke ideeën, of je wilt of niet.
Papierocratie gaat niet over ideologie. Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten met zijn eigen ideologie binnen de Papierocratie.quote:Bovendien is jouw ideaal al langsgeweest. Het communisme was gestoeld op 'wetenschap', dat geloofden de communisten zelf althans. Daarna kwamen de nazi's die het ook van zichzelf geloofden. Nu zijn er weer de (neo)liberalen die het ook geloven, terwijl ze nog flink aan het vechten zijn met sociaaldemocraten die óók geloven in wetenschap, tegen een achtergrond van een wereld waarin de wetenschappen leiden tot een toenemende strijd om schaarse hulpbronnen en dus tot nog intensere conflicten.
Dat pretendeer ik niet. Ik zeg dat veel van de huidige problemen voorkomen kunnen worden door voldoende keuzevrijheid. Het Wetenschappelijke instituut moet met noodzakelijke wetten die keuzevrijheid garanderen.quote:En dan kom jij effe op een forum propageren dat de wetenschappen alle intermenselijke conflicten kunnen oplossen. Ergens gun ik je die naïeve denkbeelden van harte. Ik voel me bijna schuldig nu ik je wijs op de pijnlijke waarheid.
[..]
Nonargument.quote:Welkom in mijn gemeenschap dan. We noemen hem Nederland.
[..]
Nonargument.quote:Heel sterk, joh.
[..]
Je kan niet aantonen dat drugs slecht zijn. Dat gaat over ideologie, macht en geld.quote:Hier is geen kruid tegen opgewassen; je wilt het gewoon niet zien. Uiteraard 'functioneren' veel mensen met een verslaving. De maatschappij kan niet zonder ze; het zijn er teveel.
Maar wat bewijs je nu eigenlijk?
Wat jij wenselijk vind is niet interessant. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken en in de praktijk doen ze dat ook.quote:Het ging er natuurlijk om dat het nog steeds niet zo wenselijk is dat mensen verslaafd raken aan bepaalde middelen. Daarop valt echt niets af te dingen.
[..]
Nonargumentquote:Alweer ben je enorm sterk..
[..]
Conflicten zijn te voorkomen met voldoende keuzevrijheid.quote:Wil je me nu ook nog deporteren?
Deze vermakelijke wisseling der gedachten bewijst, of je wilt of niet, juist dankzij je verzet, mijn gelijk; mensen hebben conflicten en daar is geen pasklare utopische oplossing voor, al helemaal niet in de vorm van de papierocratie.
Al wat jou nu nog zou resteren om je gelijk te halen zou dus geweld zijn tegenover mij. Leuk he?
Lol. Dat is een uitstekend argument.quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja ja recht van de sterkste, maar dat is geen argument.
Je schijnt maar niet te willen snappen dat dit nou net niet waar is. Jouw papierocratie vind misschien wel niets over ideologieën, maar ís zelf wel een ideologie. Immers:quote:Papierocratie gaat niet over ideologie.
Dat alleen al is een normatieve uitspraak. En hoe gaat de papierocratie om met ideologieën en gemeenschappen die haar weg willen? Die gewapend conflict niet schuwen om de hele samenleving (dus al die communes van je) te binden onder één regime? Gaat ze lijdzaam ten onder of organiseert ze zich?quote:Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten met zijn eigen ideologie binnen de Papierocratie.
Als je graag legale drugs wilt zou ik me toch eerder beroepen op het recht op zelfbeschikking. Van de meeste drugs is het buitengewoon eenvoudig aan te tonen dat ze slecht zijn, namelijk voor de gezondheid van de gebruiker.quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan niet aantonen dat drugs slecht zijn. Dat gaat over ideologie, macht en geld.
Daar is toch niets mis mee? Zuurstof, werken en diepzeeduiken zijn ook ongezond. Ongezond is dus niet slecht. En daarmee drugs ook niet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je graag legale drugs wilt zou ik me toch eerder beroepen op het recht op zelfbeschikking. Van de meeste drugs is het buitengewoon eenvoudig aan te tonen dat ze slecht zijn, namelijk voor de gezondheid van de gebruiker.
Nee, want als je de sterkste bent hoef je niet in discussie en heb je geen argumenten nodig.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Lol. Dat is een uitstekend argument.
[..]
Mijn Papierocratie is juist geen ideologie. Anders had je die keuzevrijheid niet nodig.quote:Je schijnt maar niet te willen snappen dat dit nou net niet waar is. Jouw papierocratie vind misschien wel niets over ideologieën, maar ís zelf wel een ideologie. Immers:
[..]
Een actie die de keuzevrijheid van anderen beperkt mag niet. Maar dat ligt aan de beperking van keuzevrijheid, niet aan de ideologie. Je mag ideologisch zijn tot en met, maar alleen voor jezelf en iedereen die vrijwillig voor jouw gemeenschap kiest.quote:Dat alleen al is een normatieve uitspraak. En hoe gaat de papierocratie om met ideologieën en gemeenschappen die haar weg willen? Die gewapend conflict niet schuwen om de hele samenleving (dus al die communes van je) te binden onder één regime? Gaat ze lijdzaam ten onder of organiseert ze zich?
Keuzevrijheid is nou eenmaal geen gegeven, en zeker niet het ideale uitgangspunt voor iedereen. Niet iedereen gunt een ander zijn vrij keuze.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Toch leuk hoe mensen in dit topic hardnekkig andermans keuzevrijheid willen beperken als argument om keuzevrijheid als onmogelijk te verklaren.
Ik ben juist niet dogmatisch. Ik gun iedereen zijn eigen waarheid en keuze, en ik zoek een manier om dat te realiseren.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:20 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Keuzevrijheid is nou eenmaal geen gegeven, en zeker niet het ideale uitgangspunt voor iedereen. Niet iedereen gunt een ander zijn vrij keuze.
Wat grappig is, is dat jij niet doorhebt hoe ontzettend dogmatisch je bent. Je valt te vergelijken met een streng gelovige die zegt "het is zo, want het staat in de bijbel" en zich daarbij niet (wil) realiseren dat de bijbel ook maar één van de vele paradigma's is die gestoeld is op normatieve waarden.
Dat alleen al ís een normatief uitgangspunt, gestoeld op een filosofische aanname en dus gegrond in dogma.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben juist niet dogmatisch. Ik gun iedereen zijn eigen waarheid en keuze, en ik zoek een manier om dat te realiseren.
Mensen dwingen op 1 manier te leven is dogmatisch en zorgt overduidelijk voor problemen. Dat is niet dogmatisch, dat is gewoon realistisch.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat alleen al ís een normatief uitgangspunt, gestoeld op een filosofische aanname en dus gegrond in dogma.
En dat is een drogreden.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen dwingen op 1 manier te leven is dogmatisch en zorgt overduidelijk voor problemen. Dat is niet dogmatisch, dat is gewoon realistisch.
Wat een onzin. Ik dwing mensen juist niet op een bepaalde manier te levenquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En dat is een drogreden.
Hoe je het wendt of keert, ook jij dwingt mensen op een manier te leven.
Die mogelijkheid geef ik juist wel, ik geef ze alleen niet de mogelijkheid om die waarheid aan anderen op te dringen.quote:Je geeft ze namelijk niet de mogelijkheid om één enkele waarheid aan te hangen.
Juist niet. Ik geloof juist niet in maakbaarheid, daarom wil ik het iedereen zo veel mogelijk zelf uit laten zoeken.quote:Je denken is doordrenkt van modernistisch dogma. Je predikt nog net niet letterlijk fraternité, liberté en égalité. Heb je je ooit bedacht dat ook die denkwijze maar één van de velen is? Het feilloze geloof in ratio, de aanname dat mensen van nature sec rationeel en positief handelen, het maakbaarheidsidee. Het zit door heel je verhaal verweven.
Helemaal niet. Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten en leven volgens zijn eigen waarheid. De enige beperking is dat je die waarheid niet op mag dringen.quote:Prima, maar het zijn niet meer dan aannames, axioma's. Er zijn legio filosofische stromingen die uitgaan van andere uitgangspunten. Er zijn miljarden mensen die niet leven volgens jouw principes. Wie ben jij om jouw modernistische waarden op te dringen aan anderen? Je spreekt jezelf faliekant tegen. Keer op keer.
Waarmee je een beperking oplegt. Vanuit sommige waarheden hebben mensen namelijk een evangeliseringsplicht. Zij erkennen maar één waarheid en die moeten zij verspreiden -desnoods gewapend-, juist bij hen die niet vinden wat zij vinden. Jij verbiedt dat, ergo, jij verbiedt ze naar hun principes te leven.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik dwing mensen juist niet op een bepaalde manier te leven
[..]
Die mogelijkheid geef ik juist wel, ik geef ze alleen niet de mogelijkheid om die waarheid aan anderen op te dringen.
[..]
Dat is maakbaarheid pur sang. Alleen het idee dat alles rozengeur wordt als je mensen verbiedt hun waarheid 'op te dringen'. En dan ook nog het idee dat "Als ik het maar zo inricht, en iedereen van kleur X op locatie Y neerzet (hoewel jij logischerwijs zult verwachten dat mensen zelf zullen verhuizen --> dogma, mensen zijn niet logisch), dan komt alles goed."quote:Juist niet. Ik geloof juist niet in maakbaarheid, daarom wil ik het iedereen zo veel mogelijk zelf uit laten zoeken.
[..]
Helemaal niet. Iedereen kan zijn eigen gemeenschap oprichten en leven volgens zijn eigen waarheid. De enige beperking is dat je die waarheid niet op mag dringen.
Ja. Die beperking is nodig om anderen dezelfde vrijheid te geven als die gelovige fascisten waar jij het nu over hebt.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:07 schreef AgLarrr het volgende:
Het is ook eigenlijk dom dat ik er weer aan begonnen ben, maar soit. Laatste poging:
[..]
Waarmee je een beperking oplegt. Vanuit sommige waarheden hebben mensen namelijk een evangeliseringsplicht. Zij erkennen maar één waarheid en die moeten zij verspreiden -desnoods gewapend-, juist bij hen die niet vinden wat zij vinden. Jij verbiedt dat, ergo, jij verbiedt ze naar hun principes te leven.
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik constateer dat het gebrek aan keuzevrijheid veel problemen oplevert en dat los ik op.quote:Dat is maakbaarheid pur sang. Alleen het idee dat alles rozengeur wordt als je mensen verbiedt hun waarheid 'op te dringen'. En dan ook nog het idee dat "Als ik het maar zo inricht, en iedereen van kleur X op locatie Y neerzet (hoewel jij logischerwijs zult verwachten dat mensen zelf zullen verhuizen --> dogma, mensen zijn niet logisch), dan komt alles goed."
Ok, hier ben je me toch echt kwijt hoor. Cognitieve dissonantie draait overuren?quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar is toch niets mis mee? Zuurstof, werken en diepzeeduiken zijn ook ongezond. Ongezond is dus niet slecht. En daarmee drugs ook niet.
Van leven ga je dood. Is leven dan slecht?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 00:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, hier ben je me toch echt kwijt hoor. Cognitieve dissonantie draait overuren?
Echter, wie betaalt wat?quote:Op zondag 26 juni 2011 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het uitgangspunt is maximale keuzevrijheid. Iedereen heeft andere voorkeuren, en het doel is er voor te zorgen dat mensen niet elkaars voorkeur gaan opdringen.
Dat kan met mensen die ook op zondag wel willen werken, echter klokgeluiden, die komen (soms) ver...quote:denk aan de zondagsrust. Daar wil ik vanaf.
Kortom terug naar de middeleeuwen dan wel het wilde westen.quote:Ben je een coke-snuivende homo, voel je je vast thuis in een coke-commune in Amsterdam oost. Paddo's for Jezus, lesbische geheelonthouders, multiculturele vegetariërs, verzin het maar.
Als mensen met dezelfde voorkeuren en dezelfde manier van leven bij elkaar wonen (denk bijvoorbeeld aan de aso-dorpen) zit je elkaar niet in de weg, heb je geen wetten nodig en geen overheid. Dan heb je geen criminaliteit, corruptie en moord-en-doodslag.
[/quote]quote:Het instituut zou dan objectief kunnen vaststellen dat het noodzakelijk is om bepaalde verkeersregels op te stellen. Die weg heeft namelijk een doel.
Roken werkt levensverkortend net zoals het niet dragen van een gordel in de auto dat doet. Het is welliswaar een statistisch verband, maar dat maakt het niet minder een reeel verband.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 00:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Van leven ga je dood. Is leven dan slecht?
Het zijn keuzes die je maakt, geen absolute waarheden, en dan komen we weer terug op mijn Papierocratie.
Euthanasie ook.quote:
quote:“Anarchy is not chaos, but order without control.” David Layson
Keuzevrijheid, zodat we elkaar niet in de weg zitten. Als segregatie het resultaat is, so be it.quote:Op zondag 3 juli 2011 02:07 schreef Ringo het volgende:
Hé, ik leef in een stad. Het interesseert met niet zo wat de voorkeuren en denkbeelden en fetisjen van mijn buren zijn. Laat me mijn anonieme plek. Wat stel je me voor in die papierocratie van jou? Socio-culturele segregatie?
En dus ga je iedereen vragen om zich vrijwillig te laten deporteren naar zijn eigen gelijkgestemdenkolonie?quote:Op zondag 3 juli 2011 02:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Keuzevrijheid, zodat we elkaar niet in de weg zitten. Als segregatie het resultaat is, so be it.
Waarom zou je met een maatschappij een ander doel hebben dan mensen zo veel mogelijk de vrijheid te geven zichzelf te zijn?
In de ruimte, en ik deporteer niemand. Iedereen moet kunnen kiezen voor de gemeenschap van zijn voorkeur of die op kunnen richten, het staat in de OP.quote:Op zondag 3 juli 2011 02:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
En dus ga je iedereen vragen om zich vrijwillig te laten deporteren naar zijn eigen gelijkgestemdenkolonie?
Ik snap je punt niet. Vrijheid om je leven te leiden, oké. Vrijheid in de geest? Of vrijheid in de ruimte, zonder tussenkomst van andersdenkenden?
En als je nou lekker niet wil moeten kunnen kiezen?quote:Op zondag 3 juli 2011 02:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In de ruimte, en ik deporteer niemand. Iedereen moet kunnen kiezen voor de gemeenschap van zijn voorkeur of die op kunnen richten, het staat in de OP.
Dan maak je jezelf wijs dat je geen keuze hebt.quote:Op zondag 3 juli 2011 02:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
En als je nou lekker niet wil moeten kunnen kiezen?
Dat doe je jezelf niet aan, het gaat om eigen keuzes.quote:
Dat zei ik, je kunt het beter gooien op zelfbeschikking.quote:Op zondag 3 juli 2011 03:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe je jezelf niet aan, het gaat om eigen keuzes.
quote:Street by street, Egypt activists face Old Guard
Associated Press= CAIRO (AP) — After the fall of President Hosni Mubarak, a group of young activists quickly moved to bring the can-do spirit of Egypt's revolution down to the level of their neighborhood.
They began installing electricity poles in Mit Oqba's dim streets. They got gas pipes extended to the area. They did what local officials had long promised but never done, with the aim of showing 300,000 low-income residents the benefits of an uprising meant to end the corruption and stagnation under Mubarak.
Then the activists' parents started getting intimidating warnings: Your children are going to get beaten up by thugs. An official who helped them get papers signed for extending the gas pipes was suddenly transferred to another post.
The activists had run into a collision course with powerful local members of the former ruling party. It was a lesson about the new Egypt: The old regime is still in place and fighting change.
"The regime is not just Mubarak and his ministers. There are thousands still benefiting," said Mohammed Magdy, one of the activists in Mit Oqba.
Mubarak was ousted five months ago, along with top figures from his nearly 30-year regime. But the military generals who now rule have been slow in — or have outright resisted — dismantling the grip that members of his former ruling party hold on every level of the state, from senior government positions down to local administrations. In the meantime, public anger that real change has not come is growing explosive.
The experience in Mit Oqba illustrates the conflict between old and new being waged street by street and neighborhood by neighborhood.
Under Mubarak's regime, more than 1,700 Local Councils nationwide, with more than 50,000 members, were elected in theory to represent their neighborhoods. In practice, they were a cog in the patronage and corruption machine of Mubarak's National Democratic Party. Election rigging ensured nearly all council members belonged to the party.
Often they would push projects that lined their own pockets or those of friends. For example, a street would get a new sidewalk if a firm close to the council or ruling party profited. Council members steered services to residents willing to do them a favor later.
The system helped ensure the regime's hold. Come election time, officials used their patronage to drum out voters for party candidates or to hire thugs to beat up opponents.
Late last month, a court ordered all Local Councils dissolved, potentially a significant step toward reform. But former members retain their connections, backed with cash, giving them a strong tool for regaining seats when new municipal elections are held.
"They have lots of money going around to people. They have ties with big families in the area," said Heba Ghanem, an activist working with Mit Oqba's Popular Committee. "Some who want to run for parliament are already slaughtering cows and distributing (the meat) in the neighborhood" — a common way to curry votes.
The same fear holds for national politics, where many one-time officials in Mubarak's party are gearing up to run for election in September.
The activist neighborhood groups, known as Popular Committees, aim to break not just corruption but also the apathy of Egyptians who have given up trying to make things better. They were born from impromptu neighborhood watch groups that defended homes in a wave of looting during the anti-Mubarak uprising.
The watch groups were widely popular as an example of Egyptians working together on their own initiative, and they won support from the young people who had fueled the anti-Mubarak revolt. There are now nearly 50 "Popular Committees" nationwide, each with volunteers working in their home neighborhoods.
Their self-imposed mandate: Make things better and get things done. Many of them have taken the additional title of "in defense of the Revolution."
That can mean anything — fixing infrastructure and providing literacy classes, working with residents on rooftop gardens or on better water usage, or monitoring officials to keep them accountable. Some conduct "name and shame" campaigns to expose those who take bribes or embezzle — whether policemen or bakers who sell government-subsidized wheat on the black market. They catch perpetrators on mobile phone cameras and publicize the footage.
In Alexandria, Egypt's second largest city, a gas company needed to repair a damaged valve. But it wanted protection, because its team had to work at night.
With a general police pullback from the streets, the Popular Committee volunteered to provide security instead. The gas company feared offending police by cooperating with the activists, so the committee had its patrol just pass by the work site to make it look coincidental.
The company made the repair.
Mit Oqba, Magdy's home district in Cairo, provided a unique challenge and opportunity. Ruling party networks were strong in the crowded district, which was used to provide manpower for pro-Mubarak rallies during the uprising.
Soon after Mubarak's fall, the 24-year-old Magdy and his committee drew up a plan to tackle 12 prominent problems in the long neglected neighborhood. They organized installation of light poles for a dozen streets. Drug dealing was rampant, so they're pressing officials for more police.
The district badly needed a low-fee government medical clinic. One was under way, but workers — paid by the day — were delaying finishing it. So a committee member is camping out at the construction site, doing everything from badgering them to bringing them daily tea to get it done.
Local officials promised two decades ago to extend natural gas pipelines to Mit Oqba homes. It never happened. So the committee followed the paper trail and got a few approvals signed. Now the main pipeline has been laid, and the committee is helping residents register for connections to their homes.
With the successes, the harassment began, according to the activists. Local Council supporters hacked into the committee's Facebook group and sent e-mails to its members that caused fights among them, Magdy said. They transferred the official who cooperated with Magdy to sign papers. They pressured a principal into barring the committee's literacy class from his school.
To scare the volunteers' families, they spread word that armed thugs were waiting to attack them, Magdy said.
When that didn't work, the Local Council tried to take credit. In its newsletter, it proclaimed that it "promised and delivered" on the gas lines. Former ruling party members posed in photos by the new streetlights.
Magdy's group countered with its own newsletter, "The People Want," reporting on their activities and on former regime members trying to buy off loyalties. They also praised officials who helped them bring services.
In a last-ditch attempt, a local bigwig who once sat in parliament for the ruling party met with volunteers. He told them bluntly they would fail.
"Who lied to you and told you this party is dead and buried?" he shouted, according to Magdy. "We are still here and we will win again, with your help."
Zaghloul Rashad, a member of Mit Oqba's local district council, denied that the council had harassed the young activists, and called them "arrogant" young meddlers. He said the influence of the activists was limited to a few streets. He also denied the activists were responsible for the new gas pipeline, saying it had been approved earlier.
"Does the Popular Committee have a magic wand to say 'extend gas pipelines' and it happens?" asked Rashad, who plans to run for election again and expressed confidence he would win.
At the same time, Rashad complained that the activists can in fact march into a local administrator's office and press him into action, and he'll comply for fear of seeming anti-revolutionary.
"They couldn't even enter his office before," he said. "It is chaos!"
The activists are unfazed. In a snub to Mit Oqba's Local Council, Magdy's group hung a banner on Al-Gharib Street, where several council members own homes. One side proclaims "Goals We Achieved" and the other "Goals We Want to Achieve." So far, they've checked off nearly half the original list of 12.
"These kids are good. They're cleaning up the streets," said Howeida Mohammed, a 40-year-old woman attending one of the committee's literacy classes this week. "I don't want anything to do with the local council."
The Popular Committees may not survive because of the sheer strength of the old system Mubarak set up, said Alia Mossallam, a doctorate student documenting the Popular Committees and helping them network. But they'll be a breeding ground for a new generation of politicians, experienced in actually serving a community.
"We have never had governance from below," she said. "(The experience) may die down...but everything they have learned will stick with them."
Wat is er mis met vrijwillige verzuiling? Als iedereen voor zijn eigen zuil kan kiezen....quote:Op maandag 11 juli 2011 17:13 schreef Patriot. het volgende:
Krijg je geen verzuiling, want in de tijd van de Industriële Revolutie had je ook dat de katholieken en de protesten bij elkaar waren, met hun eigen scholen enz..
Het belemmert de communicatie tussen de verschillende groeperingen, dat kan leiden tot conflicten.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat is er mis met vrijwillige verzuiling? Als iedereen voor zijn eigen zuil kan kiezen....
quote:Op zondag 26 juni 2011 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Om dit mogelijk te maken richten we een wetenschappelijk instituut op dat noodzakelijke wetten bedenkt. Als je niet kan bewijzen dat drugs slecht zijn (en dat kan je niet) komt er geen wet tegen.
Het verplicht mensen door elkaar gooien zorgt ook voor conflicten. En zuilen belemmeren de communicatie niet. Mensen naast elkaar zetten die elkaar niet mogen, die een totaal andere manier van leven willen belemmert veel meer de communicatie omdat mensen niet verleid worden tot communiceren.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:17 schreef Patriot. het volgende:
[..]
Het belemmert de communicatie tussen de verschillende groeperingen, dat kan leiden tot conflicten.
Dan gaan ze ergens anders wonen of richten een andere gemeenschap op.quote:En nog iets, wat nou als er mensen zijn die niet willen leven in een getto, wat doe je daarmee?
Helaas denk jij in woorden en symptomen.quote:edit: Verder wel leuk bedacht hoor.![]()
quote:Italiaans dorp roept eigen onafhankelijkheid uit
Een klein dorpje in centraal Italië heeft de onafhankelijkheid uitgeroepen en is zijn eigen bankbiljetten gaan drukken, uit protest tegen bezuinigingsmaatregelen die door Rome worden opgelegd.
Alle Italiaanse gemeenten met minder dan 1000 inwoners moeten fuseren met hun buren, en Filettino, dat 550 inwoners telt, moet daar niet aan denken.
Ook andere dorpen protesteren hevig. Het land is samengesteld uit ontelbare stadsstaatjes die trots zijn op hun eigen tradities en dialecten, en de gemeenten vrezen hun identiteit te verliezen als ze moeten fuseren. Sommigen hebben gezegd asielzoekers uit Libië binnen te halen, om maar over de grens van 1000 inwoners te komen.
Gekroond tot prins
Maar de burgemeester van Filettino, die zijn baan zou verliezen als de fusie met buurgemeente Trevi doorgaat, had een beter idee. Hij riep het dorp uit tot een onafhankelijk prinsdom, en kroonde zichzelf tot eerste (interim) staatshoofd. Daarnaast creëerde hij een eigen munt, de Fiorito, met zijn eigen afbeelding er op. Ze worden nu gebruikt in lokale winkels, maar ook aangeschaft door de toeristen die nu afkomen op het normaal zo rustige dorp.
De burgemeester zegt tegen de BBC dat er enthousiast is gereageerd op de onafhankelijkheid van zijn dorp - dat ook over een eigen wapen en een website beschikt. En het is geen ludieke grap, waarschuwt de burgemeester. Als de kleine republiek als San Morino kan overleven, waarom zou Filettino dan geen bestaansrecht hebben?
quote:Occupy Wall Street: Fun or Misery, It's a Marvel
The Your Comfort Committee announced with a smile, "I have some good news tonight. I think we have enough blankets." This was greeted with applause and the raising of hands while wiggling and shaking the fingers - to indicate appreciation; or, as they say at Liberty Plaza, to indicate that you are "into it."
Occupy Wall Street, initially a call to action from Adbusters for a seemingly arbitrary date, has been occupying Ziccotti Park in downtown Manhattan since September 17th. The occupiers, who insist on their website that all decisions are "decided through a consensus process by the group, for the group," have lost at least five today to arrest by the NYPD.
Nevertheless, meetings must be facilitated. Because the NYPD refused the protestors use of a megaphone, each speaker speaks in short cadences of about six-syllables, so that this can be repeated by those who heard it for the benefit of those who did not hear it. When a speaker forgets this rule and speaks in a full sentence, no one bothers to try repeating, and just waits for the short version.
There are many hand signals used in the General Assembly, which are demonstrated for those not in-the-know. There is the aforementioned hands up and fingers wiggling gesture ("into it"). The same with hands down means "not into it." Arms crossed is "Protest" and used as sparingly as a good child's middle finger. A sort of guns-blazing gesture means "I have new information which is very important."
There are many committees, and each committee gives announcements. There are as many as 20 people in a committee, or as few as five or six in each committee, since they depend on anyone who shows up. The Comfort Committee, tonight, is interested in bedding and personal hygiene. There is a Legal Working Group. The Camp Organizational Committee is trying to accommodate the group's "plans to live in [here] for a while."
The Medical Committee insists that people "take a break for 24 to 48 hours" if they are showing signs of physical or mental breakdown. The pall of the violent arrest of an occupier earlier that morning is palpable. There is Media Relations. Direct Action. Labor/Outreach Support Group. Food Committee. One committee leader, Joe, reports that wearing a suit and tie, being in the financial district, had earned him more respect from pedestrians than in previous days. A young woman earnestly asks if anyone knows anything about the weather report.
As the Assembly continues, some demonstrators return in good cheer, having participated in the Middle East Solidarity rally at the UN. One reports that 300 people they met at the rally "are down to come here!"
Dozens, maybe hundreds, of cardboard signs are neatly arranged on the south end of the plaza.
Craig Stephens, a young fashion designer, is seated amidst the cardboard with his own sign: "The Face of Student Loan Debt Slavery." When Stephens was nearing graduation from the Chicago Art & Design School, he was working two jobs and had to drop down to part-time schooling, and watched as the interest rates on his loans swelled the debt from $60,000 to $100,000. The Federal payment to Direct Loans itself currently costs him $1,300 per month.
Despite his degree and a professional job in the industry, Stephens shares an apartment with five roommates in Bushwick, Brooklyn and still finds it difficult to pay each month's bills and also eat. "There's no money to stimulate the economy," he says, "because I have no money."
Looking around the park and its immediate surroundings is transfixing. The Freedom Tower stands behind the NYPD's observational booth. That the Federal Reserve Bank of New York was across the street was somewhat dramatically announced by one Assembly participant, who complained that this had not been brought to light yet.
Many social networking messages have been derogatory of the happening, particularly of what are seen as privileged collegiates who are not in the real world.
Whatever Occupy Wall Street is, it is full of people willing to work hard and suffer at downright insulting odds, to try create something better for people. There is pizza. They have blankets. The medic appears promptly when someone twists an ankle. Looking up from the plaza one sees only vast towers of wealth; looking round about one sees a struggle. Maybe they are having fun. Maybe it's misery. Probably it's both. Whatever it is, it exists where it did not before, which is always a marvel.
En dat ging eigenlijk heel goed.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:13 schreef Patriot. het volgende:
Krijg je geen verzuiling, want in de tijd van de Industriële Revolutie had je ook dat de katholieken en de protesten bij elkaar waren, met hun eigen scholen enz..
quote:Op donderdag 22 september 2011 11:49 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Wetten bedacht door wetenschappers de wetenschappelijke methode.
quote:How the Occupy Wall Street Protesters Can Defeat the Corporate Elite
Though the press is now somewhat intrigued by us, and alarmed by police brutality, it still has very little to say about the actual content and processes of this occupation: The spontaneous working groups that emerge to deal with any issue that comes up, the remarkable de-centralization, the actions we have carried out in solidarity with labor struggles around the city, the public education taking place at the occupation, or the incredible display of direct democracy practiced in the camp.
Het staat iedereen vrij om een gemeenschap met frictie op te richten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 18:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Jammer dat zo'n samenleving als zijn creativiteit en tolerantie zou gaan verliezen.
Creativiteit en tolerantie floreren namelijk in plekken met frictie. Juist omdat dit je dwingt tot creatieve oplossingen en inlevingsvermogen.
Maar ze kunnen hun eigen regels en voorkeuren niet implementeren omdat die centraal bepaald worden.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 07:58 schreef Poppenkastpop het volgende:
Ik snap het verschil met de huidige situatie niet zo. Nu wonen mensen toch ook al bij elkaar in gemeenschappen?
Dat is jouw denkfout.quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:42 schreef waht het volgende:
Een van de vele denkfouten van TS is dat hij op een of andere manier denkt dat afzonderlijke gemeenschappen totaal afgesloten van de rest kan leven, en dan kennelijk ook nog enige mate van welvaart kunnen behouden.
Dat is uiteraard volstrekte nonsens. Gemeenschappen gaan regels aan elkaar opleggen. Met geweld als dat nodig is. Zoals iemand anders in dit topic al aangaf: veel mensen zij dom of egoïstisch. Daar verandert niets, ik herhaal niets, aan. En nog een betere reden: velen komen door logisch redeneren uit op het gebruiken van geweld tegen anderen. Daar komt geen domheid aan te pas. En wie zit dan in de nadelige positie? Juist, de gemeenschappen die uitgaan van het goede van andere gemeenschappen.
Dit idee zal een stille dood sterven voordat het ooit van de grond komt.
Nee hoor. Mijn gemeenschap zal die van jou aanvallen. Zo snel mogelijk.quote:
Je bent een agressief egoïstisch mannetje. De meeste mensen zijn dat niet.quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:46 schreef waht het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn gemeenschap zal die van jou aanvallen. Zo snel mogelijk.
Dat zijn jouw denkfouten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent een agressief egoïstisch mannetje. De meeste mensen zijn dat niet.
Nee.quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:42 schreef waht het volgende:
Een van de vele denkfouten van TS is dat hij op een of andere manier denkt dat afzonderlijke gemeenschappen totaal afgesloten van de rest kan leven, en dan kennelijk ook nog enige mate van welvaart kunnen behouden.
Dat is uiteraard volstrekte nonsens. Gemeenschappen gaan regels aan elkaar opleggen. Met geweld als dat nodig is. Zoals iemand anders in dit topic al aangaf: veel mensen zij dom of egoïstisch. Daar verandert niets, ik herhaal niets, aan. En nog een betere reden: velen komen door logisch redeneren uit op het gebruiken van geweld tegen anderen. Daar komt geen domheid aan te pas. En wie zit dan in de nadelige positie? Juist, de gemeenschappen die uitgaan van het goede van andere gemeenschappen.
Dit idee zal een stille dood sterven voordat het ooit van de grond komt.
"De maakbare mens"quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Nee.
Mensen worden niet slecht geboren, maar slecht gemaakt door het systeem. In een goed en geweldloos en geldloos systeem zullen vrijwel geen misdadigers meer geboren worden.
In het Venusproject gaat men er ook van uit dat er geen gevangenissen meer nodig zijn, doordat wanneer het systeem niet crimineel is, de mensen het automatisch ook niet meer zijn. Ik weet zeker dat het ook zo werkt.
Niemand wordt als crimineel geboren. Criminelen en agressievelingen worden geschapen door de staat die momenteel overal ter wereld - met enige nuanceverschillen van staat tot staat - misdadig is.
Papier heeft, als een van de weinige FOK!kers, een zeer goede visie. Een van de weinige users hier die echt een bijdrage levert aan FOK!
Mensen worden inderdaad niet slecht geboren maar zullen altijd de mogelijkheid oftewel vrijheid hebben om slecht te doen. En daar veranderen jij en TS helemaal niets aan. Zelfs op de plekken waar de controle op de mens het meeste is zie je dit soort gedrag.quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Nee.
Mensen worden niet slecht geboren, maar slecht gemaakt door het systeem. In een goed en geweldloos en geldloos systeem zullen vrijwel geen misdadigers meer geboren worden.
In het Venusproject gaat men er ook van uit dat er geen gevangenissen meer nodig zijn, doordat wanneer het systeem niet crimineel is, de mensen het automatisch ook niet meer zijn. Ik weet zeker dat het ook zo werkt.
Niemand wordt als crimineel geboren. Criminelen en agressievelingen worden geschapen door de staat die momenteel overal ter wereld - met enige nuanceverschillen van staat tot staat - misdadig is.
Papier heeft, als een van de weinige FOK!kers, een zeer goede visie. Een van de weinige users hier die echt een bijdrage levert aan FOK!
Het is aangetoond dat mensen die als kind misbruikt zijn, zelf gaan misbruiken. Het is zaak de maatschappij te beschermen tegen getraumatiseerde mensen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 21:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
"De maakbare mens"
Het is allang aangetoond dat psychopaten gewoon een hersenafwijking hebben. Ze zijn dan niet slecht geboren maar door hun gebrek aan empathie is daar heel weinig voor nodig.
Als mensen voor de gemeenschap van hun voorkeur kunnen kiezen breken ze geen regels van een systeem waar ze niet voor gekozen hebben.quote:Op maandag 17 oktober 2011 21:27 schreef waht het volgende:
Criminelen worden niet geschapen door het "systeem", dat is jouw verkapte kritiek op de mate van welvaart die we hebben. Criminelen zijn degenen die zich niet aan regels van een bepaalde groep (meerderheid of niet) willen houden. Ze zijn een reactie op de huidige omstandigheden.
Misschien kan je die de Falkland Eilanden geven en zolang ze op een eiland zitten zonder boten kunnen ze weinig uitrichten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als mensen voor de gemeenschap van hun voorkeur kunnen kiezen breken ze geen regels van een systeem waar ze niet voor gekozen hebben.
Blijven alleen agressieve egoïsten over die een probleem kunnen vormen.
Mensen kunnen niet meer tussen gemeenschappen reizen?quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als mensen voor de gemeenschap van hun voorkeur kunnen kiezen breken ze geen regels van een systeem waar ze niet voor gekozen hebben.
Blijven alleen agressieve egoïsten over die een probleem kunnen vormen.
Is zinloos reizen. Dankzij globalisering is vrijwel alle wetgeving gelijkgetrokken.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:37 schreef waht het volgende:
[..]
Mensen kunnen niet meer tussen gemeenschappen reizen?
Want als dat wel kan gaan criminelen daar waar het geld zit. Regels hebben geen betekenis voor hen.
Helemaal niet, in de wereld van TS heeft iedereen z'n eigen gemeenschap met eigen regels.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:42 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Is zinloos reizen. Dankzij globalisering is vrijwel alle wetgeving gelijkgetrokken.
Centraal in de gemeenschap ja.quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar ze kunnen hun eigen regels en voorkeuren niet implementeren omdat die centraal bepaald worden.
Ow, ik dacht dat je het over de huidige situatie had.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:45 schreef waht het volgende:
[..]
Helemaal niet, in de wereld van TS heeft iedereen z'n eigen gemeenschap met eigen regels.
Heeft geen zin. Gemeenschappen krijgen op ondemocratische wijze )EU' dezelfde regels.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:37 schreef waht het volgende:
[..]
Mensen kunnen niet meer tussen gemeenschappen reizen?
Als niemand regels breekt, zijn er geen criminelen.quote:Want als dat wel kan gaan criminelen daar waar het geld zit. Regels hebben geen betekenis voor hen.
En dat hebben we nu niet. Je zaait verwarring.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:45 schreef waht het volgende:
[..]
Helemaal niet, in de wereld van TS heeft iedereen z'n eigen gemeenschap met eigen regels.
De EU is geen gemeenschap waar ik mij thuis voel.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:48 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Centraal in de gemeenschap ja.
Lekker makkelijk is dat. Dan schaffen we toch alle regels af, direct alle criminelen weg. Niet dus.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heeft geen zin. Gemeenschappen krijgen op ondemocratische wijze )EU' dezelfde regels.
[..]
Als niemand regels breekt, zijn er geen criminelen.
Oh de consequenties moeten aanvaard worden? En zo niet dan wordt je eruit gegooid?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En dat hebben we nu niet. Je zaait verwarring.
Als je in mijn systeem naar een andere gemeenschap gaat, doe je dat vrijwillig en moet je de consequenties (andere regels) aanvaarden.
Ik durf dat wel aan.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 21:20 schreef waht het volgende:
[..]
Lekker makkelijk is dat. Dan schaffen we toch alle regels af, direct alle criminelen weg. Niet dus.
[..]
Waarom zou je in een gemeenschap willen zijn waar je niet wil zijn? Het alsof je als anti-roker een sigarenwinkel binnen gaat.quote:Oh de consequenties moeten aanvaard worden? En zo niet dan wordt je eruit gegooid?
Klinkt als een uitstekende reden voor een conflict. Laat de oorlogen beginnen.
Elke gemeenschap heeft wel iets van waarde. Bovendien, het gras is groener aan de andere kant.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik durf dat wel aan.
[..]
Waarom zou je in een gemeenschap willen zijn waar je niet wil zijn? Het alsof je als anti-roker een sigarenwinkel binnen gaat.
Waar komen die emoties vandaan als die mensen in een gemeenschap zonder sigarenwinkels wonen?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:38 schreef waht het volgende:
[..]
Elke gemeenschap heeft wel iets van waarde. Bovendien, het gras is groener aan de andere kant.
En als begeerte niet speelt dan wel een andere emotie. Misschien wil de anti-roker de sigarenwinkel aan gort meppen. Misschien heeft de baas van de sigarenwinkel z'n vrouw onheus bejegend. Emoties doen soms rare dingen met mensen.
Dat kan van alles komen, emoties lopen in elkaar over, ze volgen geen logische weg. En ik ga ervan uit dat gemeenschappen met elkaar kunnen communiceren, en dat vaak moeten doen. Dus zodoende.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar komen die emoties vandaan als die mensen in een gemeenschap zonder sigarenwinkels wonen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |