We vergelijken in dit verband de E's ook niet maar de P/E (of nauwkeuriger de P/E10). Dus 1 eenheid (usd) aan Earnings van USA Corp. wordt gewaardeerd met een multiple van 25 eenheden en 1 eenheid van Earnings van Nederland BV wordt gewaardeerd met een multiple van 15.quote:Op maandag 27 juni 2011 10:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat VS en Europa andere boekhoudregels hebben.
Pak een willekeurige jaarrekening van een bedrijf dat zowel in A'dam als in New York een notering heeft. Dan zie je dat onder US GAAP ze soms een volslagen ander resultaat hebben dan onder IFRS. Hoe wil je die E's vergelijken dan?
In het geval van direkte mutaties op het eigen vermogen (buiten de P/L om) ben ik het wel met je eens dat dit de waardering van die earnings (P/E) zou moeten beinvloeden. Als het in de UK of NL makkelijker is om waarde direkt van het eigen vermogen af te boeken, dan is die waarde in eerder gerapporteerde E's (mogelijk) opgepompt in vergelijking met eenzelfde bedrag aan Earnings in de US.quote:Ander voorbeeld: Onder Dutch en UK Gaap was het voor uitgevers gebruikelijk om de goodwill begrepen in acquisities simpelweg af te boeken van het eigen vermogen. Dus je krijgt wel de winstbijdrage, maar schrijft de goodwill nooit af van het resultaat.
Dat sowieso, maar we moeten het met Earnings doen in de overzichten van Shiller en ik probeer nog steeds het vrij forse waarderingsverschil tussen Europa en de VS te verklaren.quote:De enige werkelijk betrouwbare en vergelijkbare maatstaf is cash flow over lange termijn.
Maar dat geloof ik ook wel. Dat is precies wat die grafiek van Arkai laat zien. Ik geloof alleen niet dat de verklaring wordt gevonden in de verschillen tussen boekhoudregels (los van eventueel de regels mbt de boekingen rechtstreeks van/naar het eigen vermogen), omdat die al zijn toegepast op earnings.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zal als ik tijd heb een concreet voorbeeld zoeken voor een bedrijf wat zowel onder US GAAP als IFRS publiceert, en derhalve zowel in de USA Shiller P/E zit en de Europa Shiller P/E
Zul je zien dat exact het zelfde bedrijf in dezelfde periode een andere P/E heeft op beide beurzen
als ING in NL noteert voor 8 euro, en een winst heeft van 1 euro onder IFRS, is de P/E die in de 'Europa' grafiek zit 8.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:02 schreef jaco het volgende:
[..]
Maar dat geloof ik ook wel. Dat is precies wat die grafiek van Arkai laat zien. Ik geloof alleen niet dat de verklaring wordt gevonden in de verschillen tussen boekhoudregels (los van eventueel de regels mbt de boekingen rechtstreeks van/naar het eigen vermogen), omdat die al zijn toegepast op earnings.
I got the message, zal kijken wat ik voor je kan doen. Tgaat allemaal alleen niet zo snel op het moment.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:17 schreef SeLang het volgende:
Ehm... SE? ....kuch... Bloomberg terminal....kuch...
Geen haast. Ik ga toch eerst op vakantiequote:Op maandag 27 juni 2011 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
I got the message, zal kijken wat ik voor je kan doen. Tgaat allemaal alleen niet zo snel op het moment.
Je gaat je rondje romdon de UK fietsen/crossen/joggen? Vanaf komende week? Success! Je zult het komende week iig. niet te warm hebben.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen haast. Ik ga toch eerst op vakantie
Ik vertrek donderdag of vrijdag (wacht nog op een paar bestellingen)quote:Op maandag 27 juni 2011 21:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je gaat je rondje romdon de UK fietsen/crossen/joggen? auto rijden
Ben blij dat deze zure appel aan mij voorbijgaat. Al mocht ik vandaag natuurlijk ook ff slikken met AKZO (waar mijn winst ook op verdampt is).quote:Winst- en omzetwaarschuwing TomTom
AMSTERDAM (AFN) - Producent van navigatieapparatuur TomTom heeft zijn verwachting voor de winst en de omzet voor heel 2011 fors verlaagd. De inkomsten uit de verkoop van losse navigatiekastjes vallen nog zwaarder tegen dan eerder voorzien. Dat maakte TomTom maandag nabeurs bekend. Het is de tweede keer dit jaar dat TomTom de omzetverwachting naar beneden schroeft.
ANP
TomTom 27-06-2011 (17:37)
4,891 EUR +0,14% +0,007
Naar TomTom detailpagina
Ads door Google
Handel de AEX vanaf 8:00
Handel in de AEX van 8:00 tot 22:00 zonder transactiekosten.
marketindex.rbs.com
Auto van de zaak?
Voorkom onnodige fiscale bijtelling met ritregistratie van uw voertuig
www.RouteVision.nl/Aanbieding
Top Aandelen voor 2011?
Hoog Rendement Aandelen? Gratis: Positie Waarschuwingen 2011
www.nexttrades.nl
De Europese markt voor de losse navigatieapparatuur (PND's) zal dit jaar met 10 procent dalen. In de VS krimpt de markt sneller dan verwacht en zal dit jaar met 30 procent dalen, aldus TomTom.
Daardoor zal de omzet dit jaar uitkomen tussen de 1,225 en 1,275 miljard euro. In april zei TomTom nog een omzet tussen de 1,425 en 1,475 miljard euro te verwachten. Dat was ook al lager dan het bedrijf eerder had voorzien.
De winst
De winst zal tussen de 0,25 en 0,30 cent per aandeel bedragen, verwacht TomTom. In april dacht het bedrijf nog dat de winst min of meer gelijk zou blijven aan 2010. Toen haalde de onderneming een winst per aandeel van 0,49 euro.
De omzet over het tweede kwartaal zal tussen de 300 en 310 miljoen euro liggen, denkt TomTom. In het eerste kwartaal bedroeg de omzet 265 miljoen euro. De resultaten worden op 22 juli bekendgemaakt.
Blijven investeren
TomTom liet verder weten dat de divisies Automotive, Business Solutions en Licensing zich naar verwachting ontwikkelen.
Daarnaast zegt het bedrijf te blijven investeren in de ,,ontwikkeling van de groeimarkten''. Andere uitgaven zijn echter ,,afhankelijk van de ontwikkeling van de omzet''.
Ben zo vrij geweest vandaag AKZO te kopen. 't Is geen echte waardebelegging, maar 't komt in de buurt.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:48 schreef LXIV het volgende:
Al mocht ik vandaag natuurlijk ook ff slikken met AKZO (waar mijn winst ook op verdampt is).
Ik wil die meuk eigenlijk alleen ver onder par oppikken a la ING en Aegon perps.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:58 schreef flyguy het volgende:
Wie koopt er trouwens CoCo bonds die Europese banken als T1 willen hebben? Op het moment dat de bank van wie je de bonds hebt, illiquide wordt of het T1 kapitaal verdampt, wordt je bond omgezet in equity. Dus verwateren sowieso de aandelen en als een bedrijf praktisch failliet gaat (want hoe kan je een sterker signaal aan de markt afgeven door die bonds te activeren?) wil je geen eigenaar zijn, maar schuldeiser. Misschien dat mensen ze kopen omdat ze de verkopende banken als too big to fail achten en zo eventueel in zo'n evenement goedkoop equity te verwerven, maar voor de rest...
4 euro was eigenlijk mijn koersdoel (om in te stappen). Maar nu twijfel ik weer. De kans dat er de komende 18 maanden nog een paar omzet/winstwaarschuwingen komen is mij eigenlijk te groot. En je ziet hoe TT er op reageert.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:12 schreef Ajacied422 het volgende:
TomTom maakt een klappertje op de beurs. Ma de winst waarschuwing 20% eraf. 3.78
Toch is zo'n winstwaarschuwing niet eens zó slecht. Want je ziet heel vaak dat de koers van een bedrijf zonder motivatie maar blijft dalen. Dan komt die ww, gaat er in één klap 10% af maar is de daling daarna wel voorbij. Beter dat dan een ellenlange downtrend.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:33 schreef Perrin het volgende:
Philips, Akzo, TomTom.. gaat lekker met de winstwaarschuwingen
Qua koers/winstverhouding is TT helemaal niet buitenissig gewaardeerd. Al lang niet. De vraag is echter of ze die winst kunnen vasthouden. Een groeiaandeel is het al lang niet meer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:49 schreef Ryan3 het volgende:
Tomtom -20%
Beetje normalisering eigenlijk, hadden lange tijd een marge van 100%..
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Qua koers/winstverhouding is TT helemaal niet buitenissig gewaardeerd. Al lang niet. De vraag is echter of ze die winst kunnen vasthouden. Een groeiaandeel is het al lang niet meer.
Maar nu gaan ze stuk aan hun eigen succes op de Iphonequote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....
Zie 't ook steeds minder, Nissan Micra's en Daihatsu Cuore's met zo'n zuignap op de voorruit. Na 10x de route richting schoonouders voorgezegd te krijgen, is 't blijkbaar blijven hangenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....
Ik vind anders een K/W van ruim 10 best veel..... (winstprognose 2011 was nu toch 30 cent, right?)quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Qua koers/winstverhouding is TT helemaal niet buitenissig gewaardeerd. Al lang niet. De vraag is echter of ze die winst kunnen vasthouden. Een groeiaandeel is het al lang niet meer.
Ik vind GPS-navigatie een van de beste uitvindingen van de laatste 10 jaar. Dat apparaat voorkomt mij wel zo veel stress wanneer ik in mijn eentje in een drukke stad een bepaald adres moet vinden. Navigatie is er ook om te blijven. De vraag is enkel of dit met apparaatjes van TT gebeurd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....
En juist de groei van die diensten valt tegen. Maar een K/W van 10 is toch niet buitenissig te noemen?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vind anders een K/W van ruim 10 best veel..... (winstprognose 2011 was nu toch 30 cent, right?)
Vind het wel jammer dat ik niet short durfe te gaan op 7, ik ben gewoon niet zo'n shorter
-/-27% at the moment trouwens.
Kon je trouwens wel zien aankomen, gezien de constante opvallende dalingen de laatste paar weken...... ik denk wel een voorkennisonderzoekje waard.....
Vind het trouwens niet bijzonder. Als je eenmaal zo'n routegeval gekocht hebt, wat zou dan de reden zijn om 'n te vervangen, waar zit de vervangingsvraag? Op termijn kunnen ze imho alleen geld verdienen met diensten.....
Het is een beetje overrated en de concurrentie kan er makkelijk op in breken inmiddels.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind GPS-navigatie een van de beste uitvindingen van de laatste 10 jaar. Dat apparaat voorkomt mij wel zo veel stress wanneer ik in mijn eentje in een drukke stad een bepaald adres moet vinden. Navigatie is er ook om te blijven. De vraag is enkel of dit met apparaatjes van TT gebeurd.
Verder is TT best wel een prima bedrijf. Alleen de marktomstandigheden (met smartphones) maken het moeilijk voor ze.
Wat is overrated? Navigatie op zich of TomTom? TT is wel een van de meest innovatieve bedrijven in deze sector, zo niet het meest innovatieve.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is een beetje overrated en de concurrentie kan er makkelijk op in breken inmiddels.
Overigens las ik die analyse al enkele jaren geleden.
Hmmm, moet ik eens in de persberichten duiken. Als ze hun services niet ontwikkeld krijgen, dan gaan ze eraan, denk ik. Dan is het Tele Atlas wellicht wat waard voor een grote partij, maar dan houdt het op. Zonder services heeft TT geen bestaansrecht, imhoquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
En juist de groei van die diensten valt tegen. Maar een K/W van 10 is toch niet buitenissig te noemen?
Nu durf ik toch niet meer te kopen, zelfs niet voor dit geld. Het ziet er slechter uit dan anderhalf jaar geleden, toen de koers ook op 4 stond. Wat zou jij een mooie fundamentele bodem vinden (jij bent toen op vier toch ook ingestapt?) 2,50? 3,00?
Zelfde als met Apple: servicesquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:51 schreef SeLang het volgende:
Ik heb dat hele TomTom nooit begrepen. Navigatiesystemen zijn prachtig natuurlijk, maar toen TT naar de beurs ging en vervolgens explodeerde naar ¤60 toen woonde ik nog in Taiwan en op de electronica markt in Taipei ( Guang Hua Market) verkochten ze die dingen zo ongeveer per kilo van 100 verschillende merken. En al die dingen doen hetzelfde. Het is niet zo dat TT daar nu met kop en schouders boven de rest uit stak. Hoe kun je daar dan op lange termijn geld aan verdienen?
als ik tijd heb (gaan we weerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:52 schreef LXIV het volgende:
Zo heeft TT 1800 miljoen aan 'immateriële activa' op de balans staan. Daar zal best wel iets waardevols tussen zitten, zoals patenten, maar hoeveel goodwill van TeleAtlas zit daarbij? Dan vind ik het wel heel veel voor een bedrijf met een marketcap van 800 miljoen! Schrijf daar eens een miljard van af en wat blijft er dan over van je eigen vermogen!
En dan hebben ze ook 1,4 miljard schuld staan, dat kost ze toch ook 70 miljoen per jaar. Die bruto-winst mag dus niet al te veel dalen, anders komen ze gewoon niet meer rond.
Maar wanneer stap jij -onder gelijkblijvende omstandigheden- in op TT?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hmmm, moet ik eens in de persberichten duiken. Als ze hun services niet ontwikkeld krijgen, dan gaan ze eraan, denk ik. Dan is het Tele Atlas wellicht wat waard voor een grote partij, maar dan houdt het op. Zonder services heeft TT geen bestaansrecht, imho
Overigens zou India wel een briljante markt zijn, daar heb je echt wat aan een routeplanner, en het autobezit groeit enorm. Maar kaarten up to date houden zou wel een ontzettende uitdaging zijn
dat zeg ik dus: dat weet ik niet, daar moet ik eerst naar kijken hoe hun verwachtingen etc. in elkaar zittenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wanneer stap jij -onder gelijkblijvende omstandigheden- in op TT?
Maar Apple onderscheidt zich duidelijk van de rest. Meteen, in een oog opslag. TT niet. Apple komt met nieuwe producten en de rest probeert die vervolgens na te maken. Apple is de standaard voor een hele catagorie producten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfde als met Apple: services
Apple hardware is kwalitatief onder de maat, en toch zo populair as hell. Imho door services en beleving.
Zeg maar of Tom Tom daaraan voldoet?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:00 schreef LXIV het volgende:
Alleen nerds willen performance. De rest wil stijl en beleving.
Nee het zijn verschillende markten. Dell, HP, etc verkopen veel meer dan Apple. Bedrijfsleven wil geen homosexuele shit maar gewoon betrouwbare performance voor een lage prijs.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:00 schreef LXIV het volgende:
Alleen nerds willen performance. De rest wil stijl en beleving.
Nee, niet echt. Het nadeel van een TT is natuurlijk ook dat je hem niet in de kroeg tevoorschijn haalt, terwijl je dat met een Iphone wel doet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zeg maar of Tom Tom daaraan voldoet?
Dat is toch --->quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Het nadeel van een TT is natuurlijk ook dat je hem niet in de kroeg tevoorschijn haalt, terwijl je dat met een Iphone wel doet.
En ze zijn ook te goedkoop en te gewoon om nog echt cool te zijn. Statusfactor is laag.
Mijn oom had (15?) jaar geleden al een TT. Daarvoor had hij zijn hele kofferbak vol met electronica zitten en een antenne op het dak. Dan hoorde je via een luidspreker hoe je moest rijden. Er moest ook nog een apparaat voor in de auto ingebouwd worden. Ontzettend onhandig, maar het werkte wel! Die ging speciaal met mensen een stukje rijden om het te showen. Toen had het dus nog een statusfactor. Kostte ook vele duizenden euro's natuurlijk.
Over het gebruik van navigatie twijfel ik echt niet. Ik denk dat straks iedereen zo'n ding heeft, of een app op zijn telefoon. Net zoals nu iedereen een GSM heeft. Ik ken trouwens nauwelijks mensen zonder navigatie.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:02 schreef Ryan3 het volgende:
Doorsnee mensen hebben het sws niet nodig, die weten wel waar ze naar toe moeten.
Het is een hebbeding en de markt raakt verzadigd.
Waarschijnlijk heb ik er daarom recentelijk 1 gekocht, uiteindelijkquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Het nadeel van een TT is natuurlijk ook dat je hem niet in de kroeg tevoorschijn haalt, terwijl je dat met een Iphone wel doet.
En ze zijn ook te goedkoop en te gewoon om nog echt cool te zijn. Statusfactor is laag.
Mijn oom had (15?) jaar geleden al een TT. Daarvoor had hij zijn hele kofferbak vol met electronica zitten en een antenne op het dak. Dan hoorde je via een luidspreker hoe je moest rijden. Er moest ook nog een apparaat voor in de auto ingebouwd worden. Ontzettend onhandig, maar het werkte wel! Die ging speciaal met mensen een stukje rijden om het te showen. Toen had het dus nog een statusfactor. Kostte ook vele duizenden euro's natuurlijk.
In nieuwe auto's zit het standaard idd, maar wmb overrated dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Over het gebruik van navigatie twijfel ik echt niet. Ik denk dat straks iedereen zo'n ding heeft, of een app op zijn telefoon. Net zoals nu iedereen een GSM heeft. Ik ken trouwens nauwelijks mensen zonder navigatie.
En de overige groep wil een goedkoop product.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:00 schreef LXIV het volgende:
Alleen nerds willen performance. De rest wil stijl en beleving.
Ik ben precies zo'n gebruiker. Heb ook een simpele TT gekocht, die het gewoon kei-goed doet, waar ik waarschijnlijk 10 jaar lang mee ga rijden. Ik ben er trouwens wel erg blij en tevreden mee, want het werkt goed en is héél gemakkelijk!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb ik er daarom recentelijk 1 gekocht, uiteindelijk
Maar ja, voor acht tientjes of zo is het wel handig, en ik doe er ws. 10 jaar mee, en zoveel verandert er nou ook niet in kaarten. En als mijn vader ergens naar toe gaat, leent ie 'm gewoon van mij
Kortom: dit publiek gaat Tom Tom geen klappers op maken
En je fietst steeds hetzelfde rondje.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:08 schreef SeLang het volgende:
Ik heb een Garmin 60CSx op m'n fiets, maar ik gebruik die ook als ik ga wandelen in onbekend gebied en als navigator in de auto.
maar waar moeten ze dan wél geld aan verdienen?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben precies zo'n gebruiker. Heb ook een simpele TT gekocht, die het gewoon kei-goed doet, waar ik waarschijnlijk 10 jaar lang mee ga rijden. Ik ben er trouwens wel erg blij en tevreden mee, want het werkt goed en is héél gemakkelijk!
Maar ook aan mij verdient TT dus nauwelijks iets.
Ja, op routenet een beschrijving uitprinten en die op de bijrijdersstoel leggen. Maar dat is het toch echt niet, zeker als je dan van de route afraakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In nieuwe auto's zit het standaard idd, maar wmb overrated dus.
90% van de tijd rij je in je auto een bekende weg.
Die 10% andere weg kun je makkelijk anders opvangen dan een TT.
HD-traffic voor de mensen die veel op de weg zijn, informatieverkoop aan overheden, automotive. Als ik vaak zou rijden (>400 km per week ofzo) dan nam ik ook wel HD-traffic.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar waar moeten ze dan wél geld aan verdienen?
Nee, idd ik heb er geen, en ben twee weken geleden verkeerd gereden bij de nieuwe rondweg Eindhoven, 20 km.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, op routenet een beschrijving uitprinten en die op de bijrijdersstoel leggen. Maar dat is het toch echt niet, zeker als je dan van de route afraakt.
Een TT verdient zichzelf zó terug. In 10 jaar tijd hoef je maar 1x een onbekende flitspaal gesignaleerd te krijgen en per jaar 15 km omrijden te besparen.
Waarschijnlijk heb je er zelf geen. Het is echt een handig apparaatje voor weinig geld, dat zichzelf zó terugverdient.
Had ik nog niet eens gezien.quote:'Google Maps Navigatie kan per deze zomer kaarten lokaal opslaan'
Door Arnoud Wokke, woensdag 8 juni 2011 10:56, views: 26.015
Google Maps navigatie zal vanaf deze zomer een functie hebben om kaarten lokaal op te slaan, zodat er geen internetverbinding nodig is om te navigeren. Dat zegt een anonieme Nederlandse bron. Dergelijke geruchten doen al langer de ronde.
De functionaliteit komt deze zomer via een update van het programma Google Maps op Android-toestellen, meldt telecomsite AllAboutPhones op basis van een anonieme bron die de informatie heeft van een fabrikant van Android-toestellen. Hoe het precies gaat werken is onduidelijk, maar vermoedelijk kunnen de kaarten van een gebied in zijn geheel op het toestel gezet worden. Nu worden de route en de omgeving daarvan alleen bij het berekenen in een cache-bestand gezet.
Google biedt met Maps Navigatie sinds vorig jaar navigatie aan op Nederlandse Android-smartphones. Nokia biedt eveneens gratis navigatie aan met Ovi Maps, maar biedt al wel langer aan om kaarten van landen in hun geheel te downloaden en op de smartphone te zetten.
Dat het niet mogelijk is om van tevoren kaarten van gebieden of landen op te slaan, wordt nu nog gezien als het grootste nadeel van Google Maps Navigatie. HTC biedt onder meer daarom zijn eigen dienst Locations aan, waarmee gebruikers ook kunnen navigeren. De geruchten dat Google ook offline-navigatie gaat aanbieden, gingen vorig jaar ook al eens rond. Het is echter onduidelijk waarom dat er niet van is gekomen.
Maar dan is zo'n TT voor 80 euro met kaarten voor heel Europa toch een hele fijne aankoop, die je ook nog eens zo terugverdient?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, idd ik heb er geen, en ben twee weken geleden verkeerd gereden bij de nieuwe rondweg Eindhoven, 20 km.
Maar ik heb zelfs een collega die niet over de rondweg hier rijdt, omdat dat paar 100 m langer is dan door het dorp... Tja, zo heb je gelijk...
Ik kwam ook afgelopen vakantie niet terecht in Andorra vanwege de frigging slechte verkeersbordjes in Spanje... Tja, zo heb je gelijk...
Maar als dat alles is? Die markt lijkt me sws redelijk verzadigd...
Services dus. Dat heeft toegevoegde waarde waar je marge op kan makenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
HD-traffic voor de mensen die veel op de weg zijn, informatieverkoop aan overheden, automotive. Als ik vaak zou rijden (>400 km per week ofzo) dan nam ik ook wel HD-traffic.
Ze maken ook geen slechte producten, dat is het euvel ook niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dan is zo'n TT voor 80 euro met kaarten voor heel Europa toch een hele fijne aankoop, die je ook nog eens zo terugverdient?
Het probleem van TT is niet dat ze slechte dingen maken voor teveel geld, maar juist hele goede dingen voor heel weinig geld. Zoals Dinosaur al zei: voor 80 euro kun je 10 jaar vooruit. Ik vind die basisfunctionaliteit al zo goed dat ik ook niks meer hoef. Laat TT 2 euro aan mij verdiend hebben. De komende 10 jaar dus.
Door verdieping en achtergrond te bieden. Want dat mis ik wel in de Metro.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:22 schreef Whiteguy het volgende:
RTL7: 'oplages betaalde kranten daalt opnieuw'
Beetje zelfde situatie.
Tuurlijk is een echte krant beter dan de website van nu.nl kijken op je mobiel of de spits/metro; maar hoe concurreer je als krant met iets wat elders gratis is, en voor een enorm gedeelte van de markt voldoet?
Precies. Een echte digitale camera is vele malen beter dan zo'n ding in je mobiele telefoon. Maar je gaat mij niet wijs maken dat die markt geen last heeft van de verbeterde kwaliteit van cameramobieltjes.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze maken ook geen slechte producten, dat is het euvel ook niet.
Klopt helemaal, alleen 90% van de markt is niet bereid te betalen voor dat beetje verdieping, maar neemt genoegen met de gratis alternatieven.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Door verdieping en achtergrond te bieden. Want dat mis ik wel in de Metro.
Maar voor mij en veel van mijn generatie-genoten is het heel simpel. Voordat de krant in de bus valt ben ik al richting mijn werk. Als ik weer thuiskom dan heb ik al de Metro en Spits gelezen en het laatste nieuws op het internet. Dan ga ik echt niet vanaf papier het nieuws van gisteren! weer lezen, daar heb ik 's avonds helemaal geen zin in!
Dan heb ik liever een abonnement op een kwaliteits-opinieblad.
In eerste instantie dachten ze gewoon met PND's en de vervangingsmarkt hiervoor een stabiele omzet te kunnen genereren. Toen bleek dat het lastig was hier marges te handhaven zijn ze uitgeweken naar services en automotive. Of dat gaat lukken zal de vraag zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze maken ook geen slechte producten, dat is het euvel ook niet.
Ik zou daarentegen nevermooit 400 euro + 10 euro maand overhebben voor iets wat ik vier keer per jaar gebruik. Maak ik wel een printje van routenet, en heb ik het 100,000 stratenboek bij. Werkte vroeger, werkt nog steedsquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
In eerste instantie dachten ze gewoon met PND's en de vervangingsmarkt hiervoor een stabiele omzet te kunnen genereren. Toen bleek dat het lastig was hier marges te handhaven zijn ze uitgeweken naar services en automotive. Of dat gaat lukken zal de vraag zijn.
Zelf zou ik best 400 euro overhebben voor een TT, en ook nog 10 euro per maand voor een abbonement op de GPS-service. Maar een TT kost nog maar 80 euro en het GPS-signaal kan je gratis uit de lucht halen. Tja, dan heb ik dit fijne apparaat maar terwijl het me nauwelijks iets kost!
Ik gebruik het dan net iets vaker. En als je een afspraak om 10:00 in Den Haag hebt, het is superdruk in dat deel van het land, de mensen rijden minder relaxed en sociaal als in Brabant, dat is al opletten an sich, het is slecht weer en je ziet nauwelijks iets, en je moet dan met je routenetprintje op de bijrijdersstoel de weg zien te vinden terwijl je al eigenlijk te laat bent, bijna een ongeluk veroorzaakt omdat je niet op lette, wat een enorme ZEGEN is zo'n TT dan! Uiteindelijk kwam je wel aan, maar de lol was er die dag vanaf.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou daarentegen nevermooit 400 euro + 10 euro maand overhebben voor iets wat ik vier keer per jaar gebruik. Maak ik wel een printje van routenet, en heb ik het 100,000 stratenboek bij. Werkte vroeger, werkt nog steeds
PS: en voor locale wegen: heg en steg
Voor de bestaande, papieren krantenuitgevers maak ik me grote zorgen. Die moeten dure drukpersen afbetalen en een fysiek distributienet onderhouden voor steeds minder abonnees.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:22 schreef Whiteguy het volgende:
RTL7: 'oplages betaalde kranten daalt opnieuw'
Beetje zelfde situatie.
Tuurlijk is een echte krant beter dan de website van nu.nl kijken op je mobiel of de spits/metro; maar hoe concurreer je als krant met iets wat elders gratis is, en voor een enorm gedeelte van de markt voldoet?
Ik maak me enigzins bezorgd om BAM. Krijgen opdrachten genoeg binnen, verder weinig nieuws, maar de koers daalt ook al twee maanden fors.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 14:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik vind het altijd zo mooi als analisten hun koersdoelen verlagen NA een winstwaarschuwing.
Konden ze niet zeggen "Akzo zal waarschijnlijk last hebben van de hogere grondstoffenprijzen en de koers is al fors opgelopen de laatste tijd daarom verlagen we alvast ons advies naar houden/verkopen"?
Met TT zijn er nu al 3 AEX-bedrijven die een winstwaarschuwing hebben uitgegeven, ik ben benieuwd wie de volgende zal zijn![]()
Dit is toch geen nieuws waarop een aandeel 25% daalt!quote:RECENTE ARTIKELEN
BAM bouwt gevangenissen in België
Opdracht voor BAM in Indonesië
'Groei Duitse bouw goed voor BAM en Heijmans'
BAM handhaaft verwachting break-even Vastgoed
'BAM Infra onder verwachting'
'Deal met PGGM belangrijkste nieuws BAM'
BAM: hypotheekregels belemmeren herstel
BAM gaat samenwerken met PGGM
BAM op favorietenlijst RBS
BAM krijgt order van 83 miljoen
*kuch* opdrachten zegt niks he, marge wel.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik maak me enigzins bezorgd om BAM. Krijgen opdrachten genoeg binnen, verder weinig nieuws, maar de koers daalt ook al twee maanden fors.
[..]
Dit is toch geen nieuws waarop een aandeel 25% daalt!
[ afbeelding ]
Ja, die marges zijn extreem laag nu, dat snap ik ook wel. Sowieso waren die marges in de bouw al laag. Maar waarom staan we nu dan weer aardig in de richting van het All Time Low, terwijl we 2 maanden geleden nog op 5,40 stonden? Is de situatie qua marge dan zoveel verslechterd, en waarom?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*kuch* opdrachten zegt niks he, marge wel.
Nou ja, ze zijn verder in het slop geraakt met het vinden van een oplossing voor hun deel in Van Oord, ze worden daar gewoon langzaam uitgerookt. Weet het niet zeker, maar was er ook niet iets in het nieuws dat ze een garantie voor investeringen hadden afgegeven aan de partner (baggerbusiness is erg kapitaalsintensief). En was het dan zo voor de hand liggend dat ze in een paar weken 25% duurder werden?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, die marges zijn extreem laag nu, dat snap ik ook wel. Sowieso waren die marges in de bouw al laag. Maar waarom staan we nu dan weer aardig in de richting van het All Time Low, terwijl we 2 maanden geleden nog op 5,40 stonden? Is de situatie qua marge dan zoveel verslechterd, en waarom?
De opmerking was eigenlijk: geen slecht nieuws, toch forse koersdaling, wat zit er in het VAT van BAM?
Bijkopen?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:01 schreef Arkai het volgende:
Het is eigenlijk wel gek dat Garmin heel luchtig reageert op de koersval van TomTom. Helemaal als de prognoses naar verluidt in Amerika tot 3 maal slechter zijn. In combinatie met het attractiegehalte (beta) die beleggers vaak associeren met ritjes TomTom lijkt me dit voor veel beleggers de ideale kans om bij te kopen.
Garmin is een stuk groter en breder, heeft ook een fikse defensie tak geloof ik. Daar is consumer electronic maar een deel van de omzet ipv 100% zoals bij TTquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:01 schreef Arkai het volgende:
Het is eigenlijk wel gek dat Garmin heel luchtig reageert op de koersval van TomTom. Helemaal als de prognoses naar verluidt in Amerika tot 3 maal slechter zijn. In combinatie met het attractiegehalte (beta) die beleggers vaak associeren met ritjes TomTom lijkt me dit voor veel beleggers de ideale kans om bij te kopen.
Heb eindelijk meer informatie omtrent mijn scriptie binnen. Heb de officiele kritieken van 3 van de professors mogen lezen. Nergens wordt er gerept over specifieke fouten in de scriptie. De econometrie professor had het een 8 gegeven, die zei dat het geheel toch wel behoorlijk goed in elkaar zat. De finance professor een 5.5 want het econometrische gedeelte was wat karig (lol?) en schreef wat over het EMH geneuzel. En ik las ook nog een ander comment die zei dat het wel een goede scriptie was tot pagina 30 (waar het 1e plaatje van Ninjatrader te voor schijn kwam).quote:
Als ze tegenstemmen dan gaat het iig. stukken sneller wat betreft een mogelijk default van onze gyros vrienden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:58 schreef JimmyJames het volgende:
Zojuist een put september op Arcadis geschreven (mijn eerste ooit). Zul je nog zien dat het Griekse parlement morgen tegenstemt en ik een pluk Arcadis moet afnemen
Dat is wel flauw. Als zo'n prof denkt dat het niet klopt, laat hem er dan maar een gat in schieten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Nergens commentaar over foute berekeningen die ik heb gedaan of ook maar iets in die trend. Ik lees met name comments zoals unsure, uncertain, can't be.
Als je de weg naar een PhD traject open wilt houden, dan moet je er naar mijn mening mee aan de slag. Bij zo'n aanmeldings traject t.z.t. zien ze alleen het eindcijfer en niet het verhaal erachter.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb nu ook de officiele mogelijkheid gekregen om een appeal in te dienen. Op de basis van deze 3 comments die nog al erg uit elkaar liggen zit ik daar wel over na te denken.
Ben er ook al mee bezig. Ik mag mijn werkelijke appeal pas na 1 Juli inleveren omdat de cijfers dan pas officieel zijn. Je kunt maar 1 keer bezwaar maken en er zijn verschillende methodes. Heb al wat papieren binnen maar op 1 van de 1e pagina's staat met koeieletters;quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:44 schreef jaco het volgende:
[..]
Als je de weg naar een PhD traject open wilt houden, dan moet je er naar mijn mening mee aan de slag. Bij zo'n aanmeldings traject t.z.t. zien ze alleen het eindcijfer en niet het verhaal erachter.
quote:AN APPEAL MADE IN RESPECT OF AN ACADEMIC JUDGEMENT SHALL BE DEEMED INVALID
Aan de andere kant hebben ze wel nog steeds Tele Atlas. Ok ooit voor EUR 2.9bn iets te duur aangeschaft, maar op de huidige waardering van TomTom wel een erg serieuze asset.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bijkopen?
Denk dat de meeste Tom Tom adepten zo langzamerhand hun buik wel vol hebben gezien het opvallende koersverloop de laatste week
That sucks, lekker tegenstrijdig ookquote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb eindelijk meer informatie omtrent mijn scriptie binnen. Heb de officiele kritieken van 3 van de professors mogen lezen. Nergens wordt er gerept over specifieke fouten in de scriptie. De econometrie professor had het een 8 gegeven, die zei dat het geheel toch wel behoorlijk goed in elkaar zat. De finance professor een 5.5 want het econometrische gedeelte was wat karig (lol?) en schreef wat over het EMH geneuzel. En ik las ook nog een ander comment die zei dat het wel een goede scriptie was tot pagina 30 (waar het 1e plaatje van Ninjatrader te voor schijn kwam).
Nergens commentaar over foute berekeningen die ik heb gedaan of ook maar iets in die trend. Ik lees met name comments zoals unsure, uncertain, can't be. Ik heb nu ook de officiele mogelijkheid gekregen om een appeal in te dienen. Op de basis van deze 3 comments die nog al erg uit elkaar liggen zit ik daar wel over na te denken.
Geen schaalgrootte, en geen grote speler wil/hoeft het over te nemen. Worden vanzelf de markt uit geconcurreerd. Grote risico's met name in China. TNT Italia werd bestuurd door maffiabaas, daar blijkt wel uit dat ze in control zijn (not). Dan kun je wachten op het volgende ongeluk, en ik voorspel dat ze hun fikken branden in Azie.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:34 schreef anno2010 het volgende:
Iemand een idee of het slim is aandelen te kopen in TNTexpress. Zijn nu toch al zo'n 25% gedaald sinds het begin. En wellicht daalt het nog even door.
Express/pakketjes markt zal altijd blijven,dit in tegenstelling tot post.
Iemand?
Dank voor je antwoordquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Geen schaalgrootte, en geen grote speler wil/hoeft het over te nemen. Worden vanzelf de markt uit geconcurreerd. Grote risico's met name in China. TNT Italia werd bestuurd door maffiabaas, daar blijkt wel uit dat ze in control zijn (not). Dan kun je wachten op het volgende ongeluk, en ik voorspel dat ze hun fikken branden in Azie.
Ik zou persoonlijk dus nog wel even wachten
Overigens doet TNT Express niet alle pakketjes, he. Ze doen business to business. PostNL doet particulier. En dus ook pakketjes naar particulieren.
Nou ja, je weet natuurlijk nooit wat de koers gaat doen, maar aan TNT Express zitten wel wat vlekjes.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:54 schreef anno2010 het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord
Zo zie je maar weer, had ik al bijna weer aandelen gekocht van iets wat waarschijnlijk nog lager zal gaan...
Een dilemma daarbij is dat deze informatie verzameld wordt door de apparaten die gebruikt worden door de massa-markt. Je zou die op een gegeven moment bijna moeten weggeven om de informatiestroom op gang te houden.(Dan is het misschien ook iets makkelijker om te eisen dat de reisinformatie afgestaan wordt).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
HD-traffic voor de mensen die veel op de weg zijn, informatieverkoop aan overheden, automotive. Als ik vaak zou rijden (>400 km per week ofzo) dan nam ik ook wel HD-traffic.
inderdaad, post gaat helemaal weg, kijk maar zelf, geen bankafschriften meer, geen loonstrookjes, wat is er nu nog voor post ???quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik zou persoonlijk nooit in een bedrijf investeren zoals TNT. Ik zou eerder gaan voor zaken zoals FedEx. Maar ik zie de marges daar niet groter worden en het zal steeds duurder worden om wat fysieks te versturen. Over een jaar of 50 zie ik de jeugd niet snel meer kerstkaarten etc. versturen. Of gelukkig nieuw jaar, of beste wensen of gefeliciteerd etc.
inderdaad, nu staat elke dag iemand met een pakketje voor de deur, terwijl ik daarvoor eerst gezellig 20 km naar de stad moest rijden, om iets te kopen in een winkel.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad, post gaat helemaal weg, kijk maar zelf, geen bankafschriften meer, geen loonstrookjes, wat is er nu nog voor post ???
Vroeger lag iedere ochtend de gang vol
Die pakketbezorgers organiseren zich steeds meer, en hebben daar TNT niet meer voor nodigquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:03 schreef SeLang het volgende:
Ik koop afgezien van voedsel denk ik 75% van m'n dingen online. Zelfs bijvoorbeeld boeken die ook bij de boekhandel om de hoek in de winkel liggen. Het vreemde is namelijk dat diezelfde boekhandel dezelfde boeken vaak met korting online aanbiedt en ze worden gratis bezorgd!
Ebay e.d. een zelfde verhaal. Lekker bestellen voor weinig en als het product tegenvalt dan stuur ik het gewoon weer terug voor een refund. Dat is alleen de afgelopen week al weer 2x voorgekomen. Allemaal business voor die pakket bezorgers.
Dat heb ik dus ook.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:03 schreef SeLang het volgende:
Ik koop afgezien van voedsel denk ik 75% van m'n dingen online. Zelfs bijvoorbeeld boeken die ook bij de boekhandel om de hoek in de winkel liggen. Het vreemde is namelijk dat diezelfde boekhandel dezelfde boeken vaak met korting online aanbiedt en ze worden gratis bezorgd!
Ebay e.d. een zelfde verhaal. Lekker bestellen voor weinig en als het product tegenvalt dan stuur ik het gewoon weer terug voor een refund. Dat is alleen de afgelopen week al weer 2x voorgekomen. Allemaal business voor die pakket bezorgers.
Ik ben zelfs van plan om voor 't eerst kleding van ebay te halen; heb mijn 2e paar allstars versleten en ik ken mijn maat ondertussen welquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:51 schreef dalnovich het volgende:
tja, die word dan direct voor 2 dollar van ebay gehaald, inclusief vesa mount en allerlei andere rotzooi. idd, voedsel en kleding koop ik nog in de winkels. maar ook parfum en gel gaan gewoon via ebay. zelfde geld voor motor/auto onderdelen.
scheelt me echt bakken met geld. Bijvoorbeeld 4 goede merk bougies...in nederland 100 euro...op ebay 25
die markt is heel erg verbrokkeld zo op het eerste oog, maar in Azie is het bijvoorbeeld Blue Dart. Maar da's dan volgens mij weer eigendom van DHL (Deutsche Post) dacht ik, vaak laten die dit soort couriers voor lokale markt onder hun eigen naam opereren, en doen ze zelf onder hun merknaam het 'high profile' internationale deelquote:Op woensdag 29 juni 2011 12:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat zijn eigenlijk de grote tegenhangers van zaken zoals FedEx en UPS in Azie?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |