abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98480472
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Okee, dus die bedrijven zijn dus degene die de verliezen van de banken gaan bijlappen. En wat denk je dat er met die "toekomstige cashflows" gebeurt tijdens een crisis? :D

Kortom, in een echte crisis is dat een wassen neus.
Ik wil niet flauw zijn, maar de afgelopen crisis heeft de hoogste cash flows ever opgeleverd. Juist in tijden van crisis zijn bedrijven erg fel op cash en het uitstellen van investeringen :)

Ik zou zelfs willen stellen dat in tijden van crisis de (netto gemiddelde) cash flows voor bedrijven aanzienlijk hoger zijn dan in tijden van hoog conjunctuur
  dinsdag 21 juni 2011 @ 21:06:04 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98480801
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik kan geloof ik je ongeloof niet wegnemen. Kijk eens in de renteparagrafen van jaarverslagen van banken (en ook verzekeraars). Daar staat exact gemodeleerd welke impact x% rentestijging heeft op solvabiliteit en winst.
Het probleem is dat zo'n hedge natuurlijk netjes klop zolang de andere kant van de trade inderdaad de klap kan opvangen, maar in de praktijk pakt dat nogal eens anders uit. Zie CDS in 2008. Ik zie die renteswaps als net zoiets.

Het probleem is dat je gewoon geen keiharde match hebt maar alleen beloften waarvan je hoopt dat ze worden nagekomen. En ik durf de voorspelling wel aan dat dit zich finaal opblaast zou je inderdaad een out-of-control scenario krijgen met een rentesprong van 10% ofzo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_98481443
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het probleem is dat zo'n hedge natuurlijk netjes klop zolang de andere kant van de trade inderdaad de klap kan opvangen, maar in de praktijk pakt dat nogal eens anders uit. Zie CDS in 2008. Ik zie die renteswaps als net zoiets.

Het probleem is dat je gewoon geen keiharde match hebt maar alleen beloften waarvan je hoopt dat ze worden nagekomen. En ik durf de voorspelling wel aan dat dit zich finaal opblaast zou je inderdaad een out-of-control scenario krijgen met een rentesprong van 10% ofzo.
Ja daar heb je natuurlijk wel een punt. Als je MBS gebruikt als hedge en je schrijft ze verkeerd op je balans en ze blijken geen reet waard te zijn ga je natuurlijk de boot in. In die zin heeft het natuurlijk ook gewoon veel met de waardering van dat soort wazige producten te maken. Maar heb er vertrouwen in dat CRA's dat komende jaren beter zullen aanpakken :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 21:15:57 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98481509
Maar leg eens uit hoe die renteswap werkt met de cashflow van bedrijven?

Dus bijvoorbeeld de Rabobank verstrekt een hypotheek voor 30 jaar tegen 5% en financiert dit door geld te lenen voor 1 jaar tegen 2%. En dan doet ze een swap met een bedrijf om 1 jaar te swappen tegen 30 jaar. Nu stijgt de 1-jaars rente naar 20%. Gaat dat bedrijf dan elk jaar 18% betalen aan de Rabobank of hoe werkt dat? En dat bedrijf overleeft dat, er vanuitgaande dat de economie toch al op z'n gat lag want anders had je geen rente van 20% ?
Mijn reisverslagen
pi_98483010
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:15 schreef SeLang het volgende:
Maar leg eens uit hoe die renteswap werkt met de cashflow van bedrijven?

Dus bijvoorbeeld de Rabobank verstrekt een hypotheek voor 30 jaar tegen 5% en financiert dit door geld te lenen voor 1 jaar tegen 2%. En dan doet ze een swap met een bedrijf om 1 jaar te swappen tegen 30 jaar. Nu stijgt de 1-jaars rente naar 20%. Gaat dat bedrijf dan elk jaar 18% betalen aan de Rabobank of hoe werkt dat? En dat bedrijf overleeft dat, er vanuitgaande dat de economie toch al op z'n gat lag want anders had je geen rente van 20% ?
ik ga je proberen antwoord te geven dmv een uitgebreid cijfermatig voorbeeld, maar dat zal niet vanavond zijn, goed? :)

overigens denk ik dat bij een korte rente van 20% de hele westerse wereld failliet is, en discussies over afdekken, renterisico's door totale insolventie overbodig is, die mening deel ik wel met je hoor. Ik geloof alleen niet in dat soort rentestanden.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 21:47:29 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98483653
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik ga je proberen antwoord te geven dmv een uitgebreid cijfermatig voorbeeld, maar dat zal niet vanavond zijn, goed? :)
Prima :)

quote:
overigens denk ik dat bij een korte rente van 20% de hele westerse wereld failliet is, en discussies over afdekken, renterisico's door totale insolventie overbodig is, die mening deel ik wel met je hoor. Ik geloof alleen niet in dat soort rentestanden.
Hier in de UK hebben we begin jaren '90 eventjes 25% (ofzo) gehad, dus het kan wel.

Maar inderdaad, 20% trekken we niet. Al die hedges enzo werken prima in een normale situatie als de verandering 1 of 2 % is, maar zodra je buiten het normale gebied komt dan krijg je allerlei "onverwachte" effecten, net als in 2008.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 juni 2011 @ 21:58:32 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98484394
Wat zou een reden kunnen zijn voor zo'n extreme rente/inflatie? Zolang de geldschepping onder controle blijft en de lonen in Europa min of meer overheidsgestuurd zie ik eigenlijk geen scenario waarbij er een inflatie van meer dan 20% denkbaar is. Zelfs bij de extreme stijgingen van grondstofprijzen het afgelopen jaar is de inflatie nog beperkt gebleven.

Het enige wat ik kan bedenken is een mega-oliecrisis. Maar zolang de NAVO nog oppermachtig is overal ter wereld zie ik dat ook niet gebeuren. Als we het niet krijgen gaan we het gewoon halen.
The End Times are wild
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:08:06 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98485084
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:58 schreef LXIV het volgende:
Wat zou een reden kunnen zijn voor zo'n extreme rente/inflatie? Zolang de geldschepping onder controle blijft en de lonen in Europa min of meer overheidsgestuurd zie ik eigenlijk geen scenario waarbij er een inflatie van meer dan 20% denkbaar is. Zelfs bij de extreme stijgingen van grondstofprijzen het afgelopen jaar is de inflatie nog beperkt gebleven.

Het enige wat ik kan bedenken is een mega-oliecrisis. Maar zolang de NAVO nog oppermachtig is overal ter wereld zie ik dat ook niet gebeuren. Als we het niet krijgen gaan we het gewoon halen.
Een Griekenland scenario (inprijzen default risico dus) of een loon-prijs spiraal.

Een oliecrisis zie ik dat op zichzelf niet veroorzaken omdat dat gewoon een squeeze geeft op besteedbaar inkomen waardoor de wal het schip keert. Pas als je iedereen forse loonsverhogingen gaat geven gaat het echt inflatoir werken.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:10:34 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98485259
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een Griekenland scenario (inprijzen default risico dus) of een loon-prijs spiraal.

Een oliecrisis zie ik dat op zichzelf niet veroorzaken omdat dat gewoon een squeeze geeft op besteedbaar inkomen waardoor de wal het schip keert. Pas als je iedereen forse loonsverhogingen gaat geven gaat het echt inflatoir werken.
De begroting van de eurozone in zijn geheel is best wel in orde. En zo'n loon-prijsspiraal heeft de overheid in Europa best wel in de hand. In Nederland krijgt sowieso meer dan 50% van de mensen zijn geld van de overheid. Bovendien stagneert de export wanneer onze producten te duur worden, dus dat remt die loonontwikkeling ook weer.
The End Times are wild
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:10:59 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98485287
Als ik in TA geloofde zou ik nu keihard shorten want kwa prijs-volume heeft dit de kenmerken van een klassieke suckerrally: een spike omhoog onder super laag volume: het kenmerk van een correctie tegen de trend in.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:13:43 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98485452
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

De begroting van de eurozone in zijn geheel is best wel in orde. En zo'n loon-prijsspiraal heeft de overheid in Europa best wel in de hand. In Nederland krijgt sowieso meer dan 50% van de mensen zijn geld van de overheid. Bovendien stagneert de export wanneer onze producten te duur worden, dus dat remt die loonontwikkeling ook weer.
Mijn mening over het inflatierisico is hier wel bekend dacht ik. Maar ik reageerde op iemand die hyperinflatie verwacht.
Mijn reisverslagen
pi_98485495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 17:51 schreef LXIV het volgende:
Gelukkig weer eens een dagje een mooie plus. Dat mocht ook wel eens weer. De afgelopen 7 weken waren aardig killing voor mijn portefeuille. Nét, op een paar honderd euro na, het hoofd nog boven water kunnen houden. (in de betekenis van: positief rendement).
Wel goede performance tov de AEX nog steeds.
sowieso is long zijn in een bull markt veiliger dan short gaan.dat doe je goed :o
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:15:21 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98485574
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mijn mening over het inflatierisico is hier wel bekend dacht ik. Maar ik reageerde op iemand die hyperinflatie verwacht.
Ik denk dat ik nog meer van inflatie uitga dan jij qua beleggingsstrategie.

Volume's waren inderdaad vrij laag vandaag. Alhoewel het mij nooit helemaal duidelijk is geworden waarom een laag volume bij een opgaande markt een shortsignaal zou moeten zijjn. Weinig kopers, ja. maar ook weinig verkopers.
The End Times are wild
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:26:27 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98486306
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:15 schreef LXIV het volgende:

Volume's waren inderdaad vrij laag vandaag. Alhoewel het mij nooit helemaal duidelijk is geworden waarom een laag volume bij een opgaande markt een shortsignaal zou moeten zijjn. Weinig kopers, ja. maar ook weinig verkopers.
Dat is klassieke technische analyse: volume beweegt altijd in de richting van de trend. In een uptrend krijg je een koopgolf en als die afzwakt (= lager volume) dan krijg wat winstnemingen en dus dalingen onder laag volume. Daarna ontstaat er weer een nieuwe golf en nadat het volume is gepiekt volgen er weer winstnemingen onder laag volume. In een downtrend is de logica precies omgedraaid.

Vroeger beschouwde ik dit als een van de weinige aspecten van TA die daadwerkelijk wat voorspellende waarde had. In het verleden heb ik het ook vaak met succes gebruikt (of het achteraf puur mazzel was weet ik niet). Maar tegenwoordig kloppen die patronen niet meer en vooral in de tweede helft van 2009 waren ze vaak zelfs geinverteerd, wat er in mijn ogen echt raar uitzag. Anyway, het is een van de weinige chart technische dingen waar ik toch nog altijd op let.
Mijn reisverslagen
pi_98486752
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is klassieke technische analyse: volume beweegt altijd in de richting van de trend. In een uptrend krijg je een koopgolf en als die afzwakt (= lager volume) dan krijg wat winstnemingen en dus dalingen onder laag volume. Daarna ontstaat er weer een nieuwe golf en nadat het volume is gepiekt volgen er weer winstnemingen onder laag volume. In een downtrend is de logica precies omgedraaid.

Vroeger beschouwde ik dit als een van de weinige aspecten van TA die daadwerkelijk wat voorspellende waarde had. In het verleden heb ik het ook vaak met succes gebruikt (of het achteraf puur mazzel was weet ik niet). Maar tegenwoordig kloppen die patronen niet meer en vooral in de tweede helft van 2009 waren ze vaak zelfs geinverteerd, wat er in mijn ogen echt raar uitzag. Anyway, het is een van de weinige chart technische dingen waar ik toch nog altijd op let.
Maar er zit ook gewoon nog enige logica in. Als je iets op koopt en je ziet dat vraag afneemt (volume naar beneden gaat) voor een langere periode lijkt me dat niet een goede ontwikkeling en ga je twijfels krijgen. Maar ik bekijk zoiets liever aandeel technisch dan qua beurs omdat dan de effecten zoals seizoen etc. een wat grotere invloed hebben en gemiddeld genomen een minder scherp beeld schetsen.

Maar ik zou zelf inderdaad nooit iets kopen als volume beduidend naar beneden gaat.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:45:33 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98487469
Uiteindelijk gaat het er om hoe de Griekenland-affair afgehandeld wordt. Dat zal de koersen op de korte termijn (3-6 mnd) bepalen. De uitkomst hiervan wordt niet bepaald door TA !
The End Times are wild
pi_98487984
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:45 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk gaat het er om hoe de Griekenland-affair afgehandeld wordt. Dat zal de koersen op de korte termijn (3-6 mnd) bepalen. De uitkomst hiervan wordt niet bepaald door TA !
Natuurlijk. Maar ik neem aan dat iedereen dat ook begrijpt. TA wat opeens allemaal koop/verkoop signalen tevoorschijn haalt door enorme externe activiteiten op de beurs die niet elke dag gebeuren geven natuurlijk een mixed signaal af :P
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:57:10 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98488154
Ik beschouw Griekenland als tamelijk irrelevant. Dat is geneuzel in de marge en we weten toch al hoe het gaat eindigen.

Het is veel interessanter wat er daarna met Ierland en Portugal gebeurt. En de echte vraag is natuurlijk Spanje, vooral omdat daarvan de uitkomst echt nog niet vast ligt, maar Spanje wel too big to fail is.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 juni 2011 @ 23:10:13 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_98488913
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:57 schreef SeLang het volgende:
Ik beschouw Griekenland als tamelijk irrelevant. Dat is geneuzel in de marge en we weten toch al hoe het gaat eindigen.

Het is veel interessanter wat er daarna met Ierland en Portugal gebeurt. En de echte vraag is natuurlijk Spanje, vooral omdat daarvan de uitkomst echt nog niet vast ligt, maar Spanje wel too big to fail is.
Inderdaad.
We moeten het zuiden van de EU afschrijven als afzetgebied, die bevolking wordt nu zo uitgeknepen, dat er geen Mercedessen en BMW's meer heen zullen gaan, de bestaande leningen kunnen ze dus ook vergeten.
Maar hoe lang het zal duren??
een jaar of zes maanden ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_98488920
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:57 schreef SeLang het volgende:

Ik heb overigens vandaag net een account geopend bij Santander, heb eigenlijk niet eens gechecked hoe zij er als bedrijf financieel voor staan :') :@
  dinsdag 21 juni 2011 @ 23:16:39 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98489292
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 23:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb overigens vandaag net een account geopend bij Santander, heb eigenlijk niet eens gechecked hoe zij er als bedrijf financieel voor staan :') :@
Ik zit ook bij Santander. 3% rente.
Volgens mij is het een gammel zootje maar het wordt gegarandeerd door de overheid tot £85k ofzo.
Mijn reisverslagen
pi_98498691
Deze vind ik trouwens ook wel leuk. Tot voor een paar seconden stond op dft.nl een artikel van Jos Versteegh, masteranalist van ..... [vergeten], over de winstwaarschuwing van Philips en dat hij dacht dat de koers nauwelijks zou reageren omdat het verwacht was, en dat de marges simpelweg minder positief werden....bla bla bla.

Nu de koers van PHI -/-12% voor de dag staat, hebben ze het artikel gewist :D
  woensdag 22 juni 2011 @ 09:49:03 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98499073
quote:
Philips onderuit na forse winstwaarschuwing

AMSTERDAM (AFN) - Het aandeel Philips kelderde woensdag ruim 10 procent nadat het elektronicaconcern een winstwaarschuwing had gegeven voor de onderdelen Lighting en Consumer Lifestyle in het tweede kwartaal.

Philips verwacht bij Lighting een ebita van circa 85 miljoen euro. Dat is ,,fors onder de 210 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2010, 193 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar en onze raming van 165 miljoen euro voor het lopende kwartaal'', aldus SNS Securities.

SNS maakt uit de prognose op dat de marge zal dalen tot circa 4 procent van 11 procent een jaar eerder en 10 procent in het eerste kwartaal. Philips rekent bij Lighting op een lage enkelcijferige omzetgroei, waar SNS uitging van 6 procent.
Ebita

Ook de prognose van een ebita van 50 miljoen euro bij Consumer Lifestyle betekent een forse daling. In het eerste kwartaal van dit jaar was de ebita nog 119 miljoen euro. SNS rekende voor het huidige kwartaal op 85 miljoen euro.

SNS noemt het ,,met name teleurstellend dat Philips geen geloofwaardige verklaring geeft voor de omvang van de dalingen.'' Het is ook zeer teleurstellend dat Philips vlak voor het einde van het kwartaal met deze waarschuwing komt, aldus het effectenhuis. Philips presenteert de resultaten op 18 juli.
WTF. Hoe kun je er zo naast zitten zonder goede verklaring?
Mijn reisverslagen
  woensdag 22 juni 2011 @ 10:01:08 #74
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_98499319
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 09:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Deze vind ik trouwens ook wel leuk. Tot voor een paar seconden stond op dft.nl een artikel van Jos Versteegh, masteranalist van ..... [vergeten], over de winstwaarschuwing van Philips en dat hij dacht dat de koers nauwelijks zou reageren omdat het verwacht was, en dat de marges simpelweg minder positief werden....bla bla bla.

Nu de koers van PHI -/-12% voor de dag staat, hebben ze het artikel gewist :D
Die zat misschien scheef en schrok zich rot..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_98501643
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 10:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

Die zat misschien scheef en schrok zich rot..
Ze hebben het nu supergenuanceerd herschreven en teruggeplaatst:
http://www.telegraaf.nl/d(...)html?sn=NL0000009538

En de quote dat de koers niks zal doen weggehaald

Josje zit regelmatig aan tafel met Kees de Kort in BNR radio. Misschien Kees maar even tippen om te vragen hoe dat nou zit met dit aanpassen van je advies als het niet uitkomt..... :)
pi_98502295
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:45 schreef LXIV het volgende:
Hoe past dit binnen de efficiente markthypothese? :+
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_98503764
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zou zelfs willen stellen dat in tijden van crisis de (netto gemiddelde) cash flows voor bedrijven aanzienlijk hoger zijn dan in tijden van hoog conjunctuur
Volgens een snelle google-scan snijdt je bewering hout maar wat ik me dan direct afvraag is in hoeverre deze tactiek ook daadwerkelijk leidt tot gemiddeld betere cashflows? Het uitstellen van investeringen zal overduidelijk bedoeld zijn om meer retentie te bieden tegen volatiliteitsdreiging maar als dat geld post-crisis weer vrijkomt voor de uitgestelde investeringen dan zal dat (imo) direct leiden tot bubblevorming gezien de concurrentie die hetzelfde wil en de cashflows alsnog de das om doen wegens te dure overnames. M.a.w. financiele bedrijven kunnen dan beter geld oppotten pre-crisis om ten tijde van een crisis goedkoop in te kunnen kopen. Alhoewel dergelijke aannames voor zich lijken te spreken zijn er altijd consultancybedrijven die zeggen dat de crisis bij uitstek de gelegenheid is om te shoppen (en flink betaald krijgen voor dat advies). Ik ben benieuwd hoe jij deze paradox als accountant ervaart.
One man's trash, another man's treasure.
pi_98504716
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 12:28 schreef Arkai het volgende:

[..]

Volgens een snelle google-scan snijdt je bewering hout maar wat ik me dan direct afvraag is in hoeverre deze tactiek ook daadwerkelijk leidt tot gemiddeld betere cashflows? Het uitstellen van investeringen zal overduidelijk bedoeld zijn om meer retentie te bieden tegen volatiliteitsdreiging maar als dat geld post-crisis weer vrijkomt voor de uitgestelde investeringen dan zal dat (imo) direct leiden tot bubblevorming gezien de concurrentie die hetzelfde wil en de cashflows alsnog de das om doen wegens te dure overnames. M.a.w. financiele bedrijven kunnen dan beter geld oppotten pre-crisis om ten tijde van een crisis goedkoop in te kunnen kopen. Alhoewel dergelijke aannames voor zich lijken te spreken zijn er altijd consultancybedrijven die zeggen dat de crisis bij uitstek de gelegenheid is om te shoppen (en flink betaald krijgen voor dat advies). Ik ben benieuwd hoe jij deze paradox als accountant ervaart.
Ow, je hebt gelijk hoor, vaak is het juist voor langere termijn funest.
Vergelijk het met annorexia.

Kijk maar naar bijvoorbeeld KPN. Hebben jarenlang niet of nauwelijks meer geinvesteerd. Nu zullen ze dubbel moeten investeren in met name glasvezel, want ze worden links en rechts ingehaald.

Je hebt dan ook twee dingen die slecht verenigbaar zijn:
- neiging van bedrijven om ten tijde van crisis cash vast te houden/optimaliseren, een soort veiligheidspavlov reactie; goed voor de schuldeisers op dat moment
- investeren vanwege winstgevendheid op lange termijn; goed voor de aandeelhouders, en ws. ook goed voor de schuldeisters op lange termijn

Mijn post was in reactie op Selang's post dat in tijden van een crisi de cashflows opdroogden. Ik denk dat bedrijven op korte termijn dan juist de cashflow ophogen. Op lange termijn is dat wellicht helemaal niet optimaal, eens. Maar het beperkt het insolventierisico wel aanzienlijk op dat moment.
  woensdag 22 juni 2011 @ 13:35:10 #79
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98506255
Weinig verbazingwekkend dat de AEX het slechter doet met aandelen zoals Philips.

Iemand nog wat Philips-aandelen opgepakt? Ik pas.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 22 juni 2011 @ 13:42:23 #80
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98506567
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 13:35 schreef JimmyJames het volgende:
Weinig verbazingwekkend dat de AEX het slechter doet met aandelen zoals Philips.

Geloof dat Philips begin dit jaar door analisten toch wel als lievelingetje werd aan geduid. Snapte het toen al niet en nu nog steeds niet.
The more debt, the better
  woensdag 22 juni 2011 @ 13:42:28 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_98506570
quote:

Zou 't aandeel niet weer wat omhoog kunnen zodra de VS opent?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_98507674
quote:

Ik had het idee dat lighting de stabiele kurk was waar Philips op dreef, als het daarmee slechter begint te gaan....... (maandje geleden ging mij trouwens al een 'lichtje' toen Siemens zijn lichtdivisie (Wolfram geloof ik) wilde desinvesteren..... )

Philips heeft overigens wel een heel goede naam en presence in Azie...... daar heb ik dan weer wel erg veel respect voor, en da's zeker wat waard.

Maar ik pas dus ook :)
pi_98507760
Trek dan op z'n minst gewoon de Tsunami kaart :P
pi_98509584
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 14:12 schreef tjoptjop het volgende:
Trek dan op z'n minst gewoon de Tsunami kaart :P
ja, meneer de analist, door dat akkefeitje in Japan hebben ze daar de komende 10 jaar geen lampen meer nodig, natuurlijk licht weetjewel.....

maar we hebben wel een zonnebril divisie opgericht. of anti-licht
pi_98509958
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

misschien is de reden dat dit niet werkt dat het nooit heeft gewerkt en dat het puur toeval was dat het leek te werken. ik vind volume toch één van de meest verwarrende elementen uit klassieke TA. de strategie die je aangeeft is ook te vaag omschreven. wat is stijgend volume en wat is dalend volume? stijgende in vergelijking met gisteren? of ivm eergisteren? idem dito voor dalend? Niemand weet het of iedereen verzint iets arbitrair. Iedereen heeft er weer andere regels voor, dat vermindert de waarde naar mijn mening. Het is een beetje zoals dit
  woensdag 22 juni 2011 @ 15:45:19 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98511575
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 15:05 schreef superpiet het volgende:

[..]

misschien is de reden dat dit niet werkt dat het nooit heeft gewerkt en dat het puur toeval was dat het leek te werken. ik vind volume toch één van de meest verwarrende elementen uit klassieke TA. de strategie die je aangeeft is ook te vaag omschreven. wat is stijgend volume en wat is dalend volume? stijgende in vergelijking met gisteren? of ivm eergisteren? idem dito voor dalend? Niemand weet het of iedereen verzint iets arbitrair. Iedereen heeft er weer andere regels voor, dat vermindert de waarde naar mijn mening. Het is een beetje zoals dit
Zoals alle TA is het natuurlijk subjectief, maar zoals onderstaand plaatje hoort het er ongeveer uit te zien in een uptrend. Aan alleen het volume kun je al zien dat we hier te maken hebben met een uptrend, zonder de prijsgrafiek te zien.

Wat het allemaal een stuk complexer maakt (en meer multi-interpretabel) is dat het theoretisch geldt op alle tijdframes en een "uptrend" dus best een correctie kan zijn op een downtrend op een hoger tijdframe. Uiteindelijk moet je dus prijstrends op verschillende tijdframes correleren met het volume op die verschillende tijdframes.

Op een heel hoog tijdframe leek de stijging 2003-2007 bijvoorbeeld ook op een correctie binnen een downtrend, net zoals de huidige beweging 2009-2011 lijkt op een correctie binnen een downtrend. In de Shiller P/E zie je ook duidelijk dat we sinds 2000 in een secular bear market zitten. Maar goed, zoals ik al zei de volume interpretatie is het wat subjectief en het kan ook best toeval zijn.

Mijn reisverslagen
pi_98512220
http://www.google.com//fi(...)ine&q=ETR:5AB&ntsp=0

Woops!

Hoop dat je niet gekocht hebt aangezien 't in je koopzone kwam SE?
pi_98519509
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 16:00 schreef tony_clifton- het volgende:
http://www.google.com//fi(...)ine&q=ETR:5AB&ntsp=0

Woops!

Hoop dat je niet gekocht hebt aangezien 't in je koopzone kwam SE?
Nope, niet gekocht. Wel overwogen. Ik laat het aandeel nu dan ook staan, besides heb het ook wel wat te druk op het moment om de aandeeltjes zoals 5AB te blijven checken.
  woensdag 22 juni 2011 @ 19:33:54 #89
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_98521332
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 19:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nope, niet gekocht. Wel overwogen. Ik laat het aandeel nu dan ook staan, besides heb het ook wel wat te druk op het moment om de aandeeltjes zoals 5AB te blijven checken.
Als wat meer bekend over je scriptie?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  woensdag 22 juni 2011 @ 22:14:09 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98531218
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 22:10 schreef SeLang het volgende:
Als ik in TA geloofde zou ik nu keihard shorten want kwa prijs-volume heeft dit de kenmerken van een klassieke suckerrally: een spike omhoog onder super laag volume: het kenmerk van een correctie tegen de trend in.
Suckerrally karakter blijft ook vandaag intact. Vandaag is technisch een stijgende bar (ondanks lager slot), want higher low en higher high en het volume was super laag. Als TA-er moet je dus nog steeds keihard shorten, tenminste als je op het tijdframe van dagen handelt.

Maar goed, TA is crap :P
Mijn reisverslagen
pi_98531841
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 22:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Suckerrally karakter blijft ook vandaag intact. Vandaag is technisch een stijgende bar (ondanks lager slot), want higher low en higher high en het volume was super laag. Als TA-er moet je dus nog steeds keihard shorten, tenminste als je op het tijdframe van dagen handelt.

Maar goed, TA is crap :P
Fundamenteel wordt er ook niet beter op ;)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 22 juni 2011 @ 23:03:30 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98534818
Het oogt allemaal erg zwak, ja.

Even terug naar de 300 punten om vervolgens bij aankondiging van de volgende verruimende maatregelen weer te stijgen lijkt mij een waarschijnlijk scenario.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_98535073
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 19:33 schreef iamcj het volgende:

[..]

Als wat meer bekend over je scriptie?
Morgen hopelijk. Gesprek met het hoofd van de scriptie afdeling.
pi_98539371
Wie volgen hier eigenlijk een beetje de RMBS en CMBS markt? CRE CDO's etc.?
  donderdag 23 juni 2011 @ 09:11:46 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98543396
CNBC poll _O-

Hier kun je stemmen: http://www.cnbc.com/id/43484679/
Mijn reisverslagen
pi_98546734
Beste polluitslag ooit! O+
One man's trash, another man's treasure.
pi_98549838
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 23:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Morgen hopelijk. Gesprek met het hoofd van de scriptie afdeling.
Succes!
  donderdag 23 juni 2011 @ 12:56:37 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98549924
Suckerrally lijkt alweer voorbij?
Werkt TA dan toch?
Mijn reisverslagen
  donderdag 23 juni 2011 @ 13:00:41 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98550085
quote:
"Recordkrimp" 2009 toch geen record"

De krimp van de Nederlandse economie in 2009 is toch geen record. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De investeringen vielen achteraf hoger uit dan geraamd. Ook werd er iets meer geconsumeerd dan was berekend.

De krimp van 3,9 procent werd tot nu toe beschouwd als de grootste in de Nederlandse geschiedenis, maar het percentage is bijgesteld naar 3,5. Dat is minder dan in het crisisjaar 1931, toen de economie met 3,6 procent achteruit ging.

De krimp in 2009 blijft wel de grootste van na de Tweede Wereldoorlog. Door de bijstelling is de recessie minder diep dan eerder werd gedacht.
-O-
Mijn reisverslagen
  donderdag 23 juni 2011 @ 13:16:34 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98550724

Okee, en nu?

Check die market timing _O-
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo