abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 20 juni 2011 @ 21:26:56 #1
862 Arcee
Look closer
pi_98432446

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 20 juni 2011 @ 21:29:37 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98432595
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Was dat die keer dat je zo ongelooflijk hard op je gezicht viel?
Nee dat was 2 jaar eerder. M'n gezicht was inmiddels alweer mooi dichtgegroeid.

Boordcomputer log van de crash :P

Helm = :W

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 20 juni 2011 @ 21:36:46 #3
862 Arcee
Look closer
pi_98433114
quote:
10s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:29 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Jezus, SeLang, jij hebt óveral een grafiek van. _O_
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_98434147
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De tering, dat is niet best :P Als je die helm niet ophad zag je hoofd er zo uit :P
  maandag 20 juni 2011 @ 22:02:27 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98435099
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Meesterlijk dat je daar een grafiek van hebt _O-

Dit is ook wel een interessante manier om de markt te waarderen:
http://pragcap.com/update-the-buffett-valuation-metric

US stock market VS GNP

[ Bericht 10% gewijzigd door JimmyJames op 20-06-2011 22:51:42 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 21 juni 2011 @ 00:13:59 #6
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_98443046
Ik wil mijn telefoon ook nog posten. Ik heb deze en kreeg laatst al commentaar omdat het zo'n oud ding is. :N

Bedankt Hans.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 00:19:16 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_98443272
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 00:13 schreef bascross het volgende:
Ik wil mijn telefoon ook nog posten. Ik heb deze en kreeg laatst al commentaar omdat het zo'n oud ding is. :N

[ afbeelding ]
Verdacht veel Nokia-users in dit draadje..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_98443315
quote:
Ach so what? Ik ken ook figuren die alleen al paar tientjes extra voor verzekering betalen wat betreft hun iphone omdat ze die 3/4 keer per jaar kwijt raken en dan weer een nieuwe mogen ophalen.Voor de rest betalen ze zich scheel aan appz etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 00:20:31 #9
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_98443336
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 00:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Verdacht veel Nokia-users in dit draadje.. [ afbeelding ]
Komt omdat er zoveel oude telefoons gepost worden, vroeger had iedereen een Nokia. :P
Bedankt Hans.
pi_98443337
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 00:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Verdacht veel Nokia-users in dit draadje.. [ afbeelding ]
Zo gek is dat niet. Nokia was ooit goed. Vroeger had iedereen zo'n ding.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_98444459
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 00:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo gek is dat niet. Nokia was ooit goed. Vroeger had iedereen zo'n ding.
Kwalitatief zullen ze nog steeds wel goed zijn, dat is echter tegenwoordig blijkbaar geen criterium meer :P

Of is het de laatste jaren echt bagger geworden?
  dinsdag 21 juni 2011 @ 00:52:24 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_98444626
Naja bagger.. Als je van spelen met apps houdt, er wat meer geld tegenaan wilt smijten, een groter en kwetsbaarder apparaat op de koop toeneemt en elke dag opladen niet vervelend vindt..

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_98445646
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 00:52 schreef Perrin het volgende:
Naja bagger.. Als je van spelen met apps houdt, er wat meer geld tegenaan wilt smijten, een groter en kwetsbaarder apparaat op de koop toeneemt en elke dag opladen niet vervelend vindt..

[ afbeelding ]
We hebben hier met een shorter van Nokia te maken? :P?
pi_98446667
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 01:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

We hebben hier met een shorter van Nokia te maken? :P?
Integendeel als ik zijn post zo lees :P

Of vind jij het voordelen wat hij noemt :P
pi_98448638
Als die morsige oude Nokia-brikjes van jullie de huidige beurskoers verklaren, dan denk ik dat het geile nieuwe Nokia N9 toestelletje in Dit Artikel een fikse opleving van NYQ:NOK voorspelt.

zie ook http://swipe.nokia.com/

Je ziet dat wel vaker bij electronicabedrijven die in het slop geraakt zijn: ze schakelen een hippe designer en een paar wizkids in en hoppetee daar zijn ze weer. Zo had ik zelf bijvoorbeeld nooit verwacht dat dat suffe Philips uit het grauwe EHV ooit nog middels Senseo koffiezetapparaten en Sonicare tandenborstels een aanslag op mijn portemonnee zou doen. Hebben ze toch gedaan.

Ik zweer zelf overigens bij een basic maar stylish Sony-Ericsson toestelletje. Voor de echte cheapskate tenslotte Deze Link naar de Dekamarkt, waar je alleen deze week voor slechts ¤ 19,95 een lekker simpele Alcatel GSM op de kop kunt tikken.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 09:54:56 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98451418
Is er nu gewoon weinig handel of is er weer een storing?
The End Times are wild
pi_98451431
quote:

[ afbeelding ]
ja, ik heb de voorloper daarvan :)
althans, met een tibetaans touwtje eraan :)
  dinsdag 21 juni 2011 @ 09:56:04 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98451453
Alleen in Air-France gebeurt wat, de rest staat al stil vanaf 09:02
The End Times are wild
pi_98451557
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:56 schreef LXIV het volgende:
Ik dacht hetzelfde, maar volgens mij is er gewoon een storing.

quote:
AMSTERDAM (AFN) - Beursbedrijf NYSE Euronext heeft dinsdagochtend de handel in fondsen in de Amsterdamse AEX-index en de Brusselse Bel20-index stilgelegd. Door een storing in het systeem konden er geen juiste koersen worden vastgesteld.
Een woordvoerster van de beursorganisatie kon niet aangeven hoe lang de storing zou duren. Maandag kon de beurshandel in onder meer Amsterdam en Parijs pas om 10.00 uur worden aangevat na technische storingen.
Even een vraag aan jullie, ik kan geen trackers vinden voor de DAX, waarom is dit of zoek ik niet goed genoeg?

Mijn gedachte nu was om een turbo te nemen op de DAX met een hele lage hefboom, zowel ING als RBS bieden vergelijkbare producten, bij ING zijn de financieringskosten 3,4% bij RBS 3,3%. In mijn optiek is de RBS turbo dus beter. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

[ Bericht 24% gewijzigd door Kabouter_Plofkop op 21-06-2011 10:14:30 ]
pi_98454186
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:56 schreef LXIV het volgende:
kennelijk is de handel nu wel hervat, geen streaming koersen

Air-France noteerde ws. wel omdat deze ook in Parijs genoteerd is, en die beurs geen storing had.

Wel erg slordig, twee dagen storing achter elkaar.....
pi_98466325
Hmm, ik dacht vanmorgen dat Nokia's ommekeer nabij was en heb de turbo met de grootst mogelijke hefboom gezocht. Dat was de Sprinter Nokia Long 3.80. Ik heb er 1400 gekocht en moet helaas vaststellen dat hij nog niet veel gedaan heeft.

Nu kijk ik eens in het orderboek en zie dit:

De huidige koers is 0.75. Het lijkt erop dat de marketmaker rond 0.73 een dikke buffer heeft aangelegd met 10.000 stuks aan beide zijden. Is dat normaal?
pi_98466684
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 15:57 schreef dvr het volgende:
Hmm, ik dacht vanmorgen dat Nokia's ommekeer nabij was en heb de turbo met de grootst mogelijke hefboom gezocht. Dat was de Sprinter Nokia Long 3.80. Ik heb er 1400 gekocht en moet helaas vaststellen dat hij nog niet veel gedaan heeft.

[ afbeelding ]

De huidige koers is 0.75. Het lijkt erop dat de marketmaker rond 0.73 een dikke buffer heeft aangelegd met 10.000 stuks aan beide zijden. Is dat normaal?

ja, en ook normaal is als je een order ingeeft in een verder lege markt, dat ze die buffer razendsnel wegtrekken. Voor als je order bestens is :)

dit soort huisderivatives is smerig spul.
pi_98467621
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

dit soort huisderivatives is smerig spul.
Ja, ik zie het. Ik had dus beter naar opties of CFD's kunnen kijken..

Ik heb trouwens nog steeds een Turbo Short European Banks lopen die ik in oktober 2008 gekocht had, hahaha. Ik kocht hem voor 5 euro, hij heeft even op 17 gestaan toen de bankencrisis op zijn hoogtepunt was, maar toen kwamen de reddingsoperaties en sindsdien is hij zeker 4 keer langs het randje van de afgrond gescheerd. Hij staat nu weer rond de 5 euro en de tendens is opwaarts. Ik denk dat ik hem maar gedurende de hele crisis met me meesleep.. tot de marketmaker zelf failliet is :)
  dinsdag 21 juni 2011 @ 16:29:29 #24
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_98467992
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 15:57 schreef dvr het volgende:

[ afbeelding ]

Hij geeft gewoon een krappe quote af. Niets mis mee. Laatst gedane koers is 75 cent. Tja, soms zakken aandelen wel eens.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ja, en ook normaal is als je een order ingeeft in een verder lege markt, dat ze die buffer razendsnel wegtrekken. Voor als je order bestens is :)

Dat gaat niet. De machine die dat ding quote ziet geen orders aankomen als het bestens is.
Overal verstand van.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 16:30:11 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98468034
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:21 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik heb trouwens nog steeds een Turbo Short European Banks lopen die ik in oktober 2008 gekocht had, hahaha. Ik kocht hem voor 5 euro, hij heeft even op 17 gestaan toen de bankencrisis op zijn hoogtepunt was, maar toen kwamen de reddingsoperaties en sindsdien is hij zeker 4 keer langs het randje van de afgrond gescheerd. Hij staat nu weer rond de 5 euro en de tendens is opwaarts. Ik denk dat ik hem maar gedurende de hele crisis met me meesleep.. tot de marketmaker zelf failliet is :)
Jij blijft dus trouw aan je armageddon scenario.

Ik geloof niet in armageddon maar ik zie wel een behoorlijke kans dat het grootste deel van de Europese bankensector uiteindelijk wordt genationaliseerd. Ze durven die banken niet te laten vallen maar directe bailouts zonder nationalisatie lijkt me politiek inmiddels niet meer te verkopen. Dat zou ook een prima scenario zijn voor je turbo's.
Mijn reisverslagen
pi_98468684
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:29 schreef macondo het volgende:
Dat gaat niet. De machine die dat ding quote ziet geen orders aankomen als het bestens is.

waarom zie je dan regelmatig de volledige huis bied- en laat verdwijnen?
pi_98470887
Mooie rally afgelopen twee dagen :D average down werkt! long positie zelfs al een beetje in de plus! :o
pi_98471204
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:30 schreef SeLang het volgende:

Jij blijft dus trouw aan je armageddon scenario.
Nou, helemaal consequent ben ik niet, want ik verwacht uiteindelijk juist hyperinflatie. Daaruit zouden ook de schulden van en aan banken voldaan kunnen worden. Maar ik denk dat het voor hun in nationalisatie eindigt, evenals voor inkomensverzekeraars, en dat alleen pensioenfondsen en andere sociale of nationale fondsen tot op zekere hoogte gered zullen worden.

quote:
Dat zou ook een prima scenario zijn voor je turbo's.
Ja, ik laat ze lekker lopen. Ik zal er niet rijk van worden want het zijn geloof ik maar 50 stuks, maar ik begin inmiddels aan ze gehecht te raken. Hun koersgrafiek is een fraaie (zij het inverse) weergave van de crisis :)
  dinsdag 21 juni 2011 @ 17:51:09 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98471378
Gelukkig weer eens een dagje een mooie plus. Dat mocht ook wel eens weer. De afgelopen 7 weken waren aardig killing voor mijn portefeuille. Nét, op een paar honderd euro na, het hoofd nog boven water kunnen houden. (in de betekenis van: positief rendement).
Wel goede performance tov de AEX nog steeds.
The End Times are wild
pi_98472065
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:21 schreef dvr het volgende:

[..]

Waarom ben je eigenlijk niet voor opties of CFDs gegaan? Turbo's en sprinters etc. zijn eigenlijk bagger producten, je kunt je hefboom niet goed uitkiezen. Sommige is de volume bizar laag en je kunt er niet 24/7 mee handelen.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 18:32:55 #31
256829 Sokz
Livin' the life
pi_98472993
Over CFD's gesprochen, heb na veel gezeik toch een heropening van mijn account gekregen maar ik moet nu twee dingen opsturen: Legitimatiebewijs + een tweede ding.
Maar ben vergeten wat dat tweede ding was. :|
pi_98473078
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:32 schreef Sokz het volgende:
Over CFD's gesprochen, heb na veel gezeik toch een heropening van mijn account gekregen maar ik moet nu twee dingen opsturen: Legitimatiebewijs + een tweede ding.
Maar ben vergeten wat dat tweede ding was. :|
Ik neem aan een bankafschrift waar je naam op staat en je adres :) Dat is overigens vaak zo als je een buitenlandse broker opent.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 18:37:45 #33
256829 Sokz
Livin' the life
pi_98473206
Ja is dat 'gewoon' een bankafschrift of er één met daarop mijn laatste loon? Want dan moet ik dat nog ff photoshoppen. :P
pi_98473353
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:29 schreef macondo het volgende:

Hij geeft gewoon een krappe quote af. Niets mis mee. Laatst gedane koers is 75 cent. Tja, soms zakken aandelen wel eens.
Leuk en aardig, maar ze leggen nu wel een zwaartepunt neer dat de beweeglijkheid van de sprinter beperkt en bovendien een richting geeft. Als ik wil gokken, dan wil ik ook echt gokken. Prima als ze voor liquiditeit willen zorgen, maar laat ze dan netjes met kleine volumes tussen bied en laat gaan zitten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:

Waarom ben je eigenlijk niet voor opties of CFDs gegaan? Turbo's en sprinters etc. zijn eigenlijk bagger producten, je kunt je hefboom niet goed uitkiezen. Sommige is de volume bizar laag en je kunt er niet 24/7 mee handelen.
Eerlijk gezegd had ik er niet eens aan gedacht. Ik ben ook helemaal niet zo'n belegger :) Ik had nog wat geld bij Binck klaarstaan en de laatste keer dat ik iets met turbo's deed, in 2008, beviel dat me wel. Misschien was het volume toen ook veel hoger dan nu, kan dat? Hoe dan ook, ik heb met mijn duffe hoofd die Sprinters gekocht en daarna nog even mijn Financieel Rijbewijs Complexe Producten gehaald w/ . CFD's hebben ze bij Binck waarschijnlijk niet, maar een volgende keer zal ik zeker naar de opties kijken.
pi_98473360
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:37 schreef Sokz het volgende:
Ja is dat 'gewoon' een bankafschrift of er één met daarop mijn laatste loon? Want dan moet ik dat nog ff photoshoppen. :P
Fraude :o
pi_98473406
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar ze leggen nu wel een zwaartepunt neer dat de beweeglijkheid van de sprinter beperkt en bovendien een richting geeft. Als ik wil gokken, dan wil ik ook echt gokken. Prima als ze voor liquiditeit willen zorgen, maar laat ze dan netjes met kleine volumes tussen bied en laat gaan zitten.

Turbo/Sprinters zijn er dan ook niet voor jou, maar voor de bank :P
pi_98473679
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:37 schreef Sokz het volgende:
Gewoon een bankafschrift waar je naam + adres op staat. Dat moet voldoende zijn.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 18:56:12 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98473878
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 17:46 schreef dvr het volgende:

[..]

Nou, helemaal consequent ben ik niet, want ik verwacht uiteindelijk juist hyperinflatie. Daaruit zouden ook de schulden van en aan banken voldaan kunnen worden.
Met hyperinflatie dan gaan de banken eraan. Ze hebben vele malen hun equity uitgeleend voor lange termijn tegen een paar % rente en moeten dat vervolgens gaan financieren tegen extreme rentes.
Mijn reisverslagen
pi_98474711
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:56 schreef SeLang het volgende:

Met hyperinflatie dan gaan de banken eraan.
Tenzij de reden voor de hyperinflatie is dat overheden de mislukte kredieten van de banken blijven overnemen, ter bekostiging daarvan de geldpers aanzetten en de rente kunstmatig laag houden..
pi_98476633
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 18:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met hyperinflatie dan gaan de banken eraan. Ze hebben vele malen hun equity uitgeleend voor lange termijn tegen een paar % rente en moeten dat vervolgens gaan financieren tegen extreme rentes.
Kuch, banken doen wel iets aan matching van uitgaande en ingaande leningen hoor :)
Het renterisico hebben ze nog wel aardig in de greep
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:40:48 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98479081
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Kuch, banken doen wel iets aan matching van uitgaande en ingaande leningen hoor :)
Het renterisico hebben ze nog wel aardig in de greep
Hier hebben we het al eens over gehad geloof ik. Wie betaalt uiteindelijk het verlies bij een forse rentestijging? Dus een bank heeft hypotheken uitstaan tegen 5% en moet dat tegen bijvoorbeeld 20% financieren.... wie lapt dan die 15% bij? Of hebben ze dat soms bij een andere bank "verzekerd"?

Per saldo vindt er dan gewoon een enorme overdracht van rijkdom plaats van de bankensector naar hypotheeknemers (en andere personen die voor lange termijn tegen vaste rente hebben geleend), ongeacht welke banken moeten betalen.

Btw: in het hele derivatives/ high leverage tijdperk is de rente per saldo alleen nog maar structureel langdurig gedaald. En dat is dus al die tijd gratis geld geweest voor de bankensector (via de omgekeerde logica van hierboven). En dat gaat dan dus in reverse...

Tot nu toe heeft nog nooit iemand mij kunnen uitleggen hoe de banken een scenario van snelle, forse en langdurige rentestijging kunnen overleven. Maar misschien dat jou het wel lukt :)
Mijn reisverslagen
pi_98479333
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier hebben we het al eens over gehad geloof ik. Wie betaalt uiteindelijk het verlies bij een forse rentestijging? Dus een bank heeft hypotheken uitstaan tegen 5% en moet dat tegen bijvoorbeeld 20% financieren.... wie lapt dan die 15% bij? Of hebben ze dat soms bij een andere bank "verzekerd"?

Per saldo vindt er dan gewoon een enorme overdracht van rijkdom plaats van de bankensector naar hypotheeknemers (en andere personen die voor lange termijn tegen vaste rente hebben geleend), ongeacht welke banken moeten betalen.

Btw: in het hele derivatives/ high leverage tijdperk is de rente per saldo alleen nog maar structureel langdurig gedaald. En dat is dus al die tijd gratis geld geweest voor de bankensector (via de omgekeerde logica van hierboven). En dat gaat dan dus in reverse...

Tot nu toe heeft nog nooit iemand mij kunnen uitleggen hoe de banken een scenario van snelle, forse en langdurige rentestijging kunnen overleven. Maar misschien dat jou het wel lukt :)
Ik ben het spoor nu even kwijt? :@ Ik dacht dat banken ook grotendeels aan matching van uitgaande/binnenkomende leningen deden zoals dino zei?
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:49:13 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98479686
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben het spoor nu even kwijt? :@ Ik dacht dat banken ook grotendeels aan matching van uitgaande/binnenkomende leningen deden zoals dino zei?
Dat wil ik dan wel eens in detail uitgelegd zien want bijvoorbeeld de hypotheekmarkt (zeer langdurige leningen) is niet bepaald klein. En om dat echt te matchen zou je een evengrote hoeveelheid kapitaal moeten hebben die voor even lange vaste termijn tegen een nog lagere rente zou moeten worden aangeboden. Waar komt dat kapitaal dan vandaan?
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:49:49 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98479725
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat wil ik dan wel eens in detail uitgelegd zien want bijvoorbeeld de hypotheekmarkt (zeer langdurige leningen) is niet bepaald klein. En om dat echt te matchen zou je een evengrote hoeveelheid kapitaal moeten hebben die voor even lange vaste termijn tegen een nog lagere rente zou moeten worden aangeboden. Waar komt dat kapitaal dan vandaan?
Uit te geven obligaties?
The End Times are wild
pi_98479777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat doen ze ook.

Als ik een hypotheek tegen 20 jaar vaste rente neem, dekt een bank dat af met bijvoorbeeld een obligatie van 20 jaar. Of een obligatie van 5 jaar, en een gekoppelde rente swap van 5 naar 20 jaar. Dat gaat natuurlijk nooit individueel, maar op de grote hoop.

En dat gaat nooit 100%, deels financieren ze langlopend uitgaand met kortlopend inkomend, en dat is (behoudens het tegenpartij risico) het renterisico wat ze lopen. Alleen is dat risico beperkt, en als er 1 ding is wat banken goed in de gaten houden is dit risico. Zie de renterisico paragraaf in jaarrekeningen van banken voor impact en omvang.

Als iemand zijn lening vervroeg aflost terwijl de marktrente lager is dan contractrente, is dat voordeel voor de bank. Als iemand zijn lening ververvroegd aflost terwijl de marktrente hoger is dan de contractrente, is ie boeterente verschuldigd :)

Behalve het beperkte renterisico loopt een bank natuurlijk ook insolventierisico. van de leningnemer.

Ofwel: in het kort hoe een pure bank werkt (of zou behoren te werken ;) )
pi_98479889
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je hebt ook nog zoiets als renteswaps. Genoeg bedrijven die hun verwachte toekomstige cashflow (deels) geswapt hebben. Trek maar om het even welke jaarrekening uit de kast. Die looptijd kun je niet alleen matchen door leningen, maar kan ook kortlopend geld + swap naar langlopend zijn.
pi_98480082
btw, ik hoop dat ie het nog even volhoudt :)

http://finance.yahoo.com/q?s=CSCO

PS: alhoewel de dollar ook wegzakt en het dus in euro allemaal een stuk minder boeiend is :)
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:56:55 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98480192
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat doen ze ook.

Als ik een hypotheek tegen 20 jaar vaste rente neem, dekt een bank dat af met bijvoorbeeld een obligatie van 20 jaar. Of een obligatie van 5 jaar, en een gekoppelde rente swap van 5 naar 20 jaar. Dat gaat natuurlijk nooit individueel, maar op de grote hoop.
En wie verkoopt die renteswap? Want dat is dus degene die moet gaan bijlappen :)

quote:
En dat gaat nooit 100%, deels financieren ze langlopend uitgaand met kortlopend inkomend, en dat is (behoudens het tegenpartij risico) het renterisico wat ze lopen. Alleen is dat risico beperkt, en als er 1 ding is wat banken goed in de gaten houden is dit risico. Zie de renterisico paragraaf in jaarrekeningen van banken voor impact en omvang.
Dat risico is beperkt, in een normale situatie. Maar wat in een hyperinflatie scenario (daar reageerde ik op) waarbij de rente in no-time met 20% ophoog springt?

In een "wereld" waarin de rente alleen nog maar is gedaald, in hoeverre is het totale systeem daar daadwerkelijk tegen bestand? Ik geloof er geen drol van dat de banken zoiets overleven als ze in 2008 al kopje onder gingen van een dipje in de huizenmarkt.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:59:17 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98480330
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je hebt ook nog zoiets als renteswaps. Genoeg bedrijven die hun verwachte toekomstige cashflow (deels) geswapt hebben. Trek maar om het even welke jaarrekening uit de kast. Die looptijd kun je niet alleen matchen door leningen, maar kan ook kortlopend geld + swap naar langlopend zijn.
Okee, dus die bedrijven zijn dus degene die de verliezen van de banken gaan bijlappen. En wat denk je dat er met die "toekomstige cashflows" gebeurt tijdens een crisis? :D

Kortom, in een echte crisis is dat een wassen neus.
Mijn reisverslagen
pi_98480347
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

En wie verkoopt die renteswap? Want dat is dus degene die moet gaan bijlappen :)
dat kan om het even wie zijn. Maar macro gezien zullen dat bedrijven zijn die toekomstige cashflows naar current cashflows hedgen.

quote:
Dat risico is beperkt, in een normale situatie. Maar wat in een hyperinflatie scenario (daar reageerde ik op) waarbij de rente in no-time met 20% ophoog springt?

In een "wereld" waarin de rente alleen nog maar is gedaald, in hoeverre is het totale systeem daar daadwerkelijk tegen bestand? Ik geloof er geen drol van dat de banken zoiets overleven als ze in 2008 al kopje onder gingen van een dipje in de huizenmarkt.
Ik kan geloof ik je ongeloof niet wegnemen. Kijk eens in de renteparagrafen van jaarverslagen van banken (en ook verzekeraars). Daar staat exact gemodeleerd welke impact x% rentestijging heeft op solvabiliteit en winst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')