We vergelijken in dit verband de E's ook niet maar de P/E (of nauwkeuriger de P/E10). Dus 1 eenheid (usd) aan Earnings van USA Corp. wordt gewaardeerd met een multiple van 25 eenheden en 1 eenheid van Earnings van Nederland BV wordt gewaardeerd met een multiple van 15.quote:Op maandag 27 juni 2011 10:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat VS en Europa andere boekhoudregels hebben.
Pak een willekeurige jaarrekening van een bedrijf dat zowel in A'dam als in New York een notering heeft. Dan zie je dat onder US GAAP ze soms een volslagen ander resultaat hebben dan onder IFRS. Hoe wil je die E's vergelijken dan?
In het geval van direkte mutaties op het eigen vermogen (buiten de P/L om) ben ik het wel met je eens dat dit de waardering van die earnings (P/E) zou moeten beinvloeden. Als het in de UK of NL makkelijker is om waarde direkt van het eigen vermogen af te boeken, dan is die waarde in eerder gerapporteerde E's (mogelijk) opgepompt in vergelijking met eenzelfde bedrag aan Earnings in de US.quote:Ander voorbeeld: Onder Dutch en UK Gaap was het voor uitgevers gebruikelijk om de goodwill begrepen in acquisities simpelweg af te boeken van het eigen vermogen. Dus je krijgt wel de winstbijdrage, maar schrijft de goodwill nooit af van het resultaat.
Dat sowieso, maar we moeten het met Earnings doen in de overzichten van Shiller en ik probeer nog steeds het vrij forse waarderingsverschil tussen Europa en de VS te verklaren.quote:De enige werkelijk betrouwbare en vergelijkbare maatstaf is cash flow over lange termijn.
Maar dat geloof ik ook wel. Dat is precies wat die grafiek van Arkai laat zien. Ik geloof alleen niet dat de verklaring wordt gevonden in de verschillen tussen boekhoudregels (los van eventueel de regels mbt de boekingen rechtstreeks van/naar het eigen vermogen), omdat die al zijn toegepast op earnings.quote:Op maandag 27 juni 2011 13:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zal als ik tijd heb een concreet voorbeeld zoeken voor een bedrijf wat zowel onder US GAAP als IFRS publiceert, en derhalve zowel in de USA Shiller P/E zit en de Europa Shiller P/E
Zul je zien dat exact het zelfde bedrijf in dezelfde periode een andere P/E heeft op beide beurzen
als ING in NL noteert voor 8 euro, en een winst heeft van 1 euro onder IFRS, is de P/E die in de 'Europa' grafiek zit 8.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:02 schreef jaco het volgende:
[..]
Maar dat geloof ik ook wel. Dat is precies wat die grafiek van Arkai laat zien. Ik geloof alleen niet dat de verklaring wordt gevonden in de verschillen tussen boekhoudregels (los van eventueel de regels mbt de boekingen rechtstreeks van/naar het eigen vermogen), omdat die al zijn toegepast op earnings.
I got the message, zal kijken wat ik voor je kan doen. Tgaat allemaal alleen niet zo snel op het moment.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:17 schreef SeLang het volgende:
Ehm... SE? ....kuch... Bloomberg terminal....kuch...
Geen haast. Ik ga toch eerst op vakantiequote:Op maandag 27 juni 2011 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
I got the message, zal kijken wat ik voor je kan doen. Tgaat allemaal alleen niet zo snel op het moment.
Je gaat je rondje romdon de UK fietsen/crossen/joggen? Vanaf komende week? Success! Je zult het komende week iig. niet te warm hebben.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geen haast. Ik ga toch eerst op vakantie
Ik vertrek donderdag of vrijdag (wacht nog op een paar bestellingen)quote:Op maandag 27 juni 2011 21:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je gaat je rondje romdon de UK fietsen/crossen/joggen? auto rijden
Ben blij dat deze zure appel aan mij voorbijgaat. Al mocht ik vandaag natuurlijk ook ff slikken met AKZO (waar mijn winst ook op verdampt is).quote:Winst- en omzetwaarschuwing TomTom
AMSTERDAM (AFN) - Producent van navigatieapparatuur TomTom heeft zijn verwachting voor de winst en de omzet voor heel 2011 fors verlaagd. De inkomsten uit de verkoop van losse navigatiekastjes vallen nog zwaarder tegen dan eerder voorzien. Dat maakte TomTom maandag nabeurs bekend. Het is de tweede keer dit jaar dat TomTom de omzetverwachting naar beneden schroeft.
ANP
TomTom 27-06-2011 (17:37)
4,891 EUR +0,14% +0,007
Naar TomTom detailpagina
Ads door Google
Handel de AEX vanaf 8:00
Handel in de AEX van 8:00 tot 22:00 zonder transactiekosten.
marketindex.rbs.com
Auto van de zaak?
Voorkom onnodige fiscale bijtelling met ritregistratie van uw voertuig
www.RouteVision.nl/Aanbieding
Top Aandelen voor 2011?
Hoog Rendement Aandelen? Gratis: Positie Waarschuwingen 2011
www.nexttrades.nl
De Europese markt voor de losse navigatieapparatuur (PND's) zal dit jaar met 10 procent dalen. In de VS krimpt de markt sneller dan verwacht en zal dit jaar met 30 procent dalen, aldus TomTom.
Daardoor zal de omzet dit jaar uitkomen tussen de 1,225 en 1,275 miljard euro. In april zei TomTom nog een omzet tussen de 1,425 en 1,475 miljard euro te verwachten. Dat was ook al lager dan het bedrijf eerder had voorzien.
De winst
De winst zal tussen de 0,25 en 0,30 cent per aandeel bedragen, verwacht TomTom. In april dacht het bedrijf nog dat de winst min of meer gelijk zou blijven aan 2010. Toen haalde de onderneming een winst per aandeel van 0,49 euro.
De omzet over het tweede kwartaal zal tussen de 300 en 310 miljoen euro liggen, denkt TomTom. In het eerste kwartaal bedroeg de omzet 265 miljoen euro. De resultaten worden op 22 juli bekendgemaakt.
Blijven investeren
TomTom liet verder weten dat de divisies Automotive, Business Solutions en Licensing zich naar verwachting ontwikkelen.
Daarnaast zegt het bedrijf te blijven investeren in de ,,ontwikkeling van de groeimarkten''. Andere uitgaven zijn echter ,,afhankelijk van de ontwikkeling van de omzet''.
Ben zo vrij geweest vandaag AKZO te kopen. 't Is geen echte waardebelegging, maar 't komt in de buurt.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:48 schreef LXIV het volgende:
Al mocht ik vandaag natuurlijk ook ff slikken met AKZO (waar mijn winst ook op verdampt is).
Ik wil die meuk eigenlijk alleen ver onder par oppikken a la ING en Aegon perps.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:58 schreef flyguy het volgende:
Wie koopt er trouwens CoCo bonds die Europese banken als T1 willen hebben? Op het moment dat de bank van wie je de bonds hebt, illiquide wordt of het T1 kapitaal verdampt, wordt je bond omgezet in equity. Dus verwateren sowieso de aandelen en als een bedrijf praktisch failliet gaat (want hoe kan je een sterker signaal aan de markt afgeven door die bonds te activeren?) wil je geen eigenaar zijn, maar schuldeiser. Misschien dat mensen ze kopen omdat ze de verkopende banken als too big to fail achten en zo eventueel in zo'n evenement goedkoop equity te verwerven, maar voor de rest...
4 euro was eigenlijk mijn koersdoel (om in te stappen). Maar nu twijfel ik weer. De kans dat er de komende 18 maanden nog een paar omzet/winstwaarschuwingen komen is mij eigenlijk te groot. En je ziet hoe TT er op reageert.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:12 schreef Ajacied422 het volgende:
TomTom maakt een klappertje op de beurs. Ma de winst waarschuwing 20% eraf. 3.78
Toch is zo'n winstwaarschuwing niet eens zó slecht. Want je ziet heel vaak dat de koers van een bedrijf zonder motivatie maar blijft dalen. Dan komt die ww, gaat er in één klap 10% af maar is de daling daarna wel voorbij. Beter dat dan een ellenlange downtrend.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:33 schreef Perrin het volgende:
Philips, Akzo, TomTom.. gaat lekker met de winstwaarschuwingen
Qua koers/winstverhouding is TT helemaal niet buitenissig gewaardeerd. Al lang niet. De vraag is echter of ze die winst kunnen vasthouden. Een groeiaandeel is het al lang niet meer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:49 schreef Ryan3 het volgende:
Tomtom -20%
Beetje normalisering eigenlijk, hadden lange tijd een marge van 100%..
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Qua koers/winstverhouding is TT helemaal niet buitenissig gewaardeerd. Al lang niet. De vraag is echter of ze die winst kunnen vasthouden. Een groeiaandeel is het al lang niet meer.
Maar nu gaan ze stuk aan hun eigen succes op de Iphonequote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....
Zie 't ook steeds minder, Nissan Micra's en Daihatsu Cuore's met zo'n zuignap op de voorruit. Na 10x de route richting schoonouders voorgezegd te krijgen, is 't blijkbaar blijven hangenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....
Ik vind anders een K/W van ruim 10 best veel..... (winstprognose 2011 was nu toch 30 cent, right?)quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Qua koers/winstverhouding is TT helemaal niet buitenissig gewaardeerd. Al lang niet. De vraag is echter of ze die winst kunnen vasthouden. Een groeiaandeel is het al lang niet meer.
Ik vind GPS-navigatie een van de beste uitvindingen van de laatste 10 jaar. Dat apparaat voorkomt mij wel zo veel stress wanneer ik in mijn eentje in een drukke stad een bepaald adres moet vinden. Navigatie is er ook om te blijven. De vraag is enkel of dit met apparaatjes van TT gebeurd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elke keer als zo'n sukkel, die alleen rond de kerk reed, zo'n ding ging kopen bij MM, kon je ze horen lachen in hun hoofdkantoor....
En juist de groei van die diensten valt tegen. Maar een K/W van 10 is toch niet buitenissig te noemen?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vind anders een K/W van ruim 10 best veel..... (winstprognose 2011 was nu toch 30 cent, right?)
Vind het wel jammer dat ik niet short durfe te gaan op 7, ik ben gewoon niet zo'n shorter
-/-27% at the moment trouwens.
Kon je trouwens wel zien aankomen, gezien de constante opvallende dalingen de laatste paar weken...... ik denk wel een voorkennisonderzoekje waard.....
Vind het trouwens niet bijzonder. Als je eenmaal zo'n routegeval gekocht hebt, wat zou dan de reden zijn om 'n te vervangen, waar zit de vervangingsvraag? Op termijn kunnen ze imho alleen geld verdienen met diensten.....
Het is een beetje overrated en de concurrentie kan er makkelijk op in breken inmiddels.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind GPS-navigatie een van de beste uitvindingen van de laatste 10 jaar. Dat apparaat voorkomt mij wel zo veel stress wanneer ik in mijn eentje in een drukke stad een bepaald adres moet vinden. Navigatie is er ook om te blijven. De vraag is enkel of dit met apparaatjes van TT gebeurd.
Verder is TT best wel een prima bedrijf. Alleen de marktomstandigheden (met smartphones) maken het moeilijk voor ze.
Wat is overrated? Navigatie op zich of TomTom? TT is wel een van de meest innovatieve bedrijven in deze sector, zo niet het meest innovatieve.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is een beetje overrated en de concurrentie kan er makkelijk op in breken inmiddels.
Overigens las ik die analyse al enkele jaren geleden.
Hmmm, moet ik eens in de persberichten duiken. Als ze hun services niet ontwikkeld krijgen, dan gaan ze eraan, denk ik. Dan is het Tele Atlas wellicht wat waard voor een grote partij, maar dan houdt het op. Zonder services heeft TT geen bestaansrecht, imhoquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
En juist de groei van die diensten valt tegen. Maar een K/W van 10 is toch niet buitenissig te noemen?
Nu durf ik toch niet meer te kopen, zelfs niet voor dit geld. Het ziet er slechter uit dan anderhalf jaar geleden, toen de koers ook op 4 stond. Wat zou jij een mooie fundamentele bodem vinden (jij bent toen op vier toch ook ingestapt?) 2,50? 3,00?
Zelfde als met Apple: servicesquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:51 schreef SeLang het volgende:
Ik heb dat hele TomTom nooit begrepen. Navigatiesystemen zijn prachtig natuurlijk, maar toen TT naar de beurs ging en vervolgens explodeerde naar ¤60 toen woonde ik nog in Taiwan en op de electronica markt in Taipei ( Guang Hua Market) verkochten ze die dingen zo ongeveer per kilo van 100 verschillende merken. En al die dingen doen hetzelfde. Het is niet zo dat TT daar nu met kop en schouders boven de rest uit stak. Hoe kun je daar dan op lange termijn geld aan verdienen?
als ik tijd heb (gaan we weerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:52 schreef LXIV het volgende:
Zo heeft TT 1800 miljoen aan 'immateriële activa' op de balans staan. Daar zal best wel iets waardevols tussen zitten, zoals patenten, maar hoeveel goodwill van TeleAtlas zit daarbij? Dan vind ik het wel heel veel voor een bedrijf met een marketcap van 800 miljoen! Schrijf daar eens een miljard van af en wat blijft er dan over van je eigen vermogen!
En dan hebben ze ook 1,4 miljard schuld staan, dat kost ze toch ook 70 miljoen per jaar. Die bruto-winst mag dus niet al te veel dalen, anders komen ze gewoon niet meer rond.
Maar wanneer stap jij -onder gelijkblijvende omstandigheden- in op TT?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hmmm, moet ik eens in de persberichten duiken. Als ze hun services niet ontwikkeld krijgen, dan gaan ze eraan, denk ik. Dan is het Tele Atlas wellicht wat waard voor een grote partij, maar dan houdt het op. Zonder services heeft TT geen bestaansrecht, imho
Overigens zou India wel een briljante markt zijn, daar heb je echt wat aan een routeplanner, en het autobezit groeit enorm. Maar kaarten up to date houden zou wel een ontzettende uitdaging zijn
dat zeg ik dus: dat weet ik niet, daar moet ik eerst naar kijken hoe hun verwachtingen etc. in elkaar zittenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wanneer stap jij -onder gelijkblijvende omstandigheden- in op TT?
Maar Apple onderscheidt zich duidelijk van de rest. Meteen, in een oog opslag. TT niet. Apple komt met nieuwe producten en de rest probeert die vervolgens na te maken. Apple is de standaard voor een hele catagorie producten.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfde als met Apple: services
Apple hardware is kwalitatief onder de maat, en toch zo populair as hell. Imho door services en beleving.
Zeg maar of Tom Tom daaraan voldoet?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:00 schreef LXIV het volgende:
Alleen nerds willen performance. De rest wil stijl en beleving.
Nee het zijn verschillende markten. Dell, HP, etc verkopen veel meer dan Apple. Bedrijfsleven wil geen homosexuele shit maar gewoon betrouwbare performance voor een lage prijs.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:00 schreef LXIV het volgende:
Alleen nerds willen performance. De rest wil stijl en beleving.
Nee, niet echt. Het nadeel van een TT is natuurlijk ook dat je hem niet in de kroeg tevoorschijn haalt, terwijl je dat met een Iphone wel doet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zeg maar of Tom Tom daaraan voldoet?
Dat is toch --->quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Het nadeel van een TT is natuurlijk ook dat je hem niet in de kroeg tevoorschijn haalt, terwijl je dat met een Iphone wel doet.
En ze zijn ook te goedkoop en te gewoon om nog echt cool te zijn. Statusfactor is laag.
Mijn oom had (15?) jaar geleden al een TT. Daarvoor had hij zijn hele kofferbak vol met electronica zitten en een antenne op het dak. Dan hoorde je via een luidspreker hoe je moest rijden. Er moest ook nog een apparaat voor in de auto ingebouwd worden. Ontzettend onhandig, maar het werkte wel! Die ging speciaal met mensen een stukje rijden om het te showen. Toen had het dus nog een statusfactor. Kostte ook vele duizenden euro's natuurlijk.
Over het gebruik van navigatie twijfel ik echt niet. Ik denk dat straks iedereen zo'n ding heeft, of een app op zijn telefoon. Net zoals nu iedereen een GSM heeft. Ik ken trouwens nauwelijks mensen zonder navigatie.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:02 schreef Ryan3 het volgende:
Doorsnee mensen hebben het sws niet nodig, die weten wel waar ze naar toe moeten.
Het is een hebbeding en de markt raakt verzadigd.
Waarschijnlijk heb ik er daarom recentelijk 1 gekocht, uiteindelijkquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Het nadeel van een TT is natuurlijk ook dat je hem niet in de kroeg tevoorschijn haalt, terwijl je dat met een Iphone wel doet.
En ze zijn ook te goedkoop en te gewoon om nog echt cool te zijn. Statusfactor is laag.
Mijn oom had (15?) jaar geleden al een TT. Daarvoor had hij zijn hele kofferbak vol met electronica zitten en een antenne op het dak. Dan hoorde je via een luidspreker hoe je moest rijden. Er moest ook nog een apparaat voor in de auto ingebouwd worden. Ontzettend onhandig, maar het werkte wel! Die ging speciaal met mensen een stukje rijden om het te showen. Toen had het dus nog een statusfactor. Kostte ook vele duizenden euro's natuurlijk.
In nieuwe auto's zit het standaard idd, maar wmb overrated dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Over het gebruik van navigatie twijfel ik echt niet. Ik denk dat straks iedereen zo'n ding heeft, of een app op zijn telefoon. Net zoals nu iedereen een GSM heeft. Ik ken trouwens nauwelijks mensen zonder navigatie.
En de overige groep wil een goedkoop product.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:00 schreef LXIV het volgende:
Alleen nerds willen performance. De rest wil stijl en beleving.
Ik ben precies zo'n gebruiker. Heb ook een simpele TT gekocht, die het gewoon kei-goed doet, waar ik waarschijnlijk 10 jaar lang mee ga rijden. Ik ben er trouwens wel erg blij en tevreden mee, want het werkt goed en is héél gemakkelijk!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb ik er daarom recentelijk 1 gekocht, uiteindelijk
Maar ja, voor acht tientjes of zo is het wel handig, en ik doe er ws. 10 jaar mee, en zoveel verandert er nou ook niet in kaarten. En als mijn vader ergens naar toe gaat, leent ie 'm gewoon van mij
Kortom: dit publiek gaat Tom Tom geen klappers op maken
En je fietst steeds hetzelfde rondje.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:08 schreef SeLang het volgende:
Ik heb een Garmin 60CSx op m'n fiets, maar ik gebruik die ook als ik ga wandelen in onbekend gebied en als navigator in de auto.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |