Als je om 30 euro per maand moet verhuizen is er een ander probleem.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:41 schreef Gulo het volgende:
2. je dwingt mensen min of meer om te verhuizen.
quote:Kutland.
Met dank aan huurtoeslag.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:49 schreef Gulo het volgende:
Enerzijds zorgt Nederland niet voor betaalbare huurwoningen.
Ja, en dat is natuurlijk niet subsidies geven die het probleem in stand houden, maar gewoon zorgen dat er genoeg betaalbare huizen zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Daar zit warschijnlijk wel een kern van waarheid in. Aan de andere kant zijn er vele gezinnen die überhaupt geen huis zouden kunnen huren als die alleen nog marktconform of kostendekkend verhuurd zouden worden. Huisvesting is een eerste levensbehoefte, waardoor de overheid wel iets moet doen om die mensen te helpen.
Het zijn inderdaad wel de mensen die daar een probleem mee hebben, die hier de dupe van gaan worden.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:38 schreef loveli het volgende:
Als je om 30 euro per maand moet verhuizen is er een ander probleem.
Het één is mogelijk de lange termijnoplossing, het ander is voor nu nodig. Je kunt moeilijk van mensen verwachten dat ze verhuizen naar een leegstaand kantoorgebouw.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:40 schreef Farenji het volgende:
Ja, en dat is natuurlijk niet subsidies geven die het probleem in stand houden, maar gewoon zorgen dat er genoeg betaalbare huizen zijn.
Als je ziet dat er aan de ene kant duizenden kantoren leeg staan en aan de andere kant mensen minimaal 4 jaar op een wachtrij moeten staan voor een kans op een kuthuis in een ghetto, dan is er wel iets mis, dat fix je niet met wat subsidie.
Het is totaal fucked up dat er voor een eerste levensbehoefte subsidie nodig is. En een bijkomend probleem van subsidie is dat er zo moeilijk vanaf is te komen, het kweekt enorme afhankelijkheid en luiheid. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, wat dat betreft.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Het één is mogelijk de lange termijnoplossing, het ander is voor nu nodig. Je kunt moeilijk van mensen verwachten dat ze verhuizen naar een leegstaand kantoorgebouw.Daar zal eerst in geïnvesteerd moeten worden en dan is nog steeds de vraag of dat terugverdiend kan worden met hele lage huren, of dat er toch subsidie nodig is.
We hebben het over maximaal 30 euro, bij een huur van 652 euro per maand. Ligt de huur lager, dan is het verschil in huurtoeslag ook lager.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:44 schreef k_man het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad wel de mensen die daar een probleem mee hebben, die hier de dupe van gaan worden.
Ik kan best 30 euro per maand extra ophoesten, maar ik ben geen alleenstaande bijstandsmoeder met een gehandicapt kind.
Laat dat nou zo zijn, hoe kom ik dan aan een goedkopere woning voor mijn gezin? Als beginnend verpleegster in de regio Amsterdam, bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:58 schreef loveli het volgende:
We hebben het over maximaal 30 euro, bij een huur van 652 euro per maand. Ligt de huur lager, dan is het verschil in huurtoeslag ook lager.
Is 30 euro per maand een probleem voor je, dan woonde je toch al te duur.
Keuzes...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:59 schreef k_man het volgende:
[..]
Laat dat nou zo zijn, hoe kom ik dan aan een goedkopere woning voor mijn gezin? Als beginnend verpleegster in de regio Amsterdam, bijvoorbeeld?
Precies. De keuze die ik dan, als beginnend verpleegster, maak is om niet in de regio Amsterdam te gaan werken. De vraag is of we daar als samenleving bij gebaat zijn. Want dat geldt niet alleen voor die verpleegster natuurlijk, maar ook voor de leraar, de agent, de vuilnisman, etc, etc.quote:
Het geldt niet alleen voor mensen die huurtoeslag krijgen...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:13 schreef loveli het volgende:
Een leraar en agent verdienen sowieso te veel om huurtoeslag te krijgen...
Als beginnende leraar verdien je vaak niet te veel hoor. Van een agent weet ik het niet, maar ik denk dat ook beginnend agenten dat niet halen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:13 schreef loveli het volgende:
Een leraar en agent verdienen sowieso te veel om huurtoeslag te krijgen...
En een mobiel en een nieuwe laptop en op vakantie en merkkleding.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:28 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Probleem in de bijstand willen roken, een auto willen hebben en een rijtjeshuis. Dat kan natuurlijk niet. Als ze op straat komen komt dat omdat ze zelf een te hoge levensstandaard er op na houden
Waar woon jij? Zeeland ofzo? Hier heb je voor 450 euro een kamertje, als je geluk hebt tenminste.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:41 schreef motorbloempje het volgende:
De gemiddelde eengezinswoning zit al rond de 450 euro per maand.
Het rare is dat in duitsland de commerciele huren lager zijn dan hier de sociale. Dus de kosten hier in nederland kunnen gruwelijk omlaag.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:58 schreef k_man het volgende:
Je kunt de kosten van huisvesting niet eenvoudig significant verlagen en je kunt ook niet zo maar de lage inkomens significant verhogen.
Dat is bruto.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb het net even opgezocht: blijkbaar krijg je tot een toetsingsinkomen tot iets boven ¤21 000 een huurtoeslag. Probleem: ik heb nog geen goede definitie gevonden van wat het toetsingsinkomen (geen officieel economisch begrip maar een vondstje van de Belastingsdienst) is. Is dat het bruto-inkomen?
Er is maar één partij die rijk wordt van de huursubsidie, en dat zijn de woningcorporaties. Elke euro huursubsidie is gewoon gratis geld voor die luiquote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is totaal fucked up dat er voor een eerste levensbehoefte subsidie nodig is. En een bijkomend probleem van subsidie is dat er zo moeilijk vanaf is te komen, het kweekt enorme afhankelijkheid en luiheid. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, wat dat betreft.
Jullie weten niet waar jullie over praten, echt waar.quote:En een mobiel en een nieuwe laptop en op vakantie en merkkleding.
Beginnende verpleegkundigen krijgen blijkbaar bruto minstens ¤1690 per maand, per jaar is dat dus ¤20280. Tel daar echter het vakantiegeld (8%) en de eindejaarsuitkering bij op en ze zitten over de grens.quote:Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan bruto ¤ 21.625 per jaar als u alleen bent, of ¤ 29.350 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen ¤ 20.325 als u alleen bent, of ¤ 27.750 als u samenwoont.
Guilty as charged maar het is eventjes nodig omdat het uitspreken van dit soort onderbuikgevoelens mensen desinformeert. Je mag voor of tegen sociale maatregelen zijn maar het is wel belangrijk dat de mening op feiten gebaseerd is en niet op onderbuikgevoelens of misverstanden (bijv. de profiteurs gelijkstellen aan de stumperds).quote:We dwalen af geloof ik...
Ik denk nu aan programma's zoals een dubbeltje op z'n kant.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jullie weten niet waar jullie over praten, echt waar.
Iemand die bijstand krijgt krijgt net genoeg voor de huur van een eenvoudige woning, eten en dan houdt hij misschien nog enkele tientjes per maand over. Ook die mensen moeten eens kleding vervangen etc. en de grotere kosten moeten ze van vakantiegeld vergoeden.
Geloof me, van een bijstand koop je niet even een laptop, vakantie en merkkleding. Dat hoeft ook niet zolang je niet werkongeschikt bent en in staat wordt gesteld om scholing te krijgen (gaat ook al moeilijk wegens de studiekosten, ze zouden beter wat meer investeren in scholing van deze groep door hen geen collegegeld te laten betalen, dat kost vrijwel niets terwijl je veel kosten bespaart aan verlengde uitkering!) maar denk niet dat dat nu wel gaat.
Het probleem zit bij bepaalde groepen:
- onterechte uitkering bij verzwegen bezit (veel Marokkanen)
- onterechte uitkering of onterecht hoge uitkering bij zwart werk
- tokkiemeisjes die geen diploma en werk hebben maar ondertussen wel kindjes maken: met kinderen krijg je fors extra bijstand zolang je nog zorgplichtig bent anyway, je kan zelfs zo ver gaan om te stellen dat het voor die mensen financieel gezien een aantrekkelijke oplossing is wat voor de distributie van ons DNA niet bepaald ideaal is.
Randstad, keurige 3-kamerflat in een keurige buurt onder de 600 euro, zonder huursubsidie. Kon erin zonder wachttijd. Keuzes...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:52 schreef TripleS het volgende:
Het is wel duidelijk dat een aantal Fokkers hun zolderkamertje nooit verlaat want dan wisten jullie :
Dat er schaarste heerst op de huurmarkt, (zelfs in mijn regio, achterhoek)
Dat het haast onmogelijk is een betaalbare woning te vinden
Dat kopen steeds lastiger wordt,vooral voor starters
Dus laten we inderdaad de villasubsidies toejuichen!
Wat dacht je van de werkgevers?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:43 schreef Merkie het volgende:
Er is maar één partij die rijk wordt van de huursubsidie, en dat zijn de woningcorporaties. Elke euro huursubsidie is gewoon gratis geld voor die lui.
Dat is een hele andere categorie mensen die hiermee tijdelijk wegkomt doordat er veel te gemakkelijk op krediet gekocht kan worden. Vroeg of laat komen die in de schuldsanering. Nu kan je misschien wel terecht stellen dat die schuldsanering veel te mild is (in de zin dat je op de pof hebt geleefd en er na een paar jaar vanaf bent ongeacht hoeveel schulden je had) maar dat is een andere discussie. Mensen die niet meer uitgeven dan dat ze binnenkrijgen terwijl ze een bijstand hebben kunnen echt niet al die luxe kopen, wel kunnen ze al wat luxe bezitten voordat ze in de uitkering terechtkomen. Het is niet dat je je computer moet verkopen wanneer je een uitkering aanvraagt, wel mag je uiteraard een maximum aan vermogen bezitten. Wat de grens precies is weet ik niet.quote:Ik denk nu aan programma's zoals een dubbeltje op z'n kant.
Daar zie je mensen die diep in de schulden zitten en hun huur niet kunnen betalen.
Dan blijkt dat ze nogal wat overbodige luxe hebben zoals meerdere mobieltjes en meerdere auto's en dan blijkt de oplossing te zijn om dat soort zaken op te zeggen/weg te doen en om een baan te zoeken.
Je zou denken dat dat toch iets is wat iedereen kan bedenken maar kennelijk is dat bij vele mensen niet het geval.
Je hebt wel een punt maar misschien moeten we keuzes maken inlaats van alles te willen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:52 schreef TripleS het volgende:
Het is wel duidelijk dat een aantal Fokkers hun zolderkamertje nooit verlaat want dan wisten jullie :
Dat er schaarste heerst op de huurmarkt, (zelfs in mijn regio, achterhoek)
Dat het haast onmogelijk is een betaalbare woning te vinden
Dat kopen steeds lastiger wordt,vooral voor starters
Dus laten we inderdaad de villasubsidies toejuichen!
Reageer je nu op mijn post?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is een hele andere categorie mensen die hiermee tijdelijk wegkomt doordat er veel te gemakkelijk op krediet gekocht kan worden. Vroeg of laat komen die in de schuldsanering. Nu kan je misschien wel terecht stellen dat die schuldsanering veel te mild is (in de zin dat je op de pof hebt geleefd en er na een paar jaar vanaf bent ongeacht hoeveel schulden je had) maar dat is een andere discussie. Mensen die niet meer uitgeven dan dat ze binnenkrijgen terwijl ze een bijstand hebben kunnen echt niet al die luxe kopen, wel kunnen ze al wat luxe bezitten voordat ze in de uitkering terechtkomen. Het is niet dat je je computer moet verkopen wanneer je een uitkering aanvraagt, wel mag je uiteraard een maximum aan vermogen bezitten. Wat de grens precies is weet ik niet.
5500 euro.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is niet dat je je computer moet verkopen wanneer je een uitkering aanvraagt, wel mag je uiteraard een maximum aan vermogen bezitten. Wat de grens precies is weet ik niet.
En als je daar het inkomen niet voor hebt?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 13:57 schreef loveli het volgende:
[..]
Randstad, keurige 3-kamerflat in een keurige buurt onder de 600 euro, zonder huursubsidie. Kon erin zonder wachttijd. Keuzes...
In veel gevallen kom je met 3 maanden huur als borg ook een eind.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:11 schreef TripleS het volgende:
[..]
En als je daar het inkomen niet voor hebt?
Ik heb het geluk om in een keurige woning te wonen van een particulier, op de vrije markt is ook goed te huren....je hebt er alleen 4,5 x de huur als inkomen voor nodig om in aanmerking te komen.
Niet helemaal waar, moet je maar net een coulante makelaar/verhuurder treffen. Bin there done thatquote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:13 schreef loveli het volgende:
[..]
In veel gevallen kom je met 3 maanden huur als borg ook een eind.
Keuzes...
Maak daar maar "zeldzame gevallen" van. De huurbescherming is zeer goed, en verhuurders hebben daarop gereageerd met zeer strenge regels. Zonder vast inkomen dat hoog genoeg is kun je je meestal niet eens inschrijven bij een makelaar, ook al betaal je een half jaar vooruit.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:13 schreef loveli het volgende:
[..]
In veel gevallen kom je met 3 maanden huur als borg ook een eind.
Keuzes...
Volgens mij heeft het o.a. te maken met steeds weer een andere regering.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:08 schreef TripleS het volgende:
En ben ik nou gek of gaat het in Nederland helemaal de verkeerde kant op,met name voor de modale inkomens en daaronder?
-De huizenmarkt naar z'n mallemoer
-Te hoge belastingen en premie's
-Verlaging kindgebondenbudget en opvangtoeslag,waardoor het voor vrouwen oninteressant wordt om te werken of zelfs te duur
enz enz.
Kan iemand mij de logica in die zaken verklaren?
Ja en je vergeet da tmet die nieuwe maatregel je boven de 33.000 euro niet meer sociaal mag huren en veel moet spenderen aan je huur op de particuliere markt.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag mag je sowieso in een huishouden niet meer verdienen dan een 30.000 euro. Of je nu een gezin bent of je bent huisgenoten of iets.
Als je dan gaat rommelen aan de huurtoeslag zonder er daadwerkelijk betaalbare huizen tegenover te zetten dan kom je dus al vrij snel aan een procentje of 40 van je netto inkomen dat naar je woonlasten gaat.
Dus je hebt/krijgt nu een grote groep met een te hoog inkomen voor een sociale huurwoning en een te laag inkomen voor een particuliere huurwoning?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:18 schreef Farenji het volgende:
Maak daar maar "zeldzame gevallen" van. De huurbescherming is zeer goed, en verhuurders hebben daarop gereageerd met zeer strenge regels. Zonder vast inkomen dat hoog genoeg is kun je je meestal niet eens inschrijven bij een makelaar, ook al betaal je een half jaar vooruit.
Er zit inderdaad weinig beleid achter. Als je mensen aan het werk wil krijgen dan kan je de uitkeringen verlagen enz. maar dan moet je wel kinderopvang en studeren mogelijk maken.quote:En ben ik nou gek of gaat het in Nederland helemaal de verkeerde kant op,met name voor de modale inkomens en daaronder?
-De huizenmarkt naar z'n mallemoer
-Te hoge belastingen en premie's
-Verlaging kindgebondenbudget en opvangtoeslag,waardoor het voor vrouwen oninteressant wordt om te werken of zelfs te duur
enz enz.
Ja.quote:Dus je hebt/krijgt nu een grote groep met een te hoog inkomen voor een sociale huurwoning en een te laag inkomen voor een particuliere huurwoning?
Die logica kan ik wel verklaren. Er moet flink bezuinigd worden, en dit kabinet bezuinigt liever relatief veel ten nadele van de lagere inkomens om alzo niet te hoeven tornen aan heilige huisjes zoals hypotheekrenteaftrek voor villabezitters.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:08 schreef TripleS het volgende:
Inderdaad.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:27 schreef Gulo het volgende:
[..]
Die logica kan ik wel verklaren. Er moet flink bezuinigd worden, en dit kabinet bezuinigt liever relatief veel ten nadele van de lagere inkomens om alzo niet te hoeven tornen aan heilige huisjes zoals hypotheekrenteaftrek voor villabezitters.
Toute nation a le gouvernement qu'elle mérite, dat dan weer wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |