In eerste instantie klinkt dit vrij logisch.quote:Mensen die meer dan 361,66 euro huur betalen, krijgen per 1 januari 2012 minder huurtoeslag. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) vrijdag bekendgemaakt.
Het gedeelte van de huur boven de grens van 361,66 euro wordt vanaf volgend jaar niet meer voor 75 procent, maar voor 65 procent vergoed via de huurtoeslag. De eigen bijdrage gaat omhoog met 3,93 euro per maand.
De maatregelen leveren het kabinet geld op, maar moeten ook zorgen dat mensen die in een huis wonen dat gezien hun inkomen te duur is, een goedkoper huis gaan zoeken. Tot nu toe werd het verschil in huur grotendeels door de huurtoeslag gecompenseerd.
Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken woont 79 procent van de huurders in een huis van meer dan 361,66 euro per maand.
Wat een eikels zijn het toch. Hebben ze enig idee van de schaarste in de sociale huursector?quote:De maatregelen leveren het kabinet geld op, maar moeten ook zorgen dat mensen die in een huis wonen dat gezien hun inkomen te duur is, een goedkoper huis gaan zoeken
Met het verschil dat er ook genoeg huizen van 2 ton te koop zijn. Sterker nog, ook voor 150.000 vind je redelijk makkelijk een huis.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:44 schreef Juicyhil het volgende:
Ik ga toch ook geen huis van 3 ton dat ik zelf niet kan betalen en dan vervolgens ga janken dat ik niet meer HRA krijg![]()
Beetje rare beredenering van je.
Maar ik blijf er toch bij, je gaat geen huis nemen als je het niet kunt betalen. Dan moet je niet de overheid de schuld geven en zeggen dat het een kutland is.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:47 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Met het verschil dat er ook genoeg huizen van 2 ton te koop zijn. Sterker nog, ook voor 150.000 vind je redelijk makkelijk een huis.
Een huurwoning van onder de 361,66 is echter veel moeilijker te krijgen.
Als je geen huis onder de 400 euro kan vinden moet je maar op straat gaan wonen?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:44 schreef Juicyhil het volgende:
Ik ga toch ook geen huis van 3 ton dat ik zelf niet kan betalen en dan vervolgens ga janken dat ik niet meer HRA krijg![]()
Aha, de mensen die geen woning kunnen betalen moet maar lekker om een bankje in het park gaan slapen, ook al werken ze gewoon 40 uur per week en dragen ze hun steentje aan de maatschappij bij. Nee, heel moreel verantwoord, zeker als je weet dat er aan de bovenkant van de markt miljoenen gespendeerd aan hra.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:49 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Maar ik blijf er toch bij, je gaat geen huis nemen als je het niet kunt betalen.
Geen idee. Maar je zal denk ik sowieso moeten zorgen dat je meer inkomsten krijg denk ik, wil je een huis kunnen huren.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:49 schreef Gulo het volgende:
[..]
Als je geen huis onder de 400 euro kan vinden moet je maar op straat gaan wonen?
Ik vind 400 euro echt niet duur voor een huis. Kan aan mij liggen hoor. Maar met een uitkering zou je dat bijvoorbeeld prima nog kunnen betalen. En tja, woningbouwverenigingen zijn nou eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen.quote:Enerzijds zorgt Nederland niet voor betaalbare huurwoningen. Als het aan dezelfde Donner ligt stijgen de prijzen zelfs! Maar anderzijds willen ze wel dat iedereen met een laag inkomen (en dat zijn nogal wat mensen) in een goedkoop huis gaan wonen.
Dat klinkt heel leuk. Maar sommige mensen doen hun best maar blijven toch rond het minimumloon hangen, ofschoon ze gewoon hard werken, 40 uur per week. Niet iedereen is met dezelfde talenten geboren.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:52 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Geen idee. Maar je zal denk ik sowieso moeten zorgen dat je meer inkomsten krijg denk ik, wil je een huis kunnen huren.
Een bijstandsuitkering is iets van 625 euro per maand. Dan houd je 225 euro per maand over. Zorgverzekering, eigen risico, nog wat verplichte verzekeringen, tal van belasting etc. GWL, nou dan blijft er weinig over hoor. Dat red je gewoon niet.quote:Ik vind 400 euro echt niet duur voor een huis. Kan aan mij liggen hoor. Maar met een uitkering zou je dat bijvoorbeeld prima nog kunnen betalen. En tja, woningbouwverenigingen zijn nou eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen.
Ja, echter zijn woningen van 400,- niet zomaar te vinden. Daarbij is dat al heel moeilijk te betalen van een uitkering. En stel je woont al jaren in een huis van 400,- huur per maand, moet je het straks dus ook met minder toeslag doen. Gevolg, die mensen kunnen hun rekeningen niet meer betalen. Komen in de schuldhulpverlening terecht (die we ook betalen) of op straat.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:52 schreef Juicyhil het volgende:
Ik vind 400 euro echt niet duur voor een huis. Kan aan mij liggen hoor. Maar met een uitkering zou je dat bijvoorbeeld prima nog kunnen betalen. En tja, woningbouwverenigingen zijn nou eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen.
Ook dan kun je helaas niet verwachten dat de overheid de rest bijlapt.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:56 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat klinkt heel leuk. Maar sommige mensen doen hun best maar blijven toch rond het minimumloon hangen, ofschoon ze gewoon hard werken, 40 uur per week. Niet iedereen is met dezelfde talenten geboren.
Ik zat meer te denken aan WW. Bijstand is weer een apart verhaal.quote:[..]
Een bijstandsuitkering is iets van 625 euro per maand. Dan houd je 225 euro per maand over. Zorgverzekering, eigen risico, nog wat verplichte verzekeringen, tal van belasting etc. GWL, nou dan blijft er weinig over hoor. Dat red je gewoon niet.
Ok, dus jij vind het moreel verantwoord om tegen die mensen te zeggen: ga maar lekker op straat wonen, dan moet je maar meer geld verdienen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:01 schreef Juicyhil het volgende:
Ook dan kun je helaas niet verwachten dat de overheid de rest bijlapt.
Dat zeg ik niet. Maar je moet geen huis gaan huren als je het niet kunt betalen. Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:03 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ok, dus jij vind het moreel verantwoord om tegen die mensen te zeggen: ga maar lekker op straat wonen, dan moet je maar meer geld verdienen.
Ja misschien wat meer werken oid kan geen kwaad denk ik zoquote:Goede instelling heb jij.Nu zullen veel van dat soort mensen dan op andere manieren aan hun geld proberen te komen denk ik.
Hmm oké bedankt.quote:Ik hoop dat types als jij daar vooral het slachtoffer van worden.
quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:11 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar je moet geen huis gaan huren als je het niet kunt betalen. Zo simpel is het.
Als ik geen auto kon betalen, had ik er ook geen gekocht.
Als mensen huizen konden betalen zou er geen HRA nodig zijn toch?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:49 schreef Juicyhil het volgende:
Maar ik blijf er toch bij, je gaat geen huis nemen als je het niet kunt betalen. Dan moet je niet de overheid de schuld geven en zeggen dat het een kutland is.
Dat zeg je wel! Een auto is geen primaire levensbehoefte, een woning min of meer wel. Jij doet nu net alsof die mensen er bewust voor kiezen om lekker in een duurder huis te gaan wonen, als er genoeg woningen onder de 370 euro te vinden zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:11 schreef Juicyhil het volgende:
Dat zeg ik niet. Maar je moet geen huis gaan huren als je het niet kunt betalen. Zo simpel is het.
Ga weg joh. Dat je zo praat over mensen die onterecht in de bijstand zitten, soit. Maar we hebben hier over mensen die gewoon 40 uur per week hard werken. Het probleem is dat het minimumloon gewoon te laag is in verhouding met de huurprijzen. Als je 40 uur per week werkt moet je gewoon genoeg betaald krijgen om een woning te kunnen huren. Is dat niet het geval, vind ik het inderdaad een kutland.quote:Ja misschien wat meer werken oid kan geen kwaad denk ik zo
En hoe zit het dan met die mensen die wegens omstandigheden ineens minder inkomsten hebben? Reorganisatie, faillissementen van bedrijven? Woon je met je gezin in een 3 kamer eensgezinswoning en dan moet je maar ineens naar een 2 kamerflatje 4 hg achter gaan verhuizen. Donner wil dat men in de lagere inkomens niet in een 'duurder' huis gaan zitten, maar zie maar eens een huis goedkoper dan 361,66 euro per maand te vinden met een gezin? Als 361,66 de grens is van een duur of goedkoop huis volgens Donner dan zit er ergens iets niet goed in zijn bovenkamer....quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:11 schreef Juicyhil het volgende:
Ja maar je kunt niet verwachten om voor 100 euro een woning te hebbenquote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:20 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat zeg je wel! Een auto is geen primaire levensbehoefte, een woning min of meer wel. Jij doet nu net alsof die mensen er bewust voor kiezen om lekker in een duurder huis te gaan wonen, als er genoeg woningen onder de 370 euro te vinden zijn.
Dat is absoluut niet het geval, hier in de buurt niet in ieder geval.
Dat ligt eerder aan je werkgever...quote:[..]
Ga weg joh. Dat je zo praat over mensen die onterecht in de bijstand zitten, soit. Maar we hebben hier over mensen die gewoon 40 uur per week hard werken. Het probleem is dat het minimumloon gewoon te laag is in verhouding met de huurprijzen. Als je 40 uur per week werkt moet je gewoon genoeg betaald krijgen om een woning te kunnen huren. Is dat niet het geval, vind ik het inderdaad een kutland.
Tuurlijk is het jammer dat je daardoor bent genoodzaakt een kleinere woning te nemen. Maar je kunt ook niet verwachten dat de overheid ervoor gaat opdraaien. De overheid moet namelijk ook op de centen gaan letten.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:20 schreef Ireth het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met die mensen die wegens omstandigheden ineens minder inkomsten hebben? Reorganisatie, faillissementen van bedrijven? Woon je met je gezin in een 3 kamer eensgezinswoning en dan moet je maar ineens naar een 2 kamerflatje 4 hg achter gaan verhuizen. Donner wil dat men in de lagere inkomens niet in een 'duurder' huis gaan zitten, maar zie maar eens een huis goedkoper dan 361,66 euro per maand te vinden met een gezin? Als 361,66 de grens is van een duur of goedkoop huis volgens Donner dan zit er ergens iets niet goed in zijn bovenkamer....
Het ligt aan de overheid, die bepalen het minimumloon en de huurstijgingen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:21 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja maar je kunt niet verwachten om voor 100 euro een woning te hebbeneen huis kost nou eenmaal geld.
[..]
Dat ligt eerder aan je werkgever...
Nee het ligt niet helemaal aan de overheid. Jouw werkgever bepaald jouw salaris. Als de overheid het minimumloon laat stijgen, kan jouw werkgever vervolgens niet iedereen meer betalen omdat hij nog hetzelfde budget heeft voor de salarissen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:24 schreef Gulo het volgende:
[..]
Het ligt aan de overheid, die bepalen het minimumloon en de huurstijgingen.
Maar je geeft geen antwoord op de vraag van mschol. Jij vind het dus acceptabel dat mensen maar op straat moeten gaan wonen. Waarom blijf je daar omheen draaien en spreek je het niet gewoon uit...
Moeten die er wel zijn! Heb even gekeken online, staan er momenteel 3 in mijn woonplaats die ónder die duur/goedkoop grens vallen van Donner... neem daarbij de wachtlijsten mee, het aantal mensen wat op zoek is naar een woning.. en tegen de tijd dat je dus in aanmerking komt voor een kleinere woning ben je zo 10 jaar verder.. en dan zijn ze ook nog eens bezig om die wijken met die goedkope woningen te slopen om er duurdere neer te zetten!quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:23 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Tuurlijk is het jammer dat je daardoor bent genoodzaakt een kleinere woning te nemen. Maar je kunt ook niet verwachten dat de overheid ervoor gaat opdraaien. De overheid moet namelijk ook op de centen gaan letten.
En dus moetenquote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:26 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nee het ligt niet helemaal aan de overheid. Jouw werkgever bepaald jouw salaris. Als de overheid het minimumloon laat stijgen, kan jouw werkgever vervolgens niet iedereen meer betalen omdat hij nog hetzelfde budget heeft voor de salarissen.
In mijn woonplaats zijn er momenteel 13 woningen beschikbaar. Alle 13 boven die grens.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:27 schreef Ireth het volgende:
[..]
Moeten die er wel zijn! Heb even gekeken online, staan er momenteel 3 in mijn woonplaats die ónder die duur/goedkoop grens vallen van Donner... neem daarbij de wachtlijsten mee, het aantal mensen wat op zoek is naar een woning.. en tegen de tijd dat je dus in aanmerking komt voor een kleineren woning ben je zo 10 jaar verder.. en dan zijn ze ook nog eens bezig om die wijken met die goedkope woningen te slopen om er duurdere neer te zetten!
Je lult gigantisch uit je nek. Denk je nu werkelijk dat mensen die huren in de bijstand zitten allemaal?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:28 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Probleem in de bijstand willen roken, een auto willen hebben en een rijtjeshuis. Dat kan natuurlijk niet. Als ze op straat komen komt dat omdat ze zelf een te hoge levensstandaard er op na houden
Dat mag niet van dit kabinet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:30 schreef Gulo het volgende:
terwijl ik het liefst ook zo goedkoop mogelijk zou wonen.(ik krijg geen huurtoeslag overigens)
Het gaat hier niet om mensen in de bijstand mongool. Het gaat om huurders in het algemeen die nu recht op huurtoeslag hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:28 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Probleem in de bijstand willen roken, een auto willen hebben en een rijtjeshuis. Dat kan natuurlijk niet. Als ze op straat komen komt dat omdat ze zelf een te hoge levensstandaard er op na houden
Volgens mij zit je dan nog aan de lage kant hoor. Denk dat je eerder rond de 525 moet zitten.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:41 schreef motorbloempje het volgende:
Geweldig voor gezinnen dit.
De gemiddelde eengezinswoning zit al rond de 450 euro per maand.
Wat denk je van een hele zooi ouderen?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:43 schreef LintuxCx het volgende:
Heeft iemand ook al eens uitgerekend wat dit in cijfers betekent?
Bijvoorbeeld: 500 euro huur. Da's 138.34 boven die grens. Daar moeten ze 10% meer zelf van betalen. 13.83 en dan nog die 3.93 erbij, kom je op 17.76.
Als je daarvan in de problemen komt heb ik het met je te doen..
Als het aan Donner ligt komt deze er ook nog eens bovenop...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:43 schreef LintuxCx het volgende:
Bijvoorbeeld: 500 euro huur. Da's 138.34 boven die grens. Daar moeten ze 10% meer zelf van betalen. 13.83 en dan nog die 3.93 erbij, kom je op 17.76.
500 euro voor een huis, WTF. Hier betaal je meer dan duizend euro voor een appartement met één fucking slaapkamer..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
Mensen (en zeker gezinnen) met een minimum loon kunnen dat niet missen nee. En juist die mensen worden op verschillende manieren keihard gepakt door dit kabinet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:43 schreef LintuxCx het volgende:
500 euro voor een huis, WTF. Hier betaal je meer dan duizend euro voor een appartement met één fucking slaapkamer..
Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag mag je sowieso in een huishouden niet meer verdienen dan een 30.000 euro. Of je nu een gezin bent of je bent huisgenoten of iets.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:47 schreef bijdehand het volgende:
Als mensen zo'n hekel hebben aan de HRA dan vinden ze dit toch ook niet verkeerd?
Is iets heel anders. Mensen met een minimum loon kunnen niet eens kopen. Die zijn aangewezen op huur. Die kunnen ook niet zomaar een paar honderd euro op jaarbasis missen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:47 schreef bijdehand het volgende:
Als mensen zo'n hekel hebben aan de HRA dan vinden ze dit toch ook niet verkeerd?
Wat een rare vergelijking.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:47 schreef bijdehand het volgende:
Krijgen ze ook niet, huurtoeslag is voor huishoudens met een inkomen tot 22.000 euro.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:00 schreef Gulo het volgende:
.
Mensen die veel verdienen en een luxe penthouse a 3700 per maand huren krijgen wat mij betreft ook geen huurtoeslag natuurlijk.
en tot huren tot +/- 600 euroquote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:04 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Krijgen ze ook niet, huurtoeslag is voor huishoudens met een inkomen tot 22.000 euro.
gebeurd ook en woningbouwverenigingen blijven dan ook net onder die grens , inderdaad zij zijn degene die er belang bij hebben en waar alles heengaat.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:18 schreef Sushimonster het volgende:
Mja, het is kut voor de huurders, maar goed, de verhuurders hebben nog het meeste profijt van de huurtoeslag. Die kunnen makkelijk hun huren 600 euro maken, omdat ze weten dat de mensen toch wel huurtoeslag krijgen.
Hoeveel mensen zouden er in de problemen komen als de overheid van de ene op de andere dag de HRA fors zou verminderen? Hele volksstammen nemen de HRA als vast gegeven mee in hun afwegingen bij de aankoop van een huis. Met de huursubsidie is dat niet anders, met dien verstande dat veel mensen geen goedkope huurwoning kunnen bemachtigen, ook al zouden ze willen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:44 schreef Juicyhil het volgende:
Daar zit warschijnlijk wel een kern van waarheid in. Aan de andere kant zijn er vele gezinnen die überhaupt geen huis zouden kunnen huren als die alleen nog marktconform of kostendekkend verhuurd zouden worden. Huisvesting is een eerste levensbehoefte, waardoor de overheid wel iets moet doen om die mensen te helpen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:28 schreef Farenji het volgende:
Huursubsidie zorgt er natuurlijk wel mede voor dat de huurprijzen kunstmatig hoog gehouden worden. Dmv subsidie kun je dingen betalen die je eigenlijk niet zou kunnen opbrengen, en daardoor zullen de prijzen ook niet dalen. Subsidie houdt een scheve situatie in stand.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |