Ik ben stiekem wel benieuwd naar z'n volgende topicquote:Op woensdag 15 juni 2011 02:13 schreef golfer het volgende:
Ik vond je vorige post wel sterker.
Proefdiervrije haarverzorgingsproducten
Waar ik instructeur zei bedoelde ik natuurlijk examinator. Die zal in staat moeten zijn te zien of iemand kan rijden toch?quote:Op woensdag 15 juni 2011 02:13 schreef Robin__ het volgende:
iedereen moet zn eigen lesauto regelen, links of rechtsom betaal je die zelf. Rijinstructeurs kunnen (terecht) helemaal niets beoordelen.. een aardig deel is daar echt niet toe instaat. Dus nee, ik denk niet dat iemand iets voor je kan betekenen.. het cbr is kut, deal with it.. of wacht heel lang in de hoop dat het beter wordt.
Nee, een rijtest is iets anders dan een examen. Dat is extra en onderdeel van de medische keuring. Een normaal examen lijkt me logisch. Evenals een onderzoek door een psychiater. Maar dan wel graag een onderzoek met relevante vragen. Waarom zou ik vragen over crimineel gedrag moeten beantwoorden. Zijn ze bang dat ik mijn rijbewijs haal om een vluchtauto te gaan besturen of zo?quote:Op woensdag 15 juni 2011 02:15 schreef aloe_vera het volgende:
Lullig dat je dit eerlijk in hebt gevuld. Mijn rijinstructeur zei dat je nergens een bijzonderheid in moest vullen, dus niet mijn ADHD. Het levert gewoon zoveel gedoe op, terwijl het onzinnig is.
De vragen van de psychiater zou ik me dan weer niet zo druk over maken, wel over de 3-jaarlijkse keuring waaraan je nu overgeleverd bent. En een rijtest... als je daarmee je examen bedoeld: Ja natuurlijk moet je gewoon examen doen, net zoals iedereen anders! Zou mooi zijn dat een gesprekje bij de psychiater genoeg zou zijn voor een rijbewijs.
En toch worden ze gesteld, dus wat is nu het probleem om ze te beantwoorden? Het is geen inbreuk op je privacy om een standaard-vragenlijst te beantwoorden voor een psychiater die beroepsgeheim heeft.quote:Op woensdag 15 juni 2011 02:30 schreef MannusX het volgende:
Waarom zou ik vragen over crimineel gedrag moeten beantwoorden.
Vrij vertaald: 't Is iets, maar ze weten niet wat.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
PDD-NOS
Oftewel Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified
Oftwel bullshit.
Het is iets, dus ik heb liever dat ze zijn vaardigheid goed testen voordat ze hem op de weg latenquote:Op woensdag 15 juni 2011 07:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Vrij vertaald: 't Is iets, maar ze weten niet wat.
Gewoon niet invullen als je niet her en der met een dergelijke afwijking geregistreerd staat.
Die diagnose is vast en zeker ooit gesteld en vastgelegd in het EPD.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Gewoon niet invullen als je niet her en der met een dergelijke afwijking geregistreerd staat.
Gister de drang om kinderen te drogeren gezien, docu van Louis Theroux.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
PDD-NOS
Oftewel Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified
Oftwel bullshit.
Het is nog veel erger: Omdat PDD-NOS een restgroep is en de symptomen in vorm en intensiteit uiteenlopen, zijn er geen 'harde' criteria.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:54 schreef Gia het volgende:
[..]
ik had ook een andere TS verwachtquote:
Gevonden;quote:
Precies, en daarom zijn die vragen toch wel relevant. Gevoeligheid voor impulsen/verslavingen is in die hoek niet onbekend en aangezien men niet aan kan geven in welk deel vand die hoek TS zit kan ik me er wel wat bij voorstellen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het is nog veel erger: Omdat PDD-NOS een restgroep is en de symptomen in vorm en intensiteit uiteenlopen, zijn er geen 'harde' criteria.
Haha, er zijn gewoon geen echte criteria. Oftwel iedereen lult maar wat.
Kloon van user uit deze topics?quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gevonden;
Hoevaak bezwaar aantekenen?
En
Rechtzaak tegen CBR/Hoorzitting
Nou nee, volgens mij is het zo dat hij vind dat het voor hem allemaal niet meer hoeft te kosten dan voor een 'gezond' iemand.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:19 schreef Maanvis het volgende:
Kun je aub duidelijk uitleggen waarom je vind dat je gediscrimineerd bent? Ik vind dat niet in je verhaal terug. Is het soms omdat je vindt dat voor mensen met een ziekte alles hetzelfde moet kosten als voor mensen zonder een ziekte?
Die zal ik onthouden als mijn kind een jaar blijft zitten omdat het niet zo slim is; Schoolgeld moet de school maar betalen, het is immers niet mijn schuld dat mijn kind niet zo slim is en de school vindt toch dat ie moet blijven zitten....quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou nee, volgens mij is het zo dat hij vind dat het voor hem allemaal niet meer hoeft te kosten dan voor een 'gezond' iemand.
Dus, hij wil zich veilig door het verkeer bewegen, instanties vinden dat hij daarvoor keuringen en meer rijlessen (ofzo) nodig heeft, en hij vind dat de kosten daarvoor gedragen moeten worden door die instanties, omdat hij het niet eerlijk vind dat hij dat zelf moet betalen.
Dat is wat ik eruit haal.
Discriminatie, volgens een van de definities, is dat je op grond van een niet aan jou te verwijten kenmerk op onredelijke wijze wordt achtergesteld. Het achtergesteld worden door deze test en de tijd en kosten die daarmee gemoeid gaan is duidelijk. Het onredelijke zit 'm er volgens mij in dat een dergelijke test in mijn ogen met name dient ter bescherming van de maatschappij. Het is dan wat mij betreft onredelijk iemand die buiten zijn schuld om een lichte aandoening heeft te vragen voor die bescherming op te draaien.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:19 schreef Maanvis het volgende:
Kun je aub duidelijk uitleggen waarom je vind dat je gediscrimineerd bent? Ik vind dat niet in je verhaal terug. Is het soms omdat je vindt dat voor mensen met een ziekte alles hetzelfde moet kosten als voor mensen zonder een ziekte?
Deze had ik nog niet gevonden, maar bedankt voor de links.quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gevonden;
Hoevaak bezwaar aantekenen?
En
Rechtzaak tegen CBR/Hoorzitting
Die psychiater heeft in dit geval dus geen beroepsgeheim, juist omdat het een CBR-keuring betreft. Als de resultaten niet naar het CBR zouden gaan zou die keuring natuurlijk sowieso niet noodzakelijk zijn.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:48 schreef TronCarter het volgende:
[..]
En toch worden ze gesteld, dus wat is nu het probleem om ze te beantwoorden? Het is geen inbreuk op je privacy om een standaard-vragenlijst te beantwoorden voor een psychiater die beroepsgeheim heeft.
Wat jij als discriminatie ervaart is van het CBR uit een standaard procedure voor mensen die een afwijking hebben. Afhankelijk van hoe zwaar je PDD-NOS is, vind ik het ook niet vreemd, aspecten daarvan tellen toch wel zwaar mee in het verkeer.
nee, jij zit in een nadelige positie, omdat je een aandoening hebt, waar je niks aan kunt doen. Maar als jij dan toch iets wil, dan zul je daar zelf de meerprijs ook voor moeten betalen. That's life. Deal with it. Het leven is niet eerlijk. Soms zijn dingen voor jou wat moeilijker, maar er zijn mogelijkheden om dan toch te bereiken wat je wil bereiken. Alleen kost dat meer tijd/moeite/geld. Shit happens.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:21 schreef MannusX het volgende:
[..]
Discriminatie, volgens een van de definities, is dat je op grond van een niet aan jou te verwijten kenmerk op onredelijke wijze wordt achtergesteld. Het achtergesteld worden door deze test en de tijd en kosten die daarmee gemoeid gaan is duidelijk. Het onredelijke zit 'm er volgens mij in dat een dergelijke test in mijn ogen met name dient ter bescherming van de maatschappij. Het is dan wat mij betreft onredelijk iemand die buiten zijn schuld om een lichte aandoening heeft te vragen voor die bescherming op te draaien.
Bovendien is het wat mij betreft ook onredelijk dat het CBR er zo lang over doet. Daardoor heb ik al meer dan een half jaar geen examen kunnen doen, terwijl ik daar qua rijvaardigheid volgens mijn instructrice al lang aan toe ben. Ook lees ik verhalen van anderen die bijvoorbeeld op medische gronden herkeurd moeten worden, dat zij voor kortere of langere tijd hun rijbewijs verliezen omdat het zo buitenproportioneel lang duurt. Ik ben dus niet de enige die hiermee in de problemen komt en sommigen komen er nog zwaarder door in de problemen dan ik.
Dus ik zou het heel fijn vinden om een principieel proces tegen het CBR te voeren, omdat zij de positie van gehandicapten aan hun laars lappen bij de keuringsprocedure.
Jammer dan. Wil je je rijbewijs of niet? Zo ja, dan moet je gewoon betalen, en zo nee, dan moet je het ook niet meer proberen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:28 schreef MannusX het volgende:
[..]
Die psychiater heeft in dit geval dus geen beroepsgeheim, juist omdat het een CBR-keuring betreft. Als de resultaten niet naar het CBR zouden gaan zou die keuring natuurlijk sowieso niet noodzakelijk zijn.
En dat het een standaardtest is voor afwijkingen is juist het probleem. Men zou ook slechts de vragen kunnen stellen die voor mijn afwijking relevant zijn. Daar zou ik geen moeite mee hebben, maar om nu meteen je hele hebben en houwen op straat te moeten gooien voor zo'n keuring gaat me wel een beetje ver eigenlijk.
Ik geloof niet dat het CBR de bedoeling heeft bewust te discrimineren hiermee, maar de uitwerking is wat mij betreft discriminerend ten opzichte van mensen met een beperking.
Nouja, als je het puur vanuit het oogpunt van het CBR bekijkt is het niet 100% zo dat je niets er aan kunt doen dat je die keuring hebt moeten doen. Want vraag 3 stelt immers of je voor een stoornis in behandeling bent geweest. De behandeling daar kies je zelf voor lijkt me.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:21 schreef MannusX het volgende:
[..]
Discriminatie, volgens een van de definities, is dat je op grond van een niet aan jou te verwijten kenmerk op onredelijke wijze wordt achtergesteld. Het achtergesteld worden door deze test en de tijd en kosten die daarmee gemoeid gaan is duidelijk. Het onredelijke zit 'm er volgens mij in dat een dergelijke test in mijn ogen met name dient ter bescherming van de maatschappij. Het is dan wat mij betreft onredelijk iemand die buiten zijn schuld om een lichte aandoening heeft te vragen voor die bescherming op te draaien.
Bovendien is het wat mij betreft ook onredelijk dat het CBR er zo lang over doet. Daardoor heb ik al meer dan een half jaar geen examen kunnen doen, terwijl ik daar qua rijvaardigheid volgens mijn instructrice al lang aan toe ben. Ook lees ik verhalen van anderen die bijvoorbeeld op medische gronden herkeurd moeten worden, dat zij voor kortere of langere tijd hun rijbewijs verliezen omdat het zo buitenproportioneel lang duurt. Ik ben dus niet de enige die hiermee in de problemen komt en sommigen komen er nog zwaarder door in de problemen dan ik.
Dus ik zou het heel fijn vinden om een principieel proces tegen het CBR te voeren, omdat zij de positie van gehandicapten aan hun laars lappen bij de keuringsprocedure.
Ik ben het met je eens dat er bepaalde zaken zijn die ik zal moeten accepteren, vanwege mijn beperking. Maar ik denk dat daar wel grenzen aan zijn. Zelfs aan iemand die een beperking heeft mag niet alles gevraagd worden. Juist daarom zijn er ook wetten met betrekking tot discriminatie.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jammer dan. Wil je je rijbewijs of niet? Zo ja, dan moet je gewoon betalen, en zo nee, dan moet je het ook niet meer proberen.
Wat jou betreft. Maar wat jij vind is niet belangrijk. De regels zijn de regels. Daar kun je blij mee zijn of niet, maar dat verandert niks aan dat het nog steeds wel de regels zijn. Dan kun je 'uit principe' (maar eigenlijk gewoon vanuit kostenoogpunt) wel een rechtzaak willen beginnen, maar het enige dat je daarmee bereikt is dat je uiteindelijk méér geld kwijt bent én dat je nog lager doet over het halen van je rijbewijs.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:37 schreef MannusX het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er bepaalde zaken zijn die ik zal moeten accepteren, vanwege mijn beperking. Maar ik denk dat daar wel grenzen aan zijn. Zelfs aan iemand die een beperking heeft mag niet alles gevraagd worden. Juist daarom zijn er ook wetten met betrekking tot discriminatie.
Bovendien rust er wat mij betreft wel een plicht bij het CBR om als er besloten wordt tot extra keuringen, de gevolgen daarvan voor degene die die keuring moet ondergaan enigszins binnen de perken te houden. Een zwakke groep honderden euro's laten betalen lijkt me veel. Zeker omdat die psychiater voor een half uurtje werk een enorm bedrag opstrijkt. Daarnaast lijkt me dat dit proces ook zo ingericht kan worden dat het in een korter tijdsbestek geregeld is. Dus ja, ik vind dat het CBR tekort schiet.
Het CGB schijnt alleen klachten te behandelen die te maken hebben met discriminatie op grond van handicap indien dat arbeids- of schoolgerelateerd is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:47 schreef Maanvis het volgende:
maar mensen die niet kunnen rijden worden ook gediscrimineerd, die moeten meer lessen en meer examens volgen, op eigen kosten. die kunnen er net zo goed niets aan doen. ik ben wel appels met peren aan het vergelijken natuurlijk.
Anyway wat was de afwijsreden van het CGB?
Tja, dat is nou eenmaal de prijs die je moet betalen omdat er iets met je is. Ik zeg niet dat het eerlijk is, maar je kunt niet verwachten dat de regels worden verandert omdat jij toevallig vind dat het allemaal lastig is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:57 schreef MannusX het volgende:
[..]
Het CGB schijnt alleen klachten te behandelen die te maken hebben met discriminatie op grond van handicap indien dat arbeids- of schoolgerelateerd is.
@CoolGuy De reden dat ik hier nu een punt van wil maken, is dat de duur en de kosten in mijn geval geen incident zijn en deze procedure bovendien iedere 3 jaar dient te worden herhaald. Ik kan nu gewoon meewerken, maar juist door te protesteren kan er verandering in de situatie komen. Ik vrees dat ik in de toekomst nog eens mijn rijbewijs voor een tijd kwijt ga zijn door de duur van het gebeuren namelijk. Bovendien zou ik niet willen dat ik iedere drie jaar een half jaar in een dergelijke procedure zit. Ik heb wel betere dingen om mijn tijd en energie aan te besteden.
Gebruik je Ritalin?quote:Op woensdag 15 juni 2011 02:15 schreef aloe_vera het volgende:
Lullig dat je dit eerlijk in hebt gevuld. Mijn rijinstructeur zei dat je nergens een bijzonderheid in moest vullen, dus niet mijn ADHD. Het levert gewoon zoveel gedoe op, terwijl het onzinnig is.
De vragen van de psychiater zou ik me dan weer niet zo druk over maken, wel over de 3-jaarlijkse keuring waaraan je nu overgeleverd bent. En een rijtest... als je daarmee je examen bedoeld: Ja natuurlijk moet je gewoon examen doen, net zoals iedereen anders! Zou mooi zijn dat een gesprekje bij de psychiater genoeg zou zijn voor een rijbewijs.
Zij zijn verantwoordelijk voor de capaciteiten van iedereen die een rijbewijs wil hebben, en blijkbaar is jouw aandoening reden om de vinger aan de pols te houden bij aanvraag, en vervolgens 1x per 3 jaar. Je hebt pas een kans om ee klacht wegens discriminatie gegrond verklaard te krijgen, als iemand met dezelfde aandoening bevoordeeld wordt ten opzichte van jou, en dat is dus niet zo. Je wordt gelijk behandeld met elke andere Nederlander die een rijbewijs wil, en een aandoening uit het autistische spectrum heeft.quote:Op woensdag 15 juni 2011 02:07 schreef MannusX het volgende:
Vanwege het hebben van PDD-NOS heb ik op de eigen verklaring van het CBR bij vraag 3 (psychiatrische stoornis) een ja in moeten vullen. Dat betekent dat ik door een extra keuringsprocedure moet. Na een hele hoop tijd te zijn verstreken kon ik bij een psychiater terecht voor keuring, die vervolgens allerlei vragen stelde die mijn gevoel van privacy sterk aantastten. Zo moest ik antwoord geven op vragen over crimineel gedrag, drugsgebruik etc. Dat zijn zaken die geen verband houden met PDD-NOS, dus lijkt het mij onredelijk die te stellen bij een keuring. Daarnaast heb ik voor de keuring 190 euro moeten betalen. Nu delen het CBR en de psychiater dat, maar toch heb ik het gevoel dat dat voor de psychiater wel makkelijk verdiend is aangezien hij hooguit een half uurtje werk eraan heeft gehad.
Na afloop van de keuring zei de psychiater geen problemen te verwachten en te verwachten dat ik niet op zou hoeven voor een rijtest. Helaas kreeg ik desondanks eind vorige week een brief dat ik toch voor een extra rijtest op moet. Daar gaat weer een maand wachttijd overheen en bovendien dien ik bovenop de 190 euro die ik al betaald heb om gekeurd te worden, ook nog eens een lesauto te regelen en zelf te betalen. Daarnaast lijkt het mij overbodig om mij op te roepen voor een rijtest. Ik mag dan wel een zeer lichte vorm van autisme hebben, maar volgens mij moet een examinor in staat zijn om te beoordelen of ik kan rijden. Waar hebben ze immers anders examinators voor?
Nu voel ik mij door alle maatregelen van het CBR tegen mij, zwaar op een achterstand gezet. Ten eerste vanwege de financiële kant ervan. Als het CBR denkt de maatschappij tegen mensen zoals mij te moeten beschermen, dan lijkt het me niet onredelijk dat het CBR in ieder geval een stevig deel van de kosten voor zijn rekening neemt. Ten tweede omdat ik mij door het moeten beantwoorden van bepaalde voor mijn aandoening irrelevante vragen onheus bejegend voel. Ten derde omdat het CBR mijn mogelijkheid om rijexamen te doen met bijna een half jaar vertraagd. Dit alles slechts op grond van beperking. En als klap op de vuurpijl mag ik deze procedure eens per 3 jaar door.
Nu heb ik geïnformeerd bij de Commissie Gelijke Behandeling of ik bij hen een klacht in kon dienen vanwege discriminatie tegen groepen (mensen met een beperking). Helaas kunnen zij mijn klacht niet in behandeling nemen. Is er misschien een andere mogelijkheid om een klacht in te dienen tegen deze oneerlijke praktijken van het CBR?
Ja, maar dat bedoelt ie niet, want hij voelt zich gediscrimineerd t.o.v. een 'gezond' iemand. Tov zijn peers is het gewoon standaard waar hij nu mee te maken heeft natuurlijk, maar daar refereert ie dan ook niet aan.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Zij zijn verantwoordelijk voor de capaciteiten van iedereen die een rijbewijs wil hebben, en blijkbaar is jouw aandoening reden om de vinger aan de pols te houden bij aanvraag, en vervolgens 1x per 3 jaar. Je hebt pas een kans om ee klacht wegens discriminatie gegrond verklaard te krijgen, als iemand met dezelfde aandoening bevoordeeld wordt ten opzichte van jou, en dat is dus niet zo. Je wordt gelijk behandeld met elke andere Nederlander die een rijbewijs wil, en een aandoening uit het autistische spectrum heeft.
Mag ik me dan, als gezonde man, gediscrimineerd voelen tov iemand die van zijn PGB een netbook met UMTS dongle koopt, omdat op de zorgboerderij waar hij verblijft geen internet is? Ik moest nondeju mijn WiFi router zelf betalen, en nog maandelijks mijn internet abbo ook.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat bedoelt ie niet, want hij voelt zich gediscrimineerd t.o.v. een 'gezond' iemand. Tov zijn peers is het gewoon standaard waar hij nu mee te maken heeft natuurlijk, maar daar refereert ie dan ook niet aan.
Kijk het is allemaal leuk, zo'n labeltje, maar het levert meer nadelen dan voordelen op.
quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:57 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Mag ik me dan, als gezonde man, gediscrimineerd voelen tov iemand die van zijn PGB een netbook met UMTS dongle koopt, omdat op de zorgboerderij waar hij verblijft geen internet is? Ik moest nondeju mijn WiFi router zelf betalen, en nog maandelijks mijn internet abbo ook.
Dat is met alle vragen. Er staat ook een vraag bij over behandelingen bij een oogarts o.i.d. Ikzelf heb een lui oog en zie geen diepte, maar omdat ik in de aangegeven periode niet bij de oogarts ben geweest, heb ik daar gewoon nee in kunnen vullen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:52 schreef Gia het volgende:
Leuke vraag, die vraag 3.
Wat als bij iemand ooit de diagnose ADD is gesteld, maar die persoon is hiervoor verder niet behandeld? Dan kun je daar naar waarheid een 'nee' invullen.
Wat moeten we ook nog met een CBR en medische controles als we ook gewoon zelf onze rijvaardigheid kunnen beoordelen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:08 schreef Semoi het volgende:
[..]
Dat is met alle vragen. Er staat ook een vraag bij over behandelingen bij een oogarts o.i.d. Ikzelf heb een lui oog en zie geen diepte, maar omdat ik in de aangegeven periode niet bij de oogarts ben geweest, heb ik daar gewoon nee in kunnen vullen.
Hoezo beoordelen? Je beantwoordt de vragen naar waarheid.quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:13 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat moeten we ook nog met een CBR en medische controles als we ook gewoon zelf onze rijvaardigheid kunnen beoordelen.
Eh, Semoi, er is een vraag die luidt:quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:08 schreef Semoi het volgende:
Dat is met alle vragen. Er staat ook een vraag bij over behandelingen bij een oogarts o.i.d. Ikzelf heb een lui oog en zie geen diepte, maar omdat ik in de aangegeven periode niet bij de oogarts ben geweest, heb ik daar gewoon nee in kunnen vullen.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik me die niet kan herinneren. Heeft die altijd al op de lijst gestaan?quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
[..]
Eh, Semoi, er is een vraag die luidt:
8a. Hebt u verminderd gezichtsvermogen van één of beide ogen, zelfs als u gebruik maakt van bril of contactlenzen?
Hier moet je toch echt 'ja' invullen.
Bij 8b kun je dan weer 'nee' invullen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |