Je was me voor.quote:
Maar het produceren van zo veel mogelijk melk komt meer vanuit winstmaximalisatie en daar komt dat krachtvoer vandaan. Datzelfde gedrag hou je ook bij fabrieken, of zelfs nog meer omdat je dan helemaal afhankelijk bent.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
In theorie zijn er natuurlijk wel methoden te bedenken waarbij je gewassen efficiënter omzet in eiwitten dan via de koeienmaag. Want om zoveel melk te produceren krijgt de koe er vaak ook krachtvoer bij waar ook behoorlijk veel energie in gestopt moet worden.
Het trekt me niet maar als je puur naar het energieverbruik kijkt valt daar best wat te winnen.
Toch zou het je sieren als je zelf met informatie kwam.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:19 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik acht je intelligent genoeg om dat zelf uit te zoeken. Stikstof uit de lucht kunnen wij kunstmatig fixeren (N2 -- NO2). Fosfaat kun je uit dierlijk mest halen of uit fosforrijke gronden (o.a. In Marocco). Overigens veranderd daarin toch niet, nu gebruiken we ook kunstmest.
We gaan zeker massaal dood aan ons vaatdoekje. Dat is de zwakke plek in onze voedselketen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:02 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je theedoek of vaatdoek bedoelt: ja, heel veel bacteriën. Gaan we daar massaal dood aan? Of leren we daar mee leven? Volgens mij dat laatste, alhoewel dat wel langzaam gaat, maar soit.
[..]
Dus je flikkert een vrachtwagen grond in de fabriek en er komt een rookworst uit, of broccoli? Of iets wat wel de voedingswaarde daarvan 'zou moeten hebben', maar er uit ziet als bleke pap.
[..]
Klopt. Net zoals we nu ook al kunnen.
En waar zit nu de winst voor de mensheid, voor de aarde?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:24 schreef Zeeland het volgende:
[..]
We gaan zeker massaal dood aan ons vaatdoekje. Dat is de zwakke plek in onze voedselketen.
Je gooit geen grond in die fabriek. Je pomp er water in met de benodigde voedingstoffen en pomp het afval water er weer uit.
Zo kun je het wel noemen ja.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
oh, dus je gaat toch landbouw doen, alleen niet met planten maar met algen.
Helemaal niet, heb je nooit van besterven gehoord?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Slotje aub.
Elke vleeseter wilt het liefst lekker sappig stuk net geslacht bebloed vlees. En geen gefrabiceerde prut.
De winst zit in het feit dat algen veel sneller groeien dan mais of tarwe. We kunnen dus veel meer monden voeden met slechts een fractie van het zelfde oppervlak. De winst zit hem ook in de controlle die je kunt uitvoeren en de optimaliseringsmogelijkheden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En waar zit nu de winst voor de mensheid, voor de aarde?
Lijkt het je niet waarschijnlijk dat er nog meer mensen komen, omdat we nog veel meer voedsel kunnen produceren?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:36 schreef Zeeland het volgende:
[..]
De winst zit in het feit dat algen veel sneller groeien dan mais of tarwe. We kunnen dus veel meer monden voeden met slechts een fractie van het zelfde oppervlak. De winst zit hem ook in de controlle die je kunt uitvoeren en de optimaliseringsmogelijkheden.
Maar hoe komen we aan die grondstoffen?quote:En vooral: Algen zijn veel efficienter er gaat minder energie verloren in de voedselketen. Je hebt dus minder grondstoffen nodig.
Als je even naar boven scrolt kun je zien dat ik dat al heb uitgelegd.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Lijkt het je niet waarschijnlijk dat er nog meer mensen komen, omdat we nog veel meer voedsel kunnen produceren?
[..]
Maar hoe komen we aan die grondstoffen?
De voorraad fosfaat is eindig, en daarna?quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Als je even naar boven scrolt kun je zien dat ik dat al heb uitgelegd.
Ah, I get your point. Nu worden die voorraad aan fosfaat toch ook al aangesproken in de vorm van kunstmest. Daarin zal helemaal niets veranderen, we krijgen er zelfs mogelijkheden bij om efficiënter met fosfaat om te springen. Daarnaast kunnen wij ook fosfaat winnen uit dierlijke mest of menselijke ontlasting op die manier is dit veel duurzamer dan de huidige landbouw.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:01 schreef Erasmo het volgende:
[..]
De voorraad fosfaat is eindig, en daarna?
Voospellingen zeggen dat we blijven steken op 9 miljard inwoners. Voedsel is het probleem niet, de landen waar al lang geen honger meer is zijn juist de landen waar de bevolking nauwelijks groeit.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Lijkt het je niet waarschijnlijk dat er nog meer mensen komen, omdat we nog veel meer voedsel kunnen produceren?
quote:POOP BURGER: Japanese Researcher Creates Artificial Meat From Human Feces
Some hardcore carnivores have a hard time finding meat alternatives such as soy protein or tofu burgers to be palatable. But non-meat eaters may lose their appetite along with their carnivorous friends over this one – a meat alternative made from HUMAN EXCREMENT. Yep, you heard me correctly — Japanese scientist Mitsyuki Ikeda has developed a “burger” made from soya, steak sauce essence, and protein extracted from human feces. Hit the break for a video explaining the process!
quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:28 schreef Stupendous76 het volgende:
Overigens wel een aardige film als je van Louis de Funès houdt: L'aile ou la cuisse, over de concurrentie tussen een echt Frans restaurant en een moderne (voor toen) fabrikant van voeding.
Als we het kunnen verzinnen, kunnen we het ooit maken.quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:55 schreef Perrin het volgende:
a meat alternative made from HUMAN EXCREMENT. Yep, you heard me correctly — Japanese scientist Mitsyuki Ikeda has developed a “burger” made from soya, steak sauce essence, and protein extracted from human feces. Hit the break for a video explaining the process!
[ afbeelding ]
Maar het is en blijft niet 'the real thing'.quote:Op woensdag 15 juni 2011 20:59 schreef fokthesystem het volgende:
Als we het kunnen verzinnen, kunnen we het ooit maken.
In Star Trek is dit principe als mogelijkheid al voorspeld.
Middels de 'replicators' die alles aan boord recycleden.
haringen algen laten eten en wij haring eten, veeel lekkerderquote:Op woensdag 15 juni 2011 21:27 schreef Zeeland het volgende:
Vissen eten al eeuwen algen, waarom zouden wij dat niet kunnen. Volgens mij is er veel te veel angst voor verandering in voedselproductie. Het kan juist veel beter én gezonder.
Nee, je zegt dat we water met de benodigde stoffen er in moeten pompen, maar waar haal je die stoffen vandaan om in het water te doen? Want het is niet alsof je dat nu uit een rivier of van de regen krijgt.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Als je even naar boven scrolt kun je zien dat ik dat al heb uitgelegd.
quote:
Iets met voedselketen enzo.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:27 schreef Zeeland het volgende:
Vissen eten al eeuwen algen, waarom zouden wij dat niet kunnen. Volgens mij is er veel te veel angst voor verandering in voedselproductie. Het kan juist veel beter én gezonder.
Ik heb aangegeven welke stoffen dat zijn (NO3, PO4, CO2) en ook waar we ze vandaan halen. Die stoffen zijn de normale voedingstoffen voor planten en worden ook gebruikt in de reguliere landbouw. Er ontstaat geen extra vraag naar deze stoffen. Daarnaast heb ik ook nog eens aangegeven dat ze recycled kunnen worden uit menselijke of dierlijke ontlasting.quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:16 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee, je zegt dat we water met de benodigde stoffen er in moeten pompen, maar waar haal je die stoffen vandaan om in het water te doen? Want het is niet alsof je dat nu uit een rivier of van de regen krijgt.
Het probleem is dat landbouw dusdanig wordt gesubsidieerd dat niet ermee kan concurreren. Laten we daar eerst een einde aan maken en vervolgens mensen uitleggen dat er effectievere methodes zijn om voedsel te produceren. Uitleggen dat de huidige landbouw niet duurzaam is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
Als de industrie in staat is om lekker kunstvoedsel aan te bieden dat veilig en gezond is en tegen een lagere prijs dan echt voedsel, dan komt dat vanzelf en verovert dat de markt. Daar hoeft niemand verder iets aan te doen.
De mensen die dan extra geld willen betalen voor echt natuurlijk voedsel zijn daar vrij in, net zoals nu mensen ook vrij zijn om biologisch voedsel te kopen.
Een beetje jammer is het wel, maar de normale landbouw kan gewoor ernaast blijven bestaan.quote:Ik denk dat het nog heel moeilijk is om dezelfde kwaliteit te krijgen. Wel denk ik dat als dit voedsel voor veel minder geld geproduceerd kan worden, veel mensen zich eraan zullen wennen, en op den duur dit nepvoedsel lekkerder gaan vinden dan natuurvoedsel. Ik acht het zelfs mogelijk dat mensen 20 jaar later natuurvoedsel 'vies' en 'onhygienisch' gaan vinden, omdat het buiten in de wei gemaakt wordt met water, poep, zonlicht, planten en dieren, in plaats van in een steriele fabriek.
Wellicht is het dus een onvermijdelijke ontwikkeling, jammer zou ik het wel vinden.
Al gedacht aan een teveel aantal mensen op de wereld?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:03 schreef Zeeland het volgende: Ook nog eens zonder jezelf afhankelijk te maken van de onstuimige natuur met haar ziekteverwekkende bacteriën en virussen.
Dat is wel een puntje.quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:48 schreef Romanus het volgende:
[..]
Al gedacht aan een teveel aantal mensen op de wereld?
Ja
En de vernietiging van ons immuunsysteem als we geen ziektes via voedsel binnenkrijgen?
Hoe weet je dat er geen extra vraag zal ontstaan?quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:35 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik heb aangegeven welke stoffen dat zijn (NO3, PO4, CO2) en ook waar we ze vandaan halen. Die stoffen zijn de normale voedingstoffen voor planten en worden ook gebruikt in de reguliere landbouw. Er ontstaat geen extra vraag naar deze stoffen. Daarnaast heb ik ook nog eens aangegeven dat ze recycled kunnen worden uit menselijke of dierlijke ontlasting.
Waarom wordt de bevolkingsgroei erbij gehaald? Door voedselfabrieken neemt de fosfaat vraag niet toe, dat is wat ik zeg. Daar sta ik nog steeds achter.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:16 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat er geen extra vraag zal ontstaan?
Want die groei van 6+ naar 9 miljard (of meer mensen) moet ergens vandaan komen.
ÒKquote:Technisch zal het allemaal kunnen, maar daar heb je het meeste ook wel mee gehad. Overigens lijkt het mij vooralsnog energie te kosten voordat je de bacteriën aan het werk kan laten gaan. Die energie heb je nu ook nodig, maar zonlicht is nog steeds gratis...
Meer voedsel = meer mensen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:33 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Waarom wordt de bevolkingsgroei erbij gehaald? Door voedselfabrieken neemt de fosfaat vraag niet toe, dat is wat ik zeg. Daar sta ik nog steeds achter.
Hoe dacht je al die ingrediënten in welke vorm dan ook bij die bacteriën te krijgen? Ook met zonlicht?quote:[..]
ÒK
Precies.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:47 schreef Stupendous76 het volgende:
Mensen/de mensheid is niet zo intelligent als men zegt.
Hoe verklaar jij dat er in landen met een voedseloverschot géén grotere bevolkingsgroei is?quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Meer voedsel = meer mensen.
Meer mensen = meer voedsel nodig.
Mensen/de mensheid is niet zo intelligent als men zegt.
Die voeren we met algen. En algen groeien onder andere op zonlicht.quote:[..]
Hoe dacht je al die ingrediënten in welke vorm dan ook bij die bacteriën te krijgen? Ook met zonlicht?
Algen kunnen verschrikkelijk giftig zijn idd, net als sommige planten.quote:Op donderdag 16 juni 2011 15:08 schreef DiRadical het volgende:
SCOP, Single Cell Organism Protein
Zoals in Islands in the Net (Bruce Sterling, 1988)
Het voedsel voor de armen en "health nuts"
Omdat je niet wilt weten welke toxines die planten allemaal aanmaken om zichzelf te beschermen tegen schimmels e.d.
Klopt, zie je hoe ineffectief dat is?quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Gras groeit ook op zonlicht, dat wordt gegraasd door koeien die er bacteriën mee kweken in hun magen waar de koe weer van leeft.
Ik stel voor om giftige soorten niet te gebruiken.quote:Op donderdag 16 juni 2011 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Algen kunnen verschrikkelijk giftig zijn idd, net als sommige planten.
Zie je hoe lekker steak is?quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:16 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Klopt, zie je hoe ineffectief dat is?
Succes met het kweken en zuiver houden van je soortenquote:Op donderdag 16 juni 2011 16:19 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik stel voor om giftige soorten niet te gebruiken.
quote:
Technisch mogelijk.quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Succes met het kweken en zuiver houden van je soorten
WTF? Je wil gewoon gemanipuleerd voedsel opgebouwd uit chemische bouwsteentjes.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:03 schreef Zeeland het volgende:
In deze 21ste eeuw eten we nog steeds hetzelfde vlees als duizenden jaren geleden. In principe is dat helemaal geen efficiënte methode van voedselproductie, maar ach we doen het al eeuwen zo. Ik wil hiermee niet zeggen dat we geen vlees zouden moeten eten. Wel dat we gaan nadenken hoe we efficiënter ons voedsel produceren. Zeker bij een groei van de wereldbevolking is dit geen overbodige luxe.
Met behulp van kleine organismen kunnen we in korte tijd veel meer suikers, vetten, koolhydraten, kortom voedsel produceren. Toch maken wij nog steeds gebruik van organismen die totaal niet efficiënt zijn. Om vage redenen vinden wij dat ons voedsel van het platteland hoort te komen. Grote onzin, voedsel hoort uit een fabriek te komen, daar kunnen we veel meer voedsel creëren in kortere tijd. Ook nog eens zonder jezelf afhankelijk te maken van de onstuimige natuur met haar ziekteverwekkende bacteriën en virussen.
Bij een transitie naar een moderne voedselproductie kunnen we meer ruimte creëren voor natuur, voor woonruimte of wat jij wilt. De landbouw zal zich niet meer hoeven te richten op het produceren van bulkvoedsel en kunnen zich neerleggen op lekkere dingen.
Voorstel:
• Meer geld naar onderzoek hoe wij lekker voedsel kunnen maken uit kleine organismen.
• Minder geld naar traditionele landbouw, alle landbouw subsidies stoppen.
Bron:
Lezing Midas Dekkers, De prijs van ons voedsel
Brandpunt 12-6-2011
Neem initiatieven in plaats van een topic hierover openen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:02 schreef Zeeland het volgende:
Voor de duidelijkheid. Voedingsfabrieken zijn een aanvulling op de huidige landbouw, die mag gewoon blijven bestaan.
* Zuchtquote:Op donderdag 16 juni 2011 18:18 schreef mlg het volgende:
[..]
Neem initiatieven in plaats van een topic hierover openen.
Haha, dat is ook wel een protestje waard.quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:24 schreef Dutchnative het volgende:
Ik dacht eerst dat dit een protest van Zeeland was tegen randstadkinderen die denken dat melk uit een fabriek komt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |