abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:03:38 #1
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98177977
In deze 21ste eeuw eten we nog steeds hetzelfde vlees als duizenden jaren geleden. In principe is dat helemaal geen efficiënte methode van voedselproductie, maar ach we doen het al eeuwen zo. Ik wil hiermee niet zeggen dat we geen vlees zouden moeten eten. Wel dat we gaan nadenken hoe we efficiënter ons voedsel produceren. Zeker bij een groei van de wereldbevolking is dit geen overbodige luxe.

Met behulp van kleine organismen kunnen we in korte tijd veel meer suikers, vetten, koolhydraten, kortom voedsel produceren. Toch maken wij nog steeds gebruik van organismen die totaal niet efficiënt zijn. Om vage redenen vinden wij dat ons voedsel van het platteland hoort te komen. Grote onzin, voedsel hoort uit een fabriek te komen, daar kunnen we veel meer voedsel creëren in kortere tijd. Ook nog eens zonder jezelf afhankelijk te maken van de onstuimige natuur met haar ziekteverwekkende bacteriën en virussen.

Bij een transitie naar een moderne voedselproductie kunnen we meer ruimte creëren voor natuur, voor woonruimte of wat jij wilt. De landbouw zal zich niet meer hoeven te richten op het produceren van bulkvoedsel en kunnen zich neerleggen op lekkere dingen.

Voorstel:
• Meer geld naar onderzoek hoe wij lekker voedsel kunnen maken uit kleine organismen.
• Minder geld naar traditionele landbouw, alle landbouw subsidies stoppen.

Bron:
Lezing Midas Dekkers, De prijs van ons voedsel
Brandpunt 12-6-2011
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:05:18 #2
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98178095
Ik ondersteun dit volledig :)
Als technologisch liefhebber :@
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:06:26 #3
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98178170
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:05 schreef GSbrder het volgende:
Ik ondersteun dit volledig :)
Als technologisch liefhebber :@
Mooi ^O^

Ik denk dat er ook veel 'techniekangst' heerst. Een irrationeel gevoel dat datgene uit de natuur gezonder is dan iets uit de fabriek.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:08:14 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_98178292
Sowieso die landbouwregeling voor de BTW afschaffen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_98178376
Slotje aub.

Elke vleeseter wilt het liefst lekker sappig stuk net geslacht bebloed vlees. En geen gefrabiceerde prut.
If not now, then when.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:10:25 #6
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_98178437
Ik ga dit intervieuw met Midas nog een keer bekijken, krijg er geen genoeg van, smaakt naar meer!.. :) .. :9
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_98178510
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:03 schreef Zeeland het volgende:
De landbouw zal zich niet meer hoeven te richten op het produceren van bulkvoedsel en kunnen zich neerleggen op lekkere dingen.
Ik eet liefst alleen maar lekkere dingen, bulkvoer blief ik niet.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:11:45 #8
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98178538
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Slotje aub.

Elke vleeseter wilt het liefst lekker sappig stuk net geslacht bebloed vlees. En geen gefrabiceerde prut.
Ik zeg toch niet dat we geen vlees meer mogen eten? Ik zeg alleen dat ons voedsel voor een groot gedeelte uit een fabriek moet komen. Daarnaast blijft klassieke veeteelt gewoon mogelijk.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:11:47 #9
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98178541
quote:
Slotje aub.

Onzin, wie mij gefabriceerd veilig, mals, sappig, lekker nep-vlees kan aanbieden, krijgt mij als consument.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:13:40 #10
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98178667
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:11 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik eet liefst alleen maar lekkere dingen, bulkvoer blief ik niet.
Dat 'bulkvoer' kunnen we best lekker maken hoor. Overigens is niet alles uit de landbouw 'lekker'. Aardappelen, rijst en graan eten we voornamelijk om voedingstoffen binnen te krijgen.
pi_98178680
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Onzin, wie mij gefabriceerd veilig, mals, sappig, lekker nep-vlees kan aanbieden, krijgt mij als consument.
Dan ben jij geen echte vleeseter.

Zal toch nooit dichtbij komen als een net geslacht stuk biefstuk. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat je dezelfde voedingswaardes binnen krijgt als een echt stuk vlees.
If not now, then when.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:14:49 #12
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98178749
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Zal toch nooit dichtbij komen als een net geslacht stuk biefstuk. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat je dezelfde voedingswaardes binnen krijgt als een echt stuk vlees.
Heb jij ooit gekloond vlees aangeboden gekregen?
Dat jij het je niet kan voorstellen, wilt natuurlijk niet zeggen dat het niet te maken is.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:16:42 #13
165633 eriksd
The grand facade...
pi_98178885
quote:
Slotje aub.

Kan jij lezen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:17:52 #14
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98178963
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Zal toch nooit dichtbij komen als een net geslacht stuk biefstuk. 1 Daarbij kan ik me niet voorstellen dat je dezelfde voedingswaardes binnen krijgt als een echt stuk vlees. 2
1 Met moderne smaakwetenschap kunnen we best iets maken dat lekkerder is dan vlees. Waarom niet?
2 Dat is het probleem niet. Qua voedingswaarde valt het juist goed af te stemmen op onze behoefte.
pi_98179137
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:17 schreef Zeeland het volgende:

[..]

1 Met moderne smaakwetenschap kunnen we best iets maken dat lekkerder is dan vlees. Waarom niet?
2 Dat is het probleem niet. Qua voedingswaarde valt het juist goed af te stemmen op onze behoefte.
Fuck die nieuwe shit man, we moeten juist teruggaan naar de roots, de jager en de verzamelaar. Alle kleine stukjes gebruiken.
If not now, then when.
pi_98179245
Ik zie liever afwisselend en zoveel mogelijk natuurlijk en duurzaam geproduceerd voedsel.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:22:11 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98179270
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:20 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Fuck die nieuwe shit man, we moeten juist teruggaan naar de roots, de jager en de verzamelaar. Alle kleine stukjes gebruiken.
Ja man, lekker weinig geld verdienen, slechte gezondheidszorg en een gebrekkige welvaart.
Mieters!
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:22:38 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98179306
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:21 schreef du_ke het volgende:
Ik zie liever afwisselend en zoveel mogelijk natuurlijk en duurzaam geproduceerd voedsel.
Fabrieksmatig geproduceerd voedsel kan duurzaam zijn.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:22:46 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_98179317
Alleen als iedereen zelf z'n eigen voedselfabriekje thuis kan hebben.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:24:04 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_98179398
Soylent green :9.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_98179572
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Fabrieksmatig geproduceerd voedsel kan duurzaam zijn.
Dat kan inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat dit de methode moet zijn voor de toekomst.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:27:10 #22
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_98179614
quote:
In deze 21ste eeuw eten we nog steeds hetzelfde vlees als duizenden jaren geleden. In principe is dat helemaal geen efficiënte methode van voedselproductie, maar ach we doen het al eeuwen zo. Ik wil hiermee niet zeggen dat we geen vlees zouden moeten eten. Wel dat we gaan nadenken hoe we efficiënter ons voedsel produceren. Zeker bij een groei van de wereldbevolking is dit geen overbodige luxe.

Met behulp van kleine organismen kunnen we in korte tijd veel meer suikers, vetten, koolhydraten, kortom voedsel produceren. Toch maken wij nog steeds gebruik van organismen die totaal niet efficiënt zijn. Om vage redenen vinden wij dat ons voedsel van het platteland hoort te komen. Grote onzin, voedsel hoort uit een fabriek te komen, daar kunnen we veel meer voedsel creëren in kortere tijd. Ook nog eens zonder jezelf afhankelijk te maken van de onstuimige natuur met haar ziekteverwekkende bacteriën en virussen.

Bij een transitie naar een moderne voedselproductie kunnen we meer ruimte creëren voor natuur, voor woonruimte of wat jij wilt. De landbouw zal zich niet meer hoeven te richten op het produceren van bulkvoedsel en kunnen zich neerleggen op lekkere dingen.

Voorstel:
• Meer geld naar onderzoek hoe wij lekker voedsel kunnen maken uit kleine organismen.
• Minder geld naar traditionele landbouw, alle landbouw subsidies stoppen.

Bron:
Brandpunt 12-6-2011

Alhoewel ik Midas Dekkers redelijk hoog acht, ben ik dit niet met hem eens.
Het is leuk om te zeggen dat 'we nu wel weten welk voedsel goed is voor ons', maar enig bewijs hebben we niet, voor hetzelfde geld krijgt iedereen nog jonger kanker.
En bijvoorbeeld ook: die fabriek heeft ook grondstoffen nodig, die moeten ook weer ergens vandaan komen. Plus dat er zoals altijd een restproduct of afval overblijft.
En een bioloog die voor het 'creëren van natuur is', snapt het nog steeds niet. Jammer Midas, jammer.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_98179693
Soylent green is people!
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:28:45 #24
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98179708
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alleen als iedereen zelf z'n eigen voedselfabriekje thuis kan hebben.
Natuurlijk kan dat, iedereen zijn eigen volkstuintje in de vorm van een cilinder. Waarom wil je dat eigenlijk?
pi_98180067
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:28 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat, iedereen zijn eigen volkstuintje in de vorm van een cilinder. Waarom wil je dat eigenlijk?
Omdat je dan misschien overzicht hebt op wat er in de producten bij gegooid wordt? Ik heb niet veel vertrouwen in een kloon-voedselproduct waar allemaal rotzooi in kan zitten.
If not now, then when.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:34:20 #26
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98180110
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:27 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Alhoewel ik Midas Dekkers redelijk hoog acht, ben ik dit niet met hem eens.
Het is leuk om te zeggen dat 'we nu wel weten welk voedsel goed is voor ons', maar enig bewijs hebben we niet, voor hetzelfde geld krijgt iedereen nog jonger kanker.
En bijvoorbeeld ook: die fabriek heeft ook grondstoffen nodig, die moeten ook weer ergens vandaan komen. Plus dat er zoals altijd een restproduct of afval overblijft.
En een bioloog die voor het 'creëren van natuur is', snapt het nog steeds niet. Jammer Midas, jammer.
We kunnen best goed voorspellen hoe gezond een product is. Is er enig aanleiding te denken dat we massaal 'aan de kanker gaan'. Nee, die is er niet, snap je probleem dus niet helemaal. Op gecontroleerde wijze kunnen we de meest gezonde elementen selecteren.

En het klopt dat er grondstoffen nodig zijn, maar dat is in de huidige landbouw ook het geval (kunstmest). In een fabriek kun je dit optimaliseren en heb je minder nutriënten nodig en dus ook minder afval.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:34:29 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_98180119
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Soylent green is people!
Hùùùùùùùùù!
Vrijheid
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:34:32 #28
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_98180128
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:28 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Om niet afhankelijk te zijn van grote organisaties.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:36:43 #29
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98180301
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Omdat je dan misschien overzicht hebt op wat er in de producten bij gegooid wordt? Ik heb niet veel vertrouwen in een kloon-voedselproduct waar allemaal rotzooi in kan zitten.
Ik heb veel minder vertrouwen in een koe die een eng virus kan overbrengen of zware metalen accumuleerd in haar lichaamsvetten. Natuurlijke landbouw is niet per definitie gezond.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:43:05 #30
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98180739
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Om niet afhankelijk te zijn van grote organisaties.
Je kunt nog steeds een klassiek volkstuintje houden. Schimmels en/of algen oogsten is lastig voor een particulier. :P
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:45:27 #31
188877 Stupendous76
pi_98180897
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:34 schreef Zeeland het volgende:
[..]
We kunnen best goed voorspellen hoe gezond een product is. Is er enig aanleiding te denken dat we massaal 'aan de kanker gaan'. Nee, die is er niet, snap je probleem dus niet helemaal. Op gecontroleerde wijze kunnen we de meest gezonde elementen selecteren.
Dagelijks worden er onderzoeken bekend waaruit het tegenovergestelde bleek van de onderzoeken daags daarvoor; wetenschap is ook maar een vorm van ontdekken. Maar liever niet met mijn voedsel.
quote:
En het klopt dat er grondstoffen nodig zijn, maar dat is in de huidige landbouw ook het geval (kunstmest). In een fabriek kun je dit optimaliseren en heb je minder nutriënten nodig en dus ook minder afval.
Maar hoe kom je aan die nutriënten? Want ook die bestaan weer ergens uit, moeten ergens vandaan komen. Nu doen planten en dieren dat, maar waar halen de bacteriën dat straks vandaan?

En ook: een beetje variatie is absoluut goed voor de mens, het houdt je algemene systeem alert, zorgt dat de mensheid om kan gaan met veranderingen en aanpassingen. Enkel nog wetenschappelijk verantwoord industrieel bereid voedsel zal op de langere termijn niet goed uitpakken.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:45:32 #32
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_98180900
Maar ok, van die grote moderne groeierijen maar wel met ongemodificeerd voer kan ik wel waarderen eigenlijk, moet een stuk minder water gebruiken volgens mij :).
Vrijheid
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:48:48 #33
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_98181098
quote:
In deze 21ste eeuw eten we nog steeds hetzelfde vlees als duizenden jaren geleden.
Nee hoor. Nu is het niet uit de natuur, het stukje fittest want gesurvivalde vlees.
Toen spoot men er geen anti-biotica in waardoor we nu slappe hap worden elke generatie meer.

quote:
Om vage redenen vinden wij dat ons voedsel van het platteland hoort te komen. Grote onzin, voedsel hoort uit een fabriek te komen, daar kunnen we veel meer voedsel creëren in kortere tijd. Ook nog eens zonder jezelf afhankelijk te maken van de onstuimige natuur met haar ziekteverwekkende bacteriën en virussen.
Jij verlangt naar een soilent green wereld met smetvrees achtige mensen.

quote:
[sup]Bron:
Sowieso is dit niet echt een POL onderwerp.
Dit is nu wat ik bedoel met 'de mens is een programmeerbare vlees robot'.
De natuur in willen ruilen voor een fabriek en de mensen zwak makende processen. . . .
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:52:06 #34
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_98181299
Leestip voor TS overigens: The wind-up girl :).
Vrijheid
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:52:21 #35
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98181317
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:45 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dagelijks worden er onderzoeken bekend waaruit het tegenovergestelde bleek van de onderzoeken daags daarvoor; wetenschap is ook maar een vorm van ontdekken. Maar liever niet met mijn voedsel.
Ik begrijp je angst, maar dat hoeft echt helemaal niet het geval te zijn. Ik zou me veel meer zorgen maken over je schoteldoekje.
quote:
[..]

Maar hoe kom je aan die nutriënten? Want ook die bestaan weer ergens uit, moeten ergens vandaan komen. Nu doen planten en dieren dat, maar waar halen de bacteriën dat straks vandaan?
Hoe kom ik aan die nutriënten? Die bevinden zich gewoon in de grond of kun je halen uit menselijke urine. Weet ik veel, wat is het verschil met het huidige (kunst)mest. En nee, planten maken geen nutriënten aan, dat kunnen ze namelijk niet.
quote:
En ook: een beetje variatie is absoluut goed voor de mens, het houdt je algemene systeem alert, zorgt dat de mensheid om kan gaan met veranderingen en aanpassingen. Enkel nog wetenschappelijk verantwoord industrieel bereid voedsel zal op de langere termijn niet goed uitpakken.
We kunnen veel meer variatie maken.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:54:14 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98181436
Die micro-organisme die je suiker en zetmeel etc wilt laten maken in die fabriek, wat ga je die te eten geven?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:55:06 #37
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98181506
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:52 schreef jogy het volgende:
Leestip voor TS overigens: The wind-up girl :).
Staat genoteerd. ^O^
  dinsdag 14 juni 2011 @ 22:57:29 #38
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98181665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Die micro-organisme die je suiker en zetmeel etc wilt laten maken in die fabriek, wat ga je die te eten geven?
Ik zat zelf te denken aan de elementen Stikstof (nitraat), Fosfor (Fosfaat), Koostof (CO2). Dan heb je de belangrijkste bestanddelen die ze nodig hebben.
pi_98181756
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:57 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Ik zat zelf te denken aan de elementen Stikstof (nitraat), Fosfor (Fosfaat), Koostof (CO2). Dan heb je de belangrijkste bestanddelen die ze nodig hebben.
En hoe kom je daar dan aan?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:00:26 #40
45206 Pietverdriet
pi_98181845
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:57 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Daar gaan ze geen energie uit halen
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:02:44 #41
188877 Stupendous76
pi_98181968
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:52 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik begrijp je angst, maar dat hoeft echt helemaal niet het geval te zijn. Ik zou me veel meer zorgen maken over je schoteldoekje.
Als je theedoek of vaatdoek bedoelt: ja, heel veel bacteriën. Gaan we daar massaal dood aan? Of leren we daar mee leven? Volgens mij dat laatste, alhoewel dat wel langzaam gaat, maar soit.
quote:
[..]
Hoe kom ik aan die nutriënten? Die bevinden zich gewoon in de grond of kun je halen uit menselijke urine. Weet ik veel, wat is het verschil met het huidige (kunst)mest. En nee, planten maken geen nutriënten aan, dat kunnen ze namelijk niet.
Dus je flikkert een vrachtwagen grond in de fabriek en er komt een rookworst uit, of broccoli? Of iets wat wel de voedingswaarde daarvan 'zou moeten hebben', maar er uit ziet als bleke pap.
quote:
[..]
We kunnen veel meer variatie maken.
Klopt. Net zoals we nu ook al kunnen.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:06:54 #42
45206 Pietverdriet
pi_98182236
Je hebt een weiland met gras, groeit vanzelf, zet er een koe in, die maakt van het gras heel veel bacteriën in zijn magen, die de koe vervolgens omzet in heeeeeel veel melk, waar je kaas van kan maken, boter, etc. En als ie dat een jaar of tien gedaan heeft kan je die koe ook nog opeten.
Waarom zou je dat in een fabriek moeten doen waar je veel energie in moet stoppen?
pi_98182416
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt een weiland met gras, groeit vanzelf, zet er een koe in, die maakt van het gras heel veel bacteriën in zijn magen, die de koe vervolgens omzet in heeeeeel veel melk, waar je kaas van kan maken, boter, etc. En als ie dat een jaar of tien gedaan heeft kan je die koe ook nog opeten.
Waarom zou je dat in een fabriek moeten doen waar je veel energie in moet stoppen?
In theorie zijn er natuurlijk wel methoden te bedenken waarbij je gewassen efficiënter omzet in eiwitten dan via de koeienmaag. Want om zoveel melk te produceren krijgt de koe er vaak ook krachtvoer bij waar ook behoorlijk veel energie in gestopt moet worden.

Het trekt me niet maar als je puur naar het energieverbruik kijkt valt daar best wat te winnen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:12:40 #44
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98182584
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar gaan ze geen energie uit halen
Klopt, energie halen ze uit (zon)licht. Kunstmatig licjt kan natuurlijk ook. Dierlijk plankton of bacterien kunnen leven van phytoplankton. In principe draait het allemaal om zonlicht en een aantal essentiele ionen.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:13:06 #45
45206 Pietverdriet
pi_98182614
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

In theorie zijn er natuurlijk wel methoden te bedenken waarbij je gewassen efficiënter omzet in eiwitten dan via de koeienmaag. Want om zoveel melk te produceren krijgt de koe er vaak ook krachtvoer bij waar ook behoorlijk veel energie in gestopt moet worden.

Het trekt me niet maar als je puur naar het energieverbruik kijkt valt daar best wat te winnen.
Natuurlijk, je kan ook soja gaan verbouwen, maar dat is lang zo lekker niet. Ga maar eens kaas maken van Soja.
En koeien kan je ook snijmais geven.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:14:02 #46
45206 Pietverdriet
pi_98182666
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:12 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Klopt, energie halen ze uit (zon)licht. Kunstmatig licjt kan natuurlijk ook. Dierlijk plankton of bacterien kunnen leven van phytoplankton. In principe draait het allemaal om zonlicht en een aantal essentiele ionen.
oh, dus je gaat toch landbouw doen, alleen niet met planten maar met algen.
pi_98182729
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk, je kan ook soja gaan verbouwen, maar dat is lang zo lekker niet. Ga maar eens kaas maken van Soja.
Ik vind het ook niks, het is meer dat het theoretisch kan :P
quote:
En koeien kan je ook snijmais geven.
Oh zeker, maar daar gaan weer bakken met mest op met alle nadelen van dien. En ik vermoed dat je het ook dan niet puur op wat het land te bieden heeft de koeien groot en productief krijgt. Er zal toch van buiten wat bij moeten ben ik bang.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:16:45 #48
45206 Pietverdriet
pi_98182827
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik vind het ook niks, het is meer dat het theoretisch kan :P

[..]

Oh zeker, maar daar gaan weer bakken met mest op met alle nadelen van dien. En ik vermoed dat je het ook dan niet puur op wat het land te bieden heeft de koeien groot en productief krijgt. Er zal toch van buiten wat bij moeten ben ik bang.
Die mest wordt er niet op gegooid voor de snijmais, die snijmais is er voor de mest.
pi_98182906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die mest wordt er niet op gegooid voor de snijmais, die snijmais is er voor de mest.
Klopt
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:19:19 #50
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98183007
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

En hoe kom je daar dan aan?
Ik acht je intelligent genoeg om dat zelf uit te zoeken. Stikstof uit de lucht kunnen wij kunstmatig fixeren (N2 -- NO2). Fosfaat kun je uit dierlijk mest halen of uit fosforrijke gronden (o.a. In Marocco). Overigens veranderd daarin toch niet, nu gebruiken we ook kunstmest.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:19:35 #51
244933 trovey
Nachtoele
pi_98183029
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 22:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Soylent green is people!
Je was me voor. }:|
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:20:06 #52
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_98183064
Mijn grootste zorg zou zijn wat ook nu gebeurd. Het belang van de industrie is niet het voeden en de volksgezondheid, maar de winst. De voedingswarenindustrie zal proberen je afhankelijk te maken van het product (zoals bijv. de tabaksindustrie heeft gedaan). Dat verhoogd winst, ook kan bijv obesitas worden ingezet om je consumptie te verhogen. Ook hierdoor kun je meer winst behalen.

Autoriteiten die hierop zouden moeten ingrijpen zullen net als nu hopeloos achterlopen en slechts gedeeltelijk zicht hebben op wat scheikundigen met je eten doen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:24:11 #53
188877 Stupendous76
pi_98183249
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:10 schreef du_ke het volgende:
[..]

Maar het produceren van zo veel mogelijk melk komt meer vanuit winstmaximalisatie en daar komt dat krachtvoer vandaan. Datzelfde gedrag hou je ook bij fabrieken, of zelfs nog meer omdat je dan helemaal afhankelijk bent.

==================================

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:19 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik acht je intelligent genoeg om dat zelf uit te zoeken. Stikstof uit de lucht kunnen wij kunstmatig fixeren (N2 -- NO2). Fosfaat kun je uit dierlijk mest halen of uit fosforrijke gronden (o.a. In Marocco). Overigens veranderd daarin toch niet, nu gebruiken we ook kunstmest.
Toch zou het je sieren als je zelf met informatie kwam.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:24:44 #54
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98183287
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:02 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Als je theedoek of vaatdoek bedoelt: ja, heel veel bacteriën. Gaan we daar massaal dood aan? Of leren we daar mee leven? Volgens mij dat laatste, alhoewel dat wel langzaam gaat, maar soit.

[..]

Dus je flikkert een vrachtwagen grond in de fabriek en er komt een rookworst uit, of broccoli? Of iets wat wel de voedingswaarde daarvan 'zou moeten hebben', maar er uit ziet als bleke pap.

[..]

Klopt. Net zoals we nu ook al kunnen.
We gaan zeker massaal dood aan ons vaatdoekje. Dat is de zwakke plek in onze voedselketen.

Je gooit geen grond in die fabriek. Je pomp er water in met de benodigde voedingstoffen en pomp het afval water er weer uit.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:27:28 #55
188877 Stupendous76
pi_98183427
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:24 schreef Zeeland het volgende:
[..]
We gaan zeker massaal dood aan ons vaatdoekje. Dat is de zwakke plek in onze voedselketen.

Je gooit geen grond in die fabriek. Je pomp er water in met de benodigde voedingstoffen en pomp het afval water er weer uit.
En waar zit nu de winst voor de mensheid, voor de aarde?
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:28:01 #56
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98183446
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

oh, dus je gaat toch landbouw doen, alleen niet met planten maar met algen.
Zo kun je het wel noemen ja.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:28:46 #57
188877 Stupendous76
pi_98183482
Overigens wel een aardige film als je van Louis de Funès houdt: L'aile ou la cuisse, over de concurrentie tussen een echt Frans restaurant en een moderne (voor toen) fabrikant van voeding.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:34:35 #58
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98183728
quote:
Slotje aub.

Helemaal niet, heb je nooit van besterven gehoord?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:36:08 #59
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98183790
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:27 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

En waar zit nu de winst voor de mensheid, voor de aarde?
De winst zit in het feit dat algen veel sneller groeien dan mais of tarwe. We kunnen dus veel meer monden voeden met slechts een fractie van het zelfde oppervlak. De winst zit hem ook in de controlle die je kunt uitvoeren en de optimaliseringsmogelijkheden.

En vooral: Algen zijn veel efficienter er gaat minder energie verloren in de voedselketen. Je hebt dus minder grondstoffen nodig.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:55:02 #60
188877 Stupendous76
pi_98184532
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:36 schreef Zeeland het volgende:
[..]
De winst zit in het feit dat algen veel sneller groeien dan mais of tarwe. We kunnen dus veel meer monden voeden met slechts een fractie van het zelfde oppervlak. De winst zit hem ook in de controlle die je kunt uitvoeren en de optimaliseringsmogelijkheden.
Lijkt het je niet waarschijnlijk dat er nog meer mensen komen, omdat we nog veel meer voedsel kunnen produceren?
quote:
En vooral: Algen zijn veel efficienter er gaat minder energie verloren in de voedselketen. Je hebt dus minder grondstoffen nodig.
Maar hoe komen we aan die grondstoffen?
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:58:17 #61
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_98184659
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:19 schreef trovey het volgende:

[..]

Je was me voor. }:|
Kijk eens verder naar boven B-).
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:44:08 #62
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98193181
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Lijkt het je niet waarschijnlijk dat er nog meer mensen komen, omdat we nog veel meer voedsel kunnen produceren?

[..]

Maar hoe komen we aan die grondstoffen?
Als je even naar boven scrolt kun je zien dat ik dat al heb uitgelegd.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:01:04 #63
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98193684
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef Zeeland het volgende:

[..]

De voorraad fosfaat is eindig, en daarna?
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:13:30 #64
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98194020
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:01 schreef Erasmo het volgende:

[..]

De voorraad fosfaat is eindig, en daarna?
Ah, I get your point. Nu worden die voorraad aan fosfaat toch ook al aangesproken in de vorm van kunstmest. Daarin zal helemaal niets veranderen, we krijgen er zelfs mogelijkheden bij om efficiënter met fosfaat om te springen. Daarnaast kunnen wij ook fosfaat winnen uit dierlijke mest of menselijke ontlasting op die manier is dit veel duurzamer dan de huidige landbouw.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:17:23 #65
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98194136
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Voospellingen zeggen dat we blijven steken op 9 miljard inwoners. Voedsel is het probleem niet, de landen waar al lang geen honger meer is zijn juist de landen waar de bevolking nauwelijks groeit.
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:55:16 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_98205353
quote:
POOP BURGER: Japanese Researcher Creates Artificial Meat From Human Feces

Some hardcore carnivores have a hard time finding meat alternatives such as soy protein or tofu burgers to be palatable. But non-meat eaters may lose their appetite along with their carnivorous friends over this one – a meat alternative made from HUMAN EXCREMENT. Yep, you heard me correctly — Japanese scientist Mitsyuki Ikeda has developed a “burger” made from soya, steak sauce essence, and protein extracted from human feces. Hit the break for a video explaining the process!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:05:28 #67
45206 Pietverdriet
pi_98205895
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:28 schreef Stupendous76 het volgende:
Overigens wel een aardige film als je van Louis de Funès houdt: L'aile ou la cuisse, over de concurrentie tussen een echt Frans restaurant en een moderne (voor toen) fabrikant van voeding.
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:59:01 #68
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_98220481
quote:
3s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:55 schreef Perrin het volgende:

a meat alternative made from HUMAN EXCREMENT. Yep, you heard me correctly — Japanese scientist Mitsyuki Ikeda has developed a “burger” made from soya, steak sauce essence, and protein extracted from human feces. Hit the break for a video explaining the process!

[ afbeelding ]
Als we het kunnen verzinnen, kunnen we het ooit maken.
In Star Trek is dit principe als mogelijkheid al voorspeld.
Middels de 'replicators' die alles aan boord recycleden.
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:00:47 #69
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_98220586
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:59 schreef fokthesystem het volgende:

Als we het kunnen verzinnen, kunnen we het ooit maken.
In Star Trek is dit principe als mogelijkheid al voorspeld.
Middels de 'replicators' die alles aan boord recycleden.
Maar het is en blijft niet 'the real thing'.
Kijk een digitale kopie van een mp3 of zo van de ene op de andere ssd, dat kan, echter met cellen ligt het gecompliceerder.
Oftewel, misschien brengt het eten van zulk gemaakt voedsel wel nieuwe problemen met zich mee.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:27:48 #70
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98222252
Vissen eten al eeuwen algen, waarom zouden wij dat niet kunnen. Volgens mij is er veel te veel angst voor verandering in voedselproductie. Het kan juist veel beter én gezonder.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:31:08 #71
45206 Pietverdriet
pi_98222468
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:27 schreef Zeeland het volgende:
Vissen eten al eeuwen algen, waarom zouden wij dat niet kunnen. Volgens mij is er veel te veel angst voor verandering in voedselproductie. Het kan juist veel beter én gezonder.
haringen algen laten eten en wij haring eten, veeel lekkerder
pi_98222742
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:16:01 #73
188877 Stupendous76
pi_98225755
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Nee, je zegt dat we water met de benodigde stoffen er in moeten pompen, maar waar haal je die stoffen vandaan om in het water te doen? Want het is niet alsof je dat nu uit een rivier of van de regen krijgt.

=========================================

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

_O-

=========================================

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:27 schreef Zeeland het volgende:
Iets met voedselketen enzo.
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:35:21 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98227018
Als de industrie in staat is om lekker kunstvoedsel aan te bieden dat veilig en gezond is en tegen een lagere prijs dan echt voedsel, dan komt dat vanzelf en verovert dat de markt. Daar hoeft niemand verder iets aan te doen.

De mensen die dan extra geld willen betalen voor echt natuurlijk voedsel zijn daar vrij in, net zoals nu mensen ook vrij zijn om biologisch voedsel te kopen.

Ik denk dat het nog heel moeilijk is om dezelfde kwaliteit te krijgen. Wel denk ik dat als dit voedsel voor veel minder geld geproduceerd kan worden, veel mensen zich eraan zullen wennen, en op den duur dit nepvoedsel lekkerder gaan vinden dan natuurvoedsel. Ik acht het zelfs mogelijk dat mensen 20 jaar later natuurvoedsel 'vies' en 'onhygienisch' gaan vinden, omdat het buiten in de wei gemaakt wordt met water, poep, zonlicht, planten en dieren, in plaats van in een steriele fabriek.

Wellicht is het dus een onvermijdelijke ontwikkeling, jammer zou ik het wel vinden.
The End Times are wild
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:35:52 #75
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_98227055
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:16 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Nee, je zegt dat we water met de benodigde stoffen er in moeten pompen, maar waar haal je die stoffen vandaan om in het water te doen? Want het is niet alsof je dat nu uit een rivier of van de regen krijgt.
Ik heb aangegeven welke stoffen dat zijn (NO3, PO4, CO2) en ook waar we ze vandaan halen. Die stoffen zijn de normale voedingstoffen voor planten en worden ook gebruikt in de reguliere landbouw. Er ontstaat geen extra vraag naar deze stoffen. Daarnaast heb ik ook nog eens aangegeven dat ze recycled kunnen worden uit menselijke of dierlijke ontlasting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')