Is dit werkelijk een vreemd standpunt? Dat ik het makkelijker vind een kleine, zelf-afgebakende groep mensen dood te hebben, dan uit een ontzettend heterogene samenleving mensen moet selecteren die mogen blijven leven? Het tweede impliceert namelijk voor mij dat ik altijd bang zal zijn een aantal eigenschappen te vergeten, een aantal mensen tekort te hebben gedaan.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sorry, maar dat slaat echt helemaal nergens op. Stel dat jij die keuze moet maken. Wat dan? Blijf je dan bij je eerder ingenomen positie? Dat de onrendabelen moeten verdwijnen?
Precies. Een volk van enkel mensen die rendabel willen zijn, zou een kutvolk zijn. Nu zijn we fijn en gevarieerd. Dat zou ik proberen te behouden.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mee eens. Daarom moet je niet louter selecteren op rendabiliteit. Er is meer dan economie en wederopbouw
Volgens mij niet.quote:
Maar hoe doe je dat? Het is toch ontzettend lastig te bepalen wat ons gevarieerde en heterogene gezelschap maakt, in plaats van selecteren welk type burger weinig tot niets bijdraagt aan onze gevarieerde en heterogene samenleving van nu?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Precies. Een volk van enkel mensen die rendabel willen zijn, zou een kutvolk zijn. Nu zijn we fijn en gevarieerd. Dat zou ik proberen te behouden.
Mensen minachten en minder rechten toekennen omdat ze minder nut voor het collectief hebben is onder liberalen populair.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En daar ga je weer: "nut"
Waarom moet een mens "nut" hebben
En wéér gaat het over de economie/economisch nut..quote:Op maandag 13 juni 2011 23:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is dit werkelijk een vreemd standpunt? Dat ik het makkelijker vind een kleine, zelf-afgebakende groep mensen dood te hebben, dan uit een ontzettend heterogene samenleving mensen moet selecteren die mogen blijven leven? Het tweede impliceert namelijk voor mij dat ik altijd bang zal zijn een aantal eigenschappen te vergeten, een aantal mensen tekort te hebben gedaan.
Als ik zeg: onrendabelen moeten verdwijnen, e.g. mensen die langer dan 20 jaar werkloos zijn en een bijstandsuitkering ontvangen, is dat nonetheless een ontzettend zware beslissing, maar elke keer dat ik over straat loop en ergens kinderen zie spelen of mijn vrienden ontmoet, weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik denk dat met een selectieprocedure voor het uitverkoren volk bij iedere burger die je meeneemt en achteraf niet blijkt te mogen, het gevoel hebt te hebben gefaald en beter een jong onschuldig kind in zijn plek had kunnen kiezen.
Owh ja?? En daarom wil je bejaarden en uitkeringstrekkers over de kling jagen??quote:Op maandag 13 juni 2011 23:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Precies. Een volk van enkel mensen die rendabel willen zijn, zou een kutvolk zijn. Nu zijn we fijn en gevarieerd. Dat zou ik proberen te behouden.
flikker toch op met zgn gewetensworsteling.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:32 schreef GSbrder het volgende:
Als ik zeg: onrendabelen moeten verdwijnen, e.g. mensen die langer dan 20 jaar werkloos zijn en een bijstandsuitkering ontvangen, is dat nonetheless een ontzettend zware beslissing, maar elke keer dat ik over straat loop en ergens kinderen zie spelen of mijn vrienden ontmoet, weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Eens. Hoelang hebben we tot we er allemaal aangaan, van het moment dat ik mensen mag kiezen om te redden?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat? Het is toch ontzettend lastig te bepalen wat ons gevarieerde en heterogene gezelschap maakt, in plaats van selecteren welk type burger weinig tot niets bijdraagt aan onze gevarieerde en heterogene samenleving van nu?
Ik vind dat jij je er zelf te makkelijk vanaf maakt met dit topic. Je geeft geen reden waarom een groep moet verdwijnen en kiest simpelweg een groep die het minst rendabel is. Het waarom ontbreekt, en dat maakt deze discussie er ook niet makkelijker op.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is dit werkelijk een vreemd standpunt? Dat ik het makkelijker vind een kleine, zelf-afgebakende groep mensen dood te hebben, dan uit een ontzettend heterogene samenleving mensen moet selecteren die mogen blijven leven? Het tweede impliceert namelijk voor mij dat ik altijd bang zal zijn een aantal eigenschappen te vergeten, een aantal mensen tekort te hebben gedaan.
Als ik zeg: onrendabelen moeten verdwijnen, e.g. mensen die langer dan 20 jaar werkloos zijn en een bijstandsuitkering ontvangen, is dat nonetheless een ontzettend zware beslissing, maar elke keer dat ik over straat loop en ergens kinderen zie spelen of mijn vrienden ontmoet, weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik denk dat met een selectieprocedure voor het uitverkoren volk bij iedere burger die je meeneemt en achteraf niet blijkt te mogen, het gevoel hebt te hebben gefaald en beter een jong onschuldig kind in zijn plek had kunnen kiezen.
Wat is er economisch aan het spelende kinderen of mensen kunnen ontmoeten die ik graag mag?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En wéér gaat het over de economie/economisch nut..
Voor sommigen lijkt dat wel een nieuw soort god.![]()
Oef, geen idee, als dit een hollywood-script was waarschijnlijk 24h?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:37 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Eens. Hoelang hebben we tot we er allemaal aangaan, van het moment dat ik mensen mag kiezen om te redden?
In 2012 (de film) hadden ze een jaartje of vier.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Oef, geen idee, als dit een hollywood-script was waarschijnlijk 24h?
Je geeft aan wie jij zou vermoorden (onrendabelen) en dat je als je spelende kinderen en vrienden ziet dan zou weten dat je de juiste keus gemaakt hebt..quote:Op maandag 13 juni 2011 23:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat is er economisch aan het spelende kinderen of mensen kunnen ontmoeten die ik graag mag?
Geef eens een duidelijke definitie voor politicus.quote:
Er zal iemand moeten zijn voor de zware beslissingen, en de oppermachtige aliens van TS hebben mij uitverkoren. ik had ook kunnen zeggen: iedereen wiens naar met de letter D begint. Maar bejaarden hebben korter te leven, weinig maatschappelijk nut meer, en over het algemeen minder plezier in het leven, door dementie, immobiliteit enzovoorts. Beter dat dan het lieve kleine jongetje daan dat zijn hele leven voor zich heeft.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh ja?? En daarom wil je bejaarden en uitkeringstrekkers over de kling jagen??![]()
![]()
Dat is juist een keuze uit sociaal oogpunt. Hij doodt liever een groep dan dat hij dierbaren, of de toekomst van ons land ziet sterven in dit hypothetische gevalquote:Op maandag 13 juni 2011 23:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je geeft aan wie jij zou vermoorden (onrendabelen) en dat je als je spelende kinderen en vrienden ziet dan zou weten dat je de juiste keus gemaakt hebt..
Noem dat eens niet economisch
1. Je kiest idd economischquote:Op maandag 13 juni 2011 23:41 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Er zal iemand moeten zijn voor de zware beslissingen, en de oppermachtige aliens van TS hebben mij uitverkoren. ik had ook kunnen zeggen: iedereen wiens naar met de letter D begint. Maar bejaarden hebben korter te leven, weinig maatschappelijk nut meer, en over het algemeen minder plezier in het leven, door dementie, immobiliteit enzovoorts. Beter dat dan het lieve kleine jongetje daan dat zijn hele leven voor zich heeft.
Ik ben ook niet zo dat k dan zou zeggen dat ik niet zou kiezen, en om mijn eigen geweten minder te bezwaren, meer mensen te laten sterven.
Als een user door gaat over het economische aspect van mijn keus, verklaar ik dat. Als daar een discussie uit ontstaat, en ik het voornamelijk over de economische gevolgen heb, wil dat niet zeggen dat ik enkel daar aan denk. Hoe graag je dat ook zou willen, om je moreel superieur te voelen
Actief binnen een politieke partij. Eerst de carriere politici - die verpesten de wereld het ergst.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:41 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Geef eens een duidelijke definitie voor politicus.
Ja, heel sociaal hoor, om alleen de ukkies en degenen waar jij van houdt te laten levenquote:Op maandag 13 juni 2011 23:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat is juist een keuze uit sociaal oogpunt. Hij doodt liever een groep dan dat hij dierbaren, of de toekomst van ons land ziet sterven in dit hypothetische geval
Okay, ik zal er verder op in gaan. Ik ben een individu, ik moet een bepaalde keuze maken die ik later, ooit, zal moeten verantwoorden tegen een woedende menigte of waar ik de rest van mijn leven mee in de knoop zal zitten, een leven dat waarschijnlijk niet meer heel erg lang duurt, want ik zou moeilijk met mezelf kunnen leven.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind dat jij je er zelf te makkelijk vanaf maakt met dit topic. Je geeft geen reden waarom een groep moet verdwijnen en kiest simpelweg een groep die het minst rendabel is. Het waarom ontbreekt, en dat maakt deze discussie er ook niet makkelijker op.
Dus je daad is vele malen gruwelijker en je wordt meer geconfronteerd met de negatieve bijgevolgen van een slechte keuze dan met de goede. Je zal moeten leven met de uitverkoren soort, in plaats van met de groep die niet de hinder heeft ondervonden van de genocide.quote:Daarom vind ik mijn insteek ook stukken interessanter. Vooral omdat je allereerst geen genocide pleegt, maar slechts voor een extreem lastige keuze staat. En omdat je meer mensen teleur moet stellen dan de onrendabelen die jij zonder blikken of blozen afschrijft.
Omdat het alternatief is dat mijn vrienden en alle kinderen in Nederland dood zullen zijn.quote:Overigens vind ik jouw opmerking over 'dan weet ik dat de juiste keuze heb gemaakt' nogal misselijkmakend. Temeer omdat je geen reden geeft waarom die mensen dood moeten.
Het bedrijven van politiek vindt plaats op alle lagen in de samenleving.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Actief binnen een politieke partij. Eerst de carriere politici - die verpesten de wereld het ergst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |