De beste en mooiste cultuur is volgens mij nog altijd voortgekomen zonder wat voor overheidssteun dan ook.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd hoe je dan ook kunt redeneren dat gemeenschappen geen vruchten plukt van cultuur.
Juist door de ontwikkeling van cultuur zijn gemeenschappen ontstaan en tot bloei gekomen. Eigenlijk zou elk land zichtzelf moeten verplichten een een bepaald percentage van het bnp aan cultuur te spenderen.
De kaalslag van de kunstensector is gewoon een korte termijns bezuiniging waarvan we totaal niet weten hoe dat op langere termijn gaat uitpakken.
Ik geloof niet dat kunst subsidie nodig heeft om er te zijn.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:46 schreef Basp1 het volgende:
Dan ben ik benieuwd hoe je dan ook kunt redeneren dat gemeenschappen geen vruchten plukt van cultuur.
Juist door de ontwikkeling van cultuur zijn gemeenschappen ontstaan en tot bloei gekomen. Eigenlijk zou elk land zichtzelf moeten verplichten een een bepaald percentage van het bnp aan cultuur te spenderen.
De kaalslag van de kunstensector is gewoon een korte termijns bezuiniging waarvan we totaal niet weten hoe dat op langere termijn gaat uitpakken.
Vaag stukje tekst. Je hebt het over cultuur, gemeenschappen, vruchten. Daar kan ik niks mee. Wees eens wat specifieker.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus omdat ze een te dure band laten komen naar de mening van die grrristen, mag je ze best uitknijpen?quote:Op maandag 13 juni 2011 17:20 schreef kort het volgende:
[..]
http://www.powned.tv/nieu(...)_op_pinkpopbaas.html
wtf
Dus bij de culturele ontwikkelingen in bijvoorbeeld egypte waren en private financieres die de piramides gefinancierd hebben. In het oude rome werd bijvoorbeeld het colloseum ook door private financiers gebouwd.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De beste en mooiste cultuur is volgens mij nog altijd voortgekomen zonder wat voor overheidssteun dan ook.
De piramides werden inderdaad gebouwd zodat men 4000 jaar later in volgepropte bussen hier naartoe af kon reizen om zo wat cultuur op te snuivenquote:Op woensdag 15 juni 2011 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus bij de culturele ontwikkelingen in bijvoorbeeld egypte waren en private financieres die de piramides gefinancierd hebben. In het oude rome werd bijvoorbeeld het colloseum ook door private financiers gebouwd.
Leuk dat je over van gogh begitn, die was toch geheel berooid en heeft bijna geen cent te makken gehad pas na zijn dood hebben sommige mensen flink geld aan zijn kunstwerken verdient.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat kunst subsidie nodig heeft om er te zijn.
Wel ben ik een voorstander van het bieden van podia op kosten van de gemeenschap. Maar de broek moet men toch echt zelf ophouden. Vincent van Gogh had ook geen overheid nodig om te schilderen... Wel een particuliere sponsor om spulletjes te kopen, maar dat is een ander verhaal.
Wat een hoogstaande culturele uiting geef je aan je ongenoegens jegens mijn mening. Spijtig om te contstateren dat je nog niet genoeg bagage hebt om deze discussie ook met woorden en argumenenten te kunnen slechten.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:15 schreef Merkie het volgende:
Ik erger me enorm aan je neerbuigende houding tegenover mensen die een andere mening hebben. Stop daarmee.
Hoezo? Ik ben gewoon niet overtuigd van de noodzaak om culturele uitspattingen te moeten sponsoren. Moet ik me daarvoor verantwoorden?quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een hoogstaande culturele uiting geef je aan je ongenoegens jegens mijn mening. Spijtig om te contstateren dat je nog niet genoeg bagage hebt om deze discussie ook met woorden en argumenenten te kunnen slechten.
Als je hier een discussie wilt voeren wel, anders ben je in mijn optiek gewoon weer de zoveelste droefttoeter die denkt dat hij door een mening ook meteen iets zegt wat ook nog ergens op slaat. Vooral als je dan ook nog eens tegen mensen met een jou niet welgezinde mening gaat zegggen dat ze met de discussie moeten stopppen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:25 schreef Merkie het volgende:
Hoezo? Ik ben gewoon niet overtuigd van de noodzaak om culturele uitspattingen te moeten sponsoren. Moet ik me daarvoor verantwoorden?
En dan gaan die mensen zeiken over die belastingen over het geld dat ze verdienen dankzij het feit dat anderen fors voor hen gelapt hebben. Het is nogal simpel om te doen alsof je dat geld verdienen alleen maar aan jezelf te danken hebt. Het is ook wel erg makkelijk om tegen solidariteit te zijn als je er zelf al van geprofiteerd hebt, als jouw buit binnen is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij is opleiden van de bevolking een investering waar de gemeenschap vruchten van plukt in de vorm van belastingen op inkomens.
Ik weet niet in welke mate dat een investering is, het is ook weer erg simpel om te veronderstellen dat het geen waarde heeft omdat die waarde moeilijk op geld waardeerbaar is. We hebben wel de toegang tot kunst gehad, misschien is dat wel vormend geweest, heeft het onze verbeeldingskracht geholpen, misschien ook niet of was het niet aan anderen besteed. Maar ik vind het wel erg makkelijk om het anderen te ontzeggen als je zelf je voordeel er al mee hebt kunnen doen en alles wat je nu van kunst weet of de beelden die je in je hoofd hebt maar voor vanzelfsprekend aan te nemen. Dat is niet zo, daar heeft de vorige generatie voor gelapt.quote:Dat is dus wel wezenlijk anders dan subsidie van kunst.
Nee die werden door slaven gebouwd. Is op zich wel een beetje vergelijkbaar met belasting afpersen, dat dan weer wel.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus bij de culturele ontwikkelingen in bijvoorbeeld egypte waren en private financieres die de piramides gefinancierd hebben. In het oude rome werd bijvoorbeeld het colloseum ook door private financiers gebouwd.
Na de jaren 50 zijn daar wat nieuwe inzichten over ontstaan.quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee die werden door slaven gebouwd.
1. omdat het een hele dure hobby is, muziekinstrumenten en muziekles kosten nu eenmaal veel geldquote:Ach, er zijn zoveel hobby's die niet gesubsidieerd worden waar niemand over klaagt. Waarom muziekles dan wel snap ik niet.
Mee eens. Wat is kunst en cultuur waard wanneer deze niet beoordeeld wordt op zijn of haar waarde? Dan heb je het eerder over leuke dingen doen voor de samenleving als overheid. Het straatbeeld verfraaien enzo. Kunst en cultuur moet het verdienen om te overleven, niet kunstmatig in leven worden gehouden.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat kunst subsidie nodig heeft om er te zijn.
Wel ben ik een voorstander van het bieden van podia op kosten van de gemeenschap. Maar de broek moet men toch echt zelf ophouden. Vincent van Gogh had ook geen overheid nodig om te schilderen... Wel een particuliere sponsor om spulletjes te kopen, maar dat is een ander verhaal.
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij denkt dat die luie Romeinen zelf het colloseum hebben gebouwd?quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Na de jaren 50 zijn daar wat nieuwe inzichten over ontstaan.
Wat ik niet begrijp is dat er moeilijk gedaan wordt over een mooi cultureel iets, dat een beetje geld kost.. Waarom zou het erg zijn als muzikale vorming de gemeenschap een klein beetje vermogen kost? Er wordt zoveel meer uitgegeven aan onzinnigheden.. en het is niet dat we een derdewereldland zijn ofzo..quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. omdat het een hele dure hobby is, muziekinstrumenten en muziekles kosten nu eenmaal veel geld
2. omdat muzikaal talent erg grillig is verdeeld over de bevolking, het is zonde voor de kindjes van arme ouders wanneer zij dit talent hebben en het niet kunnen benutten. Dat geldt inderdaad voor heel wat meer talenten maar een talent voor bijv. voetbal wordt rap genoeg opgemerkt en die hobby is normaal gesproken nog wel betaalbaar
Natuurlijk hebben heel erg weinig mensen muzikaal talent (ik schat minder dan 10% op basis van mijn ervaring als amateurmuzikant (snaarinstrumenten) en van deze groep heeft weer eenzelfde deel een groot muzikaal talent. Binnen die groep heb je dan weer die paar zeldzame mensen die briljant kunnen componeren. Maar ja, als je wil dat die paar talenten worden ontdekt dan moet je er wel voor zorgen dat iedereen die gemotiveerd is de kans krijgt om het uit te proberen. Je kan wel eventueele als regel invoeren dat je na 1 jaar het A-diploma moet hebben behaald etc. om die subsidie te blijven krijgen om te differentiëren tussen kinderen die gemotiveerd zijn en talent hebben en de rest. Verder vind ik dat er naar het inkomen van de ouders moet worden gekeken. Ouders die een huis van ¤600 000 en een netto-inkomen van ¤75000 kunnen bijv. best zelf die muziekles betalen.
Van Gogh was een psychiatrisch patiënt die te vaak en te veel absint tot zich nam...quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:19 schreef Basp1 het volgende:
Leuk dat je over van gogh begitn, die was toch geheel berooid en heeft bijna geen cent te makken gehad pas na zijn dood hebben sommige mensen flink geld aan zijn kunstwerken verdient.
Is dat zo? Doen ze dat allemaal?quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:
En dan gaan die mensen zeiken over die belastingen over het geld dat ze verdienen dankzij het feit dat anderen fors voor hen gelapt hebben.
Investeren in scholing heeft niets te maken met solidariteit. Dat is iets wat op termijn alleen maar winst oplevert. Alleen al daarom is bezuinigen op scholing idioot (tenzij er idioot veel geld aan uitgegeven wordt).quote:Het is nogal simpel om te doen alsof je dat geld verdienen alleen maar aan jezelf te danken hebt. Het is ook wel erg makkelijk om tegen solidariteit te zijn als je er zelf al van geprofiteerd hebt, als jouw buit binnen is.
Volgens mij gaf ik al aan dat faciliteren wat mij betreft een goede zaak is.quote:Maar bij musea gaat het om de toegankelijkheid en beschikbaarheid van kunst, en dat is een heel ander verhaal.
Dat vind ik iig.quote:
Laat maar, ik heb het al wel weer gezien.quote:Op woensdag 15 juni 2011 20:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is dat zo? Doen ze dat allemaal?
[..]
Investeren in scholing heeft niets te maken met solidariteit. Dat is iets wat op termijn alleen maar winst oplevert. Alleen al daarom is bezuinigen op scholing idioot (tenzij er idioot veel geld aan uitgegeven wordt).
En die onzin over dat geld verdienen niet aan jezelf te danken is, is onzin. Prietpraat.
[..]
Volgens mij gaf ik al aan dat faciliteren wat mij betreft een goede zaak is.
Ik denk niet dat er veel kunstenaars zijn geweest die het zonder een mecenas hebben kunnen stellen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 20:53 schreef DS4 het volgende:
Dat anderen aan zijn werken geld verdiend hebben is niet zo relevant. Mijn stelling was dat kunst geen subsidie nodig heeft om er te zijn.
quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:38 schreef Ixnay het volgende:
Ik snap het ook niet. Kwestie van smaak.
Wel denk ik dat je meer mensen blij maakt met 13 andere hele goeie bands van 100.000 euro per stuk.
Grote naam die niet geweldig live is, inderdaad behoorlijk zonde van het geld imo.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:54 schreef TLC het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat er zo goed is aan Coldplay ?? ik snap het nietof ligt dat nou aan mij
DIt dus.quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:38 schreef Ixnay het volgende:
Ik snap het ook niet. Kwestie van smaak.
Wel denk ik dat je meer mensen blij maakt met 13 andere hele goeie bands van 100.000 euro per stuk.
Gewoon bij Smeets aankloppen in naam van Wet Openbaarheid Bestuur, misschien vallen er nog meer lijken uit de kast...quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Toch ben ik nu erg nieuwsgierig wat een beetje bekende band vraagt voor zo iets. Ik had wel verwacht dat je een 250.000 neer mocht leggen, maar zeker geen 1,3 miljoen. Helaas geen duidelijk lijstje ergens te vinden
Dan moet je eens kijken naar de jaren dat Pinkpop niet uitverkocht raakte...quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:38 schreef Ixnay het volgende:
Ocharme, mijn festival raakt niet uitverkocht. Hoe ga ik dit vertellen aan mijn grote vrienden...quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan moet je eens kijken naar de jaren dat Pinkpop niet uitverkocht raakte...
(en voor een ton heb je bepaald niet veel)
Je snapt hopelijk dat dat voor een commercieel evenement wel degelijk interessant is?quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:37 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ocharme, mijn festival raakt niet uitverkocht. Hoe ga ik dit vertellen aan mijn grote vrienden...![]()
quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Gewoon bij Smeets aankloppen in naam van Wet Openbaarheid Bestuur, misschien vallen er nog meer lijken uit de kast...
Het is toch gewoon een particulier bedrijf? Dan heb je niet veel aan die WOB hoor.quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Gewoon bij Smeets aankloppen in naam van Wet Openbaarheid Bestuur, misschien vallen er nog meer lijken uit de kast...
Verbaast me ook dat Foo Fighters als zo'n grote act worden gezien.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:02 schreef Ringo het volgende:
Voor een ton heb je natuurlijk wel heel veel. Je zal het alleen in een andere hoek moeten zoeken dan bij de "Grote Namen". (. ) En voor een typisch grotepublieksfestival als Pinkpop is dat wat lastig.
Pinkpop is de laatste jaren zéér bewust neergezet als de grote mainstream variant van Lowlands, waar je wel wat sneller kleinere bands tegen zult komen. Dus dan kun je niet aankomen met experimentele Russische gezangen op 3 podia tegelijk.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:02 schreef Ringo het volgende:
Voor een ton heb je natuurlijk wel heel veel. Je zal het alleen in een andere hoek moeten zoeken dan bij de "Grote Namen". (. ) En voor een typisch grotepublieksfestival als Pinkpop is dat wat lastig.
De pinkpop organisatie is geen overheids instantie, dus volgens mij vallen die daarom niet onde de WOB.quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Pinkpop is gewoon een commercieel bedrijf. Die moeten nu eenmaal verkopen. Een BTW-verhoging op cultuur maakt het product van Pinkpop duurder, wat in theorie slecht kan zijn voor de verkoop. Wat mij betreft mag je dan commentaar hebben. Met die verkoop van producten is Pinkpop trouwens heel bewust bezig, ik snap niet waarom je daar zo cynisch over moet doen. Een dergelijke commerciële instelling is veel beter dan al die voetbalclubs die amper mensen naar de stadions trekken en vervolgens - als ze krap bij kas zitten - hun handje ophouden bij de gemeente.quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:37 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ocharme, mijn festival raakt niet uitverkocht. Hoe ga ik dit vertellen aan mijn grote vrienden...![]()
quote:Op donderdag 16 juni 2011 07:19 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Qau programering steken ze altijd magertjes af bij festivals als werchter of rock am ring. Maar pinkpop is natuurlijk ook ingelijfd in het nederlandse MOJO-POLY waarvan ik het vage vermoeden heb dat die de prijzen ook flink opgedreven hebben voor optredende grote artiesten in NL.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:11 schreef Jarno het volgende:
En zo slecht doet Pinkpop het trouwens helemaal niet ivm andere Europese festivals. Er zijn idd behoorlijk magere jaren geweest (zoals ik al aangaf, de jaren zonder echte headliners dus ook!) maar tegenwoordig komen ze weer aardig mee.
Dit, nog maar te zwijgen wat die voetballers kosten om hun show te kunnen opvoeren. Men maakt zich druk om niets. En liever 1000 festivalgangers dan 10 voetbal supporters. Het is een genot om deze vrolijke bende naar Landgraaf te krijgen met het OVquote:Op donderdag 16 juni 2011 08:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Pinkpop is gewoon een commercieel bedrijf. Die moeten nu eenmaal verkopen. Een BTW-verhoging op cultuur maakt het product van Pinkpop duurder, wat in theorie slecht kan zijn voor de verkoop. Wat mij betreft mag je dan commentaar hebben. Met die verkoop van producten is Pinkpop trouwens heel bewust bezig, ik snap niet waarom je daar zo cynisch over moet doen. Een dergelijke commerciële instelling is veel beter dan al die voetbalclubs die amper mensen naar de stadions trekken en vervolgens - als ze krap bij kas zitten - hun handje ophouden bij de gemeente.
[troll]quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:46 schreef Jarno het volgende:
Overigens wordt vandaag in de kamer een voorstel ingediend om het inhuren van werksters en tuinmannen BTW vrij te maken... Daar levert de cultuur sector natuurlijk gráág voor in....
Waarom niet? Dure artiesten wordt natuurlijk doorberekend aan de festivalganger. Smeets kan er ook voor kiezen om geen dure bands te boeken om zodoende de kosten van het toeganskaartje te kunnen drukken.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:40 schreef Nielsch het volgende:
Wat een bizarre tweet van Arie Slob. Ik zie werkelijk geen verband tussen kritiek op de regering enerzijds en een festival organiseren anderzijds.
Vooral voor keesjan en zijn hockeyvrindjes dan kunnen ze weer geodkoper een schoonmaker inhuren. Ow nee dat deden ze altijd al zwart en dan maar zeuren dat ze teveel belastingen betalen en er te weinig inkomsten bij de overheid zijn.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
[troll]
Zo'n BTW vrije schoonmaker is nuttiger dan een BTW ontvangende schilderhippie!
[/troll]
Ik zet dan iig nog troll tags!quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:44 schreef Basp1 het volgende:
Vooral voor keesjan en zijn hockeyvrindjes dan kunnen ze weer geodkoper een schoonmaker inhuren. Ow nee dat deden ze altijd al zwart en dan maar zeuren dat ze teveel belastingen betalen en er te weinig inkomsten bij de overheid zijn.
http://www.pinkpop.org/stat.htmquote:Op donderdag 16 juni 2011 11:43 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom niet? Dure artiesten wordt natuurlijk doorberekend aan de festivalganger. Smeets kan er ook voor kiezen om geen dure bands te boeken om zodoende de kosten van het toeganskaartje te kunnen drukken.
Iemand een inzicht in de prijsontwikkeling van Pinkpop-kaarten?
Je moet ook de bezoekersaantallen af zetten tegen de acts en dan zie je gewoon dat je met een middelmatige programering qau bands niet meer dan 30.000 bezoekers per dag kan trekken, dit tegenover ruim 60.000 per dag. 30.000 extra bezoekers a 75 euro per dag, dat is toch 2.250.000 miljoen per dag extra voor je programering.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:43 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom niet? Dure artiesten wordt natuurlijk doorberekend aan de festivalganger. Smeets kan er ook voor kiezen om geen dure bands te boeken om zodoende de kosten van het toeganskaartje te kunnen drukken.
Als dure bands ervoor zorgen dat je product verkoopt en geen dure bands ervoor zorgen dat je product niet verkoopt, begrijp ik de investering wel. Er zal ongetwijfeld een kosten- batenanalyse zijn gemaakt voordat Coldplay werd geboekt.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:43 schreef Gunner het volgende:
[..]
Puur eigen belang dus, niets meer en niets minder.quote:Op donderdag 16 juni 2011 12:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik ben het dan ook niet eens met het commentaar van Jan Smeets, ik begrijp het echter wel; zijn product wordt duurder en is daardoor wellicht moeilijker te verkopen.
Het gaat zich om de vraag of je er wel/geen subsidies voor mag vragen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:15 schreef Moody het volgende:
Zie het probleem niet zo.
De muziekwereld is gebaseerd op vraag en aanbod. Als Coldplay 1,3 miljoen kan vragen, doen ze dat ook. Prima....
Als Pinkpop 1,3 miljoen wil betalen, ook prima.... De 65.000 bezoekers vonden het blijkbaar ook geen probleem. Tuurlijk stijgen prijzen, maar ¤75,- voor 5 of 6 bands bekijken is niet overpriced. Geen verliezers dus.
We moeten altijd iets hebben om over te zeuren.....
Cultuur kan dus nooit op commerciële basis bestaan? Als iets (veel) geld oplevert, dan is het geen cultuur meer?quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:29 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het gaat zich om de vraag of je er wel/geen subsidies voor mag vragen.
Als deze "marketingmuziek" zoals hoe velen dat graag willen zien zich echt als een dienst wil laten verkopen is het geen cultuur maar dienstverlening.
De grote bands hebben ook een strak marketingplan en een management team achter zich.
Hier mag echt geen belastinggeld naartoe gaan.
Een band die optredens geeft van 1,3 miljoen handelt niet vanuit cultureel belang maar om winst maken als een commercieel winstgevend bedrijf. Ze hebben contracten bij niet onafhankelijke, beursgenoteerde platenlabels.quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Cultuur kan dus nooit op commerciële basis bestaan? Als iets (veel) geld oplevert, dan is het geen cultuur meer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |