Niet van één begin, wel van een begin.quote:
Maar de tijd was toch met de oerknal ontstaan? Dat is het begin van het universum. Daarvoor of daarna was er dus geen tijd. Dan kan je dus ook moeilijk van een cyclisch universum spreken, lijkt me. Als er een cyclisch universum is, dan is er altijd tijd. Of is de tijd die bij de oerknal is ontstaan ruimtetijd? In dat geval is de tijd voor de oerknal dus geen ruimtetijd, maar wel tijd. Als het wel tijd is, zou ik de vraag willen stellen: hoe is de tijd ontstaan? (waarmee ik dus niet de ruimtetijd bedoel)quote:
Ja. Daar begint Duitsland. En daar begin dus ook een cirkel, als je de grens tussen "buiten" en "binnen" doorkruist.quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:30 schreef morg78 het volgende:
[..]
Het land "begint" bij de grens, maar Duitsland begint niet méér bij het stuk waar jij de grens oversteekt dan bij grenssteen X in het zuidoosten van Beieren. He, gefeliciteerd, je hebt het snijpunt van jouw route en de grens gevonden!
Ik zei dan ook:quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:50 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Maar de tijd was toch met de oerknal ontstaan? Dat is het begin van het universum.
De oerknaltheorie komt voort uit het feit dat we lijken waar te nemen dat het universum uitdijt. Terug rekenend in de tijd geeft dit iets wat we een "oerknal" noemen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:24 schreef Haushofer het volgende:
Stel dat we zouden waarnemen dat de materiedichtheid in ons universum impliceert dat volgens de Friedmanvergelijkingen we in een statisch of cyclisch universum leven.
In het geval van een cyclisch universum heb je dus geen oerknal, dat lijkt me nogal evident.quote:Als er een cyclisch universum is, dan is er altijd tijd. Of is de tijd die bij de oerknal is ontstaan ruimtetijd? In dat geval is de tijd voor de oerknal dus geen ruimtetijd, maar wel tijd. Als het wel tijd is, zou ik de vraag willen stellen: hoe is de tijd ontstaan? (waarmee ik dus niet de ruimtetijd bedoel)
Jawel, een lijn kun je parametriseren als [0,1]. Als je dan een oriëntatie aanlegt, dan kun je 0 als begin zien en 1 als einde. Zonder oriëntatie heb je twee keuzes.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:52 schreef SingleCoil het volgende:
Maar waarom zo ingewikkeld? Een lijn heeft ook geen begin en geen einde.
De oerknal is toch inmiddels wel een geaccepteerd fenomeen binnen de natuurkunde? Anders zou het niet in schoolboeken mogen staan. In dat geval komen we weer terug bij 'hoe kan iets uit niets ontstaan', als er dus voor de oerknal niets was. Waarmee ik niet wil stellen dat er perse voor de oerknal niets was, maar als er voor de oerknal iets was, dan bevestigt dat alleen maar dat er buiten de ruimtetijd ook nog causaliteit optreed. Als er buiten de ruimtetijd ook nog causaliteit optreed dan is de vraag relevant hoe iets er altijd kan zijn, als er in die altijd soms geen tijd meer is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zei dan ook:
[..]
De oerknaltheorie komt voort uit het feit dat we lijken waar te nemen dat het universum uitdijt. Terug rekenend in de tijd geeft dit iets wat we een "oerknal" noemen.
[..]
In het geval van een cyclisch universum heb je dus geen oerknal, dat lijkt me nogal evident.
Wat is het verschil?quote:
Dat is de vraag: wat was er voor de oerknal?quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:00 schreef naatje_1 het volgende:
In dat geval komen we weer terug bij 'hoe kan iets uit niets ontstaan', als er dus voor de oerknal niets was.
Een lijnstuk verbindt 2 punten met elkaar, een lijn loopt oneindig door. Als je een van een lijn kunt zeggen dat er een begin en een einde is, dan kan dat van een cirkel ook.quote:
wat ik mij af vraag is of jij het ontstaan van god dan ook kan verklaren?quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:50 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Maar de tijd was toch met de oerknal ontstaan? Dat is het begin van het universum. Daarvoor of daarna was er dus geen tijd. Dan kan je dus ook moeilijk van een cyclisch universum spreken, lijkt me. Als er een cyclisch universum is, dan is er altijd tijd. Of is de tijd die bij de oerknal is ontstaan ruimtetijd? In dat geval is de tijd voor de oerknal dus geen ruimtetijd, maar wel tijd. Als het wel tijd is, zou ik de vraag willen stellen: hoe is de tijd ontstaan? (waarmee ik dus niet de ruimtetijd bedoel)
Dat dusquote:Op woensdag 15 juni 2011 17:04 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Een lijnstuk verbindt 2 punten met elkaar, een lijn loopt oneindig door. Als je een van een lijn kunt zeggen dat er een begin en een einde is, dan kan dat van een cirkel ook.
Als iets cyclisch is dan kan je inderdaad elk punt als begin bestempelen, maar dat is wat anders dan zeggen dat er een chronologisch begin is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie het verschil niet. Een en één zijn voor mij hetzelfde. Zoals ik zei, een begin geeft een geprefereerd punt aan. Anders kan ik elk punt wel als "begin" bestempelen.
wat is het begin van eeuwig?quote:
Ok, dan identificeer je een lijn dus met R = ( -oo, + oo). In dat geval ben ik het met je eensquote:Op woensdag 15 juni 2011 17:04 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Een lijnstuk verbindt 2 punten met elkaar, een lijn loopt oneindig door. Als je een van een lijn kunt zeggen dat er een begin en een einde is, dan kan dat van een cirkel ook.
Zo ver ben ik nooit gekomen.quote:
Dat is te simpel gedacht. Sterker nog alle gesloten figuren of het nu cirkels, driehoeken of vierkanten zijn hebben geen begin of eind zolang je de omtrek blijft volgen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:10 schreef AggaNaggA het volgende:
De cirkel begint wanneer je pen papier raakt, Punt
Denk je niet eerder dat 'iets uit niets' kan ontstaan in 'iets wat altijd is' ?
Maar waarom is Utrecht dan het beginpunt? Dat is volkomen subjectief, en bepaald door conventie. En als zodanig is het onvoldoende om geldig te zijn in een wetenschap die uit gaat van objectieve zaken, zoals de fysica.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:54 schreef SingleCoil het volgende:
Als je over dezelfde lijn gaat kom je op hetzelfde punt uit. Wat is je probleem? Als je met de trein van Rotterdam naar Apeldoorn gaat kom je langs Utrecht, daar is toch ook niemand het over oneens? En je weet ook precies waar Utrecht beginten waar het eindigt.
Ik denk dat je er nog even goed over na moet denken. Je zit teveel vast in je Aristoteliaanse patroon.
Natuurlijk, dat is heel goed mogelijk. In dat geval vraag ik mij of wat dat altijd is. Ik denk zelf persoonlijk dat materie gevormd is uit iets wat altijd is. Dat wat altijd is, is geen materie. Ik denk dat iets wat geen materie is, niet onderhevig is aan enige vorm van causaliteit.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:10 schreef AggaNaggA het volgende:
De cirkel begint wanneer je pen papier raakt, Punt
Denk je niet eerder dat 'iets uit niets' kan ontstaan in 'iets wat altijd is' ?
Utrecht is niet het beginpunt. Waar de trein Utrecht binnenrijdt is het begin van Utrecht.quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar waarom is Utrecht dan het beginpunt? Dat is volkomen subjectief, en bepaald door conventie. En als zodanig is het onvoldoende om geldig te zijn in een wetenschap die uit gaat van objectieve zaken, zoals de fysica.
Dat wat altijd is, is ook altijd al geweest en zal ook altijd blijven zijn, daarbuiten is er niks maar behoort tot het al omvattende alles wat er wel is want er is geen binnenkant zonder buitenkant. Met wiskunde kunnen we een benadering van die waarheid aanschouwen maar omdat het maar een benadering is kunnen we het niet met zekerheid voor waar nemen. Wiskunde is niet alles, ook al lijkt dat zo te zijn, 1 + 1 = 2 maar kan net zo goed 11 zijn, ligt maar net aan de afspraken en contextquote:Op donderdag 16 juni 2011 14:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is heel goed mogelijk. In dat geval vraag ik mij of wat dat altijd is. Ik denk zelf persoonlijk dat materie gevormd is uit iets wat altijd is. Dat wat altijd is, is geen materie. Ik denk dat iets wat geen materie is, niet onderhevig is aan enige vorm van causaliteit.
MOOI !!quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:49 schreef naatje_1 het volgende:
Ik vind trouwens de flatlanders voor dit vraagstuk ook interessant.
Stel jij creëert een cirkel, zet daar een flatlander op. Deze flatlander zal concluderen dat de cirkel altijd bestaat. Echter, ik heb de cirkel getekend. Bovendien besta ik niet voor een flatlander, want als ik in hun wereld kom, dan ga ik binnen, eerst klein dan groot en vervolgens ga ik weer weg:
(.) (...) (.....) (...) (.)
Het zal net lijken alsof ik zomaar uit het niets hun wereld binnentrad. Maar ik besta niet voor hun, want ze kunnen mij niet observeren, omdat ze beperkt zijn tot hun eigen cirkel. Ze kunnen niet naar boven kijken, om te zien of daar iets is, want er is geen boven. Sceptische flatlanders zullen daardoor concluderen dat het slechts hallucinaties zijn en andere flatlanders zullen concluderen dat er iets als een god is. Ik heb helemaal geen bovennatuurlijke krachten. Enkel voor hun wereld is het bovennatuurlijk.
Als je met de auto Utrecht binnenrijdt heb je dus een ander beginpunt (verschillende beginpunten zelfs, afhankelijk van hoe je Utrecht binnenrijdt). Het is zo dus onmogelijk om één begin aan te wijzen, dat voor iedereen gelijk is.quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Utrecht is niet het beginpunt. Waar de trein Utrecht binnenrijdt is het begin van Utrecht.
Dan ken je deze vast ook wel, http://www.tenthdimension.com/quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:49 schreef naatje_1 het volgende:
Stel jij creëert een cirkel, zet daar een flatlander op. Deze flatlander zal concluderen dat de cirkel altijd bestaat. Echter, ik heb de cirkel getekend. Bovendien besta ik niet voor een flatlander, want als ik in hun wereld kom, dan ga ik binnen, eerst klein dan groot en vervolgens ga ik weer weg:
Het zal net lijken alsof ik zomaar uit het niets hun wereld binnentrad. Maar ik besta niet voor hun, want ze kunnen mij niet observeren, omdat ze beperkt zijn tot hun eigen cirkel. Ze kunnen niet naar boven kijken, om te zien of daar iets is, want er is geen boven. Sceptische flatlanders zullen daardoor concluderen dat het slechts hallucinaties zijn en andere flatlanders zullen concluderen dat er iets als een god is. Ik heb helemaal geen bovennatuurlijke krachten. Enkel voor hun wereld is het bovennatuurlijk.
Kijk ook eens hier, Kaluza-Klein theorie, een erg belangrijk aspect wat ook in snaartheorie wordt toegepast.quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:49 schreef naatje_1 het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |