Dit is niet waar. Stel dat we zouden waarnemen dat de materiedichtheid in ons universum impliceert dat volgens de Friedmanvergelijkingen we in een statisch of cyclisch universum leven, dan zou je de conclusie trekken dat het universum "altijd bestaan heeft"; de Friedmanvergelijkingen vertellen je waarom.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:33 schreef naatje_1 het volgende:
Hoe het natuurlijke altijd kan bestaan, is eveneens geen kwestie van de natuurkunde, want de natuurkunde houdt eigenlijk op waar de tijd stopt, of, in ieder geval de ruimtetijd. De natuurkunde kan onze natuur beschrijven. Het natuurlijke daarbuiten kan lastig worden onderzocht, omdat wij deze niet kunnen waarnemen. Met waarnemen bedoel ik niet alleen zien, maar ook meten.
Ok, stel dat je de conclusie kan trekken dat het universum, dus de natuur, altijd bestaan heeft. Hoe? Je begint met 0 en eindigt met 0, wat weer het begin is van een nieuw universum. Dat is wat ik begrepen had. Dan hebben we dus een cyclisch universum geconstateerd. Hoe kan een cyclisch universum bestaan? Dat het bestaat, oké, maar hoe?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Stel dat we zouden waarnemen dat de materiedichtheid in ons universum impliceert dat volgens de Friedmanvergelijkingen we in een statisch of cyclisch universum leven, dan zou je de conclusie trekken dat het universum "altijd bestaan heeft"; de Friedmanvergelijkingen vertellen je waarom.
Dat vind ik nogal een raar standpunt. Is dan alle theoretische natuurkunde geen natuurkunde?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:33 schreef naatje_1 het volgende:
Hoe het natuurlijke altijd kan bestaan, is eveneens geen kwestie van de natuurkunde, want de natuurkunde houdt eigenlijk op waar de tijd stopt, of, in ieder geval de ruimtetijd. De natuurkunde kan onze natuur beschrijven. Het natuurlijke daarbuiten kan lastig worden onderzocht, omdat wij deze niet kunnen waarnemen. Met waarnemen bedoel ik niet alleen zien, maar ook meten.
Die theoretische natuurkunde is gefundeert met een aantal waarneembare bewijzen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal een raar standpunt. Is dan alle theoretische natuurkunde geen natuurkunde?
Kuchzwartemateriekuchkuchkuchquote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Die theoretische natuurkunde is gefundeert met een aantal waarneembare bewijzen.
quote:
quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:33 schreef naatje_1 het volgende:
Even nog waarom een (ontbrekende) religieuze overtuiging van belang kan zijn:
Hoe het natuurlijke is ontstaan, is niet te verklaren binnen de natuurkunde van nu en evenmin binnen de natuurkunde van later. Immers, natuurkunde gaat over de natuur. Je kan wel op zoek naar het begin van dat natuurlijke en hoe dat is gegaan, maar dat zegt nog niets over het ontstaan van het natuurlijke.
Daarom is dit geen vraag voor de wetenschap. Sommige religies denken er een antwoord op te hebben. Een mogelijk antwoord is: mijn god is niet natuurlijk, dus die kan het natuurlijke creëren. Echter, dat is een te simplistisch antwoord op dit vraagstuk, dat vind ik zelfs als theïst. Vandaar dat ik de atheïsten vraag om hun visie hier op te geven. Met atheïsten bedoel ik, zij die niet van mening zijn dat God de natuur gecreëerd heeft.
Een mogelijk theïstisch antwoord, die niet simplistisch is, kan bijvoorbeeld gevonden worden in De Silmarillion van Tolkien.
Leuk en aardig, maar het is nog niet gemeten. En dan zouden andere delen van de wetenschap ook geen natuurkunde zijn, bijvoorbeeld de atoomtheorie voordat die werd bewezen.quote:
Omdat het volgt uit je vergelijkingenquote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:26 schreef naatje_1 het volgende:
Dan hebben we dus een cyclisch universum geconstateerd. Hoe kan een cyclisch universum bestaan? Dat het bestaat, oké, maar hoe?
Als verklaard zou worden hoe het kan bestaan. Even een vergelijking:quote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat het volgt uit je vergelijkingenDaarbuiten zou ik niet weten wat voor verklaring je zou moeten geven. Aan wat voor verklaring zat je zelf te denken? Wanneer zou je tevreden zijn?
Gisteren bestond (of bestaat)quote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:59 schreef naatje_1 het volgende:
Als verklaard zou worden hoe het kan bestaan. Even een vergelijking:
Mijn raam bestaat. Hoe kan mijn raam bestaan? Doordat het gemaakt werd in de fabriek.
Een oneindig universum bestaat. Hoe kan het oneindige universum bestaan? Doordat...
Moet je dat niet iets afzwakken tot:quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:24 schreef Haushofer het volgende:
Dit is niet waar. Stel dat we zouden waarnemen dat de materiedichtheid in ons universum impliceert dat volgens de Friedmanvergelijkingen we in een statisch of cyclisch universum leven, dan zou je de conclusie trekken dat het universum "altijd bestaan heeft"; de Friedmanvergelijkingen vertellen je waarom.
Ik denk dat als het universum zo begrensd, defineerbaar en begrijpelijk was als een raam, dat we het antwoord op deze vraag lang geleden al ontdekt hadden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:59 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Mijn raam bestaat. Hoe kan mijn raam bestaan? Doordat het gemaakt werd in de fabriek.
Een oneindig universum bestaat. Hoe kan het oneindige universum bestaan? Doordat...
Dat.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 21:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Moet je dat niet iets afzwakken tot:
De Friedmanvergelijkingen laten zien dat zulks overeenstemt met een cyclisch universum, maar kan niet aangeven waarom het zo moet zijn en of er nog andere mogelijkheden zijn.
En het geeft geen antwoord op de vraag waarom het universum er is (al dan niet cyclisch)
"Iets uit niets" blijft een overtreding van het causaliteits wetten (deeltjes die in het vacuum ontstaan, ontstaan niet uit niets, vacuum heeft nogal een hoop eigenschappen)
Verwar niets niet met vacuum.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 21:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De Friedmanvergelijkingen laten zien dat zulks overeenstemt met een cyclisch universum, maar kan niet aangeven waarom het zo moet zijn en of er nog andere mogelijkheden zijn.
En het geeft geen antwoord op de vraag waarom het universum er is (al dan niet cyclisch)
"Iets uit niets" blijft een overtreding van het causaliteits wetten (deeltjes die in het vacuum ontstaan, ontstaan niet uit niets, vacuum heeft nogal een hoop eigenschappen)
Dan kom je op de aloude vraag "waarom is het universum zoals het is" en "waarom is het er überhaupt"? Dat ben ik met je eens; dat soort vragen beantwoordt de wetenschap tot nu toe niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 21:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe. Als fysicus zie ik causaliteit als inherente eigenschap van ruimtetijd. Zonder ruimtetijd ("niets") zou ik niet weten wat causaliteit zou moeten betekenen.quote:"Iets uit niets" blijft een overtreding van het causaliteits wetten (deeltjes die in het vacuum ontstaan, ontstaan niet uit niets, vacuum heeft nogal een hoop eigenschappen)
Maar je hebt het over een cyclisch universum. Dat heeft per definitie geen begin.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:59 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het heeft eerder een oneindig aantal begin/eindpunten.quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar je hebt het over een cyclisch universum. Dat heeft per definitie geen begin.
Hoe kan iets geen begin hebben?quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar je hebt het over een cyclisch universum. Dat heeft per definitie geen begin.
Cirkels hebben bijvoorbeeld geen "begin".quote:
Dan ben je maar de helft van de cirkel rond gegaan, dat noem ik nou niet echt "het einde"quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:36 schreef SingleCoil het volgende:
Teken een cirkel
Teken nu een lijn die door het middelpunt van de cirkel loopt
Kies een punt buiten de cirkel
Volg de lijn in de richting van de cirkel
Je komt nu vanzelf bij het begin van de cirkel
Volg de lijn verder en je komt bij het midden van de cirkel
Volg de lijn nog verder en je komt bij het einde van de cirkel.
Zo moeilijk is het allemaal niet
Als je de cirkel in R2 embed niet, natuurlijk. Dat lijkt me nogal triviaal. Als je dat niet doet, dan kun je geen begin en eind aanwijzen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:36 schreef SingleCoil het volgende:
Teken een cirkel
Teken nu een lijn die door het middelpunt van de cirkel loopt
Kies een punt buiten de cirkel
Volg de lijn in de richting van de cirkel
Je komt nu vanzelf bij het begin van de cirkel
Volg de lijn verder en je komt bij het midden van de cirkel
Volg de lijn nog verder en je komt bij het einde van de cirkel.
Zo moeilijk is het allemaal niet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |