Als iets cyclisch is dan kan je inderdaad elk punt als begin bestempelen, maar dat is wat anders dan zeggen dat er een chronologisch begin is.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie het verschil niet. Een en één zijn voor mij hetzelfde. Zoals ik zei, een begin geeft een geprefereerd punt aan. Anders kan ik elk punt wel als "begin" bestempelen.
wat is het begin van eeuwig?quote:
Ok, dan identificeer je een lijn dus met R = ( -oo, + oo). In dat geval ben ik het met je eensquote:Op woensdag 15 juni 2011 17:04 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Een lijnstuk verbindt 2 punten met elkaar, een lijn loopt oneindig door. Als je een van een lijn kunt zeggen dat er een begin en een einde is, dan kan dat van een cirkel ook.
Zo ver ben ik nooit gekomen.quote:
Dat is te simpel gedacht. Sterker nog alle gesloten figuren of het nu cirkels, driehoeken of vierkanten zijn hebben geen begin of eind zolang je de omtrek blijft volgen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:10 schreef AggaNaggA het volgende:
De cirkel begint wanneer je pen papier raakt, Punt
Denk je niet eerder dat 'iets uit niets' kan ontstaan in 'iets wat altijd is' ?
Maar waarom is Utrecht dan het beginpunt? Dat is volkomen subjectief, en bepaald door conventie. En als zodanig is het onvoldoende om geldig te zijn in een wetenschap die uit gaat van objectieve zaken, zoals de fysica.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:54 schreef SingleCoil het volgende:
Als je over dezelfde lijn gaat kom je op hetzelfde punt uit. Wat is je probleem? Als je met de trein van Rotterdam naar Apeldoorn gaat kom je langs Utrecht, daar is toch ook niemand het over oneens? En je weet ook precies waar Utrecht beginten waar het eindigt.
Ik denk dat je er nog even goed over na moet denken. Je zit teveel vast in je Aristoteliaanse patroon.
Natuurlijk, dat is heel goed mogelijk. In dat geval vraag ik mij of wat dat altijd is. Ik denk zelf persoonlijk dat materie gevormd is uit iets wat altijd is. Dat wat altijd is, is geen materie. Ik denk dat iets wat geen materie is, niet onderhevig is aan enige vorm van causaliteit.quote:Op donderdag 16 juni 2011 13:10 schreef AggaNaggA het volgende:
De cirkel begint wanneer je pen papier raakt, Punt
Denk je niet eerder dat 'iets uit niets' kan ontstaan in 'iets wat altijd is' ?
Utrecht is niet het beginpunt. Waar de trein Utrecht binnenrijdt is het begin van Utrecht.quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar waarom is Utrecht dan het beginpunt? Dat is volkomen subjectief, en bepaald door conventie. En als zodanig is het onvoldoende om geldig te zijn in een wetenschap die uit gaat van objectieve zaken, zoals de fysica.
Dat wat altijd is, is ook altijd al geweest en zal ook altijd blijven zijn, daarbuiten is er niks maar behoort tot het al omvattende alles wat er wel is want er is geen binnenkant zonder buitenkant. Met wiskunde kunnen we een benadering van die waarheid aanschouwen maar omdat het maar een benadering is kunnen we het niet met zekerheid voor waar nemen. Wiskunde is niet alles, ook al lijkt dat zo te zijn, 1 + 1 = 2 maar kan net zo goed 11 zijn, ligt maar net aan de afspraken en contextquote:Op donderdag 16 juni 2011 14:16 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is heel goed mogelijk. In dat geval vraag ik mij of wat dat altijd is. Ik denk zelf persoonlijk dat materie gevormd is uit iets wat altijd is. Dat wat altijd is, is geen materie. Ik denk dat iets wat geen materie is, niet onderhevig is aan enige vorm van causaliteit.
MOOI !!quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:49 schreef naatje_1 het volgende:
Ik vind trouwens de flatlanders voor dit vraagstuk ook interessant.
Stel jij creëert een cirkel, zet daar een flatlander op. Deze flatlander zal concluderen dat de cirkel altijd bestaat. Echter, ik heb de cirkel getekend. Bovendien besta ik niet voor een flatlander, want als ik in hun wereld kom, dan ga ik binnen, eerst klein dan groot en vervolgens ga ik weer weg:
(.) (...) (.....) (...) (.)
Het zal net lijken alsof ik zomaar uit het niets hun wereld binnentrad. Maar ik besta niet voor hun, want ze kunnen mij niet observeren, omdat ze beperkt zijn tot hun eigen cirkel. Ze kunnen niet naar boven kijken, om te zien of daar iets is, want er is geen boven. Sceptische flatlanders zullen daardoor concluderen dat het slechts hallucinaties zijn en andere flatlanders zullen concluderen dat er iets als een god is. Ik heb helemaal geen bovennatuurlijke krachten. Enkel voor hun wereld is het bovennatuurlijk.
Als je met de auto Utrecht binnenrijdt heb je dus een ander beginpunt (verschillende beginpunten zelfs, afhankelijk van hoe je Utrecht binnenrijdt). Het is zo dus onmogelijk om één begin aan te wijzen, dat voor iedereen gelijk is.quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Utrecht is niet het beginpunt. Waar de trein Utrecht binnenrijdt is het begin van Utrecht.
Dan ken je deze vast ook wel, http://www.tenthdimension.com/quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:49 schreef naatje_1 het volgende:
Stel jij creëert een cirkel, zet daar een flatlander op. Deze flatlander zal concluderen dat de cirkel altijd bestaat. Echter, ik heb de cirkel getekend. Bovendien besta ik niet voor een flatlander, want als ik in hun wereld kom, dan ga ik binnen, eerst klein dan groot en vervolgens ga ik weer weg:
Het zal net lijken alsof ik zomaar uit het niets hun wereld binnentrad. Maar ik besta niet voor hun, want ze kunnen mij niet observeren, omdat ze beperkt zijn tot hun eigen cirkel. Ze kunnen niet naar boven kijken, om te zien of daar iets is, want er is geen boven. Sceptische flatlanders zullen daardoor concluderen dat het slechts hallucinaties zijn en andere flatlanders zullen concluderen dat er iets als een god is. Ik heb helemaal geen bovennatuurlijke krachten. Enkel voor hun wereld is het bovennatuurlijk.
Kijk ook eens hier, Kaluza-Klein theorie, een erg belangrijk aspect wat ook in snaartheorie wordt toegepast.quote:Op donderdag 16 juni 2011 14:49 schreef naatje_1 het volgende:
Tja. Dat probleem heb je natuurlijk ook met bijvoorbeeld een lijnstuk: ook dat heeft meer dan 1 beginpunt. Toch leidt dat in de praktijk niet tot problemen. Net zo min als dat in Utrecht tot problemen leidt. Dubbelzinnigheid is kennelijk geen goed kriterium.quote:Op donderdag 16 juni 2011 15:12 schreef M.rak het volgende:
[..]
Als je met de auto Utrecht binnenrijdt heb je dus een ander beginpunt (verschillende beginpunten zelfs, afhankelijk van hoe je Utrecht binnenrijdt). Het is zo dus onmogelijk om één begin aan te wijzen, dat voor iedereen gelijk is.
Je kan natuurlijk wel zeggen dat een bepaald punt het begin is, maar als iemand anders een ander punt als begin noemt heb je daar niet veel aan.
Een lijnstuk heeft een begin en een eind, die staan vast (het enige wat mogelijk is, is om deze twee om te wisselen). Utrecht, de Noordzee en een cirkel hebben allemaal geen duidelijk begin- of eindpunt. Je zegt dat het in de praktijk niet tot problemen leidt, maar dat komt omdat in de praktijk er altijd een context is. Als je in de trein zit en zegt 'hier begint Utrecht', is het voor iedereen duidelijk wat je bedoelt. Toch is dat niet hét begin van Utrecht.quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Tja. Dat probleem heb je natuurlijk ook met bijvoorbeeld een lijnstuk: ook dat heeft meer dan 1 beginpunt. Toch leidt dat in de praktijk niet tot problemen. Net zo min als dat in Utrecht tot problemen leidt. Dubbelzinnigheid is kennelijk geen goed kriterium.
Waar begint de Noordzee eigenlijk?
We zijn nu in Nederland, als je op het middelpunt van een cirkel ben, dan ben je in de cirkel. Het begin en eind van de cirkel wordt dan gedefinieerd als het binnentreden en uittreden van de cirkel. Als je van buiten Nederland in Nederland komt, dan zeg je dat dat het begin is. Als je van buiten de cirkel in de cirkel gaat, dan zeg je dat dat het begin is. De cirkel zelf, of überhaupt een gesloten figuur, heeft geen gedefinieerd begin of eind.quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:24 schreef M.rak het volgende:
[..]
Een lijnstuk heeft een begin en een eind, die staan vast (het enige wat mogelijk is, is om deze twee om te wisselen). Utrecht, de Noordzee en een cirkel hebben allemaal geen duidelijk begin- of eindpunt. Je zegt dat het in de praktijk niet tot problemen leidt, maar dat komt omdat in de praktijk er altijd een context is. Als je in de trein zit en zegt 'hier begint Utrecht', is het voor iedereen duidelijk wat je bedoelt. Toch is dat niet hét begin van Utrecht.
Het punt is dat een cirkel 1-dimensionaal is, en je geen 2-dimensionale embedding nodig hebt om een cirkel te definieren. Dat geldt ook voor de algemene relativiteitstheorie en kosmologie: kromming wordt intrinsiek gedefinieerd (een cirkel is dan wiskundig gezien ook niet gekromd, hoewel je naief gezien vanuit de embedding anders zou kunnen denken).quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:54 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
We zijn nu in Nederland, als je op het middelpunt van een cirkel ben, dan ben je in de cirkel. Het begin en eind van de cirkel wordt dan gedefinieerd als het binnentreden en uittreden van de cirkel. Als je van buiten Nederland in Nederland komt, dan zeg je dat dat het begin is. Als je van buiten de cirkel in de cirkel gaat, dan zeg je dat dat het begin is. De cirkel zelf, of überhaupt een gesloten figuur, heeft geen gedefinieerd begin of eind.
Hoezo is een cirkel 1-dimensionaal? Je hebt toch niet alleen lengte?quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het punt is dat een cirkel 1-dimensionaal is, en je geen 2-dimensionale embedding nodig hebt om een cirkel te definieren. Dat geldt ook voor de algemene relativiteitstheorie en kosmologie: kromming wordt intrinsiek gedefinieerd (een cirkel is dan wiskundig gezien ook niet gekromd, hoewel je naief gezien vanuit de embedding anders zou kunnen denken).
Een cirkel is een lijnstuk (A,B) waarbij je A en B identificeert. Ik kan een coordinaatsysteem aanleggen waarbij ik 1 getal nodig heb om de plek op de cirkel aan te geven. Dat getal noem ik de hoek theta, wat tussen 0 en 2*pi ligt (formeel gezien moet je 2 zogenaamde "charts" aanleggen omdat je een discontinuïteit hebt als je van 0-e naar 0+e gaat waarbij e infinitesimaal is).quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:14 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hoezo is een cirkel 1-dimensionaal? Je hebt toch niet alleen lengte?
Ceci n'est pas une pipe!quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een cirkel is een lijnstuk (A,B) waarbij je A en B identificeert. Ik kan een coordinaatsysteem aanleggen waarbij ik 1 getal nodig heb om de plek op de cirkel aan te geven. Dat getal noem ik de hoek theta, wat tussen 0 en 2*pi ligt (formeel gezien moet je 2 zogenaamde "charts" aanleggen omdat je een discontinuïteit hebt als je van 0-e naar 0+e gaat waarbij e infinitesimaal is).
Ik heb slechts 1 coordinaat nodig, dus een cirkel is een 1-dimensionale variëteit.
Als een cirkel 2-dimensionaal zou zijn, dan zou ik twee coordinaten nodig hebben om een plek op de cirkel aan te wijzen. Dan zou een lijnstuk ook 2-dimensionaal moeten zijn. Dat lijkt me niet
Maar zoals ik zei: dit soort geometrische constructies gebeuren intrinsiek. De embedding die je gebruikt om er een plaatje van te maken is in veel gevallen verraderlijk.
Zo is een donut, oftewel een torus:
[ afbeelding ]
ook vlak, hoewel het ding er gekromd uitzietDat komt omdat je die kromming intrinsiek definieert. Je kunt het ook extrinsiek doen, overigens. Dan gebruik je expliciet de embedding. Maar dat hoeft niet
![]()
Dat is ook de reden waarom we over een gekromd universum kunnen spreken zonder aan te nemen dat het universum ingebed is in een hoger-dimensionaal iets.
Je doet dat door te kijken hoe een vectororiëntatie verandert als je em transporteert langs een gesloten lus. Het ding wat dit beschrijft heet de "Riemann tensor".quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:39 schreef SingleCoil het volgende:
Hoe definieer je dan "gekromd", als je dat intrinsiek doet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |