abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98217488
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Als het waar is wat je vertelt, dan zijn de moslims in Nederland niet op de hoogte van wat voor soort vlees ze krijgen.
in het geval van kebab met een beetje pech varken c_/
pi_98217637
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:09 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

onderbouwd ook, dat dit onzin is. Hoezo is dit onzin?
Je haalt er dingen bij die gewoon suf zijn. China, om maar es wat te noemen. Waar is jouw pc gemaakt denk je. In nederland?
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:15:54 #103
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98217820
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Er was zelfs een land dat nl halal vlees niet meer importeert omdat het niet halal genoeg is.

Ik ben voor een zo humaan mogelijke slachting. Verdoving kan daar een onderdeel van zijn.
Dus, als die verdoving gebeurt met een machine, waardoor het milieu wordt vervuild, dan is dat geen probleem? Maar als het zonder verdoving gebeurd, met primitief gereedschap, dan is het ineens een probleem? Dat is toch hypocriet? Bovendien gaat het milieu niet alleen om de toekomst van het dier, maar ook om die van de mens en dat zou toch een valide genoeg argument moeten zijn om vervuilende productie te stoppen. Met verdoofd slachten nu krijgen we een paar dieren, die minder leiden, die wij vervolgens opeten, maar later, door de machines, kunnen wij de dieren niet meer opeten, omdat ze er niet meer zijn, of omdat wij er niet meer zijn. Als het weigeren van zo'n machine kan helpen om de vervuiling van het milieu tegen te gaan, wat dan nog?

Oké, mij maakt het niet uit. Ik zit achter een laptop, die voor het grootste deel vast ook uit de vervuilende fabrieken uit China komt, maar ik ben niet zo hypocriet om te zeggen dat het verdoofd slachten verplicht moet worden, omdat het het leiden van dieren verminderd...
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_98217882
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:15 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dus, als die verdoving gebeurt met een machine, waardoor het milieu wordt vervuild, dan is dat geen probleem? Maar als het zonder verdoving gebeurd, met primitief gereedschap, dan is het ineens een probleem? Dat is toch hypocriet? Bovendien gaat het milieu niet alleen om de toekomst van het dier, maar ook om die van de mens en dat zou toch een valide genoeg argument moeten zijn om vervuilende productie te stoppen. Met verdoofd slachten nu krijgen we een paar dieren, die minder leiden, die wij vervolgens opeten, maar later, door de machines, kunnen wij de dieren niet meer opeten, omdat ze er niet meer zijn, of omdat wij er niet meer zijn. Als het weigeren van zo'n machine kan helpen om de vervuiling van het milieu tegen te gaan, wat dan nog?

Oké, mij maakt het niet uit. Ik zit achter een laptop, die voor het grootste deel vast ook uit de vervuilende fabrieken uit China komt, maar ik ben niet zo hypocriet om te zeggen dat het verdoofd slachten verplicht moet worden, omdat het het leiden van dieren verminderd...
Jij vergroot 1 machine uit tot iets wat het einde van de wereld is. Kulargument.
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:18:39 #105
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98217980
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Jij vergroot 1 machine uit tot iets wat het einde van de wereld is. Kulargument.
Voor de verdoofde slacht van dieren zijn heel veel machines nodig, en ik zeg niet dat dat het einde van de wereld is. Ik zeg dat het het einde van heel veel dieren en/of mensen is.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_98218145
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:18 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Voor de verdoofde slacht van dieren zijn heel veel machines nodig, en ik zeg niet dat dat het einde van de wereld is. Ik zeg dat het het einde van heel veel dieren en/of mensen is.
Onzin.
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:21:48 #107
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_98218220
halal slachten moet verboden worden.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_98218453
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:21 schreef Dr.Mikey het volgende:
halal slachten moet verboden worden.
Dankjewel voor je enorme intellectuele bijdrage aan deze discussie.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:32:54 #109
268260 Dr.Mikey
pi_98218965
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:25 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dankjewel voor je enorme intellectuele bijdrage aan deze discussie.
Komt ie dan we hebben genoeg manieren om dieren op een goeie pijnloze manier te slachten.
Als er dan een stel idioten die in een fabeltje geloven zo nodig halal willen slachten doen ze dat maar ergens anders en importeren dat vlees maar . Als je pijnloze manier hebt van slachten moet je die ook gebruiken .
R.I.P DTS.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:29:39 #110
37769 erodome
Zweefteef
pi_98222380
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:32 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Komt ie dan we hebben genoeg manieren om dieren op een goeie pijnloze manier te slachten.
Als er dan een stel idioten die in een fabeltje geloven zo nodig halal willen slachten doen ze dat maar ergens anders en importeren dat vlees maar . Als je pijnloze manier hebt van slachten moet je die ook gebruiken .
Is dat werkelijk waar, of geloof je dat?

De kippenslachtmachine is ronduit gruwelijk, naast dat het vaak fout gaat en vele minuten aan lijden kan veroorzaken is de manier zoals het hoort ook al niet echt fris te noemen.
Varkens worden in deze wereld bij verdoofde slacht of onder stroom gezet, of ze worden "vergast" met co2, wat gewoon neerkomt op stikken tot ze bewusteloos zijn.

De haankuikens hebben we niet nodig, die worden een hakselaar ingemikt levend en wel, met heel veel tegelijk, waardoor er altijd een heel aantal tussenzit die niet direct gedood worden, maar die gewoon stukjes missen en langzaam doodbloeden of stikken tussen de resten van hun soortgenoten.

Mensen denken bij verdoving te snel aan een verdoving voor een operatie, dat ze heerlijk zachtjes in slaap vallen, of dat het heel snel gaat zoals bij de pin bij paarden en koeien, helaas gaat dat beeld niet op voor de rest van onze veestapel, dat beeld is een stuk minder rooskleurig dan de meeste denken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:32:25 #111
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98222549
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Onzin.
De klimaatverandering is anders wel degelijk aan de gang, dus zo'n onzin is het nu ook weer niet. Of je wilt niet toegeven dat het hypocriet is, want anders zou jij ook hypocriet zijn...
pi_98222780
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:32 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

De klimaatverandering is anders wel degelijk aan de gang, dus zo'n onzin is het nu ook weer niet. Of je wilt niet toegeven dat het hypocriet is, want anders zou jij ook hypocriet zijn...
Relatief zou zo'n machine nauwelijks bijdragen aan de klimaatsverandering. Het is daarmee een oneigenlijk argument binnen deze discussie.

Ik blijf bij mijn standpunt dat ik voor een zo humaan mogelijke slacht ben.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:38:43 #113
268260 Dr.Mikey
pi_98222966
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:29 schreef erodome het volgende:

[..]
verhaal

Kan allemaal en ik vind ook dat er nog betere manieren moeten komen om het meer pijnloos te maken., Maar dat er mensen zijn die vanwege een geloof het wel pijnlijk willen doen dat vind ik gewoon onethisch
R.I.P DTS.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:47:27 #114
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98223608
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Relatief zou zo'n machine nauwelijks bijdragen aan de klimaatsverandering. Het is daarmee een oneigenlijk argument binnen deze discussie.

Ik blijf bij mijn standpunt dat ik voor een zo humaan mogelijke slacht ben.
Je hebt het nu over 'zo'n machine' alsof het er eentje is. Het zijn er meer dan één. Die instelling komt trouwens overeen met 'agh, ik doe een gloeilamp, want wat maakt die ene gloeilamp nou uit', want ja, als jij geen gloeilamp gebruikt, dan gebruikt iemand anders wel die gloeilamp. Als jij die machine niet gebruikt, dan gebruikt een ander land wel die machine en bovendien worden computers en andere spullen ook nog steeds milieuvervuilend gemaakt, dus dat zou toch niet uitmaken. Dat is eenzelfde instelling als het hebben van slaven in de vorige 3 ŕ 4 eeuwen. 'Agh, als ik mijn slaven wegdoe, dan gebruikt iemand anders de slaven wel.' Dat is niet alleen hypocriet, maar ook lui.

Nogmaals, mij maakt het niet uit dat er machines worden gebruikt, maar het argument om die machines te gebruiken voor de verdoving strookt niet met de gevolgen van het gebruiken van die machines. Immers, het gaat om het welzijn van dieren en het welzijn van mens en dier wordt bedreigd als we die machines gaan gebruiken. Nu al, worden door diezelfde organisaties die claimen dat er verdoofd geslacht moet worden, melding gemaakt van uitstervende, zogenaamde bedreigde diersoorten, omdat wij milieuvervuilend bezig zijn.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:51:52 #115
37769 erodome
Zweefteef
pi_98223941
quote:
4s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:38 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Kan allemaal en ik vind ook dat er nog betere manieren moeten komen om het meer pijnloos te maken., Maar dat er mensen zijn die vanwege een geloof het wel pijnlijk willen doen dat vind ik gewoon onethisch
Ik denk dat een echt halal keurmerk meer zoden aan de dijk zou zetten, dus dat van geboorte tot dood halal is en dat de slacht goed gecontroleerd wordt.
Want een nette halal slacht gaat ook echt snel, reguliere slacht duurt tussen de seconde en de 10 seconde, halal slacht duurt tussen de 5 en de 30 seconde.

Alleen runderen maken daarin een uitzondering, het is een hele kunst om die goed te slachten waardoor het zo lang duurt als in het bovenstaande stukje.

We hebben het bij een nette slacht over een verschil van 30 seconde, een halve minuut...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:55:47 #116
223370 Ceminon
Aaarrgghhh
pi_98224238
@ naatje_1: zeg, vriend, je negeert me.

Jij zei:
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:33 schreef naatje_1 het volgende:
Als die dieren geen hiernamaals hebben, waarom zou je je dan nog druk maken om het feit of ze nu die laatste minuten van hun leven stress hebben of niet?
Ik reageerde:
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 22:35 schreef Ceminon het volgende:
Ik geloof net zo min dat er een hiernamaals is voor mensen als voor non-menselijke dieren. Juist daarom is het van belang om te benadrukken hoe we handelen in dit leven. Waarom zou ik me druk maken om die laatste minuten van verschrikkelijke pijn en stress? Ach, je hebt gelijk! Waarom zouden we ons überhaupt nog druk maken over het martelen en doden van ieder willekeurig wezen op deze planeet! Ze zijn er toch maar eventjes, en dan sterven ze toch! Goh, dat ik daar nog niet aan had gedacht. Bedankt, je hebt mijn ogen geopend.
Jij prijst jezelf wel steeds de hemel in omdat jij denkt dat je niet hypocriet bent, maar als jij je niet druk maakt om het leed van anderen, ben je dan eigenlijk wel zo'n goeie Christen?

EDIT: overigens worden er ook machines gebruikt in slagerijen waar halal wordt geslacht.
"The discovery of truth is prevented more effectively, not by the false appearance things present and which mislead into error, not directly by weakness of the reasoning powers, but by preconceived opinion, by prejudice."
- Schopenhauer
pi_98224368
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Je hebt het nu over 'zo'n machine' alsof het er eentje is. Het zijn er meer dan één. Die instelling komt trouwens overeen met 'agh, ik doe een gloeilamp, want wat maakt die ene gloeilamp nou uit', want ja, als jij geen gloeilamp gebruikt, dan gebruikt iemand anders wel die gloeilamp. Als jij die machine niet gebruikt, dan gebruikt een ander land wel die machine en bovendien worden computers en andere spullen ook nog steeds milieuvervuilend gemaakt, dus dat zou toch niet uitmaken. Dat is eenzelfde instelling als het hebben van slaven in de vorige 3 ŕ 4 eeuwen. 'Agh, als ik mijn slaven wegdoe, dan gebruikt iemand anders de slaven wel.' Dat is niet alleen hypocriet, maar ook lui.

Nogmaals, mij maakt het niet uit dat er machines worden gebruikt, maar het argument om die machines te gebruiken voor de verdoving strookt niet met de gevolgen van het gebruiken van die machines. Immers, het gaat om het welzijn van dieren en het welzijn van mens en dier wordt bedreigd als we die machines gaan gebruiken. Nu al, worden door diezelfde organisaties die claimen dat er verdoofd geslacht moet worden, melding gemaakt van uitstervende, zogenaamde bedreigde diersoorten, omdat wij milieuvervuilend bezig zijn.
Zoveel aannames en drogredenen. Ik ga er niet eens meer op in. :X
pi_98225266
Het introduceert me geen worst hoe het beest wat op mijn bord ligt aan zijn einde gekomen is.
Of het goed geslacht is, vind ik veel belangrijker.
pi_98235553
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:18 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

een apparaat formaat boormachine waar een pin uitschiet een kleine gaskamer of een waterbad dat onder stroom staat zijn niet veel machines :P
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:15:38 #120
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98241394
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:55 schreef Ceminon het volgende:
@ naatje_1: zeg, vriend, je negeert me.

Jij zei:

[..]

Ik reageerde:

[..]

Jij prijst jezelf wel steeds de hemel in omdat jij denkt dat je niet hypocriet bent, maar als jij je niet druk maakt om het leed van anderen, ben je dan eigenlijk wel zo'n goeie Christen?
Volgens het Christendom mogen we alles eten van de dieren die op de aardbodem rondlopen. Niet dat het verstandig is, maar we mogen in principe alle diersoorten eten. Als ik mij druk zou gaan maken om het leed van dieren, dan mocht ik mijn deur niet meer uit, omdat ik misschien anders een mier zou vertrappen, een vlieg zou doorslikken, of een spin zijn web kapot zou maken. Als ik mij druk zou gaan maken om het leed van dieren, dan mocht ik geen muggen meer doodslaan.

Natuurlijk vind ik het persoonlijk te absurd voor woorden dat kippen in massaproductie worden gevoerd, een korte levensduur hebben en vervolgens verdoofd geslacht gaan worden. Ik pleit ervoor dat men zijn eigen vlees maar moet gaan halen uit de natuur. Kijk dan maar eens of je überhaupt nog vlees naar binnen krijgt.
quote:
EDIT: overigens worden er ook machines gebruikt in slagerijen waar halal wordt geslacht.
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:46:19 #121
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98242596
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 02:08 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

een apparaat formaat boormachine waar een pin uitschiet een kleine gaskamer of een waterbad dat onder stroom staat zijn niet veel machines :P
quote:
Uitvoer

Het uitvoervolume van vlees en vleeswaren kwam in 2010 met 2,5 miljoen ton op een
licht hoger niveau uit dan in 2009 (+1%). De export van vleeswaren en bereidingen nam
wat sterker toe (+1,6%) dan dat van vlees (+0,7%). De export van eieren en eiproducten
groeide in 2010 met 5% tot 9,8 miljard stuks.

Invoer

Het invoervolume van vlees en vleeswaren is in 2010 met bijna 2% gestegen tot 1,3
miljoen ton. De import van vleeswaren en bereide producten nam weliswaar af (-1%),
maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door een stijging in de import van vers vlees
(+2,5%). De import van eieren en eiproducten groeide in 2010 met 7% tot 2,8 miljard
eieren, vooral door een sterke toename van de import van eiproducten.

Verbruik

Het verbruik van vlees is in 2010 met 200 gram gedaald tot 86,3 kg per hoofd van de
bevolking. In de runder- en kalversector stabiliseerde het verbruik, terwijl het verbruik
van varkensvlees licht toenam tot 41,8 kg per hoofd van de bevolking. Varkensvlees
profiteerde van de gunstige prijsontwikkeling ten opzichte van concurrerende vleessoorten
zoals kip. De pluimveevleesconsumptie daalde met 300 gram tot 22,8 kg per hoofd van de
bevolking. De daling werd veroorzaakt doordat supermarkten het afgelopen jaar minder
acties met kip gehouden hebben dan in 2009, toen het verbruik naar recordhoogte steeg.
Het verbruik van eieren liep in 2010 met 1 ei op naar 185 stuks per hoofd van de
bevolking. Deze toename kan vooral op het conto van scharreleieren geschreven worden.

naar: https://www.mijnpve.nl/wd(...)oNLbw_definitief.pdf
Nu, er is dus 86,3 kg per hoofd van de bevolking. Dat houdt in dat er 86,3kg keer het aantal inwoners van Nederland aan vlees gegeten wordt, simpel rekensommetje: 86,3*16.682.150 (is het actuele aantal inwoners) = 1.439.669.545 kg aan vlees dat gegeten wordt door de hele bevolking. Dat is een consumptie van ca. 1,5 miljard kg over het gehele land. Dan kom jij mij vertellen dat daar slechts een paar machines voor nodig zijn?
pi_98242662
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

[..]

Nu, er is dus 86,3 kg per hoofd van de bevolking. Dat houdt in dat er 86,3kg keer het aantal inwoners van Nederland aan vlees gegeten wordt, simpel rekensommetje: 86,3*16.682.150 (is het actuele aantal inwoners) = 1.439.669.545 kg aan vlees dat gegeten wordt door de hele bevolking. Dat is een consumptie van ca. 1,5 miljard kg over het gehele land. Dan kom jij mij vertellen dat daar slechts een paar machines voor nodig zijn?
Vanuit milieuperspectef kun je beter helemaal geen vlees eten. Nog gezonder ook als je goed eet.
  Forum Admin donderdag 16 juni 2011 @ 12:00:06 #123
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_98243130
We eten met z'n allen veel te veel vlees, dat lijkt me gewoon duidelijk. Dat is op zichzelf al verkeerd, en doordat we zoveel vlees wensen, hebben we ook industriële middelen uitgevonden om die dieren het loodje te laten leggen.

Ik kan er in mijn eentje weinig aan veranderen(ik eet al niet zo heel veel vlees)maar de slacht is een van de dingen die wel wel met relatief gemak kunnen veranderen. Als dat dier toch al een pisleven achter de rug heeft, waarom moet je het dan nog langer laten lijden door het de keel door te snijden :?

Als je minder dieren hoeft te doden, hoeft het niet op zo'n enorme schaal en komen ''ideeën'' als megastallen, enorme shredders voor levende dieren et cetera et cetera te vervallen, maar de consument ziet liever een lap vlees van een halve kilo op z'n bord voor 2 euro.

Met z'n allen aan biologisch vlees gaat ook niet helpen, daar is niet eens genoeg ruimte voor.. onze hele houding als mens zijnde is verkeerd en voordat we gaan denken aan de dood van dieren moeten we daar eerst aan gaan werken. :)

Laat ik voorop stellen dat vlees eten helemaal niet verkeerd is(waarom hebben we anders snijtanden)maar de manier waarop en de hoeveelheid die we nu doen is fout, en dan interesseert het me geen klap of dit nou van je geloof of van je portemonnee moet..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_98243423
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik denk dat een echt halal keurmerk meer zoden aan de dijk zou zetten, dus dat van geboorte tot dood halal is en dat de slacht goed gecontroleerd wordt.
Want een nette halal slacht gaat ook echt snel, reguliere slacht duurt tussen de seconde en de 10 seconde, halal slacht duurt tussen de 5 en de 30 seconde.

Alleen runderen maken daarin een uitzondering, het is een hele kunst om die goed te slachten waardoor het zo lang duurt als in het bovenstaande stukje.

We hebben het bij een nette slacht over een verschil van 30 seconde, een halve minuut...
Je zou je zelfs af kunnen vragen hoeveel bewustzijn er over is na het doorsnijden van de halsslagader. Er blijft weinig druk over in de hersenen.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_98244073
Tsja. Het is in Nederland zo goed geregeld nog niet.

Het is belachelijk dat zoveel dieren moeten leiden voor ons welzijn, terwijl we het niet eens nodig hebben. Hiermee zetten we ons zelf mijlen ver boven dieren, terwijl we toch beter zouden moeten weten na al die jaren.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  Forum Admin donderdag 16 juni 2011 @ 12:59:54 #126
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_98245139
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je zou je zelfs af kunnen vragen hoeveel bewustzijn er over is na het doorsnijden van de halsslagader. Er blijft weinig druk over in de hersenen.
Heb jij wel eens een onthoofdings-filmpje gezien? Niet lullig bedoelt verder, maar die mensen liggen gewoon nog een aantal seconden te kermen en te jammeren, en daarbij is toch wel iets meer door dan alleen een slagader.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_98246722
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Heb jij wel eens een onthoofdings-filmpje gezien? Niet lullig bedoelt verder, maar die mensen liggen gewoon nog een aantal seconden te kermen en te jammeren, en daarbij is toch wel iets meer door dan alleen een slagader.
Een onthoofding kan nog 10 seconde tot een minuut duren voor iemand werkelijk dood is. Maar hoeveel bewustzijn is er nog? Wat registreert iemand? Bij weinig bloed kappen je hersenen er vrij snel mee.

Daarnaast zouden we ons wat drukker moeten maken over die +/- 100 dagen voor de slacht. Die zijn veelal net zo traumatisch voor het beest als die laatste 30 seconden. Als we er nu eerst eens voor zorgen dat die 100 dagen in orde komen, dan kunnen we ons daarna druk gaan maken om dat laatste moment.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_98251353
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

[..]

voor de verdoving :P
de rest was al standaard
  donderdag 16 juni 2011 @ 18:52:52 #129
223370 Ceminon
Aaarrgghhh
pi_98260276
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Laat ik voorop stellen dat vlees eten helemaal niet verkeerd is(waarom hebben we anders snijtanden)
http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy

(Note the word "FALLACY")

quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:15 schreef naatje_1 het volgende:
Volgens het Christendom mogen we alles eten van de dieren die op de aardbodem rondlopen. Niet dat het verstandig is, maar we mogen in principe alle diersoorten eten. Als ik mij druk zou gaan maken om het leed van dieren, dan mocht ik mijn deur niet meer uit, omdat ik misschien anders een mier zou vertrappen, een vlieg zou doorslikken, of een spin zijn web kapot zou maken. Als ik mij druk zou gaan maken om het leed van dieren, dan mocht ik geen muggen meer doodslaan.
Het Christendom is dan ook een constant groeiende, kleverige brei van dogma.

Je zou overigens ook kunnen stellen dat de mate waarin een dier vatbaar is voor leed bepaalt in welke mate het dier in morele acht genomen dient te worden. Minimise suffering, 'naw'mean..

Als je stelt dat je het totaal onbelangrijk vindt of een dier lijdt als het geen ziel™ heeft, kom je wel akelig dicht in de buurt van moreel nihilisme. Weet niet of God™ dat wel zo tof vindt.

quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:33 schreef naatje_1 het volgende:
Als die dieren geen hiernamaals hebben, waarom zou je je dan nog druk maken om het feit of ze nu die laatste minuten van hun leven stress hebben of niet?
Ja, ach, wat maakt het ook uit? Vroeg of laat sterven ze toch, amirite?
"The discovery of truth is prevented more effectively, not by the false appearance things present and which mislead into error, not directly by weakness of the reasoning powers, but by preconceived opinion, by prejudice."
- Schopenhauer
pi_98261908
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:52 schreef Ceminon het volgende:

[..]

(Note the word "FALLACY")

[..]

Het Christendom is dan ook een constant groeiende, kleverige brei van dogma.

Je zou overigens ook kunnen stellen dat de mate waarin een dier vatbaar is voor leed bepaalt in welke mate het dier in morele acht genomen dient te worden. Minimise suffering, 'naw'mean..

Als je stelt dat je het totaal onbelangrijk vindt of een dier lijdt als het geen ziel™ heeft, kom je wel akelig dicht in de buurt van moreel nihilisme. Weet niet of God™ dat wel zo tof vindt.

[..]

Ja, ach, wat maakt het ook uit? Vroeg of laat sterven ze toch, amirite?
Veel vlees is ongezond.

In de geest van de bijbel lijkt de huidige bio industrie me aardig onchristelijk.
pi_98265915
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Veel vlees is ongezond.

In de geest van de bijbel lijkt de huidige bio industrie me aardig onchristelijk.
Waar in de bijbel preekt de messias christus over rechten van dieren? Waar vind je deze 'geest van de bijbel' ?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  donderdag 16 juni 2011 @ 22:33:39 #132
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98271881
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:49 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Waar in de bijbel preekt de messias christus over rechten van dieren? Waar vind je deze 'geest van de bijbel' ?
Markus 7:15
15 Er is niets dat van buitenaf de mens binnengaat, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen die van hem uitgaan, die zijn het die de mens verontreinigen.

Mat 5
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

Dit lijkt op een paradox in de bijbel, tegendeel is echter waar. Men wordt geadviseerd te leven volgens de wet en de wet stelt dat geen onreine dieren mogen worden gegeten. Dieren die rein zijn mogen wel gegeten worden. Je hoeft je echter niet te houden aan de wet. Je mág alles eten, maar het is gezonder om je te beperken tot de reine diersoort. Niet alleen gezonder, maar ook nog eens goed voor het biologische evenwicht. Dus op deze manier is er iets van rechten voor de dieren, maar ik vind dat wel een beetje een groot woord...
pi_98274085
Je kan het dier niet vragen, en daarmee is eigenlijk alles gezegd. En verder tja als een tijger een gazelle bestormd is dat dier vriendelijk ? Ik wil daarmee niet goedpraten wat gedaan word. Want de vraag is, ''is of slachten dan echt nodig ?'' en ''zoude ze het ook doen als er geschreven stond als ze een van hun kinderen moesten offeren ?'' Ik ben alvast benieuwd naar de reacties. Of ze nu puur hypocriet zijn, of echt eraan vasthouden. Maar dit is puur hypothetisch.

Ik ben er dan verder ook geen fan van, dat slachten.
pi_98274846
Het belangrijkste argument tegen halal slachten is misschien nog wel dat als er in de Koran stond dat dieren levend verbrand diende te worden men dit nu ook stond te verdedigen als zijnde diervriendelijker dan de verdoofde slachtmethoden.

Oke dit is dan een wat vergaand voorbeeld, maar het geeft aan waar de kern van het probleem ligt en dat is dat er niet op rationele gronden geredeneerd wordt aan de kant van de Islamieten en Joden. Godsdienst vrijheid dient naar mijn mening toegestaan te worden tot zover dat andere levende wezens niet in hun vrijheid beperkt worden of ernstig in hun welbevinden worden geschaad. Islamieten en Joden gaan hier met hun Halal slachtmethode ver overheen.

En het droevige vind ik dan nog dat er uitgebreid de ruimte gegeven wordt aan deze mensen om hun mening te ventileren. Het is alsof je een stel gereformeerden in de tweede kamer de ruimte biedt om te gaan betogen dat de evolutie theorie een sprookje is en dat de aarde 7000 jaar geleden geschapen is.

Dan krijg je waarschijnlijk dezelfde overtuigend klinkende argumenten maar helaas zonder enig rationele fundatie. :') :')
  vrijdag 17 juni 2011 @ 00:52:28 #135
223370 Ceminon
Aaarrgghhh
pi_98278446
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 23:30 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Het belangrijkste argument tegen halal slachten is misschien nog wel dat als er in de Koran stond dat dieren levend verbrand diende te worden men dit nu ook stond te verdedigen als zijnde diervriendelijker dan de verdoofde slachtmethoden.

Oke dit is dan een wat vergaand voorbeeld, maar het geeft aan waar de kern van het probleem ligt en dat is dat er niet op rationele gronden geredeneerd wordt aan de kant van de Islamieten en Joden. Godsdienst vrijheid dient naar mijn mening toegestaan te worden tot zover dat andere levende wezens niet in hun vrijheid beperkt worden of ernstig in hun welbevinden worden geschaad. Islamieten en Joden gaan hier met hun Halal slachtmethode ver overheen.

En het droevige vind ik dan nog dat er uitgebreid de ruimte gegeven wordt aan deze mensen om hun mening te ventileren. Het is alsof je een stel gereformeerden in de tweede kamer de ruimte biedt om te gaan betogen dat de evolutie theorie een sprookje is en dat de aarde 7000 jaar geleden geschapen is.

Dan krijg je waarschijnlijk dezelfde overtuigend klinkende argumenten maar helaas zonder enig rationele fundatie. :') :')
Amen.

Vrijheid van geloof is één ding, maar sommige geloven zijn gewoon ridicuul. Iemand kan ook niet ineens gaan eisen dat er in medische studies aandacht besteed moet worden aan demonologie omdat diegene denkt dat veel kwalen te behandelen zijn door exorcisme, net zo goed als dat de scheppingstheorie ook lachwekkend is, en halal of kosjer slachten wreedheden zijn die niet getolereerd moeten worden.

Overigens zouden er mijns inziens sowieso een hoop wreedheden afgeschaft moeten worden, en daarbij ook veel waar seculieren zich schuldig aan maken.
- Schopenhauer
  maandag 20 juni 2011 @ 10:44:44 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98403331
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:33 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Markus 7:15
15 Er is niets dat van buitenaf de mens binnengaat, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen die van hem uitgaan, die zijn het die de mens verontreinigen.

Mat 5
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

Dit lijkt op een paradox in de bijbel, tegendeel is echter waar. Men wordt geadviseerd te leven volgens de wet en de wet stelt dat geen onreine dieren mogen worden gegeten. Dieren die rein zijn mogen wel gegeten worden. Je hoeft je echter niet te houden aan de wet. Je mág alles eten, maar het is gezonder om je te beperken tot de reine diersoort. Niet alleen gezonder, maar ook nog eens goed voor het biologische evenwicht. Dus op deze manier is er iets van rechten voor de dieren, maar ik vind dat wel een beetje een groot woord...
Bullshit dat dieren die onrein worden genoemd in de bijbel ongezond zouden zijn.

Kijk een lammergier eten zie ik ook niet zo zitten maar varkensvlees daarentegen... :9

Verder blijkt uit bovenstaande tekst dat je de wet niet hoeft te onderhouden en tóch in de hemel kunt komen. Die zal dan de geringste worden genoemd. Dat is een beetje vreemd want zoiets verwacht je toch niet in de hemelse gelederen. Klassenjustitie. Dat werkt afgunst in de hand en dan zijn de rapen gaar zoals we kunnen lezen in de bijbel.

En als het géén afgunst opwekt in de hemel is het ook niet erg. Dan valt het dus niemand op.

Nou weg met de wet zou ik zeggen. *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 20-06-2011 15:30:19 ]
pi_98404055
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 23:30 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Dat is geen argument tegen halal slachten omdat het inderdaad niet zo in de Koran staat
quote:
Er wordt ook niet rationeel nagedacht over hoe de verdoving plaatsvind en de rest van het traject waar de dieren zich normaal in bevinden. Om te klagen over de laatste momenten van het dier maar wel voor kilo knallers te gaan is een beetje hypocriet
quote:

maandag 20 juni 2011 @ 13:13:38 #138
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_98408004
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:13 schreef Mr.44 het volgende:

Er wordt ook niet rationeel nagedacht over hoe de verdoving plaatsvind en de rest van het traject waar de dieren zich normaal in bevinden. Om te klagen over de laatste momenten van het dier maar wel voor kilo knallers te gaan is een beetje hypocriet

[..]

Inderdaad. Er staat vandaag een stukje in de krant over de soms erbarmelijke omstandigheden waarin deze dieren voor de reguliere slacht zich in bevinden.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 20 juni 2011 @ 15:31:13 #139
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98414159
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Inderdaad. Er staat vandaag een stukje in de krant over de soms erbarmelijke omstandigheden waarin deze dieren voor de reguliere slacht zich in bevinden.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat ook hahal geslachte dieren een miserabel leven hebben gehad...
  maandag 20 juni 2011 @ 15:49:00 #140
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_98415003
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 15:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best zo zijn dat ook hahal geslachte dieren een miserabel leven hebben gehad...
Ik verwacht van niet, omdat de levensomstandigheden erg belangrijk zijn voor het wel of niet van halal zijn van het vlees.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 20 juni 2011 @ 16:15:53 #141
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_98416237
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 15:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik verwacht van niet, omdat de levensomstandigheden erg belangrijk zijn voor het wel of niet van halal zijn van het vlees.
Dat kan inderdaad een rol spelen maar of dat altijd zo is....
pi_98418081
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 15:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

80% van het "halal" vlees wordt verdoofd geslacht maar is waarschijnlijk ook direct uit de bio-industrie, de rest is daadwerkelijk ritueel geslacht en zal dan ook aan meer regels voldoen.

Net als het vlees voor de groep orthodoxe Joden die in Nederland wonen.
pi_98426886
Wollah Allah verbied ons onreine vlees te eten.
pi_98427204
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:15 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Je bent zelf ook een dier. Wel vreemd vinden als een mens pijn moeten lijden maar een dier heeft minder rechten?

quote:
Natuurlijk vind ik het persoonlijk te absurd voor woorden dat kippen in massaproductie worden gevoerd, een korte levensduur hebben en vervolgens verdoofd geslacht gaan worden. Ik pleit ervoor dat men zijn eigen vlees maar moet gaan halen uit de natuur. Kijk dan maar eens of je überhaupt nog vlees naar binnen krijgt.
En nu zeg je dit weer?

Twee tegenstrijdige dingen in 1 post

[/quote]
pi_98429185
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 19:50 schreef JosefM het volgende:
Wollah Allah verbied ons onreine vlees te eten.
Ik hou ook niet zo van onrein vlees, bah. Als je ziet hoe ze dat in de moslimlanden dit te koop stellen. Krijg je hier gelijk de voedselinspectie op je dak.
pi_98431386
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 20:54 schreef KoningStoma het volgende:

Wat een kortzichtige post. Alleen omdat de natuur van een aantal dieren zich ontwikkeld heeft tot het doden en eten van verre verwanten, wil nog niet zeggen dat deze natuur niet erg is.

Waarom zou ik deze natuur niet kunnen veroordelen voor wat het is? Het is een belachelijk systeem zonder uiteindelijk doel, waar geen pluspunten aan zitten. In mijn ogen komt het vrij dicht in de buurt van kannibalisme.
Ga je nu huilen om de natuur? BOEHBOEH, het is erg gesteld met de natuur BOEHBOEH
En enkele van de dieren? Zeg maar gerust 70%.

quote:
Ik denk dat er een pijnloze dood in de natuur een zeldzaam iets is.
Dus het is niet erg als je iets dood maakt, als het maar geen pijn voelt. Hmm, appart. :')
Dieren volgen hun instinct, die hebben niet door dat ze iets anders doden. En dat maakt het (voor mij) minder erg. Kun je wel vreemd vinden, maar ik vind bepaalde dingen ook vreemd.
En ik geloof wel dat dieren pijnloos sterven, en dat "weet" ik door jarenlang naar Animal Planet te kijken, minimaal een uur per dag (gemiddeld). Als dieren pijn lijden tijdens het doodgaan dan maken ze lawaai en dan zet ik het meestal uit. Maar ik kan je vertellen dat ik vaak niet hoef te zappen.

quote:
Dus het is ook niet erg als een dier een kans heeft om weg te komen?
Precies, als je eens wist hoeveel aanvallen een jager moet verrichten voor hij beet heeft. Dat is heel wat anders dan het in hokjes stoppen van dieren en ze systematisch uitschakelen. Het is nog veel erger als je dieren geboren laat worden enkel om ze op te eten. Heb je een leeuw al twee herten zien houden om die jonkies te laten krijgen en die worden dan gegeten door de leeuw en zijn familie?

quote:
Juist omdat de mens zich erboven kan verheffen is het zo walgelijk dat er zoveel mensen zoveel vlees eten. De mens heeft het niet nodig. Dat is een feit.
En hier ben ik het met je eens, maar ik begrijp niet dat je niet inziet dat de NATUUR heel wat minder erg is dan de bedrijven die door mensen gehouden worden.

Want dat is wat ik probeerde duidelijk te maken, en als je begrijpend kan lezen dan had je dat door.
pi_98595852
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 20:32 schreef ATON het volgende:

Ik hou ook niet zo van onrein vlees, bah. Als je ziet hoe ze dat in de moslimlanden dit te koop stellen. Krijg je hier gelijk de voedselinspectie op je dak.
Ik heb nooit begrepen waarom varkensvlees een zwaar probleem is, maar kip overgoten met salmonella geen probleem is.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 24 juni 2011 @ 10:36:08 #148
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_98596237
Ik heb nooit begrepen waarom sommigen hier het gedrag van mensen onnatuurlijk lijken te vinden. De mens is de kroon op de schepping, en dus heer en meester in de natuur. Maar hij is er zelf wel een onderdeel van, met alles wat hij doet. Het is dus onzin om te zeggen dat de mens dingen doet die in de natuur niet voorkomen: de mens IS de natuur.

Het houden van vee is trouwens ook niet iets dat alleen aan mensen is voorbehouden:onder meer ook mieren doen dat.
Mu!
  vrijdag 24 juni 2011 @ 11:17:51 #149
37769 erodome
Zweefteef
pi_98597619
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ik heb nooit begrepen waarom varkensvlees een zwaar probleem is, maar kip overgoten met salmonella geen probleem is.
Ik denk dat het een combi is van niet normaal kunnen slachten(heb net geleerd dat dat komt door een bloedvat in de nek die varkens ook nog bezitten, waardoor de bloeddruk niet wegvalt bij het doorsnijden van de keel) en de zeer gevaarlijke ziektes en parasieten die varkens kunnen dragen, zeker in die tijd toen varkens los rondliepen en afval aten.
pi_98598388
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:36 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom sommigen hier het gedrag van mensen onnatuurlijk lijken te vinden. De mens is de kroon op de schepping, en dus heer en meester in de natuur. Maar hij is er zelf wel een onderdeel van, met alles wat hij doet. Het is dus onzin om te zeggen dat de mens dingen doet die in de natuur niet voorkomen: de mens IS de natuur.

Het houden van vee is trouwens ook niet iets dat alleen aan mensen is voorbehouden:onder meer ook mieren doen dat.
mieren hebben ook koeien en schapen inderdaad. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')