Tegen ons wordt überhaupt gezegd dat je het niet letterlijk moet nemen, als wij de bijbel wel letterlijk nemen worden wij niet meer serieus genomen. Afijn:quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:32 schreef Mannfred het volgende:
[..]
Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet 10 pagina's ga doorlezen en daar maar moet uitfilteren wat ik zou moeten lezen....
Ik vind het zo mooi, dat veel christenen altijd de goede teksten uit de bijbel pakken en de teksten die grof, bloedzuchtig of niet met hun beeld van god overeenkomen maar worden weg geschreven met: dat was zo in die tijd of je moet het niet letterlijknemen.
Zonden laten ons wel verder van God afstaan, God is in mijn ogen immers vol liefde en als jij daar met een klein beetje liefde voor God komt, dan krijg je een minderwaardigheidsgevoel, vandaar dat hij Jezus gezonden heeft:quote:Als jij bijvoorbeeld neukt voor het huwelijk, wat in de bijbel als zonde wordt beschouwt, ben je niet perse fout of kwaad bezig imho, eerder dom: het kan uitgaan en als je geneukt hebt, dan doet het meer pijn, dan als je niet geneukt hebt. Dit laatste is dan ook weer een overtuiging van mij, maar ik denk niet dat de voor-het-neuken zonde is opgeschreven om mensen te plagen.
Dat zijn er maar 2 zonder homo in de naam hoor...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:42 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad om een gemeenschappelijke voorouder, de mens stamt niet af van de aap. En over die 'niet te vinden' tussenvormen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens_idaltu
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_neanderthalensis
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_rhodesiensis
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_heidelbergensis
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_habilis
http://en.wikipedia.org/wiki/Hominini
http://en.wikipedia.org/wiki/Hominid
Niet te vinden? Dan zoek je wel erg slecht.
Voeg daar "inlezen evolutietheorie" aan toe.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:57 schreef naatje_1 het volgende:
todo list voor morgen:
Filmpjes kijken
Gaspedaal zijn post beantwoorden
............. ..........quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat zijn er maar 2 zonder homo in de naam hoor...
Daarvoor zijn die eerste 11 filmpjes die ik heb gepost voor ^^quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:59 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Voeg daar "inlezen evolutietheorie" aan toe.
Goed bezig :-)quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:57 schreef naatje_1 het volgende:
todo list voor morgen:
Filmpjes kijken
Dat is ook niet zo raar, als je bedenkt dat de biologische term voor 'mensapen' 'hominidae' is. Bekijk even de volledige stamboom uit de onderste link, zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:53 schreef naatje_1 het volgende:
Dat zijn er maar 2 zonder homo in de naam hoor...
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:57 schreef naatje_1 het volgende:
todo list voor morgen:
Prachtige redenatie, dat voorbeeld, maar dat kun je natuurlijk ook andersom doen. God wil dat je trouwt, als het uitgaat als je getrouwd bent doet dat meer pijn dan als je dat niet bent, ergo: god wil dat je pijn hebt.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:52 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Tegen ons wordt überhaupt gezegd dat je het niet letterlijk moet nemen, als wij de bijbel wel letterlijk nemen worden wij niet meer serieus genomen. Afijn:
De essentie van het Christendom is dat Jezus de verlosser is, de Christus. De verlosser van onze zonden wel te verstaan. Wat zijn echter zonden? Volgens de meesten zijn dit kwade dingen, waar God ons voor zou straffen met de hel. Zonden zijn echter geen kwade dingen, het zijn de niet juiste dingen. Voorbeeld wat ik ook in dat topic heb gebruikt:
[..]
Zonden laten ons wel verder van God afstaan, God is in mijn ogen immers vol liefde en als jij daar met een klein beetje liefde voor God komt, dan krijg je een minderwaardigheidsgevoel, vandaar dat hij Jezus gezonden heeft:
"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
Johannes 3 vers 16
God wil niet dat je euthanasie pleegt als je verrekt van de pijn door de kanker.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Prachtige redenatie, dat voorbeeld, maar dat kun je natuurlijk ook andersom doen. God wil dat je trouwt, als het uitgaat als je getrouwd bent doet dat meer pijn dan als je dat niet bent, ergo: god wil dat je pijn hebt.
Als je (zoals Spinoza) zegt: "God = Natuur" dan heb je een zelfscheppend heelal gedefinieerd.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:24 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
God is voor mij 'alles is mogelijk', een bovennatuurlijk wezen. Dit dilemma, een aantal ervaringen en mijn opvoeding zijn wel essentieel geweest voor dit gedachtegoed.
wtf ...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:17 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
De Islam gaat uit van de angst en het Christendom gaat uit van de liefde.
Goed punt, al bedoel je waarschijnlijk moraal ipv ethiek.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 23:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Als je (zoals Spinoza) zegt: "God = Natuur" dan heb je een zelfscheppend heelal gedefinieerd.
Heb je gelijk de mythen van de bijbel en de koran niet meer nodig, met die bloederige eerwraakethiek.
Tjsa ik heb niet zoveel met spinoza.quote:Op woensdag 8 juni 2011 00:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Goed punt, al bedoel je waarschijnlijk moraal ipv ethiek.
nee ik bedoel ethiekquote:Op woensdag 8 juni 2011 00:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Goed punt, al bedoel je waarschijnlijk moraal ipv ethiek.
Zeker weten?quote:
quote:Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien. Het filosofisch vakgebied van de ethiek richt zich op de vraag 'wat is een goede moraal?'. Een universele moraal heeft de pretentie altijd en overal te gelden. Iets is immoreel als het ingaat tegen de wetten van de ethiek. Iets is amoreel als het niets met goed of kwaad te maken heeft. Men kan spreken over een gescheiden moraal.
Er wordt ook wel gesproken van christelijke of islamitische ethiek, maar dat zijn dogma's, aangezien die zijn ondergebracht in de geboden of sharia's:quote:Ethiek of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren. Het stellen van vragen over ethiek is natuurlijk geen monopolie van de filosofie. Ook in andere studiegebieden zoals politiek, geneeskunde, geschiedenis, biologie en sociologie is ethiek soms onderwerp van discussie.
Eigenlijk mag men dan niet spreken van ethiek, maar een uiting van ethiek in moraal. Zoals we ook zien in onze wetgeving verschilt dat van ethiek, zo is bijvoorbeeld moorden van een medeburger strafbaar, maar kan moorden in een vijandige natie verplicht gemaakt worden via dienstplicht.quote:Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een verzameling doctrines of leringen die als autoriteit wordt erkend door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:17 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
De Islam gaat uit van de angst en het Christendom gaat uit van de liefde.
Geldt dat voor alle door mensen verzonnen illusies om een antwoordloos gat op te vullen, of alleen voor God?quote:Jouw antwoord (God) is erg onbevredigend voor mij. Het is namelijk geen antwoord, maar een illusie, verzonnen door de mensheid om het antwoordloze gat 'op te vullen. '
Nee, dat wisten we niet. Waarschijnlijk ook omdat het flauwekul is.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:14 schreef Mannfred het volgende:
maar, zelfs dan nog, Hitler was een zwaar gelovigen, dat weet je toch wel hè?
Voordat je zulk soort "Statements"maakt, zoek dan verder dan je neus lang is....quote:Op woensdag 8 juni 2011 09:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat wisten we niet. Waarschijnlijk ook omdat het flauwekul is.
Of je eigen linkjes even lezen voordat je ze neerplempt:quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:32 schreef Mannfred het volgende:
[..]
Voordat je zulk soort "Statements"maakt, zoek dan verder dan je neus lang is....
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler's_religious_views
quote:Adolf Hitler's religious views have been a matter of dispute.
quote:young Hitler was influenced in school by Pan-Germanism and began to reject the Catholic Church, receiving Confirmation only unwillingly. A boyhood friend reports that after Hitler had left home, he never again attended a Catholic Mass or received the Church's Sacraments.
quote:Something of Hitler's religious beliefs can be gathered from his public and private statements; however, they present a conflicting picture of a man who is somewhat spiritual and yet against organized religion.
quote:Hitler frequently spoke positively about the Christian German culture, and his belief in the "Aryan" Christ.
Etc. Hiermee bestempel je Hitler als "zwaargelovig"? Ik denk dat we dan een andere notie hebben van wat dat betekent. En dan nog, ik vraag me af wat de relevantie er van was. Hitler had kennelijk een nogal individuele spirituele beleving waarin hij een actieve God neerzette. Dat doen zoveel mensen. Hitler was alleen een demagoog, en daarmee kon hij dus goed met het Christendom dweepen; vooral het "Arische Christendom" kon hij goed voor zijn idealen gebruiken.quote:According to historian Richard Steigmann-Gall, much is known about Hitler's views on religion through Hitler's book, Mein Kampf.[14] In Mein Kampf, Hitler wrote neither as an atheist, an agnostic, nor as a believer in a remote, rationalist divinity. Instead he expressed his belief in one providential, active, deity:
Hitler heeft idd religieuze uitspraken gedaan omdat het hem hielp zijn doel te bereiken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of je eigen linkjes even lezen voordat je ze neerplempt:
[..]
[..]
Etc. Hiermee bestempel je Hitler als "zwaargelovig"? Ik denk dat we dan een andere notie hebben van wat dat betekent. En dan nog, ik vraag me af wat de relevantie er van was. Hitler had kennelijk een nogal individuele spirituele beleving waarin hij een actieve God neerzette. Dat doen zoveel mensen. Hitler was alleen een demagoog, en daarmee kon hij dus goed met het Christendom dweepen; vooral het "Arische Christendom" kon hij goed voor zijn idealen gebruiken.
Hitler lijkt me dus vooral iemand die zijn eigen God voor zijn ideologische en politieke karretje spande.
Ok, zwaar gelovig was een overstatement van mij, maar hij was zeker een gelovig persoon.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hitler heeft idd religieuze uitspraken gedaan omdat het hem hielp zijn doel te bereiken.
Hij had deels de kerk achter zich en dat was belangrijk toen.
Hitler was net zo geïnteresseerd in occultisme en andere stromingen. Het maakte hem niet uit zolang hij er maar winst mee kon behalen.
Ik sluit me bij HH aan, Hitler zwaar gelovig noemen is zwaar overtrokken.
Ik moet Haushofer toch gelijk geven als hij stelt dat Hitler een praktisch gelovige was: hij liet zijn eigen overtuigingen zelden tot nooit doorschemeren, hij riep alleen wat hem het beste uitkwam. Van een duidelijke gelovige is in mijn ogen dus geen sprake.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:45 schreef Mannfred het volgende:
[..]
Ok, zwaar gelovig was een overstatement van mij, maar hij was zeker een gelovig persoon.
Wat ik duidelijk probeerde te maken was dat Hitler geen athëïst was omdat veel gelovigen nog steeds beweren dat hij dat wel was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |