Ik denk ook dat mensen vaak bevooroordeelt naar Nadal kijken, dat Federer de man van de winners is, en dat Nadal alles brengt.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:22 schreef kingmob het volgende:
Het probleem is dat Nadal's spel niet echt inspireert voor de kijker. Wat hij doet is echt uitzonderlijk, hij heeft niet alleen alles, hij slaat ze dan ook nog eens geplaatst terug, maar erg 'wervelend' is het niet. Inherent aan deze tactiek is dat je eigenlijk nooit een wedstrijd wint, maar dat je tegenstander hem verliest. Dan krijg je ook dergelijke reacties.
Je kijkt naar Nadals wedstrijden? Zoals al vaker gezegd, jaagt Nadal zijn tegenstanders regelmatig van de baan en speelt hij links-rechts tot ze op een gegeven moment een paar stappen tekortkomen. Tegen de toppers klopt het voor een deel, maar de mindere goden mept hij gewoon van de baan.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:22 schreef kingmob het volgende:
Het probleem is dat Nadal's spel niet echt inspireert voor de kijker. Wat hij doet is echt uitzonderlijk, hij heeft niet alleen alles, hij slaat ze dan ook nog eens geplaatst terug, maar erg 'wervelend' is het niet. Inherent aan deze tactiek is dat je eigenlijk nooit een wedstrijd wint, maar dat je tegenstander hem verliest. Dan krijg je ook dergelijke reacties.
Dat helpt niet echt, want de vraag is juist of Nadal een aanvallende of een verdedigende speler is. Wat zijn je argumenten er dan voor?quote:Op maandag 6 juni 2011 15:50 schreef wimderon het volgende:
Nadal is gewoon verdedigend, voor de duidelijkheid.
Ja, en ik zou het leuk vinden als ze bijhielden hoeveel tijd er daadwerkelijk getennist wordt. Ik denk dat zeker 80% van de tijd opgaat aan changeovers, blessurebehandelingen, discussies, stuiteren, etc. etc.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:25 schreef opgebaarde het volgende:
jammer dat ze geen statistieken bijhouden van hoeveel meter een speler in een wedstrijd aflegt
Denk dat dat wel klopt.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:48 schreef tja77 het volgende:
Fed fan wou weten hoeveel tijd er daadwerkelijk getennist werd.
Dus kwam ik op een minuut of 6 per set uit ongeveer.
nice, is dat het, interessant! Toevallig een koningssite met dit soort stats?quote:Op maandag 6 juni 2011 16:52 schreef Norrage het volgende:
Er was ook bij Djoko een analyse hoe dicht ie op de baseline staat. Sinds de AO dit jaar staat Djokovic gemiddeld in een wedstrijd bijna 60 cm dichter op de baseline dan bijvoorbeeld vorig jaar. Een teken waarom zijn nauwelijks veranderde spel anders dan het dichter op de baseline staan nu zoveel effectiever is.
Klopt, en voeg daarbij dat de groundstrokes van Djokovic gemiddeld 10 km/uur harder gaan dan een jaar geleden, en het is niet verwonderlijk dat het zo lekker gaat met hem.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:52 schreef Norrage het volgende:
Een maat voor of je aanvallend speelt of niet is ook hoever je van de baseline staat. Op gravel staat Rafa meters achter de baseline, maar ook soms als ie punten domineert voor de baseline.
De kracht van Rafa op de andere ondergronden is dat hij in de loop der jaren steeds dichter op de baseline is gaan staan. Eerst deed ie dat niet. Rafa speelt veel aanvallender op gras en hardcourt dan op gravel. Meestal ook een teken of Rafa in vorm steekt of niet, als hij in vorm is gaat hij veel dichter op de baseline staan dan als ie dat niet is. Dit jaar op RG was ie onzeker, en stond ie veel verdedigender te tennissen. In de finale daarentegen, en zeker tegen Murray, stond ie weer veel dichter bij.
Er was ook bij Djoko een analyse hoe dicht ie op de baseline staat. Sinds de AO dit jaar staat Djokovic gemiddeld in een wedstrijd bijna 60 cm dichter op de baseline dan bijvoorbeeld vorig jaar. Een teken waarom zijn nauwelijks veranderde spel anders dan het dichter op de baseline staan nu zoveel effectiever is.
Zijn dat dan allemaal moonballs? Ik vind 4,5 seconde tussen twee slagen vrij lang.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
nice, is dat het, interessant! Toevallig een koningssite met dit soort stats?
mbt gisteren de finale, was het gemiddelde punt niet 4,1 slagen?
en ik hoorde ergens dat de tijd tussen 2 slagen bij de mannen 4,5 seconden is en bij vrouwen 4,75 seconden (het niveau bij de vrouwen is dus heel erg omhoog gegaan de laatste jaren)
Kan het me ook niet voorstellen, 4,5 seconde is erg lang.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:08 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Zijn dat dan allemaal moonballs? Ik vind 4,5 seconde tussen twee slagen vrij lang.
Mee eens.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:08 schreef Norrage het volgende:
Jammer dat ik het niet kan terugvinden. Ze gaven op een gegeven moment bij de Rome finale deze analyse geloof ik
Het is bijvoorbeeld ook iets waarop davydenko altijd onderschat wordt/werd. Hij wordt gezien als een defensieve speler die alles als een robot terugslaat maar das dis onzin. Niemand neemt zoveel risico als hij. Ferrer wordt bijvoorbeeld ook onderschat. Die heeft ook een heel dwingend spelletje waarbij hij de ballen vaak erg vroeg neemt, meestal nog in de stuit
i suckquote:Op maandag 6 juni 2011 17:08 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Zijn dat dan allemaal moonballs? Ik vind 4,5 seconde tussen twee slagen vrij lang.
Haha mooie analyse, niet logisch inderdaadquote:Op maandag 6 juni 2011 17:14 schreef tja77 het volgende:
[..]
Kan het me ook niet voorstellen, 4,5 seconde is erg lang.
23 meter lang is een tennisbaan, er vanuitgaande dat beide spelers op de baseline staan, moet de bal dus 2x23 meter afleggen om 1 keer op en neer te gaan. is dus ongeveer 45 meter.
Als dat 4,5 seconde duurt, zou de bal met een snelheid van 10 meter per seconde gaan, dat is 36 km/uur.
Ik meende dat de gemiddelde mannengroundstroke met een snelheid van meer dan 100 km/uur gaat. dat komt neer op ongeveer 30 meter per seconde.
Dit is aangenomen dat spelers de bal precies op de baseline nemen en rechtuit naar elkaar toeslaan. Realistisch gezien komt het meer neer op een gemiddelde snelheid van 12 meter per seconde, wat inderdaad nog best sloom is.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:14 schreef tja77 het volgende:
[..]
Kan het me ook niet voorstellen, 4,5 seconde is erg lang.
23 meter lang is een tennisbaan, er vanuitgaande dat beide spelers op de baseline staan, moet de bal dus 2x23 meter afleggen om 1 keer op en neer te gaan. is dus ongeveer 45 meter.
Als dat 4,5 seconde duurt, zou de bal met een snelheid van 10 meter per seconde gaan, dat is 36 km/uur.
Ik meende dat de gemiddelde mannengroundstroke met een snelheid van meer dan 100 km/uur gaat. dat komt neer op ongeveer 30 meter per seconde.
Een beetje een rare uitspraak. Dat doen alle spelers natuurlijk, er is er geen 1 die z'n best doet zijn tegenstander zo weinig mogelijk te laten lopen. Aanvallend spelen is natuurlijk vooral een risk/reward afweging. Dat is ook waarom verdedigend spel zo impopulair is. Bij voetbal vind men Barca ook mooier dan Madrid meestal om vergelijkbare redenen.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:04 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Je kijkt naar Nadals wedstrijden? Zoals al vaker gezegd, jaagt Nadal zijn tegenstanders regelmatig van de baan en speelt hij links-rechts tot ze op een gegeven moment een paar stappen tekortkomen. Tegen de toppers klopt het voor een deel, maar de mindere goden mept hij gewoon van de baan.
Nee, maar hij jagt ze op. Murray heeft fasen in wedstrijden waarin hij de bal alleen maar naar de overkant prikt.quote:Op maandag 6 juni 2011 18:13 schreef kingmob het volgende:
[..]
Een beetje een rare uitspraak. Dat doen alle spelers natuurlijk, er is er geen 1 die z'n best doet zijn tegenstander zo weinig mogelijk te laten lopen. [...]
Ik denk dat je zelf ook wel weet dat dat onzin is. Dat niveau kan je niet bereiken als je dergelijke elementaire tactiek niet beheerst. Dat je tegenstander dat niet altijd toe laat is wat anders.quote:Op maandag 6 juni 2011 18:14 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Nee, maar hij jagt ze op. Murray heeft fasen in wedstrijden waarin hij de bal alleen maar naar de overkant prikt.
Ik snap niet wat je bedoelt. Er zijn spelers die ballen gewoon terugbrengen, rally's aangaan die niet op tempo zijn en ewachten tot hun tegenstander de fout maakt Nadal vind ik een bijzonder slecht voorbeeld van iemand die wacht tot zijn tegenstander de fout maakt.quote:Op maandag 6 juni 2011 18:16 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik denk dat je zelf ook wel weet dat dat onzin is. Dat niveau kan je niet bereiken als je dergelijke elementaire tactiek niet beheerst. Dat je tegenstander dat niet altijd toe laat is wat anders.
Nee Federer inspireert wel zeker. Ik geniet van beiden maar op een verschillende manier. Federer speelt prachtig tennis met een fantastisch slagenarsenaal en geweldige winners. Maar ik zie geen vuur, charisma, vechtersmentalitit bij Federer en dat wil ik ook zien als ik tennis kijk.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:22 schreef kingmob het volgende:
Hangt van de wedstrijd af.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:30 schreef wimderon het volgende:
Wat zeggen winners (en UE's) over aanvallend spel?
Niet alles, maar om te doen alsof het geen enkele indicatie is gaat wel ver.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:30 schreef wimderon het volgende:
Wat zeggen winners (en UE's) over aanvallend spel?
Die stats zijn zo verschikkelijk standaard per speler, heb je niks meer aan. Bovendioen zijn UE's vaak geen UE's maar afgedwongen fouten. Ik vraag me ook af of ze een ace als winner rekenen of een service volley punt. Dan heeft Isner waarschijnlijk de meeste winners gemiddeld.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 00:28 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
Niet alles, maar om te doen alsof het geen enkele indicatie is gaat wel ver.
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 01:11 schreef dekouwe het volgende:
http://tweakers.net/video(...)r-roland-garros.html
in dit stukje over de ICT van Rolland Garros kan je ook zien hoe ze aan die stats komen. Overigens die kabel bundels :-/
Mij lijkt het makkelijker om zooitje glas de grond in te trappen.
Jij snapt er dus niks van. Natuurlijk zijn die handmatig ingevoerd, anders kan je nauwelijks/niet UE en forced errors onderscheiden, wat mensen dus wel kunnen, waardoor, in tegenstelling tot wat jij hier staat te beweren, forced errors niet bij UE worden ondergebracht. Het is de enige manier waarop ik er nog een beetje vertrouwen in heb.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 01:19 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]de IBM operators zitten handmatig de winners en UE's in te voeren. Van die fastfood wijven zoals op minuut 1.41" . Beetje jammer
Ik weet voor de wedstrijd al wie de aggressiefste speler is, daar heb ik die stats niet voor nodig, en al helemaal niet als ze door een vadsig wijf zijn ingevoerd die by far niet zoveel verstand van tennis heeft als ondergetekende.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 01:50 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
Stats zeggen zeker niet alles, maar als bijvoorbeeld een ongeveer gelijke wedstrijd (% points won en % service points won) 45 W 60 UE, tegenover 13 W 30 UE zet is het toch wel duidelijk wie de aggressiefste speler was.
Leuke tekst, maar die laatste alinea klopt natuurlijk van geen kant he...Noem eens een speler die 4 meter achter de baseline aanvallend speelt?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 08:33 schreef tja77 het volgende:
Cijfers zijn leuk, maar zeggen niet altijd iets over hoe aanvallend een speler is.
De snelheid waarmee iemand een bal slaat, de hoeken die hij maakt, en de hoeveelheid meters die zijn tegenstander moet lopen om iedere bal terug te slaan, zeggen veel meer. Ook de positie van iemand t.o.v. de baseline zegt iets, sta je continue binnen de baseline, of dwaal je een meter of 4 erachter. Maar ook sommige spelers kunnen aanvallend spelen als ze een aantal meter achter de baseline staan. En bij gravel word je soms achter de baseline gedwongen door je tegenstander.
Hoeft niet, als je tegenstander met veel spin speelt, en je wilt de bal perse laag nemen, dan kun je dat voor of na het hoogste punt. als je dat na het hoogste punt doet, moet je dat soms een stuk achter de baseline doen, maar dat zegt niks over de intentie waarmee je de bal gaat slaan. Want je kunt de bal verdedigend slaan, maar ook aanvallend.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:05 schreef Splackavellie02 het volgende:
Als je achter de baseline gedwongen wordt, ben je inderdaad niet aan het verdedigen
`Ja je kan dan een aanvallende bal proberen te slaan ja...maar of dat effectief is :/ en je moet jezelf eens horen...Als je de bal laag wilt nemen? Welke idioot zou dat willen? Om hem zelf met net zoveel spin terug te slaan misschien (en dan dus verdedigend te spelen)quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hoeft niet, als je tegenstander met veel spin speelt, en je wilt de bal perse laag nemen, dan kun je dat voor of na het hoogste punt. als je dat na het hoogste punt doet, moet je dat soms een stuk achter de baseline doen, maar dat zegt niks over de intentie waarmee je de bal gaat slaan. Want je kunt de bal verdedigend slaan, maar ook aanvallend.
Je word per defenitie niet gedwongen om te verdedigen, Federer heeft een enkelhandige backhand, en als hij bijv tegen Nadal tennist, kan hij ervoor kiezen de ballen kort na de stuit te pakken (wat behoorlijk moeilijk timen is) of de bal uit laten zakken en een grotere hoek maken.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:20 schreef Norrage het volgende:
[..]
`Ja je kan dan een aanvallende bal proberen te slaan ja...maar of dat effectief is :/
Nee, ik praat niet voor mezelf, dat is nou juist het hele puntquote:Op maandag 6 juni 2011 18:52 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Nee Federer inspireert wel zeker. Ik geniet van beiden maar op een verschillende manier. Federer speelt prachtig tennis met een fantastisch slagenarsenaal en geweldige winners. Maar ik zie geen vuur, charisma, vechtersmentalitit bij Federer en dat wil ik ook zien als ik tennis kijk.
Dat biedt Nadal duidelijk wel en wat veel mensen irriteert aan Nadal vind ik juist mooi. Kortom praat voor jezelf.
Ik was de stats aan het volgen tijdens de wedstrijd. Toen het zo ongeveer het slechtst ging met Federer ging hij sterk aan de leiding in winners. Het is leuk om bij te houden en aan te tonen wat wel en niet werkte bij een speler, maar niet echt geschikt om spelers onderling te vergelijken imo.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 00:28 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Niet alles, maar om te doen alsof het geen enkele indicatie is gaat wel ver.
Wat een onzin. Dat je winners slaat uit ballen die je naar achteren dwingen, betekent niet dat je een aanvallend spel hebt. Dat betekent alleen dat je heel erg goed bent.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hoeft niet, als je tegenstander met veel spin speelt, en je wilt de bal perse laag nemen, dan kun je dat voor of na het hoogste punt. als je dat na het hoogste punt doet, moet je dat soms een stuk achter de baseline doen, maar dat zegt niks over de intentie waarmee je de bal gaat slaan. Want je kunt de bal verdedigend slaan, maar ook aanvallend.
Het betekent ook niet dat je verdedigend aan het tennissen bent. Je kiest er zelf voor om die bal op dat punt te nemen, omdat je weet dat je vanuit die positie de beste kans hebt je het punt toe te eigenen. Je kunt op die manier alles wel onzin noemen wat niet met jouw opvattingen strookt.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:32 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Dat je winners slaat uit ballen die je naar achteren dwingen, betekent niet dat je een aanvallend spel hebt. Dat betekent alleen dat je heel erg goed bent.
Wie ben jij om te bepalen dat ik geen gelijk heb? Alsof jij alle wijsheid in pacht hebt?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:03 schreef Splackavellie02 het volgende:
Semantiek.. Je hebt nog steeds geen gelijk. Je mag dan een aanvallend ingestelde tennisser zijn; je voert een discussie op een uitermate defensieve manier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |