Nee maar ik denk dat het enige wat wel bewezen is dat het een soort angst is van mensen dat we een soort blinde vlek hebben die we niet snappen. Maar dat het geen consequenties heeft om te concluderen dat we er gewoon helemaal niks van snappen. Er komt echt geen groot monster uit die blinde vlek ons op vreten of zo.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:40 schreef jogy het volgende:
[..]
Deze vind ik dan een beetje krom. Pure wetenschap heeft als doel om (bijvoorbeeld) het universum te verklaren waar die verklaring hun ook heen leidt. Ik vind het bijvoorbeeld een vorm van gemakzucht om overal waar je nog geen verklaring voor hebt maar een Bijbelse God tussen te proppen met een boek die alles verklaard door te zeggen dat Hij het gedaan heeft in een week.
Het 'probleem' met bijvoorbeeld de Bijbel is dat men enkel een antwoord kan zoeken op basis van hetgeen wat er is geschreven en je dus al vast zit tussen bepaalde dogma's die zegge'n; 'tot hier en niet verder', 'zo is het gegaan omdat wij het zeggen' etc. Dan kan je niet tot een uiteindelijke waarheid komen wat mij betreft. Alsof je (heel bot gezegd, sorrie) de waarheid van het universum probeert te disitileren door the lord of the rings als leidraad aan te houden.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:32 schreef again1928 het volgende:
Ja het gaat er om om even die wetenschappelijk gefixeerde geest te openen dat de wetenschap gewoon een manier van iets benaderen is. Wat op veel andere verschillende manier ook te benaderen is. Maar met zijn alle proberen we 1 ding te begrijpen. En dat kunnen we niet benoemen. Want ja feit is dat wetenschap en religie toch allebei in een soort zelfde categorie vallen van de waarheid zoeken. Of een soort verklaring zoeken.
Waarom is het nergens voor nodig om dingen te verklaren? Er zijn genoeg gebieden in de wetenschap waar we wel dingen van snappen, uiteraard niet alles maar met genoeg tijd komt dat vanzelf wel.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:43 schreef again1928 het volgende:
[..]
Nee maar ik denk dat het enige wat wel bewezen is dat het een soort angst is van mensen dat we een soort blinde vlek hebben die we niet snappen. Maar dat het geen consequenties heeft om te concluderen dat we er gewoon helemaal niks van snappen. Er komt echt geen groot monster uit die blinde vlek ons op vreten of zo.
Het is zo'n verklaringsdrang. Nou ja het is nergens voor nodig. Er zijn geen consequenties als iemand het simpelweg niet snapt. Tenminste!!
Er is een soort gat wat iedereen maar probeert in te vullen. Maar eigenlijk kan het gewoon niet ingevuld worden.
En again1928 typt dit op een computer. Een apparaat enkel en alleen mogelijk door wetenschappelijk onderzoek en het omgaan met natuurkundige wetten.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:43 schreef again1928 het volgende:
[..]
Nee maar ik denk dat het enige wat wel bewezen is dat het een soort angst is van mensen dat we een soort blinde vlek hebben die we niet snappen. Maar dat het geen consequenties heeft om te concluderen dat we er gewoon helemaal niks van snappen. Er komt echt geen groot monster uit die blinde vlek ons op vreten of zo.
Het is zo'n verklaringsdrang. Nou ja het is nergens voor nodig. Er zijn geen consequenties als iemand het simpelweg niet snapt. Tenminste!!
Er is een soort gat wat iedereen maar probeert in te vullen. Maar eigenlijk kan het gewoon niet ingevuld worden.
Alsof we ooit verder zouden komen dan Grottendwalerij als iedereen dit idee er op zou houden. Wees blij met de menselijke nieuwsgierigheid want het heeft ons heel veel gebracht, slechte maar ook goede dingen. Het feit dat ik nu in een verwarmde kamer zit, achter een monitor en toetsenbord en een conversatie heb met jou en tich anderen terwijl we niet bij elkaar in de buurt zitten (waarschijnlijk) is een voortvloeisel van het eeuwige gepor van de menselijke geest.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:43 schreef again1928 het volgende:
[..]
Een vulpen zit al vol wetenschap, en niet zo'n beetje.... Het hele mechanisme hoe de inkt van de vulling naar de punt en ten slotte het papier getransporteerd word.....(capillaire werking en zwaartekracht) Hij zal naar de ganzenveer moeten..... Nee wacht, helaas, die ganzenveer werkt ook alleen maar omdat we allerlei zaken hebben geleerd of mechanica en scheikunde...quote:Op maandag 6 juni 2011 13:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En again1928 typt dit op een computer. Een apparaat enkel en alleen mogelijk door wetenschappelijk onderzoek en het omgaan met natuurkundige wetten.
Ik zou weer met een pen gaan schrijven. Nee wacht balpen met een balletje bevat ook al wetenschap. Het gaat lastig voor je worden again1928
De fout hier is een beetje om te denken dat de vulpen voort komt uit de wetenschap.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:22 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Een vulpen zit al vol wetenschap, en niet zo'n beetje.... Het hele mechanisme hoe de inkt van de vulling naar de punt en ten slotte het papier getransporteerd word.....(capillaire werking en zwaartekracht) Hij zal naar de ganzenveer moeten..... Nee wacht, helaas, die ganzenveer werkt ook alleen maar omdat we allerlei zaken hebben geleerd of mechanica en scheikunde...
http://www.regia.org/quill2.htm
Jij had geen computer uit kunnen vinden, aangezien jij de kennis daarvoor niet bezit. En met trial and error ga je geen computer uitvinden hoor.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:08 schreef again1928 het volgende:
Ik kan jullie allemaal 1 antwoord op al deze reacties.
Ik had ook een computer uit kunnen vinden. Sterker nog ik ga waarschijnlijk de techniek in.
Net zoals ik zei met het vliegtuig. Het kan ook met trial and error. En als die persoon toevallig religieus zou zijn en elke dag gebeden zou hebben zou hij exact datzelfde argument als dat jij nou voordraagt tegen jou kunnen gebruiken Daniel.
De wetenschap is ook niet de waarheid, dat probeert het ook niet te zijn. Het probeert gewoon een zo goed mogelijke beschrijving van de werkelijkheid te maken.quote:Het slaat gewoon nergens op.
En in die zin werkt wetenschap gewoon heel goed. Maar ja. Ik bedoel dat betekent niet dat de wetenschap nu ineens de waarheid is. Ik geloof gewoon dat de wetenschap heel goed werkt maar ja ik denk niet dat dat het antwoord is op al onze vragen.
Filosofie kun je totaal niet vergelijken met wetenschap en kun je ook niet hoger plaatsen dan wetenschap. Het zijn totaal andere vlakken.quote:En om dan op jogy in te gaan, er zijn vele andere manier waarop mij onze menselijke geest nog verder kunnen porren dan om dat constant op een wetenschappelijke manier te doen.
Religie, filosofie, psychologie, wetenschap. Ik vind het allemaal eigenlijk best indrukwekkend. Maar religie vind ik op dit moment het meest "uitgeknepen". Gaat niet echt veel meer uit voort bloeien is mijn gevoel. Wetenschap komt volgens mij heel erg dicht bij dit punt. En ik denk dat filosofie misschien wel de volgende stap wordt. En stel je pakt dit nou samen met mijn vergelijking met een gyroscoop. Dan zijn dit allemaal verschillende assen. Maar punt is dat een as in een bol draait. Althans de as van een gyroscoop kan rond draaien. Hij verandert bijna niet meer als hij eenmaal gaat spinnen (noem het maar even zo). Maar volgens mij kunnen doe apparaten toch alle kanten op. Dus ik denk dat dit onderdeel is van een veel groter proces.
Dus totdat de wetenschap 100% zekerheid kan bieden bestaat er 0% zekerheid? Wederom flauwekul.quote:En wetenschap is gewoon 1 deel er van. En het werkt gigantisch goed.
Maar ja trial and error is voor mij op dit moment een betere theorie. Die accepteert namelijk in zekere zin de onwetendheid. En ik denk dat dat voorlopig toch erg belangrijk is. Wen maar aan het idee dat zolang de wetenschap niet 1 zaligmakende theorie heeft dat er gewoon niks is. Niks van structuur of whatever. En in die zin zeg ik zelfs niet dat je er niet in verder moet zoeken. Maar ik heb het idee gewoon dat de wetenschap op een obstakel is gebotst.
quote:Edit: Om daar aan toe te voegen. Ik denk dat psychologie nog zo'n "tak" is.
En dat filosofie algemener is. En ik denk dat die dus ook beter is. Misschien valt filosofie in een categorie met wiskunde.
Bedanktquote:Op maandag 6 juni 2011 14:25 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben het overigens met again1928 eens dat wetenschap niet het antwoord kan bieden op alle vragen die we kunnen verzinnen.
We moeten gewoon accepteren dat sommige vragen nooit een antwoord zullen krijgen (en dat als je dat via filosofie / religie wel probeert dat je dan alleen antwoorden krijgt die uit onze collectieve duim komen)
De vulpen komt voort uit wetenschap. Net als de landbouw.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:24 schreef again1928 het volgende:
[..]
De fout hier is een beetje om te denken dat de vulpen voort komt uit de wetenschap.
Niemand hier zegt dan ook dat wetenschap overal een antwoord op kan bieden. Maar je moet niet bij voorbaat al iets onzinnig noemen.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:25 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben het overigens met again1928 eens dat wetenschap niet het antwoord kan bieden op alle vragen die we kunnen verzinnen.
We moeten gewoon accepteren dat sommige vragen nooit een antwoord zullen krijgen (en dat als je dat via filosofie / religie wel probeert dat je dan alleen antwoorden krijgt die uit onze collectieve duim komen)
Dat betekent dat je middels wetenschap de vulpen hebt mogelijk gemaakt.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De vulpen komt voort uit wetenschap. Net als de landbouw.
'Gewoon experimenteren' zoals de oermens gedaan moet hebben op talloze gebieden, is dan ook wetenschap (niet erg systematische wetenschap, en zeker geen moderne wetenschap, maar wel wetenschap.) Men ontdekte dingen en als het werkte werd het aan de volgende generaties doorgegeven. En steeds een stapje verder:quote:Op maandag 6 juni 2011 14:24 schreef again1928 het volgende:
[..]
De fout hier is een beetje om te denken dat de vulpen voort komt uit de wetenschap.
Er valt een hoop wetenschap in te vinden. Maar ja de oermens was ook weinig wetenschappelijk toen zij het vuur uitvonden. Het was er gewoon ineens. Ineens konden ze het. Trial and error. Dus ja beetje dom om dan te denken dat dat door de wetenschap komt. Er zit veel wetenschap in, dat is de juiste benadering.
Wetenschap beschrijft toch al dat wat waar is. Dus ja. Kan ook gewoon de waarheid accepteren zonder een verdere beschrijving er constant bij. Gewoon experimenteren.
Nee. Wetenschap is het vergaren van kennis. Daar heb je geen universiteit voor nodig. Trial en error werkt ook uitstekend. Het duurt alleen wat langer voor je op die manier een computer hebt.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:30 schreef again1928 het volgende:
[..]
Dat betekent dat je middels wetenschap de vulpen hebt mogelijk gemaakt.
Het hele principe van de vulpen was ook voor de ontdekking van de vulpen al mogelijk. Alleen wij hebben het pas op een bepaald punt in de historie "in gekopt".
Maakt niets uit. Het bedenken en uitwerken van een vulpen is gewoon wetenschap. Boeren, smeden en doktors waren in de middeleeuwen de hoogst geschoolde wetenschappers.quote:Er is nog nooit iemand geweest die een berekening uitvoerde en uitkwam met een vulpen.
Om het maar heel simpel te vergelijken: 1 + 1 = vulpen
Ja maar dat is een op zichzelf staand iets.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:31 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
'Gewoon experimenteren' zoals de oermens gedaan moet hebben op talloze gebieden, is dan ook wetenschap (niet erg systematische wetenschap, en zeker geen moderne wetenschap, maar wel wetenschap.) Men ontdekte dingen en als het werkte werd het aan de volgende generaties doorgegeven. En steeds een stapje verder:
omgewaaide boomstam , hé het drijft
hé ik kan er op gaan zitten
meerdere stammetjes - vlot
kano
bootje
etc
quote:Op maandag 6 juni 2011 14:41 schreef again1928 het volgende:
[..]
Ja maar dat is een op zichzelf staand iets.
Om dan te gaan denken dat daar overeenkomsten tussen zitten en dat dat allemaal te verklaren is. Waarom hout drijft. Ja boeien het drijft gewoon. Pff. Dat is waar de wetenschap mij een beetje kwijt raakt.
Ja dat betwijfel ik dus. Wil je succesvol een computer bouwen en laten evolueren zoals wij de laatste 70 jaar hebben laten doen. Heb je echt wel veel wiskunde en natuurkunde nodig.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Wetenschap is het vergaren van kennis. Daar heb je geen universiteit voor nodig. Trial en error werkt ook uitstekend. Het duurt alleen wat langer voor je op die manier een computer hebt.
Haha vind het wel leuk want de wetenschap noemt dit dus "kenmerken". Dit is de manier van wetenschap om er mee om te gaan.quote:
Het is puur een kwestie van tijd, idd . Via trial en error een computer maken duurt langer dan het maken van een stuk primitief schrijfgerei. Maar trial en error is niet verboden in wetenschap.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat betwijfel ik dus. Wil je succesvol een computer bouwen en laten evolueren zoals wij de laatste 70 jaar hebben laten doen. Heb je echt wel veel wiskunde en natuurkunde nodig.
Kwantummechanica heeft ook al lang zijn intrede gedaan in computerland.
Met alleen trial en error kom je er gewoonweg niet. Ja als je oneindig lang de tijd hebt. Net als met die apen en de werken van Shakespeare. Maar ook dat is wetenschap.
Nee maar dat is meestal de eerste fase. Het beschrijven van wat we opmerken rond om ons heen.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is puur een kwestie van tijd, idd . Via trial en error een computer maken duurt langer dan het maken van een stuk primitief schrijfgerei. Maar trial en error is niet verboden in wetenschap.
Waarom is het universum echt dan? Weet je dat wel zeker?quote:Op maandag 6 juni 2011 14:41 schreef again1928 het volgende:
[..]
Om dan te gaan denken dat daar overeenkomsten tussen zitten en dat dat allemaal te verklaren is. Waarom hout drijft. Ja boeien het drijft gewoon. Pff. Dat is waar de wetenschap mij een beetje kwijt raakt.
En het hele idee dat het universum "regels" of "formules" zou volgen. No way.
Dat is hetzelfde als de 10 geboden. Of van die religieuze dingen. Zijn ook regels.
There are no rules. Period. Klaar! Je kan misschien 1 regel hebben, namelijk het universum.
Maar dat is maar een voorbeeld. Maar het zal altijd maar 1 enkel iets zijn.
Als alle mensen zoals jou hadden gedacht, dan leefden we nu allemaal nog in grotten.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:30 schreef again1928 het volgende:
[..]
En het hele idee dat het universum "regels" of "formules" zou volgen. No way.
Dat is hetzelfde als de 10 geboden. Of van die religieuze dingen. Zijn ook regels.
There are no rules. Period. Klaar! Je kan misschien 1 regel hebben, namelijk het universum.
Maar dat is maar een voorbeeld. Maar het zal altijd maar 1 enkel iets zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |