nee maar om dat nou elke dag te eten, nee bedankt. Ik zou zo graag wat receptjes enzo of tips van simpele maar wel leuke gerechten willen!quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:06 schreef Socios het volgende:
Aardappelen en groenten koken in één pan is echt niet zo moeilijk.
Kijk dat bedoel ik, daar dénk ik geeneens aan als ik in de supermarkt loopquote:Op woensdag 1 juni 2011 23:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Al die wereldgerechtenpakjes van Knorr zijn voor 2 personen en dat is zeer makkelijk.
Deze dus: http://www.knorr.nl/site/producten/543226/groep
rode bieten. heel lekker als je er een beetje kaasblokjes doorheen doet en dat een beetje laat smeltenquote:
zeg dan gewoon rode bietenquote:Op woensdag 1 juni 2011 23:09 schreef kirsten. het volgende:
[..]
rode bieten. heel lekker als je er een beetje kaasblokjes doorheen doet en dat een beetje laat smelten
Het FOK!-kookboek!quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:58 schreef kirsten. het volgende:
Ik ben absoluut geen held in zelf een snel gerecht in elkaar flansen en in mijn koelkast waren ook altijd dingen aan het wegkwijnen. Hebben de culinair onderlegde FOK!kers hier nog wat tips, trucs en recepten voor makkelijke, snelle maar toch lekkere gerechten voor 2 personen?
quote:
Dit.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:10 schreef uw_koninklijke_sneuheid het volgende:
Zo simpel, kipfilet, wokgroente, noodles, woksaus, klaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja maar ik wil nou juist eens geen magnetronvoer eten, maar zelf koken. Het moet alleen niet teveel tijd en geld in beslag gaan nemen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:46 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dit.
Tevens: Magnetron.
De jeugd van tegenwoordig
ooh die soep klinkt erg lekker! De rest ook hoor maar vooral die soepquote:Op donderdag 2 juni 2011 03:35 schreef Seven. het volgende:
Goeie soep en zeer cheap:
2 liter water aan de kook brengen
2 blokjes runderbouillon toevoegen
2 pakjes spekblokjes goed gaar bakken, echt donkerbruin laten worden, beetje krokant
2 courgettes in redelijk kleine blokjes erin, flink laten koken, fijnstampen met zo'n ding waar je ook aardappelpuree mee maakt
laag vuurtje
een bosje lente-uitjes fijnsnijden (of eigenlijk zoveel je wil, ik snij meestal 2 bosjes)
spekjes erbij (ik gooi meestal het vet erbij voor de smaak), lente-ui erbij, minuutje laten koken. Opscheppen maar. Kun je dagen van eten, ook lekker voor de lunch, wel beetje wintersoepje.
Spaghetti Bolognese (lekker en cheap)
Halve kilo gehakt, op laag vuurtje garen
Breng water aan de kook en doe daar je pasta in, laat op laag vuurtje garen
In een andere pan doe je olijfolie, fruit een fijngehakt teentje knoflook en 2 gesnipperde uien aan, zodat ze lichtbruin worden (verse knoflook kun je ook vervangen door knoflookpoeder..) . Verder invullen zoals jij het lekker vindt en wat het budget toelaat (paprika, champignon etc etc.). Doe er 2 blikjes tomatenblokjes of gepelde tomaten bij. Doe er uiteindelijk nog de gehakt bij. Nu ga je steeds toevoegen en proeven. Weer zelf in te vullen. Oregano, basilicum, peper, zout (met verse kruiden is het trouwens veel lekkerder.
Giet de pasta af en doe er wat olijfolie bij, goed doorhusselen. Op je bord, flinke lepel saus er middenin en. Italianen vonden dit een uitstekende benadering en mijn vader is pastahater maar dit vond hij zelfs lekker. Veel saus maken en invriezen. Volgende keer alleen wat pasta koken en de saus opwarmen.
Stamppotten (cheap en lekker)
Basis zijn je aardappelen, 1 kilo. Schillen en heel goed gaar koken. Stampen met melk tot je een fijne textuur krijgt. Dan op smaak brengen met peper, zout, nootmuskaat en gebakken spekjes.
Groenten is altijd simpel. Onderin de pan kook je je aardappelen, bovenin je groenten. Alles gaat tegelijk de pan in. De helft aardappelen, de helft groenten en gewoon meestampen.
1000 gram boerenkool
500 gram ui, 500 gram wortel (in grote blokjes gesneden)
1000 gram zuurkool
etc etc
Stuk vlees naar wens, klaar. Invriezen: check.
quote:Op donderdag 2 juni 2011 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Studentenrecept:
Neem een fris jong studentje (of studente naar smaak) en was deze grondig, ze kunnen erg vies zijn. Neem een pak vla en giet deze over het leergierig jong mens. Smullen
Ze lijkt me een voorbeeld voor de goed wassen opmerking.quote:Op donderdag 2 juni 2011 10:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]
nomnomnom
Dat is toch een vlaflip mallerdquote:Op donderdag 2 juni 2011 10:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]
nomnomnom
Deze Flip met vlaquote:Op donderdag 2 juni 2011 10:28 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat is toch een vlaflip mallerd [ afbeelding ]
Ik doe alleen de uitjes erdoorheen in plaats van apart erbij.quote:Kapucijnerschotel:
Ingrediënten
1 duopak spekblokjes (250 g)
2 preien, in ringen
1 blik jonge kapucijners (800 g), uitgelekt
50 g boter
3 uien, in ringen
1 Gelderse rookworst (zak 350 g)
piccalilly (potje 335 g)
1 potje augurken (340 g)
Bereiden
1. Bak de spekblokjes in een hapjespan zonder olie of boter in 8 min. knapperig. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Bak de prei 3 min. in het achtergebleven spekvet. Voeg de kapucijners en de spekblokjes toe en breng op smaak met peper en zout. Verwarm nog 3 min. 2. Verhit ondertussen de boter in een andere koekenpan en bak de ui op middelhoog vuur in 8 min. bruin. Verwarm de rookworst volgens de aanwijzingen op de verpakking. 3. Verdeel de kapucijners over een schaal en leg de rookworst erop. Serveer de ui, de piccalilly en de augurken in aparte bakjes erbij.
Kan binnen 20 minuutjes op tafel staan. En ja, die is ook echt heel lekker.quote:Op donderdag 2 juni 2011 08:19 schreef kirsten. het volgende:
[..]
ooh die soep klinkt erg lekker! De rest ook hoor maar vooral die soep![]()
graag gedaanquote:Op donderdag 2 juni 2011 08:17 schreef kirsten. het volgende:
Bedankt allemaal voor de tips
dat FOK-kookboek is trouwens echt ideaal, wist helemaal niet dat dat bestond joh!
[..]
quote:Op donderdag 2 juni 2011 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind de 'studentenkeuken' altijd een beetje onderschat, ik at toen best goed en ik maak nog steeds wel eens dingen die ik toen ook maakte. Simpel eten kan best heel lekker zijn. Wat studenten paradoxaal genoeg vaak fout deden is dat ze het niet simpel houden en niet weten wat ze met welk doel doen. Vaak voegen ze veel op zich lekkere maar dure ingredienten toe in de veronderstelling dat het eten daar lekkerder van wordt.
Maar 4 ingredienten of hoofsmaken zijn voor de Italiaanse keuken vaak genoeg, dan zeker ook voor een student. Als je het simpel houdt heb je vaak als voordeel dat je niet met een koelkast vol met overgebleven ingredienten zit. Neem bijvoorbeeld de spaghetti met spinazie en spekjes, een beroemd studentengerecht. Dat heb ik zo vaak verkloot gezien door spinazie al la creme te nemen, er blauwaderige kaas of kruidenkaas, champignos en zelfs gehakt doorheen te doen, 'koksroom'. en dan de spekjes te hard gebakken (op te laag vuur) in margarine en de knoflook aangebrand of in poedervorm en bestrooid met peper uit een potje.
Terwijl als je het simpel houdt, het veel lekkerder wordt, maar dan moet je wel weten wat je koopt en wat je doet. De saus kan makkelijk binnen de tijd dat de spaghetti nodig heeft, 15 minuten inclusief water koken: Zet een pan met olijfolie op, sla een paar tenen knoflook plat, en doe ze in de olie en laat ze niet te bruin worden. Zet koud water op, zet de rest van de spullen klaar (het moest toch snel? Begin met hetgene wat het meeste tijd nodig heeft, die knoflook heeft even tijd nodig om de smaak af te geven aan de olie). Vis de knoflook uit de pan, zo krijg je een volle maar zachte knoflooksmaak, doe de gerookte spekblokjes erin (de spekjesparadox: zacht bakken geeft harde spekjes, hard bakken zachte), niet teveel, wordt het niet lekkerder van, van echt goed spek wel. Doe de spaghetti in het kokende water (gewoon goede spaghetti van hard graan, grand italia of zo) Men Schudde een pak (of iets minder) deelblokjes diepvriesspinazie in de pan, sans la creme, die creme smaakt niet, en een beetje roeren om wat sneller te ontdooien. Eventueel wat plakjes zwarte olijven erdoor. Voeg op het laatst, dus als de spaghetti bijna beetgaar is, een bakje slagroom toe, desnoods creme fraiche, en eventueel een losgeslagen ei tegen stroeve tanden van de spinazie. Room wordt niet lekkerder van lang opstaan of hoge temperaturen. Spaghetti afgieten, Peper malen en klaar.
Ik geef je nu een recept, maar als voorbeeld van hoe je naar mijn bescheiden mening effectief leert koken. Je kunt er best nog iets aan toevoegen, maar het gaat erom dat je weet waarom je iets toevoegt, net zoals je moet weten waarom je wat koopt en waarom je welk ingredient welke warmte geeft (denk erom, het gaat om de hitte van de ingredienten, en dus de pan, dat loopt niet helemaal gelijk met de vlamhoogte). Als je dat weet heb je ook de volgorde van aanpak al, en kun je snel en simpel koken.
ja, wel maf eigelijk maar pizza vind ik prima, terwijl ik gewone tomaatblokjes of haptomaatjes echt niet lekker vind. Bedankt iig voor de topiclink!quote:Op donderdag 2 juni 2011 13:28 schreef MaximusTG het volgende:
Ik wil je graag ook nog even op het pizzatopic wijzen:
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
Dat is natuurlijk wel (vaak) met tomaat, maar ik gok zo dat je het op pizza wel lust...?
Of kwam dat omdat je het te vroeg erbij deed? Tonijn uit blik hoeft alleen maar even warm te worden. Maar ik zou dus al niet aan iets beginnen waar 1,5 blik tonijn in moet, ik gooi in principe geen dier weg, en dan moetje weer een blikje gaan afdekken terwijl het eten klaar is? Als het klaar is moet het op tafel. Het snelle begint al bij het kopen in de juiste porties, en ik reken de afwas trouwens ook altijd mee, snel koken en lang pannen, bakjes en keukenmachines afwassen is niet echt winst, vooral omdat koken leuker is dan afwassen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 13:54 schreef kirsten. het volgende:
[..]
![]()
dat klinkt erg goed. Klopt wel wat je zegt, vaak hou ik maar een recept aan en denk ik 'ach, dat kan er vaaast ook nog wel bij' met als gevolg dat het niet bepaald lekker is (ik noem een pastaschotel met tonijn... recept zei 1,5 blikje tonijn maar ik had geen zin om met z'n half blikje te zitten, gooi alles erbij en vervolgens is het echt droge meuk...
Denk niet dat de meeste studenten zich dat vaak voor 1 maaltijd kunnen veroorloven.quote:
Dat zal toch wel meevallen? Goed kipfilet is niet heel goedkoop (maar als je bio-industriekip neemt, valt dat ook wel weer mee), maar creme fraiche (voor 2 personen is een klein bakje genoeg) en een blik perziken zijn echt niet duur. Huisgenootje en ik aten het regelmatig, totdat huisgenootje vegetarisch werd. Daarna nog een keer geprobeerd tofu, maar dat was echt niet te eten.quote:Op donderdag 2 juni 2011 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk niet dat de meeste studenten zich dat vaak voor 1 maaltijd kunnen veroorloven.
Ga er nog eens heen en kijk bij de gedroogde peulvruchtachtigen. Kost haast niets, is gezond, kan gebruikt worden om een aantal maaltijden per week aan te vullen ipv vlees, en er zijn genoeg recepten te vinden om het lekker te maken. In nederland eten we die dingen te weinig, echt zonduh.quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:28 schreef kirsten. het volgende:
Ook weer bedankt voor deze tips! oh en pasta met perzik lijkt me best lekkerIk had inderdaad gehoopt veel met rijst te koken omdat ik dat toch iets lekkerder vind dan aardappels en pasta, en met deze variaties moet het toch wel goedkomen zou je zeggen he! Ik was wel van plan om zsm even naar een turks/indonesisch/buitenlands winkeltje te gaan en daar even zo'n 5 kilopak rijst te kopen haha, dat had ik toen ik eerder op mezelf woonde in het buitenland gezien bij de iraniërs, mensen die hadden echt in hun kastje 20 kilo rijst in zo'n juten zak
Dan zal het vast goedkoper zijn
![]()
quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Goedkoop & gezond.
Lekker prutje wat (met wat doorlooptijd) zonder veel werk op tafel is te krijgen:
- gepureerde sojabonen met masalakerrie (kost: weinig) - als saus over de rijst te gebruiken
- zilvervliesrijst (omdat je gezond belangrijk vindt - voor de extra pitamientjes)
- boontjes
Sojabonen gedroogd kopen (kost geen drol; voor 1 euro ofzo heb je 500 grams pak). Koffiekopje vol, 24 uur laten weken, 3 uur (!) koken. Je kunt extra maken en invriezen. Na het koken blenderen met masalakerrie tot het op smaak is (kookvocht bijvoegen tot je een mooie sausstructuur hebt).
1 kopje rijst pp. De rijst met 2 kopjes water per kopje rijst in een pannetje. Pannetje laten koken. Na 5 minuten de boontjes erbij. Nog 15 mins laten koken (uitgaande van rijst die 20 mins nodig heeft; sperzieboontjes zijn in 15 klaar).
Als het goed is is de pan praktisch aan het droogkoken aan het eind van de 20 minuten. Opscheppen, sojabonenprut erover en smullen
Totale kosten (excl gas); als het een euro is is het veel. Duurste onderdeel zijn de verse boontjes, en dat kun je natuurlijk prima vervangen door een andere groente die op dat moment cheap is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |