abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97602141
Aangezien ik over een aantal dagen de sleutel van mijn appartementje krijg, houdt dat ook in dat mijn prakkie niet meer op tafel staat als ik thuiskom... Ach, volwassen worden, zelf wassen, zelf schoonmaken... en zelf koken :o En vooral dat laatste ben ik bang dat ik er moeite mee ga krijgen. Ik heb al eens een half jaar op mezelf gewoond maar dat bestond toch vooral uit a. geen avondeten, b. sla of c. een boterham. Nu ik ga samenwonen wil ik dit wel goed aanpakken want ik moet natuurlijk wel bij schoonmoeders in de gratie blijven :D

Ik ben absoluut geen held in zelf een snel gerecht in elkaar flansen en in mijn koelkast waren ook altijd dingen aan het wegkwijnen. Hebben de culinair onderlegde FOK!kers hier nog wat tips, trucs en recepten voor makkelijke, snelle maar toch lekkere gerechten voor 2 personen?

Misschien nog even belangrijk om het bah-lijstje erbij te zetten:
ik vind gehakt niet zo heel lekker, vriendlief vindt krootjes niet zo lekker (boehoe mijn lievelingseten...) en we vinden allebei tomaat niet zo lekker. De dingen zoals spaghetti en macaroni vallen dus al een beetje af, alhoewel variaties natuurlijk welkom zijn :)
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:00:22 #2
337417 Gangsterboi
Gangsterder dan gangster.
pi_97602233
pi_97602246
Al die wereldgerechtenpakjes van Knorr zijn voor 2 personen en dat is zeer makkelijk. :P

Deze dus: http://www.knorr.nl/site/producten/543226/groep
gr gr
pi_97602613
Aardappelen en groenten koken in één pan is echt niet zo moeilijk.
pi_97602672
wtf zijn 'krootjes' :')
Gewoon, omdat het kan.
  Eindredactie Games woensdag 1 juni 2011 @ 23:08:08 #6
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_97602676
Prakkie :') Bestaan er nog giftigere woorden.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_97602696
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:06 schreef Socios het volgende:
Aardappelen en groenten koken in één pan is echt niet zo moeilijk.
nee maar om dat nou elke dag te eten, nee bedankt. Ik zou zo graag wat receptjes enzo of tips van simpele maar wel leuke gerechten willen! :P
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Al die wereldgerechtenpakjes van Knorr zijn voor 2 personen en dat is zeer makkelijk. :P

Deze dus: http://www.knorr.nl/site/producten/543226/groep
Kijk dat bedoel ik, daar dénk ik geeneens aan als ik in de supermarkt loop :)
pi_97602744
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:08 schreef -AnneX- het volgende:
rode bieten. heel lekker als je er een beetje kaasblokjes doorheen doet en dat een beetje laat smelten O+
pi_97602803
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:09 schreef kirsten. het volgende:

[..]

rode bieten. heel lekker als je er een beetje kaasblokjes doorheen doet en dat een beetje laat smelten O+
zeg dan gewoon rode bieten :P

oh en de conimex boemboe's zijn ook zeer goed te doen :Y
Gewoon, omdat het kan.
pi_97602809
Zo simpel, kipfilet, wokgroente, noodles, woksaus, klaar.
Het enige probleem is het kiezen van de oplossing
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:10:31 #11
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_97602824
Van die texmex pakjes zijn ook handig.
pi_97603046
Pasta met ham (of spekjes), champignons, spinazie (gewoon of a la creme) en blikje mais, evt roomkaas.

Goedkoop, goed te doen voor 2 personen of voor grote groepen.
Klussen deel 1 en 2
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:18:56 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97603256
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:58 schreef kirsten. het volgende:

Ik ben absoluut geen held in zelf een snel gerecht in elkaar flansen en in mijn koelkast waren ook altijd dingen aan het wegkwijnen. Hebben de culinair onderlegde FOK!kers hier nog wat tips, trucs en recepten voor makkelijke, snelle maar toch lekkere gerechten voor 2 personen?

Het FOK!-kookboek!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_97603767
quote:
3s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:18 schreef golfer het volgende:

[..]

Het FOK!-kookboek!
Gast, dank voor deze post _O_
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:31:04 #15
165512 MASD
Music is dead.
pi_97603909
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:08 schreef -AnneX- het volgende:
Sauerkraut->kraut->kroot.
Long live music.
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:43:37 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97604532
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:31 schreef MASD het volgende:

Sauerkraut->kraut->kroot.
:N

Rode bieten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_97604667
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:10 schreef uw_koninklijke_sneuheid het volgende:
Zo simpel, kipfilet, wokgroente, noodles, woksaus, klaar.
Dit.

Tevens: Magnetron.

De jeugd van tegenwoordig :N
  donderdag 2 juni 2011 @ 00:18:27 #18
165512 MASD
Music is dead.
pi_97606501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:43 schreef golfer het volgende:

[..]

:N

Rode bieten.
Dat werkt toch niet.
Long live music.
pi_97607563
je hebt op diverse sites receptenzoekers bij sommige kan je allemaal spullen die bijv opmoeten zelf invullen. Kan je overigens ook op google doen. Makkelijker kan niet. En er komt altijd wel een recept uit voort.

1 tip grote pan soep maken en in kleine porties invriezen. Zo heb je altijd wat achter de hand.
The most important part of my religion is to play guitar.
~ Lou Reed
pi_97609984
Het Fokke en Sukke kookboek halen.

Op low budget gericht, de ongeveer prijzen erbij.
Het ligt allemaal voor de hand wat er in staat maar het is handig.
Ook gericht op voor 1 persoon koken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 2 juni 2011 @ 03:35:21 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_97611684
Goeie soep en zeer cheap:

2 liter water aan de kook brengen
2 blokjes runderbouillon toevoegen
2 pakjes spekblokjes goed gaar bakken, echt donkerbruin laten worden, beetje krokant
2 courgettes in redelijk kleine blokjes erin, flink laten koken, fijnstampen met zo'n ding waar je ook aardappelpuree mee maakt
laag vuurtje
een bosje lente-uitjes fijnsnijden (of eigenlijk zoveel je wil, ik snij meestal 2 bosjes :9 )
spekjes erbij (ik gooi meestal het vet erbij voor de smaak), lente-ui erbij, minuutje laten koken. Opscheppen maar. Kun je dagen van eten, ook lekker voor de lunch, wel beetje wintersoepje.

Spaghetti Bolognese (lekker en cheap)
Halve kilo gehakt, op laag vuurtje garen
Breng water aan de kook en doe daar je pasta in, laat op laag vuurtje garen
In een andere pan doe je olijfolie, fruit een fijngehakt teentje knoflook en 2 gesnipperde uien aan, zodat ze lichtbruin worden (verse knoflook kun je ook vervangen door knoflookpoeder..) . Verder invullen zoals jij het lekker vindt en wat het budget toelaat (paprika, champignon etc etc.). Doe er 2 blikjes tomatenblokjes of gepelde tomaten bij. Doe er uiteindelijk nog de gehakt bij. Nu ga je steeds toevoegen en proeven. Weer zelf in te vullen. Oregano, basilicum, peper, zout (met verse kruiden is het trouwens veel lekkerder.

Giet de pasta af en doe er wat olijfolie bij, goed doorhusselen. Op je bord, flinke lepel saus er middenin en :Y) . Italianen vonden dit een uitstekende benadering en mijn vader is pastahater maar dit vond hij zelfs lekker. Veel saus maken en invriezen. Volgende keer alleen wat pasta koken en de saus opwarmen.

Stamppotten (cheap en lekker)

Basis zijn je aardappelen, 1 kilo. Schillen en heel goed gaar koken. Stampen met melk tot je een fijne textuur krijgt. Dan op smaak brengen met peper, zout, nootmuskaat en gebakken spekjes.

Groenten is altijd simpel. Onderin de pan kook je je aardappelen, bovenin je groenten. Alles gaat tegelijk de pan in. De helft aardappelen, de helft groenten en gewoon meestampen.

1000 gram boerenkool
500 gram ui, 500 gram wortel (in grote blokjes gesneden)
1000 gram zuurkool
etc etc

Stuk vlees naar wens, klaar. Invriezen: check.
Resistance is futile.
pi_97612301
Bedankt allemaal voor de tips :)

dat FOK-kookboek is trouwens echt ideaal, wist helemaal niet dat dat bestond joh!
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:46 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Dit.

Tevens: Magnetron.

De jeugd van tegenwoordig :N
ja maar ik wil nou juist eens geen magnetronvoer eten, maar zelf koken. Het moet alleen niet teveel tijd en geld in beslag gaan nemen.
pi_97612309
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juni 2011 03:35 schreef Seven. het volgende:
Goeie soep en zeer cheap:

2 liter water aan de kook brengen
2 blokjes runderbouillon toevoegen
2 pakjes spekblokjes goed gaar bakken, echt donkerbruin laten worden, beetje krokant
2 courgettes in redelijk kleine blokjes erin, flink laten koken, fijnstampen met zo'n ding waar je ook aardappelpuree mee maakt
laag vuurtje
een bosje lente-uitjes fijnsnijden (of eigenlijk zoveel je wil, ik snij meestal 2 bosjes :9 )
spekjes erbij (ik gooi meestal het vet erbij voor de smaak), lente-ui erbij, minuutje laten koken. Opscheppen maar. Kun je dagen van eten, ook lekker voor de lunch, wel beetje wintersoepje.

Spaghetti Bolognese (lekker en cheap)
Halve kilo gehakt, op laag vuurtje garen
Breng water aan de kook en doe daar je pasta in, laat op laag vuurtje garen
In een andere pan doe je olijfolie, fruit een fijngehakt teentje knoflook en 2 gesnipperde uien aan, zodat ze lichtbruin worden (verse knoflook kun je ook vervangen door knoflookpoeder..) . Verder invullen zoals jij het lekker vindt en wat het budget toelaat (paprika, champignon etc etc.). Doe er 2 blikjes tomatenblokjes of gepelde tomaten bij. Doe er uiteindelijk nog de gehakt bij. Nu ga je steeds toevoegen en proeven. Weer zelf in te vullen. Oregano, basilicum, peper, zout (met verse kruiden is het trouwens veel lekkerder.

Giet de pasta af en doe er wat olijfolie bij, goed doorhusselen. Op je bord, flinke lepel saus er middenin en :Y) . Italianen vonden dit een uitstekende benadering en mijn vader is pastahater maar dit vond hij zelfs lekker. Veel saus maken en invriezen. Volgende keer alleen wat pasta koken en de saus opwarmen.

Stamppotten (cheap en lekker)

Basis zijn je aardappelen, 1 kilo. Schillen en heel goed gaar koken. Stampen met melk tot je een fijne textuur krijgt. Dan op smaak brengen met peper, zout, nootmuskaat en gebakken spekjes.

Groenten is altijd simpel. Onderin de pan kook je je aardappelen, bovenin je groenten. Alles gaat tegelijk de pan in. De helft aardappelen, de helft groenten en gewoon meestampen.

1000 gram boerenkool
500 gram ui, 500 gram wortel (in grote blokjes gesneden)
1000 gram zuurkool
etc etc

Stuk vlees naar wens, klaar. Invriezen: check.
ooh die soep klinkt erg lekker! De rest ook hoor maar vooral die soep O+
pi_97612363
Pasta, pesto, spinazie, spekjes, champignons
Pasta, rode saus, paprika, courgette, champignons, gehakt

Ook simpel en ideaal aan te passen aan hoeveel mensen er mee eten..

Verder, op www.appie.nl staan veel recepten
  donderdag 2 juni 2011 @ 09:07:28 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97612571
Krootjes!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 juni 2011 @ 09:08:55 #26
45206 Pietverdriet
pi_97612587
Studentenrecept:
Neem een fris jong studentje (of studente naar smaak) en was deze grondig, ze kunnen erg vies zijn. Neem een pak vla en giet deze over het leergierig jong mens. Smullen
pi_97613685
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Studentenrecept:
Neem een fris jong studentje (of studente naar smaak) en was deze grondig, ze kunnen erg vies zijn. Neem een pak vla en giet deze over het leergierig jong mens. Smullen

+

nomnomnom :9
  donderdag 2 juni 2011 @ 10:28:25 #28
45206 Pietverdriet
pi_97613831
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 10:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]

Ze lijkt me een voorbeeld voor de goed wassen opmerking.
  donderdag 2 juni 2011 @ 10:28:57 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97613846
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 10:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
+
[ afbeelding ]

Dat is toch een vlaflip mallerd
  donderdag 2 juni 2011 @ 10:31:02 #30
45206 Pietverdriet
pi_97613887
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 10:28 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat is toch een vlaflip mallerd [ afbeelding ]
Deze Flip met vla
pi_97616750
Ik vind de 'studentenkeuken' altijd een beetje onderschat, ik at toen best goed en ik maak nog steeds wel eens dingen die ik toen ook maakte. Simpel eten kan best heel lekker zijn. Wat studenten paradoxaal genoeg vaak fout deden is dat ze het niet simpel houden en niet weten wat ze met welk doel doen. Vaak voegen ze veel op zich lekkere maar dure ingredienten toe in de veronderstelling dat het eten daar lekkerder van wordt.

Maar 4 ingredienten of hoofsmaken zijn voor de Italiaanse keuken vaak genoeg, dan zeker ook voor een student. Als je het simpel houdt heb je vaak als voordeel dat je niet met een koelkast vol met overgebleven ingredienten zit. Neem bijvoorbeeld de spaghetti met spinazie en spekjes, een beroemd studentengerecht. Dat heb ik zo vaak verkloot gezien door spinazie al la creme te nemen, er blauwaderige kaas of kruidenkaas, champignos en zelfs gehakt doorheen te doen, 'koksroom'. en dan de spekjes te hard gebakken (op te laag vuur) in margarine en de knoflook aangebrand of in poedervorm en bestrooid met peper uit een potje.

Terwijl als je het simpel houdt, het veel lekkerder wordt, maar dan moet je wel weten wat je koopt en wat je doet. De saus kan makkelijk binnen de tijd dat de spaghetti nodig heeft, 15 minuten inclusief water koken: Zet een pan met olijfolie op, sla een paar tenen knoflook plat, en doe ze in de olie en laat ze niet te bruin worden. Zet koud water op, zet de rest van de spullen klaar (het moest toch snel? Begin met hetgene wat het meeste tijd nodig heeft, die knoflook heeft even tijd nodig om de smaak af te geven aan de olie). Vis de knoflook uit de pan, zo krijg je een volle maar zachte knoflooksmaak, doe de gerookte spekblokjes erin (de spekjesparadox: zacht bakken geeft harde spekjes, hard bakken zachte), niet teveel, wordt het niet lekkerder van, van echt goed spek wel. Doe de spaghetti in het kokende water (gewoon goede spaghetti van hard graan, grand italia of zo) Men Schudde een pak (of iets minder) deelblokjes diepvriesspinazie in de pan, sans la creme, die creme smaakt niet, en een beetje roeren om wat sneller te ontdooien. Eventueel wat plakjes zwarte olijven erdoor. Voeg op het laatst, dus als de spaghetti bijna beetgaar is, een bakje slagroom toe, desnoods creme fraiche, en eventueel een losgeslagen ei tegen stroeve tanden van de spinazie. Room wordt niet lekkerder van lang opstaan of hoge temperaturen. Spaghetti afgieten, Peper malen en klaar.

Ik geef je nu een recept, maar als voorbeeld van hoe je naar mijn bescheiden mening effectief leert koken. Je kunt er best nog iets aan toevoegen, maar het gaat erom dat je weet waarom je iets toevoegt, net zoals je moet weten waarom je wat koopt en waarom je welk ingredient welke warmte geeft (denk erom, het gaat om de hitte van de ingredienten, en dus de pan, dat loopt niet helemaal gelijk met de vlamhoogte). Als je dat weet heb je ook de volgorde van aanpak al, en kun je snel en simpel koken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator donderdag 2 juni 2011 @ 12:27:01 #32
9859 crew  Karina
Woman
pi_97616859
Ik heb een hekel aan koken en maak meestal iets makkelijks, meestal niet al te gezond :@ Voor vandaag maar iets gezonders ingepland, dit:
quote:
Kapucijnerschotel:
Ingrediënten
1 duopak spekblokjes (250 g)
2 preien, in ringen
1 blik jonge kapucijners (800 g), uitgelekt
50 g boter
3 uien, in ringen
1 Gelderse rookworst (zak 350 g)
piccalilly (potje 335 g)
1 potje augurken (340 g)
Bereiden
1. Bak de spekblokjes in een hapjespan zonder olie of boter in 8 min. knapperig. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Bak de prei 3 min. in het achtergebleven spekvet. Voeg de kapucijners en de spekblokjes toe en breng op smaak met peper en zout. Verwarm nog 3 min. 2. Verhit ondertussen de boter in een andere koekenpan en bak de ui op middelhoog vuur in 8 min. bruin. Verwarm de rookworst volgens de aanwijzingen op de verpakking. 3. Verdeel de kapucijners over een schaal en leg de rookworst erop. Serveer de ui, de piccalilly en de augurken in aparte bakjes erbij.
Ik doe alleen de uitjes erdoorheen in plaats van apart erbij.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 2 juni 2011 @ 12:43:07 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_97617259
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2011 08:19 schreef kirsten. het volgende:

[..]

ooh die soep klinkt erg lekker! De rest ook hoor maar vooral die soep O+
Kan binnen 20 minuutjes op tafel staan. En ja, die is ook echt heel lekker.
Resistance is futile.
  donderdag 2 juni 2011 @ 12:47:44 #34
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_97617390
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2011 08:17 schreef kirsten. het volgende:
Bedankt allemaal voor de tips :)

dat FOK-kookboek is trouwens echt ideaal, wist helemaal niet dat dat bestond joh!

[..]

graag gedaan :+
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  † In Memoriam † donderdag 2 juni 2011 @ 13:28:57 #35
91830 MaximusTG
pi_97618462
Ik wil je graag ook nog even op het pizzatopic wijzen:
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9

Dat is natuurlijk wel (vaak) met tomaat, maar ik gok zo dat je het op pizza wel lust...?
pi_97619182
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind de 'studentenkeuken' altijd een beetje onderschat, ik at toen best goed en ik maak nog steeds wel eens dingen die ik toen ook maakte. Simpel eten kan best heel lekker zijn. Wat studenten paradoxaal genoeg vaak fout deden is dat ze het niet simpel houden en niet weten wat ze met welk doel doen. Vaak voegen ze veel op zich lekkere maar dure ingredienten toe in de veronderstelling dat het eten daar lekkerder van wordt.

Maar 4 ingredienten of hoofsmaken zijn voor de Italiaanse keuken vaak genoeg, dan zeker ook voor een student. Als je het simpel houdt heb je vaak als voordeel dat je niet met een koelkast vol met overgebleven ingredienten zit. Neem bijvoorbeeld de spaghetti met spinazie en spekjes, een beroemd studentengerecht. Dat heb ik zo vaak verkloot gezien door spinazie al la creme te nemen, er blauwaderige kaas of kruidenkaas, champignos en zelfs gehakt doorheen te doen, 'koksroom'. en dan de spekjes te hard gebakken (op te laag vuur) in margarine en de knoflook aangebrand of in poedervorm en bestrooid met peper uit een potje.

Terwijl als je het simpel houdt, het veel lekkerder wordt, maar dan moet je wel weten wat je koopt en wat je doet. De saus kan makkelijk binnen de tijd dat de spaghetti nodig heeft, 15 minuten inclusief water koken: Zet een pan met olijfolie op, sla een paar tenen knoflook plat, en doe ze in de olie en laat ze niet te bruin worden. Zet koud water op, zet de rest van de spullen klaar (het moest toch snel? Begin met hetgene wat het meeste tijd nodig heeft, die knoflook heeft even tijd nodig om de smaak af te geven aan de olie). Vis de knoflook uit de pan, zo krijg je een volle maar zachte knoflooksmaak, doe de gerookte spekblokjes erin (de spekjesparadox: zacht bakken geeft harde spekjes, hard bakken zachte), niet teveel, wordt het niet lekkerder van, van echt goed spek wel. Doe de spaghetti in het kokende water (gewoon goede spaghetti van hard graan, grand italia of zo) Men Schudde een pak (of iets minder) deelblokjes diepvriesspinazie in de pan, sans la creme, die creme smaakt niet, en een beetje roeren om wat sneller te ontdooien. Eventueel wat plakjes zwarte olijven erdoor. Voeg op het laatst, dus als de spaghetti bijna beetgaar is, een bakje slagroom toe, desnoods creme fraiche, en eventueel een losgeslagen ei tegen stroeve tanden van de spinazie. Room wordt niet lekkerder van lang opstaan of hoge temperaturen. Spaghetti afgieten, Peper malen en klaar.

Ik geef je nu een recept, maar als voorbeeld van hoe je naar mijn bescheiden mening effectief leert koken. Je kunt er best nog iets aan toevoegen, maar het gaat erom dat je weet waarom je iets toevoegt, net zoals je moet weten waarom je wat koopt en waarom je welk ingredient welke warmte geeft (denk erom, het gaat om de hitte van de ingredienten, en dus de pan, dat loopt niet helemaal gelijk met de vlamhoogte). Als je dat weet heb je ook de volgorde van aanpak al, en kun je snel en simpel koken.
_O_
dat klinkt erg goed. Klopt wel wat je zegt, vaak hou ik maar een recept aan en denk ik 'ach, dat kan er vaaast ook nog wel bij' met als gevolg dat het niet bepaald lekker is (ik noem een pastaschotel met tonijn... recept zei 1,5 blikje tonijn maar ik had geen zin om met z'n half blikje te zitten, gooi alles erbij en vervolgens is het echt droge meuk...
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2011 13:28 schreef MaximusTG het volgende:
Ik wil je graag ook nog even op het pizzatopic wijzen:
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9

Dat is natuurlijk wel (vaak) met tomaat, maar ik gok zo dat je het op pizza wel lust...?
ja, wel maf eigelijk maar pizza vind ik prima, terwijl ik gewone tomaatblokjes of haptomaatjes echt niet lekker vind. Bedankt iig voor de topiclink!
pi_97619201
Laat je vriend koken...opgelost en slotje. :s)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_97622870
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2011 13:54 schreef kirsten. het volgende:

[..]

_O_
dat klinkt erg goed. Klopt wel wat je zegt, vaak hou ik maar een recept aan en denk ik 'ach, dat kan er vaaast ook nog wel bij' met als gevolg dat het niet bepaald lekker is (ik noem een pastaschotel met tonijn... recept zei 1,5 blikje tonijn maar ik had geen zin om met z'n half blikje te zitten, gooi alles erbij en vervolgens is het echt droge meuk...
Of kwam dat omdat je het te vroeg erbij deed? Tonijn uit blik hoeft alleen maar even warm te worden. Maar ik zou dus al niet aan iets beginnen waar 1,5 blik tonijn in moet, ik gooi in principe geen dier weg, en dan moetje weer een blikje gaan afdekken terwijl het eten klaar is? Als het klaar is moet het op tafel. Het snelle begint al bij het kopen in de juiste porties, en ik reken de afwas trouwens ook altijd mee, snel koken en lang pannen, bakjes en keukenmachines afwassen is niet echt winst, vooral omdat koken leuker is dan afwassen.

Wat ik ook wel eens doe is een aardappelschotel met geraspte kaas en spek en groente uit de oven. Of paprika, tomaat en ui, of courgette. Maar die oven moet voorverwarmen, en dat bakje krieltjes moet gaar. Dan doe ik het voorverwarmen met magnetron erbij en de aardappels met olijfolie alvast in de ovenschaal. En dan als die voorverward is de inmiddels gesneden groente, spek, kaas en knoflook er doorheen (ook weer hele platgeslagen tenen die ik er later uitvis, uiteraard leg ik ze op een plek die ik onthou zodat ik niet aan zoeken kom), en 20 minuten op 200 of zo, zodat alles goed gaar is maar niks te gaar. Netto bereidingstijd 5 minuten, culinair niet zo heel verantwoord, de aardappeltjes kunnen vast lekkerder, maar het smaakt toch prima.

Ik heb er ook wel lol in met zo min mogelijk tijd en moeite iets op tafel te krijgen wat niet heel bijzonder is, maar wel gewoon lekker goed eten. Ik geniet ervan dat het allemaal zo efficient en snel kan.
pi_97626960
Pasta met spinazie en roomkaas is wel dé studentenhap denk ik. Maar wat ik ook wel had (het is lekkerder dan het klinkt) is dit:

uitje snipperen en fruiten, reepjes kipfilet erbij, dan creme fraiche. Rustig warm laten worden, ondertussen perziken uit blik in stukjes snijden, die met het sap het uit het blik bij de kip doen. Hoeveelheid sap hangt een beetje van je smaak af. Op smaak brengen met zout, peper en wat cayennepeper. Serveren met pasta (penne oid). Staat binnen 20 minuten op tafel.

En koop (of vraag) een paar leuke basiskookboeken, daar leer je veel uit.
  donderdag 2 juni 2011 @ 18:26:42 #40
45206 Pietverdriet
pi_97627119
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 18:22 schreef Bleie het volgende:

kipfilet
creme fraiche.
perziken uit blik
Denk niet dat de meeste studenten zich dat vaak voor 1 maaltijd kunnen veroorloven.
pi_97627288
Pasta, spinazie en spekjes. Bazenmaaltijd! En dan van die Grozetta parmezaanse strooikaas erbij.
pi_97627294
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk niet dat de meeste studenten zich dat vaak voor 1 maaltijd kunnen veroorloven.
Dat zal toch wel meevallen? Goed kipfilet is niet heel goedkoop (maar als je bio-industriekip neemt, valt dat ook wel weer mee), maar creme fraiche (voor 2 personen is een klein bakje genoeg) en een blik perziken zijn echt niet duur. Huisgenootje en ik aten het regelmatig, totdat huisgenootje vegetarisch werd. Daarna nog een keer geprobeerd tofu, maar dat was echt niet te eten.
  donderdag 2 juni 2011 @ 18:49:20 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97627876
Even de webwinkel van de AH als maatstaf genomen:

AH puur&eerlijk scharrelvlees kipfilet 2 stuks - ¤3,22
AH Perziken half op lichte siroop, blik 410 gr - ¤0,89
AH Crème fraîche, beker 200 ml - ¤0,74
+ ------------------------------------------------------------------
¤4,85
pi_97628093
dat kan wel goedkoper. het gaat maar om 1 portie. en voor goedkoop ga je neit naar de AH maar aldi ofzo.

uitje (1 net a 20st voor 65 cent) 3 cent
creme fraiche(bakje 200ml voor 40cent), genoeg voor 2x dus ongeveer 20cent
kiloverpakking supermarkt kipfilet (4.50 voor 6stuks). 1 stukje gebruiken, rest de vriezer in. +- 75cent
perzik uit blik(blik 465g voor 70cent): de helft is wel genoeg +-35cent
penne koop ik persoonlijk niet, macaroni is goed genoeg. (1kl voor 65cent) 1portie100gr dus +- 7cent
kruiden kosten omgerekend bijna niets

maaltijd voor onder de 1.50
je bent student of je bent het niet... ;)

edit: met prijzen erbij

[ Bericht 19% gewijzigd door loecje op 02-06-2011 19:11:04 ]
pi_97628983
Goedkoop & gezond.

Lekker prutje wat (met wat doorlooptijd) zonder veel werk op tafel is te krijgen:
- gepureerde sojabonen met masalakerrie (kost: weinig) - als saus over de rijst te gebruiken
- zilvervliesrijst (omdat je gezond belangrijk vindt - voor de extra pitamientjes)
- boontjes

Sojabonen gedroogd kopen (kost geen drol; voor 1 euro ofzo heb je 500 grams pak). Koffiekopje vol, 24 uur laten weken, 3 uur (!) koken. Je kunt extra maken en invriezen. Na het koken blenderen met masalakerrie tot het op smaak is (kookvocht bijvoegen tot je een mooie sausstructuur hebt).

1 kopje rijst pp. De rijst met 2 kopjes water per kopje rijst in een pannetje. Pannetje laten koken. Na 5 minuten de boontjes erbij. Nog 15 mins laten koken (uitgaande van rijst die 20 mins nodig heeft; sperzieboontjes zijn in 15 klaar).

Als het goed is is de pan praktisch aan het droogkoken aan het eind van de 20 minuten. Opscheppen, sojabonenprut erover en smullen :9

Totale kosten (excl gas); als het een euro is is het veel. Duurste onderdeel zijn de verse boontjes, en dat kun je natuurlijk prima vervangen door een andere groente die op dat moment cheap is.
pi_97629453
Ook weer bedankt voor deze tips! oh en pasta met perzik lijkt me best lekker :P Ik had inderdaad gehoopt veel met rijst te koken omdat ik dat toch iets lekkerder vind dan aardappels en pasta, en met deze variaties moet het toch wel goedkomen zou je zeggen he! Ik was wel van plan om zsm even naar een turks/indonesisch/buitenlands winkeltje te gaan en daar even zo'n 5 kilopak rijst te kopen haha, dat had ik toen ik eerder op mezelf woonde in het buitenland gezien bij de iraniërs, mensen die hadden echt in hun kastje 20 kilo rijst in zo'n juten zak :D Dan zal het vast goedkoper zijn :7
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:56:44 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_97630635
Als je een keer iets anders wil (mensen op bezoek of zo, makkelijk van tevoren te bereiden): gevulde paprika (halveren maar steel ter versiering laten zitten, schoonmaken, in de ovenschaal met snijvlak naar beneden in aluminiumfolie garen zo'n 30 minuutjes op 180 graden, zodat 'ie lekker zacht is).

Ik vul 'm altijd met wat fetablokjes. Dan de volgende saus:
yoghurt
pesto
gesnipperd uitje
peper
knoflook
zout
plakjes olijven
paprikapoeder
basilicum en oregano naar wens
geraspte kaas

Moet een beetje stevig groenachtig sausgeheel zijn, op de fetablokjes doen, plak oude kaas erop en in de oven maar. Maar je kunt natuurlijk geheel freestylen met de saus. Saus invriezen en de week erop weer :9 .
Resistance is futile.
pi_97630657
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:28 schreef kirsten. het volgende:
Ook weer bedankt voor deze tips! oh en pasta met perzik lijkt me best lekker :P Ik had inderdaad gehoopt veel met rijst te koken omdat ik dat toch iets lekkerder vind dan aardappels en pasta, en met deze variaties moet het toch wel goedkomen zou je zeggen he! Ik was wel van plan om zsm even naar een turks/indonesisch/buitenlands winkeltje te gaan en daar even zo'n 5 kilopak rijst te kopen haha, dat had ik toen ik eerder op mezelf woonde in het buitenland gezien bij de iraniërs, mensen die hadden echt in hun kastje 20 kilo rijst in zo'n juten zak :D Dan zal het vast goedkoper zijn :7
Ga er nog eens heen en kijk bij de gedroogde peulvruchtachtigen. Kost haast niets, is gezond, kan gebruikt worden om een aantal maaltijden per week aan te vullen ipv vlees, en er zijn genoeg recepten te vinden om het lekker te maken. In nederland eten we die dingen te weinig, echt zonduh.
pi_97635560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Goedkoop & gezond.

Lekker prutje wat (met wat doorlooptijd) zonder veel werk op tafel is te krijgen:
- gepureerde sojabonen met masalakerrie (kost: weinig) - als saus over de rijst te gebruiken
- zilvervliesrijst (omdat je gezond belangrijk vindt - voor de extra pitamientjes)
- boontjes

Sojabonen gedroogd kopen (kost geen drol; voor 1 euro ofzo heb je 500 grams pak). Koffiekopje vol, 24 uur laten weken, 3 uur (!) koken. Je kunt extra maken en invriezen. Na het koken blenderen met masalakerrie tot het op smaak is (kookvocht bijvoegen tot je een mooie sausstructuur hebt).

1 kopje rijst pp. De rijst met 2 kopjes water per kopje rijst in een pannetje. Pannetje laten koken. Na 5 minuten de boontjes erbij. Nog 15 mins laten koken (uitgaande van rijst die 20 mins nodig heeft; sperzieboontjes zijn in 15 klaar).

Als het goed is is de pan praktisch aan het droogkoken aan het eind van de 20 minuten. Opscheppen, sojabonenprut erover en smullen :9

Totale kosten (excl gas); als het een euro is is het veel. Duurste onderdeel zijn de verse boontjes, en dat kun je natuurlijk prima vervangen door een andere groente die op dat moment cheap is.
:')
De eerste student die drie uur lang een paar bonen gaat koken moet ik nog tegenkomen.

Klinkt lekker hoor, daar niet van :')
  vrijdag 3 juni 2011 @ 00:34:35 #50
296595 foodlover
live and learn
pi_97642823
Gewoon lekker simpel houden qua bereidingswijze!
En een goede basisvoorraad houden, zodat je"in geval van nood" iets lekkers kunt klaarmaken zonder gelijk de Shoarmaboer te moeten bellen!

Bedenk van te voren wat je die week wilt eten, zoek daar recepten bij en haal daarvoor boodschappen, houd je aan die planning, wisselen van dag is prima, maar zorg ervoor dat de verse producten aan het einde van de week op zijn.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 00:37:23 #51
296595 foodlover
live and learn
pi_97642955
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 18:56 schreef loecje het volgende:
dat kan wel goedkoper. het gaat maar om 1 portie. en voor goedkoop ga je neit naar de AH maar aldi ofzo.

uitje (1 net a 20st voor 65 cent) 3 cent
creme fraiche(bakje 200ml voor 40cent), genoeg voor 2x dus ongeveer 20cent
kiloverpakking supermarkt kipfilet (4.50 voor 6stuks). 1 stukje gebruiken, rest de vriezer in. +- 75cent
perzik uit blik(blik 465g voor 70cent): de helft is wel genoeg +-35cent
penne koop ik persoonlijk niet, macaroni is goed genoeg. (1kl voor 65cent) 1portie100gr dus +- 7cent
kruiden kosten omgerekend bijna niets

maaltijd voor onder de 1.50
je bent student of je bent het niet... ;)

edit: met prijzen erbij
Een zak penne kost bij de Aldi minder dan 50ct! Is in veel pastagerechten toch een stuk lekkerder dan die elleboogjes, heb je na 1 uur weer honger...

Budget verantwoord voor 4 pers.
Penne Carbonara! Men neme:
- Zak penne van 50ct
- 2 eieren 25ct
- 1 ui 5ct.
- pakje ontbijtspek van 59ct
- pakje uht slagroom 50ct
- handje peterselie van t balkon
- peper zout

Kun je voor zon 2 euro 4 monden voeden, lekkere tomatensalade erbij, vooraf wat stokbrood met smeersels en een toetje, flesje wijn en je kunt je schoonouders uitnododigen voor een etentje!

[ Bericht 15% gewijzigd door foodlover op 03-06-2011 00:47:07 ]
  vrijdag 3 juni 2011 @ 02:01:20 #52
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_97645601
Ik kook gewoon voor 5 personen en vries 4 porties in. Hartstikke makkelijk. (Macaroni of Chicken Tonight bijvoorbeeld).

En ik ben niet eens student....kun je nagaan :+
pi_97648911
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:59 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

De eerste student die drie uur lang een paar bonen gaat koken moet ik nog tegenkomen.

Klinkt lekker hoor, daar niet van :')
Koken is doorlooptijd, geen tijd die je zelf kwijt bent. En het is mnomnom, goeie reden om het te (blijven) doen.
pi_97648975
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 09:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Koken is doorlooptijd, geen tijd die je zelf kwijt bent. En het is mnomnom, goeie reden om het te (blijven) doen.
Dat is allemaal wel waar, maar bij studenten werkt dat doorgaans niet zo. Het zal de leeftijd zijn, maar lekker georganiseerd plannen en vooruitdenken is niet heel erg kenmerkend voor het studentenleven in mijn herinnering.
pi_97649030
'- pakje uht slagroom 50ct'

waarom een pakje 'uiterlijk houdbaar tot' slagroom? :')
Gewoon, omdat het kan.
pi_97649903
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 00:37 schreef foodlover het volgende:

[..]

Een zak penne kost bij de Aldi minder dan 50ct! Is in veel pastagerechten toch een stuk lekkerder dan die elleboogjes, heb je na 1 uur weer honger...
bij macaroni na 1 uur alweer honger? dan heb je gewoon te weinig.
macaroni vult net zo goed als de penne. dan moet je natuurlijk niet volkoren met normaal vergelijken.
maar voor de liefhebber: penne is 35cent voor 500gram. (ook maar 8 cent per 100gr)
  † In Memoriam † vrijdag 3 juni 2011 @ 13:02:58 #57
91830 MaximusTG
pi_97654367
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 09:39 schreef -AnneX- het volgende:
'- pakje uht slagroom 50ct'

waarom een pakje 'uiterlijk houdbaar tot' slagroom? :')
uht = ultra hoge temperatuur = gesteriliseerd = niet in koelkast bewaren
pi_97654774
quote:

[..]

voor die tijd moet je wel thuis zijn... als ik overdag al 3 uur thuis ben is het veel.
pi_97655390
quote:

[..]

Maar dat betekent dus dat je minimaal drie uur vantevoren al moet bedenken wat je gaat eten :')
pi_97656286
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:58 schreef kirsten. het volgende:
Aangezien ik over een aantal dagen de sleutel van mijn appartementje krijg, houdt dat ook in dat mijn prakkie niet meer op tafel staat als ik thuiskom... Ach, volwassen worden, zelf wassen, zelf schoonmaken... en zelf koken :o En vooral dat laatste ben ik bang dat ik er moeite mee ga krijgen. Ik heb al eens een half jaar op mezelf gewoond maar dat bestond toch vooral uit a. geen avondeten, b. sla of c. een boterham. Nu ik ga samenwonen wil ik dit wel goed aanpakken want ik moet natuurlijk wel bij schoonmoeders in de gratie blijven :D

Misschien nog even belangrijk om het bah-lijstje erbij te zetten:
ik vind gehakt niet zo heel lekker, vriendlief vindt krootjes niet zo lekker (boehoe mijn lievelingseten...) en we vinden allebei tomaat niet zo lekker. De dingen zoals spaghetti en macaroni vallen dus al een beetje af, alhoewel variaties natuurlijk welkom zijn :)
Dan mis je de lekkerste gerechten in je leven.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 14:07:35 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97656410
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 13:02 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

uht = ultra hoge temperatuur = gesteriliseerd = niet in koelkast bewaren
= smaakloos
pi_97660815
Ik vind het volgende altijd wel lekker, en het is nog snel klaar ook..

Pannetje water opzetten en als het kookt een half pakje (125 gram) noedels erin. Ondertussen een wok warm laten worden en 200 gram magere varkensreepjes bakken. Dan gooi ik er een zakje roerbakgroenten van 400 gram bij. Daaroverheen gaat een sausje van 2 eetlepels citroensap, 3 eetlepels mosterd en 4 eetlepels honing. Paar keer omscheppen, de noedels afgieten en je bent al klaar.
pi_97663488
Albert heijn Budget/snel recepten
Die zijn allemaal eigenlijk heel makkelijk te maken, en je kan zoeken op speciale budget recepten.
pi_97666777
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 17:31 schreef _Loki het volgende:
Albert heijn Budget/snel recepten
Die zijn allemaal eigenlijk heel makkelijk te maken, en je kan zoeken op speciale budget recepten.
Refereren ze je dan naar de lidl O:)
pi_97683615
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 00:41 schreef Xennia het volgende:
Ik koester warme herinneringen aan deze eenvoudige topics

Help een culinaire ramp de zomer door te komen!

Help *hier* culinaire rampen de zomer door -deel 2-
Hehe leuk leesvoer!
  zaterdag 4 juni 2011 @ 01:00:56 #67
32402 s0k
..............................
pi_97684219
pasta met spinazie en kruidenkaas :r Dan ben je gewoon een gierige student.

Met een beetje creativiteit en letten op aanbiedingen kan je prima eten, zonder jezelf te moeten verlagen tot de bikbus.
..................................................................................................................................................
  zaterdag 4 juni 2011 @ 09:16:18 #68
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_97688983
Wokken

Makkelijk, gezond en lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')