Tsja ik snap oprecht niet waarom iedereen die zegt dat hij een goed christen is zijn rechterhand niet afgehakt heeft en zijn ogen niet uit heeft gestoken.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee, bijvoorbeeld dat je iemand laat geloven dat er altijd een zeer strenge vader over zijn of haar schouder heenkijkt en dat er voor iedere wandaad straf zal komen.
Ik heb persoonlijk genoeg Christenen gesproken die werkelijk en oprecht niet begrijpen waar atheisten niet een volstrekt immoreel leven vol met moorden, verkrachtingen, diefstallen etc. leiden. Dit suggereert voor mij dat dat het leven dat zij zouden willen leiden zou zijn als ze niet geloofden in de God met de grote knuppel.

Ben ik het niet mee eens, misschien in het geval van een moreel waterdichte doctrine maar alle noemenswaardige moderne religies hebben dermate veel ruimte voor interpretatie dat deze vlieger niet op gaat. Voor iedere zieke impuls is wel een impliciete/expliciete rechtvaardiging voor te vinden, zeker binnen het Christendom.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar andersom ook - religie is een manier om beesten in bedwang te houden en te sturen in een wat wenselijker richting. En in relatief primitieve samenlevingen werkt dat prima.

MisterSqueaky , ik denk dat dit voor een gelovige, of het nu christen, moslim of jood betreft, ze dezelfde indoctrinatie van kindsbeen af hebben meegekregen : Je handelt goed of slecht voor iets extern en niet voor iets intern. De mens is deel van een groep en deze groep kan maar functioneren als ieder zijn verantwoordelijkheid neemt binnen die groep. Als men iets extern mis doet tegen die groep, doe je onrechtstreeks iets tekort aan jezelf. Vandaar de eerste regel van een groepsgemeenschap: doe niet aan een ander wat je zelf niet wil ervaren, maw; bemin je naaste zoals jezelf. Gelovigen denken dat dit een regel is uit hun religie. Ik geef je hierbij een gesprek van leraar en leerling:quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee, bijvoorbeeld dat je iemand laat geloven dat er altijd een zeer strenge vader over zijn of haar schouder heenkijkt en dat er voor iedere wandaad straf zal komen.
Ik heb persoonlijk genoeg Christenen gesproken die werkelijk en oprecht niet begrijpen waar atheisten niet een volstrekt immoreel leven vol met moorden, verkrachtingen, diefstallen etc. leiden. Dit suggereert voor mij dat dat het leven dat zij zouden willen leiden zou zijn als ze niet geloofden in de God met de grote knuppel.

Gezien het verleden is dat natuurlijk wel raar dat ze dat niet kunnen vindt ik. Met name de katholieken hebben diefstal sq de kruistochten, verkrachting lees de recente gevallen van kinderrmischandeling enz, en moord lees het afslachten van hele continenten denk aan de Inca's enz uitgevonden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk genoeg Christenen gesproken die werkelijk en oprecht niet begrijpen waar atheisten niet een volstrekt immoreel leven vol met moorden, verkrachtingen, diefstallen etc.

Zie je hier iets van ' zwakke momenten ' ? Waar ??quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:20 schreef SingleCoil het volgende:
en wat wil je hiermee zeggen? Dat Socrates ook zijn zwakke momenten had?

Tegen een moordenaar zeggen dat hij best mag moorden, maar alleen die en die en die is absoluut een vorm van maatschappelijke sturing. Zelfde met verkrachting, diefstal en al die andere dingen die de Bijbel aanmoedigtquote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja ik snap oprecht niet waarom iedereen die zegt dat hij een goed christen is zijn rechterhand niet afgehakt heeft en zijn ogen niet uit heeft gestoken.
Het lijkt een flauwe reactie maar wat ik ermee wil zeggen is dat je met die religieuze boeken altijd 2 kanten uit kunt. Er staan goede en slechte dingen in de bijbel.
God spoort zo ook mensen aan om vooral alle vrouwen te verkrachten tijdens een oorlog in het OT. Moraal komt niet uit de bijbel.

Hoe zou je, in Socrates' visie, dan iemand moeten straffen voor een misdaad? Hoe zou de afschrikwerkende werking van straffen iemand moeten weerhouden van het plegen van een misdrijf, indien niemand kwaad gedaan mag worden?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 18:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Zie je hier iets van ' zwakke momenten ' ? Waar ??

Eigenlijk een zinloze vraag. Deze mensen zijn al heel lang dood en kennis nemen van wat ze dachten is leuk.Maar dat vervolgens op de huidige tijd projecteren enz gaat vaak niet op,quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:30 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hoe zou je, in Socrates' visie, dan iemand moeten straffen voor een misdaad? Hoe zou de afschrikwerkende werking van straffen iemand moeten weerhouden van het plegen van een misdrijf, indien niemand kwaad gedaan mag worden?

Dat is er dan pas gekomen samen met het christendom ? Is het dát wat je wil zeggen ?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:52 schreef SingleCoil het volgende:
Ah nee, in de tijd van Socrates dacht men daar natuurlijk helemaal niet over na, en toen was er ook geen misdaad natuurlijk.

Klinkt wel logisch. Gezien de seksuele moraal van het christendom. Het mocht wel, het moest zelfs voor voortplanting maar wel stiekem en geheim. En dat heeft de kerk dan heel goed gedaan seks stiekem en geheim maken. Niets is zo spannend als verboden vruchten.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 19:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is er dan pas gekomen samen met het christendom ? Is het dát wat je wil zeggen ?

Eens vroeg naar bed kan helpen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:58 schreef SingleCoil het volgende:
Ah...we zijn inmiddels op het punt gekomen dat er voor het christendom geen misdaad bestond? Zalig zijn de zwakken van geest, want zie: zij zullen het koninkrijk gods erven!

Ja, dat hebben we gezien bij Eva. Vuile sletquote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Klinkt wel logisch. Gezien de seksuele moraal van het christendom. Het mocht wel, het moest zelfs voor voortplanting maar wel stiekem en geheim. En dat heeft de kerk dan heel goed gedaan seks stiekem en geheim maken. Niets is zo spannend als verboden vruchten.

Dat is toch helemaal niet gegarandeerd? Je laat het bijna klinken alsof religieus gedachtengoed de enige aanstichter is voor geweld.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:02 schreef Suphomes het volgende:
[..]
Men bedoelt dat zonder religie normale mensen anderen normaal zullen behandelen...
Kom op, Daniel, dit kun je toch serieus niet menen. Wat is dat toch met die "letterlijk de bijbel lezen"-fetish?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:24 schreef Daniel1976 het volgende:
Tsja ik snap oprecht niet waarom iedereen die zegt dat hij een goed christen is zijn rechterhand niet afgehakt heeft en zijn ogen niet uit heeft gestoken.

Zo lastig is het niet hoor. Uber christenen zijn tenminste intellectueel serieus te nemen vergeleken met "ja nee maar dat is metafoor, nee dat is wel voor eeuwig. oh het maatschappelijk niet meer acceptabel om homohater te zijn? nee dat was achteraf toch ook metafoor" christenen.quote:Op zondag 5 juni 2011 00:33 schreef Haushofer het volgende:
Kom op, Daniel, dit kun je toch serieus niet menen. Wat is dat toch met die "letterlijk de bijbel lezen"-fetish?
Ik snap oprecht niet hoe jij hier aan de ene kant commentaar kan leveren dat er een groep Christenen is die de bijbel letterlijk nemen en in zekere zin hypocriet daarin zijn omdat ze bepaalde teksten negeren, en aan de andere kant dan wel weer onder een "goed Christen" iemand verstaat die de bijbel letterlijk neemt.

Als jij je net zo zou inzetten voor de Moslims die onder vuur komen te liggen zou ik respect voor je hebben. Maar nu lijk je net zo'n undercover Christen. "je mag niet aan het christendom komen hoor, anders ga ik wenen".quote:Kom op, Daniel, dit kun je toch serieus niet menen. Wat is dat toch met die "letterlijk de bijbel lezen"-fetish?
Ik snap oprecht niet hoe jij hier aan de ene kant commentaar kan leveren dat er een groep Christenen is die de bijbel letterlijk nemen en in zekere zin hypocriet daarin zijn omdat ze bepaalde teksten negeren, en aan de andere kant dan wel weer onder een "goed Christen" iemand verstaat die de bijbel letterlijk neemt.

Hoe ik het ook draai of keer,.. ik kom ook tot deze conclusie. Zeer vreemd..quote:Op zondag 5 juni 2011 01:04 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Als jij je net zo zou inzetten voor de Moslims die onder vuur komen te liggen zou ik respect voor je hebben. Maar nu lijk je net zo'n undercover Christen. "je mag niet aan het christendom komen hoor, anders ga ik wenen".
Morgen braaf in de kerk zitten hé, en wel echt geld in de collectezak stoppen want God ziet alles.
de groeten

Die doctrines van het geloof waar je het hier over hebt zijn echter niet één ding, maar erg afhankelijk van hoe men precies gelooft. Zet maar eens 5 willekeurige christenen bij elkaar en kijk dan maar eens hoeveel overeenstemming er is..quote:Op zondag 5 juni 2011 00:43 schreef Suphomes het volgende:
Heb je ook, religie is uniek in staat om moreel gezonde mensen om te vormen tot monsters. Indien men een serieuze religieuze overtuiging heeft is het volstrekt logisch dat men zonder morren leeft volgens de doctrines van het geloof, ongeacht zijn of haar eigen morele compas.
Ik heb geenszins geimpliceerd dat religieus gedachtengoed de enige aanstichter is voor geweld.

Toch logisch. Zet 4 evangelisten naast elkaar en je hebt al 4 versies.quote:Op zondag 5 juni 2011 09:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die doctrines van het geloof waar je het hier over hebt zijn echter niet één ding, maar erg afhankelijk van hoe men precies gelooft. Zet maar eens 5 willekeurige christenen bij elkaar en kijk dan maar eens hoeveel overeenstemming er is..

Jij neemt iemand die bijvoorbeeld het scheppingsverhaal letterlijk neemt "intellectueel gezien" serieuzer dan iemand die een allegorische lezing van de bijbel hanteert?quote:Op zondag 5 juni 2011 00:47 schreef Suphomes het volgende:
[..]
Zo lastig is het niet hoor. Uber christenen zijn tenminste intellectueel serieus te nemen vergeleken met "ja nee maar dat is metafoor, nee dat is wel voor eeuwig. oh het maatschappelijk niet meer acceptabel om homohater te zijn? nee dat was achteraf toch ook metafoor" christenen.

Jammer dat je weer zo reageert, Berjan. Ik had gehoopt dat je dat nou wel es achter de rug zou hebbenquote:Op zondag 5 juni 2011 01:04 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Als jij je net zo zou inzetten voor de Moslims die onder vuur komen te liggen zou ik respect voor je hebben. Maar nu lijk je net zo'n undercover Christen. "je mag niet aan het christendom komen hoor, anders ga ik wenen".
Morgen braaf in de kerk zitten hé, en wel echt geld in de collectezak stoppen want God ziet alles.
de groeten
Ja, jij bestempelde me zelfs als gnosticus, zonder dat je dat fatsoenlijk kon onderbouwen.quote:Op zondag 5 juni 2011 07:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Hoe ik het ook draai of keer,.. ik kom ook tot deze conclusie. Zeer vreemd..
Hoiquote:Op zondag 5 juni 2011 09:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die doctrines van het geloof waar je het hier over hebt zijn echter niet één ding, maar erg afhankelijk van hoe men precies gelooft. Zet maar eens 5 willekeurige christenen bij elkaar en kijk dan maar eens hoeveel overeenstemming er is..

Er zijn ook mensen die de Big Bang aan het christendom toeschrijven, dussssss.....quote:Op zaterdag 4 juni 2011 22:58 schreef SingleCoil het volgende:
Ah...we zijn inmiddels op het punt gekomen dat er voor het christendom geen misdaad bestond?

Jantje schijt in de wasbak, dus als Keesje het ook doet is het niet ergquote:Op zondag 5 juni 2011 09:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die de Big Bang aan het christendom toeschrijven, dussssss.....

En ik at vorige week nog een boterham met oude kaasquote:Op zondag 5 juni 2011 09:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die de Big Bang aan het christendom toeschrijven, dussssss.....

Vindt je het vreemd dat ik zo reageer HH? Iedere keer als men het Christendom aanvalt, dan kom jij weer als hun advocaat naar voren.quote:Jammer dat je weer zo reageert, Berjan. Ik had gehoopt dat je dat nou wel es achter de rug zou hebbenEn als je andere posts van me had gelezen had je gezien dat ik ook kritiek op het Christendom heb.
Als de Islam op deze manier zo werd beoordeeld zou ik daar ook commentaar op hebben. Islamtopics hier hebben echter vaak een andere toon; deze gaan nogal es gepaard met moslims die claimen dat de Koran wetenschappelijke voorspellingen bevat, en daar heb ik felle kritiek op. Daarbij, de meeste moslims die hier in F&L rondlopen/rondliepen nemen het meeste van de Koran ook daadwerkelijk letterlijk, aangezien ze geloven dat de Koran een directe openbaring van God was.
Maar als jij me (weer) als Christen wilt bestempelen, dan houdt niemand je tegen. Je bent niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste hier.
Zal me prima vermaken in de kerk, moet spelen

Ja en? Is daar iets mis mee dan? HH houdt me scherp zo af en toe.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Haushofer je bent gewoon de advokaat van de duivel op dit forum.
Overal de andere kant van neerzetten zonder zelf een mening neer te zetten ook al leidt dat tot je zelf tegenspreken, ongrijpbaar als een paling in een emmer snot.
Bijzonder vermoeiend.

Wat versta jij onder "het daadwerkelijk letterlijk nemen van de Koran" onder de moslims?quote:Op zondag 5 juni 2011 09:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als de Islam op deze manier zo werd beoordeeld zou ik daar ook commentaar op hebben. Islamtopics hier hebben echter vaak een andere toon; deze gaan nogal es gepaard met moslims die claimen dat de Koran wetenschappelijke voorspellingen bevat, en daar heb ik felle kritiek op. Daarbij, de meeste moslims die hier in F&L rondlopen/rondliepen nemen het meeste van de Koran ook daadwerkelijk letterlijk, aangezien ze geloven dat de Koran een directe openbaring van God was.

Dat ze geloven dat de wonderen van Mohammed echt gebeurd zijn, bijvoorbeeldquote:Op zondag 5 juni 2011 12:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Wat versta jij onder "het daadwerkelijk letterlijk nemen van de Koran" onder de moslims?

Dat klopt; ik bevind me in hele andere kringen dan jijquote:Op zondag 5 juni 2011 10:35 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Vindt je het vreemd dat ik zo reageer HH? Iedere keer als men het Christendom aanvalt, dan kom jij weer als hun advocaat naar voren.
En je doet alsof men de Bijbel niet letterlijk neemt. Ik weet niet in welke kringen jij je begeeft, maar ik begeef me in kringen waar ze duidelijk WEL denken dat de Bijbel door God geopenbaard is en dat men het letterlijk moet opvatten.
Ik zie de zondeval als mythische verklaring voor het feit dat er kwaad in de wereld is. Net zo zie ik het verhaal van Christus.quote:Daar komt nog bij: ALS je genesis als allegorie opvat, wat te doen met de "zondeval"? En als je de zondeval ook als allegorie opvat, wat te doen met het sterven van Jezus? Alles valt en staat voor de meeste Christenen met de letterlijke gebeurtenis. En men beweert toch ook dat Jezus HET leven is, en DE waarheid en ga zo verder.
Ik doe hetzelfde als Christenen de bijbel letterlijk gaan lezen hier, maar die posts sla je kennelijk van me overquote:Het is dus een enorme drogreden als je beweert dat Moslims de Koran letterlijk nemen en je daarom niet voor ze opkomt.
Waarom zou ik nou weer "geen respect voor de Islam hebben"? Wat is dat nou weer voor rare stelling?quote:Misschien heb je gewoon geen respect voor de Islam en wel voor het Christendom? Beken dat dan gewoon, in plaats je te kronkelen in onwaarheden.
Ja, ik heb natuurlijk Christelijke sympathieën, dat hoor je mij ook echt niet ontkennen. Dat mag ook wel duidelijk zijn. Maar dat is iets anders dan dat ik "Christen" ben, of nog leuker, "gnosticus"quote:Daarbij komt nog: ALS er meer mensen opvatten dat jij Christelijke sympathieën hebt, dan zou het ook aan jezelf kunnen liggen en niet aan mij of ieder ander die het opvalt.
Is dat waar of is dat zeker?

Als jij mijn mening wilt hebben, kun je er gewoon om vragen hoor. Bij users als jij vraag ik me echter wel es af of je er ook daadwerkelijk in geďnteresseerd bent. Ik zie jou vaak met flauwe en in mijn ogen kortzichtige one-liners smijten, en dat nodigt niet uit tot een serieus gesprek.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Haushofer je bent gewoon de advokaat van de duivel op dit forum.
Overal de andere kant van neerzetten zonder zelf een mening neer te zetten ook al leidt dat tot je zelf tegenspreken, ongrijpbaar als een paling in een emmer snot.
Bijzonder vermoeiend.

Wat the fuck?!quote:Op zondag 5 juni 2011 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ze geloven dat de wonderen van Mohammed echt gebeurd zijn, bijvoorbeeld
Daarbij heb ik al de nodige keren moslims gesproken die meenden dat de Koran allemaal wetenschappelijke feiten die "nu pas ontbloot worden door de wetenschap". Christenen doen dat trouwens ook wel es, maar ik zie persoonlijk die neiging meer bij moslims.
Ik heb dat nooit zo goed begrepen.
Ik ben benieuwd in welke kringen jij je begeeft. Ik ken ENKEL Christenen die alles heel serieus nemen en letterlijk (alhoewel niet alles, want wat ze niet aanstaat dat lezen ze gewoon niet). Maar dat zijn de "normale" Christenen, het bijgelovig volk om het zo te zeggen. Jij bevindt je waarschijnlijk meer in wetenschappelijke kringen.quote:Dat klopt; ik bevind me in hele andere kringen dan jijDat zal ook mee helpen aan mijn verontwaardiging over hoe sommige mensen hier menen op simplistische wijze alle Christenen te moeten veroordelen (wat andersom net zo goed gebeurt, uiteraard).
Als ATON bij wijze van spreke zijn zegje zou doen bij veel Christenen waar ik me onder bevind, dan zouden die de schouders ophalen. Sterker nog, we houden zelfs cursussen over gerelateerde onderwerpen. Bij andere Christenen zal hij waarschijnlijk al snel shockeren.
Hoe kun je op zo'n manier het verhaal van Christus zien?quote:Ik zie de zondeval als mythische verklaring voor het feit dat er kwaad in de wereld is. Net zo zie ik het verhaal van Christus.En de meeste Christenen waar ik me onder bevind, en waarmee ik naar de kerk ga, die kunnen daar prima mee leven. Gelukkig wel
![]()
Die hoeven van jou geen dingen te bewijzen, terwijl je bij de rest altijd vraagt waar de bewijzen zijn.quote:Ik doe hetzelfde als Christenen de bijbel letterlijk gaan lezen hier, maar die posts sla je kennelijk van me overIs goed hoor, dat maakt het ook wat makkelijker om te stempelen.
Het interesseert je niet of een Moslim door anderen wordt lastig gevallen, als een Christen het overkomt dan doe je alsof het je zelf aangaat. Je neemt het dan echt persoonlijk. Ik ben niet de enige die dat opvalt, dus er zal wel een kern van waarheid inzitten.quote:Waarom zou ik nou weer "geen respect voor de Islam hebben"? Wat is dat nou weer voor rare stelling?
Het Christendom, en ook het Jodendom, spreken mij op veel punten meer aan dan de Islam, dat zal ik echt niet ontkennen. Dat is een persoonlijke voorkeur, maar iets heel anders dan 'geen respect hebben voor'. Echt, wat kun jij soms kort door de bocht gaan.
Hypocriet wel ja, de manier waarop jij met de Islam omgaat is te lachwekkend voor woorden. Vooral omdat je maatjes van het christendom precies op dezelfde manier geloven....quote:Ja, ik heb natuurlijk Christelijke sympathieën, dat hoor je mij ook echt niet ontkennen. Dat mag ook wel duidelijk zijn. Maar dat is iets anders dan dat ik "Christen" ben, of nog leuker, "gnosticus"
Ik verzet mij vooral tegen de in mijn ogen ronduit simplistische en eenzijdige kijk die sommige mensen hier hanteren als het om religie gaat. En veel topics gaan over het Christendom, en ik heb meer affiniteit met het Christendom, dus uit ik dat meer. Is dat hypocriet? Disrespectvol?
Druk je oordeel er maar op, Berjan

Voor het feit dat ik de opsplitsing maak tussen de joods messiaanse Jezus en de christelijk mythische Jezus ?quote:Als ATON bij wijze van spreke zijn zegje zou doen bij veel Christenen waar ik me onder bevind, dan zouden die de schouders ophalen. Sterker nog, we houden zelfs cursussen over gerelateerde onderwerpen. Bij andere Christenen zal hij waarschijnlijk al snel shockeren.
En hier geef je een perfecte visie van de gnostische christenen voordat Constantijn het laken naar zich heeft toegetrokken. Blijkbaar is gnostiek een vies woord in jou kringen. Onbekend is onbemind, zeggen ze in Vlaanderen. Misschien bestaat er toch een taalbarričre ?quote:Ik zie de zondeval als mythische verklaring voor het feit dat er kwaad in de wereld is. Net zo zie ik het verhaal van Christus. En de meeste Christenen waar ik me onder bevind, en waarmee ik naar de kerk ga, die kunnen daar prima mee leven. Gelukkig wel .

Vooral voor het feit dat je aanstipt, en terecht, dat veel auteurs in de bijbel qua historiciteit nog wel es wat vrijheid hebben genomenquote:Op zondag 5 juni 2011 15:38 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
[..]
Voor het feit dat ik de opsplitsing maak tussen de joods messiaanse Jezus en de christelijk mythische Jezus ?
Ok. Dus volgens jou zijn mensen als Armstrong en Ehrman ook gnostici? Of elk een ieder die bijbelverhalen als mythe bestempelen?quote:En hier geef je een perfecte visie van de gnostische christenen voordat Constantijn het laken naar zich heeft toegetrokken. Blijkbaar is gnostiek een vies woord in jou kringen. Onbekend is onbemind, zeggen ze in Vlaanderen. Misschien bestaat er toch een taalbarričre ?

Nou, Berjan schat jou nog zeer hoog in.quote:Op zondag 5 juni 2011 15:45 schreef Haushofer het volgende:
Vooral voor het feit dat je aanstipt, en terecht, dat veel auteurs in de bijbel qua historiciteit nog wel es wat vrijheid hebben genomen.
Jou vraag maakt nogmaals duidelijk dat je hoegenaamd niet weet wat gnostisch-christelijke leer betekend. OK, zie jij enig verschil in benadering tussen Paulus en pakweg Markus? Eigenlijk, laat maar zitten, dit is onbegonnen werk en totaal tijdverlies mijnentwege. Misschien kun je al eens ( in het nederlans verkrijgbaar ) het boek van Freke & Gandy ' De mysterieuze Jezus ' er eens op na slaan. Dit als initiatie.quote:Ok. Dus volgens jou zijn mensen als Armstrong en Ehrman ook gnostici? Of elk een ieder die bijbelverhalen als mythe bestempelen?
Welke versie bedoel je ??quote:Wat dat is dat nou voor rare definitie? Het zijn toch mythes? Of volgens jou niet dan?
Lees eerst dat boek maar eens en geef dan zelf een antwoord.quote:Ik had in het andere topic nog een lijstje met hoofdkenmerken van de gnostiek aan je voorgelegd. Aan welke kenmerken voldoe ik volgens jou?

Hierom weet ik niet; ik merk slechts op dat ik die claims en visies geregeld bij moslims zie. Bij Christenen ook, overigens, wat ik ook al eerder zei.quote:Op zondag 5 juni 2011 15:27 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Wat the fuck?!
Hierom vindt jij het dat de Moslims de Koran letterlijk nemen?
Als ik dat mijn "Christenbroeders" uit mijn kerk vraag, dan zullen ze dat niet zo belangrijk vinden. De pastores die ik geregeld spreek geloven daar in elk geval niet inquote:Je zou eens aan je christenbroeders moeten vragen of Jezus een dode levend heeft gemaakt. Of hij over water liep. Of Hizkia een teken vroeg en de zon drie treden achteruit ging. Dat gelooft men ook voetstoots.
Nee, ik bevind me in Oecumenische kringen. Vrij veel studenten, maar ook allerlei andere lagen van de bevolking.quote:Ik ben benieuwd in welke kringen jij je begeeft. Ik ken ENKEL Christenen die alles heel serieus nemen en letterlijk (alhoewel niet alles, want wat ze niet aanstaat dat lezen ze gewoon niet). Maar dat zijn de "normale" Christenen, het bijgelovig volk om het zo te zeggen. Jij bevindt je waarschijnlijk meer in wetenschappelijke kringen.
Waarom niet?quote:Hoe kun je op zo'n manier het verhaal van Christus zien?
Ik heb in het verleden genoeg kritiek geuit op mensen die dat wel dedenquote:Die hoeven van jou geen dingen te bewijzen, terwijl je bij de rest altijd vraagt waar de bewijzen zijn.
Omdat ik affiniteit met het Christendom heb. Daar waren we het toch al over eens?quote:Het interesseert je niet of een Moslim door anderen wordt lastig gevallen, als een Christen het overkomt dan doe je alsof het je zelf aangaat. Je neemt het dan echt persoonlijk. Ik ben niet de enige die dat opvalt, dus er zal wel een kern van waarheid inzitten.
Jij hebt geen idee wat mijn "maatjes van het Christendom geloven".quote:Hypocriet wel ja, de manier waarop jij met de Islam omgaat is te lachwekkend voor woorden. Vooral omdat je maatjes van het christendom precies op dezelfde manier geloven....
Dat weet ik; ik heb een tijdje op ronduit.nl gepostquote:Kijk eens op internet fora, de manier waarop de christenen daar hun geloof belijden is precies hetzelfde als hoe moslims hun geloof zien.

Dat ik niet met jouw notie van gnostiek akkoord ga, bedoel je.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:01 schreef ATON het volgende:
Jou vraag maakt nogmaals duidelijk dat je hoegenaamd niet weet wat gnostisch-christelijke leer betekend.
Zoals het in de evangelieën staat, of bijvoorbeeld het scheppingsverhaal zoals het in het bijbelboek Genesis staat.quote:Welke versie bedoel je ??
Moet ik persé dat boek lezen om te weten wat gnostiek inhoudt?quote:Lees eerst dat boek maar eens en geef dan zelf een antwoord.

Ach, bekijk het maar. Maar kom niet meer op mijn adres met je flauwe kritieken.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ik niet met jouw notie van gnostiek akkoord ga, bedoel je.
[..]
Zoals het in de evangelieën staat, of bijvoorbeeld het scheppingsverhaal zoals het in het bijbelboek Genesis staat.
Ik zie dat als mythes. Net als bijvoorbeeld de Ilias. Ben ik nu ook gnosticus ten opzichte van de Griekse mythologie?
[..]
Moet ik persé dat boek lezen om te weten wat gnostiek inhoudt?
Gnostiek is trouwens geen vies woord in "mijn kringen" (wat doen we toch een aannames, vandaag). Ik vind jouw gebruik van die term flauwekul. En ik heb je concreet gevraagd het te onderbouwen, en dat wimpel je af met "ja, lees eerst maar es een boek".

Je komt er weer es makkelijk van af, ATON, en niet voor de eerste keer. Maar wat jij wiltquote:Op zondag 5 juni 2011 16:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach, bekijk het maar. Maar kom niet meer op mijn adres met je flauwe kritieken.

Ach, kun jij lullen zeg.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je komt er weer es makkelijk van af, ATON, en niet voor de eerste keer. Maar wat jij wiltGroetjes van je favoriete gnosticus
Trouwens, ik vind dat jij nogal hevige kritiek uit op het reguliere Christendom. Dat doen Jehova's getuigen ook! Dus dat maakt jou automatisch een Jehova's getuige, volgens jouw logica![]()

He, goed idee Gray. Alhoewel, dit was een on topic - probleem.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:48 schreef Gray het volgende:
Zo te zien hebben jullie beiden een probleem, gelovig of niet.
Wie gaat als eerste weer on-topic?
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |