Dat zegt natuurlijk weinig over religie als aanstichter van dergelijke conflictenquote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:20 schreef Megumi het volgende:
Ik denk dat gelovigen eerder een probleem hebben met niet gelovigen/anders denkenden dan anders om. Van mij mag alles binnen redelijke grenzen sq de vrijheid van anderen niet te veel bepreken. Hoeveel oorlogen met religie als rechtvaardiging van kruisridder tot kamikaze piloot (boeddhisme) er niet gevoerd zijn is nauwelijks met een pen te beschrijven. Zelfs de wapens van het Duitse leger in WO2 werden door priesters gezegend voor het gebruik.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk zijn het mensen die het doen. Maar een van de kenmerken van het christendom en de islam is intolerantie. Ik hang geen van beide aan en kom dus volgens deze lui bij het laatste oordeel in de hel. Alleen dat al zegt genoeg.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk weinig over religie als aanstichter van dergelijke conflictenMensen zoeken altijd rechtvaardiging voor hun daden, en religie biedt daar een geschikt kader voor.

Ik heb geen zin om nu met thora / bijbel / koran / hadith verzen te gaan gooien. Maar tuurlijk zijn die religies intolerant. Dat is volkomen logisch als je claimt de enige absolute waarheid in pacht te hebben.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:44 schreef SingleCoil het volgende:
Hallo zeg! Een van de kenmerken is intolerantie? Slechts een intolerant mens kan dat denken.

Je zegt het beter dan ik.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:49 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om nu met thora / bijbel / koran / hadith verzen te gaan gooien. Maar tuurlijk zijn die religies intolerant. Dat is volkomen logisch als je claimt de enige absolute waarheid in pacht te hebben.
Religie is geen oorzaak voor geweld intolerantie en dat soort dingen. Maar het is welzeker een katalysator.
Het cliché is: Je hebt geen religie nodig om goede mensen goede dingen te laten doen.
Je hebt religie nodig om goede mensen slechte dingen te laten doen.
Vanuit alle waarnemingen die ik doe kan ik het cliché onderschrijven.

Wat bedoelt men hier eigenlijk mee? Dat alleen religie goede mensen slechte dingen kan laten doen?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:49 schreef Daniel1976 het volgende:

Flauwekul. Christendom en islam zijn zeer wijd verbreide godsdiensten. Door intolerantie een kenmerk van die godsdiensten te noemen veronderstel je dat a) intolerantie bij alle christenenof islamieten duidelijk in hun geloofsbeleving naar voeren zou komen en b) dat in andere levensovertuigingen nooit het geval is. Immers, anders zou intolerantie geen kenmerk zijn, toch?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:49 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om nu met thora / bijbel / koran / hadith verzen te gaan gooien. Maar tuurlijk zijn die religies intolerant. Dat is volkomen logisch als je claimt de enige absolute waarheid in pacht te hebben.
Religie is geen oorzaak voor geweld intolerantie en dat soort dingen. Maar het is welzeker een katalysator.
Het cliché is: Je hebt geen religie nodig om goede mensen goede dingen te laten doen.
Vanuit alle waarnemingen die ik doe kan ik het cliché onderschrijven.

Heel simpel. Ik ga er vanuit dat bijvoorbeeld moslim terroristen (of die christenen die abortus artsen dood schoten) echt in de overtuiging waren dat ze iets goeds deden. En de kans is groot dat het goede mensen waren, vergiftigd door een ideologie.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat bedoelt men hier eigenlijk mee? Dat alleen religie goede mensen slechte dingen kan laten doen?

Interessante stelling maar zo onderuit te halen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:48 schreef SingleCoil het volgende:
En dat is veel te kort door de bocht. Het christendom is niet intoleranter dan bijvoorbeeld het atheisme, zoals dat hier vaak voorgestaand wordt.

Erg toch he ?quote:En dat is veel te kort door de bocht. Het christendom is niet intoleranter dan bijvoorbeeld het atheisme, zoals dat hier vaak voorgestaand wordt.

Fuck zeg, dit meen je toch niet serieus he? Ben je aan het trollen of wat?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:29 schreef SingleCoil het volgende:
Je onderbouwt mijn eerdere stelling dat vooral atheisten intolerant zijn, Berjan. Dat iemand claimt de waarheid te weten, is dat intolerant? Kun je dat eens uitleggen?

Voor de gewone man in de straat waren dat godsdienstoorlogen. ( kruistochten, Spaans-Moorse, Oostenrijk-Turkse, WOII- communisme , om er enkele te sommen ). Geen oorlog meegemaakt ? Moet je dan maar eens aan de familie-oudsten vragen hoe de priesters bij de preek, de gemeenschap opriep om tegen de goddeloze communisten ( samen met Duitsland ) aan het oostfront te gaan vechten. En er zijn honderden brave zielen gegaan en nooit teruggekomen, en dat was niet voor Adolf hoor, maar voor de Paus in Rome dat ze gingen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:16 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb nog nooit iemand oorlog zien voeren maar neem aan dat ook atheisten wel eens in een oorlog meedoen. Ook als dat een "religieuze" oorlog is. (wat je daar dan ook precies mee bedoelt - waren de kruistochten bijvoorbeeld religueze oorlogen? )

Als je wat minder rigide de laatste postings zou gelezen hebben zou je héél misschien uit " Wat erg he " kunnen opmaken dat je alles uit de kast moet halen om JOU stelling te staven dat :" Het christendom is niet intoleranter dan bijvoorbeeld het atheisme,..". Wat voor meerwaarde heeft zo'n geloof dan ?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:30 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Jij komt mijn gelijk weer even bewijzen, ATON?

Ik neem dus aan dat je dat als De Waarheid beschouwtquote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:41 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Fuck zeg, dit meen je toch niet serieus he? Ben je aan het trollen of wat?
Als je claimt DE waarheid te kennen en dat de rest die waarheid ook moet onderkennen anders komen ze in de hel, als dat al niet intolerant is dan weet ik het ook niet meer.
Laat maarquote:En hoezo zo ik jou stelling onderbouwen, dat atheisten intolerant zijn? die volg ik niet

Dat zou ik maar doen ja. In redelijk houdt het geen stand.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik neem dus aan dat je dat als De Waarheid beschouwt
And another one bites the dust....
[..]
Laat maar

Men bedoelt dat zonder religie normale mensen anderen normaal zullen behandelen en dat geweldadige/zieke mensen met of zonder religie toch wel de beest uit gaan hangen. Religie is in staat anderzijds mentaal gezonde mensen aan te zetten tot gruweldaden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat bedoelt men hier eigenlijk mee? Dat alleen religie goede mensen slechte dingen kan laten doen?

Wat beschouw ik als DE waarheid? Claimen Christenen en Moslims niet dat hun waarheid DE waarheid is? Ik dacht dat in de Bijbel stond dat Jezus zei: "Ik ben de Weg, de Waarheid en HET leven" en dat Christenen dus beweren dat enkel hun geloof DE waarheid is en de rest is door satan verblind.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik neem dus aan dat je dat als De Waarheid beschouwt
And another one bites the dust....
Ja, dat zou misschien wel handig zijn. Ik zie mezelf niet eens als atheïst. Nu jij weer.quote:Laat maar

Dat heb je dan weer beter uitgedrukt dan ikquote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:02 schreef Suphomes het volgende:
[..]
Men bedoelt dat zonder religie normale mensen anderen normaal zullen behandelen en dat geweldadige/zieke mensen met of zonder religie toch wel de beest uit gaan hangen. Religie is in staat anderzijds mentaal gezonde mensen aan te zetten tot gruweldaden.

Maar andersom ook - religie is een manier om beesten in bedwang te houden en te sturen in een wat wenselijker richting. En in relatief primitieve samenlevingen werkt dat prima.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:02 schreef Suphomes het volgende:
[..]
Men bedoelt dat zonder religie normale mensen anderen normaal zullen behandelen en dat geweldadige/zieke mensen met of zonder religie toch wel de beest uit gaan hangen. Religie is in staat anderzijds mentaal gezonde mensen aan te zetten tot gruweldaden.

Ahh je bedoelt zo ongeveer, dat als je pedo bent, dat het dan sociaal wenselijk is dat je priester wordt omdat je toch geen behoefte hebt om te trouwen?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar andersom ook - religie is een manier om beesten in bedwang te houden en te sturen in een wat wenselijker richting. En in relatief primitieve samenlevingen werkt dat prima.

Nee, bijvoorbeeld dat je iemand laat geloven dat er altijd een zeer strenge vader over zijn of haar schouder heenkijkt en dat er voor iedere wandaad straf zal komen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ahh je bedoelt zo ongeveer, dat als je pedo bent, dat het dan sociaal wenselijk is dat je priester wordt omdat je toch geen behoefte hebt om te trouwen?
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |