Dat is dus een goed punt wat je zegt. Zendelingen hebben bijvoorbeeld scholen opgericht waar ieder zich kan laten onderwijzen in bijvoorbeeld Engels. Echter het is alleen gratis als je je tot Christen laat bekeren. Gratis hulp word inclusief bijbel geleverd en dan vind ik dus dat je verkeerd bezig bent.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 10:58 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het zijn dan toch juist de Hmong die kennelijk voordelen in het Christendom zien? Dat kun je de christenen toch niet verwijten? Het staat, voorzover ik kan overzien, eenieder vrij om wie dan ook van wat dan ook te proberen te overtuigen, zolang de gebruikte middelen maar binnen de wet vallen.
Als iemand mij 1000 euro zou geven om een maand lang iedere zondag naar de kerk te gaan zouden we snel tot zaken komen, denk ik. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt.
Sam Harris verricht in de context van zijn omgeving - een overwegend conservatieve en christelijke VS - veel goed werk. In de context van F&L heeft hij denk ik niet veel nieuws te melden, en zie je juist een tegengestelde beweging: het is hier juiste minder geaccepteerd om vanuit een gelovig perspectief te redeneren.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 23:02 schreef Gaspedaal het volgende:
Ik zie wat potentie voor een Sam Harris-topic hier, Molurus, of ligt dat aan mij?
Dat is het 'no atheists in foxholes' principe.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:59 schreef SingleCoil het volgende:
Als je je geloof alleen zou gebruiken om er mentale steun in te vinden wel.
Het betekent trouwens niet, wat veel mensen wel zouden willen denken, dat je mentaal sterk bent als je niet gelooft
Sam Harris opereert niet vanuit een gelovig perspectief.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Sam Harris verricht in de context van zijn omgeving - een overwegend conservatieve en christelijke VS - veel goed werk. In de context van F&L heeft hij denk ik niet veel nieuws te melden, en zie je juist een tegengestelde beweging: het is hier juiste minder geaccepteerd om vanuit een gelovig perspectief te redeneren.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik of anderen op zo'n situatie zouden reageren. Het is toch erg moeilijk verdriet goed te verwerken zonder een soort hogere macht aan te wenden lijkt me.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:10 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is het 'no atheists in foxholes' principe.
Als het slecht met iemand gaat, om wat voor reden dan ook, ben je instinctief vrij snel geneigd om in een hogere macht te gaan geloven. Dit is simpelweg een manier van je geest om je met traumatische dingen om te leren gaan (op dat moment).
Er is een mentaal sterk iemand voor nodig om dat niet te doen.
Definieer " goed". Je zou kunnen stellen dat iemand die gelooft dat "geliefde X nu voortleeft in de hemel" eea helemaal niet heeft verwerkt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik of anderen op zo'n situatie zouden reageren. Het is toch erg moeilijk verdriet goed te verwerken zonder een soort hogere macht aan te wenden lijkt me.
Nee hoor. Het is net zo moeilijk. Maar alleen ongelovigen weten dat.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik of anderen op zo'n situatie zouden reageren. Het is toch erg moeilijk verdriet goed te verwerken zonder een soort hogere macht aan te wenden lijkt me.
Als ' ervaringsdeskundige ' kan ik je daar volkomen gelijk in geven. Het gevaar zit hem er in dat een overleden geliefde al snel door een gelovige als ikoon wordt verheven, gezien die er van uit gaat dat deze nog steeds aanwezig is in ' hogere sferen '.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:56 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Definieer " goed". Je zou kunnen stellen dat iemand die gelooft dat "geliefde X nu voortleeft in de hemel" eea helemaal niet heeft verwerkt.
je bedoelt vast: het is niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is net zo moeilijk. Maar alleen ongelovigen weten dat.
Nee, ik bedoelde "net", "net zo moeilijk als met hogere macht"quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je bedoelt vast: het is niet zo moeilijk.
Inderdaad.
Het zen boeddhisme heeft een niet onbelangrijke rol gespeeld in oorlogvoering in Japan dat begint met de opkomst van het Torugawa shogunnaat tot WO2. Pas nu wordt deze kwalijke rol erkend in Japan voor een deel. Wat ik wil benadrukken is dat zelfs een geloof dat per definitie respect voor het leven heeft een aantal zwarte pagina's heeft.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:30 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat de Japanse Kamikaze piloten Boeddhisten waren is voor mij nieuw. Maar ja, zo leer je elke dag wel wat
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |