Geen probleem brate, als ik ga ik laat het je weten. Maar is er wat te doen daar in Zenica? Clubs ofzo?quote:Op woensdag 25 mei 2011 13:55 schreef Shalimar het volgende:
geef anders een belletje als je in Sarajevo bent, wellicht kan je naar Zenica toekomen? (is ong 70 km rijden)
deze man, echt een attention whorequote:Op woensdag 25 mei 2011 13:58 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ja, stripclubs met besnorde wijven
Geen mensenkennis hebbenquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:58 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ja, stripclubs met besnorde wijven
zover ik weet geen, Doboj heeft wel een geloof ik maarja mochten we in contact komen dan kunnen we vanaf daar verder kijken gdje bi mogli lovitiquote:Op woensdag 25 mei 2011 13:56 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Geen probleem brate, als ik ga ik laat het je weten. Maar is er wat te doen daar in Zenica? Clubs ofzo?
Naravno, heb jij rijbewijs? Anders kom Sarajevo daar genoeg picke en genoeg clubs.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:02 schreef Shalimar het volgende:
[..]
zover ik weet geen, Doboj heeft wel een geloof ik maarja mochten we in contact komen dan kunnen we vanaf daar verder kijken gdje bi mogli loviti
Gast, wat zit je nou dwars jonge? Wat is het dat je frustratie bezorgd aan ons moederland? Jarloers op onze mooie chicks en onze cultuur en dan proberen zo laag te doen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:03 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
11 jaar Fok! levert een prima mensbeeld op, ook IRL. En dat van die snorren kun je al via Google Streetview zien.
ja ik heb wel, alleen moet ik dan een auto huren, maar de prijs weet ik niet, laat staan of je deze buiten de stad zelf mag gebruikenquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Naravno, heb jij rijbewijs? Anders kom Sarajevo daar genoeg picke en genoeg clubs.
Je komt toch uit Zenica? Je mag toch wel auto van familie gebruiken?quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:07 schreef Shalimar het volgende:
[..]
ja ik heb wel, alleen moet ik dan een auto huren, maar de prijs weet ik niet, laat staan of je deze buiten de stad zelf mag gebruiken
ik weet niet eens of ze met auto willen gaan, of met vliegtuigquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Je komt toch uit Zenica? Je mag toch wel auto van familie gebruiken?
Haha, ik bedoel jou familie in Zenica man.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:09 schreef Shalimar het volgende:
[..]
ik weet niet eens of ze met auto willen gaan, of met vliegtuig
wat wel gebeurd was, was dat ze onze auto gestolen hadden paar jaar terug
Komop man waarom ben je zo nationalistisch.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:10 schreef Your_mother_in_law het volgende:
He Yuri, in OP, fix Banja Luka even, en voor mijn naam wil ik SFRJ, geen BiH
Wij doen niets, die boi blijft provoceren.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:08 schreef kanovinnie het volgende:
Zullen we vanaf nu weer lief doen tegen elkaar?
Nu is BiH ja, maar voor mij is toch SFRJ. Ik ben Jugoslaaf boven dat ik een Bosniër ben.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Komop man waarom ben je zo nationalistisch.Het is toch gewoon BiH nu ofniet? Blijf niet teveel in het verleden hangen bro, is niet goed voor je.
alsof je daarvoor hier bent gekomen, opdonderen manquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:12 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Kijk, nou hoort ie het ook van een ander
Ik vind dit erg triest maarja.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:12 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Wij doen niets, die boi blijft provoceren.
[..]
Nu is BiH ja, maar voor mij is toch SFRJ. Ik ben Jugoslaaf boven dat ik een Bosniër ben.
En SFRJ is niet iets van het verleden
Mooiste.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:16 schreef Your_mother_in_law het volgende:
Deze overigens
Harde beschrijving ook: dont fear death if your are a muslim only pray and do good deeds [ afbeelding ]
En harde tags:
qom
jihad
nasheed
islam
islamic
anasheed
muslim
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If not now, then when.
You are entitled to your own opinionquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
Ik hou van Tito als onze voormalige leider, ik hou van SFRJ als ons voormalig land. Maar nu hou ik van Bosnie en ben er erg trots op dat ik daar geboren ben.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:22 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
You are entitled to your own opinion
Ali zasto mislis tako, jeli vise volis Bosnu od SFRJ i Titova?
Ach, op 1 voorwaarde mag van mij Yugoslavie weer bestaan, zonder Servie!quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:23 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Ik strijd namelijk voor de terugkeer van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, dus ik kan hem heel goed begrijpen.
Oké, is goed man.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik hou van Tito als onze voormalige leider, ik hou van SFRJ als ons voormalig land. Maar nu hou ik van Bosnie en ben er erg trots op dat ik daar geboren ben.
Simple at is.
Had ik er toch niet neergezet...quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:29 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Oké, is goed man.
Maarja, wees blij dat ik niet eiste dat je er Republika Srpska zou neerzetten
Alija Izetbegovicquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Had ik er toch niet neergezet...![]()
Kippenvel:
en rond midden naar einde:
Onze geliefde moslim broeders kwamen helpen in de oorlog vanuit M-O.
Al hadden mujahedini andere doelen dan ArmijaBiH. Ook weet ik niet wie ze liefhebt. De oorlog liep erg anders als er geen extremisten waren. (Waarschijnlijk was er dan geen oorlog, maar de grootste schreeuwers hebben de grootste aandacht.)quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Had ik er toch niet neergezet...![]()
Kippenvel:
en rond midden naar einde:
Onze geliefde moslim broeders kwamen helpen in de oorlog vanuit M-O.
Ik heb niet overal tijd voor. Als ik thuis ben ga ik er naar kijken. Dat was ik al van plan. Zet in het vervolg een TR of post in het FB. Wij mods lezen niet constant alle topics door.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:33 schreef Shalimar het volgende:
kijk dit snap ik dus niet van die mods;
wel erg vinden als er een zin of zelfs woorden hier en daar in het yugoslaafs worden geschreven, maar als er een aandacht zoekende, alleenstaande, nutteloze, oude tokkie ons topic infecteerd is er niets aan de hand
Hard in het begin.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:35 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Al hadden mujahedini andere doelen dan ArmijaBiH.
Rare titel maarja.
Ze willen de Jihad voeren.quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:39 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hard in het begin.
Maar kun je in het kort uitleggen wat er wordt gezegd want snap niet precies het doel van de Mujahedini.
Dat zeiden ze in het filmpje, de heilige oorlog willen ze voeren. Ik heb de Koran niet gelezen dus ik weet het ook niet, verder houd ik me er ook niet bezig.quote:
hahahaha legenda..quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:44 schreef Opa_vertelt het volgende:
Ik was op zoek naar een oud topic van me waar ik uitleg hoe ik een lichte
racemotor kocht en met deze de sloot inreed. kom ik deze ook nog tegen..
Grand Theft Opa
Ik ben op vakantie in Bosnië en geniet van zijn rust totdat
mijn neef straalbezopen 'thuiskomt'. Rollend uit de taxi
gooit hij mij zijn autosleutels toe en mompelt iets in de
trant van "dronken, cafe, auto, stad, jij, ophalen, please".
Nu weer ik waar mijn neef's stamkroeg is en loop er even heen,
het is net tegen de avond en ik heb wel zin in een wandelingetje.
Bij de stamkroeg zie ik de witte VW golf 1 staan, haal de sleutels
uit mijn zak, en rij weg. Goh.. rijdt best lekker eigenlijk, zo'n
golfje 1. "Ik lijk zo net een echte local, lekker onopvallend", denk
ik nog bij mezelf. Dus maak ik nog maar een rondje door de stad,
om daarna half op de stoep te parkeren om even een terrasje te pakken.
Omdat het toch niet zo'n haast had om de auto terug te brengen, heb
ik daarna ook nog even een familiebezoekje gedaan bij een nichtje dat
aan de andere kant van de stad woont. Na nog wat gegeten te hebben,
besluit ik toch maar huiswaarts te keren en kom dus ook zo rond
middernacht weer thuis aan.
Neef is inmiddels alweer op benen en ziet me parkeren in zijn carport.
Neef: "Van wie heb je die auto geleend?"
Opa: Euh, die is van jou, ouwe zuipschuit.
Neef: "Mijn golf is een 5-deurs.."
Ik draai me om, en zie tot mijn schrik dat ik naast een witte 3-deurs golf sta!
Neef:![]()
Opa:![]()
![]()
(even ter verduidelijking: In Bosnië rijden meer golfjes rond dan in heel Europa)
Als een gek terug gereden naar de kroeg, waar ik mijn neefs 5-deurs zie staan.
De 3-deurs geparkeerd, en met het hart in de keel naar binnen gelopen.
Niets valt me op. Niemand praat over autodiefstal...
Als ik vraag van wie de witte 3-deurs gelf is die buiten staat, staat er een wat
ouder mannetje op en vraagt waarom en of er met de golf is. Ik bedenk ter plekke
een rare vraag (volgens mij iets van "loopt die van jou ook zo hard in zijn 3?",
en maak dat ik wegkom. Stap in de 5-deurs van mijn neef en rij naar huis.
Thuis aangekomen werdt ik hartelijk uitgelachen, en mijn belevenis is nu nog
hét verhaal op familie-feestjes en verjaardagen.
Ik snap trouwens nu nog niet dat de sleutel probleemloos paste.
Jammer genoeg trapte ik er niet in. Misschien iets slimmers volgende keer indien mogelijk?quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:50 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
dat houdt in:
ben je geen moslim maar een rat
dan krijg je dus een klap voor je gat
alle vrouwen moeten een sluier
zoals kleine kinderen een luier
democratie ben je gek
wie protesteert krijgt een klap voor zijn bek
ah ti majkequote:Op woensdag 25 mei 2011 14:44 schreef Opa_vertelt het volgende:
Ik was op zoek naar een oud topic van me waar ik uitleg hoe ik een lichte
racemotor kocht en met deze de sloot inreed. kom ik deze ook nog tegen..
Grand Theft Opa
Ik ben op vakantie in Bosnië en geniet van zijn rust totdat
mijn neef straalbezopen 'thuiskomt'. Rollend uit de taxi
gooit hij mij zijn autosleutels toe en mompelt iets in de
trant van "dronken, cafe, auto, stad, jij, ophalen, please".
Nu weer ik waar mijn neef's stamkroeg is en loop er even heen,
het is net tegen de avond en ik heb wel zin in een wandelingetje.
Bij de stamkroeg zie ik de witte VW golf 1 staan, haal de sleutels
uit mijn zak, en rij weg. Goh.. rijdt best lekker eigenlijk, zo'n
golfje 1. "Ik lijk zo net een echte local, lekker onopvallend", denk
ik nog bij mezelf. Dus maak ik nog maar een rondje door de stad,
om daarna half op de stoep te parkeren om even een terrasje te pakken.
Omdat het toch niet zo'n haast had om de auto terug te brengen, heb
ik daarna ook nog even een familiebezoekje gedaan bij een nichtje dat
aan de andere kant van de stad woont. Na nog wat gegeten te hebben,
besluit ik toch maar huiswaarts te keren en kom dus ook zo rond
middernacht weer thuis aan.
Neef is inmiddels alweer op benen en ziet me parkeren in zijn carport.
Neef: "Van wie heb je die auto geleend?"
Opa: Euh, die is van jou, ouwe zuipschuit.
Neef: "Mijn golf is een 5-deurs.."
Ik draai me om, en zie tot mijn schrik dat ik naast een witte 3-deurs golf sta!
Neef:![]()
Opa:![]()
![]()
(even ter verduidelijking: In Bosnië rijden meer golfjes rond dan in heel Europa)
Als een gek terug gereden naar de kroeg, waar ik mijn neefs 5-deurs zie staan.
De 3-deurs geparkeerd, en met het hart in de keel naar binnen gelopen.
Niets valt me op. Niemand praat over autodiefstal...
Als ik vraag van wie de witte 3-deurs gelf is die buiten staat, staat er een wat
ouder mannetje op en vraagt waarom en of er met de golf is. Ik bedenk ter plekke
een rare vraag (volgens mij iets van "loopt die van jou ook zo hard in zijn 3?",
en maak dat ik wegkom. Stap in de 5-deurs van mijn neef en rij naar huis.
Thuis aangekomen werdt ik hartelijk uitgelachen, en mijn belevenis is nu nog
hét verhaal op familie-feestjes en verjaardagen.
Ik snap trouwens nu nog niet dat de sleutel probleemloos paste.
Jawelquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:33 schreef Shalimar het volgende:
kijk dit snap ik dus niet van die mods;
wel erg vinden als er een zin of zelfs woorden hier en daar in het yugoslaafs worden geschreven, maar als er een aandacht zoekende, alleenstaande, nutteloze, oude tokkie ons topic infecteerd is er niets aan de hand
bij deze dus, de parasiet zit er nog steedsquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:52 schreef BrandX het volgende:
[..]
JawelDan is er van alles aan de hand
Maar gelukkig werken de mods van GC, en doen ze in de baas zijn tijd tussendoor wat rondchecken in GC en zo. Als je nou in een volgend geval even een TR plaatst, of je even meldt in GC FB, dat zien we namelijk direct, dan komen we gelijk even kijken wat er is en zo.
We kunnen helaas niet op afstand ruiken dat er een rukkendetoetsenbordheldenpuber vervelende user in het topic rondhangt.
ja was nog bezig johquote:Op woensdag 25 mei 2011 14:52 schreef Shalimar het volgende:
[..]
bij deze dus, de parasiet zit er nog steeds
Beetje specifieker?quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:02 schreef BrandX het volgende:
Als ik nou van de zomer naar Yugo zou willen he, wat raden jullie mij dan absoluut aan om naar toe te gaan (vrouw alleen)?
Waar hou je van? Strand, stad, natuur?quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:02 schreef BrandX het volgende:
Als ik nou van de zomer naar Yugo zou willen he, wat raden jullie mij dan absoluut aan om naar toe te gaan (vrouw alleen)?
Zeequote:Op woensdag 25 mei 2011 15:03 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Beetje specifieker?
Wat zoek je, als je zee zoekt zou ik naar Kroatië gaan, Istrië, Porec, Rovinj, Umag, Novigrad.
boeit me niet. Ik woon hier aan het strand (naja kwartiertje lopenquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:03 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Waar hou je van? Strand, stad, natuur?
Dan zou ik naar Bosnië of Servië gaan, in Bosnië vind je rond Sarajevo genoeg als je richting Pale gaat. Pale is een stadje 20km ten oosten van Sarajevo.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
Zee
[..]
boeit me niet. Ik woon hier aan het strand (naja kwartiertje lopen).
Ik hou van natuur als in bergen, en ik hou enorm van oude cultuur. Dit laatste zowel als in mooie oude steden, als in heerlijke pittoreske dorpjes waar je de echte cultuur van het land kan proeven.
als je wilt ontspannen, raad ik je aan on maar ''Boracko Jezero'' te gaan in Bosniequote:Op woensdag 25 mei 2011 15:02 schreef BrandX het volgende:
Als je van natuur houdt dan raad ik je sowieso aan om een wandeling te maken door de welbefaamde Plitvice meren. Ben er zelf geweest en het was wel vet ondanks dat ik meer een stadsmens dan een natuurmens ben.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
Zee
[..]
Ik hou van natuur als in bergen, en ik hou enorm van oude cultuur. Dit laatste zowel als in mooie oude steden, als in heerlijke pittoreske dorpjes waar je de echte cultuur van het land kan proeven.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:10 schreef BrandX het volgende:
Oeh mooie tips
Mocht het me nog lukken namelijk voor 1 augustus een andere baan te vinden, wil ik er even twee weken lekker tussen uit met mijn eigen auto. Ik zie jullie zo enthousiast over jullie land en hoe mooi het is, dus naja, kan het dan natuurlijk altijd eens gaan bekijken
Lijkt mij het handigste om Bihac als startpunt te gebruiken. Vanaf daar kan je makkelijk naar Plitvice, wat een must- see is voor natuur. Verder is de hele omgeving van Bihac prachtig qua natuur, en heb je er genoeg kleine dorpjesquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
Zee
[..]
Ziet er mooi uitquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:07 schreef Shalimar het volgende:
[..]
als je wilt ontspannen, raad ik je aan on maar ''Boracko Jezero'' te gaan in Bosnie
[ afbeelding ]
het is als het ware een meer bovenop een berg
quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:43 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Lijkt mij het handigste om Bihac als startpunt te gebruiken. Vanaf daar kan je makkelijk naar Plitvice, wat een must- see is voor natuur. Verder is de hele omgeving van Bihac prachtig qua natuur, en heb je er genoeg kleine dorpjes
Voor oude cultuur van steden is Split ook een must- see, en Zadar ook heel mooi en een goede optie aangezien het allemaal in die buurt daar ligt.
Voor toeristeninformatie zuidelijker dan Sarajevo hoef je mij niets te vragen, ten noorden ervan: vraag maar raak
Dat is wel stoer!quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:45 schreef Opa_vertelt het volgende:
@Yuri_Boyka
Ik ben een Sarajlija, geboren in 1970 op de ¨irokača. Mijn ene oom is de enige overgebleven
wapensmid in Bosnië, een tweede oom is een gerespecteerd Edelsmid*, een derde was in zijn
jongere dagen één van Tito's bodyguards en de vierde was een hoge pief in de JNA.
Over Tito gesproken, wisten jullie dat hij Ridder-Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw was?
*
Dit handgemaakt gouden speldje kom dus van mijn oom af. Later zijn er talloze imitaties van gemaakt
welke veelal niet van echt goud waren maar gewoon goudkleurig. Dit is dus het origineel. BB-pic:
[ afbeelding ]
Aah oke, ik ben ook Saralija en mijn neef heeft een hoge functie in de NAVO. Ik woon 50 meter van het ministerie gebouw af, 20m vanaf dat gebouw wat op een soort boot lijkt. Bij dat tankstation en dan links naar boven.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:45 schreef Opa_vertelt het volgende:
@Yuri_Boyka
Ik ben een Sarajlija, geboren in 1970 op de ¨irokača. Mijn ene oom is de enige overgebleven
wapensmid in Bosnië, een tweede oom is een gerespecteerd Edelsmid*, een derde was in zijn
jongere dagen één van Tito's bodyguards en de vierde was een hoge pief in de JNA.
Over Tito gesproken, wisten jullie dat hij Ridder-Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw was?
*
Dit handgemaakt gouden speldje kom dus van mijn oom af. Later zijn er talloze imitaties van gemaakt
welke veelal niet van echt goud waren maar gewoon goudkleurig. Dit is dus het origineel. BB-pic:
[ afbeelding ]
Mijn opa was hoofdcontroleur bij douane van goederen. Weet de naam even niet.quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Aah oke, ik ben ook Saralija en mijn neef heeft een hoge functie in de NAVO. Ik woon 50 meter van het ministerie gebouw af, 20m vanaf dat gebouw wat op een soort boot lijkt. Bij dat tankstation en dan links naar boven.
Edit:
Hier dus: http://maps.google.nl/map(...)07,0.008256&t=h&z=18
Alle soorten wapens, maar het meeste van zijn werk is voor Jagers. Vorig jaar was hij bezig metquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:46 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dat is wel stoer!
En wat voor wapens maakt(e) je oom?
Tof!quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:51 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Alle soorten wapens, maar het meeste van zijn werk is voor Jagers. Vorig jaar was hij bezig met
een custom .50 geweer voor een rijke Sarajlija welke in Afrika ging jagen (weet niet waarop).
Let wel, een .50 is echt een gigantisch kaliber en gaat moeiteloos door 8cm dik staal heen.
Ik zal deze zomer daar eens wat foto's maken.
Zastava wapens of iets anders?quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:51 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Alle soorten wapens, maar het meeste van zijn werk is voor Jagers. Vorig jaar was hij bezig met
een custom .50 geweer voor een rijke Sarajlija welke in Afrika ging jagen (weet niet waarop).
Let wel, een .50 is echt een gigantisch kaliber en gaat moeiteloos door 8cm dik staal heen.
Ik zal deze zomer daar eens wat foto's maken.
Nee nee, zelfstandig wapensmit. Hij heeft een klein winkeltje in de stad (ar¨ija).quote:
Ik wacht nog 4 jaar. Remigratiewetquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:55 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Opa, ik ben nieuwsgierig naar dit.
Jij bent atm al 41, waarom ben je niet terug gegaan man? Ik ben van plan om binnen 10 jaar terug te zijn, ben nu 18.
Bijna elke Bosnier die van zijn land houd keert terug na verloop van tijd, misschien atm niet vanwege de financieele problemen daar.
Wat dan?quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:56 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Ik wacht nog 4 jaar. Remigratiewet
Ik had gehoord dat ze mensen die in bosnië willen gaan wonen gaan betalen.quote:
Huh, dus je was al weg uit Bosnie voordat de oorlog begon?quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:56 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Ik wacht nog 4 jaar. Remigratiewet
Daarnaast ben ik terug geweest, een paar jaar in oorlogstijd (prvoborac). Heb er zelfs nog een plaquette
aan overgehouden. (..en nog wat meer, maar daar wil ik het liever niet meer over hebben.)
[ afbeelding ]
Hij hangt in de badkamer, naast de spiegel. Zodat ik er elke morgen nog even aan kan denken.
Dit.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:01 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Ik had gehoord dat ze mensen die in bosnië willen gaan wonen gaan betalen.
Wij hebben daar nog zo een oude vale sticker van, en zo een sneeuwbol met vucko.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:05 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Dit.
Als we nog gaan beginnen over familie, mijn vader was officier in JNA met dienstplicht, daarna erg succesvol bedrijf begonnen met een andere vrouw die hij kende.
Mijn moeder was scheikundige in grootste fabriek van Banja Luka, ik weet niet meer wat ze daar maakten
Ouders hadden keimooi huis in de wijk Mejdan, al kan ik de locatie niet meer vinden op google maps
En over oude voorwerpen, meeste was verloren gegaan, maar mijn vader heeft wel een bazending bewaard: een klein houten rechthoekig blokje dat een waterpas en een bierflesopener had
Was van de Olympische Spelen toen die in Sarajevo waren, staat ook ' Sarajevo '84 op.
Daar is dat best veel.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:09 schreef Opa_vertelt het volgende:
Klopt, als je met je 45e besluit terug te gaan, lever je je paspoort in en krijg je een levenslange (kleine)
uitkering. Ik dacht iets van ¤420 (820BAM) per maand ofzo, dat en de huur welke ik maandelijks ontvang
(¤400, 780BAM) is voor samen mij (1600BAM) genoeg om daarna nooit meer een vinger uit te hoeven steken.
Als ik dan nóg wat bij kan verdienen heb ik het helemáál goed.
Ik wou zeggen, daar kun je HEEL goed voor rond komen in Sarajevo. Maar ik ga niet tot mijn 45ste wachten.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:09 schreef Opa_vertelt het volgende:
Klopt, als je met je 45e besluit terug te gaan, lever je je paspoort in en krijg je een levenslange (kleine)
uitkering. Ik dacht iets van ¤420 (820BAM) per maand ofzo, dat en de huur welke ik maandelijks ontvang
(¤400, 780BAM) is voor samen mij (1600BAM) genoeg om daarna nooit meer een vinger uit te hoeven steken.
Als ik dan nóg wat bij kan verdienen heb ik het helemáál goed.
Het gemiddelde salaris is daar 800BAM en daar leeft vaak een heel gezin van. Dan is 1600 wel lekker.quote:
Wat is mooier dan stoppen met werken op je 45ste en ook nog leven in onze prachtige stad en genieten, elke dag koffie drinken in de stad, kwaliteits cevape hoeveel je wilt, man man man. Stond ik maar op jouw plek.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:12 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Het gemiddelde salaris is daar 800BAM en daar leeft vaak een heel gezin van. Dan is 1600 wel lekker.
Maar die bedragen zullen met de jaren wel veranderen hoor. In ieder geval kan ik stoppen met werken als ik 45 ben.
Het is een gemiddelde van een full-time werkend iemand. De eén verdient 550 de ander misschien 1000, dat ideequote:Op woensdag 25 mei 2011 16:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Maar het salaris is vele malen lager dan 800 mark hoor.
Hahah, ze is een boks chick dus geloof mij dat ze zich wel kan verdedigen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:14 schreef Opa_vertelt het volgende:
Gaat BrandX nou echt richting balkan of zit te ons te trollen? Hmm..
Single dame, helemaal alleen door de straten van Sarajevo op zoek naar een slaapplek.. [ afbeelding ]
Ah ja je hebt gelijk, 300 - 400 per maand.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:15 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Het is een gemiddelde van een full-time werkend iemand. De eén verdient 550 de ander misschien 1000, dat idee
Ik loop zeer zeker niet te trollenquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:14 schreef Opa_vertelt het volgende:
Gaat BrandX nou echt richting balkan of zit te ons te trollen? Hmm..
Single dame, helemaal alleen door de straten van Sarajevo op zoek naar een slaapplek.. [ afbeelding ]
En ditquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:15 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hahah, ze is een boks chick dus geloof mij dat ze zich wel kan verdedigen.Maar zo gevaarlijk is Sarajevo nou ook weer niet, maar zoek geen ruzie.
ja ok, maar hoe makkelijk zijn die te vinden c.q. aanwezig in de kleinere stadjes c.q. dorpen? En aan welke tarieven moet ik dan denken? Jouw pensioenpost lezend, klinkt het alsof het enorm goedkoop is voor NL begrippen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:19 schreef Opa_vertelt het volgende:
Dat bedoelde ik niet echt. Geloof me, voor een bevallige dame is het geen probleem een slaappplek te vinden.
Geen ho(s)tel/motel/pension zal je in de nacht buiten laten staan hoor. Dat weet ik zo goed als 100% zeker.
Voor NL begrippen wel, maar wat voor soort dorpen bedoel je?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:21 schreef BrandX het volgende:
[..]
ja ok, maar hoe makkelijk zijn die te vinden c.q. aanwezig in de kleinere stadjes c.q. dorpen? En aan welke tarieven moet ik dan denken? Jouw pensioenpost lezend, klinkt het alsof het enorm goedkoop is voor NL begrippen?
Ik ben 18 en ben in '93 hier gekomen toen ik net 7 maanden oud was, dus nu zo'n 18 jaar.quote:
als ik bijv. zo'n trip zou nemen als Y_m_i_l hier zegt: Yugoslaven op Fok! #4: Waar we van de zomer naar het Moederland gaan en dus dat soort plaatsjes.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:23 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Voor NL begrippen wel, maar wat voor soort dorpen bedoel je?
Een dorp aan de kustlijn zal eerder een bed&breakfast hebben dan een bergdorp in het binnenland.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:25 schreef Opa_vertelt het volgende:
Wat wil je zien BrandX, grote stad/cultuur of dorpjes/natuur?
quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:05 schreef BrandX het volgende:
[..]
Zee boeit me niet. Ik woon hier aan het strand (naja kwartiertje lopen).
Ik stippel wel iets voor je uit, inclusief overnachtigen/prijzen en kom hier morgen wel op terug. ok?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:25 schreef BrandX het volgende:
[..]
als ik bijv. zo'n trip zou nemen als Y_m_i_l hier zegt: Yugoslaven op Fok! #4: Waar we van de zomer naar het Moederland gaan en dus dat soort plaatsjes.
Ik vind het altijd zo raar namelijk als mensen (voornamelijk jonge mensen) zich zo identificeren / ophemelen van een land waar ze in principe niets mee hebben...je ziet het bijvoorbeeld ook bij indo's.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik ben 18 en ben in '93 hier gekomen toen ik net 7 maanden oud was, dus nu zo'n 18 jaar.
Kromme vergelijking. Ik ken genoeg indo's/molukkers welke nooit voet in hun eigen land hebben gezet.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:26 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo raar namelijk als mensen (voornamelijk jonge mensen) zich zo identificeren / ophemelen van een land waar ze in principe niets mee hebben...je ziet het bijvoorbeeld ook bij indo's.
Dat zou voor jou misschien zo klinken, maar als Nederlander ken je het gevoel van trots dan ook niet. Ik ben toen ik klein was heel vaak naar Bosnie geweest en sinds mijn moeder mijn Nederlandse stief-vader heeft ontmoet nog maar 1x in de 2 jaar. Maar mijn trots bepaald het gene wat jij raar vindt.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:26 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo raar namelijk als mensen (voornamelijk jonge mensen) zich zo identificeren / ophemelen van een land waar ze in principe niets mee hebben...
Dus als ik 3x per jaar naar Spanje ga op vakantie, ga ik automatisch mezelf identificeren met het land, de cultuur etc?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:27 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Kromme vergelijking. Ik ken genoeg indo's/molukkers welke nooit voet in hun eigen land hebben gezet.
Met Bosniërs is dat echter niet zo. Wij gaan vaak 2x jaarlijks en sommigen nog wel vaker.
Met Turken net zo hoor, hun zijn ook heel trots, net als wij. Misschien is het door de cultuur he, onze cultuur is heel anders en veel mooier dan de Nederlandse cultuur die eigenlijk niet echt meer bestaat.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:27 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Kromme vergelijking. Ik ken genoeg indo's/molukkers welke nooit voet in hun eigen land hebben gezet.
Met Bosniërs is dat echter niet zo. Wij gaan vaak 2x jaarlijks en sommigen nog wel vaker.
Ben jij in Spanje geboren dan?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:29 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dus als ik 3x per jaar naar Spanje ga op vakantie, ga ik automatisch mezelf identificeren met het land, de cultuur etc?
hoe bedoel je ''niets mee hebben''?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:26 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo raar namelijk als mensen (voornamelijk jonge mensen) zich zo identificeren / ophemelen van een land waar ze in principe niets mee hebben...je ziet het bijvoorbeeld ook bij indo's.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:26 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Ik stippel wel iets voor je uit, inclusief overnachtigen/prijzen en kom hier morgen wel op terug. ok?
Trieste opmerkingquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:27 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dat zou voor jou misschien zo klinken, maar als Nederlander ken je het gevoel van trots dan ook niet.
Dus daarom is Bosnie zo fantastisch? Logisch...quote:Ik ben toen ik klein was heel vaak naar Bosnie geweest en sinds mijn moeder mijn Nederlandse stief-vader heeft ontmoet nog maar 1x in de 2 jaar. Maar mijn trots bepaald het gene wat jij raar vindt.
Idd, als je naar Slovenie gaat moet je sowieso langs Bled, veel Nederlanders daar ook en vergeet niet het befaamde gebakje te eten (naam kwijt).quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:29 schreef 100% Tukker het volgende:
Misschien een kleine rondreis BrandX? Beginnen in Slovenië en via Kroatië en Bosnië naar Servië? Dan heb je van alles wat en het is qua tijd goed te doen.
Slovenië, schitterende natuur...
Kroatië, prachtige kust...
Servië, bergachtig binnenland en in het noorden bruisende steden (Belgrado en Novi Sad)...
Het zuiden is natuurlijk ook prachtig, maar dat red je denk ik niet in 2 weken.
jij bent triest, zeker zo'n geval net als die oude tokkie die hier net wasquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:29 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Trieste opmerking
[..]
Dus daarom is Bosnie zo fantastisch? Logisch...
Allemaal prima, maar dat verklaart voor mij nog niet waarom hij het land dan disproportioneel ophemelt voor zichzelfquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:29 schreef Shalimar het volgende:
[..]
hoe bedoel je ''niets mee hebben''?![]()
hij spreekt de taal, is er geboren, heeft familie daar zitten, eet traditionele gerechten
Als daar je roots lagen (je er geboren was bijvoorbeeld) dat zou je je inderdaad eerder gaan identificerenquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:29 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dus als ik 3x per jaar naar Spanje ga op vakantie, ga ik automatisch mezelf identificeren met het land, de cultuur etc?
Dat was gewoon een triest opmerkingquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:31 schreef Shalimar het volgende:
[..]
jij bent triest, zeker zo'n geval net als die oude tokkie die hier net was
Geen trieste opmerking hoor, de meeste Nederlanders die ik ken hebben lang die trots niet die de allochtonen mensen die ik ken wel hebben.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:29 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Trieste opmerking
[..]
Dus daarom is Bosnie zo fantastisch? Logisch...
dat is dus wat je niet kan vergelijken....omdat er nederlanders zijn die niet (of tenminste niet zo uiten) dat ze trots op hun eigen land zijn, moet je niet raar opkijken wanneer iemand van een ander cultuur dat wel isquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:31 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Allemaal prima, maar dat verklaart voor mij nog niet waarom hij het land dan disproportioneel ophemelt voor zichzelf
Ben ik met je eens (met betrekking tot "eerder"), maar als je objectief bent dan ziet iedereen toch dat bijvoorbeeld Bosnie geen "beter" land is om te wonen dan bijvoorbeeld Nederland?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:31 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Als daar je roots lagen (je er geboren was bijvoorbeeld) dat zou je je inderdaad eerder gaan identificeren
met het land als je daar vaker komt dan als je nooit zou gaan (of het zelfs nooit gezien had).
Het gaat ook niet om het beter land wat te wonen is, het gaat om waar je je het best bij voelt. Het is een stukje emotionele waarde man. Maar zoals ik al zei ga jij dit nooit begrijpen. Het is een gevoel van trots die je naar je land hebt.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:32 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ben ik met je eens (met betrekking tot "eerder"), maar als je objectief bent dan ziet iedereen toch dat bijvoorbeeld Bosnie geen "beter" land is om te wonen dan bijvoorbeeld Nederland?
oh dus eigenlijk heb je gewoon wat tegen mensen die uit een ander (in dit geval armer) land hierheen gekomen zijn, hier wel goed leven en van alles en nog wat profiteren, om vervolgens hun eigen land, naar jou zeggen, disproportioneel ophemelen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:32 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ben ik met je eens (met betrekking tot "eerder"), maar als je objectief bent dan ziet iedereen toch dat bijvoorbeeld Bosnie geen "beter" land is om te wonen dan bijvoorbeeld Nederland?
Hoezo misplaatst gast, wij houden van onze cultuur, van de omgeving, van onze mensen, ons eten, hoe het daar allemaal gaat. Dat is iets wat je niet kunt uitleggen en je kan daar niemand mee overtuigen behalve mensen die het ervaren.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:33 schreef L3IPO het volgende:
Het komt dus allemaal neer op (imo misplaatste) trots?
Uiteraard, maar ik zeg niet dat dat hier het geval isquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:34 schreef Shalimar het volgende:
[..]
oh dus eigenlijk heb je gewoon wat tegen mensen die uit een ander (in dit geval armer) land hierheen gekomen zijn, hier wel goed leven en van alles en nog wat profiteren, om vervolgens hun eigen land, naar jou zeggen, disproportioneel ophemelen?
Ik kan geen Turks lezenquote:seljak jedan
Volgens mij zit jij in het verkeerde topic maarja.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:35 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Uiteraard, maar ik zeg niet dat dat hier het geval is
[..]
Ik kan geen Turks lezen
hij bedoelt zeker van die mensen die hun eigen volk uitmoorden en er vervolgens nog trots op zijn en dus ''hun eigen land ophemelen''quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:34 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hoezo misplaatst gast, wij houden van onze cultuur, van de omgeving, van onze mensen, ons eten, hoe het daar allemaal gaat. Dat is iets wat je niet kunt uitleggen en je kan daar niemand mee overtuigen behalve mensen die het ervaren.
nee direct niet nee, maar indirect bedoel je het wel zoquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:35 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Uiteraard, maar ik zeg niet dat dat hier het geval is
[..]
Wat heb jij bijgedragen aan die cultuur / omgeving etc dan dat jij je ermee kan identificeren? Trots is voor mij iets wat ik zelf gepresteerd heb, niet op iets waar ik toevallig geboren ben of iets dergelijks.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:34 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hoezo misplaatst gast, wij houden van onze cultuur, van de omgeving, van onze mensen, ons eten, hoe het daar allemaal gaat. Dat is iets wat je niet kunt uitleggen en je kan daar niemand mee overtuigen behalve mensen die het ervaren.
Omdat je als niet-toerist toch wat meer in het 'sfeertje' komt van het land en de bijbehorende cultuur dan Henk & Ingrid in hun all-inclusive hotel...quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:31 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dat was gewoon een triest opmerkingEn ik ben niet aan het trollen ofzo, ik vraag me gewoon serieus iets af
Dat is precies wat ik zeg, jij weet niet wat de trots van je land is, die hebben Nederlanders niet meer. Dus je kan het ook niet begrijpen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:36 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Wat heb jij bijgedragen aan die cultuur / omgeving etc dan dat jij je ermee kan identificeren? Trots is voor mij iets wat ik zelf gepresteerd heb, niet op iets waar ik toevallig geboren ben of iets dergelijks.
Volgens mij werd er de verkeerde taal gebruiktquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Volgens mij zit jij in het verkeerde topic maarja.
Ik ben in het algemeen geïnteresseerd in jonge mensen die oh zo graag terug willen naar hun geboortelandquote:En bovendien weet jij blijkbaar niks van ons land af dus ben je niet discussieer waardig.
lol...wat deze tokkie dus wilt zeggen is dat je eerst een x aantal jaren bij moet dragen aan de omgeving, VOORDAT je je zelf pas kunt indentificeren met een landquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:36 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Wat heb jij bijgedragen aan die cultuur / omgeving etc dan dat jij je ermee kan identificeren? Trots is voor mij iets wat ik zelf gepresteerd heb, niet op iets waar ik toevallig geboren ben of iets dergelijks.
Wat is volgens jou dan de reden dat Nederlanders niet zo uitgesproken trots zijn op hun land en Turken / Yugo's bijvoorbeeld wel?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:38 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg, jij weet niet wat de trots van je land is, die hebben Nederlanders niet meer. Dus je kan het ook niet begrijpen.
En het gaat er helemaal niet om wat ik heb bijgedragen, ZOALS IK AL ZEG je kan zoiets niet uitleggen aan iemand die, die trots niet bezit. Turkse vrienden van mij begrijpen het bijvoorbeeld wel omdat hun die trots ook hebben.
Trots kun je op velen manieren definiëren.
als je wel trots was geweest, had je die domme vragen niet gesteldquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:39 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan de reden dat Nederlanders niet zo uitgesproken trots zijn op hun land en Turken / Yugo's bijvoorbeeld wel?
Nee, want ik ken jullie situatie etc niet, dus waarom zou ik er dan zo over oordelen? En nee, geen PVVquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:36 schreef Shalimar het volgende:
[..]
nee direct niet nee, maar indirect bedoel je het wel zozeker een pvv stemmer
Je haalt dingen door elkaar jongemanquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:38 schreef Shalimar het volgende:
[..]
lol...wat deze tokkie dus wilt zeggen is dat je eerst een x aantal jaren bij moet dragen aan de omgeving, VOORDAT je je zelf pas kunt indentificeren met een land
Gast, ik ben gevlucht met mijn moeder naar Nederland door de oorlog. Ik heb niet gekozen om in dit land te wonen (niet dat het slecht gesteld is hier) maar ik zou toch terug willen naar mijn eigen land omdat ik me daar thuis voel, mijn familie is daar, mijn cultuur is daar, mijn mensen zijn daar.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:38 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Volgens mij werd er de verkeerde taal gebruikt
[..]
Ik ben in het algemeen geïnteresseerd in jonge mensen die oh zo graag terug willen naar hun geboortelandNatuurlijk beetje raar dat ik niet waardig genoeg ben als ik niet zoveel over Bosnie ofzo weer
Overigens ben ik meerdere malen in Kroatie geweest en ook bij de plvivic meren (ofzo), mooi land hoor
En dit, je had het dan wel begrepen wat wij voelen voor ons land.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:40 schreef Shalimar het volgende:
[..]
als je wel trots was geweest, had je die domme vragen niet gesteld
Dat vind ik dus raar. Je hebt verreweg het grootste deel van je leven in Nederland doorgebracht, maar toch beschouw je de Bosnische cultuur meer als die van jezelf als de Nederlandse cultuur...quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:40 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Gast, ik ben gevlucht met mijn moeder naar Nederland door de oorlog. Ik heb niet gekozen om in dit land te wonen (niet dat het slecht gesteld is hier) maar ik zou toch terug willen naar mijn eigen land omdat ik me daar thuis voel, mijn familie is daar, mijn cultuur is daar, mijn mensen zijn daar.
Dit is het gene wat jij niet zal begrijpen en nooit zal begrijpen omdat je niet in de situatie verkeerd waar wij wel in verkeren.
Ik voel me ook meer Bosnier dan Nederlander, waarom weet ik niet. Het is gewoon het gevoel van mij. Het is niet te beschrijven en niet te overtuigen gevoel.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:42 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dat vind ik dus raar. Je hebt verreweg het grootste deel van je leven in Nederland doorgebracht, maar toch beschouw je de Bosnische cultuur meer als die van jezelf als de Nederlandse cultuur...
Bled is focking awesome! Zo mooi!quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Idd, als je naar Slovenie gaat moet je sowieso langs Bled, veel Nederlanders daar ook en vergeet niet het befaamde gebakje te eten (naam kwijt).
Dat hij het grootste gedeelte van zijn tijd in Nederland doorgebracht heeft zegt toch niets over de cultuur waarin hij opgevoed is? Veel Turkse mensen (voorbeeldje) worden ook "Turks" opgevoed. In ieder geval niet "Nederlands"quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:42 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dat vind ik dus raar. Je hebt verreweg het grootste deel van je leven in Nederland doorgebracht, maar toch beschouw je de Bosnische cultuur meer als die van jezelf als de Nederlandse cultuur...
Je bent toch opgegroeid in Nederland?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:44 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Owja en het is nogal logisch dat ik meer van mij eigen cultuur hou omdat ik opgegroeid ben met die cultuur. Je zal ongetwijfeld Yugo's hebben die hier zijn geboren en op de Nederlandse cultuur zijn opgegroeid en die zich prima voelen hier en die nooit terug zouden willen.
Hopelijk is dit wat duidelijker.
Tricky, hoewel je deels natuurlijk wel gelijkt hebt. Kijk, de reden waarom (bijvoorbeeld) mijn oudersquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:32 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Gast, lees nog een keer. Ik ben opgegroeid hier maar opgevoed met mijn cultuur, daarom hou ik zo van mijn cultuur, mijn mensen, mijn eten, mijn land!quote:
Tsja, blijkbaar is de invloed van opvoeding toch vele malen groter dan de rest van je omgevingquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat hij het grootste gedeelte van zijn tijd in Nederland doorgebracht heeft zegt toch niets over de cultuur waarin hij opgevoed is? Veel Turkse mensen (voorbeeldje) worden ook "Turks" opgevoed. In ieder geval niet "Nederlands"
Dat dus.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:38 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg, jij weet niet wat de trots van je land is, die hebben Nederlanders niet meer. Dus je kan het ook niet begrijpen.
En het gaat er helemaal niet om wat ik heb bijgedragen, ZOALS IK AL ZEG je kan zoiets niet uitleggen aan iemand die, die trots niet bezit. Turkse vrienden van mij begrijpen het bijvoorbeeld wel omdat hun die trots ook hebben.
Trots kun je op velen manieren definiëren.
Ik probeerde geen vergelijking te maken qua levensstandaard tussen Nederland en Bosnie, ik probeerde ook niet te zeggen dat Nederland beter is dan Bosnie...ik probeerde alleen te zeggen dan Bosnie ook niet beter is dan Nederlandquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Tricky, hoewel je deels natuurlijk wel gelijkt hebt. Kijk, de reden waarom (bijvoorbeeld) mijn ouders
hier geen gekomen in de jaren '70 (toen in Nederland een tekort aan arbeidkracht was) vanwege
de sociale zekerheid. Ik bedoel, als je morgen besluit om niet meer te werken (of niet meer kunt werken)
krijg je toch gewoon voldoende om jezelf en je gezin te onderhouden. In Bosnië is (en was) er zoiets niet.
Echter.. Als je in Bosnië een normaal betaalde vaste baan hebt (of een ander soort van vast
inkomen) heb je het zo slecht nog niet. Met een loon van 500BAM kan je net zoveel als met
een salaris van ca. ¤1100 hier in Nederland. Daarnaast is het bezit van een eigen woning in
Bosnië eerder regel dan uitzondering, dus huurkosten zijn er veelal niet. Ik ken dan ook zelf
families waarvan alleen de man des huizes werkt voor 500BAM per maand welke gewoon
hun kind naar school kunnen sturen en een vakantie aan de kust kunnen gaan houden.
Oudere mensen met een pensioentje hebben het wel moeilijk. De pensioenen zijn veelal laag
(<200BAM) en die moeten echt op een houtje bijten. Gelukkig hebben wij sterke familiebanden
dus de ouderen wonen (vaak) bij de jongeren in. (je ouders in huis nemen is normaal bij ons)
Als je werkloos bent, ben je echt de lul. Letterlijk. Volgens mij was de 'solciale' uitkering iets van
100BAM of minder. Dat betekend als je geen huur hoeft te betalen dat je moet leven op water en brood.
Het is toch ook nationalisme? En inderdaad, ik zie nationalisme als iets negatiefs, maar ik zie niet in waarom dit voort zou komen vanuit de nazi's / 2e wereldoorlog.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:47 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Dat dus.
Trots zijn op je land/cultuur wordt in Nederland vaak geassocieerd met nationalisme. En nationalisme is in Nederland per definitie 'fout' omdat het (ten onrechte) geassocieerd wordt met nazisme. Ik noem het het '2e wereldoorlog syndroom'.
Niet alleen dat de ouderen bij de jongeren in wonen maar wij zijn ook vrijgevend dus gewoon geld geven zoveel je kan geven.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Tricky, hoewel je deels natuurlijk wel gelijkt hebt. Kijk, de reden waarom (bijvoorbeeld) mijn ouders
hier geen gekomen in de jaren '70 (toen in Nederland een tekort aan arbeidkracht was) vanwege
de sociale zekerheid. Ik bedoel, als je morgen besluit om niet meer te werken (of niet meer kunt werken)
krijg je toch gewoon voldoende om jezelf en je gezin te onderhouden. In Bosnië is (en was) er zoiets niet.
Echter.. Als je in Bosnië een normaal betaalde vaste baan hebt (of een ander soort van vast
inkomen) heb je het zo slecht nog niet. Met een loon van 500BAM kan je net zoveel als met
een salaris van ca. ¤1100 hier in Nederland. Daarnaast is het bezit van een eigen woning in
Bosnië eerder regel dan uitzondering, dus huurkosten zijn er veelal niet. Ik ken dan ook zelf
families waarvan alleen de man des huizes werkt voor 500BAM per maand welke gewoon
hun kind naar school kunnen sturen en een vakantie aan de kust kunnen gaan houden.
Oudere mensen met een pensioentje hebben het wel moeilijk. De pensioenen zijn veelal laag
(<200BAM) en die moeten echt op een houtje bijten. Gelukkig hebben wij sterke familiebanden
dus de ouderen wonen (vaak) bij de jongeren in. (je ouders in huis nemen is normaal bij ons)
Als je werkloos bent, ben je echt de lul. Letterlijk. Volgens mij was de 'solciale' uitkering iets van
100BAM of minder. Dat betekend als je geen huur hoeft te betalen dat je moet leven op water en brood.
gozer ben je nou echt zo dom?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:47 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik probeerde geen vergelijking te maken qua levensstandaard tussen Nederland en Bosnie, ik probeerde ook niet te zeggen dat Nederland beter is dan Bosnie...ik probeerde alleen te zeggen dan Bosnie ook niet beter is dan Nederland
Natuurlijk niet, maar als je hier vanaf je 0de jaar en daarna eigenlijk je hele leven gewoond hebt, is het juist raar dat je Nederland en haar cultuur direct aan de kant schuift zodra je 14 wordtquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:48 schreef Shalimar het volgende:
die gozer is er zo eentje die denkt dat je, eenmaal in nederland, je direct alles maar van je eigen land en cultuur maar moet weggooien omdat je je zelf ''niet meer zou kunnen identificeren''
Dat maak ik in mijn post ook duidelijk.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:47 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik probeerde geen vergelijking te maken qua levensstandaard tussen Nederland en Bosnie, ik probeerde ook niet te zeggen dat Nederland beter is dan Bosnie...ik probeerde alleen te zeggen dan Bosnie ook niet beter is dan Nederland
Ik mag mijn land niet meer dan Bosnie, dat is het verschil.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:49 schreef Shalimar het volgende:
[..]
gozer ben je nou echt zo dom?
een bosnier mag zijn land meer dan nederland
een nederlander mag zijn land meer dan bosnie
waarom moet je doen alsof iedereen zegt dat nederland slecht is en wat niet terwijl dit niet het geval is
Waar zie je dat gebeuren dan?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar als je hier vanaf je 0de jaar en daarna eigenlijk je hele leven gewoond hebt, is het juist raar dat je Nederland en haar cultuur direct aan de kant schuift zodra je 14 wordt
ok dus je vindt bosnie beter goed zo, wie weet word je ooit net als onsquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik mag mijn land niet meer dan Bosnie, dat is het verschil.
Het is ook totaal niet erg, maar jij ziet dat (deels) geromantiseerde beeld in. Ik vraag me af of veel jonge mensen van 16-20 (zoals Yugi) dat ook inzienquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Dat maak ik in mijn post ook duidelijk.![]()
Het is niet per definitie voor iedereen beter, echter voor sommigen wel.
Daarnaast hebben wij een (deels) geromantiseerd beeld van ons land,
maar acht. Laat ons nou lekker. Nederlandsers praten/denken hetzelfde
over Nederland als ze emigreren naar een ander land. Is gewoon menselijk.
Zit ik hier nou met een 12 jarige te discussiëren of wat?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef Shalimar het volgende:
[..]
ok dus je vindt bosnie beter goed zo, wie weet word je ooit net als ons![]()
Komt met de jaren wel. Al is dat ook niet nodig, gewoon leven en laten leven.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:51 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Het is ook totaal niet erg, maar jij ziet dat (deels) geromantiseerde beeld in. Ik vraag me af of veel jonge mensen van 16-20 (zoals Yugi) dat ook inzien
dit probeer ik de hele tijd uit te leggen, maar nee meneer is er zeker ''niet zo een''quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:50 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Dat maak ik in mijn post ook duidelijk.![]()
Het is niet per definitie voor iedereen beter, echter voor sommigen wel.
Daarnaast hebben wij een (deels) geromantiseerd beeld van ons land,
maar acht. Laat ons nou lekker. Nederlandsers praten/denken hetzelfde
over Nederland als ze emigreren naar een ander land. Is gewoon menselijk.
TS bijvoorbeeld, die voelt zich hier niet thuis en in Bosnie wel.quote:
GAAAASTquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:52 schreef L3IPO het volgende:
[..]
TS bijvoorbeeld, die voelt zich hier niet thuis en in Bosnie wel.
Die bestaat niet.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:53 schreef Shalimar het volgende:
wat is de nederlandse cultuur volgens jou dan?
Uiteraard, maar tis zo jammer als die persoon dat niet inzag, alles makkelijk weg geeft om weer "terug" te gaan naar bijvoorbeeld Turkije en er vervolgens na een tijdje achterkomt dat dat eigenlijk ook niet alles isquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:52 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Komt met de jaren wel. Al is dat ook niet nodig, gewoon leven en laten leven.
Ik weet de realisme wel te behouden, ik ga geen keuze maken als die niet goed voor me is. Echter wil ik gelukkig leven en niet bezuurd leven. Ik weet hoe het nu in Sarajevo is qua financiële dingen maar het gaat bij onze cultuur niet alleen om geld.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:53 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Uiteraard, maar tis zo jammer als die persoon dat niet inzag, alles makkelijk weg geeft om weer "terug" te gaan naar bijvoorbeeld Turkije en er vervolgens na een tijdje achterkomt dat dat eigenlijk ook niet alles is
Kan ik me wel voorstellen hoor, toen ik tegen het eind van de burgeroorlog terug naar Nederlandquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:52 schreef L3IPO het volgende:
[..]
TS bijvoorbeeld, die voelt zich hier niet thuis en in Bosnie wel.
Die zul je nooit tegenkomen want wij zijn niet zo bezuurd als hij. Integendeel leven wij in Bosnie Sarajevo in harmonie met elkaar. Een moskee, een kerk en een synagoge. 1 kerkhof met moslims, christenen en orthodoxe mensen bij elkaar. Dit is een mooi voorbeeld waarom het daar ook beter is.quote:
Begrijp ik, maar TS is niet opgegroeid in Bosniequote:Op woensdag 25 mei 2011 16:55 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Kan ik me wel voorstellen hoor, toen ik tegen het eind van de burgeroorlog terug naar Nederland
ging nam ik een neef en een oom mee. Beide zijn acht na 2 maanden weer teruggegaan naar Sarajevo omdat ze Nedelrand gewoon niets vonden hebben. Lege straten na 18:00 uur, kille
mensen, mensen welke je niet teruggroeten, dat idee. Niet iedereen hoeft zich natruurlijk thuis
te voelen in Nederland.
OMG kan iemand deze gast gewoon verbannen uit dit topic, wordt het onderhand wel spuugzat.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:57 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Begrijp ik, maar TS is niet opgegroeid in BosnieDus die vergelijking met je neef en oom gaat niet op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogen_in_Joegoslaviëquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Die zul je nooit tegenkomen want wij zijn niet zo bezuurd als hij. Integendeel leven wij in Bosnie Sarajevo in harmonie met elkaar. Een moskee, een kerk en een synagoge. 1 kerkhof met moslims, christenen en orthodoxe mensen bij elkaar. Dit is een mooi voorbeeld waarom het daar ook beter is.
Dat is ook maar sinds kort weer.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Die zul je nooit tegenkomen want wij zijn niet zo bezuurd als hij. Integendeel leven wij in Bosnie Sarajevo in harmonie met elkaar.
..en dat op loopafstand van elkaar. Ja, daar ben ik best trots op.quote:Een moskee, een kerk en een synagoge.
Dat is je argument? Een wikipedia pagina van Joegoslavie? Terwijl je niks af weet van Joegoslavie?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:58 schreef L3IPO het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogen_in_Joegoslavië
Ik denk dat het tussen de verschillende religies in Nederland ook erg goed gaat, moslims die veel op CDA stemmen etc.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:58 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Dat is ook maar sinds kort weer.
[..]
..en dat op loopafstand van elkaar. Ja, daar ben ik best trots op.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:59 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik denk dat het tussen de verschillende religies in Nederland ook erg goed gaat, moslims die veel op CDA stemmen etc.
Even iets specifieker voor jou danquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:59 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dat is je argument? Een wikipedia pagina van Joegoslavie? Terwijl je niks af weet van Joegoslavie?
Zink niet dieper alstublieft.
Even iets duidelijker voor jou dan:quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:00 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Even iets specifieker voor jou dan![]()
http://nl.wikipedia.org/w(...)C3.AB_en_Herzegovina
Dus er waren eigenlijk geen foute Duitsers, de 2e wereldoorlog was volledig de schuld van Hitler?quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:01 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Even iets duidelijker voor jou dan:
Mladic, Milosevic en Karadzic. Meer hoef ik niet te zeggen.
Hij beschikt niet eens over enige kennis van geschiedenis, vandaar zijn Wikipedia pagina.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:02 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dus er waren eigenlijk geen foute Duitsers, de 2e wereldoorlog was volledig de schuld van Hitler?
Zoals ik al eerder zei, familiebanden zijn bij ons ontzettend sterk. Ik (zei de gek) ben er letterlijkquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:57 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Begrijp ik, maar TS is niet opgegroeid in BosnieDus die vergelijking met je neef en oom gaat niet op.
brate, je legt het zelfs te goed uit voor die man, ik stop ook met reageren tegen zo'n tokkie die het alsmaar beter weetquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:03 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, familiebanden zijn bij ons ontzettend sterk. Ik (zei de gek) ben er letterlijk
voor bereid te sterven. Hoef ik geen seconde over na te denken. Stel je voor we nu met zijn allen
(dus ook jij) nu niet in Nederland zouden wonen, maar ehm.. Oostenrijk. Dan zou je (denk ik) net
zo over Nederland spreken als wij het over Bosnië doen. Ook al ben je daar niet opgegroeid, je
bent er toch elk jaar (misschien zelfs meerdere malen) op vakantie bij familie geweest. Diezelfde
familie mis je (en ze missen jou ook) als je weer in Oostenrijk bent. Dus wat doet men dan graag?
Je land van herkomst ophelemelen.. De mindere dingen zie je dan automatisch door de vingers.
Ik denk dat je gelijk hebtquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:03 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, familiebanden zijn bij ons ontzettend sterk. Ik (zei de gek) ben er letterlijk
voor bereid te sterven. Hoef ik geen seconde over na te denken. Stel je voor we nu met zijn allen
(dus ook jij) nu niet in Nederland zouden wonen, maar ehm.. Oostenrijk. Dan zou je (denk ik) net
zo over Nederland spreken als wij het over Bosnië doen. Ook al ben je daar niet opgegroeid, je
bent er toch elk jaar (misschien zelfs meerdere malen) op vakantie bij familie geweest. Diezelfde
familie mis je (en ze missen jou ook) als je weer in Oostenrijk bent. Dus wat doet men dan graag?
Je land van herkomst ophelemelen.. De mindere dingen zie je dan automatisch door de vingers.
En dat van die familiebanden sowieso, ze zijn bij ons net zo sterk als bij de Turken, het is toch iets religieus iets wat bij de cultuur hoort.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:03 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Je bedoeld positief beïnvloedquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
En dat van die familiebanden sowieso, ze zijn bij ons net zo sterk als bij de Turken, het is toch iets religieus iets wat bij de cultuur hoort.
Dat zie je hier ook niet idd. Maarja Amerika heeft West-Europa ook te erg aangetast.
Daarom zie je ook deze partij die veel stemmen krijgt in Sarajevo:quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Die zul je nooit tegenkomen want wij zijn niet zo bezuurd als hij. Integendeel leven wij in Bosnie Sarajevo in harmonie met elkaar. Een moskee, een kerk en een synagoge. 1 kerkhof met moslims, christenen en orthodoxe mensen bij elkaar. Dit is een mooi voorbeeld waarom het daar ook beter is.
Deze goedheilige baas is dan ook 41 en kan dingen beter uitleggen dan wij kinderen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:05 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebtBedankt voor je verhelderende posts itt het relaas van de kinderen hier
Graag gedaan L3IPO, hopenlijk heb ik je iets meer inzicht kunnen geven over hoe wij diaspora denken.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:05 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebtBedankt voor je verhelderende posts itt het relaas van de kinderen hier
a ma on bez pitanjaquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:06 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Deze goedheilige baas is dan ook 41 en kan dingen beter uitleggen dan wij kinderen.
A sad neznam ko je vise djete mi ili on, ali jebiga.
Mother in Law is net zo nationalistisch en ik kom niet van het platteland baas.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:06 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Daarom zie je ook deze partij die veel stemmen krijgt in Sarajevo:
http://en.wikipedia.org/wiki/Na%C5%A1a_Stranka
Jammer genoeg is er sterk nationalisme op het platteland.
Alaihmanetquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:07 schreef Shalimar het volgende:
ik ga ervandoor brace
spreek jullie nog wel
vozdrica
Dat zeg ik ook niet. Maar je kan zien door de politieke partijen per gemeente/kanton hoe de gangbare ideologiën over ethniciteiten zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Mother in Law is net zo nationalistisch en ik kom niet van het platteland baas.
Sja in Sarajevo merk je niet echt haat jegens andere geloven, maar in het platteland (seljaki) zul je dat wel meer zien idd.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:09 schreef ecktebaas het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Maar je kan zien door de politieke partijen per gemeente/kanton hoe de gangbare ideologiën over ethniciteiten zijn.
Dat wou ik ook zeggen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:10 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Sja in Sarajevo merk je niet echt haat jegens andere geloven, maar in het platteland (seljaki) zul je dat wel meer zien idd.
Ik snap inderdaad niets van al dat Servisch/Joegoslavisch wat hier staatquote:Op woensdag 25 mei 2011 17:20 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wel jammer dat er nu 4 pagina's zijn gevuld met vage shit.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:23 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik snap inderdaad niets van al dat Servisch/Joegoslavisch wat hier staat
Dat vind ik nou ookquote:Op woensdag 25 mei 2011 16:26 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Een beetje jammer dat je weer zo kort door de bocht gaat, Yuri...quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:01 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Even iets duidelijker voor jou dan:
Mladic, Milosevic en Karadzic. Meer hoef ik niet te zeggen.
Waarom? Omdat ik Izetbegovic niet slecht vind?quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:55 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Een beetje jammer dat je weer zo kort door de bocht gaat, Yuri...
Nee, omdat je alleen bovenstaande malloten verantwoordelijk lijkt te houden voor de balkanoorlogen. Keer op keer weer. Tenminste, zo komt het bij mij over...quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:56 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Waarom? Omdat ik Izetbegovic niet slecht vind?
Gast, het gaat me erom dat hun Sarajevo zo aangevallen hebben en Bosnie over het algemeen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:59 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Nee, omdat je alleen bovenstaande malloten verantwoordelijk lijkt te houden voor de balkanoorlogen. Keer op keer weer. Tenminste, zo komt het bij mij over...
http://www.flickr.com/photos/kerelberel/5739117673/in/photostreamquote:Op woensdag 25 mei 2011 18:11 schreef Mirel het volgende:
Ik probeer mijn hele leven ook keihard alles zelf te vinden (ideeën). Misschien m'n grootste kenmerk.
Gast, er was nog helemaal geen Bosnië...quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Gast, het gaat me erom dat hun Sarajevo zo aangevallen hebben en Bosnie over het algemeen.
Oke voor jou speciaal de moslims dan.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:13 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Gast, er was nog helemaal geen Bosnië...
Van m'n neefje. Ik heb geen autoquote:Op woensdag 25 mei 2011 18:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
http://www.flickr.com/photos/kerelberel/5739117673/in/photostream
Jou auto?
Wait wait wait, ik ben nationalistisch?quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Mother in Law is net zo nationalistisch en ik kom niet van het platteland baas.
Ja, je wilt perse dat in de OP, dat is nationalistisch en niet realistisch.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:21 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Wait wait wait, ik ben nationalistisch?
Verder moet ik me ook nog aansluiten bij Tukker, ik vind het erg vervelend dat jij Izetbegovic goed vind en dat je ook nog altijd de hele schuld van de oorlog bij de Serviërs legt, hun in feite ook over 1 kam scheert.
Eigenlijk doe je hetzelfde als wat Wilders doet bij de moslims, je neemt ALLE Serviërs iets kwalijk om de beslissingen die een kleine groep Serviërs hebben gemaakt.
Maar ik ben dan een pan- nationalist, niet een nationalistquote:Op woensdag 25 mei 2011 18:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja, je wilt perse dat in de OP, dat is nationalistisch en niet realistisch.
Ik geef niet alle Serviers de schuld want ik zeg toch Mladic, Karadzic en Milosevic met hun Cetnike erbij zoals ik al zei in deel 1 van deze reeks.
Daarbij is Izetbegovic over het algemeen een goede man, niet alleen vanwege dat hij een vriend van me opa was maar ook vanwege dat Sarajevo anders niet meer bestaan had.
Als je hier Servië noemt, dan heb je het ook over alle Serviërs (imo).quote:Op woensdag 25 mei 2011 14:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ach, op 1 voorwaarde mag van mij Yugoslavie weer bestaan, zonder Servie!
Eens, hij lijkt alsof politiek om de paar topics weer oplaait. Beter laten we dit achterwege en gaan we weer bezig zoals we hiervoor gingen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:32 schreef Opa_vertelt het volgende:
Oh ja, misschien is het wel verstandig om niet té diep op politieke shit in te gaan?
Cigangsta's.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:42 schreef Opa_vertelt het volgende:
Jullie moeten je gewoon niet zo op de kast laten jagen.
Die quote had ik nog niet eens gezien.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:35 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
En je zegt toch echt bijv., ik quote het wel even.
Ach, op 1 voorwaarde mag van mij Yugoslavie weer bestaan, zonder Servie
Heb ik vorig topic gedaan. Ik ben een halve Srpski G.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:50 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja hij heeft nog steeds niet verteld waar die vandaan komt.
Dit.quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:42 schreef Opa_vertelt het volgende:
Jullie moeten je gewoon niet zo op de kast laten jagen.
Bijelo Dugme, Dino Merlin, Arsen Dedic.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat is trouwens respectabele muziek om Sarajevo mee door te cruisen? Ik hou me niet zo bezig met nieuwe muziek uit Bosnie dus ben erg benieuwd.
Ik weet vrijwel zeker dat mensen van mijn leeftijd niet Sarajevo door cruisen met Dino of Halid op..quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:30 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Bijelo Dugme, Dino Merlin, Arsen Dedic.
Zouden ze wel moeten doen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik weet vrijwel zeker dat mensen van mijn leeftijd niet Sarajevo door cruisen met Dino of Halid op..
quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:25 schreef Mirel het volgende:
Ik ken bijna niks maar de punkska band Dubioza Kolektiv is wel tof.
Wie?quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:37 schreef ecktebaas het volgende:
Ze hebben een radiozender die met Dj begint, ik weet even niet precies.
Ik weet het echt niet.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:38 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Wie?
http://www.google.nl/sear(...)F-8&q=bosna+radio+dj
Gewoon muziek opzetten welke je zelf leuk lijkt. Radio is imho ook een goede optie (Radio M).quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat is trouwens respectabele muziek om Sarajevo mee door te cruisen? Ik hou me niet zo bezig met nieuwe muziek uit Bosnie dus ben erg benieuwd.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik weet vrijwel zeker dat mensen van mijn leeftijd niet Sarajevo door cruisen met Dino of Halid op..
Frenkie en Edo zijn sowieso goed. Ja en ik ben 18 ondanks dat Halid en Dino legende zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:49 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]Denk het toch echt wel, vooral Dino. Halid is meer 30+
Sowieso, luister laatste dagen alleen maar deze:quote:Op woensdag 25 mei 2011 20:02 schreef 100% Tukker het volgende:
Wat een baas.De David Bowie van Yugo!
Hij heet Srđan Jevđević, verder klopt het.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:27 schreef Mirel het volgende:
Gino Banana is dus Gino Yevdevich ofzo, zanger van Kultur Shock
Niet echt mijn ding eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:34 schreef Mirel het volgende:
Check paar posts terug naar Kultur Shock filmpjes
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee.
Scheer je weg.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:54 schreef L3IPO het volgende:
Leuk verhaal Miral, mooi dat iemand snapt (en veel beter toe kan lichten) wat ik bedoel
Ow, en voor alle kiddo's hier die mij iets noemen wat ik niet kan lezen:
hahahhaquote:
quote:Op woensdag 25 mei 2011 18:24 schreef Opa_vertelt het volgende:
Ik kan mijn gevoel eigenlijk het beste omschrijven met dit nummer.
"Spustam ja stare kofere
na perone sudbine
to je miris zrelih godina
moj kaput, bas je tezak, najdraza
ja se sjetim starih drugova
probude se u meni
svi derneci pijani
Tad nosim stare cipele
one znaju moje ulice
to je boja, crnoponocna
moji koraci, bas su teski, najdraza"
Vrije vertaling;
Ik zet mijn oude koffers neer
op het perron van de voorbestemming
dat ruikt naar volwassenheid
mijn mantel, hij is zo zwaar, mijn liefste
Ik herinner me mijn oude vrienden
in mij ontwaken
alle dronken feestjes
Dan draag ik mijn oude schoenen
want zij kennen mijn straatjes
daar is de middernachtskleur
mijn voetstappen, ze vallen me zwaar, mijn liefste
Wel grappig dat Kroatië en Servië precies evenveel inwoners hebben.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:02 schreef 100% Tukker het volgende:
Ik heb de OP ietwat geüpdate:
[ afbeelding ]
Tips, suggesties... ik hoor het wel...
leuk geprobeerd gozer, maar ik sluit me aan bij yuriquote:Op woensdag 25 mei 2011 18:05 schreef Mirel het volgende:
Ja, Bosnisch.
Nou L3IPO zegt dan waar ze niets mee hebben. Maar ik bedoel dan weinig. Ik ben opgegroeid in NL, Bosnisch opgevoed, maar ook met Nederlands voedsel, Italiaans, Spaans, Mexicaans Amerikaans etc. Invloed van de omgeving is dan televisie (amerikaanse en britse films, dingen zoals het woestijnachtige Amerika met de diners en de lange wegen vind ik hardstikke mooi) Ik ontken die invloeden niet en ik verwelkom ze. Vandaar dat ik bijv. de laatste tijd veel foto's verzamel van dat typische Americana zoals hierboven omschreven. Het is een van de eerste dingen die ik me kan herinneren in m'n leven die ik heb van tochwel de grootste invloed van me: televisie. Zeker in de latere jaren met het kijken naar programma's van mensen (regisseurs én acteurs) die je fascineren of waar je naar opkijkt.
Nou ga ik ieder jaar (vorig jaar voor het eerst niet) naar Bosnië met vakantie en ik vind het wel leuk. Mooie natuur etc. Wat ik dan voel als ik door zo'n bos loop is hetzelfde als dat ik dat doe op een mooi plekje ergens in Nederland of Duitsland of whatever. Als we dan in ons dorpje zijn in Bosnië dan voelt dat wat natuurlijker aan, maar dat komt omdat we er bijna 10 jaar naartoe gaan. In het begin had ik dat gevoel totaal niet. De gastvrijheid en sociale etiquette verschilt toch enigszins van de Bosniërs hier, en dat is eigenlijk ieder jaar wennen. Bij de jongeren is dat stukken minder, en verdwijnt zelfs bijna. We hebben allemaal door het internet dezelfde invloeden gekregen, waar we ook wonen. Het verschilt wel een beetje maar dat is met ieder land, of zelfs stad binnen een land.
Maar dan alleen ons dorpje. Wanneer we dan naar Sarajevo of Tuzla gaan, dan voel ik me weer een ontzettende toerist, en met veel plezier ook. Want ik heb helemaal niks met Sarajevo en Tuzla, tenzij ik er ga wonen of langer verblijven en daarmee herinneringen maak, en die herinneringen koppel je altijd met een bepaald (veelal positief) gevoel. Hell, paar maanden terug gingen we naar Rotterdam met m'n klas, naar musea, en in de stad daar lopend voelde ik me weer hardstikke toeristisch. Zat constant te staren naar de hoogbouw en foto's te maken, een klasgenoot zei ook lachend dat ik net en toerist ben, maar dat vind ik ook leuk.
Maar ik dwaal een beetje af. Wat L3IPO zo opvallend vind vind ik ook over bijv. m'n neefjes. Die zijn ook hier opgegroeid, zijn een stuk jonger, zijn meer beinvloed door niet-Bosnische dingen dan ze weten (dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening). Bijv. in het taaljargon die ze hanteren, maar ook sociale ettiquete. En toch hebben ze dan shirts met een Bosnische vlag erop, MSN adressen en avatars en dergelijke. Voor mij voelt het, als ik zo terugdenk aan hoe we samen opgroeiden, dat ze dat gedrag overnemen van hun ouders. Ik had echter altijd de drang om anders te doen. En dat betekent niet yooo lekker rebels jeweet', maar gewoon proberen eens iets anders te doen, niet naar de invloed van m'n directe omgeving ingeven, om te kijken wat er gebeurt.
Andersom heb ik nu ook niet het gevoel dat ik trots ben op Nederland ofzo. Interesseert me vrij weinig. Sowieso snap ik dat niet, van de oranjedragers hier als de narodnjaki daar. Ik hou hoogstens van iets als het me direct beinvloedt, en op m'n gevoel inspreekt.
Het wordt onderdeel van mij, en daarom snap ik niet dat iemand zegt dat hij trots is op z'n land. Ik vat dat op als alles wat dat land te bieden heeft, alle culturen en subculturen, kunst, film en muziek die er is. En dat is erg veel. 2 steden kunnen al sterk van elkaar verschillen op ook maar 1. Ik denk dat het gevoel wat ze hebben echt is, maar dat ze niet precies snappen waar het naartoe gaat. Ik denk dat als iemand zegt dat hij trots is op Nederland of op Bosnië dat hij dan zijn stad of dorp en de directe omgeving bedoelt, en de mensen die daar wonen, plus al die andere vlakken die ik noemde.
Nou vind ik die gebergtes ergens ten zuiden van Mostar (terugweg Makarska - Tuzla 2 jaar terug) hardstikke mooi, als ik eraan terugdenk spreekt dat plaatje wat ik in m'n hoofd heb tot m'n gevoel net zo veel als een foto of filmpje van Yellowstone National Park.
Het is echter dat ik nogal een uniek geval ben, ik probeer anders naar de wereld te kijken. En dat resulteerde in een 21 jarige Communicatie & Media student die graag naar arthouse films kijkt en actief muziek luistert die Engels, Frans, Spaans, Russisch, Bosnisch, Turks, Japans, Nederlands, Pools en Italiaans is. Och, ik kan me zó goed vinden in die ietwat viezige linkse hippies die je ziet bij de raardere feestjes of op nieuwsberichten over het kraakverbod ofzo
Copy/paste faal.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:16 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wel grappig dat Kroatië en Servië precies evenveel inwoners hebben.
Moet dus 7,3 miljoen zijn volgens Wiki.
juistquote:Op donderdag 26 mei 2011 10:27 schreef Opa_vertelt het volgende:
..en zo zie je maar weer. Iedereen heeft wel een band met zijn/haar land van herkomst.
Bij de één is deze band zeer sterk, bij de ander is deze band minder sterk. Dit heeft weinig
tot niets te maken met hoe lang iemand in zijn/haar land van herkomst heeft gewoond of dat
hij/zij daar is geboren of niet. Het is echt persoonsgebonden en zoals je weet heeft ieder persoon
het recht op zijn of haar eigen mening hierover. Zolang we het maar niet op de man/vrouw gaan spelen
is er niets aan de hand en kunnen we elkaar gewoon in de waarde laten. Het zal vast wel vaker voorkomen
dat mensen in dit topic komen met vragen omdat ze dingen betreffende ons of onze landen niet weten en/of dit
aan de tand willen voelen. Daar is niets mis mee, gewoon antwoorden wat je weet en je niet uit de tent laten lokken.
Bratstvo i jedinstvo, broederschap en eenheid. Daar moet je het mee doen.
Wat maakt het uit, lijkt me sterk dat er tegenwoordig nog mensen zonder breedbandverbinding zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:35 schreef 100% Tukker het volgende:
Foutjes uit de OP gehaald.
Ik maak hem t.z.t. nog wel iets kleiner, want hij is vrij groot (600x1225 pixels, 603kb)...
True, maar ik loer regelmatig met de telefoon... en dan tikt 600kb best aan.quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:39 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Wat maakt het uit, lijkt me sterk dat er tegenwoordig nog mensen zonder breedbandverbinding zijn.
Die gasten hadden ook altijd prachtige sketches op cassettebandjes,quote:
Nice broquote:Op donderdag 26 mei 2011 09:02 schreef 100% Tukker het volgende:
Ik heb de OP ietwat geüpdate:
[ afbeelding ]
Tips, suggesties... ik hoor het wel...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |