Nou ja, dat excuse kennen we ondertussen al wel. Het enige inhoudelijke wat ik van jou al heb gelezen is dat mijn posting te zwak zijn, maar wat jij daar tegenover stelt is dan weer nada. Bekijk het maar.quote:Graag zou ik hebben dat je wat minder op de persoon speelt. Als het nu nog niet duidelijk is dat ik openminded ben, dan weet ik niet wat ik nog meer moet zeggen. Er valt alleen geen discussie te voeren als je er niet inhoudelijk op in wil gaan.
Toch blijk ik het tegenstrijdig vinden. Je erkent dat je geloofservaring subjectief is, en toch lijk je ook de waarheidsclaim belangrijk te vinden.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:55 schreef Naxilor het volgende:
[..]
Dat is een goed voorbeeld. Het verschil is, is dat ik eigenlijk niets te verliezen heb, en heel veel te winnen. Dat maakt het niet meer waar, en het is belangrijker om de waarheid te vinden dan dat gene wat toevallig goed uitpakt, maar deze optie heeft voor mij nu beiden.
Er is geen enkele reden om een optie te kiezen die minder waarschijnlijk is, en waarbij de voordelen ook nog eens weg vallen.
Ja, maar je kunt het natuurlijk wel vergelijken met andere mensen die in een andere omgeving opgroeien.quote:Ik ben nu eenmaal hier opgevoed, en rekening gaan houden met opvoedingen die ik nooit gehad heb is natuurlijk onzin.
Je hebt nogal es een zelfingenomen, belerende en ongenuanceerde manier van posten. Da's prima, maar dan moet je niet verrast zijn als mensen geen zin hebben om verder met je in discussie te gaan.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:23 schreef ATON het volgende:\
Nou ja, dat excuse kennen we ondertussen al wel. Het enige inhoudelijke wat ik van jou al heb gelezen is dat mijn posting te zwak zijn, maar wat jij daar tegenover stelt is dan weer nada. Bekijk het maar.
Hoe precies heb je bepaald dat alle andere opties minder waarschijnlijk zijn?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:55 schreef Naxilor het volgende:
Dat is een goed voorbeeld. Het verschil is, is dat ik eigenlijk niets te verliezen heb, en heel veel te winnen. Dat maakt het niet meer waar, en het is belangrijker om de waarheid te vinden dan dat gene wat toevallig goed uitpakt, maar deze optie heeft voor mij nu beiden.
Er is geen enkele reden om een optie te kiezen die minder waarschijnlijk is, en waarbij de voordelen ook nog eens weg vallen.
Dus een andere opvoeding kan niet waar zijn? Wat is je definitie van opvoeding dan? Toch niks meer dan wat je wel en niet meekrijgt aan informatie, ervaringen, normen en waarden e.d.?quote:Ik ben nu eenmaal hier opgevoed, en rekening gaan houden met opvoedingen die ik nooit gehad heb is natuurlijk onzin. Misschien was ik bij de meeste opvoedingen in deze richting gegaan, misschien zou het bij de meesten atheistisch of agnostisch zijn, of was ik een moslim of een deist geweest. Dat kan allemaal, maar ik weet dat ik hier met deze opvoeding het christendom als meest logische oplossing zie.
Dat gevoel over tegenstrijdigheid is ergens wel te begrijpen, maar echt tegenstrijdig is het niet. Neem een voorbeeld uit de wetenschap, de uitdijing van het universum, en hoe anomalieen hierin verklaard moeten worden, een veelvuldig gehoorde theorie is dat donkere materie en energie hier een grote rol in spelen. Dit is nog niet bewezen, en er zal niemand zijn die zal zeggen dat ze 100% zeker weten dat deze donkere energie en materie ook echt bestaan. Maar ondanks dat mensen er niet zeker over zijn of dit de juiste oplossing is, kan er wel mee gerekend worden, en er kunnen ruwe kaarten gemaakt worden van deze dingen aan de hand van afgeleide data.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Toch blijk ik het tegenstrijdig vinden. Je erkent dat je geloofservaring subjectief is, en toch lijk je ook de waarheidsclaim belangrijk te vinden.
Als ik een kind, die weinig tot niks weet van wetenschap, laat kiezen uit een duizendtal "wereldbeelden" (hoe is de wereld ontstaan, wat is de rol van de mens, etc.), dan zal dat kind waarschijnlijk dat beeld kiezen wat het dichtste bij zijn/haar belevingswereld staat. Dat geeft verder niks, maar als zo'n kind vervolgens wel gaat stellen dat hij/zij vurig hoopt dat dat beeld wat hij/zij gekozen heeft overeenkomt met wat de wetenschap ons zegt, wat zou je dan antwoorden?
De reden waarom ik sceptisch ben tegenover de waarheidsclaim van een religie als het Christendom, is omdat ik geloof dat veel aspecten van het Christendom voort zijn gekomen uit wensen en verwachtingen die voor een deel 2000 jaar geleden speelden, en voor een deel vrij universeel zijn. Dergelijke uitgangspunten zijn uiterst subjectief. Eén reden is dat in de wetenschap verwachtingen vaak hopeloos naief bleken te zijn. Dan is het de vraag natuurlijk in hoeverre je religieuze constructies met wetenschappelijke constructies kunt vergelijken.
Ik denk niet dat het Christendom de notie van waarheidsclaim moet aanpassen om te overleven; veel mensen zal het niet zo veel verschrikkelijk boeien wat rationeel, filosofisch of wetenschappelijk denken over hun religie zegt. Voor mij persoonlijk is het Christendom, met een orthodoxe notie van waarheidsclaim, echter niet bepaald geloofwaardig. Dat komt ook door "filosofen van het wantrouwen" als Freud, Marx en Nietzsche" en inzichten vanuit modern hersenonderzoek. Zoveel vrijheid hebben we niet om keuzes te maken. Dan vraag ik me af hoeveel vrijheid de mens werkelijk "bewust" heeft om te kiezen voor een religie.
Deze moderne inzichten zijn in mijn ogen erg belangrijk voor de vraag in hoeverre het Christendom (of welke religie dan ook) op een geloofwaardige manier aan die waarheidsclaim kan blijven hangen.
Er zijn in alle kringen mensen die in alle richtingen gaan, hoe moet ik bepalen welke mensen het nu bij het rechte eind hebben? Als maar 1% van de mensen de juiste richting op kunnen gaan vanuit een andere begin situatie, hoe moet ik dan weten of het de 1% christenen die hindoe worden zijn, of dat het de 1% atheisten die christen worden zijn, of de 1% moslims die atheistisch worden. De overgrote meerderheid blijft zitten waar in geboren wordt, of het nu christenen of atheisten of taoisten zijn.quote:[..]
Ja, maar je kunt het natuurlijk wel vergelijken met andere mensen die in een andere omgeving opgroeien.
Juist er is geen enkele logische reden om aan te nemen dat het christendom meer waar is dan andere religies. Maar dan ook geen enkele.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niet te verwerpen, maar je kunt je afvragen wat voor kans jouw godsbeeld heeft om daadwerkelijk overeen te komen "de waarheid" (wat dat ook mag betekenen). Ik zou persoonlijk zeggen dat, gezien de enorme willekeur en subjectiviteit van religie, en het feit dat er duizenden verschillende religies zijn, er niet direct een reden is om te geloven dat die kans groot uitpakt.
Het is dan een beetje alsof ik een gokker hoor zeggen dat "hij/zij zich realiseert dat de kans op winst niet groot is, maar dat dat nog geen reden is om niet meer te gokken".
Volgens het NT is de wereld plat.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:52 schreef Naxilor het volgende:
Zo is mijn geloof ook, ik weet niet zeker of de Bijbel de waarheid verkondigd, maar als het de waarheid verkondigd, dan zal het ook gegaan zijn zoals het in de Bijbel staat. Dit komt dan niet zozeer uit wiskundige berekingen zoals bij de donkere materie, meer uit de overtuiging dat een god tenminste 1 correct (of tenminste afdoende) werk zou achterlaten.
Wat mij dan wel irriteert is dat je hier komt onder het motto van ik kom discussiëren, maar je leest geen bronnen en je lijkt je geen zak te interesseren voor wat wij allemaal zeggen. Je zoekt de beste uitvlucht die je kunt bedenken in je hoofd, als wij dan aanwijzen dat je een uitvlucht gebruikt die niet origineel is en allang gedebunkt is. Dan negeer je dat verder stelselmatig.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:55 schreef Naxilor het volgende:
Met Daniel, ZureMelk en Haushofer ben ik het natuurlijk ook niet altijd (meestal niet?) eens, maar die komen tenminste met inhoudelijke verhalen, en daar kan over gediscussieerd worden, niet over persoonlijke aanvallen.
Zoals ik al zei, wij van WC-eend adviseren WC-eend!quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:19 schreef Modus het volgende:
En op wat precies is de overtuiging gebaseerd dat 'een god tenminste 1 correct werk achter zou laten'? Toch niet op de bijbel he?.
Nou zo stellig zou ik het nu ook weer niet zeggen. Ik wil best met ATON discussieren, want hij heeft overduidelijk een hele overtuigde mening, en een idee of een mening is waardevol onafhankelijk van hoe iemand praat. Maar ik zou wel graag die mening ook echt horen, met argumenten, alleen maar zeggen dat een mening superieur is zonder precies aan te geven waarom is niet erg nuttig voor wie dan ook.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hebt nogal es een zelfingenomen, belerende en ongenuanceerde manier van posten. Da's prima, maar dan moet je niet verrast zijn als mensen geen zin hebben om verder met je in discussie te gaan.
Heb ik zelf ongetwijfeld ook wel es last van, maar jij lijkt er een gewoonte van te maken. Het is dan wat naief als je meent dat het vooral door een gebrek aan argumenten van je discussiepartner komt dat mensen afhaken. Als je het mij vraagt is het vooral jouw manier van communiceren.
Doe er mee wat je wilt
Dit staat ook al in eerdere posts, maar dat heeft te maken met het godsbeeld wat ik heb, en waaraan het christelijke beeld het beste voldoet. Daarnaast vind ik de Bijbel betrouwbaarder over komen dan de koran, wat misschien nog de dichtsbijzijnde variant is, dit mede door schrijfstijl en waar de focus op gelegen wordt.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 12:48 schreef Modus het volgende:
[..]
Hoe precies heb je bepaald dat alle andere opties minder waarschijnlijk zijn?
Ik weet niet wat je met dat eerste bedoeld, maar je definitie klopt met de mijne ja.quote:[..]
Dus een andere opvoeding kan niet waar zijn? Wat is je definitie van opvoeding dan? Toch niks meer dan wat je wel en niet meekrijgt aan informatie, ervaringen, normen en waarden e.d.?
Dat is niet zo. Ik baseer mijn christen zijn op mijn opvattingen en mijn logica. Maar ik ben me er wel in mijn achterhoofd van bewust dat deze voor een groot deel uit mijn opvoeding gekomen zijn. Op dezelfde manier zal jij waarschijnlijk moeten accepteren dat je ook wat anders zou zijn geweest met een andere opvoeding, en dat geld voor ieder mens.quote:"Ik ben zo opgevoed dus dan ik alleen maar christen zijn." Beetje raar standpunt.
Inspiratie betekend niet dat de Bijbel woord voor woord factuele data bevat, het gaat om de boodschap die doormiddel van schrijvers neergezet is in voor hun begrijpbare termen. Een schrijver die dacht dat de aarde plat was terwijl dat toen nog een vrij normale gedachte was is niet vreemd.quote:
Nee, deze overtuiging is gebaseerd op mijn deel van het godsbeeld wat inhoud dat een God ons als denkende wezens interessant zou vinden, ons wil accepteren, en dat Hij daar zelf ook acceptatie voor terug verlangt. Deze acceptatie is lastig te geven als we niet precies weten wie God is. Daarom ben ik er van overtuigd dat Hij gecommuniceerd heeft, en dat hij ervoor gezorgd heeft dat die communicatie bewaard is gebleven zodat iedereen Hem kan accepteren.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:19 schreef Modus het volgende:
En op wat precies is de overtuiging gebaseerd dat 'een god tenminste 1 correct werk achter zou laten'? Toch niet op de bijbel he?.
Het spijt me als het overkomt dat het me geen zak interesseert. Het interesseert me wel degelijk. Dat betekend nog niet dat ik het er ook gelijk mee eens moet zijn. Maar zelfs als jullie de grootste onzin zouden uitkramen (wat absoluut niet zo is), dan zou ik het nog waardevol vinden om het te horen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat mij dan wel irriteert is dat je hier komt onder het motto van ik kom discussiëren, maar je leest geen bronnen en je lijkt je geen zak te interesseren voor wat wij allemaal zeggen. Je zoekt de beste uitvlucht die je kunt bedenken in je hoofd, als wij dan aanwijzen dat je een uitvlucht gebruikt die niet origineel is en allang gedebunkt is. Dan negeer je dat verder stelselmatig.
Dat is niet erg hoor, maar zeg dan niet dat je wil discussieren.
En dat godsbeeld heb je ontwikkeld geheel los van je christelijke overtuigingen? Je hebt eerst een godsbeeld ontwikkeld en bent toen alle hedendaagse en vroegere religies 1 voor 1 langsgegaan om te kijken wat het best matcht? En kwam toen op het christendom uit, waar je (stom toevallig natuurlijkquote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:03 schreef Naxilor het volgende:
Dit staat ook al in eerdere posts, maar dat heeft te maken met het godsbeeld wat ik heb, en waaraan het christelijke beeld het beste voldoet. Daarnaast vind ik de Bijbel betrouwbaarder over komen dan de koran, wat misschien nog de dichtsbijzijnde variant is, dit mede door schrijfstijl en waar de focus op gelegen wordt.
Dus wat je met je opvoeding hebt meegekregen laat je nooit meer los?quote:Dat is niet zo. Ik baseer mijn christen zijn op mijn opvattingen en mijn logica. Maar ik ben me er wel in mijn achterhoofd van bewust dat deze voor een groot deel uit mijn opvoeding gekomen zijn. Op dezelfde manier zal jij waarschijnlijk moeten accepteren dat je ook wat anders zou zijn geweest met een andere opvoeding, en dat geld voor ieder mens.
Ten eerste is dat an sich al een interpretatie, 1 van de vele, en ten tweede, for argument's sake, gelukkig zijn alle christenen het er wel over eens welke boodschap nou precies overgebracht wordt. Oh nee toch niet.quote:Inspiratie betekend niet dat de Bijbel woord voor woord factuele data bevat, het gaat om de boodschap die doormiddel van schrijvers neergezet is in voor hun begrijpbare termen. Een schrijver die dacht dat de aarde plat was terwijl dat toen nog een vrij normale gedachte was is niet vreemd.
Maar die overtuiging moet toch ergens op gebaseerd zijn, op feiten, op informatie? Je maakt mij niet wijs dat iemand die het concept religie niet kent of buiten beschouwing laat op zo'n definitie of beeld uitkomt.quote:Nee, deze overtuiging is gebaseerd op mijn deel van het godsbeeld wat inhoud dat een God ons als denkende wezens interessant zou vinden, ons wil accepteren, en dat Hij daar zelf ook acceptatie voor terug verlangt. Deze acceptatie is lastig te geven als we niet precies weten wie God is. Daarom ben ik er van overtuigd dat Hij gecommuniceerd heeft, en dat hij ervoor gezorgd heeft dat die communicatie bewaard is gebleven zodat iedereen Hem kan accepteren.
Mocht het zijn dat dit toch niet gebeurd is, dan kan ik als mens niks beters doen dan kijken naar de best overkomende werken en mijn vertrouwen daar op stellen.
Je weigert dus gewoon om de historische jezus serie even door te krabbelen.quote:Bronnen zijn inderdaad lastig te vinden, omdat dit nu eenmaal filosofies geneuzel is, waar ook gewoon weinig bronnen voor zijn. Het zou me niet verbazen als er nooit boeken geschreven zouden zijn over deze hersenkronkels.
Echt veel bronnen halen jullie ook niet aan (ok, jij Daniel wel regelmatig maar dit gaat bijna altijd over de historiciteit van de Bijbel), maar dat vindt ik ook niet nodig in een filosofie gesprek. Een grote denker achter je hebben staan is leuk, maar het voegt weinig toe aan een argument. Of ik het nu ben of Erasmus die de argumenten maakt, het zou moeten draaien om de argumenten.
Er is veel meer aangetoond, heel veel gebeurtenissen uit de bijbel zijn nooit gebeurd. Of konden onmogelijke beschreven zijn. Dat uiteindelijk heel het boek hete lucht en gelul is.quote:Wat ik wel jammer vindt is dat er steeds weer verwezen wordt naar dezelfde punten die allang besproken zijn, zoals bijvoorbeeld de historiciteit van de Bijbel. Jullie hebben al lang aangetoond dat er overeenkomsten zijn met andere religies, en dat er vroeger ook andere meningen waren binnen het joodse volk en christenen. Maar dat maakt net zo weinig uit als dat de wetenschappers vroeger dachten dat heliocentrisme een goede representatie van de werkelijkheid was.
Deel 1 is al interessant.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:53 schreef Modus het volgende:
Lol, net alsof jij wel 26 video's van elk een uur zou gaan kijken als hij daarmee zou aan komen zetten..
Laat me dan al eens beginnen met de vragen:quote:Nou zo stellig zou ik het nu ook weer niet zeggen. Ik wil best met ATON discussieren, want hij heeft overduidelijk een hele overtuigde mening, en een idee of een mening is waardevol onafhankelijk van hoe iemand praat. Maar ik zou wel graag die mening ook echt horen, met argumenten, alleen maar zeggen dat een mening superieur is zonder precies aan te geven waarom is niet erg nuttig voor wie dan ook.
Tja, dat is ook wat, maar hier complete caternen en bronmateriaal overtikken is ook wat .( en telkens opnieuw bij de volgende bezoeker ). Men moet met iéts beginnen. Kanttekening: deze lezingen zijn enkel gericht op hoe je het N.T. moet lezen, en niet in hoeverre die betrouwbaar zijn. Ik heb in geen van die 26 docu's de naam Zeloot horen vallen, en dat lijkt me zéér verdacht in historische context .quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:53 schreef Modus het volgende:
Lol, net alsof jij wel 26 video's van elk een uur zou gaan kijken als hij daarmee zou aan komen zetten..
Jap, maar het begint met een aantal leuke vragen. En na die vragen, de vraag hoe vaak of Paulus nu eigenlijk in Jeruzalem geweest is.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, dat is ook wat, maar hier complete caternen en bronmateriaal overtikken is ook wat en telkens opnieuw bij de volgende bezoeker ). Men moet met iéts beginnen. Kanttekening: deze lezingen zijn enkel gericht op hoe je het N.T. moet lezen, en niet in hoeverre die betrouwbaar zijn. Ik heb in geen van die 26 docu's de naam Zeloot horen vallen, en dat lijkt me zéér verdacht in historische context .
Hoor ik daar nu Pascal?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:55 schreef Naxilor het volgende:
Dat is een goed voorbeeld. Het verschil is, is dat ik eigenlijk niets te verliezen heb, en heel veel te winnen. Dat maakt het niet meer waar, en het is belangrijker om de waarheid te vinden dan dat gene wat toevallig goed uitpakt, maar deze optie heeft voor mij nu beiden.
Er is geen enkele reden om een optie te kiezen die minder waarschijnlijk is, en waarbij de voordelen ook nog eens weg vallen.
Dat weet jij, dat weet ik, maar Nalixor zit een beetje vast in zijn vicieuze cirkel.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:14 schreef MouzurX het volgende:
In een god geloven lost helemaal niks op.
Je komt dan met de vraag waar komt god vandaan.
Dat is helemaal waar, maar het zijn te zwakke argumenten voor een discussie met gelovigen helaas.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:22 schreef MouzurX het volgende:
Ik snap geloven gewoon niet zo. Ik ben redelijk christelijk opgevoed op school(ouders niet gelovig) maar als ik het zo allemaal hoor dan zorgt geloof bij mij voor meer vragen dan dat het antwoorden geeft
.
Daarnaast is het allemaal zo vaag. Waarom zou ik mijn leefwijze afstemmen op een boek dat 2000 jaar geleden is samengesteld in compleet andere leefomstandigheden dan nu?
Dingen als eetregels aanhouden van 2000 jaar geleden, je kan toch zelf ook wel inzien dat het vroeger niet veilig was om van bepaalde dieren te eten. Nu echter, kan dat wel veilig.
Nee.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:30 schreef Modus het volgende:
[..]
En dat godsbeeld heb je ontwikkeld geheel los van je christelijke overtuigingen? Je hebt eerst een godsbeeld ontwikkeld en bent toen alle hedendaagse en vroegere religies 1 voor 1 langsgegaan om te kijken wat het best matcht? En kwam toen op het christendom uit, waar je (stom toevallig natuurlijk) ook mee opgegroeid bent? Klinkt heel geloofwaardig.
.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik via opvoeding en omgeving verschillende waardes heb gegeven aan dingen, en dat ik een voorkeur geef aan sommige logische opvattingen. Hier ontkomt niemand aan.quote:[..]
Dus wat je met je opvoeding hebt meegekregen laat je nooit meer los?
Nee, maar dat betekend niet dat we niet de best kloppende boodschap mogen zoeken.quote:[..]
Ten eerste is dat an sich al een interpretatie, 1 van de vele, en ten tweede, for argument's sake, gelukkig zijn alle christenen het er wel over eens welke boodschap nou precies overgebracht wordt. Oh nee toch niet.. Lekker handig.
Ik denk dat als ik een wereld geleefd zou hebben zonder andere mensen, dat ik dan ook op een God zou uitkomen, ja. Of dat voor iedereen geld weet ik niet, maar als je kijkt naar de geschiedenis van de mens zie je dat overal spirituele dingen begonnen, echt atheisme bestond al wel langer, maar is pas recent zo groot geworden.quote:[..]
Maar die overtuiging moet toch ergens op gebaseerd zijn, op feiten, op informatie? Je maakt mij niet wijs dat iemand die het concept religie niet kent of buiten beschouwing laat op zo'n definitie of beeld uitkomt.
Het neigt nogal naar een cirkelredenering.
Dat heb ik al eens gedaan, ik kan het nog wel een keer doen als je perse wil, maar ik zie daar niet zo het nut van in.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je weigert dus gewoon om de historische jezus serie even door te krabbelen.
Daar gooien we elkaar dood met bronnen.
Niet alles hoeft uit bronnen te bestaan, als jij uit deze bronnen een echt overtuigend argument had gehaald, dan weet ik zeker dat je dat al genoemd zou hebben.quote:Er zijn meer bronnen, dan dat jij in een jaar uitgelezen krijgt. En dat je dit zegt toont ook meteen dat je niet bekend bent met die bronnen.
Filosofie is nooit gestopt bij Erasmus of Spinoza.
Dat er wel eens iets, ietsje anders is gebeurd geloof ik graag, maar de historische waarde van de Bijbel zelf zie ik als erg groot, als er dan gebeurtenissen net iets anders beschreven staan in andere werken, betekend dat in de meeste gevallen vrij weinig.quote:[..]
Er is veel meer aangetoond, heel veel gebeurtenissen uit de bijbel zijn nooit gebeurd. Of konden onmogelijke beschreven zijn. Dat uiteindelijk heel het boek hete lucht en gelul is.
Dit is inderdaad wat veel, de intro heb ik inmiddels bekeken en de beste man klinkt als een goede spreker, heel veel nieuws zat er alleen nog niet in, maar goed, het was dan ook een intro.quote:Laat ik je dan eens helpen met 1 bron, al 10000 keer genoemd hier in F&L,
Maar kijk deze 26 delen eens: http://www.virtualprofess(...)yale-rlst-152-martin
Wat ik van jouw postings gelezen heb is vooral aanvallen op de historiciteit van de Bijbel, hoe grote delen overgenomen zijn uit andere religies, en dat er meerdere visies waren over verschillende onderwerpen tijdens zo ongeveer de hele geschiedenis van de Bijbel.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:56 schreef ATON het volgende:
Naxilor:
[..]
Laat me dan al eens beginnen met de vragen:
- Wat heb je al gelezen van mijn postings, gezien wat je tot nu toe gelezen hebt niet overtuigend zijn verwijs je door naar volgende vraag:
- Welke lietratuur heb je al doorgenomen die handelen over het ontstaan van het christendom.
Ja. Waarheidsvinden is belangrijk, maar Pascal had ook een punt.quote:
O het lost welzeker dingen op. Zoals ze vroeger dachten dat goden bliksem lieten ontstaan, zo geeft God nu een antwoord op vele vragen, waar komt het bewustzijn vandaan, hoe stort de quantum golffunctie in elkaar, waarom is zwaartekracht zoveel zwakker dan andere krachten, hoe bestaat er uberhaubt iets, waarom zijn zoveel mensen er vast van overtuigd dat ze een bovennatuurlijk iets hebben gezien, waar komen bijnadood ervaringen vandaan, waarom lijken mijn gebeden uit te komen, waarom komt dit universum zo ingewikkeld, mooi en ontworpen over, wat gebeurd er na de dood.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:14 schreef MouzurX het volgende:
In een god geloven lost helemaal niks op.
Je komt dan met de vraag waar komt god vandaan.
+1quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:15 schreef Modus het volgende:
Noem eens 1 van jouw gebeden die verhoord zijn?
Weinig objectief gekozen dus.quote:
En dat zijn onomkeerbare processen? Daarna kan je nooit meer van opvatting veranderen?quote:Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik via opvoeding en omgeving verschillende waardes heb gegeven aan dingen, en dat ik een voorkeur geef aan sommige logische opvattingen. Hier ontkomt niemand aan.
Dat mag best maar dat gebeurt al 2 eeuwen en zelfs tegenwoordig kun je 2, 10, 100, 1000 christenen naast elkaar zetten die het waarschijnlijk allemaal niet met elkaar eens zijn. Beetje vreemd dan om te denken dat Naxi uit de Stationsstraat in Pietjepukdorp precies de juiste interpretatie heeft.quote:Nee, maar dat betekend niet dat we niet de best kloppende boodschap mogen zoeken.
Hoe weet je dat dat vrij weinig betekent? Aan wat heb je dat getoetst? Heeft god je dat verteld? Onderzoek naar gedaan? Concrete voorbeelden?quote:Dat er wel eens iets, ietsje anders is gebeurd geloof ik graag, maar de historische waarde van de Bijbel zelf zie ik als erg groot, als er dan gebeurtenissen net iets anders beschreven staan in andere werken, betekend dat in de meeste gevallen vrij weinig.
Nou enlighten us.quote:Veel interessanter zijn de filosofische vragen, wie is God, waar komt Hij vandaan, waarom heeft Hij alles geschapen, hoe kunnen we Hem zien.
Aanvallen ?? Hoho, gewoon geschiedkundig basismateriaal. Rest mijn vraag: wat heb je er al over gelezen ( boek + auteur graag )quote:Wat ik van jouw postings gelezen heb is vooral aanvallen op de historiciteit van de Bijbel, hoe grote delen overgenomen zijn uit andere religies, en dat er meerdere visies waren over verschillende onderwerpen tijdens zo ongeveer de hele geschiedenis van de Bijbel.
Nu ja, als je het aan de fabrikant van WCeend de beste WCeend is, wat gaat die antwoorden ??quote:In de recente gschiedenis heb ik hier geen literatuur over gelezen, jaren geleden wel, vooral over de verschillende opvattingen over bijvoorbeeld de drieenheid, en over het samenvoegen van de Bijbel. Ik vrees wel dat dit allemaal christelijke auteurs waren, dus het kan wat gekleurd zijn geweest.
OK, dan zijn we bij deze uitgepraat, wat ik voorheen al door had.quote:Maar nogmaals, waar delen nu precies vandaan komen, en of alles wel historisch is, is voor mij geen belangrijk punt.
Doen he, even shoppen bij de Hindoe's of de Boeddhisten. Groot gelijk, maar kom mij hier dan niet vertellen dat mijn postings BETREFT HET CHRISTENDOM je niet overtuigen.quote:Zoals ik al zei zou ik ook zo hindoe kunnen worden als daarbij een beter passend beeld van God geschept zou worden. Veel interessanter zijn de filosofische vragen, wie is God, waar komt Hij vandaan, waarom heeft Hij alles geschapen, hoe kunnen we Hem zien.
Waarbij je volledig voorbij gaat aan de mogelijkheid dat er geen religieuze boodschap hoeft te zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:02 schreef Naxilor het volgende:
Nee, maar dat betekend niet dat we niet de best kloppende boodschap mogen zoeken.
Blijkbaar mis je dan toch het punt. De bijbel is een boek van twijfelachtige alure.quote:Dat heb ik al eens gedaan, ik kan het nog wel een keer doen als je perse wil, maar ik zie daar niet zo het nut van in.
Het is niet net iets anders en dat weet je inmiddels dus ook wel, het is compleet anders.quote:Dat er wel eens iets, ietsje anders is gebeurd geloof ik graag, maar de historische waarde van de Bijbel zelf zie ik als erg groot, als er dan gebeurtenissen net iets anders beschreven staan in andere werken, betekend dat in de meeste gevallen vrij weinig.
De beste manier om een boom om te krijgen is door aan de stam te zagen, hè.quote:Wat ik van jouw postings gelezen heb is vooral aanvallen op de historiciteit van de Bijbel, hoe grote delen overgenomen zijn uit andere religies, en dat er meerdere visies waren over verschillende onderwerpen tijdens zo ongeveer de hele geschiedenis van de Bijbel.
Daar zit zoveel kleur in, als je die literatuur wast met een wit T shirt dan is het T-shirt donker rood.quote:In de recente gschiedenis heb ik hier geen literatuur over gelezen, jaren geleden wel, vooral over de verschillende opvattingen over bijvoorbeeld de drieenheid, en over het samenvoegen van de Bijbel. Ik vrees wel dat dit allemaal christelijke auteurs waren, dus het kan wat gekleurd zijn geweest.
Zucht.quote:Maar nogmaals, waar delen nu precies vandaan komen, en of alles wel historisch is, is voor mij geen belangrijk punt. Zoals ik al zei zou ik ook zo hindoe kunnen worden als daarbij een beter passend beeld van God geschept zou worden. Veel interessanter zijn de filosofische vragen, wie is God, waar komt Hij vandaan, waarom heeft Hij alles geschapen, hoe kunnen we Hem zien.
Misschien is er wel geen waarheidquote:Ja. Waarheidsvinden is belangrijk, maar Pascal had ook een punt.
True, en dat dan gecombineerd met de illusie van je onderbewustzijn dat je een ziel hebt en dat dat ding iets los van het lichaam is wat verder leeft na je dood. Het is ook een lastige gedachte voor veel mensen dat je je ogen dicht doet en dat was het dan.quote:O het lost welzeker dingen op. Zoals ze vroeger dachten dat goden bliksem lieten ontstaan, zo geeft God nu een antwoord op vele vragen, waar komt het bewustzijn vandaan, hoe stort de quantum golffunctie in elkaar, waarom is zwaartekracht zoveel zwakker dan andere krachten, hoe bestaat er uberhaubt iets, waarom zijn zoveel mensen er vast van overtuigd dat ze een bovennatuurlijk iets hebben gezien, waar komen bijnadood ervaringen vandaan, waarom lijken mijn gebeden uit te komen, waarom komt dit universum zo ingewikkeld, mooi en ontworpen over, wat gebeurd er na de dood.
Je kan het een niet bevredigend antwoord vinden, of een makkelijke uitweg, maar zeg niet dat het niks oplost.
Vind je? Ik denk dat Pascal's wager het meest ontkrachte argument tegen het christendom ooit is. Ik kan zo vijf redenen noemen waarom dit een slecht argument is. Om er maar één te noemen: denk je nou echt dat God op gelovigen zit te wachten die, zoals jij lijkt te doen, de 'gok' wel willen wagen in de hoop daarvoor beloond te worden? Dan laat hij zich wel erg makkelijk voor het lapje houden.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:02 schreef Naxilor het volgende:
Ja. Waarheidsvinden is belangrijk, maar Pascal had ook een punt.
Dat is inderdaad ook een probleem wat ik heb met bekering. Persoonlijk zou ik me niet oprecht kunnen bekeren tot een orthodoxe vorm van het Christendom, waarin bv de opstanding letterlijk genomen wordt. Het is geen kwestie van willen, maar van kunnen. Dat ontgaat sommige Christenen nog wel es, geloof ik. Die geloven dat dat "moet groeien".quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:44 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Vind je? Ik denk dat Pascal's wager het meest ontkrachte argument tegen het christendom ooit is. Ik kan zo vijf redenen noemen waarom dit een slecht argument is. Om er maar één te noemen: denk je nou echt dat God op gelovigen zit te wachten die, zoals jij lijkt te doen, de 'gok' wel willen wagen in de hoop daarvoor beloond te worden? Dan laat hij zich wel erg makkelijk voor het lapje houden.
Ik zeg: het lost niks op. De reden is de volstrekte willekeur en het feit dat je God als containerbegrip toepast.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:02 schreef Naxilor het volgende:
O het lost welzeker dingen op. Zoals ze vroeger dachten dat goden bliksem lieten ontstaan, zo geeft God nu een antwoord op vele vragen, waar komt het bewustzijn vandaan, hoe stort de quantum golffunctie in elkaar, waarom is zwaartekracht zoveel zwakker dan andere krachten, hoe bestaat er uberhaubt iets, waarom zijn zoveel mensen er vast van overtuigd dat ze een bovennatuurlijk iets hebben gezien, waar komen bijnadood ervaringen vandaan, waarom lijken mijn gebeden uit te komen, waarom komt dit universum zo ingewikkeld, mooi en ontworpen over, wat gebeurd er na de dood.
Je kan het een niet bevredigend antwoord vinden, of een makkelijke uitweg, maar zeg niet dat het niks oplost.
Mooi filmpje erover:quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:44 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Vind je? Ik denk dat Pascal's wager het meest ontkrachte argument tegen het christendom ooit is. Ik kan zo vijf redenen noemen waarom dit een slecht argument is. Om er maar één te noemen: denk je nou echt dat God op gelovigen zit te wachten die, zoals jij lijkt te doen, de 'gok' wel willen wagen in de hoop daarvoor beloond te worden? Dan laat hij zich wel erg makkelijk voor het lapje houden.
Leukj filmpje!quote:Op zaterdag 21 mei 2011 20:49 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Mooi filmpje erover:
Misschien niet heel netjes om hier alleen een filmpje te plaatsen, maar ik vond het wel relevant voor Pascal's wager.
Dat zeg ik niet, voor de zekerheid. Ik geloof niet omdat het me handig lijkt of om God voor de gek te houden. Ik geloof omdat ik dat doe. Ik geloof bijvoorbeeld ook dat mijn moeder van mij houdt, dit kan ik niet wetenschappelijk bewijzen, maar toch geloof ik er in. Ik heb aanwijzingen om dit aan te nemen (ze heeft het gezegd, ik zie het aan haar gedrag), en deze wetenschap heeft een positief effect op mij (ik weet dat er iemand voor mij is). Datzelfde kan gezegd worden over God, ik geloof dat Hij er is, dit kan ik niet wetenschappelijk bewijzen, ik heb aanwijzingen om dit aan te nemen (ik zie het aa Zijn schepping, Hij heeft het de mensen gezegd), en deze wetenschap heeft een positief effect op mij (ik weet dat er iemand voor mij is, ik hoef me nooit alleen te voelen).quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:14 schreef Superbus het volgende:
God wil alleen dat je in hem gelooft als je dat met heel je hart doet, 100% toewijding. Wat jij nu zegt is: ja ik doe het voor de zekerheid. Dat accepteert god niet. Ook wat eerder is gezegd: je claim dat religie (en in het bijzonder jouw religie) juist/de waarheid is moet je in dit geval helemaal verwerpen. Je hoopt het alleen.
100% juist voor wat God er mee bedoeld heeft. Niet zozeer 100% juist qua factuele feiten (of de aarde plat is). De Bijbel heeft zeker een positieve invloed gehad op mijn leven.quote:Je hebt je volgens mij ook niet echt verdiept in de fouten die in de Bijbel staan. Een boek van god moet wel 100% juist zijn, anders kun je het helemaal verwerpen.
En dat doe ik. Maar ik zou anderen ook graag zo ver weten te krijgen dat ze het niet zeker weten, gezien de vrij stevige feedback die ik hier krijgt lijkt dat nog niet te lukken, maar ik zou het wel mooi vinden.quote:Je geeft ook aan dat je niet zeker weet of jouw religie en jouw god wel de juiste zijn. Toch wil je andere mensen erover na laten denken. Ik denk dat je zelf beter na kunt denken hierover.
Kom maar op.quote:Ik wil graag een aantal filmpjes met je delen, die je van gedachte kunnen veranderen lol
Heh, nou ik stond ooit eens te zingen op een plein voor ~300 vreemden, en toen kwamen de biertjes waar ik het moed vandaan had gehaald tegelijk naar beneden zakken langs mijn been. Ik bad dat niemand het zag, en het kwam uit!quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:15 schreef Modus het volgende:
Noem eens 1 van jouw gebeden die verhoord zijn?
Ik vraag me daarbij af of iemand wel opbjectief kan kiezen. Ik kies zo objectief als mijn leven mij heeft toegestaan. Denk jij dat je atheist zou zijn geweest als je zou zijn opgegroeid in een diep spirituele stam in een regenwoud met een groepje christelijke evangelisten als enige aansluitpunt met de rest van de wereld? Wat als je in een gereformeerd of katholiek gezin was geboren? Wat als je in een verschrikkelijk atheistisch gezin was geboren waarbij christenen in jouw omgeving het lichtpunt in je leven waren geweest.quote:
Natuurlijk wel. Maar je gaat er daarmee van uit dat atheisme de logische keuze is, daar ben ik het niet mee eens.quote:[..]
En dat zijn onomkeerbare processen? Daarna kan je nooit meer van opvatting veranderen?
Dat hoeft ook niet, ik probeer alleen mijn best te doen om de beste interpretatie te vinden, als ik het mis heb, dan is dat erg, maar ik kan niet meer doen dan mijn best. (en dat vind ik verschrikkelijk)quote:[..]
Dat mag best maar dat gebeurt al 2 eeuwen en zelfs tegenwoordig kun je 2, 10, 100, 1000 christenen naast elkaar zetten die het waarschijnlijk allemaal niet met elkaar eens zijn. Beetje vreemd dan om te denken dat Naxi uit de Stationsstraat in Pietjepukdorp precies de juiste interpretatie heeft.
Als God bestaat, en Hij zou een plan met ons hebben, dan heb ik een vast vertrouwen dat Hij een manier heeft waarop dat plan ten uitvoer kan worden gebracht. Als dat met een Bijbel is waar een paar historische dingen niet kloppen, dan zei dat zo.quote:[..]
Hoe weet je dat dat vrij weinig betekent? Aan wat heb je dat getoetst? Heeft god je dat verteld? Onderzoek naar gedaan? Concrete voorbeelden?
Ik neig nu dus naar God als dromer van ons universum, of als programmeur van de computer die het simuleert. We kunnen God hiermee zien in zijn werken.quote:[..]
Nou enlighten us..
Prima.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 17:35 schreef ATON het volgende:
OK, dan zijn we bij deze uitgepraat, wat ik voorheen al door had.
[..]
Ik vrees dat we uitgepraat zijn.
Ik kan mee geen universum voorstellen waarbij er geen waarheid is over zijn ontstaan. De waarheid, of een benadering daarvan vinden lijkt mij erg belangrijk. Zelfs als je het idee aanhangt dat wij als mensen het bewustworden van het universum, en het zelonderzoeken van het universum voorstellen, dan zou dit voor het universum misschien wel de belangrijkste vraag zijn, waar kom ik vandaan (en waar ga ik heen?).quote:Op zaterdag 21 mei 2011 18:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waarbij je volledig voorbij gaat aan de mogelijkheid dat er geen religieuze boodschap hoeft te zijn.
Hetzelfde als de waarheid waar je het steeds over hebt. Wat is de noodzakelijkheid van de waarheid? Waarom zou die er moeten zijn?
Dat zijn ze wel. Ik zie God in een vogeltje dat fluit, in een golf die aan land komt, een wolk die verdacht veel op een schildpad lijkt. Ik zie God in bewustzijn, in electronen en in evolutie. Het bestaan zelf is het bewijs.quote:Hetzelfde geldt voor een god of meerdere goden, er is geen noodzakelijkheid voor.
En veel belangrijker, er is totaal geen bewijs voor. En dat is dan weer compleet paradoxaal met wat paulus zegt, die heeft zelf van god te horen gekregen (volgens hem) dat de werken van god zichtbaar zijn in deze wereld. Dat zijn ze niet.
Gebeden zijn er niet alleen (of helemaal niet) voor fysieke dingen, het is in eerste instantie om met God in contact te staan, en om een verandering van binnen plaats te laten vinden.quote:En als je het gaat hebben over ja maar spiritueel wel, das goed waarom is het percentage niet gelovigen wat in concentratie kampen om kwam dan net zo hoog als het aantal gelovigen (in verhouding)? Je zou toch verwachten dat god zo'n gebed verhoort. Maar niets is minder waar, er is geen enkele aanwijzing voor dat de mensen die tot god baden het beter overleefden in een concentratiekamp. Ze claimden het wel na de bevrijding. Ze geloofden er ook heilig in, neem een vrouw als Corrie ten Boom. En dan denken we ohh ja een wonder en we vergeten voor het gemak even alle christelijke verzetsstrijders die wel een vreselijk einde hadden.
Dus die invloed van god is er ook niet en de rest van de spirituele gevoelens zitten in je hoofd en je religie is daar een mooie uitweg voor.
Tja, dat kan je wel makkelijk zeggen.. Maar daarmee wordt het nog niet waar. En al is het waar, dan kan een verschijning van Brahman wat dat ook moge zijn misschien Gods middel zijn om zijn doel te berijken op die plaats en dat moment.quote:Het komt door je christelijke achtergrond dat je engelen ziet.
Was je hindoe geweest, dan had je een verschijning van Brahman gezien en dan was je ook heel blij geweest.
Misquote? Het klopt natuurlijk wat je hier zegt, maar ik mis de toegevoegde waarde even.quote:[..]
Blijkbaar mis je dan toch het punt. De bijbel is een boek van twijfelachtige alure.
En tuurlijk lijkt de koran er op, de koran is een samenraapsel van wat volksmystiek, het christendom maar dan met jezus als profeet en het jodendom. Dat is ook niet gek, het de islam is zo'n 500 jaar na het christendom ontstaan. Zoals het christendom uit het jodendom geboren is.
Abrahamistische godsdiensten dus.
Qua historische dingen zou alleen het wel of niet bestaan van Jezus echt uitmaken. Het enige echte argument wat daartegen gegeven wordt lijkt te zijn dat er buiten de Bijbel weinig bronnen zijn, want ja, er zijn natuurlijk geen bronnen die zeggen dat Hij niet heeft bestaan. Daarmee wordt wel vergeten dat er binnen de Bijbel wel verschillende boeken over Jezus geschreven zijn door verschillende auteurs, om nu be Bijbel als 1 bron aan de kant te zetten terwijl deze tijdens het schrijven nog niet eens in die vorm bestond is wel erg makkelijk.quote:[..]
Het is niet net iets anders en dat weet je inmiddels dus ook wel, het is compleet anders.
En ik ga echt niet al die dingen die die bronnen aan tonen (neem die serie van B Dale Martin) hier oplepelen. Dat is veel te veel.
Filosofies en wetenschappelijke dingen hoor ik veel liever zoals ik al vaker heb aangegeven. Evolutie is dan weer niet zinvol aangezien ik daar ook in geloof.quote:[..]
De beste manier om een boom om te krijgen is door aan de stam te zagen, hè.
Er zijn een hele boel meer gronden, filosofisch wetenschappelijk evolutie technisch waardoor je het bestaan van de christelijke schepper god kunt betwisten. Dat is ook heel interessant. Maar als je gewoon aantoont dat de religieuze boeken een sprookje vertellen - de mens schiep god naar zijn evenbeeld- dan zijn al die andere discussies van ondergeschikt belang lijkt mij. Maar ondanks dat ze van ondergeschikt belang zijn, bevatten ze wel zeer valide argumenten waarom er geen god hoeft bestaan.
Daarom zeg ik ook helaas. Ik geef min of meer toe dat mijn bronnen erg beperkt zijn. Maar nogmaals, historiciteit van de Bijbel is bij mij ver onderschikt aan filosofische argumenten, noem het maar een vervelend christelijk trekje als dat helpt.quote:[..]
Daar zit zoveel kleur in, als je die literatuur wast met een wit T shirt dan is het T-shirt donker rood.
Ik kom zelf uit christelijke hoek zoals al eens gezegd. En als er iets wel gekleurd is en vol leugens staat, dan zijn het christelijk wetenschappelijke boeken. Of het nu gaat over de bijbel, dino's sterren en planeten. De objectiviteit is vaak ver te zoeken. En dat is jammer als je echt iets wil leren.
Minstens de derde keer dat je dat aan me gelinked heb, maar bedanktquote:
Dat is het zeker. Niet onmogelijk, maar wel lastig.quote:[..]
True, en dat dan gecombineerd met de illusie van je onderbewustzijn dat je een ziel hebt en dat dat ding iets los van het lichaam is wat verder leeft na je dood. Het is ook een lastige gedachte voor veel mensen dat je je ogen dicht doet en dat was het dan.
Allereerst geloof ik dus al dat God alle mensen red, dus Pascals wager is in dat opzicht voor mij niet nodig. Denk meer aan dat als er een God is, dat ik dan dankbaar ben voor mijn bewustzijn, voor dit universum, en dat ik hem daarvoor dank wil betonen. Dan heb ik liever dat ik een leven lang dank betoon aan iets wat niet bestaat, dan dat ik het risico loop dat ik een wel bestaande God nooit heb bedankt. Maargoed, zelfs dan is het onderschikt aan het vinden van de waarheid, en ik geloof nu echt in god, ik houd niemand voor het lapje.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:44 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Vind je? Ik denk dat Pascal's wager het meest ontkrachte argument tegen het christendom ooit is. Ik kan zo vijf redenen noemen waarom dit een slecht argument is. Om er maar één te noemen: denk je nou echt dat God op gelovigen zit te wachten die, zoals jij lijkt te doen, de 'gok' wel willen wagen in de hoop daarvoor beloond te worden? Dan laat hij zich wel erg makkelijk voor het lapje houden.
Dat is wel een beetje waar, maar het is geen argument tegen het bestaan van God. Als God bestaat, zou hij nu eenmaal een container begrip zijn, daar kan je weinig tegen doen. Let wel op dat ik God ook nooit zou gebruiken om iets niet te onderzoeken, ik zeg niet "God heeft mijn portemonnee gejat, en daar laat ik het bij", ik zeg: "ik denk dat God mijn portemonnee heeft gejat, maar ik ga ook kijken of het iemand anders was, en als het God was dan ga ik ook kijken hoe Hij dat dan heeft gedaan".quote:Op zaterdag 21 mei 2011 20:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zeg: het lost niks op. De reden is de volstrekte willekeur en het feit dat je God als containerbegrip toepast.
Laat ik een voorbeeld nemen.
Jij ziet 's ochtends na een avond stappen dat je portemonnee weg is. Daar kunnen allemaal redenen voor zijn. Wat jij nu zegt, is dat de hypothese "ik ben dus kennelijk vannacht overvallen door God die m'n portemonnee heeft meegenomen" het vraagstuk "waar is mijn portemonnee" oplost. Ondanks dat het een volstrekt willekeurige "hypothese" (let op de haakjes) is aangezien je voor "God" hier oneindig veel andere begrippen kunt toepassen, en dat er veel plausibelere mogelijkheden zijn.
Wetenschap is in mijn ogen een poging om Gods schepping te begrijpen. Ik sluit me volledig aan bij jdschoone in dat topic.quote:God heeft 0,0 met golffuncties, kwantummechanica, zwaartekracht en weet ik wat te maken. Dat noemen we wetenschap. God is geen wetenschappelijke construct. Zie ook dit topic.
Dat is niet het enige wat Jdschoone beweert in dat topic; hij beweert dat je via rationele overwegingen het bestaan van God aannemelijk kunt maken. De reden waarom ik denk dat hij de plank nogal misslaat (zijn notie van "finetuning" die niet bepaald overeenkomt met de fysische), kun je in datzelfde topic lezen.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:40 schreef Naxilor het volgende:
Wetenschap is in mijn ogen een poging om Gods schepping te begrijpen. Ik sluit me volledig aan bij jdschoone in dat topic.
Nee, dat zeg ik ook niet; ik zeg dat jouw redenatie geen argument voor het bestaan van God is; je draait de zaak nu om.quote:Dat is wel een beetje waar, maar het is geen argument tegen het bestaan van God.
Dit snap ik niet. Als God bestaat is het logischerwijs "een containerbegrip"? De Christelijke God is allesbehalve een containerbegrip; het is een hele specifieke beschrijving!quote:Als God bestaat, zou hij nu eenmaal een container begrip zijn, daar kan je weinig tegen doen.
Dan snap ik niet hoe je bij je eerdere uitspraken kwam over God en de natuurkundige begrippen die je noemde.quote:Let wel op dat ik God ook nooit zou gebruiken om iets niet te onderzoeken, ik zeg niet "God heeft mijn portemonnee gejat, en daar laat ik het bij", ik zeg: "ik denk dat God mijn portemonnee heeft gejat, maar ik ga ook kijken of het iemand anders was, en als het God was dan ga ik ook kijken hoe Hij dat dan heeft gedaan".
In hoeverre krijg je hierbij een "de wens is de vader van de gedachte"-gevoel?quote:Op zondag 22 mei 2011 16:40 schreef Naxilor het volgende:
Datzelfde kan gezegd worden over God, ik geloof dat Hij er is, dit kan ik niet wetenschappelijk bewijzen, ik heb aanwijzingen om dit aan te nemen (ik zie het aa Zijn schepping, Hij heeft het de mensen gezegd), en deze wetenschap heeft een positief effect op mij (ik weet dat er iemand voor mij is, ik hoef me nooit alleen te voelen).
Klopt en om exact diezelfde reden neem ik je claim dat je engelen hebt gezien / ervaren niet serieus.quote:Tja, dat kan je wel makkelijk zeggen.. Maar daarmee wordt het nog niet waar. En al is het waar, dan kan een verschijning van Brahman wat dat ook moge zijn misschien Gods middel zijn om zijn doel te berijken op die plaats en dat moment.
Na verder lezen ben ikhet inderdaad niet meer helemaal met hem eens. Finetuning kan inderdaad van God komen, maar dat is geen reden om er geen onderzoek naar te doen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet het enige wat Jdschoone beweert in dat topic; hij beweert dat je via rationele overwegingen het bestaan van God aannemelijk kunt maken. De reden waarom ik denk dat hij de plank nogal misslaat (zijn notie van "finetuning" die niet bepaald overeenkomt met de fysische), kun je in datzelfde topic lezen.
Excuses, te veel posts met quote trees.quote:[..]
Nee, dat zeg ik ook niet; ik zeg dat jouw redenatie geen argument voor het bestaan van God is; je draait de zaak nu om.
Sorry, ik bedoel niet zozeer als containerbegrip, maar meer dat God dan direct voor heel veel dingen verantwoordelijk zou zijn.quote:[..]
Dit snap ik niet. Als God bestaat is het logischerwijs "een containerbegrip"? De Christelijke God is allesbehalve een containerbegrip; het is een hele specifieke beschrijving!
Dat God een oplossing zou zijn, betekend niet dat we niet moeten kijken hoe die oplossing precies werkt. Er zal misschien ergens een punt zijn waarop je moet zeggen: "dit werkt nu eenmal zo omdat God het zo gemaakt heeft", maar waar dit punt precies zit weten we nog niet, dus is er meer onderzoek nodig.quote:[..]
Dan snap ik niet hoe je bij je eerdere uitspraken kwam over God en de natuurkundige begrippen die je noemde.
Ja maar het zegt niet. Ik stel dat zonder bidden exact hetzelfde was gebeurd en was het niet gebeurd, dan was je het snel vergeten.quote:Heh, nou ik stond ooit eens te zingen op een plein voor ~300 vreemden, en toen kwamen de biertjes waar ik het moed vandaan had gehaald tegelijk naar beneden zakken langs mijn been. Ik bad dat niemand het zag, en het kwam uit!
Nee even serieuser, ziektes en ongevallen in de familie (grootouders die op 80 jaar nog gebroken ruggen en autoongelukken overleven), belangrijke omkeerspunten in mijn leven, dat soort dingen.
Ik zou graag kunnen zeggen dat ik het was, maar het was een familielid zoals ook in de orginele post stond.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Klopt en om exact diezelfde reden neem ik je claim dat je engelen hebt gezien / ervaren niet serieus.
Ik geen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In hoeverre krijg je hierbij een "de wens is de vader van de gedachte"-gevoel?
Fouten.. God zou geen fouten toestaan waarmee het doel van de Bijbel verloren gaat. Verwijzen naar een platte aarde omdat het publiek in die tijd nog grotendeels in een platte aarde geloofde is geen interessante fout.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:21 schreef Superbus het volgende:
Een almachtige god zou echt niet fouten in zijn boek toestaan... dat alleen al is genoeg bewijs om aan te nemen dat de Bijbel sowieso niet het boek van god is.
Ik zal het dan ook nooit kunnen gebruiken om iemand te overtuigen van het bestaan van God. Maar kan ik het wel gebruiken als argument waarom ik in God geloof? Want gebed is een van de redenen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar het zegt niet. Ik stel dat zonder bidden exact hetzelfde was gebeurd en was het niet gebeurd, dan was je het snel vergeten.
Niets nada al dit soort dingen hebben ze in gecontroleerde omstandigheden onderzocht.
Van mediteren kun je nog zeggen dat een verschrikkelijk groot effect heeft op je hersenen. Het is echt heel goed voor je om te doen (bewezen feiten), Dat in tegenstelling tot bidden.
Het "kan". Je kunt, als je de purist wilt uithangen, niks "uitsluiten", dus "alles kan". Ik probeer nou juist in dat topic aan te tonen waarom het, als je naar de wetenschapsgeschiedenis en de fysische achtergrond kijkt, onwaarschijnlijk is dat ons universum daadwerkelijk "gefinetuned" is.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:24 schreef Naxilor het volgende:
[..]
Na verder lezen ben ik het inderdaad niet meer helemaal met hem eens. Finetuning kan inderdaad van God komen...
Ik zou, gezien de enorme willekeur, gebrek aan specificatie en gebrek aan concrete voorspellingen en de mogelijkheid tot falsificatie, het geen "oplossing" willen noemen. Dat probeerde ik ook met m'n voorbeeld aan te geven. Ik snap niet dat jij dat wel doet, zonder daar verdere uitleg bij te geven.quote:Excuses, te veel posts met quote trees.
en daar verschillen onze meningen dan wel in, het is geen bewijs, maar ik zie het wel als een argument voor, het geeft 1 oplossing voor talloze problemen. Trouwe Ockams Razor gebruikers zouden er trots op zijn (jaja, zo werkt de Razor niet, maar veel mensen willen dat ding zo gebruiken).
Maar je lijkt er al van uit te gaan dat dat punt er is, a priori.quote:Dat God een oplossing zou zijn, betekend niet dat we niet moeten kijken hoe die oplossing precies werkt. Er zal misschien ergens een punt zijn waarop je moet zeggen: "dit werkt nu eenmal zo omdat God het zo gemaakt heeft", maar waar dit punt precies zit weten we nog niet, dus is er meer onderzoek nodig.
Dus je vindt het feit dat jouw Godsbeeld voor een groot deel voldoet aan jouw verwachtingen en verlangens niet verdacht?quote:
Mooi uitgedrukt! Ik kan me daar helemaal in vinden.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:55 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat een groot probleem wat ik heb met zo'n godsbeeld is dat ik, evolutionair gezien, de oorzaak van religie het bewustzijn zie. Het bewustzijn is, voor zover ik dat kan inschatten, slechts een biologische eigenschap die toevallig mij in staat laat stellen terug te koppelen en me bewust maakt van mijn omgeving, tijd, mijzelf en zaken om me heen. Ethiek zie ik ook als resultaat hiervan. "Liefde" zie ik als bijverschijnsel van het feit dat soorten willen voortplanten, wat we vervolgens invullen met dat bewustzijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |