Ziet er goed uit! Lijkt wel franzosisch stokbroderig mmm..quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:52 schreef DoDie het volgende:
Nou ik heb ook weer een simpel maar overheerlijk witbrood gebakken.
Heb het een nacht in de koelkast gelegd na het kneden, en voor het bakken nog 1,5 uur buiten de koelkast laten staan.
Recept
500 gram bloem
300 ml water
1,5 tl gist
1,5 tl zout
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
dat het een chemische reactie is betekent natuurlijk niet per definitie dat zout geen invloed erop heeft (lijkt mij eerder dat het wel een invloed heeft, weet alleen zo niet wat precies..)quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:12 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, volgens mij heeft dat niet echt invloed. Bij gist heb je het over een levend organisme. Bij natriumbicarbonaat is er slechts een chemische reactie.
Je krijgt alleen NaCl als er zoutzuur bij komt. Ik zou toch denken dat er eerder kleine organische zuren zijn die met natriumbicarbonaat reageren, bijvoorbeeld melkzuur. In dat geval hou je natriumlactaat als reactieproduct over. Of dat de smaak nog beïnvloedt, weet ik niet.quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nee duh, maar NaCl is een reactieproduct van de reactie die natriumbicarbonaat ondergaat met een zuur. Dus volgens mij heeft de invloed van extra natrium en chloor ionen geen invloed in dit geval.
Nee klopt, ik heb nog niet geprobeerd, maar zoals je ziet verwijst iedereen mij naar deze topic, dus heb ik maar ff gedaan.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 15:36 schreef MaximusTG het volgende:
Linkje doet het niet, dit is de goede: http://www.pigpigscorner.(...)o-by-christines.html
Die had ik ook al in het andere topic van LTCY18 gepost. Maar volgens mij heeft ie het nog niet geprobeerd. Zit veel meer vocht in dit recept..
Dat heb ik nou ook, het blijft altijd compact.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 10:44 schreef motorbloempje het volgende:
Brood bakken blijft een probleemgeval bij mij.
Of het nou Turks brood, ciabatta of wat dan ook is, ik krijg het NOOIT zo fijn luchtig als dat ik het zou willen.
quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:11 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, wat bedoel je met ruw? Is het een aardewerken pan? Heb het zelf al een keer gedaan in een gewone goedkope Blokker braadpan en een gietijzeren pan.
Lastigste aan het no-knead bread is om het er mooi uit te laten zien. Je kunt een rijsmandje gebruiken, of een gewone kom, ongeveer 2x zo groot als het ongerezen deeg (dus hoe groot het is nadat je het hebt samengevouwen na de eerste lange rijd). De gewone kom moet je dan bedekken met een katoenen doek, met bloem erop.
Zorg dan dat je pan wat groter is dan het deeg, want je moet de pan voorverwarmen met de oven en dan het deeg zo in de pan laten vallen. Als de pan te klein is plakt je deeg aan de zijkant.
Tis wel lekker brood.
Ja, maar beter laten rijen in en vorm, een vloerbrood is best lastig als je net begint.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 20:44 schreef Bakkerd het volgende:
Ik heb pas twee broden gebakken, dus heb echt een amateursvraag:
Kan ik het deeg na het rijzen ook gewoon een beetje rond duwen en het dan bakken? Dus zonder een broodvorm zeg maar?
Dat is waar, maar hij heeft net twee keer een brood gebakken, en dan is jouw manier wat lastiger. Komt later wel als ie wat meer ervaring heeft.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 20:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja en nee. Je kan prima een brood zonder vorm maken, alleen krijg je een beter resultaat als je spanning in het deeg brengt. Dat kan op verschillende manieren, voor verschillende vormen. Bv de batard (torpedo) en de boule. Zal wel een goed voorbeeld zoeken.
Ziet er makkelijk uit, maar weet dat het verdomt lastig is dit zo goed voor elkaar te krijgenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:53 schreef MaximusTG het volgende:
Dit is een duidelijke uitleg over de batard:
http://uitdekeukenvanarde(...)-een-batard.html?m=1
Late reactie, maar thanks! Ik zat vanaf 1 augustus even in een low carb experimentjequote:Op maandag 1 augustus 2011 15:50 schreef MaximusTG het volgende:
En, Motorbloempje, nog wat volkoren brood gebakken? Probeer anders dit recept eens:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/reinhartvolkorenbrood1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/reinhartvolkorenbrood2.jpg
jep, met een scheermesjequote:Op zaterdag 27 augustus 2011 16:22 schreef Bakkerd het volgende:
Thanks nog voor de reacties over het brood zonder vorm, ben het nu aan het proberen op de manier van Piet![]()
Nóg een amateursvraag: hoe krijg je van die inkepingen in het brood? Gewoon drie sneden maken voor het bakken?
Als je een vleesthermometer hebt, dan is het brood bij een kerntemperatuur van 93 C nog enigszins klef van binnen, rond 97 C is het goed gaar.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Recepten zijn handig, maar bij mij klopt de baktijd vaak niet helemaal. Iemand tips hoe je ziet of brood goed gaar is in de oven?
Er is natuurlijk de stokje erin, droog eruit test. Maar je kan ook op de bodem kloppen, dan moet het brood hol klinken. Wil je het helemaal precies, je kan ook een kernthermometer gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk een beetje overdreven.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Recepten zijn handig, maar bij mij klopt de baktijd vaak niet helemaal. Iemand tips hoe je ziet of brood goed gaar is in de oven?
Ah goed ideequote:Op zondag 28 augustus 2011 00:05 schreef MaximusTG het volgende:
Toch zorgt stoom in de oven voor een betere ovenrijs en mooiere korst. Zet een oud metalen bakje/bakvormpje in de oven tijdens het voorverwarmen, onder waar het brood daarna komt. En giet er dan wat water in als het brood erin gaat. Mijn oven heeft een ventilatie openingetje, voor condens.
Torvalds is trouwens naar Linus, het broertje van lucy genoemd, uit de charlie brown comicquote:Op vrijdag 2 september 2011 11:48 schreef HaerdenC het volgende:
even antwoorden ... het deeg is afgedekt geweest tijdens het rijzenhet lijkt inderdaad op een korstje maar dat komt door de matige kwaliteit van mijn gsm foto bij kunstlicht... wat op een kostje lijkt is een beetje meel dat ik er over gestrooid heb voor het landelijke effect
het brood is 2 keer zijn formaat gerezen en voldoende luchtig
dus gewoon ... gelukt
ik maak straks foto van binnekant. Vriendin en schoonmoeder hebben het goedgekeurd
Mijn zoon is inderdaad een beetje naar Torvalds genoemd maar vooral omdat we dat een mooie naam vonden. We hebben ook bewust voor een Scandinavisch verantwoorde naam gekeken aangezien wij niet plannen om in Belgie te blijven wonen. We verwachten achter paar jaar definitief naar Zweden regio Almhult te verhuizen.
Roggemeel?quote:Op zondag 4 september 2011 20:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Iemand ervaring met zuurdesem(brood) maken?
Heb een potje met wat meel en water in de keuken afgedekt gezet. Het proces is begonnen
Nee volkoren tarwemeel. Bij de jumbo hadden ze niets dan bloem, meel en broodmixen waar ik niet aan begin. Het is een experiment, als het lukt ga ik eerst eens spelt lokaliserenquote:
Zuurdesem is eigenlijk een manier om Roggemeel, dat geen gluten bevat, toch te laten rijzen. Het zijn melkzuurbacterieen en gisten. Rogge bevat meestal van zich uit weinig gisten dus wordt er een beetje geholpen met wat bakkersgist.quote:Op maandag 5 september 2011 00:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Nee volkoren tarwemeel. Bij de jumbo hadden ze niets dan bloem, meel en broodmixen waar ik niet aan begin. Het is een experiment, als het lukt ga ik eerst eens spelt lokaliseren
Het kan ook met volkoren of meel. Wel een leuk achtergrondverhaal met betrekking tot zuurdesem in verschillende landen:quote:Op maandag 5 september 2011 08:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zuurdesem is eigenlijk een manier om Roggemeel, dat geen gluten bevat, toch te laten rijzen. Het zijn melkzuurbacterieen en gisten. Rogge bevat meestal van zich uit weinig gisten dus wordt er een beetje geholpen met wat bakkersgist.
Alleen modern tarwemeel met water levert meestal niets op. Behalve dat het gaat stinken.
Wikipedia haar Nederlandse pagina daarover zit fout trouwens. Wat wil je er mee gaan doen? Als het je gaat om meer smaak aan je brood te brengen kan je beter met een preferment gaan werken. Wat gist toevoegen en lang laten garen.
Gek genoeg bevatten alle recepten die ik bekeken heb op de door jou gegeven pagina suiker.....quote:Op donderdag 1 september 2011 21:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik wil oerbrood maken. brood zoals het was bedoeld! zonder suiker, zoals de fransen het nog moeten maken.
http://frenchbread.free.fr/
Te sterke temperatuursverschillenquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:06 schreef Gwywen het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom mijn broden soms bij het rijzen nauwelijks groeien, om dan in de oven uit te groeien tot prachtige ronde bollen, en op andere momenten mijn broden juist uitgroeien tot enorme monsters, maar bij de tweede rijs op de bakplaat inzakken zodat ik een enorm breed, maar heel plat brood uit de oven haal?
Ik gebruik in beide gevallen hetzelfde meel en doe verder ook niets anders dan anders.
Geen idee. Ik laat het in de beslagkom rijzen door de kom in een bak handwarm water te zetten, omdat ik het normaliter 's winters op de kachel zet, maar die is nu natuurlijk niet aan. Rijzen doe ik altijd 30-40 minuten maar je merkt al wat voor brood het wordt als je het uit de kom haalt voor de tweede kneed en rijs.quote:Op maandag 12 september 2011 12:02 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Te sterke temperatuursverschillen
Post je volledige receptuur/werkwijze anders eens? Er moet ergens een variabele zijn, want als je het wetenschappelijk bekijkt, dan kan het natuurlijk niet dat je door precies hetzelfde te doen een ander resultaat krijgt.quote:Op maandag 12 september 2011 12:10 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Geen idee. Ik laat het in de beslagkom rijzen door de kom in een bak handwarm water te zetten, omdat ik het normaliter 's winters op de kachel zet, maar die is nu natuurlijk niet aan. Rijzen doe ik altijd 30-40 minuten maar je merkt al wat voor brood het wordt als je het uit de kom haalt voor de tweede kneed en rijs.
Ondanks dat ik het steeds hetzelfde doe heb ik de ene keer dus uitgezakte flufbroden en de andere keer een keurige hoge bol.
Ziet er goed uit! Hier ook een gasoven trouwens. Gasquote:Op woensdag 14 september 2011 22:54 schreef Glesse het volgende:
Deeg in de eerste helft van de tweede rijs:
[ afbeelding ]
En het eindresultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals je op de eerste foto kan zien, heb ik geprobeerd een batard te maken.
Wat een duidelijk minpunt was is mijn gasoven. Op zich een fantastisch apparaat, alleen de warmte komt alleen van beneden, dus de onderkant is vrij donker. De korst is daarnaast ook niet echt knapperig, maar ik moest hem er na een tijd uit halen in verband met die donkere onderkant. De smaak en stevigheid vind ik lekker. Het is, zoals je ziet, een volkorenlijnzaadbrood geworden.
Netjes hoor, zeker voor een tweede brood! Je zou eens kunnen proberen om stoom te maken in je oven als je deeg er net in gaat. Daardoor kan je deeg langer rijzen in de oven (omdat de korst pas later hard wordt) en wordt je brood luchtiger. Ook krijg je dan een meer donkere korst.quote:Op woensdag 14 september 2011 22:54 schreef Glesse het volgende:
[ afbeelding ]
En het eindresultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een duidelijk minpunt was is mijn gasoven. Op zich een fantastisch apparaat, alleen de warmte komt alleen van beneden, dus de onderkant is vrij donker. De korst is daarnaast ook niet echt knapperig, maar ik moest hem er na een tijd uit halen in verband met die donkere onderkant. De smaak en stevigheid vind ik lekker. Het is, zoals je ziet, een volkorenlijnzaadbrood geworden.
Bedankt voor je tips. Ik als leek zou juist denken: stoom, daar wordt een brood niet beter van, zakt het eerder in ofzo. Maar ik zal het een keer proberen.quote:Op donderdag 15 september 2011 10:03 schreef MaximusTG het volgende:
Netjes hoor, zeker voor een tweede brood! Je zou eens kunnen proberen om stoom te maken in je oven als je deeg er net in gaat. Daardoor kan je deeg langer rijzen in de oven (omdat de korst pas later hard wordt) en wordt je brood luchtiger. Ook krijg je dan een meer donkere korst.
Ik weet niet waar je je brood op bakt, maar zet een oud metalen bakje in je oven tijdens het voorverwarmen, en als je deeg dan de oven is giet je wat water in dat bakje. Snel de deur dichtdoen, en je hebt mooi wat stoom in je oven.
Zo'n gasoven trouwens; zit er wel een goeie temperatuurregeling op? Of heeft ie van die standen? Je zou zo'n oventhermometer in je oven kunnen stoppen, dan weet je beter hoe heet ie is.
*Hap! Ziet er lekker uit.quote:Op woensdag 14 september 2011 22:54 schreef Glesse het volgende:
[ afbeelding ]
En het eindresultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gewoon tarwemeel vervangen door spelt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:10 schreef Muks het volgende:
Iemand een goed recept voor speltbrood ? Ik kan niet tegen tarwe, wel tegen spelt. Nu kan ik het wel kopen bij de supermarkt als oerbrood, maar toch wil ik het zelf eens bakken en kijken hoe dat is.
Zit er een Jumbo bij jou in de buurt? Die verkoopt nl. de zakken meel van Oerbrood. Wij maken het speltbrood daarvan praktisch elk weekend.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:10 schreef Muks het volgende:
Iemand een goed recept voor speltbrood ? Ik kan niet tegen tarwe, wel tegen spelt. Nu kan ik het wel kopen bij de supermarkt als oerbrood, maar toch wil ik het zelf eens bakken en kijken hoe dat is.
Waarmee zou ik dan het beste kunnen beginnen? Ik hou niet zo van witbrood eigenlijk.quote:Op donderdag 22 september 2011 08:11 schreef MaximusTG het volgende:
Inderdaad mille-feuille, gewoon nog een keer proberen. Ik zou als ik jou was niet meteen met volkorenbroden beginnen trouwens.
Nou, niks moet natuurlijk, maar het is over het algemeen veel makkelijker om een witbrood te maken dat mooi luchtig is en goed rijst. Je kan bv een bruin brood bakken met een deel tarwebloem en een deel tarwemeel. Om lekker 100% volkoren te bakken heb je vaak meer stappen nodig in het rijs, kneed en bakproces (bv een preferment, of je meel een tijdje laten weken in water etc.).quote:Op zondag 25 september 2011 22:32 schreef mille-feuille het volgende:
[..]
Waarmee zou ik dan het beste kunnen beginnen? Ik hou niet zo van witbrood eigenlijk.
Dat ga ik de volgende keer eens proberen dan, dank je voor de tips!quote:Op maandag 26 september 2011 09:04 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Je kan bv een bruin brood bakken met een deel tarwebloem en een deel tarwemeel. Om lekker 100% volkoren te bakken heb je vaak meer stappen nodig in het rijs, kneed en bakproces (bv een preferment, of je meel een tijdje laten weken in water etc.).
Ziet er heerlijk uit! Die ga ik komende week denk ik eens proberen.quote:Op vrijdag 30 september 2011 17:59 schreef Gwywen het volgende:
Zo, net lekker twee fougasses gebakken voor straks bij de sla.
Omdat dit zo'n succesnummer is deel ik het recept graag met jullie:
Nodig:
350 gram gezeefde bloem
zakje gist of 10 gram verse gist
2 dl lauwwarm water
1 eetlepel suiker
1 losgeklopt ei
peper
zout
2 eetlepels olijfolie
zoutvlokken/grof zeezout
evt. kruiden, vers of gedroogd
Doe de gist in een schaaltje met een beetje van de suiker en wat water. Laten staan tot er belletjes op komen.
Zeef de bloem in een kom. Voeg de rest van het water, zout, ei, peper, olijfolie en evt. kruiden toe en roer door elkaar.
Hierna gistoplossing toevoegen en goed kneden.
30 min. rijzen met een doek erover.
Hierna opnieuw kneden, twee stukken van maken en deze tot een ovaal uitrollen.
Afgedekt 10 minuten laten rijzen. (ik doe dit meteen op de bakplaat met bakpapier)
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Snijd de ovalen met een mes in alsof het de nerven van een blad zijn.
Beetje olijfolie over de broodjes kwasten en grof zeezout erover strooien.
25 minuten in de oven.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |