Sta je echt zo negatief in je leven?quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:32 schreef sneakypete het volgende:
Ik was gisteren met mijn vrouw in Antwerpen, een bijzonder gemengde stad (ik zei tegen mijn vrouw dat de stad drie overeenkomsten vertoond met Amsterdam, dwz de mooie architectuur, de joodse historie en de verpaupering en vervreemding als gevolg van het multiculturele karakter van de stad).
Misschien had ik een hele dag moeten gaan staan turven met en vervolgens dat expiriment daarna nog twee keer herhalen. Vervolgens even laten peer-reviewen in een wetenschappelijk tijdschrift om vervolgens uiteindelijk natuurlijk ook nog erbij te vermelden dat het gedrag waarschijnlijk voortkomt uit onderdrukking en economische achterstand bij etnische minderheden.quote:
Nee hoor, dat hoeft niet. Ik wijs slechts op de objectiviteit van je analyse. De connectie multicultuur = verpauperd zegt wat mij betreft heel veel. Het bespaarde mij in ieder geval veel tijd, ik hoefde de rest van je tekst namelijk niet meer te lezen. Iemand met een dergelijk politiek standpunt zal inderdaad namelijk tot een dergelijke analyse komen, zodra er ook maar ergens biculturelen rondlopen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:48 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Misschien had ik een hele dag moeten gaan staan turven met en vervolgens dat expiriment daarna nog twee keer herhalen. Vervolgens even laten peer-reviewen in een wetenschappelijk tijdschrift om vervolgens uiteindelijk natuurlijk ook nog erbij te vermelden dat het gedrag waarschijnlijk voortkomt uit onderdrukking en economische achterstand bij etnische minderheden.
Natuurlijk is dit zomaar een anekdote, maar voor mij zegt het meer dan een sociologisch onderzoek.
In mijn eigen leven? Dat valt wel mee, al was het maar omdat ik niet in een stad als Antwerpen woon.quote:
Nee hoor, want die connectie ontstond voor mij pas natuurlijk nadat ik er heel wat voorbeelden van heb mogen aanschouwen. Voorbeelden die, op zichzelf staand, niet zoveel zeggen natuurlijk, maar wanneer ze zich herhalen wel. Ik ben vaker in Antwerpen geweest en heb dit dus wel 'ns eerder meegemaakt, om nog te zwijgen over de andere steden waar het weinig anders is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee hoor, dat hoeft niet. Ik wijs slechts op de objectiviteit van je analyse. De connectie multicultuur = verpauperd zegt wat mij betreft heel veel. Het bespaarde mij in ieder geval veel tijd, ik hoefde de rest van je tekst namelijk niet meer te lezen. Iemand met een dergelijk politiek standpunt zal inderdaad namelijk tot een dergelijke analyse komen, zodra er ook maar ergens biculturelen rondlopen.
Nee, woonde je in een beetje stad dan waren die vooroordelen die je nu bevestigd zag vanzelf om zeep geholpen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:52 schreef sneakypete het volgende:
In mijn eigen leven? Dat valt wel mee, al was het maar omdat ik niet in een stad als Antwerpen woon.
Alles wendt he.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, woonde je in een beetje stad dan waren die vooroordelen die je nu bevestigd zag vanzelf om zeep geholpen.
Als stadsbewoner kan ik rustig zeggen dat er inderdaad een probleem is met bepaalde groepen van merendeels Marokkaanse afkomst.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, woonde je in een beetje stad dan waren die vooroordelen die je nu bevestigd zag vanzelf om zeep geholpen.
De connectie maak je niet voor niets aan het begin van je analyse. Het is je politieke standpunt, dus dat hoef je ook niet onder stoelen of banken te steken. Als dergelijke voorbeelden overigens de connectie rechtvaardigen dat "multicultuur = verpauperd" dan rust ik tevens mijn case.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:56 schreef sneakypete het volgende:
Nee hoor, want die connectie ontstond voor mij pas natuurlijk nadat ik er heel wat voorbeelden van heb mogen aanschouwen. Voorbeelden die, op zichzelf staand, niet zoveel zeggen natuurlijk, maar wanneer ze zich herhalen wel. Ik ben vaker in Antwerpen geweest en heb dit dus wel 'ns eerder meegemaakt, om nog te zwijgen over de andere steden waar het weinig anders is.
Gelukkig maar dat de tientallen miljoenen westerse toeristen in Noord Afrika en het MO ook geen last hebben van het gevoel dat jij hier beschrijft. Zal dus toch kennelijk ergens anders aan liggen.quote:Overigens wees ik er ook op dat het natuurlijk ook er van afhangt wélke culturen er in het geding zijn. Het unheimische gevoel bekroop me bijv. niet in een straat vol toko's en afhaalchinezen, om de eenvoudige reden dat er daar dus geen bijdehandte rotjochies liepen. Is dat toevallig? Neu, geloof het niet.
Het grappige is dat je vanzelf een keer wat verder gaat kijken dan die negatieve stereotyperingen en dan ontdekt dat die vooroordelen niet bepaald de norm zijn. Maar als je zo eens in de zoveel tijd in de grote boze stad komt kijken ligt dat natuurlijk anders.quote:
Ik heb er uiteraard ervaring mee toen ik studeerde, maar laten we wel wezen dat het niet de steden aantrekkelijker maakt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het grappige is dat je vanzelf een keer wat verder gaat kijken dan die negatieve stereotyperingen en dan ontdekt dat die vooroordelen niet bepaald de norm zijn. Maar als je zo eens in de zoveel tijd in de grote boze stad komt kijken ligt dat natuurlijk anders.
Ik heb jarenlang in een stad gewoond, flapdrol.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als stadsbewoner kan ik dat ook gerust stellen. Hoewel de problematiek hier een andere groep betreft. Echter de gesprekken met bepaalde leden van die groep hebben tevens heel wat vooroordelen weggehaald. Oftewel ik kan in die zin beamen wat onze vriend zegt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:00 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Als stadsbewoner kan ik rustig zeggen dat er inderdaad een probleem is met bepaalde groepen van merendeels Marokkaanse afkomst.
Jij niet dan ?
Oh, ongetwijfeld. Toch zijn mijn ervaringen tot dusver vrijwel alleen maar positief. Op die paar capuchonklootzakjes na.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:00 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Als stadsbewoner kan ik rustig zeggen dat er inderdaad een probleem is met bepaalde groepen van merendeels Marokkaanse afkomst.
Jij niet dan ?
Om het even welk voorbeeld (of veelvoud aan voorbeelden) zou je niet overtuigen, aangezien nu juist het geloven dat er geen sprake van is dat multicultiwijken verpauperd zijn wel moet getuigen van een bijzonder sterke bevooroordeeldheid.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De connectie maak je niet voor niets aan het begin van je analyse. Het is je politieke standpunt, dus dat hoef je ook niet onder stoelen of banken te steken. Als dergelijke voorbeelden overigens de connectie rechtvaardigen dat "multicultuur = verpauperd" dan rust ik tevens mijn case.
Dat komt gewoonweg doordat het daar zo spotgoedkoop is. Ik ben overigens in Tunesië geweest en vond de mensen daar ook niet van het vriendelijkste soort. Natuurlijk waren er ook vriendelijke mensen, maar de balans viel anders uit dan in bijvoorbeeld Duitsland of Spanje.quote:Gelukkig maar dat de tientallen miljoenen westerse toeristen in Noord Afrika en het MO ook geen last hebben van het gevoel dat jij hier beschrijft. Zal dus toch kennelijk ergens anders aan liggen.
Toch opvallend dat vrienden die ik spreek en in respectievelijk Den Haag en bijvoorbeeld Utrecht (Kanaleneiland bijv.) wonen, mijn ervaringen delen. En de negatieve vooroordelen die de ronde doen voornamelijk gebaseerd zijn op verhalen van horen zeggen of die ene keer dat men een klootzak treft. Boeiend.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:03 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang in een stad gewoond, flapdrol.
Een selectief groepje vrienden waarschijnlijk. Niet erg, maar dat toont niet de realiteit. De PVV is razend populair in Den Haag, en onder de jongeren zou 85% erop stemmen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Toch opvallend dat vrienden die ik spreek en in respectievelijk Den Haag en bijvoorbeeld Utrecht (Kanaleneiland bijv.) wonen, mijn ervaringen delen. En de negatieve vooroordelen die de ronde doen voornamelijk gebaseerd zijn op verhalen van horen zeggen of die ene keer dat men een klootzak treft. Boeiend.
Dat is niet opvallender dan de vele mensen die ik ken die zich juist meer in mijn verhaal zouden herkennen. Uiteindelijk kun je het glas halfvol of halfleeg vinden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Toch opvallend dat vrienden die ik spreek en in respectievelijk Den Haag en bijvoorbeeld Utrecht (Kanaleneiland bijv.) wonen, mijn ervaringen delen. En de negatieve vooroordelen die de ronde doen voornamelijk gebaseerd zijn op verhalen van horen zeggen of die ene keer dat men een klootzak treft. Boeiend.
Er is een groot verschil tussen constateren dat er enkele multicultiwijken zijn die verpauperd zijn of stellen dat multicultuur = verpaupering. Vandaar ook dat je politieke overtuiging sterk naar voren komt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:07 schreef sneakypete het volgende:
Om het even welk voorbeeld (of veelvoud aan voorbeelden) zou je niet overtuigen, aangezien nu juist het geloven dat er geen sprake van is dat multicultiwijken verpauperd zijn wel moet getuigen van een bijzonder sterke bevooroordeeldheid.
Nee, niet omdat het daar zo "spotgoedkoop" is. Er zijn namelijk heel wat andere landen in de buurt die geen moslims bevatten én goedkoper zijn. Neenee, ze vinden het zelfs leuk om er te wonen! Jaja, wellicht hebben die toch een heel andere insteek en kijk op de mensen. Wellicht hebben die wel geleerd om met hen om te gaan. Je laatste zin bevestigd nogmaals de politieke insteek trouwens. De relevantie is namelijk 0,0.quote:Dat komt gewoonweg doordat het daar zo spotgoedkoop is. Ik ben overigens in Tunesië geweest en vond de mensen daar ook niet van het vriendelijkste soort. Natuurlijk waren er ook vriendelijke mensen, maar de balans viel anders uit dan in bijvoorbeeld Duitsland of Spanje.
Ik kan begrijpen dat het niet leuk is om te horen, maar moslims zijn echt niet het populairste volkje op aarde en dat 'vooroordeel' bestaat niet alleen onder West-Europeanen.
Ach, alsof de politiek ook maar enigszins de realiteit weergeeft. De politiek is de spreekbuis van 'De Onvrede'.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:10 schreef mlg het volgende:
Een selectief groepje vrienden waarschijnlijk. Niet erg, maar dat toont niet de realiteit. De PVV is razend populair in Den Haag, en onder de jongeren zou 85% erop stemmen.
Het leidt meestal tot verpaupering, zo blij? Nee, want van jou moet ik zeker zeggen dat het heel soms tot verpaupering leidt, en dat dat dan nog toeval is ook, of misschien wel de schuld van een gebrek aan buurthuizen oid.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen constateren dat er enkele multicultiwijken zijn die verpauperd zijn of stellen dat multicultuur = verpaupering. Vandaar ook dat je politieke overtuiging sterk naar voren komt.
Dan zal daar wel iets anders mee aan de hand zijn (minder toeristische voorzieningen bijv), al zou ik niet weten welk land je nu bedoelt.quote:Nee, niet omdat het daar zo "spotgoedkoop" is. Er zijn namelijk heel wat andere landen in de buurt die geen moslims bevatten én goedkoper zijn.
Leuk voor ze, maar het stelt kwantitatief gezien weinig voor bij de grote groep mensen die ondertussen hier in Nederland (of België) voor geen goud zou willen wonen in van die wijken waarvan jij vindt dat het daar wel meevalt.quote:Neenee, ze vinden het zelfs leuk om er te wonen! Jaja, wellicht hebben die toch een heel andere insteek en kijk op de mensen. Wellicht hebben die wel geleerd om met hen om te gaan.
Wat geeft eigenlijk wel de realiteit weer?quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ach, alsof de politiek ook maar enigszins de realiteit weergeeft. De politiek is de spreekbuis van 'De Onvrede'.
Dat doe ik, en nu?quote:
Laat me raden; je dacht dat ik doelde op antisemitisme, nietwaar?quote:Dit is ook weer een pareltje.
Met een positieve instelling help je jezelf en je omgeving in ieder geval meer dan met een negatieve. Bijdragen aan de polarisering van de bevolking en het instandhouden van dit gedrag (iets met self-fulfilling prophecies en groepen die zich gaan gedragen naar de heersende vooroordelen) is in ieder geval niet iets wat ik op m'n geweten wil hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:11 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat is niet opvallender dan de vele mensen die ik ken die zich juist meer in mijn verhaal zouden herkennen. Uiteindelijk kun je het glas halfvol of halfleeg vinden.
Ondertussen vind ik het glas hier, in een dorpje met een minder gemeleerde demografische opbouw, in elk geval voller dan in Antwerpen.
Je lijkt echter net te doen alsof die incidenten de normaalste zaak van de wereld zijn.quote:Het is overigens de gebruikelijke reactie, die je hier geeft: er is niets aan de hand, en zodra er wel iets aan de hand is, zijn het incidenten.
Uiteraard zijn het incidenten, maar het zijn statistisch gezien nog steeds veel incidenten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |