abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2011 @ 13:55:20 #1
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96647497

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #186 Geef ons brood en spelen
Beursvloer #187 waar inflatie zijn tol eist
Beursvloer #188 Waar zelfs de grond onder onze voeten niet veilig is

---

quote:
15s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:02 schreef Sokz het volgende:
Oke paupers bij IGmarkets, krijg geen rekening in Nederland omdat ik geen 'vast' maandelijks inkomen heb (student dus ene maand meer, andere maand minder) wat 0 punten betekende en dan zou mijn huidige spaarrekening/vermogen minstens ¤25000 moeten zijn om alsnog een rekening te krijgen.

Rekening uk.co ook weg, over maandje nog maar eens proberen en dan voordoen als miljonair.
Bij RBS kun je volgens mij wel klant worden als student. Het viel me trouwens ook op dat de spreads bij RBS op een aantal indices een stuk kleiner zijn dan bij IG.

http://marketindex.rbs.com/nl/Indices.aspx

--
Arcadis kwam trouwens met Q1-cijfers vandaag. Ik weet niet of ik nog zou enthousiast ben over het bedrijf gezien de geringe winstgroei, de overnamegeilheid (ze zijn constant op zoek naar overnames?) en de redelijk hoge waardering.

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 11-05-2011 14:02:49 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_96648664
Ik had me ook aangemeld bij IG markets en ook geweigerd doordat ik geen vast inkomen heb per maand... maar ik had het meer uit interesse geopend, want ik heb het idee dat je bij IG markets wel wat meer verstand moet hebben van beleggen omdat je met hun producten het ook eerder verliest doordat hun producten wat ingewikkelder zijn dan bij Binck...
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:49:32 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96649803
Het is eigenlijk merkwaardig dat er allerlei regels zijn die gok- en pokersites beperkingen opleggen terwijl dat niet het geval is voor financiële speculatie (wat in de meeste gevallen op hetzelfde neerkomt). Die industrie is weliswaar gereguleerd maar dat is geen regulatie om het gokken zelf te ontmoedigen, eerder het omgekeerde (door de industrie een betrouwbaarder imago te geven stimuleer je dat juist).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:57:37 #4
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96652547
Vind het jammer dat men wederom kijkt naar vermogen ipv. knowledge. Ik met 10k ga simpelweg minder leveraged dan Joe met 125k terwijl ik wel meer kennis heb dan de average Joe.
  woensdag 11 mei 2011 @ 15:58:40 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96652597
Hoe moeten ze je kennisniveau dan beoordelen?
  woensdag 11 mei 2011 @ 16:00:05 #6
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96652657
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:58 schreef JimmyJames het volgende:
Bijvoorbeeld een 'Financieel rijbewijs' zoals je dat voor Binck nodig hebt om in complexe producten te handelen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 16:05:24 #7
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96652913
Hmm voor welke producten heb je dat nodig bij Binck? Want ik handel in opties/turbo's zonder ooit zoiets te hebben ingevuld geloof ik.
  woensdag 11 mei 2011 @ 16:13:56 #8
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96653349
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:05 schreef JimmyJames het volgende:
Hmm voor welke producten heb je dat nodig bij Binck? Want ik handel in opties/turbo's zonder ooit zoiets te hebben ingevuld geloof ik.
Niet verplicht maar dan krijg je als het goed is wel meldingen als 'Het gebruik van deze producten pas wellicht niet in uw beleggersprofiel' :P
Onder kopje 'Mijn Binck' kun je wel het rijbewijs halen .. is opzich wel leuk om een keer te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ben ik nou scheel of kun je via de nederlandse branch geen aandelen, maar alleen CFD's op aandelen kopen?
Kon je in Londen volgens mij ook niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door Sokz op 12-05-2011 13:01:26 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:33:26 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96702899
quote:
Consument geeft alleen nog geld uit aan eten

AMSTELVEEN (AFN) - De detailhandel heeft last van een ,,koopvacuüm''. Consumenten houden de hand op de knip uit onzekerheid over de eigen toekomst en die van de wereldeconomie. ,,Dat speelt in vrijwel alle sectoren met uitzondering van de supermarkten'', zei directeur Laurens van den Oever van onderzoeksbureau GfK Retail & Technology donderdag. GfK houdt de verkopen bij van ruim 3500 winkelbedrijven.
De omzet in de verschillende non-foodsectoren staat overwegend in de min. Zo staat de verkoop van muziek, games en dvd's 12 procent in de min in de eerste drie maanden van het jaar, boeken moeten het met 3,5 procent minder stellen. De totale verkoop van kleine huishoudelijke apparaten loopt 2 procent achter.
Volgens Van den Oever blijft de Nederlandse consument vooral thuis. ,,De supers draaien als een tierelier.'

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)ld-uit-aan-eten.aspx
Logisch. Door de lage rente hebben mensen minder geld te besteden voor de extraatjes.
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:41:46 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96703314
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Logisch. Door de lage rente hebben mensen minder geld te besteden voor de extraatjes.
Heeft de onderzoek rekening gehouden met internetwinkels? Want als je ziet hoeveel goedkoper dat kan zijn dan is het niet verbazingwekkend dat het niet meer storm loopt bij de FRS, V&D etc.
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:44:52 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96703450
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:41 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Heeft de onderzoek rekening gehouden met internetwinkels? Want als je ziet hoeveel goedkoper dat kan zijn dan is het niet verbazingwekkend dat het niet meer storm loopt bij de FRS, V&D etc.
Weet ik niet, maar ik zag laatst een bericht waaruit bleek dat internetwinkels wel een grote groei laten zien. Dus het zou me niks verbazen als dit bericht dat niet heeft meegenomen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:11:03 #12
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96704566
Overigens is de beurspopulariteit van amazon mij ook een raadsel. P/E van +80, kleine marges en een business waarin je eigk geen moat kunt opbouwen (want de consument selecteert altijd op prijs).
pi_96704588
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:58 schreef JimmyJames het volgende:
Bij IG had ik een telefoongesprek van 5 minuten met zo'n kerel, had mijn account binnen luttele minuten rondt en mocht direct voor het meest risicovolle account bij IG. Vragen betreffende de risico's met CFDs.

Misschien omdat ik al student was? Boven de 18 en in de UK woon?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 12 mei 2011 @ 17:21:44 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96704965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:11 schreef JimmyJames het volgende:
Overigens is de beurspopulariteit van amazon mij ook een raadsel. P/E van +80, kleine marges en een business waarin je eigk geen moat kunt opbouwen (want de consument selecteert altijd op prijs).
Een P/E van 80 lijkt me belachelijk, zeker in dit stadium (het is geen kleine startup ofzo... :+ ). Maar Amazon heeft natuurlijk wel een behoorlijke moat in de vorm van het grote volume dat ze hebben, naamsbekendheid en het succes van de Kindle (beschermd met een proprietary format).
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:08:46 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96709251
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:41 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Dat denk ik ook dat het is. Als je ziet wat het prijsverschil is, dat is enorm. Scheelt zo 20% tot 50%. Als ik sommige winkels ook zie. Zo groot, op een toplocatie, twee man personeel, vier ton aan voorraad liggen en dan maar een paar klanten per uur. Logisch dat die marges enorm moeten zijn. Een internetwinkel, met een kerel die in z'n schuur een voorraadje heeft liggen en 's avonds als de kinderen op bed liggen even de bestellingen afwerkt, daar kan zo'n fysieke winkel gewoon nóóit mee concurreren.
Wij hadden hier maar liefst 3!! fotografen in het dorp. Nu is het er nog één en die zal ook snel weg zijn. Mensen halen hun cameraatjes in de aanbieding van het Kruitvat of de Aldi, ontwikkelen bestaat niet meer en afdrukken (als je dat al wil) doe je ook zelf of bij het Kruitvat. Wat is dan nog het bestaansrecht van die fotograaf? Van die 40 hobbyIsten kan hij ook niet leven (en die bestellen ook op internet)
Dat soort winkels verdwijnt gewoon binnen nu en 5 jaar en heeft alleen nog bestaansrecht in een grote stad. Hier staan ook zeker 20 winkelpanden gewoon al een jaar leeg!
The End Times are wild
pi_96712733
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:08 schreef LXIV het volgende:
Dat soort winkels verdwijnt gewoon binnen nu en 5 jaar en heeft alleen nog bestaansrecht in een grote stad. Hier staan ook zeker 20 winkelpanden gewoon al een jaar leeg!
Ik woon in een grote stad en zie hier (helaas) ook winkels verdwijnen. Vooral boekwinkels en reisbureau's leggen het loodje, maar ook zoiets als de electronicazaak It's.

Er was vanmiddag ook een berichtje over deze trend :
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)en-spookwinkels.aspx
  donderdag 12 mei 2011 @ 20:25:16 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96713701
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:09 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik woon in een grote stad en zie hier (helaas) ook winkels verdwijnen. Vooral boekwinkels en reisbureau's leggen het loodje, maar ook zoiets als de electronicazaak It's.

Er was vanmiddag ook een berichtje over deze trend :
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)en-spookwinkels.aspx
Vaak zijn alle panden in handen van dezelfde investeerder. Die past zijn prijs niet aan aan de vraag, maar heeft gewoon een vast bedrag, en anders laat hij het leeg staan. Natuurlijk om niet geleidelijk al zijn inkomen kwijt te raken.
Het gevolg is dat bij stagnerende of dalende omzetten steeds meer winkeltjes omvallen. En daar komt dan niks voor terug.

Daarom ben ik in ieder geval voor commerciële verhuurders wel voor een leegstandsbelasting. Want door leegstand ontstaat verpaupering en dat kost geld. Die belasting kan dan gebruikt worden om die verpaupering te bestrijden. Dan wordt het ook weer aantrekkelijker om er tóch een startende ondernemer in te zetten, voor 500 euro per maand ofzo.
The End Times are wild
pi_96716702
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 20:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vaak zijn alle panden in handen van dezelfde investeerder. Die past zijn prijs niet aan aan de vraag, maar heeft gewoon een vast bedrag, en anders laat hij het leeg staan. Natuurlijk om niet geleidelijk al zijn inkomen kwijt te raken.
Dat is een verklaring, maar we constateren ook dat de gemiddelde consument veel minder winkels bezoekt dan vroegah. Die trend kon wel eens een groter effect hebben als het verhuurbeleid van de eigenaar.

Anders gesteld: stel dat jij voor een absolute bodemprijs een winkelpandje kon huren. Wat voor een zaak zou je dan beginnen waar nog enigszins wat mee te verdienen valt ?

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 12-05-2011 21:10:24 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:24:22 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96718853
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:02 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat is een verklaring, maar we constateren ook dat de gemiddelde consument veel minder winkels bezoekt dan vroegah. Die trend kon wel eens een groter effect hebben als het verhuurbeleid van de eigenaar.

Anders gesteld: stel dat jij voor een absolute bodemprijs een winkelpandje kon huren. Wat voor een zaak zou je dan beginnen waar nog enigszins wat mee te verdienen valt ?
Een vishandel. Want die zit hier geen, dus dat is wel markt!

En verder. .. Lastig hoor! Zelf koop ik eigenlijk nooit wat, behalve als ik het nodig heb, dus ik weet het niet zo goed. Van die 101 winkeltjes waar ze ALLEMAAL spullen hebben liggen die ik NOOIT nodig heb (dus zal kopen!) vraag ik me altijd af hoe ze blijven bestaan (vrouwen!)
Ik zou het echt niet weten, nee. Friet verkoopt altijd natuurlijk!
The End Times are wild
pi_96728030
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:24 schreef LXIV het volgende:
Ik zou het echt niet weten, nee. Friet verkoopt altijd natuurlijk!
Dat of zo'n winkel waar mensen die overdag werken de spullen kunnen ophalen die ze online hebben besteld :-)
pi_96729179
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:55 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat of zo'n winkel waar mensen die overdag werken de spullen kunnen ophalen die ze online hebben besteld :-)
Hier in de buurt zijn de meeste sigarenzaken dat gaan doen :P
pi_96736640
Bij ons in het durp is weer een lokale supermarkt geopend :)
Initiatief van de lokale kroegbaas om de leefbaarheid te vergroten.
Schijnt aardig te lopen :)

Ff. wat anders. Dit is een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden:
een wetsvoorstel wat in de USA is ingediend: http://blogs.wsj.com/wash(...)ll-sets-off-a-fight/

Sommige USA companies, zoals bijv. Microsoft en Cisco verdienen de bulk van hun geld elders in de wereld. Daar is het vaak laagbelast verdiend. Zodra ze die centen als dividend naar de USA halen moeten ze er daar USA tax over betalen, onder verrekening van de (lagere) buitenlandse belasting die ze erover betaald hebben (foreign tax credit). Gevolg: die cash wordt in het buitenland opgepot. Zo heeft Cisco ongeveer de helft van hun beurswaarde aan cash in het buitenland staan idlen, met daarop een latente US belastingclaim.

Dit wetsvoorstel poogt US companies te bewegen die cash te repatrieren, door ze eenmalig een laag belastingtarief te bieden.

Dus ik ga die ontwikkeling maar eens in de gaten houden, en een lijstje aanleggen van bedrijven die deze problematiek hebben, en hiervan profijt zouden kunnen trekken :)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:17:32 #23
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96744509
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 04:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dit wetsvoorstel poogt US companies te bewegen die cash te repatrieren, door ze eenmalig een laag belastingtarief te bieden.

Hé da's precies wat ik in een der vorige topics afvroeg of dat mogelijk/handig was. :P
pi_96746832
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 12:17 schreef Sokz het volgende:

[..]

Hé da's precies wat ik in een der vorige topics afvroeg of dat mogelijk/handig was. :P
Daar heb ik toen vast ook iets over geroepen dan :P
Slecht nieuws voor treasurers in NL trouwens, want een groot gedeelte van die cash staat in Amsterdam en contreien :)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 13:34:49 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96747487
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:02 schreef jaco het volgende:

[..]

winkelpanden en kantoren is hele slechte business, eigemlijk alle vastgoed
komt ook niet meer goed hoor
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96748245
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 13:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

winkelpanden en kantoren is hele slechte business, eigemlijk alle vastgoed
komt ook niet meer goed hoor
*kras*

is er volgens jou eigenlijk nog wel hoop voor de wereld?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 14:14:14 #27
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96749021
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 13:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Daar heb ik toen vast ook iets over geroepen dan :P
Slecht nieuws voor treasurers in NL trouwens, want een groot gedeelte van die cash staat in Amsterdam en contreien :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 13:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

:)
Ja nuttige reactie gaf je :P
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:02:24 #28
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96750939
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 04:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bij ons in het durp is weer een lokale supermarkt geopend :)
Initiatief van de lokale kroegbaas om de leefbaarheid te vergroten.
Schijnt aardig te lopen :)

Ff. wat anders. Dit is een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden:
een wetsvoorstel wat in de USA is ingediend: http://blogs.wsj.com/wash(...)ll-sets-off-a-fight/

Sommige USA companies, zoals bijv. Microsoft en Cisco verdienen de bulk van hun geld elders in de wereld. Daar is het vaak laagbelast verdiend. Zodra ze die centen als dividend naar de USA halen moeten ze er daar USA tax over betalen, onder verrekening van de (lagere) buitenlandse belasting die ze erover betaald hebben (foreign tax credit). Gevolg: die cash wordt in het buitenland opgepot. Zo heeft Cisco ongeveer de helft van hun beurswaarde aan cash in het buitenland staan idlen, met daarop een latente US belastingclaim.

Dus ik ga die ontwikkeling maar eens in de gaten houden, en een lijstje aanleggen van bedrijven die deze problematiek hebben, en hiervan profijt zouden kunnen trekken :)
De vraag is of dat niet al grotendeels verdisconteerd in de prijs is van die aandelen (oa Cisco en MS)?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:15:41 #29
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96751400
Hoe bedoel je? Dat men er rekening mee houdt dat Cisco/Msft nog 35% tax gaan betalen over die cashpositie?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:19:38 #30
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96751537
Meer dat er al rekening mee wordt gehouden dat die cash ooit weer via dividenden/buy backs terecht komt bij de aandeelhouders.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:58:16 #31
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96753358
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 15:19 schreef JimmyJames het volgende:
Meer dat er al rekening mee wordt gehouden dat die cash ooit weer via dividenden/buy backs terecht komt bij de aandeelhouders.
Denk dat men er eerder rekening mee houdt dat het geld op buitenlandse rekeningen niet terug vloeit naar aandeelhouders in de vorm van Dividenden / Buybacks maar dat dat geld wordt gebruikt voor (veel te) dure acquisities. De angst dat het geld op deze onrendabele manier gebruikt wordt houdt denk ik ook de beurskoersen in hun greep (naast andere factoren o.a. interne verkoopdruk van msft uiteraard).

Zie bijvoorbeeld skype, (naar men zegt) wilde Google maar tot max. 5 miljard gaan; Microsoft gaat daar makkelijker overheen om het geld op buitenlandse rekeningen érgens voor te gebruiken.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 17:26:20 #32
8631 Dinosaur_Sr
pi_96757480
Het zou een stuk grappiger worden als Cisco of MS hun hoofdkantoor naar bijvoorbeeld Zwitserland zouden verhuizen omdat het US tax principe om de wereldwinst te belasten inherent nadelig is (nog afgezien van 35% federal tax + circa 5% state tax die ook niet meer van de wereld is). Ik zou niet weten waarom deze bedrijven hun hoofdkantoor in de USA willen hebben :)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 17:31:48 #33
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96757685
Er zijn er al die het doen.

Transocean's hoofdkantoor is nu in Geneve (ivm de olieboringen in het gelijknamige meer).
  vrijdag 13 mei 2011 @ 18:16:34 #34
9165 jaco
pi_96759371
Ik denk dat zo'n wet invloed kan hebben op koersen van typische dividendbeleggingen, zoals bijvoorbeeld vastgoedfondsen. De belegger zal zich realiseren dat het fonds door een soepelere wetgeving sneller en meer geld naar de VS kan halen. Omdat het dividend naar verwachting zal stijgen, stijgt de koers.

Echter, Microsoft en Cisco keren hun amerikaanse cash-geld al niet eens volledig uit aan dividend. De buitenlandse cash die ze eventueel kunnen repatrieren betekent alleen maar wat geschuif in de lokatie van het enorme cash overschot op de balans.

Veel belangrijker voor de koers van dergelijke fondsen is hun aankondiging van wat ze met die cash gaan doen. Nogmaals een Skype kopen, uitkeren als dividend of stock buy backs. Daar komt nog eens bij dat de reaktie van de beleggers in dit verband onvoorspelbaar is. Als Cisco z'n dividend verhoogt, dan beseffen growth-oriented beleggers dat Cisco voor deze cash geen rendabele bestemming meer kan vinden binnen het eigen bedrijf. Deze categorie beleggers kan vervolgens een sell-off van het aandeel veroorzaken, waarbij de vraag is hoeveel dividend-georienteerde beleggers daar tegenover staan.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 18:16:45 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96759378
Als privé persoon zou ik ook nooit de Amerikaanse nationaliteit willen hebben. Ik had begrepen dat Amerikanen die al jarenlang in het buitenland wonen nog steeds belasting moeten betalen in de VS.

Sowieso bizar dat de VS nog steeds het imago heeft van kapitalistisch vrije markt bolwerk terwijl het tegenwoordig in hoge mate een staatsgeleide economie is. Ik zie veel parallellen met de "economische groei per decreet ongeacht wat" zoals je dat in China hebt. En natuurlijk de ongelijke behandeling tussen bedrijven die groot genoeg zijn om te lobbyen en de bedrijven die dat niet zijn (beetje dezelfde tweedeling die je in China hebt tussen staatsbedrijven en niet-staats bedrijven).
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:54:39 #36
292410 Lucas15
pi_96770210
Vreemd! Me stoploss is bereikt maar ze zijn nog niet verkocht :? Hoe kan dat?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:55:55 #37
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96770304
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:54 schreef Lucas15 het volgende:
Vreemd! Me stoploss is bereikt maar ze zijn nog niet verkocht :? Hoe kan dat?
Waar gaat het over? Aandelen, turbo's?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:56:02 #38
301055 Dalliance
pi_96770316
Misschien was de order op dat niveau al filled?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:58:13 #39
292410 Lucas15
pi_96770455
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:55 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Waar gaat het over? Aandelen, turbo's?
Turbo's long op AEX. Stoploss zit op 355.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:02:56 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96770800
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:58 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Turbo's long op AEX. Stoploss zit op 355.
Saved by the bell denk ik. Je zit er maar nét onder natuurlijk. Misschien konden ze ze net niet kwijt.
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:07:37 #41
292410 Lucas15
pi_96771077
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Saved by the bell denk ik. Je zit er maar nét onder natuurlijk. Misschien konden ze ze net niet kwijt.
Prachtig! :) Nu maar hopen dat we hoger openen dan 355. Alhoewel me stoploss 15 mei veranderd wordt.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:08:14 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96771118
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:07 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Prachtig! :) Nu maar hopen dat we hoger openen dan 355. Alhoewel me stoploss 15 mei veranderd wordt.
Waarop baseerde je die stoploss van 355?
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:15:06 #43
292410 Lucas15
pi_96771569
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarop baseerde je die stoploss van 355?
Dat heeft de bank ingesteld. Ik had gehoopt dat we niet meer onder/op de 355 zouden komen. Een gokje, ik keek naar de trendlijn. Gelukkig is mijn inzet vrij weinig. :) "Dit product heeft op 13.05.2011 het stop loss niveau bereikt en is derhalve niet meer verhandelbaar. De restwaarde is 1,13." staat op RBS. Maar in mijn portefeuille staan ze er nog wel.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:18:40 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96771801
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:15 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Dat heeft de bank ingesteld. Ik had gehoopt dat we niet meer onder/op de 355 zouden komen. Een gokje, ik keek naar de trendlijn. Gelukkig is mijn inzet vrij weinig. :) "Dit product heeft op 13.05.2011 het stop loss niveau bereikt en is derhalve niet meer verhandelbaar. De restwaarde is 1,13." staat op RBS. Maar in mijn portefeuille staan ze er nog wel.
Portefeuille is gewoon nog niet bijgewerkt. Morgen zal er dan wel 1,13 staan aan cash
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:39:56 #45
237496 fedsingularity
Palliatives
pi_96773205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Portefeuille is gewoon nog niet bijgewerkt. Morgen zal er dan wel 1,13 staan aan cash
Binnen een paar dagen krijg je de restwaarde uitgekeerd en is hij uit je porto verdwenen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:45:25 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96773539
Wie heeft trouwens de nieuwe Donald Duck al gelezen? Die gaat ook over de aandelenhandel. Heel Duckstad wordt rijk door speculeren op de beurs. Iedereen loopt mobiel te kopen en te verkopen
Alleen Donald is weer te laat. Hij gaat naar oom Dagobert om zijn huis te verpanden om mee te kunnen speculeren. Want zo kun je rijk worden zonder te werken!
Dagobert Duck zegt: Als iedereen aandelen koopt komt er snel een crash !!. Met de zak geld op z'n rug gaat Donald naar huis. Dan komt hij Willy Wortel tegen, die juist met een uitvinding bezig is!
Spannend, niet?

Ook kun je op de website van Donald Duck les krijgen in aandelen, van Oom Dagobert natuurlijk: http://www.donaldduck.nl/cursussenentips/1267/#duck
Aan de hand van zijn aandelen in een achtbaanfabriek! legt hij uit hoe aandelen werken. Ook obligaties worden besproken.
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:49:28 #47
292410 Lucas15
pi_96773805
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:45 schreef LXIV het volgende:
Wie heeft trouwens de nieuwe Donald Duck al gelezen? Die gaat ook over de aandelenhandel. Heel Duckstad wordt rijk door speculeren op de beurs. Iedereen loopt mobiel te kopen en te verkopen
Alleen Donald is weer te laat. Hij gaat naar oom Dagobert om zijn huis te verpanden om mee te kunnen speculeren. Want zo kun je rijk worden zonder te werken!
Dagobert Duck zegt: Als iedereen aandelen koopt komt er snel een crash !!. Met de zak geld op z'n rug gaat Donald naar huis. Dan komt hij Willy Wortel tegen, die juist met een uitvinding bezig is!
Spannend, niet?

Ook kun je op de website van Donald Duck les krijgen in aandelen, van Oom Dagobert natuurlijk: http://www.donaldduck.nl/cursussenentips/1267/#duck
Aan de hand van zijn aandelen in een achtbaanfabriek! legt hij uit hoe aandelen werken. Ook obligaties worden besproken.
LOL! Ik was vroeger verslaafd aan Donald Duck! (nog steeds eigenlijk) :P Nu lees ik eigenlijk alleen Dagobert Duck af en toe als ik het tegenkom. Zal de nieuwe eens gaan lezen. :)

@fedsingularity @SeLang Thxx. :)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:51:06 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96773917
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:49 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

LOL! Ik was vroeger verslaafd aan Donald Duck! (nog steeds eigenlijk) :P Nu lees ik eigenlijk alleen Dagobert Duck af en toe als ik het tegenkom. Zal de nieuwe eens gaan lezen. :)

@fedsingularity @SeLang Thxx. :)
Mijn oudste dochter heeft voor haar vijfde verjaardag een abonnement gekregen. Vond ik een leuk cadeau om te geven!
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:52:43 #49
292410 Lucas15
pi_96774027
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mijn oudste dochter heeft voor haar vijfde verjaardag een abonnement gekregen. Vond ik een leuk cadeau om te geven!
Ik schaam me :@
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:53:35 #50
237496 fedsingularity
Palliatives
pi_96774077
quote:
_O- treffend
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:54:04 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96774107
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:52 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Ik schaam me :@
Ik lees hem zelf ook altijd graag hoor!!
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:54:18 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96774122
Zal ik hem even hier online zetten?
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:55:20 #53
292410 Lucas15
pi_96774194
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik lees hem zelf ook altijd graag hoor!!
Je moet ergens van kunnen genieten nietwaar? :P Dagobert is vooral leuk om te lezen omdat hij zo verschrikkelijk gierig is. Het boeit hem totaal niet wat er met andere gebeurt. Ha ha. Scrooge 8-)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 22:55:43 #54
292410 Lucas15
pi_96774220
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 22:54 schreef LXIV het volgende:
Zal ik hem even hier online zetten?
Als het kan. Graag. =)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:15:19 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96775343
Ok. Het is een nieuw topic geworden!
The End Times are wild
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:15:47 #56
227627 Mendeljev
pi_96775378
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 14:14 schreef Sokz het volgende:
Ja nuttige reactie gaf je :P
Ik denk dat die smiley sarcastisch bedoeld was aangezien Dinosaur nog veel eerder dan jij de cashcow van Cisco hier besprak. Het is het misschien niet waard tot in detail te treden maar enige credits komen hem wel toe.

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2010 21:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik begin langzamerhand een beetje hebberig naar IBM en Cisco te kijken :D

(te saai voor jullie, he? :P )
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik ga denk ik toch een plukje Cisco kopen. Ze noteren nu 17,8 USD, hebben ongeveer 7,50 USD cash op de balans staan, ze hebben een paar dagen geleden voor 4 mrd USD aan unsecured notes uitgegeven (wat mij zegt dat ze een substantieel deel van de cash gaan terugbetalen, want anders hoeven ze absoluut geen financiering aan te trekken). Na terugbetaling van de cash schat ik dat ze ongeveer 1 USD wpa zullen hebben.

Dus ik zit te twijfelen, nog even wachten, of happen :)
Zodra ze aankondigen dat ze gaan herstructureren, denk ik dat de koers zomaar een klap hoger staat, en ik denk dat ze dat binnenkort zullen aankondigen :)

Triggerhappy.....

PS: ow, en het liefst zou ik het `USD risico willen afdekken, maar hoe zou ik dat het goedkoopst kunenn doen?

PS2: met afdekken bedoel ik long USD swappen naar EUR, unleveraged graag.

PS3: zat te denken aan het kopen van een put USD --> EUR of het verkopen van een call USD --> USD. Zo te zien betaal je een paar percent premie voor een looptijd van een maand of drie.....
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:57:34 #57
9165 jaco
pi_96777857
quote:
In mijn kindertijd werd Oom Dagobert altijd als een vrek beschreven. Hier is hij echter uiterst genereus met het delen van zijn tijd en zijn kennis.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:59:18 #58
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96777961
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:15 schreef Mendeljev het volgende:
Ik denk dat die smiley sarcastisch bedoeld was aangezien Dinosaur nog veel eerder dan jij de cashcow van Cisco hier besprak. Het is het misschien niet waard tot in detail te treden maar enige credits komen hem wel toe.
Weet ik wel, gaat het ook helemaal niet om. ;)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 03:22:58 #59
8631 Dinosaur_Sr
pi_96784208
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:15 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

helemaal niet hoor, ik vond het gewoon leuk dat iemand dit zwaar fiscale geval dat je alleen met veel puzzelen uit de jaarrekening kan halen ook zag :)
Het was dus eerder kudos dan sarcasme :)

Overigens heb ik nog maar weinig plezier van Cisco gehad. Het leek even goed te gaan toen ze begin van de week naar 18 stegen, en de dollar meer waard werd, maar na hun kwartaalcijfers ben ik weer terug bij af....

[ Bericht 10% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-05-2011 03:29:07 ]
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:52:32 #60
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96788172
In de Volkskrant (ja, linkse krant ikweetz :') ) van vandaag een heel stuk over hoe Shell wordt weggepest uit China. Shell heeft miljarden geïnvesteerd in een petrochemische JV met CNOOC maar nu dat de Chinezen de technologie door hebben zijn ze niet meer nodig.

http://www.nu.nl/beurs/2514856/shell-weggepest-china.html
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:58:29 #61
323876 michaelmoore
pi_96788326
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 03:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

helemaal niet hoor, ik vond het gewoon leuk dat iemand dit zwaar fiscale geval dat je alleen met veel puzzelen uit de jaarrekening kan halen ook zag :)
Het was dus eerder kudos dan sarcasme :)

Overigens heb ik nog maar weinig plezier van Cisco gehad. Het leek even goed te gaan toen ze begin van de week naar 18 stegen, en de dollar meer waard werd, maar na hun kwartaalcijfers ben ik weer terug bij af....
waarom zoveel moeite doen als er in nederland zoveel moois te koop is
Zoals DSM, Ordina, Wessanen, ASML
niet handelen, maar gewoon aandelen DSM sparen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 14 mei 2011 @ 12:04:28 #62
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96788494
DSM heb ik ook (calls).
  zaterdag 14 mei 2011 @ 12:15:23 #63
8631 Dinosaur_Sr
pi_96788781
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

waarom zoveel moeite doen als er in nederland zoveel moois te koop is
Zoals DSM, Ordina, Wessanen, ASML
niet handelen, maar gewoon aandelen DSM sparen
DSM --> te duur, worden uitgerookt in China
Ordina --> kun je niet serieus menen, die bestaan over vijf jaar zelfs niet meer
Wessanen --> :D 10 jaar tranendal, uitzichtloze producten, geen schaalgrootte, totaal onmachtig management
ASML --> te duur, wel een mooi bedrijf

Kun je ipv een soundbyte eens uitleggen wat er goed aan is?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 12:23:53 #64
8631 Dinosaur_Sr
pi_96788992
btw: voor wie denkt dat er een arbeidsoverschot gaat ontstaan: http://www.nu.nl/economie(...)migranten-nodig.html

Zelfde in Australia. Hebben tot 2015 2,4 mln (!) vakkrachten nodig.

En dat is nog maar een voorschot op de pensioneringsgolf.....

Welke bedrijven gaan daar het meestee last van hebben?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 12:32:36 #65
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96789223
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Het is niet goedkoop, nee. Ik heb mijn speculatieve positie dan ook voornamelijk voor het momentum gekocht. Een andere reden is dat ik het idee heb dat ze bij DSM een aardige visie hebben en goed aan het anticiperen zijn op ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

En 'uitgerookt in China' geldt dan niet voor alle Westerse bedrijven die daar investeringen doen (zie mijn shell-bericht)?

quote:
Welke bedrijven gaan daar het meestee last van hebben?

Retail? Marges onder druk door online winkels en prijzenoorlogen als daar ook nog stijgende arbeidskosten bij komen.

Heb je overigens een mening over ABB? Zit er al een tijdje naar te kijken (mooie ROE, veel werk in EM (in India moet men toch erg veel energiecentrales bijbouwen?), geen schulden).

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 14-05-2011 12:56:05 ]
  zaterdag 14 mei 2011 @ 13:29:21 #66
257858 piepeloi55
pi_96790956
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
btw: voor wie denkt dat er een arbeidsoverschot gaat ontstaan: http://www.nu.nl/economie(...)migranten-nodig.html

Zelfde in Australia. Hebben tot 2015 2,4 mln (!) vakkrachten nodig.

En dat is nog maar een voorschot op de pensioneringsgolf.....
Het is natuurlijk de vraag hoeveel werkgelegenheid overblijft als de economische bubble een keertje écht barst. Deze onderzoeken houden imo veel te weinig rekening met een veelvoud aan (negatieve) variabelen, extrapoleren trends en hebben vaak al een conclusie vooraf die dient voor de realisatie van bepaalde belangen. De huidige loonontwikkelingen geven het tegenovergstelde beeld aan in ieder geval, zonder het écht barsten.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 13:46:55 #67
8631 Dinosaur_Sr
pi_96791595
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:32 schreef JimmyJames het volgende:
Heb je overigens een mening over ABB? Zit er al een tijdje naar te kijken (mooie ROE, veel werk in EM (in India moet men toch erg veel energiecentrales bijbouwen?), geen schulden).
Ik heb er eens naar gekeken een jaartje geleden, toen vond ik het vrij duur, maar niet echt goed in verdiept, toen hadden ze wat problemen. Ik geloof dat ie op het lijstje van Selang staat, misschien kan hij uitleggen waarom.
Wel bijzondere technische kennis, dacht een degelijk bedrijf met redelijk tijdloze en moeilijk te reproduceren kennis, en een enorm breed producten en diensten pakket.

In India doen ze overigens zaken middels een joint venture dacht ik, en Alstom is natuurlijk grote concurrent, en ook locale Indiase producten (Bharath Industries????).
  zaterdag 14 mei 2011 @ 13:48:44 #68
8631 Dinosaur_Sr
pi_96791651
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk de vraag hoeveel werkgelegenheid overblijft als de economische bubble een keertje écht barst. Deze onderzoeken houden imo veel te weinig rekening met een veelvoud aan (negatieve) variabelen, extrapoleren trends en hebben vaak al een conclusie vooraf die dient voor de realisatie van bepaalde belangen. De huidige loonontwikkelingen geven het tegenovergstelde beeld aan in ieder geval, zonder het écht barsten.
Dat laatste ben ik niet met je eens, en al helemaal niet als je wat verder over de grenzen kijkt. In Azie en Australia vind een ware slag om mensen plaats, waarbij loonsprongen van 25% tot 50% niet ongebruikelijk zijn.....
  zaterdag 14 mei 2011 @ 13:51:29 #69
8631 Dinosaur_Sr
pi_96791735
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:32 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Het is niet goedkoop, nee. Ik heb mijn speculatieve positie dan ook voornamelijk voor het momentum gekocht. Een andere reden is dat ik het idee heb dat ze bij DSM een aardige visie hebben en goed aan het anticiperen zijn op ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

En 'uitgerookt in China' geldt dan niet voor alle Westerse bedrijven die daar investeringen doen (zie mijn shell-bericht)?

oh, het is wel een goed bedrijf hoor, maar ik ben een beetje wantrouwig voor bedrijven voor in de prijs heil vanuit China (of India) ingebouwd is. Vanwege het politiek en juridische klimaat aldaar. Ik ben ervan overtuigd dat geen Westers bedrijf daar kan oogsten, en dat het nagenoeg ommogelijk is om daar zaken te doen zonder je kennis te verkwanselen.

Shell is trouwens een verhaal apart. Zijn ze eindelijk van hakelende V.d. Veer af, hebben ze een boekhouder aa n het roer staan. Vee ar frum ze Nedderlands. Geen enkele politieke backing, en dat moet opboksen tegen Chinese (staats)oliemaatschappijen, US en bijvoorbeeld een Total....
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:46:45 #70
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96793809
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik niet met je eens, en al helemaal niet als je wat verder over de grenzen kijkt. In Azie en Australia vind een ware slag om mensen plaats, waarbij loonsprongen van 25% tot 50% niet ongebruikelijk zijn.....
Hoe komt het eigenlijk dat het zo groeit wat betreft loon sprongen in Australie? Zie onderstaand plaatje wat de Australia total wage & salaries index is.

Ik heb even verder gekeken en zag dat met name het loon in de sectoren onderwijs en construction behoorlijk omhoog zijn gegaan de laatste jaren en dat alleen de sectoren recreatie en de finance sector relatief gelijk gebleven zijn laatste jaren. Wat is er zo goed aan Australie?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:47:11 #71
227627 Mendeljev
pi_96793826
Ik moest grinniken om het Shell-bericht in China. Het feit is dat Chinezen een technologievoorsprong op het westen hebben maar langzaamaan laten ze dat ook echt merken. China is nu zelfs in staat om kernreactoren te maken die meltdownproof zijn. Ter demonstratie zetten ze geregeld hun koelsystemen plat om te laten zien dat hun vierde generatie reactoren de toekomst gaan zijn. Als we dat in Borssele doen gaat het luchtalarm af om maar even op de ernst van de situatie te wijzen. Zelfs de TU Delft heeft een vestiging in China geopend om mee te kunnen liften op het Chinees succes. Als je dit 15 jaar geleden had gezegd kreeg je een wit pak aan.

De vraag is niet of maar wanneer we voor de Chinezen gaan werken. ;(
Greece
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:49:35 #72
227627 Mendeljev
pi_96793905
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:46 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat het zo groeit wat betreft loon sprongen in Australie? Zie onderstaand plaatje wat de Australia total wage & salaries index is.
Ze hebben wat in te halen. :@

IQmap
Greece
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:51:38 #73
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96793995
IQ van 60? hebben ze alleen die aborigonals gemeten ofzo ? :P
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:52:18 #74
227627 Mendeljev
pi_96794015
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:51 schreef Sokz het volgende:
IQ van 60? hebben ze alleen die aborigonals gemeten ofzo ? :P
Ik was er op vakantie. :@
Greece
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:53:00 #75
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96794049
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:52 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik was er op vakantie. :@
En.. bevestigde het je vermoedens?

Dit geeft denk ik een beter overview;

zaterdag 14 mei 2011 @ 14:55:55 #76
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96794148
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:47 schreef Mendeljev het volgende:
De vraag is niet of maar wanneer we voor de Chinezen gaan werken. ;(
Denk je dat als de 3 maandse interest weer op 'crash' levels is dat we een volgende crash mogen verwachten? Het gaat aardig die kant op.

Moet wel zeggen dat China al weer wat beter de stijging van de huizenprijzen in controle heeft. Er lijkt een daling in de stijging van de huizenprijzen te zitten en die lijkt nog niet stop gezet.

zaterdag 14 mei 2011 @ 14:58:41 #77
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96794252
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb er eens naar gekeken een jaartje geleden, toen vond ik het vrij duur, maar niet echt goed in verdiept, toen hadden ze wat problemen. Ik geloof dat ie op het lijstje van Selang staat, misschien kan hij uitleggen waarom.
Wel bijzondere technische kennis, dacht een degelijk bedrijf met redelijk tijdloze en moeilijk te reproduceren kennis, en een enorm breed producten en diensten pakket.

In India doen ze overigens zaken middels een joint venture dacht ik, en Alstom is natuurlijk grote concurrent, en ook locale Indiase producten (Bharath Industries????).
Ik geloof dat ze zelfs een aparte notering hebben op de Indiase beurs.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Denk je dat als de 3 maandse interest weer op 'crash' levels is dat we een volgende crash mogen verwachten? Het gaat aardig die kant op.

[ afbeelding ]

Moet wel zeggen dat China al weer wat beter de stijging van de huizenprijzen in controle heeft. Er lijkt een daling in de stijging van de huizenprijzen te zitten en die lijkt nog niet stop gezet.

[ afbeelding ]
Interessante grafieken. Wat zegt de eerste precies? Dat de Chinese banken elkaar steeds minder vertrouwen?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:59:02 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96794267
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ABB staat inderdaad op mijn lijst, net als Alstom trouwens. De reden is ongeveer wat je zelf hierboven al schrijft. Maar dat is gebaseerd op een oppervlakkige inspectie van het jaarverslag, niet een diepe analyse.

(Daarnaast had ik het (hele lange termijn) idee dat ABB goed gepositioneerd is om te profiteren van veranderingen in de energiemarkten in de toekomst vanwege het uiteindelijk minder belangrijk worden van fossiele brandstoffen. Elektriciteit zal daarin een belangrijke rol spelen, ongeacht hoe die wordt opgewekt. Iedereen sprong indertijd op veel te dure wind en solar aandelen waar ik zelf op die waarderingen weinig in zie. Maar denk ook eens aan de invloed op distributie van die nieuwe electrische energie. ABB is perfect gepostioneerd om daarvan te kunnen profiteren maar is niet zo gehyped als al die nieuwe energie gerelateerde dingen en kan dus hopelijk tzt gekocht worden op een aantrekkelijke waardering. )

MAAR zoals ik weleens heb uitgelegd geloof ik er niet in dat ik kwa stockpicking in staat zal zijn om de markt te verslaan. Daarom zorg ik gewoon voor een breed gespreide lijst en ben daarmee eigenlijk een semi-indexvolger. Dus de belangrijkste reden dat ABB in mijn lijst staat is simpelweg omdat het een mooie component is voor mijn gespreide portfolio van 60-70 aandelen.

Waarom pak ik dan niet gewoon een indextracker ETF?
1. Om de meest obvious rotzooi en de echt extreem veel te dure dingen te kunnen uitsluiten
2. Ik kan zelf m'n % sector verdeling kiezen
3. Ik kan aandelen in ongeveer gelijke porties kiezen en zo tijdens het instappunt (lees: waarschijnlijk een diepe crisis inclusief veel faillissementen) m'n risico tav individuele fondsen optimaal uitspreiden.
4. Ik vermijd de management fee ( 0,3% ofzo)
5. Aandelen staan direct op mijn naam
6. Mogelijkheden om wat te spelen met compensabele verliezen als ik mijn 'non-domiciled' status verlies (over 3 jaar). Kan weer belasting schelen
7. Om toch een hobby element te behouden :P
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:07:08 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96794552
Ik zou trouwens niet te vast zijn op Australië. Die zijn onderweg richting recessie met een leeglopende huizenbubble en een >10 jaar hoogtepunt in corporate insolvency. En dan moet de klap van de commodities bubble nog komen...
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:15:28 #80
8631 Dinosaur_Sr
pi_96794796
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:47 schreef Mendeljev het volgende:De vraag is niet of maar wanneer we voor de Chinezen gaan werken. ;(
Niet. Chinezen werken alleen met Chinezen, tenzij ze niet anders kunnen. Het liefste zouden ze zelfs alleen met eigen familie werken :) Als ze het alleen kunnen, zullen ze het alleen doen.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:24:23 #81
227627 Mendeljev
pi_96795088
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:55 schreef sitting_elfling het volgende:
Geen flauw idee, maar ik heb ook weinig met kortetermijnsprognoses. ;)

quote:
Dat is inderdaad het gevaar voor hun eigen reele economie maar hun technologieachterstand hebben ze al lang en breed ingelopen. In China studeren er per jaar een miljoen ingenieurs af waarvan 200.000 TU-niveau. Daar kun je niet tegenop boksen. Als de Chinezen hun eigen shit hebben opgelost dan zie ik ze als een serieus gevaar voor de positie van Europa in de wereldmarkt.
Greece
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:25:41 #82
323876 michaelmoore
pi_96795130
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ordina --> kun je niet serieus menen, die bestaan over vijf jaar zelfs niet meer
Wessanen --> :D 10 jaar tranendal, uitzichtloze producten, geen schaalgrootte, totaal onmachtig management
ASML --> te duur, wel een mooi bedrijf

Kun je ipv een soundbyte eens uitleggen wat er goed aan is?
DSM omschakeling van Bulk naar Biotechnology , een vaste Buy door iedere analist, doet het heel veel beter dan de AEX
ORD - preferente leverancier van ING, vaste Buy koers ver beneden langjarig geniddelde
WES ander management, eerste goede resultaten , goede vooruitzicht
ASML is bezig de wereldleider te worden in chip technology en machines
Maar ook PHI is weer een buy voor mij

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 14-05-2011 15:31:44 ]
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:25:54 #83
8631 Dinosaur_Sr
pi_96795136
Vwb Australia, toen ik gisteravond een six-pack Coopers Pale Ale ging halen in de bottleshop, schatte ik het IQ niet hoger dan max. 15 in :) God, wat een lompe boeren :)

Alles hier ademt totale overspanning. Zelfs in New York ben ik niet deze consumptiedrang tegengekomen (owkee, 'hier' is Sydney). Investeren in onroerend goed is nationale hobby, en veel particulieren hebben meerdere investment houses die ze verhuren (en vaak zitten ze zelf ook gehuurd :D rente op financiering van huurpanden is aftrekbaar namelijk, en investment panden worden hier gezien als oudedagsvoorziening). Prijzen van onroerend goed worden bovendien aangejaagd door Japans geld. Eastern suburbs denk aan prijzen van 8.000 euro /m2, en aan de kust een veelvoud.

De economie is booming, niemand heeft het idee dat het minder zal gaan. De AUS $ staat sky high, maar zoiets als een Nespresso apparaat is hier meer dan 3x zo duur als in Nederland. Zelfs Australische wijn is hier duurder dan in Nederland :D Echt waanzin, geen wonder dat de salarissen de pan uit rijzen. Krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen.

Ik zag een interview met een recente emigrante uit Engeland. Verpleegkundige (waanzinnig tekort aan). Verdient in Australia in 3 dagen een stuk meer dan in Engeland in 5 dagen....

Het is een soort van haasje over hier.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:27:55 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96795200
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

maar ik ben een beetje wantrouwig voor bedrijven voor in de prijs heil vanuit China (of India) ingebouwd is. Vanwege het politiek en juridische klimaat aldaar. Ik ben ervan overtuigd dat geen Westers bedrijf daar kan oogsten, en dat het nagenoeg ommogelijk is om daar zaken te doen zonder je kennis te verkwanselen.

Je stelt het hier nogal extreem maar het is dicht bij de waarheid. Die Chinezen laten je toe zolang het in hun eigen voordeel is en daarna gaat de deur dicht. De piek van globalisatie ligt allang achter ons. Het komende decennium gaat de-globalisatie (protectionisme) het thema worden.

Maar er zijn bedrijven die dik gaan profiteren van hogere welvaart in China. Denk aan grote merknamen met snob appeal, zoals:

- LVMH
- Richemont (Swarovski, Jaeger Lecoultre, etc)
- Swatch (eigenaar van bijna alle 'swiss made' calibers en high end horloges)
- Daimler/ BMW
- Diageo (iig de whisky divisie)
- L'Oreal (eigenaar van veel makeup merken)
- etc

De meesten staan op mijn kooplijst btw
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:29:51 #85
8631 Dinosaur_Sr
pi_96795271
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

DSM omschakeling van Bulk naar Biotechnology , een vaste Buy door iedere analist, doet het heel veel beter dan de AEX
ORD - preferente leverancier van ING, vaste Buy koers ver beneden langjarig geniddelde
WES ander management, eerste goede resultaten , goede vooruitzicht
ASML is bezig de wereldleider te worden in chip technology en machines
Chello was ook een vaste Buy door iedere analist (zelfs in prive), en had prima vooruitzichten :)

Dat DSM het beter heeft gedaan weet ik, maar waarom zou die het beter BLIJVEN doen?
Wessanen is nog steeds een drama, dat is een sterfhuis.
ASML is al wereldleider, waar willen die marktaandeel vandaan halen?
Ow, en ORD is er bij alle financiele instellingen uitgeflikkerd, weet je ook waarom? :)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:31:48 #86
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96795347
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:27 schreef SeLang het volgende:

- LVMH
- Richemont (Swarovski, Jaeger Lecoultre, etc)
- Swatch (eigenaar van bijna alle 'swiss made' calibers en high end horloges)
- Daimler/ BMW
- Diageo (iig de whisky divisie)
- L'Oreal (eigenaar van veel makeup merken)
- etc

De meesten staan op mijn kooplijst btw
Diageo & Daimler/ BMW (& vw/audi) staan ook al een tijdje op mijn lijstje =)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:34:43 #87
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_96795446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Chello was ook een vaste Buy door iedere analist (zelfs in prive), en had prima vooruitzichten :)

Dat DSM het beter heeft gedaan weet ik, maar waarom zou die het beter BLIJVEN doen?
Wessanen is nog steeds een drama, dat is een sterfhuis.
ASML is al wereldleider, waar willen die marktaandeel vandaan halen?
Ow, en ORD is er bij alle financiele instellingen uitgeflikkerd, weet je ook waarom? :)
Eens. Als ik dan toch een van de vier moest pakken was het trouwens ASML.
The more debt, the better
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:39:49 #88
8631 Dinosaur_Sr
pi_96795602
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je stelt het hier nogal extreem maar het is dicht bij de waarheid. Die Chinezen laten je toe zolang het in hun eigen voordeel is en daarna gaat de deur dicht. De piek van globalisatie ligt allang achter ons. Het komende decennium gaat de-globalisatie (protectionisme) het thema worden.
ik sprak een tijdje geleden met iemand die voor een van de bedrijven van je lijstje in China een grote productiefaciliteit moest opzetten. Natuurlijk was dat een joint venture. En nu kwam het probleem. Want dat bedrijf wilde liever geen specifieke technische kennis delen met de jv partner. Dat hadden ze eerder gedaan, en daarna werd het gekopieerd en het bedrijf eruit gedonderd. Sterker nog, ze kwamen deze kennis vervolgens ook in andere markten tegen.

Maar ja, uit China terugtrekken was ook geen optie, dus ze probeerden de panels zelf te maken, binnen de jv, maar de kennis voor zich te houden. Vervolgens werden die panels gesaboteerd door de jv partner, simeplweg vernield, en kreeg het bedrijf een dikke claim van de Chinese overheid aan hun broek. Grondstofkosten vertienvoudigden overnight, en importeren mocht niet, en alleen inkopen bij 1 leverancier. Dat soort gein. Het is of kennis delen, of oprotten. Deze multinational maakt geen winst in China. Ze hebben nu eieren voor hun geld gekozen en werken nu samen met een semi-staatsbedrijf. Maar ze weten dat ze hun eigen concurrent over 10 jaar aan het inwerken zijn.

Deze man wilde nooit meer in China werken :)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:45:58 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96795829
ASML is technologisch natuurlijk erg sterk, maar het blijft een toeleverancier aan een extreem cyclische industrie en is daarmee zelf ook extreem cyclisch. Die kunnen een topjaar draaien en het jaar erna diep in de verliezen zitten omdat ze niks meer verkopen. Iedereen zet tegelijkertijd z'n orders stil.

Zelf heb ik in de halfgeleider industrie gewerkt en het heeft me altijd verbaasd hoe eerst iedereen optimistisch is en binnen een maand plotseling al je klanten hun orders cancelen. Ongelofelijk zo snel als dat kan omslaan. De marges (van chipmakers) zijn flinterdun en als je blijft zitten met voorraad die niet direct wordt verkocht dan ben je toast want chips prijzen zijn continue in deflatie. En dat zijn dus de klanten van ASML.

Ik zou het wel willen hebben (want mooi innovatief bedrijf) maar dan wel met de extreme korting die past bij een cyclical.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:54:30 #90
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96796096
ASMI is ook door een diep dal gegaan tijdens de crisis met stevige verliezen. Ze maken nu recordwinsten en de aandelenprijs is inmiddels verzesvoudigd tov de low in maart 2009. Het lijkt mij nu dus niet het moment om in dat soort cyclische namen te stappen.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:03:02 #91
8631 Dinosaur_Sr
pi_96796393
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:54 schreef JimmyJames het volgende:
ASMI is ook door een diep dal gegaan tijdens de crisis met stevige verliezen. Ze maken nu recordwinsten en de aandelenprijs is inmiddels verzesvoudigd tov de low in maart 2009. Het lijkt mij nu dus niet het moment om in dat soort cyclische namen te stappen.
niet overdrijven, low was iets in de elf, en het staat nu rond 28 :) Met mijn timmersmansoog zeg ik dat dat geen verzesvoudiging is :)

Ze hebben wel stappen gemaakt, door een grote schil van flexibele werknemers waarvan ze vanaf konden, en hebben veel profijt gehad van arbeidstijdsvermindering (idioot dat een cyclisch bedrijf gebruik kan maken van deze rijkssubsidie; dat hoort gewoon bij je business).

Mooi bedrijf ,unieke kennis, pricing power. Staat wel op mijn lijstje, heb ze wel gehad vanaf 13 tot 18 of zo.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:06:43 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96796505
Ik bedoelde ASM international, mijn fout.
http://www.google.com/finance?q=AMS:ASM
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:07:49 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96796540
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:54 schreef JimmyJames het volgende:
ASMI is ook door een diep dal gegaan tijdens de crisis met stevige verliezen. Ze maken nu recordwinsten en de aandelenprijs is inmiddels verzesvoudigd tov de low in maart 2009.
Na het klappen van de dotcom bubble ging dat precies zo. Een collega van mij zat er heel diep in in 2000 en kwam steeds trots melden hoeveel hij nu weer had verdiend. En ik maar waarschuwen dat de P/E veel te hoog was en dat het bedrijf volgend jaar gewoon verlies zou kunnen maken. De koers was toen >¤50 en ik zei dat het best naar ¤10 kon zakken. Uiteraard werd ik uitgelachen, maar het bodemde uiteindelijk rond de ¤5. Het is gewoon zo cyclisch als de pest.

Diezelfde jongen had trouwens ook een veel te duur huis gekocht, gefinancierd met een effectenhypotheek met 5 aandelen. Ik weet niet meer precies welke, maar in elk geval zaten Ahold en ING erbij. Dat waren toen "uiterst degelijke" aandelen. Dat is dus gewoon nooit meer goed gekomen. En nee, dit is weer iemand anders dan die gast die >¤500.000 had vergokt op de optiebeurs :+

Edit: misschien ben ik daarom wel zo allergisch voor bubbles. Ik heb de persoonlijke financiële ondergang van net wat teveel mensen van dichtbij gezien :D

[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 14-05-2011 16:12:58 ]
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:25:28 #94
8631 Dinosaur_Sr
pi_96797139
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:06 schreef JimmyJames het volgende:
Ik bedoelde ASM international, mijn fout.
http://www.google.com/finance?q=AMS:ASM
sorry, ik las ook fout :D
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:24:39 #95
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96801308
Wat vinden jullie eigenlijk van Abcam? Een relatief klein brits biobedrijf die werkt in anti stoffen. Loopt in wezen al jaren goed. Enorme winsten, nauwelijks schuld. Draait erg goed in Azie. Alle groei loopt zo'n beetje exponentieel en ze weten nog steeds de profit margin te verhogen wat duidt op op een duidelijke winst structuur. Ze zijn van 1998 tot nu gegroeid van kleine speler tot een van de grootste in hun eigen sector.

En dan heb ik het name over de kans op een overname. Je hebt genoeg IPO's lopen op het moment en het zou me niks verbazen als een grote pharma boer zo'n zaak wil ophalen? Toch? Waar zit het gat in m'n verhaal :P?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:46:08 #96
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96802211
Wat was ook alweer:
OPM LF
PM LF
PM - 5 yr Geo gr LF
CF - 1 YR Gr LF
? :@

P/E van 31,95 is wel redelijk duur hè.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 19:27:57 #97
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96803707
Voor mij ook te duur zo op het eerste oog.

Ik ben wel een andere naam tegengekomen:

Ralph Lauren (jullie hadden het over luxe-artikelen) :P

http://www.wikinvest.com/stock/Polo_Ralph_Lauren_%28RL%29 (goede site trouwens)

Cijfermatig ziet het er goed uit vind ik: stijgende marges, omzet, winst, cash/debt.
Marketcap is 8,8b, cash flow is 900m, fcf is ongeveer 700m voor 2010.
Cash: 563m, long term debt: 282m.

Veel van de waarde van zo'n onderneming hangt natuurlijk af van de sterkte van het merk RF en van mode heb ik geen enkel verstand.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:25:36 #98
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96806123
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 18:46 schreef Sokz het volgende:
Wat was ook alweer:
OPM LF
PM LF
PM - 5 yr Geo gr LF
CF - 1 YR Gr LF
? :@

P/E van 31,95 is wel redelijk duur hè.
OPM is operating margin. Percentage van je revenue wat er over is om indirecte kosten te betalen.
PM is profit margin. Ratio van je net inkomen uit 1$ dollar bijvoorbeeld.
PM - 5 yr geo gr is de groei van je PM over die 5 jaren. Je wilt natuurlijk dat PM zo hoog mogelijk is, maar een teken dat het gemiddeld genomen de afgelopen jaren ook naar boven ging is mooi meegenomen, en eigenlijk ook wel een must.
CF - 1 yr gr lf is de cash flow groei in 1 jaar.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:27:09 #99
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96806190
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 19:27 schreef JimmyJames het volgende:
Voor mij ook te duur zo op het eerste oog.

Mijn vraag is meer, zal het te duur zijn voor een grote speler in de pharma industrie? Zo heel duur is het namelijk niet als je het over 1 van de grootste wereld spelers hebt op dit gebied. En de reden dat het natuurlijk ietwat aan de hoge P/E zit is omdat er fundamenteel moeilijk een speld tussen te krijgen is, en dat trekt terecht investeerders aan. Dat zie je ook wel aan de koers die het heeft gelopen.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:51:10 #100
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96807378
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mijn vraag is meer, zal het te duur zijn voor een grote speler in de pharma industrie? Zo heel duur is het namelijk niet als je het over 1 van de grootste wereld spelers hebt op dit gebied. En de reden dat het natuurlijk ietwat aan de hoge P/E zit is omdat er fundamenteel moeilijk een speld tussen te krijgen is, en dat trekt terecht investeerders aan. Dat zie je ook wel aan de koers die het heeft gelopen.
Als ze een grote speler kunnen worden binnen een afzienbaar aantal jaren is de huidige market cap bescheiden te noemen.

Kun je met bloomberg trouwens ook zien welke nederlandse aandelen de grootste groei in de PM lieten zien over de afgelopen 5 jaar? Of is het enkel per sector? Daar ben ik best nieuwsgierig naar :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')