abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96794148
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:47 schreef Mendeljev het volgende:
De vraag is niet of maar wanneer we voor de Chinezen gaan werken. ;(
Denk je dat als de 3 maandse interest weer op 'crash' levels is dat we een volgende crash mogen verwachten? Het gaat aardig die kant op.

Moet wel zeggen dat China al weer wat beter de stijging van de huizenprijzen in controle heeft. Er lijkt een daling in de stijging van de huizenprijzen te zitten en die lijkt nog niet stop gezet.

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:58:41 #77
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96794252
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb er eens naar gekeken een jaartje geleden, toen vond ik het vrij duur, maar niet echt goed in verdiept, toen hadden ze wat problemen. Ik geloof dat ie op het lijstje van Selang staat, misschien kan hij uitleggen waarom.
Wel bijzondere technische kennis, dacht een degelijk bedrijf met redelijk tijdloze en moeilijk te reproduceren kennis, en een enorm breed producten en diensten pakket.

In India doen ze overigens zaken middels een joint venture dacht ik, en Alstom is natuurlijk grote concurrent, en ook locale Indiase producten (Bharath Industries????).
Ik geloof dat ze zelfs een aparte notering hebben op de Indiase beurs.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Denk je dat als de 3 maandse interest weer op 'crash' levels is dat we een volgende crash mogen verwachten? Het gaat aardig die kant op.

[ afbeelding ]

Moet wel zeggen dat China al weer wat beter de stijging van de huizenprijzen in controle heeft. Er lijkt een daling in de stijging van de huizenprijzen te zitten en die lijkt nog niet stop gezet.

[ afbeelding ]
Interessante grafieken. Wat zegt de eerste precies? Dat de Chinese banken elkaar steeds minder vertrouwen?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 14 mei 2011 @ 14:59:02 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96794267
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb er eens naar gekeken een jaartje geleden, toen vond ik het vrij duur, maar niet echt goed in verdiept, toen hadden ze wat problemen. Ik geloof dat ie op het lijstje van Selang staat, misschien kan hij uitleggen waarom.
Wel bijzondere technische kennis, dacht een degelijk bedrijf met redelijk tijdloze en moeilijk te reproduceren kennis, en een enorm breed producten en diensten pakket.

In India doen ze overigens zaken middels een joint venture dacht ik, en Alstom is natuurlijk grote concurrent, en ook locale Indiase producten (Bharath Industries????).
ABB staat inderdaad op mijn lijst, net als Alstom trouwens. De reden is ongeveer wat je zelf hierboven al schrijft. Maar dat is gebaseerd op een oppervlakkige inspectie van het jaarverslag, niet een diepe analyse.

(Daarnaast had ik het (hele lange termijn) idee dat ABB goed gepositioneerd is om te profiteren van veranderingen in de energiemarkten in de toekomst vanwege het uiteindelijk minder belangrijk worden van fossiele brandstoffen. Elektriciteit zal daarin een belangrijke rol spelen, ongeacht hoe die wordt opgewekt. Iedereen sprong indertijd op veel te dure wind en solar aandelen waar ik zelf op die waarderingen weinig in zie. Maar denk ook eens aan de invloed op distributie van die nieuwe electrische energie. ABB is perfect gepostioneerd om daarvan te kunnen profiteren maar is niet zo gehyped als al die nieuwe energie gerelateerde dingen en kan dus hopelijk tzt gekocht worden op een aantrekkelijke waardering. )

MAAR zoals ik weleens heb uitgelegd geloof ik er niet in dat ik kwa stockpicking in staat zal zijn om de markt te verslaan. Daarom zorg ik gewoon voor een breed gespreide lijst en ben daarmee eigenlijk een semi-indexvolger. Dus de belangrijkste reden dat ABB in mijn lijst staat is simpelweg omdat het een mooie component is voor mijn gespreide portfolio van 60-70 aandelen.

Waarom pak ik dan niet gewoon een indextracker ETF?
1. Om de meest obvious rotzooi en de echt extreem veel te dure dingen te kunnen uitsluiten
2. Ik kan zelf m'n % sector verdeling kiezen
3. Ik kan aandelen in ongeveer gelijke porties kiezen en zo tijdens het instappunt (lees: waarschijnlijk een diepe crisis inclusief veel faillissementen) m'n risico tav individuele fondsen optimaal uitspreiden.
4. Ik vermijd de management fee ( 0,3% ofzo)
5. Aandelen staan direct op mijn naam
6. Mogelijkheden om wat te spelen met compensabele verliezen als ik mijn 'non-domiciled' status verlies (over 3 jaar). Kan weer belasting schelen
7. Om toch een hobby element te behouden :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:07:08 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96794552
Ik zou trouwens niet te vast zijn op Australië. Die zijn onderweg richting recessie met een leeglopende huizenbubble en een >10 jaar hoogtepunt in corporate insolvency. En dan moet de klap van de commodities bubble nog komen...
Mijn reisverslagen
pi_96794796
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:47 schreef Mendeljev het volgende:De vraag is niet of maar wanneer we voor de Chinezen gaan werken. ;(
Niet. Chinezen werken alleen met Chinezen, tenzij ze niet anders kunnen. Het liefste zouden ze zelfs alleen met eigen familie werken :) Als ze het alleen kunnen, zullen ze het alleen doen.
pi_96795088
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:55 schreef sitting_elfling het volgende:
Geen flauw idee, maar ik heb ook weinig met kortetermijnsprognoses. ;)

quote:
Dat is inderdaad het gevaar voor hun eigen reele economie maar hun technologieachterstand hebben ze al lang en breed ingelopen. In China studeren er per jaar een miljoen ingenieurs af waarvan 200.000 TU-niveau. Daar kun je niet tegenop boksen. Als de Chinezen hun eigen shit hebben opgelost dan zie ik ze als een serieus gevaar voor de positie van Europa in de wereldmarkt.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:25:41 #82
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96795130
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

DSM --> te duur, worden uitgerookt in China
Ordina --> kun je niet serieus menen, die bestaan over vijf jaar zelfs niet meer
Wessanen --> :D 10 jaar tranendal, uitzichtloze producten, geen schaalgrootte, totaal onmachtig management
ASML --> te duur, wel een mooi bedrijf

Kun je ipv een soundbyte eens uitleggen wat er goed aan is?
DSM omschakeling van Bulk naar Biotechnology , een vaste Buy door iedere analist, doet het heel veel beter dan de AEX
ORD - preferente leverancier van ING, vaste Buy koers ver beneden langjarig geniddelde
WES ander management, eerste goede resultaten , goede vooruitzicht
ASML is bezig de wereldleider te worden in chip technology en machines
Maar ook PHI is weer een buy voor mij

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 14-05-2011 15:31:44 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96795136
Vwb Australia, toen ik gisteravond een six-pack Coopers Pale Ale ging halen in de bottleshop, schatte ik het IQ niet hoger dan max. 15 in :) God, wat een lompe boeren :)

Alles hier ademt totale overspanning. Zelfs in New York ben ik niet deze consumptiedrang tegengekomen (owkee, 'hier' is Sydney). Investeren in onroerend goed is nationale hobby, en veel particulieren hebben meerdere investment houses die ze verhuren (en vaak zitten ze zelf ook gehuurd :D rente op financiering van huurpanden is aftrekbaar namelijk, en investment panden worden hier gezien als oudedagsvoorziening). Prijzen van onroerend goed worden bovendien aangejaagd door Japans geld. Eastern suburbs denk aan prijzen van 8.000 euro /m2, en aan de kust een veelvoud.

De economie is booming, niemand heeft het idee dat het minder zal gaan. De AUS $ staat sky high, maar zoiets als een Nespresso apparaat is hier meer dan 3x zo duur als in Nederland. Zelfs Australische wijn is hier duurder dan in Nederland :D Echt waanzin, geen wonder dat de salarissen de pan uit rijzen. Krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen.

Ik zag een interview met een recente emigrante uit Engeland. Verpleegkundige (waanzinnig tekort aan). Verdient in Australia in 3 dagen een stuk meer dan in Engeland in 5 dagen....

Het is een soort van haasje over hier.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:27:55 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96795200
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

maar ik ben een beetje wantrouwig voor bedrijven voor in de prijs heil vanuit China (of India) ingebouwd is. Vanwege het politiek en juridische klimaat aldaar. Ik ben ervan overtuigd dat geen Westers bedrijf daar kan oogsten, en dat het nagenoeg ommogelijk is om daar zaken te doen zonder je kennis te verkwanselen.

Je stelt het hier nogal extreem maar het is dicht bij de waarheid. Die Chinezen laten je toe zolang het in hun eigen voordeel is en daarna gaat de deur dicht. De piek van globalisatie ligt allang achter ons. Het komende decennium gaat de-globalisatie (protectionisme) het thema worden.

Maar er zijn bedrijven die dik gaan profiteren van hogere welvaart in China. Denk aan grote merknamen met snob appeal, zoals:

- LVMH
- Richemont (Swarovski, Jaeger Lecoultre, etc)
- Swatch (eigenaar van bijna alle 'swiss made' calibers en high end horloges)
- Daimler/ BMW
- Diageo (iig de whisky divisie)
- L'Oreal (eigenaar van veel makeup merken)
- etc

De meesten staan op mijn kooplijst btw
Mijn reisverslagen
pi_96795271
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

DSM omschakeling van Bulk naar Biotechnology , een vaste Buy door iedere analist, doet het heel veel beter dan de AEX
ORD - preferente leverancier van ING, vaste Buy koers ver beneden langjarig geniddelde
WES ander management, eerste goede resultaten , goede vooruitzicht
ASML is bezig de wereldleider te worden in chip technology en machines
Chello was ook een vaste Buy door iedere analist (zelfs in prive), en had prima vooruitzichten :)

Dat DSM het beter heeft gedaan weet ik, maar waarom zou die het beter BLIJVEN doen?
Wessanen is nog steeds een drama, dat is een sterfhuis.
ASML is al wereldleider, waar willen die marktaandeel vandaan halen?
Ow, en ORD is er bij alle financiele instellingen uitgeflikkerd, weet je ook waarom? :)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:31:48 #86
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96795347
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:27 schreef SeLang het volgende:

- LVMH
- Richemont (Swarovski, Jaeger Lecoultre, etc)
- Swatch (eigenaar van bijna alle 'swiss made' calibers en high end horloges)
- Daimler/ BMW
- Diageo (iig de whisky divisie)
- L'Oreal (eigenaar van veel makeup merken)
- etc

De meesten staan op mijn kooplijst btw
Diageo & Daimler/ BMW (& vw/audi) staan ook al een tijdje op mijn lijstje =)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:34:43 #87
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_96795446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Chello was ook een vaste Buy door iedere analist (zelfs in prive), en had prima vooruitzichten :)

Dat DSM het beter heeft gedaan weet ik, maar waarom zou die het beter BLIJVEN doen?
Wessanen is nog steeds een drama, dat is een sterfhuis.
ASML is al wereldleider, waar willen die marktaandeel vandaan halen?
Ow, en ORD is er bij alle financiele instellingen uitgeflikkerd, weet je ook waarom? :)
Eens. Als ik dan toch een van de vier moest pakken was het trouwens ASML.
The more debt, the better
pi_96795602
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je stelt het hier nogal extreem maar het is dicht bij de waarheid. Die Chinezen laten je toe zolang het in hun eigen voordeel is en daarna gaat de deur dicht. De piek van globalisatie ligt allang achter ons. Het komende decennium gaat de-globalisatie (protectionisme) het thema worden.
ik sprak een tijdje geleden met iemand die voor een van de bedrijven van je lijstje in China een grote productiefaciliteit moest opzetten. Natuurlijk was dat een joint venture. En nu kwam het probleem. Want dat bedrijf wilde liever geen specifieke technische kennis delen met de jv partner. Dat hadden ze eerder gedaan, en daarna werd het gekopieerd en het bedrijf eruit gedonderd. Sterker nog, ze kwamen deze kennis vervolgens ook in andere markten tegen.

Maar ja, uit China terugtrekken was ook geen optie, dus ze probeerden de panels zelf te maken, binnen de jv, maar de kennis voor zich te houden. Vervolgens werden die panels gesaboteerd door de jv partner, simeplweg vernield, en kreeg het bedrijf een dikke claim van de Chinese overheid aan hun broek. Grondstofkosten vertienvoudigden overnight, en importeren mocht niet, en alleen inkopen bij 1 leverancier. Dat soort gein. Het is of kennis delen, of oprotten. Deze multinational maakt geen winst in China. Ze hebben nu eieren voor hun geld gekozen en werken nu samen met een semi-staatsbedrijf. Maar ze weten dat ze hun eigen concurrent over 10 jaar aan het inwerken zijn.

Deze man wilde nooit meer in China werken :)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:45:58 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96795829
ASML is technologisch natuurlijk erg sterk, maar het blijft een toeleverancier aan een extreem cyclische industrie en is daarmee zelf ook extreem cyclisch. Die kunnen een topjaar draaien en het jaar erna diep in de verliezen zitten omdat ze niks meer verkopen. Iedereen zet tegelijkertijd z'n orders stil.

Zelf heb ik in de halfgeleider industrie gewerkt en het heeft me altijd verbaasd hoe eerst iedereen optimistisch is en binnen een maand plotseling al je klanten hun orders cancelen. Ongelofelijk zo snel als dat kan omslaan. De marges (van chipmakers) zijn flinterdun en als je blijft zitten met voorraad die niet direct wordt verkocht dan ben je toast want chips prijzen zijn continue in deflatie. En dat zijn dus de klanten van ASML.

Ik zou het wel willen hebben (want mooi innovatief bedrijf) maar dan wel met de extreme korting die past bij een cyclical.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:54:30 #90
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96796096
ASMI is ook door een diep dal gegaan tijdens de crisis met stevige verliezen. Ze maken nu recordwinsten en de aandelenprijs is inmiddels verzesvoudigd tov de low in maart 2009. Het lijkt mij nu dus niet het moment om in dat soort cyclische namen te stappen.
pi_96796393
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:54 schreef JimmyJames het volgende:
ASMI is ook door een diep dal gegaan tijdens de crisis met stevige verliezen. Ze maken nu recordwinsten en de aandelenprijs is inmiddels verzesvoudigd tov de low in maart 2009. Het lijkt mij nu dus niet het moment om in dat soort cyclische namen te stappen.
niet overdrijven, low was iets in de elf, en het staat nu rond 28 :) Met mijn timmersmansoog zeg ik dat dat geen verzesvoudiging is :)

Ze hebben wel stappen gemaakt, door een grote schil van flexibele werknemers waarvan ze vanaf konden, en hebben veel profijt gehad van arbeidstijdsvermindering (idioot dat een cyclisch bedrijf gebruik kan maken van deze rijkssubsidie; dat hoort gewoon bij je business).

Mooi bedrijf ,unieke kennis, pricing power. Staat wel op mijn lijstje, heb ze wel gehad vanaf 13 tot 18 of zo.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:06:43 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96796505
Ik bedoelde ASM international, mijn fout.
http://www.google.com/finance?q=AMS:ASM
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:07:49 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96796540
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:54 schreef JimmyJames het volgende:
ASMI is ook door een diep dal gegaan tijdens de crisis met stevige verliezen. Ze maken nu recordwinsten en de aandelenprijs is inmiddels verzesvoudigd tov de low in maart 2009.
Na het klappen van de dotcom bubble ging dat precies zo. Een collega van mij zat er heel diep in in 2000 en kwam steeds trots melden hoeveel hij nu weer had verdiend. En ik maar waarschuwen dat de P/E veel te hoog was en dat het bedrijf volgend jaar gewoon verlies zou kunnen maken. De koers was toen >¤50 en ik zei dat het best naar ¤10 kon zakken. Uiteraard werd ik uitgelachen, maar het bodemde uiteindelijk rond de ¤5. Het is gewoon zo cyclisch als de pest.

Diezelfde jongen had trouwens ook een veel te duur huis gekocht, gefinancierd met een effectenhypotheek met 5 aandelen. Ik weet niet meer precies welke, maar in elk geval zaten Ahold en ING erbij. Dat waren toen "uiterst degelijke" aandelen. Dat is dus gewoon nooit meer goed gekomen. En nee, dit is weer iemand anders dan die gast die >¤500.000 had vergokt op de optiebeurs :+

Edit: misschien ben ik daarom wel zo allergisch voor bubbles. Ik heb de persoonlijke financiële ondergang van net wat teveel mensen van dichtbij gezien :D

[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 14-05-2011 16:12:58 ]
Mijn reisverslagen
pi_96797139
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:06 schreef JimmyJames het volgende:
Ik bedoelde ASM international, mijn fout.
http://www.google.com/finance?q=AMS:ASM
sorry, ik las ook fout :D
pi_96801308
Wat vinden jullie eigenlijk van Abcam? Een relatief klein brits biobedrijf die werkt in anti stoffen. Loopt in wezen al jaren goed. Enorme winsten, nauwelijks schuld. Draait erg goed in Azie. Alle groei loopt zo'n beetje exponentieel en ze weten nog steeds de profit margin te verhogen wat duidt op op een duidelijke winst structuur. Ze zijn van 1998 tot nu gegroeid van kleine speler tot een van de grootste in hun eigen sector.

En dan heb ik het name over de kans op een overname. Je hebt genoeg IPO's lopen op het moment en het zou me niks verbazen als een grote pharma boer zo'n zaak wil ophalen? Toch? Waar zit het gat in m'n verhaal :P?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:46:08 #96
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96802211
Wat was ook alweer:
OPM LF
PM LF
PM - 5 yr Geo gr LF
CF - 1 YR Gr LF
? :@

P/E van 31,95 is wel redelijk duur hè.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 19:27:57 #97
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96803707
Voor mij ook te duur zo op het eerste oog.

Ik ben wel een andere naam tegengekomen:

Ralph Lauren (jullie hadden het over luxe-artikelen) :P

http://www.wikinvest.com/stock/Polo_Ralph_Lauren_%28RL%29 (goede site trouwens)

Cijfermatig ziet het er goed uit vind ik: stijgende marges, omzet, winst, cash/debt.
Marketcap is 8,8b, cash flow is 900m, fcf is ongeveer 700m voor 2010.
Cash: 563m, long term debt: 282m.

Veel van de waarde van zo'n onderneming hangt natuurlijk af van de sterkte van het merk RF en van mode heb ik geen enkel verstand.
pi_96806123
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 18:46 schreef Sokz het volgende:
Wat was ook alweer:
OPM LF
PM LF
PM - 5 yr Geo gr LF
CF - 1 YR Gr LF
? :@

P/E van 31,95 is wel redelijk duur hè.
OPM is operating margin. Percentage van je revenue wat er over is om indirecte kosten te betalen.
PM is profit margin. Ratio van je net inkomen uit 1$ dollar bijvoorbeeld.
PM - 5 yr geo gr is de groei van je PM over die 5 jaren. Je wilt natuurlijk dat PM zo hoog mogelijk is, maar een teken dat het gemiddeld genomen de afgelopen jaren ook naar boven ging is mooi meegenomen, en eigenlijk ook wel een must.
CF - 1 yr gr lf is de cash flow groei in 1 jaar.
pi_96806190
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 19:27 schreef JimmyJames het volgende:
Voor mij ook te duur zo op het eerste oog.

Mijn vraag is meer, zal het te duur zijn voor een grote speler in de pharma industrie? Zo heel duur is het namelijk niet als je het over 1 van de grootste wereld spelers hebt op dit gebied. En de reden dat het natuurlijk ietwat aan de hoge P/E zit is omdat er fundamenteel moeilijk een speld tussen te krijgen is, en dat trekt terecht investeerders aan. Dat zie je ook wel aan de koers die het heeft gelopen.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:51:10 #100
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96807378
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mijn vraag is meer, zal het te duur zijn voor een grote speler in de pharma industrie? Zo heel duur is het namelijk niet als je het over 1 van de grootste wereld spelers hebt op dit gebied. En de reden dat het natuurlijk ietwat aan de hoge P/E zit is omdat er fundamenteel moeilijk een speld tussen te krijgen is, en dat trekt terecht investeerders aan. Dat zie je ook wel aan de koers die het heeft gelopen.
Als ze een grote speler kunnen worden binnen een afzienbaar aantal jaren is de huidige market cap bescheiden te noemen.

Kun je met bloomberg trouwens ook zien welke nederlandse aandelen de grootste groei in de PM lieten zien over de afgelopen 5 jaar? Of is het enkel per sector? Daar ben ik best nieuwsgierig naar :P
pi_96807980
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:51 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Als ze een grote speler kunnen worden binnen een afzienbaar aantal jaren is de huidige market cap bescheiden te noemen.
Zo'n hele grote markt is het ook niet. En qua market cap moet het een toetje zijn voor een grote pharma boer, althans, dat hoop ik :)

quote:
Kun je met bloomberg trouwens ook zien welke nederlandse aandelen de grootste groei in de PM lieten zien over de afgelopen 5 jaar? Of is het enkel per sector? Daar ben ik best nieuwsgierig naar :P
Dat kan inderdaad voor alle aandelen. Je ziet het alleen vaak per sector, als je een aandeel uitkiest op een BB en dan een overzicht wil hebben van zijn fundamentele waarden kiest bloomberg altijd zelf een lijstje uit met bedrijven waarvan het denkt dat dat de main competitors zijn. Maar je kunt dus ook alle NL listed bedrijven toevoegen. Heb je enig idee wie daar het hoogste zou staan?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 21:29:55 #102
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96809847
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:01 schreef sitting_elfling het volgende:

Zo'n hele grote markt is het ook niet. En qua market cap moet het een toetje zijn voor een grote pharma boer, althans, dat hoop ik :)

Heb je ze al gekocht?

quote:
Dat kan inderdaad voor alle aandelen. Je ziet het alleen vaak per sector, als je een aandeel uitkiest op een BB en dan een overzicht wil hebben van zijn fundamentele waarden kiest bloomberg altijd zelf een lijstje uit met bedrijven waarvan het denkt dat dat de main competitors zijn. Maar je kunt dus ook alle NL listed bedrijven toevoegen. Heb je enig idee wie daar het hoogste zou staan?
Ik denk één van deze: Akzo, asml, asmi, DSM of Imtech?
pi_96812311
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 21:29 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Heb je ze al gekocht?
Nope, maar heb het wel op het oog. Klein percentage. Zolang de beurs naar beneden gaat hoop ik er winst op te maken, mocht het zakken (door een crisis), ga ik er van uit dat het wordt overgenomen. Het bedrijf is beide bubbles afgelopen 10 jaar goed doorgekomen en dat zie ik ze komende crisis ook doen.

quote:
Ik zal komende dagen eens kijken of ik een lijstje kan maken met de Nederlandse stocks. Ik denk persoonlijk dat het een onverwachte winnaar zal zijn.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:13:51 #104
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96812814
quote:

Tech heeft toch juist hele kleine marges?

Ik zet mijn geld op Unibail-Rodamco / Corio . :P
pi_96822936
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mijn vraag is meer, zal het te duur zijn voor een grote speler in de pharma industrie? Zo heel duur is het namelijk niet als je het over 1 van de grootste wereld spelers hebt op dit gebied. En de reden dat het natuurlijk ietwat aan de hoge P/E zit is omdat er fundamenteel moeilijk een speld tussen te krijgen is, en dat trekt terecht investeerders aan.
De P/S is 9 volgens Reuters en de P/B 11.80 Worden dergelijke multiples betaald in de pharma industrie? Uiteindelijk moet het voor de overnemende partij ook een rendabel verhaal worden.

Het bedrijf op zich lijkt erg goed, maar de prijs is hoog.
pi_96828429
quote:
Baas IMF opgepakt wegens seksueel misdrijf

De directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), de Fransman Dominique Strauss-Kahn, is zaterdag door de politie van New York uit een vliegtuig gehaald en aangehouden. Hij wordt ervan beschuldigd in een hotel in New York een schoonmaakster seksueel te hebben misbruikt, berichtten media in New York.

Strauss-Kahn is een voorman de Socialistische Partij in Frankrijk en geldt als een van de belangrijkste politici in Frankrijk die het op kan nemen tegen de huidige president Nicolas Sarkozy in de presidentsverkiezingen van 2012.
Ik had geen idee dat deze man voorman was van de Socialistische Partij In Fr., maar het zal wel een hoop verklaren. :X
  zondag 15 mei 2011 @ 10:45:51 #107
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_96829458
Zaterdagmiddag aangehouden, dezelfde nacht nog aangeklaagd door het openbaar ministerie aldaar. Dat is een snel onderzoek geweest.. zou Strauss-Kahn de VS tegen de haren in hebben gestreken?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 16 mei 2011 @ 14:53:43 #108
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96886986
'Nokia wil telefoonafdeling aan Microsoft verkopen'
http://tweakers.net/nieuw(...)rosoft-verkopen.html

Microsoft is wel on fire de laatste tijd om te zorgen dat ze van hun cashberg afkomen.
pi_96887602
quote:
15s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:53 schreef JimmyJames het volgende:
'Nokia wil telefoonafdeling aan Microsoft verkopen'
http://tweakers.net/nieuw(...)rosoft-verkopen.html

Microsoft is wel on fire de laatste tijd om te zorgen dat ze van hun cashberg afkomen.
van dezelfde blogger die wist dat Nokia exclusief Android zou gaan gebruiken :)

de koers zakt weg trouwens. Lijkt me duidelijk een monkey sandwich :)
  maandag 16 mei 2011 @ 15:54:53 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96889437
quote:
U.S. to hit debt limit, will dip into pension funds

REUTERS — 6 MINUTES AGO

WASHINGTON (Reuters) - The United States is expected to reach the legal limit on its debt later on Monday and will start dipping into federal retirement funds to give the country more room to borrow, a Treasury official said.
The U.S. Treasury will settle $72 billion in maturing bonds on Monday, which will push the country right up against its $14.294 trillion borrowing cap, the official said. (Reporting by Rachelle Younglai; Editing by James Dalgleish)
Daar gaat je pensioen :W
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 15:57:27 #111
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96889545
Waarom denken jullie dat de AEX zo achterblijft bij de andere indices in Europa en Amerika? Uiteraard vanwege het feit dat ze een andere sector indeling hebben maar wat doet het zo goed in die andere landen (of zo slecht in de AEX?)
pi_96889753
De sterke euro lijkt de aex niet te helpen, en de vs lijkt te profiteren van de zwakke dollar en Qe.
Duitsland heeft gewoon een ijzersterke economie en lijkt me ook niet vergelijkbaar met de aex.
Wat denk je zelf?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 16 mei 2011 @ 16:15:27 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96890280
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:57 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom denken jullie dat de AEX zo achterblijft bij de andere indices in Europa en Amerika? Uiteraard vanwege het feit dat ze een andere sector indeling hebben maar wat doet het zo goed in die andere landen (of zo slecht in de AEX?)
Techbubble in de VS o.a.
Dat is bijna 20% ofzo van de S&P500 en bijna niks in Europa.
Edit: misschien ook niet. Zo'n goede performer is het natuurlijk niet met zwaargewichten als Cisco en MSFT die het omlaag houden :')

De AEX blijft volgens mij niet zo gek veel achter tov andere euro beurzen, afgezien van de DAX, maar dat is een herbeleggingsindex en dus niet vergelijkbaar.

Het antwoord moet je toch gewoon zoeken in compositie.

Dit is wel behoorlijk hetzelfde

[ Bericht 9% gewijzigd door SeLang op 16-05-2011 16:35:07 ]
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 17:04:38 #114
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96892739
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Techbubble in de VS o.a.
Dat is bijna 20% ofzo van de S&P500 en bijna niks in Europa.
Edit: misschien ook niet. Zo'n goede performer is het natuurlijk niet met zwaargewichten als Cisco en MSFT die het omlaag houden :')

De AEX blijft volgens mij niet zo gek veel achter tov andere euro beurzen, afgezien van de DAX, maar dat is een herbeleggingsindex en dus niet vergelijkbaar.

Het antwoord moet je toch gewoon zoeken in compositie.

Dit is wel behoorlijk hetzelfde

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mja, het lijkt behoorlijk op elkaar. Maar als je bijv. de YTD resultaten met elkaar gaat vergelijken zie je verschillen van 5 tot bijna zelfs 10%! En dat vind ik behoorlijk verschillend uitgaande van een gemiddeld rendement van een paar procent per jaar.

(plaatje is in euro's!)

Een indextracker op de DAX had je duidelijk wat meer centen opgeleverd dan de AEX.
  maandag 16 mei 2011 @ 17:05:29 #115
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96892769
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 16:02 schreef fedsingularity het volgende:
De sterke euro lijkt de aex niet te helpen, en de vs lijkt te profiteren van de zwakke dollar en Qe.
Duitsland heeft gewoon een ijzersterke economie en lijkt me ook niet vergelijkbaar met de aex.
Wat denk je zelf?
Ik denk dat het met name ligt aan de zwaarst gewogen aandelen in de AEX die de boel naar beneden trekken. Welke dat zo zijn weet ik niet maar ik denk dat dat de hoofd reden is.
  maandag 16 mei 2011 @ 17:09:38 #116
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96892969
quote:

[..]

Heb je ze al gekocht?

[..]

Goede overwogen keuze! Alleen DSM en Imtech hebben niet zulke hoge PM's. ASMI heeft overigens de hoogste PM groei van de laatste 5 jaar! Best goed aandeel fundamenteel gezien. ASML lijkt op basis van deze gegevens ook vrij sterk. Al geeft dit plaatje natuurlijk ook wat mindere punten weer.

maandag 16 mei 2011 @ 17:11:43 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96893058
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat het met name ligt aan de zwaarst gewogen aandelen in de AEX die de boel naar beneden trekken. Welke dat zo zijn weet ik niet maar ik denk dat dat de hoofd reden is.
Ik vind de verschillen niet zo spectaculair hoor, als je bedenkt dat je indices vergelijkt die maar uit 30-40 aandelen bestaan met zeer ongelijke wegingen en ook nog eens in verschillende sectoren. De AEX bestaat bijvoorbeeld voor ~40% uit 3 (!) aandelen (RDS, Unilever en ING). Daar heb je meteen al je verdachten voor de underperformance.

Daarom is de AEX ook zo'n flut index en kijk ik er nauwelijks naar
Mijn reisverslagen
pi_96893063
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

http://www.behr.nl/Beurs/aex.html

ING, RDS, UN, Mittal wegen het zwaarst; samen ongeveer de helft
  maandag 16 mei 2011 @ 17:18:48 #119
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96893384
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vind de verschillen niet zo spectaculair hoor, als je bedenkt dat je indices vergelijkt die maar uit 30-40 aandelen bestaan met zeer ongelijke wegingen en ook nog eens in verschillende sectoren. De AEX bestaat bijvoorbeeld voor ~40% uit 3 (!) aandelen (RDS, Unilever en ING). Daar heb je meteen al je verdachten voor de underperformance.

Daarom is de AEX ook zo'n flut index en kijk ik er nauwelijks naar
Vanuit dat oogpunt zijn de verschillen ook niet zo heel groot maar er zijn een aantal users hier & op andere NL fora die eigenlijk alleen in Nederland beleggen omdat alles buiten Nederland een 'te ver van hun bed' show is. Ik ken zelf ook wel een paar die eigenlijk alleen maar in NL investeert. Dit geeft toch een beetje aan dat gemiddeld genomen de AEX niet goed meeloopt en dat het geen kwaad kan om eens buiten de Nederlandse grenzen te speuren voor aandelen.

Maar dit geld dan ook niet voor jou maar meer de NL-only investeerders :P
  maandag 16 mei 2011 @ 17:30:54 #120
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96893942
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Vanuit dat oogpunt zijn de verschillen ook niet zo heel groot maar er zijn een aantal users hier & op andere NL fora die eigenlijk alleen in Nederland beleggen omdat alles buiten Nederland een 'te ver van hun bed' show is. Ik ken zelf ook wel een paar die eigenlijk alleen maar in NL investeert. Dit geeft toch een beetje aan dat gemiddeld genomen de AEX niet goed meeloopt en dat het geen kwaad kan om eens buiten de Nederlandse grenzen te speuren voor aandelen.

Op zich heb je in NL natuurlijk ook best wel keuze als je ook in AMX en locale fondsen belegt. De meeste mensen hier zijn toch niet van die hyper handelaren dus de wat lagere liquiditeit is geen probleem.

Een additioneel voordeel is (aangezien er hier kennelijk veel belangstelling is voor echte fundamentele analyse van bedrijven) dat het makkelijker is om een "edge" te hebben met een klein lokaal bedrijf dan met een bedrijf als RDS of Microsoft, die door de hele wereld en alle investment banken en hedgefunds worden gevolgd. Een belegger in Beter Bed (om maar iets te noemen) kan gewoon zelf een kijkje gaan nemen en hoeft Goldman Sachs niet af te troeven kwa analyses.

Ik richt me zelf niet op diepe analyse van individuele aandelen maar als ik dat wel deed dan zou ik om die reden me juist richten op lokale fondsen en niet de RDSsen en Microsofts.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 17:47:53 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96894696
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Op zich maakt het natuurlijk niet zoveel uit op welke markt je belegt. Qua efficiënte markt dan. En als aandelen in Nederland relatief laag gewaardeerd zouden zijn is dat toch alleen maar gunstig? Al blijft die gemiddelde waardering laag, dan nog is je rendement net even iets hoger.

De reden voor mij om eigenlijk alleen in Nederland te kijken zijn op de eerste plaats simpelweg de transactiekosten. Dat is een kleine edge. De enige reden die ik zou kunnen hebben om buiten Nederland te kijken is dan spreiding. Daarvoor hoef ik ook niet in Duitsland te gaan kijken, maar misschien wel in een heel andere markt BRIC ofzo. Daar zit ondertussen ook erg veel verwachting in de koersen.
Een ander voordeel van Nederland vind ik dat het niet corrupt is.
The End Times are wild
  maandag 16 mei 2011 @ 17:50:21 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96894787
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:30 schreef SeLang het volgende:
Ik richt me zelf niet op diepe analyse van individuele aandelen maar als ik dat wel deed dan zou ik om die reden me juist richten op lokale fondsen en niet de RDSsen en Microsofts.
Een voordeel van die fondsen kopen, die liquide zijn en veel gevolgd worden, is dat je wel de juiste prijs betaalt. Want je kunt een positieve edge hebben als zo'n fonds mispriced is, maar ook een negatieve! En als je niet in staat bent om de fundamentele waarde te berekenen is het wel gemakkelijk als GS c.s. dat voor je doen.
The End Times are wild
  maandag 16 mei 2011 @ 17:52:18 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96894856
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een voordeel van die fondsen kopen, die liquide zijn en veel gevolgd worden, is dat je wel de juiste prijs betaalt. Want je kunt een positieve edge hebben als zo'n fonds mispriced is, maar ook een negatieve! En als je niet in staat bent om de fundamentele waarde te berekenen is het wel gemakkelijk als GS c.s. dat voor je doen.
Klopt, maar dat impliceert dan ook dat het weinig zin heeft om stockpicking te doen en dat je dan net zo goed een index kunt kopen. (Het blijft minder leuk, dat geef ik toe...)
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 17:55:45 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96895020
Overigens hoef je als lange termijn aandelen belegger helemaal geen "edge" te hebben want je verdient gewoon geld op lange termijn. Maar de "markt" verslaan door Buffet-style verborgen waarde te vinden dat is natuurlijk andere koek. Als je dat wilt heb je imo alleen nog wat kans bij de hele kleine fondsen.
Mijn reisverslagen
pi_96897227
quote:
Amerikaanse staatsschuld bereikt plafond
WASHINGTON (AFN) - De staatsschuld van de Verenigde Staten heeft het wettelijk vastgelegde maximale niveau van 14,29 biljoen dollar (10 biljoen euro) bereikt. Dat liet het Amerikaanse ministerie van Financiën maandag weten. (Via)
Better start swimmin', or you'll sink like a stone...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 mei 2011 @ 22:30:23 #126
862 Arcee
Look closer
pi_96914666
Waarom is er een maximum als het schuldplafond ook gewoon verhoogd kan worden?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 16 mei 2011 @ 22:37:45 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96915320
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Klopt, maar dat impliceert dan ook dat het weinig zin heeft om stockpicking te doen en dat je dan net zo goed een index kunt kopen. (Het blijft minder leuk, dat geef ik toe...)
Dat heeft het in principe ook. Echt in stockpicking geloven is het principe van de efficiënte markt ontkennen!
The End Times are wild
  maandag 16 mei 2011 @ 22:40:30 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96915540
quote:
4s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:55 schreef SeLang het volgende:
Overigens hoef je als lange termijn aandelen belegger helemaal geen "edge" te hebben want je verdient gewoon geld op lange termijn. Maar de "markt" verslaan door Buffet-style verborgen waarde te vinden dat is natuurlijk andere koek. Als je dat wilt heb je imo alleen nog wat kans bij de hele kleine fondsen.
Ja, of je moet natuurlijk een valide theorie hebben over bepaalde toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor de waardeontwikkeling van bepaalde aandelen. Je had kunnen zien dat 'internet nog eens heel groot gaat worden'. Dan beleg je ook op lange termijn, maar wel met wat meer inzicht.
The End Times are wild
  maandag 16 mei 2011 @ 22:41:08 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96915582
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 22:30 schreef Arcee het volgende:
Waarom is er een maximum als het schuldplafond ook gewoon verhoogd kan worden?
Goede vraag. Misschien als bezinningsmoment?
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 mei 2011 @ 22:43:07 #130
862 Arcee
Look closer
pi_96915736
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2011 22:41 schreef LXIV het volgende:
Goede vraag. Misschien als bezinningsmoment?
Ja, als een deadline in een ICT-project. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 16 mei 2011 @ 22:50:39 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96916338
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 22:43 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, als een deadline in een ICT-project. :s)
Haha, ja net zoiets.
The End Times are wild
pi_96917394
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 22:40 schreef LXIV het volgende:
Ja, of je moet natuurlijk een valide theorie hebben over bepaalde toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor de waardeontwikkeling van bepaalde aandelen. Je had kunnen zien dat 'internet nog eens heel groot gaat worden'. Dan beleg je ook op lange termijn, maar wel met wat meer inzicht.
Sectorpicken in feite. Op zich is daar wat voor te zeggen aangezien sommige sectoren het aanzienlijk beter hebben gedaan over de jaren met significant hogere rendementen maar het daadwerkelijke kiezen voor een subsector vereist net zulks inzicht als individueel stockpicken met als enig verschil dat je niet per sé boekhoudkundig onderzoek verricht. Ik ben ook geneigd om voor bepaalde sectoren te gaan terwijl ik aan de andere kant geloof dat er ook een bepaalde synergie is tussen de afzonderlijke sectoren die niet makkelijk te doorgronden is. (Een ontwikkelde techsector kan leiden tot efficientere processen in healthcare en een expanderende consumer discretionary laat ruimte voor financials om meer krediet te verstrekken etc. etc.) In dat geval neig ik dan weer naar indextracken.

Ik ben benieuwd hoe de andere users hier tegenover staan!
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 16 mei 2011 @ 23:18:21 #133
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96918474
Ik geloof dat de markt wel degelijk bepaalde aandelen 'misprijst' (en zo dus niet in de efficiënte markt) :P
  maandag 16 mei 2011 @ 23:22:28 #134
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96918811
quote:
2s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:04 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Sectorpicken in feite. Op zich is daar wat voor te zeggen aangezien sommige sectoren het aanzienlijk beter hebben gedaan over de jaren met significant hogere rendementen maar het daadwerkelijke kiezen voor een subsector vereist net zulks inzicht als individueel stockpicken met als enig verschil dat je niet per sé boekhoudkundig onderzoek verricht. Ik ben ook geneigd om voor bepaalde sectoren te gaan terwijl ik aan de andere kant geloof dat er ook een bepaalde synergie is tussen de afzonderlijke sectoren die niet makkelijk te doorgronden is. (Een ontwikkelde techsector kan leiden tot efficientere processen in healthcare en een expanderende consumer discretionary laat ruimte voor financials om meer krediet te verstrekken etc. etc.) In dat geval neig ik dan weer naar indextracken.

Je ziet vanzelf synergie zolang je maar lang genoeg sectoren blijft delen. Ik geloof er niet zo in, zeker niet dat het significant is. Ik zie eerder meer 'globale' sectoren die in bepaalde periodes gewoon duidelijk outperformen. En dan met name de multinationals met een behoorlijk monopolie advantage en de small/midkap stocks.

Ik vind sowieso dat de 'mogelijkheden' van synergie tussen bedrijven vaak enorm wordt overschat. Al moet ik wel zeggen, als je bijvoorbeeld de marketing top 25 fail door gaat lezen, je toch wel gaat denken, het had sommige van die bedrijven veel geld gescheelt als ze betere informatie van andere bedrijven hadden ingewonnen voordat ze hun fouten hebben gemaakt. Zoals Kellogs die cereals in India probeert te verkopen _O- Dat vind ik echt zo'n klassiek fail verhaal.
  maandag 16 mei 2011 @ 23:26:10 #135
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96919105
quote:
99s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:18 schreef Sokz het volgende:
Ik geloof dat de markt wel degelijk bepaalde aandelen 'misprijst' (en zo dus niet in de efficiënte markt) :P
Ik geloof niet in het 'misprijzen' van aandelen. Bij meer liquide aandelen heb je gemiddeld genomen misschien een betere prijs dan bij een small cap maar wat mij betreft blijft een papieren aandeel net zo veel waard als wat de gek er voor geeft. Elk bedrijf kan failliet en je hebt geen idee wat er in de boeken afspeelt bij zo'n zaak.

Daar bij komt nog eens dat 'misprijzen' aangeeft dat er blijkbaar dus wel een 'normale' waarde voor zo'n bedrijf is? Zo'n waarde wordt toch nooit bereikt. Helemaal zo lang je nog steeds ongestraft pump en dump acties kunt uitvoeren.
  maandag 16 mei 2011 @ 23:29:01 #136
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96919307
Misprijzen is misschien onhandig geformuleerd maar ik bedoel meer in de vorm van:
- Onderschatten van potentieel
- Overschatten van een negatieve census
  maandag 16 mei 2011 @ 23:29:10 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96919322
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Zoals Kellogs die cereals in India probeert te verkopen _O- Dat vind ik echt zo'n klassiek fail verhaal.
Als iemand die in India weleens cornflakes heeft gegeten kan ik melden dat ze daar best echte cornflakes zouden kunnen gebruiken :D. Maar ja, die lokaal geproduceerde niet-te-vreten cornflakes zijn waarschijnlijk zo goor juist omdat ze aan de lokale smaak zijn aangepast omdat er geen markt is voor echte conflakes, gok ik zo. Dus ja, fail.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 23:30:27 #138
256829 Sokz
Livin' the life
pi_96919411
Is daar trouwens een link naar? Die 25 grootste marketingfails?
  maandag 16 mei 2011 @ 23:31:12 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96919470
quote:
99s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:18 schreef Sokz het volgende:
Er is natuurlijk geen twijfel over dat bepaalde aandelen misprijsd zijn. De vraag is alleen of je redelijkerwijs kunt verwachten dat jij en ik dat beter kunnen spotten dan anderen.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 23:34:38 #140
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96919694
quote:
99s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:29 schreef Sokz het volgende:
Misprijzen is misschien onhandig geformuleerd maar ik bedoel meer in de vorm van:
- Onderschatten van potentieel
- Overschatten van een negatieve census
Onderschatten van potentieel is ook weer zoiets lastig. Vraag 10 fokkers over de potentie van een aandeel in de ranking van 0 tot 100 en je krijgt 10 verschillende antwoorden. En je kunt dan als wiskundige hier duizenden testjes op los laten en dan ergens een minuscuul significant resultaat uit vinden maar dat zegt in wezen niks. Ik kan wel op basis van bepaalde fundamentele ratio's ergens in gaan investeren, en dan netjes aan mijn buurman vertellen, dat ik na jaren onderzoek eindelijk ratio's heb gevonden die een sterke correlatie hebben met een positieve return.

Maar zolang die buurman dat aandeel enorm kan shorten en mij om zeep kan helpen blijf ik van het principe 'wat de gek er voor geeft' uit gaan :P

En ja als je dan verhalen van andere bankiers hoort dat ze hun collega's gaan treiteren die ergens een long positie in hebben zitten en dan leuk gaan shorten om de boel daar op stelten te zetten. Of dat je hoort dat een vriend van je een grote stop loss heeft zitten op Zilver op de prijs van 44 en dat je hem net even daar onder drukt om hem af te zeiken. De markt is zo ondoorzichtig als maar wezen kan.
  maandag 16 mei 2011 @ 23:39:46 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96920062
quote:
2s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:04 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Je ziet tussen sectoren grote verschillen in waardering precies vanwege het feit dat consensus het potentieel verschillend inschat. Uiteindelijk is het gewoon behoorlijk hetzelfde als stockpicking denk ik.

Als gedachte experiment kun je eens kijken naar wat je zelf zeg 10 jaar geleden dacht en hoe die ideeën zouden hebben uitgepakt. Eigenlijk zou je een dagboek moeten bijhouden. Ik weet in elk geval van mezelf dat ik daar geen goede trackrecord in heb.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 23:43:44 #142
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96920352
quote:
99s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:30 schreef Sokz het volgende:
Is daar trouwens een link naar? Die 25 grootste marketingfails?
Zie hier een link van de 100 grootste fails op marketing/culture/pr gebied.

Staan toch echt een paar tussen die je nooit weer zult vergeten. Zoals Harley Davidson parfum bijv. :')
  maandag 16 mei 2011 @ 23:45:37 #143
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96920479
quote:
10s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als iemand die in India weleens cornflakes heeft gegeten kan ik melden dat ze daar best echte cornflakes zouden kunnen gebruiken :D. Maar ja, die lokaal geproduceerde niet-te-vreten cornflakes zijn waarschijnlijk zo goor juist omdat ze aan de lokale smaak zijn aangepast omdat er geen markt is voor echte conflakes, gok ik zo. Dus ja, fail.
Ik snap de zet van Kellogs wel. Cereal market is relatief klein in de US en UK en de winsten liepen wat terug. Met slechts een aantal procent van de Indiase markt hadden ze al meer klanten te pakken dan bij de US en de UK bij elkaar. Mja, maar zo werkt die rekensom dus niet helemaal :')

Toen ze er achter kwamen dat Indiërs geen trek in Kellogs hadden moesten ze dus 'cereal in de ochtend' promoten :')
  maandag 16 mei 2011 @ 23:46:23 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96920514
quote:
Italiaan Draghi topman van de ECB

Toegevoegd: maandag 16 mei 2011, 23:31
Update: maandag 16 mei 2011, 23:31

De Italiaan Mario Draghi wordt zo goed als zeker de nieuwe topman van de Europese Centrale Bank. De ministers van Financiën van de EU hebben in Brussel ingestemd met zijn benoeming.

Draghi is de enige kandidaat voor de opvolging van Jean-Claude Trichet. De Europese regeringsleiders moeten eind juni nog instemmen met de benoeming. Draghi zou dan in november aan de slag kunnen als voorzitter van de ECB.

Trichet treedt eind oktober af, na een mandaat van bijna acht jaar.
En nu allemaal hopen dat hij de rente fors omhoog gooit om geloofwaardigheid te kweken >:)
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 23:48:32 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96920637
Bedtijd nu en om 6:00 door de vogeltjes gewekt worden O+ (daar zet ik speciaal m'n balkondeur voor open)
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2011 @ 23:48:40 #146
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96920648
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

En nu allemaal hopen dat hij de rente fors omhoog gooit om geloofwaardigheid te kweken >:)
Dat zal die ex-GS man nooit doen. Hoe zit het eigenlijk met deze man en Berlusconi? Dikke maatjes?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 00:02:52 #147
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96921671
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 17:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Goede overwogen keuze! Alleen DSM en Imtech hebben niet zulke hoge PM's. ASMI heeft overigens de hoogste PM groei van de laatste 5 jaar! Best goed aandeel fundamenteel gezien. ASML lijkt op basis van deze gegevens ook vrij sterk. Al geeft dit plaatje natuurlijk ook wat mindere punten weer.

[ afbeelding ]
Mooi overzicht :)
Op zich is het natuurlijk al heel mooi als je per jaar je PM gemiddeld weet op te krikken met minstens 5%.
Dat is voor mij dus een belangrijk criterium erbij.
----

HP gaat trouwens door de plee nabeurs:
http://www.marketwatch.com/investing/stock/hpq
http://www.bloomberg.com/(...)ays-shares-fall.html

niet voor niets een p/e van 10 dus..

[ Bericht 7% gewijzigd door JimmyJames op 17-05-2011 00:11:06 ]
  dinsdag 17 mei 2011 @ 00:17:49 #148
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_96922546
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 00:02 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Mooi overzicht :)
Op zich is het natuurlijk al heel mooi als je per jaar je PM gemiddeld weet op te krikken met minstens 5%.
Dat is voor mij dus een belangrijk criterium erbij.
----

Ik zou sowieso gaan voor een hoge PM en hoge PM groei en relatief lage debt en lage st/lt debt ten opzichte van de concurrenten. Earnings neem ik vaak met een korreltje zout. Sowieso is de combo PM, PM groei, debt/capital al een erg sterke in de bio/pharma sector.
pi_96926038
quote:
10s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Absoluut geen fail :) Jonge hippe Indiers gaan voor alles wat Westers is. Als ze er bovendien een 'gezond en fit' imago aan kunnen koppelen door wat strakke Bollywood sterren eraan te verbinden, dan kunnen ze zich een prima markt bouwen. Overigens zijn de smaken hetzelfde als in het Westen op kesan-smaak na. Dat is zo goor, beyond belief. Maar voor de rest hetzelfde assortiment als het Westen. :)
pi_96926048
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 00:02 schreef JimmyJames het volgende:

niet voor niets een p/e van 10 dus..
Ik zou ze wel hebben gekocht hoor. Dit soort interne memos is tegenwoordig gemeengoed, zelfs in bedrijven die record winsten maken. Publicatie van de kwartaalcijfers is nu verschoven naar dinsdag pre-open, dus anticiperen kan niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')