Nestle?quote:wo 30 mrt 2011, 10:41
De kleren van de keizer
AMSTERDAM - Het perpetuum mobile blijkt dan toch te bestaan.
Je leent geld van een ander dat je vervolgens weer uitleent aan een derde, die het vervolgens weer uitleent aan jou. Snapt u het nog? Wie dit wel snappen, zijn de Europese leiders. Het is alleen wie je wil geloven, degene die het je vertelt of je eigen ogen.
Europees Stabilisatie Mechanisme
In de Amerikaanse financiële kwaliteitskrant bij uitstek troffen we een messcherpe analyse aan over het ophanden zijnde Europees Stabilisatie Mechanisme (ESM).
-----------
-----------
Zwitserland
Zoveel schuilplaatsen zijn er helaas niet. Het land dat als eerste op het netvlies landt, is Zwitserland. Dat land heeft nog een eigen munt en het beschikt over een betrouwbaar en solide bank- en effectensysteem. Zoek aandelen van degelijke bedrijven die in Zwitserse franken noteren.
Best wel nuttige post eigenlijkquote:Op maandag 9 mei 2011 21:37 schreef piepeloi55 het volgende:
Gepost in een ander topic maar ook handig voor hier.
Exposure ING (cijfers jaarvergadering 9 mei 2011):
Griekenland
1,4 miljard euro staatsobligaties
Minder dan 50 miljoen euro exposure op banken
Portugal
800 miljoen euro staatsobligaties
300 miljoen euro banken
Spanje
2,6 miljard euro staatsobligaties
100 miljoen euro lagere overheden
18 miljard euro financiële instellingen
Ierland
53 miljoen euro staatsobligaties
1,2 miljard euro financiële instellingen
Italië
7,5 miljard euro staatsobligaties
1,1 miljard euro financiële instellingen
Ja maar wat is er met die 3 miljard gedaan? Er is wel dividend uitbetaald vorig jaar. Hoeveel van die 3 miljard is "retained earnings"?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 09:13 schreef Basp1 het volgende:
Ach een ing die afgelopen jaar al weer een winst maakte van 3 miljard kan dit dus zo afboeken, hier hoeven we dan toch niet bang voor te zijn.
Ja leuk, er zijn al genoeg anti bankier topics (niet dat ik ze zo lief heb). Dit jaar hebben de toppers bij ING geen bonus gekregen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:27 schreef Asfyxia het volgende:
Die 3 miljard is natuurlijk allang doorgesluisd naar de "toppers". Zo doet men dat in bankiersland.
Dat weet jij helemaal niet, en ik zou er m'n geld niet op zetten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:52 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Ja leuk, er zijn al genoeg anti bankier topics (niet dat ik ze zo lief heb). Dit jaar hebben de toppers bij ING geen bonus gekregen.
Waarschijnlijk zullen ze meer onkosten/ reiskosten declareren.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:59 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat weet jij helemaal niet, en ik zou er m'n geld niet op zetten.
Bankiers zijn bankiers en kennen genoeg trucjes. Als het publiek ergens niet mee akkoord is, moet je het stiekem doen. Meer is er niet aan.
Het probleem wat ik altijd een beetje heb met die "Amerikaanse financiële kwaliteitskranten" dat ze zich primair richten op de "mindere schurken" maar niets hoort over de "grote schurken". Ze richten hun vileine artikelen altijd op de EU en de Euro, maar je hoort nooit een kwaad woord over de Fed en hun beleid met de dollar. Terwijl het echte werkelijke grote probleem ligt bij het economische beleid van Amerika en het uiteindelijke val van de dollar. Alle problemen in Europa zijn daarbij vergeleken peanuts. Landen als Griekenland, Portugal en Ierland, of zelfs Spanje of Italië, stellen daarbij geen reet voor.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 08:55 schreef meth77 het volgende:
Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro #3
Hier nog een aflevering verder, het is nu de vraag, gaan die landen uit de Euro of gaat de Euro uit hen
[..]
Nestle?
http://www.six-swiss-exch(...)?id=CH0038863350CHF1
quote:wo 11 mei 2011, 05:30 | 3 reacties
Griekse politici willen meer salaris
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Terwijl Griekenland aan het hulpinfuus van de EU ligt, zijn honderden Griekse (ex-)parlementariërs de afgelopen drie jaar naar de rechter gestapt om extra salaris te claimen.
Volgens bronnen in Griekenland zijn er 284 rechtszaken sinds 2008 aangespannen door parlementariërs die hun salaris met terugwerkende kracht wilden optrekken tot hetzelfde niveau als een rechter van het Hooggerechtshof.
Ze beroepen zich daarbij op een wet uit 1975.
Een gemiddelde claim komt neer op zo'n 250.000 euro.
CDA-Kamerleden Blanksma en Omtzigt willen dat ministers Rosenthal en De Jager de kwestie aankaarten bij de Europese Commissie.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 07:31 schreef michaelmoore het volgende:
Dat is toch dik het dubbele van wat onze politici verdienen
[..]
Dat haal ik toch nergens uit het bericht, alleen de gemiddelde claim stat er bij, maar niet over hoe lange periode dit gaat. Dat jij dit hieruit haalt dat het om jaarsalarissen gaat is mij geheel niet duidelijk in dit bericht.quote:Op woensdag 11 mei 2011 07:31 schreef michaelmoore het volgende:
Dat is toch dik het dubbele van wat onze politici verdienen
[..]
Dat schoot mij ook te binnen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:15 schreef Droopie het volgende:
Nu op nederland 2, de 'ik betaal niet' beweging..
Het lijkt godverdomme Maaskantje wel.
Portugal komt ook wel een tweede keer en een derde keer voor steunquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:45 schreef fedsingularity het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)-steun-portugal.html
Finland achter steun aan Potugal
Is die opgericht door Asfyxiaquote:Op woensdag 11 mei 2011 22:15 schreef Droopie het volgende:
Hey kut ga eens werken, en als je werkt betaal dan gewoon belasting
Komt die uit maaskantje?quote:
Nee, maar die heeft een verleden als wanbetaler en is een groot voorstander van het simpelweg niet betalen voor dingen als het je uitkomt, terwijl je er wel gebruik van maakt.quote:
Ja leuk hoor, denk je dat we grieks verstaan en lezen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:14 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.debtocracy.gr/indexen.html
De grieken gaan zich verzetten
Prachtig initiatief! Groot respect voor de Grieken die zich niet laten knechten door vanuit de zich scheel graaiende elite opgedrongen burgermansfatsoen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:15 schreef Droopie het volgende:
Hey kut ga eens werken, en als je werkt betaal dan gewoon belasting
I KNEW IT!quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:07 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Prachtig initiatief! Groot respect voor de Grieken die zich niet laten knechten door vanuit de zich scheel graaiende elite opgedrongen burgermansfatsoen.
Mee eens, maar ze hebben op gewoon op te grote leest geleefd. Wel allerlei subsidies van de staat ontvangen, maar weinig tot geen belasting betalen. Dat valt toch echt de Grieken aan te rekenen met hun kampioenschap belastingontduiken en cultuur van Nepotisme. Ze wilden wel jarenlang genieten van allerlei subsidies zonder daarvoor wat tegenover te stellen. Lekker genieten, lekker zonnetje, eten en wijn. Genieten, genieten! Oh jee, moeten we daar wat voor doen? Werken?? Nuh, lekker vroeg met pensioen. Maar nu is de party over!quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:07 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Prachtig initiatief! Groot respect voor de Grieken die zich niet laten knechten door vanuit de zich scheel graaiende elite opgedrongen burgermansfatsoen.
Griekenland willen de Drachme terug!quote:do 12 mei 2011, 11:16
Je blijft lachen met die Grieken
AMSTERDAM - Als je budget volledig uit de hand loopt moet je volgens mij bezuinigen, maar de Grieken hebben hier een heel ander idee over .
Het ministerie van Transport heeft goedkeuring gegeven aan het bouwen van een Formule 1 circuit in de Halandrita regio.
Het circuit moet gaan voldoen aan alle eisen van de formule 1 en gaat 497 banen opleveren, maar is een bijna 100 miljoen euro investering .
De minister moet het plan alleen nog even door het parlement zien te krijgen.
Als je al geen cent te makken hebt, is dit wel het allerlaatste waar je geld aan uitgeeft. Want dit lijkt mij een project dat in de lengte van dagen geld gaat kosten, als je niet van te voren weet of je de formule 1 in huis haalt. Zulke beste wegenbouwers zijn het niet, die Grieken. Het wachten is nu op het nieuwe Jeu de Boules stadion voor 80.000 man.
Speciaal hier opgeschreven om jouw dag weer goed te maken!quote:
En je zou jarenlang belasting hebben ontdoken.quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:54 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Speciaal hier opgeschreven om jouw dag weer goed te maken!
Hoe ik werkelijk over die Grieken denk: ik denk niet dat dit allemaal luie flikkers zijn. Maar wel dat ze decennialang geregeerd zijn door idioten, de zelfverrijkende, zieke knechtjes van de winsthongerige banken en het bedrijfsleven, waarin zaken als ethiek en algemeen belang nu eenmaal geen enkele rol spelen.
Wat dat betreft verschilt Griekenland dus niet veel van Nederland. Behalve dan dat Griekenland een paar graadjes hogere koorts heeft.
Uiteindelijk is het zoals iemand stelt in deze documentaire. Om de schuld van 350 miljard terug te betalen zullen alle faciliteiten t.b.v. de burger, zoals scholen en ziekenhuizen, grotendeels moeten verdwijnen. Komt er in feite op neer dat je mensenlevens en de toekomst van de jeugd opoffert ten behoeve van... van wat eigenlijk? Het behoud van een dodelijk zieke euro, een hobbyprojectje van geestelijk gestoorde politici?
Ik zou het ook niet pikken als ik Griek was. En jij ook niet, dat weet ik zeker. Je hebt het nu wel aardig voor elkaar, denk je, omdat je leuk mee kunt doen met andere burgermannetjes om je heen (die uiteraard ook allemaal van zichzelf vinden dat ze het goed voor elkaar hebben). Jij denkt dat dat je persoonlijke verdienste is, maar dat is vooral een direct gevolg van het feit dat je in Nederland woont en braaf met de meute meeloopt.
Als jij in Griekenland zou wonen en daar leuk mee zou kunnen doen met de burgermansgrieken om je heen, dan zou je nu ook als een citroen tot op de laatste euro worden uitgeknepen. Dan zouden jouw kinderen ook geen toekomst hebben. Dan zou jij vroeg of laat ook in opstand komen.
Ook dat. Dat is nu eenmaal het totaal verrotte Griekse systeem. Daar is alles ook op ingesteld, op het niet betalen van belasting.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:14 schreef bascross het volgende:
[..]
En je zou jarenlang belasting hebben ontdoken.
quote:do 12 mei 2011, 13:15 | 0 reacties
Mogelijk nieuwe steun voor Grieken
DEN HAAG - De Tweede Kamer is donderdagochtend in het geheim bijeen geroepen voor een spoedoverleg over de zorgelijke ontwikkelingen in Griekenland.
Aanwezig waren minister Jan Kees de Jager (Financiën) en president van De Nederlandsche Bank (DNB) Nout Wellink.
Het plotseling ingelaste overleg én de aanwezigheid van Wellink zou kunnen betekenen dat er een nieuwe steunronde voor Griekenland in de maak is, meldt het FD.
Verschillende Kamerleden zouden hebben bevestigd dat teruggeroepen te zijn van het reces, maar mogen vanwege afgesproken geheimhouding niets zeggen over de inhoud.
Gedoogpartner PVV heeft vorige week al laten weten geen extra geld meer te willen geven.
Waarschijnlijk niet, maar dat betekent niet dat het oke is. Nogal makkelijk om te klagen, maar zelf zijn ze een groot onderdeel van het probleem.quote:Op donderdag 12 mei 2011 12:26 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ook dat. Dat is nu eenmaal het totaal verrotte Griekse systeem. Daar is alles ook op ingesteld, op het niet betalen van belasting.
Als al jouw burgermansvrienden (je weet wel, diegenen die het net als jijzelf zo goed voor elkaar denken te hebben) geen belasting betalen, een gang van zaken die in jouw burgermanskringen bovendien als volkomen normaal wordt gezien en sociaal totaal wordt geaccepteerd, zul jij dan in je eentje het besluit nemen om van die sociaal geaccepteerde norm af te wijken en jezelf in de voet te schieten door voortaan wel belasting te gaan betalen aan de corrupte, onbetrouwbare, zelfverrijkende elite? Nee, natuurlijk doe je dat niet.
Het is ook niet oké en er moet wat aan gebeuren. Maar je kunt daar de gemiddelde burgermansgriek niet de schuld van geven. Dit systeem bestaat zo al honderden jaren, dat kan een individuele Griek echt niet veranderen. En in zo'n situatie geldt nu eenmaal: if you can't beat them, join them. Heel menselijk allemaal.quote:Op donderdag 12 mei 2011 13:48 schreef bascross het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, maar dat betekent niet dat het oke is. Nogal makkelijk om te klagen, maar zelf zijn ze een groot onderdeel van het probleem.
Ik las het toevallig op Geenstijl en ik moest glimlachen toen ik dit las: "Er is overlegd hoe de Nederlandse belastingbetaler zo hard mogelijk een poot uitgedraaid kan worden om het 94 miljoen euro kostende F1 circuit te financieren. Als dank komt er op het Griekse F1 circuit een Jan Kees de Jager Bocht en een Nout Wellink Chicane."quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
We zijn allemaal veel te serieus, het leven is vandaag en om geleefd te worden
Een nieuw racecircuit, dat zal banen opleveren, en anders kan je wel een goede vriend blij maken met een leuke staatsopdracht
[..]
Griekenland willen de Drachme terug!
Ik zal het nu alvast maar zeggen. Die grieken gaan zich toch niet aan de afspraken houden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 13:40 schreef Asfyxia het volgende:
Ze gaan Griekenland helemaal uitkleden, om vervolgens met een soort van "sociaal plan" op de proppen te komen, onder voorwaarde dat ze braaf doen wat wij zeggen.
Joh, zou je werkelijk denken?quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:38 schreef SteveBudin het volgende:
Ik zal het nu alvast maar zeggen. Die grieken gaan zich toch niet aan de afspraken houden.
Waar, maar de Grieken moeten niet zeiken! Ze kunnen weten dat ze allemaal als Grieken de boel lichten en profiteurs zijn.quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:16 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Het is ook niet oké en er moet wat aan gebeuren. Maar je kunt daar de gemiddelde burgermansgriek niet de schuld van geven. Dit systeem bestaat zo al honderden jaren, dat kan een individuele Griek echt niet veranderen. En in zo'n situatie geldt nu eenmaal: if you can't beat them, join them. Heel menselijk allemaal.
Wij (d.w.z. onze vertegenwoordigers, de politici) hadden zelf beter moeten weten en de Grieken niet in de euro op moeten nemen. Wij (d.w.z. onze bankiers, die ons geld in beheer hebben of liever gezegd hadden) hadden zelf beter moeten weten en de Grieken geen bijna ongelimiteerde kredieten moeten verstrekken. Dit hele debacle is uiteindelijk onze eigen schuld.
Tot dat blijkt dat alle NLse banken daaraan enorm veel geld verliezen, ze nogmaals met staatsteun overeind gehouden moeten worden hetgeen met jouw belastinggeld gebeurd, waarna vervolgens jouw <insert iets dat door de staat voor jou betaald wordt) wegbezuinigd wordt om het tekort weer goed te maken.quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:42 schreef San_Andreas het volgende:
als de grieken het niet kunnen bolwerken stappen ze maar uit de euro. Heb ik echt geen probleem mee.
Volgens mij zag ik in een ander topic de exposure van Nederlandse banken in Griekenland en dat was eigenlijk helemaal niet zoveel. De exposure die ING heeft kunnen ze makkelijk aan met de drie miljard winst die er gemaakt is. Laat hun eerst maar voor de kosten opdraaien. Mochten er dan tegoeden van mensen in gevaar komen, dan springen we als staat bij. Op de manier hoe het nu gaat leren de veroorzakers (Grieken en banken) er weinig van en zullen we over enkele jaren tegen hetzelfde probleem aanlopen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:16 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Tot dat blijkt dat alle NLse banken daaraan enorm veel geld verliezen, ze nogmaals met staatsteun overeind gehouden moeten worden hetgeen met jouw belastinggeld gebeurd, waarna vervolgens jouw <insert iets dat door de staat voor jou betaald wordt) wegbezuinigd wordt om het tekort weer goed te maken.
Meer kaarten, we hebben meer kaarten nodig!quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:51 schreef piepeloi55 het volgende:
Die directe effecten vallen nog mee. Maar als jij kijkt naar de indirecte effecten van het ongecontroleerd laten defaulten van Griekenland dan heb je als politicus weinig andere keuze dan in te stemmen met soepelere voorwaarden voor de Grieken. Tenminste als je de huidige economische bubble in stand wilt houden.
Oh rly?quote:05-12 10:41: Dutch finance minister says it is difficult to keep Dutch public support for euro-zone aid packages.
En de Grieken stonden erbij en lachen erom. Of denk je werkelijk dat die echt hard gaan bezuinigen? Denk het niet, die gaan uiteindelijk toch afstempelen omdat ze anders de hele publieke sector kwijtraken.quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:51 schreef piepeloi55 het volgende:
Die directe effecten vallen nog mee. Maar als jij kijkt naar de indirecte effecten van het ongecontroleerd laten defaulten van Griekenland dan heb je als politicus weinig andere keuze dan in te stemmen met soepelere voorwaarden voor de Grieken. Tenminste als je de huidige economische bubble in stand wilt houden.
dat gebeurt nu toch alquote:Op donderdag 12 mei 2011 16:16 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Tot dat blijkt dat alle NLse banken daaraan enorm veel geld verliezen, ze nogmaals met staatsteun overeind gehouden moeten worden hetgeen met jouw belastinggeld gebeurd, waarna vervolgens jouw <insert iets dat door de staat voor jou betaald wordt) wegbezuinigd wordt om het tekort weer goed te maken.
Kan ook niet, op 1 of andere rare manier zijn we veroordeeld tot elkaar. Ze hadden er nooit bij mogen komen. Maar spijt komt altijd na de zonde.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:29 schreef Asfyxia het volgende:
Serieus, trap die lui de eurozone en de EU uit en laat ze het verder helemaal zelf uitzoeken!
Echt, het is de enige oplossing.
"Kan niet" is meer een uitspraak voor linksen en juristen, die zij bezigen op het moment dat er wordt voorgesteld om criminele buitenlanders de grens over te trappen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kan ook niet, op 1 of andere rare manier zijn we veroordeeld tot elkaar. Ze hadden er nooit bij mogen komen. Maar spijt komt altijd na de zonde.
Al zouden het ficties zijn, dan zijn het nog altijd ficties met hele reële gevolgen. Neem de pensioenfondsen bijvoorbeeld. Het pensioen wat je daarmee spaart is in beginsel slechts een fictie, een belofte van het pensioenfonds tegenover jou. Maar wil dat zeggen dat er niks aan de hand is als je per direct alle pensioenfondsen opheft (en de inhoud van hun kas verloren gaat)? Natuurlijk niet! Dat zou natuurlijk heel verstrekkende gevolgen voor de samenleving hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:07 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
"Kan niet" is meer een uitspraak voor linksen en juristen, die zij bezigen op het moment dat er wordt voorgesteld om criminele buitenlanders de grens over te trappen.
Natuurlijk kan het wel. Alles kan, zolang de wil er maar is. Tenzij het fysiek onmogelijk is, maar daar is hier absoluut geen sprake van. De eurozone en de EU zijn niet meer dan papieren entiteiten. En geld is ook maar een idee.
Nou en? Jongeren tot over hun nek in de schulden steken heeft ook verstrekkende gevolgen voor de samenleving. Toch zijn we daar op dit moment volop mee bezig.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Al zouden het ficties zijn, dan zijn het nog altijd ficties met hele reële gevolgen. Neem de pensioenfondsen bijvoorbeeld. Het pensioen wat je daarmee spaart is in beginsel slechts een fictie, een belofte van het pensioenfonds tegenover jou. Maar wil dat zeggen dat er niks aan de hand is als je per direct alle pensioenfondsen opheft (en de inhoud van hun kas verloren gaat)? Natuurlijk niet! Dat zou natuurlijk heel verstrekkende gevolgen voor de samenleving hebben.
En zo is het met de Griekse schuld ook. Zelfs al was het maar omdat die vast ook een gedeelte van onze pensioenfondsen uitmaken.
En om alleen te kijken of iets fysiek "kan", dat slaat natuurlijk nergens op. We "kunnen" in die zin ook morgen allemaal collectief zelfmoord plegen ofzo, maar dat is natuurlijk ook niet realistisch.
Even voor het goede begrip: 'die babyboomers' zijn dan ook degenen die dat geld aan Griekenland uitgeleend hebben?quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:31 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nou en? Jongeren tot over hun nek in de schulden steken heeft ook verstrekkende gevolgen voor de samenleving. Toch zijn we daar op dit moment volop mee bezig.
Laat die babyboomers het gelag maar betalen. Die hebben het tenslotte verziekt.
quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:38 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Ik las het toevallig op Geenstijl en ik moest glimlachen toen ik dit las: "Er is overlegd hoe de Nederlandse belastingbetaler zo hard mogelijk een poot uitgedraaid kan worden om het 94 miljoen euro kostende F1 circuit te financieren. Als dank komt er op het Griekse F1 circuit een Jan Kees de Jager Bocht en een Nout Wellink Chicane."
Als de Grieken uit de Euro gaan, dan zal Griekenland zo goedkoop worden, dat alle eilanden op het punt van zinken staan volgend jaar door de druktequote:Op donderdag 12 mei 2011 14:38 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Ik zal het nu alvast maar zeggen. Die grieken gaan zich toch niet aan de afspraken houden.
Gevolgd door absurde looneisen en stakingen totdat alles weer als vanouds is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de Grieken uit de Euro gaan, dan zal Griekenland zo goedkoop worden, dat alle eilanden op het punt van zinken staan volgend jaar door de drukte
maar dan kunnen ze vrolijk de Drachme weer devalueren, zodat de gemiddelde griek nog steeds geen Mercedes kan kopen, en de schulden niet meer worden in Dollars gezienquote:Op donderdag 12 mei 2011 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Gevolgd door absurde looneisen en stakingen totdat alles weer als vanouds is.
quote:vr 13 mei 2011, 05:30 | 18 reacties
Meer miljarden naar Griekenland Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Om Griekenland uit de schuldencrisis te helpen, moet Nederland mogelijk opnieuw bijspringen.
Het reeds geleende bedrag van 4,7 miljard euro, wordt echter niet kwijtgescholden.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat melden Haagse bronnen na het geheime spoedoverleg dat minister De Jager (Financiën), DNB-president Wellink en de Tweede Kamerfracties gisteren hadden. De Kamerleden zijn voor dat overleg van hun meivakantie teruggeroepen en achter gesloten deuren bijgepraat over de explosieve financiële situatie in Griekenland en Portugal.
Beide eurolanden dreigen te bezwijken onder een enorme schuldenlast.
De grootste idioot kan nog wel begrijpen dat Griekenland al dat geleende geld helemaal niet terug kan betalen, al hadden ze de beste intenties van de wereld. Wat ik trouwens betwijfel.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:03 schreef michaelmoore het volgende:
Ze maken er een bodemloze put van, en nu moeten we ieder jaar 2 miljard aan Griekenalnd en drie miljard aan Portugal en 4 miljard aan Ierland doneren he
Juist dus
[..]
Dat lijkt me een heel goede reden om ze nog meer te lenenquote:Beide eurolanden dreigen te bezwijken onder een enorme schuldenlast.
We krijgen er wel wat voor terug. Die geweldige Euro waardoor we niet naar de GWK moeten voor onze jaarlijkse vakantie naar Chersonissos of Albufeiraquote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:03 schreef michaelmoore het volgende:
Ze maken er een bodemloze put van, en nu moeten we ieder jaar 2 miljard aan Griekenalnd en drie miljard aan Portugal en 4 miljard aan Ierland doneren he
Juist dus
[..]
Jan-Kees denkt daar toch anders overquote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De grootste idioot kan nog wel begrijpen dat Griekenland al dat geleende geld helemaal niet terug kan betalen, al hadden ze de beste intenties van de wereld. Wat ik trouwens betwijfel.
[..]
Dat lijkt me een heel goede reden om ze nog meer te lenen![]()
![]()
Ja, die heeft dan ook, straks na zijn regeerperiode, de leuke baantjes bij banken of pensioenfondsen voor het uitkiezen.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 10:03 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Jan-Kees denkt daar toch anders over.
Nou ik vond die drachme wel wat hebben hoor, juist charmant,quote:Op vrijdag 13 mei 2011 10:01 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
We krijgen er wel wat voor terug. Die geweldige Euro waardoor we niet naar de GWK moeten voor onze jaarlijkse vakantie naar Chersonissos of Albufeira. Het kost wat maar daar krijg je toch een boel gemak voor terug
.
quote:Op vrijdag 13 mei 2011 11:15 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik lees net in een ander topic dat ze in Griekenland allemaal leuke bonussen krijgen. Kunnen we niet massaal naar Griekenland verhuizen om daar mee te vreten uit de EU ruif
quote:vr 13 mei 2011, 10:19 | 601 reacties
Grieken smijten geld over de balk
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=buitenland
Athene - Het zal niet eenvoudig zijn voor Griekenland om uit de schulden te komen.
Griekse ambtenaren hebben recht op allerlei peperdure regelingen, waar ze niet zonder slag of stoot afstand van zullen doen.
De Duitse krant Bild zet de privileges op een rijtje.
Duitsland moet als grootste euroland het diepst in de buidel tasten om de Grieken bij te staan.
Ook Nederland staat voor miljarden euro's garant.
Bonussen
Een kwart van de Griekse beroepsbevolking is ambtenaar.
Zij zitten er warmpjes bij. Zo blijven medewerkers van de Griekse premier Papandreou gewoon zestien maandsalarissen per jaar ontvangen.
Ambtenaren krijgen bonussen als ze op tijd komen en voor het werken bij temperaturen onder de acht graden.
Ze krijgen zelfs een premie als ze netjes hun handen wassen.
In totaal is het zo mogelijk het maandsalaris van 3.908 euro op te hogen tot 8.675 euro.
Buschauffeurs krijgen een premie voor het warmdraaien van de motor, priesters krijgen een bonus voor iedere opgedragen dienst.
Een nachtwaker bij een staatsbedrijf kan 72.000 euro per jaar verdienen.
Arbeiders bij datzelfde bedrijf mogen vijf dagen per jaar gratis op vakantie in een hotel naar keuze. Alle Griekse staatsbedrijven draaien overigens met verlies.
Politici
Politici zorgen ook prima voor zichzelf. Wie een lange staat van dienst heeft, krijgt bij het afscheid een 'gouden handdruk' mee van maximaal 250.000 euro
Bedankt, ik was te lui voor copy pastequote:
Daarentegen wel diep in de Amerikaanse schulden en leningen (nog veel erger)quote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:09 schreef San_Andreas het volgende:
We hadden ze gewoon niks moeten lenen. Nederlandse banken zitten immers toch niet zo diep in Griekse schulden en leningen.
Klare taal, maar ik moet nog zien dat NL het durft om steun te blokkeren.quote:De Jager dreigt Grieken met stoppen leningen
DEN HAAG (AFN) - Nederland kan besluiten het volgende deel van eerder aan Griekenland toegezegde leningen per half juni tegen te houden. Minister De Jager van Financiën zei dat vrijdag na de ministerraad.
,,De bal ligt nu bij de Grieken, ze moeten het IMF programma gewoon uitvoeren. Als ze dat niet doen, houdt het op. Of er in Griekenland nou politieke tegenstand is of niet, dat maakt me niet uit, er is geen tijd meer voor onwil’’, aldus De Jager.
De volgende tranche van leningen binnen het IMF-programma moet in de tweede helft van juni worden uitgekeerd. Nederland kan dat tegenhouden. ,,Als het IMF niet meedoet, is voor ons het uitgangspunt dat ook Nederland de tranche inhoudt en niet uitkeert.’’
Gesprekken
Op dit moment praten het IMF, de Europese Centrale Bank en de Europese Commissie met de Griekse regering. De Jager wil de volgende tranche alleen uitkeren als het IMF tevreden is en de Grieken voldoen aan de strenge afspraken.
De Jager zei ook dat het ,,nog lang niet zo ver is dat de eurolanden iets extra’s gaan doen’’ in de richting van Griekenland. Athene heeft mogelijk een nieuwe lening nodig, bovenop die van 110 miljard euro die het land vorig jaar al kreeg.
De Jager eist van de Grieken ,,een heel stevige en pijnlijke aanpassing van de economie, bezuinigingen en het doorvoeren van privatiseringen’’.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)toppen-leningen.aspx
eens, het is echt geen schande als Griekenland uit de euro moet stappen, sterker nog, daar wint de euro op iets langere termijn alleen maar mee. Zwakke broeders kunnen we niet gebruiken, ook al waren de verhalen van Homerus nog zo mooi.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klare taal, maar ik moet nog zien dat NL het durft om steun te blokkeren.
Ik hoop maar dat andere landen er hetzelfde over denken. Want wat hij zegt is toch de enige verstandige mogelijkheid?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het IMF stapt dus uit de volgende steunoperaties, wedden dat Nederland gewoon blijft geven??quote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:De volgende tranche van leningen binnen het IMF-programma moet in de tweede helft van juni worden uitgekeerd. Nederland kan dat tegenhouden. ,,
Als het IMF niet meedoet, is voor ons het uitgangspunt dat ook Nederland de tranche inhoudt en niet uitkeert;
Dat gaat de bevolking niet accepteren en zeker de upperclass en topambtenaren nietquote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik hoop maar dat andere landen er hetzelfde over denken. Want wat hij zegt is toch de enige verstandige mogelijkheid?
Als de Grieken bereid zijn om voor ons door het stof te kruipen, megabezuinigingen door te voeren en ons terug te betalen, dan zouden we wel gek zijn om die kans te laten liggen.
Toch?
Ik vraag mij af, is er vanuit de EU en IMF wel een goede risico analyse gemaakt, wat er gebeurt als de Euro afbrokkelt en wat voor implicaties dat heeft voor Europa en onze spaarcentjes? Ik heb het idee dat er telkens chicken game wordt gespeeld.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier staat een mooi verhaal over de huidige situatiequote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:51 schreef SemperSenseo het volgende:
Wat is beter? De Euro stoppen of aanhouden? Of misschien helemaal te stoppen met de EU en weer terug te gaan naar de balkanisatie van Europa? De Denen voelen hier veel voor, en de teerling is geworpen deze week.. Maar is er wel goed over nagedacht wat voor implicaties dit allemaal heeft?
Het is slechts een uitgangspunt en waarschijnlijk alleen maar bedoeld om iedereen gerust te stellen dat hij het beste met ons voor heeft.quote:De volgende tranche van leningen binnen het IMF-programma moet in de tweede helft van juni worden uitgekeerd. Nederland kan dat tegenhouden. ,,
Als het IMF niet meedoet, is voor ons het uitgangspunt dat ook Nederland de tranche inhoudt en niet uitkeert;
Dat zullen we wel zien als het IMF met de voortgangsrapportage komt.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat gaat de bevolking niet accepteren en zeker de upperclass en topambtenaren niet
Nederland gaat wel steunen als het moet ook zonder het IMF. Dat is ook een logische keuze als politicus zijnde, omdat de kans reeel is dat een ongecontroleerde default van Griekenland de wereldwijde economische bubble doet knappen. Dat beseft men maar al te goed zo te lezen.quote:De Jager benadrukte dat het voor Nederland van het grootste belang is dat Griekenland niet instort. De vorige crisis begon met de val van de Amerikaanse bank Lehman Brothers. "Dat kost Nederland nog altijd tientallen miljarden per jaar", zei De Jager. Als Griekenland failliet gaat, zijn de gevolgen nog veel groter, stelde hij.
Tja dat is toch een hoop wishful denken en hopen op het beste. Ik denk het volgende: als het Euro project faalt door onderling wantrouwen, en dat ziet er naar uit, dan grijpt ieder Europese land in een Pavlov-achtige reflex terug naar nationalisatie en wederzijds wantrouwen. Eigenlijk het welbekende verhaaltje van de afgelopen 200 jaar, van vóór de tweede wereld oorlog. Resultaat: toenemende balkanisatie.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hier staat een mooi verhaal over de huidige situatie
Ik denk dat de enige manier is om een nieuwe munt te maken de Neumark voor Duitsland, Denemarken, Finland, Polen en Nederland en iedereen die wil kans te geven een op een te converteren, en vervolgens zo gruwelijk veel van die Neumark te printen dat de oude Euro voorlopig toch stabiel blijft t.o. de Neumark
Dan heeft er niemand enige schade
Op termijn is de situatie gewoon onhoudbaar, vroeger of later moet de bubbel knappen, hoe eerder dat is hoe beter.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nederland gaat wel steunen als het moet ook zonder het IMF. Dat is ook een logische keuze als politicus zijnde, omdat de kans reeel is dat een ongecontroleerde default van Griekenland de wereldwijde economische bubble doet knappen.
Ik denk trouwens dat ook al vind de IMF eigenlijk dat Griekenland te weinig doet er toch nog steun gaat plaatsvinden, daarvoor is de druk op het IMF te groot gezien de gevolgen. Ook/juist van de Angelsaksische wereld.
Precies, heb je je spaargeld al omgezet naar een andere currency of goud of zilver?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:22 schreef Q. het volgende:
[..]
Op termijn is de situatie gewoon onhoudbaar, vroeger of later moet de bubbel knappen, hoe eerder dat is hoe beter.
Precies, we kunnen ze nu helpen en dan kan het misschien een tijd goed gaan. Maar als straks de vergrijzing in die landen ook inzet dan moet je eens opletten hoe snel ze hier weer staan met de hand omhoog. Of is er iemand die nog gelooft dat ze daar genoeg gespaard hebben voor de oude dag voorzieningenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:22 schreef Q. het volgende:
[..]
Op termijn is de situatie gewoon onhoudbaar, vroeger of later moet de bubbel knappen, hoe eerder dat is hoe beter.
Ben ik volledig met je eens. Ook de politici/centrale bankier beseffen (steeds meer) dat het vroeg of laat toch moet gebeuren, maar dan het liefst gecontroleerd. Vandaar dat men ook aan wetgeving/mechanisme is aan het werken die dat allemaal mogelijk maakt op een min of meer geordende wijze.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:22 schreef Q. het volgende:
Hier zit inderdaad één van de problemen: Griekse pensioenfondsen hebben enorme beleggingen in Griekse staatsobligaties.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
Of is er iemand die nog gelooft dat ze daar genoeg gespaard hebben voor de oude dag voorzieningen
Hebben Grieken een pensioenstelsel waarbij ze sparen? Ik dacht altijd dat de meeste landen een omslagstelsel hanteren? Net als onze AOWquote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier zit inderdaad één van de problemen: Griekse pensioenfondsen hebben enorme beleggingen in Griekse staatsobligaties.
Het zijn grotendeels omslagstelsels maar er wordt altijd wel wat gespaard.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hebben Grieken een pensioenstelsel waarbij ze sparen? Ik dacht altijd dat de meeste landen een omslagstelsel hanteren? Net als onze AOW
Maar dat is maar een fractie van de verplichtingen die ze hebben. Dus hoe dan ook het zaakje gaat klappen, want die verplichtingen kunnen ze er nooit bij hebben met de huidige schuldenberg.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het zijn grotendeels omslagstelsels maar er wordt altijd wel wat gespaard.
(Unfunded) pensioenverplichtingen zijn verplichtingen aan hunzelf, dus dat probleem blijven ze hebben wat er ook gebeurt.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Maar dat is maar een fractie van de verplichtingen die ze hebben. Dus hoe dan ook het zaakje gaat klappen, want die verplichtingen kunnen ze er nooit bij hebben met de huidige schuldenberg.
Waarom in godsnaam zou Polen lid willen worden van die Neuro, met landen die veel meer economisch ontwikkeld zijn dan hen? Het zou puur economisch zelfmoord zijn voor Polen. En sterk groeiende economie met Duitse rentestanden. Tenzij ze graag de nieuwe Ierland willend worden.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hier staat een mooi verhaal over de huidige situatie
Ik denk dat de enige manier is om een nieuwe munt te maken de Neumark voor Duitsland, Denemarken, Finland, Polen en Nederland en iedereen die wil kans te geven een op een te converteren, en vervolgens zo gruwelijk veel van die Neumark te printen dat de oude Euro voorlopig toch stabiel blijft t.o. de Neumark
Dan heeft er niemand enige schade
Maar ze zullen dat geld toch ergens moeten weg halen (lees lenen). En dan?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
(Unfunded) pensioenverplichtingen zijn verplichtingen aan hunzelf, dus dat probleem blijven ze hebben wat er ook gebeurt.
Ze moeten misschien eens iets doen aan de belastinginningquote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:50 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Maar ze zullen dat geld toch ergens moeten weg halen (lees lenen). En dan?
Daar heb ik nog een leuk artikel voor, uiteraard met de geniepige politieke spelletjes die erbij gespeeld worden.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:55 schreef SeLang het volgende:
Wie nu niet zelf geld aan het sparen is voor (aanvulling van) pensioen is ernstig in denial. Wat niet kan worden betaald, wordt niet betaald.
quote:WASHINGTON—The bad economy has shortened the life of the trust funds that support Social Security and Medicare, the nation's two biggest benefit programs, the government reported Friday.
Ik zou wel eens een reeele schatting willen zien wat dit de komende 10 jaar gaat kosten voor Nederland.quote:za 14 mei 2011, 09:30 | 106 reacties
Privatisering bovenaan Griekse agenda
MILAAN - Het Griekse privatiseringsprogramma, om geld bij elkaar te schrapen om de schulden af te lossen, staat nu bovenaan de agenda.
Dat zei de Griekse premier George Papandreou in een zaterdag gepubliceerd interview met de Italiaanse krant Corriere della Sera.
De Griekse premier George Papandreou. Foto: EPA In het gesprek somde Papandreou een lijst maatregelen op die al genomen zijn om iets te doen aan de nijpende financiële situatie, waaronder bezuinigingen op de overheidsuitgaven. Verder zei hij dat Griekenland klaar is voor een grote privatiseringsronde.
„In het begin was privatiseren geen prioriteit. Nu staat het bovenaan de agenda. We zullen laten zien dat we onze afspraken nakomen.” Volgens de premier is de steun voor het verkopen van staatseigendommen wijd verspreid, ook onder de oppositie en de bevolking. Papandreou is er stellig over dat Griekenland de aflossing van zijn schulden niet verzaakt en dat het land niet uit de euro stapt.
Nederlanders klaar met steun Griekenlandquote:zo 15 mei 2011, 11:35
Meerderheid: geen cent meer naar Griekenland
DEN HAAG - Een meerderheid van de Nederlanders (58 procent) vindt dat het kabinet geen verdere steun aan Griekenland moet geven. Een krappe meerderheid (51 procent) meent bovendien dat Griekenland uit de eurozone moet worden gezet.
Dat blijkt uit een zondag gepubliceerde peiling van Maurice de Hond.
Ongeveer 72 procent van de ondervraagden denkt dat Griekenland zijn schulden nooit kan terugbetalen.
Maandag en dinsdag is er weer Europees overleg over Griekenland in Brussel.
De meeste Nederlanders vinden dat minister Jan Kees de Jager (Financiën) moet weigeren nog verder mee te werken aan steun aan dat land.
Vooral kiezers van gedoogpartij PVV (90 procent) en oppositiepartij SP (69 procent) denken daar zo over, maar ook een groot deel van de achterban van regeringspartij VVD (64 procent) is tegen vervolgsteun.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |