Vergeet niet dat ING een multinational is en bovendien een bank. Het geld klotst daar tegen de plinten op. Zou een technische stage bij Shell zo veel slechter betalen? Ik kan het me niet voorstellen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:46 schreef Verwerker het volgende:
[..]
[..]
Bets klote dat techneuten het op del ange termijn moeten hebben.
En dan nog werkervaring bij gooien.
Ter vergelijking: Mijn vriendin doet International Business Management en vangt 800 euro stagevergoeding bij ING, mijn vrienden die bedrijfseconomie doen vangen zelfs 950.
En dat voor MASSAstudies.
Ik ken geen technisch stagiair die meer kreeg als 300. een enkeling kreeg 600 maar daar werkte hij de ballen voor en het was geen stage meer te noemen.
Het begint al vroeg
Eh, ik kreeg als stagiaire meer dan 500. Maar geen 800... En ik verdien nu zeker niet slecht. Vergeet niet dat de mensen met massastudies er ook als eerst uitgaan bij massaontslag.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:46 schreef Verwerker het volgende:
[..]
[..]
Ter vergelijking: Mijn vriendin doet International Business Management en vangt 800 euro stagevergoeding bij ING, mijn vrienden die bedrijfseconomie doen vangen zelfs 950.
Ik ken geen technisch stagiair die meer kreeg als 300. een enkeling kreeg 600 maar daar werkte hij de ballen voor en het was geen stage meer te noemen.
Het begint al vroeg
Je studie uitzoeken op basis van een stagevergoeding is dan ook zoiets als je nieuwe auto selecteren op de nieuwprijs van de ventieldopjes.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:46 schreef Verwerker het volgende:
[..]
[..]
Het begint al vroeg
Sterker nog, het begint al in het eerste kwartiel van de opleiding.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:46 schreef Verwerker het volgende:
[..]
[..]
Het begint al vroeg
Cluster-fuck!quote:
Even de keerzijde:quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:46 schreef Verwerker het volgende:
Het begint al vroeg
Maar dan heb je het over de topstudenten... ik vind zeker dat als je bij de beteren hoort in je klas dat je dan ook deze plekken kan bemachtigen.quote:Op woensdag 16 november 2011 02:28 schreef Bajskorv het volgende:
Nog een keerzijde: Als je een goede beta student bent, kun je mooi een goeie alpha baan inpikken. De betere consultants, banken en ga zo maar door huren graag beta's in. Hell, de helft van McKinsey draait op beta studenten. En die verdienen niet slecht...
Dit dus.quote:Op maandag 9 mei 2011 01:21 schreef TC03 het volgende:
Is inderdaad raar, maar...
- Als ingenieur is de baangarantie veel hoger
- Als ingenieur kan je veel sneller groeien (ook qua salaris)
Eens, mits de nodige social skills.quote:Op woensdag 16 november 2011 02:28 schreef Bajskorv het volgende:
Nog een keerzijde: Als je een goede beta student bent, kun je mooi een goeie alpha baan inpikken. De betere consultants, banken en ga zo maar door huren graag beta's in. Hell, de helft van McKinsey draait op beta studenten. En die verdienen niet slecht...
Ach, je moet je afvragen wat al die "Business management", "Economy management", "Facility management", "Whatever management" typjes nou daadwerkelijk waard zijn op de arbeidsmarkt. Echt een concreet iets kunnen ze niet. Ja, "managen" in de breedste zin van het woord nog wel. Ik zie alweer zo'n snotneus van 22, die net van het HBO af komt en nog groen achter de oren is, op sollicitatie komen en denkt de wijsheid in pacht te hebben.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:46 schreef Verwerker het volgende:
[..]
[..]
Het begint al vroeg
Economy management ken ik niet. Facility management is gewoon een duidelijk beroep die je dan mag uitvoeren. Nee, dan manage je niet gelijk als starter een leger mensen, maar ben je assistent in het managen van een facility (hotels, schiphol, overheid, V&D, etc). De 'business manager' studenten die ik kende zijn nu allemaal sales representatives enzo. Werken bij P&G of Henkel of Mars om ervoor te zorgen dat hun producten in de supermarkt komen te staan.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:34 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Ach, je moet je afvragen wat al die "Business management", "Economy management", "Facility management", "Whatever management" typjes nou daadwerkelijk waard zijn op de arbeidsmarkt.
Dat gaat niet gemakkelijk op een opleiding als bijvoorbeeld Elektrotechniek!quote:Op donderdag 9 april 2015 11:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Eens, mits de nodige social skills.
Toch zijn dit doorgaans niet de "beste" bèta's.
Als ik voor mezelf spreek ben ik meer gamma dan beta, ondanks mijn TU-diploma.
Geloof je dat zelf? Eerlijk, of rationaliseer je je keuzes?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:34 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Ach, je moet je afvragen wat al die "Business management", "Economy management", "Facility management", "Whatever management" typjes nou daadwerkelijk waard zijn op de arbeidsmarkt. Echt een concreet iets kunnen ze niet. Ja, "managen" in de breedste zin van het woord nog wel. Ik zie alweer zo'n snotneus van 22, die net van het HBO af komt en nog groen achter de oren is, op sollicitatie komen en denkt de wijsheid in pacht te hebben.
Er is nu al een overschot aan zulke lui. Over 10 jaar zitten die waarschijnlijk allemaal werkloos thuis. Je ziet zo'n lui nu al steeds en steeds vaker baantjes 'onder hun niveau' aannemen als accountmanager of veredelde office manager bij kleine of middelgrote bedrijfjes.
Moraal van het verhaal, je verdient als techneut wellicht niet zo heel veel in verhouding, maar je kúnt wel concreet iets waar vraag naar blijft.
Huh, waar beweer ik dat technici aan de top zullen staan? Geen woorden in mijn mond leggen...quote:Op donderdag 9 april 2015 16:23 schreef corehype het volgende:
Geloof je dat zelf? Eerlijk, of rationaliseer je je keuzes?
Ik hoor dit namelijk al 15 jaar lang, hoe 'ernstig' er een tekort is aan techneuten en dat over een paar jaar de technici de toplaag vormen.
Ik heb maar 1 antwoord op dit soort beweringen:
Ik ben geen kind meer die in sprookjes gelooft.
Dit dus. Al ben zelf als ontzettende beta min of meer de (project-)consultancy ingerold, waardoor ik nu vooral tussen alpha-mannetjes aan het werk ben.quote:Op donderdag 9 april 2015 10:56 schreef corehype het volgende:
[..]
Dit dus.
OP ik ben ook ingenieur en hoewel ik minder verdien dan commerciële peeps, vergeet niet dat de concurrentie tussen hen een stuk groter is om een baan te bemachtigen. Op de werkvloer is het wel super.
Bij ingenieurs is het anders, collega's zijn apathisch en geestelijk niet in orde maar... de baan bemachtigen is easy.
er is ook geen tekort aan techneuten.... In de praktijk kom je dat overal tegen dat er absoluut geen tekort is.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:40 schreef Daboman het volgende:
Er was ook een tekort aan laboranten, zo vertelden ze ooit.
Kom ik op de arbeidsmarkt; betalen ze 2000,- voor een startend HBO'er, terwijl er geen collega jonger dan 40 te vinden is (niet ieder bedrijf, maar wel opvallend veel). Hoezo tekort? Kijk ik naar de alternatieven. Hey, operator. Ook 2000,-. Wat zouden ze daar voor studie voor vragen? Niet blijkbaar, soms niet eens VAPRO. En oh ja, bovenop je 2000,- krijg je ook nog 25% shifttoeslag en (soms) gevarengeld.
Ik heb geprobeerd ertussen te komen in de laborantenwereld, maar het is helaas niet gelukt. Inmiddels heb ik me op andere manier opgewerkt en doe ik wat aan bijscholing.
Echt hoe ouder ik word, hoe vreemder ik het vind. Ik had zelfs een moment dat ik bij 2 banen kon tekenen voor een contract, maar het waren allebei geen lab banen. Het ligt niet bepaald aan mij.
Mij kun je absoluut niet meer wijs maken dat er een tekort is aan laboranten/analisten, dat geloof ik pas als ik een contract zie met minimaal het salaris dat ik nu krijg en dat gaat gewoon niet gebeuren. Er klopt echt iets niet, als de branche daadwerkelijk de mensen wil, moeten ze gewoon een contract bieden en kan het niet zo zijn dat je jaren naar een passende baan zoekt. Zo simpel is.
Er zijn wel mogelijkheden hoor, maar dat is puur en alleen afhankelijk van je sociale skills en je meedogenloosheid tov andere mensen. Niet op opleiding.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:57 schreef El_Matador het volgende:
Denken dat je in Nederland met een studie veel kan verdienen.
De overheid rooft je voor de helft leeg man.
Gewoon in NL je studie doen, in het buitenland je master of stage en dan vertrekken. Dit doe je jezelf toch niet aan?
Zeker. Maar dan nog word je links en rechts genaaid door de overheid.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er zijn wel mogelijkheden hoor, maar dat is puur en alleen afhankelijk van je sociale skills en je meedogenloosheid tov andere mensen. Niet op opleiding.
Als je wil leven om te werken dan moet je dat doen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zeker. Maar dan nog word je links en rechts genaaid door de overheid.
Je kan beter gewoon een paar jaar in Dubai of Azië werken en dan cashen. Als je terugwil, moet je misschien een klein stapje terug doen, maar dan kan je ook nog steeds op je ervaring en communicatieskills wat goeds onderhandelen.
Hoezo? Je kan prima in het buitenland werken en een leuk leven hebben.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je wil leven om te werken dan moet je dat doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |