De Nederlandse staat gaat niet over religieuse huwelijken... Het polygamieverbod gaat over burgerlijke huwelijken van de Nederlandse staat..quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:36 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
En toch komt het voor...vreemd. Daarnaast.. dan zeggen ze dat ze gescheiden zijn en vervolgens trouwen ze weer... kan tot wel drie keer toe vanuit de man zijn kant, zelfs een sms is voldoende![]()
Je kan ook volgens de Katholieke wetten trouwen. Dat is verder net zo rechtsgeldig als een Islamitisch huwelijk: niet.quote:
Ik kan vanavond ook 10 vrouwen trouwen per sms, alleen heeft het geen enkele betekenis of waarde omdat het niet rechtsgeldig is. Dus nogmaals dequote:Op woensdag 18 mei 2011 19:36 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
En toch komt het voor...vreemd. Daarnaast.. dan zeggen ze dat ze gescheiden zijn en vervolgens trouwen ze weer... kan tot wel drie keer toe vanuit de man zijn kant, zelfs een sms is voldoende![]()
Wat wil je nu precies zeggen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:24 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
[..]
http://vorige.nrc.nl/opin(...)d_al_volop_toegepast
Trouwen met een minderjarige niet strafbaar?? Seks met een minderjarige niet strafbaar??
Uhu.quote:Omdat die niet relevant zijn.
Het zal vast niet sharia rechtbank heten maar een moskee fungeert wel als zodanig.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:05 schreef Mutant01 het volgende:
Het is sowieso onzin wat Ronnie Bravo lult (om maar weer zijn aversie jegens Marokkanen te tonen), gezien het feit dat er in de Marokkaanse cultuur helemaal niet zoiets bestaat als een Sharia rechtbank.
quote:Allochtonen: Verstoten
en toch afhankelijk
Yaël Vinckx
Marokkaanse en Turkse vrouwen scheiden veel minder vaak dan Nederlandse. Dat is niet zonder reden.
Marokkaanse Vrouwenvereniging Nederland, Marius van Bouwdijk- Bastiaansestraat 60, 1054 SP Amsterdam, (020) 6 89 05 48.
EEN MAROKKAANSE, jonge vrouw is pas enkele maanden bij haar man in Nederland. Maar ze wil bij hem weg - liever vandaag dan morgen. Hij mishandelt haar. De vrouw ziet wel op tegen een scheiding, die schande over haar familie zal brengen. Bovendien is ze voor haar verblijfsvergunning afhankelijk van haar man. Haar echtgenoot wil het huwelijk niet verbreken en zegt daarom alleen naar Marokkaans recht te willen scheiden. In dat geval kan de vrouw geen scheiding aanvragen.
De Nederlandse rechtbank beslist echter anders; hier kan een huwelijk naar Nederlands recht worden verbroken. In hoger beroep blijkt het gerechtshof er anders over te denken. De vrouw is slechts enkele maanden hier, de man spreekt amper Nederlands. Het Marokkaanse recht is op dit echtpaar van toepassing. Toch mag de echtgenoot niet te vroeg juichen. Het gerechtshof acht mishandeling dan niet bewezen, maar wel aannemelijk. Op grond daarvan kan de echtscheiding toch doorgaan.
De Marokkaanse vrouw is een cliënte van de Haagse advocate Marion Raven. Haar verhaal herbergt alle ingrediënten van een allochtone scheiding: schaamte en schande over de familie, angst om de verblijfsvergunning te verliezen en terug te worden gestuurd naar het land van herkomst. Veel vrouwen zien om deze redenen af van een echtscheiding, aldus Raven.
Ravens kantoor ligt in een winderige hoek aan de Hoefkade, levensader van de Haagse Schilderswijk. Bladeren en huisvuil waaien over de stoep. De advocate heeft voornamelijk allochtone cliënten, afkomstig uit de Schilderswijk. Jaarlijks behandelt ze zo'n 250 zaken; 40 procent betreft echtscheidingen. Ondanks emotionele en juridische hindernissen ziet Raven het aantal echtscheidingen toenemen, zowel bij allochtone als gemengde huwelijken.
In 1992 stonden tegenover duizend gehuwde Turkse en Marokkaanse vrouwen tussen de 35 en 50 jaar vijf gescheiden vrouwen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Tegenover duizend gehuwde autochtone vrouwen in dezelfde leeftijd stonden 111 gescheiden vrouwen. Turken en Marokkanen scheiden dus beduidend minder vaak dan Nederlanders.
Maar het lage percentage wordt ook veroorzaakt door het feit dat Turkse en Marokkaanse vrouwen vaak snel hertrouwen of na hun scheiding Nederland moeten verlaten. De eerste drie jaar is de vrouw voor haar verblijfsvergunning immers afhankelijk van haar man. Scheidt ze in deze periode, dan moet ze in principe Nederland verlaten. Nederland wil zo schijnhuwelijken tegengaan.
In Ravens praktijk vragen Turken vaker een echtscheiding aan dan Marokkanen. ,,Turkse vrouwen komen meer voor zichzelf op.'' De familie van de vrouw speelt een belangrijke rol. Staat deze niet achter de scheiding, dan dreigt de vrouw te worden verstoten. Niet iedereen is bereid dat risico te lopen.
Een Turkse vrouw die haar echtscheiding doorzet, wacht een hele papierwinkel. Turkije erkent een Nederlandse echtscheiding niet; die moet in Turkije worden geëffectueerd. Turkije erkent ook geen huwelijk in gemeenschap van goederen. Daardoor verliest de vrouw haar aanspraken op bijvoorbeeld grond of een tweede huis in Turkije.
Aan de andere kant profiteren sommige vrouwen van dit Turkse recht. Zo kunnen Nederlandse schuldeisers die achter Turkse vrouwen aan zitten voor openstaande rekeningen worden afgepoeierd, zegt Raven. Dat komt goed uit, want financiële problemen vormen volgens haar regelmatig de aanleiding voor een Turkse vrouw om te scheiden. ,,Want wie zitten er in de illegale gokhuizen in de Schilderswijk?''
Een Marokkaanse vrouw stuit op andere problemen. Het recht in haar geboorteland is gebaseerd op de sharia, islamitisch recht. Een echtscheiding die in Nederland is uitgesproken, wordt daarom niet altijd erkend. Een Marokkaan (m/v) kan dus in Nederland zijn gescheiden, maar is in Marokko nog steeds getrouwd. Trouwt een vrouw opnieuw, dan kán zij tijdens een bezoek aan Marokko worden beschuldigd van overspel. En kan ze in de gevangenis belanden.
De sharia biedt een Marokkaanse vrouw ook minder rechten dan de man. Ze kan wel een scheiding aanvragen als haar echtgenoot niet aan ,,zijn huwelijkse verplichtingen voldoet'' (bijvoorbeeld niet met haar naar bed gaat), zonder haar toestemming een tweede vrouw neemt of haar zwaar mishandelt of verwaarloost. Maar een Marokkaanse rechtbank vraagt wel bewijzen. Anders wordt het huwelijk niet ontbonden.
Dan blijken veel vrouwen niet van deze bewijslast op de hoogte te zijn, zegt Samira van de Marokkaanse Vrouwenvereniging Nederland. ,,Als ze bijvoorbeeld nooit aangifte deed van mishandeling, kan ze de Marokkaanse rechter niets tonen.'' De vereniging stelt zich ten doel Marokkaanse vrouwen voor te lichten over deze zaken. Samira: ,,Maar anders dan veel Nederlandse instanties zijn wij er niet op uit de Marokkaanse vrouw te bevrijden uit haar huwelijk.''
Het Marokkaanse recht biedt de man ook de mogelijkheid zijn vrouw te verstoten. Hij moet dan, in het bijzijn van een getuige, zijn echtgenote drie keer vertellen dat hij haar verstoot. De opvatting van de vrouw doet er niet toe. Samira wijst er op dat verstoting alleen nog op het platteland in Marokko een geaccepteerd gebruik is, maar in de grotere steden allang geen regel meer is.
Wel komt verstoting tijdens een vakantie in Marokko voor. De man neemt dan het paspoort van zijn vrouw en kinderen in en verdwijnt met de papieren naar Nederland, soms met een jongere vrouw. De echtgenote blijft met haar kinderen verslagen achter. Samira: ,,Wij raden sommige vrouwen daarom aan hun paspoort bij zich te houden of een kopie hier achter te laten.''
Een wetsvoorstel van minister Sorgdrager (Justitie) stuitte dan ook op protest van de Marokkaanse vrouwenvereniging. Sorgdrager stelde ruim een jaar geleden voor verstoting van de vrouw door haar Marokkaanse man in Nederland te erkennen. Samira: ,,Wat in Marokko al achterhaald is, zou in Nederland worden getolereerd.'' Samira was niet de enige die protesteerde. Het wetsvoorstel werd dan ook ingetrokken.
Verstoting mag dan in de grotere Marokkaanse steden niet langer worden geaccepteerd, veel Marokkaanse vrouwen in Nederland komen uit het Rif-gebergte. Dat is een achtergebleven, traditioneel gebied in het noorden van Marokko. Advocate Raven zegt regelmatig verstoten vrouwen te ontmoeten. ,,Ze berusten er vaak in, zijn blij van hun man af te zijn.''
Maar verstoting heeft consequenties voor de vrouw. Het islamitisch recht geeft de man immers de voogdij over de kinderen. Volgens Raven zijn sommige vrouwen bang dat, bij vakantie in Marokko, de ex-schoonfamilie de kinderen zal afpakken. ,,Dus blijven ze liever hier'', aldus Raven.
Ook de gescheiden, mishandelde vrouw bleef in Nederland. Na het oordeel van het gerechtshof dreigde ze het land te moeten verlaten. Ze was immers nog maar enkele maanden in Nederland; te kort om een zelfstandige verblijfsvergunning in de wacht te slepen. Maar ze ontmoette een Nederlandse man, trouwde met hem en kreeg zo toch een vergunning. Inmidddels hebben ze een kind.
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Echtscheiding/allochtonen.html
Een moskee kent een imam die eventueel als bemiddelaar kan dienen in bepaalde conflicten. Feitelijk geen verschil met de predikant die om advies gevraagd wordt bij bepaalde familieconflicten. Een shariarechtbank heeft een bindend oordeel en moet ook voldoen aan bepaalde eisen (anders is het ook geen rechtbank duh). Ten tweede klopt er geen ruk van het artikel. Het huwelijksrecht = Mudawana. Er is geen Sharia in Marokko. Bovendien kan de vrouw in Marokko gewoon een scheidingsaanvraag indienen. Maar ja, dat krijg je als je artikelen van 14 jaar geleden gaat oprakelen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:11 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Het zal vast niet sharia rechtbank heten maar een moskee fungeert wel als zodanig.
Overigens...mooi artikel:
[..]
Have fun:quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:11 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Het zal vast niet sharia rechtbank heten maar een moskee fungeert wel als zodanig.
Overigens...mooi artikel:
[..]
en dit is?quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Have fun:
1.Both spouses share responsibility for the family; “women are men’s sisters before the law.”
2.Once a woman comes of age, she does not need a marital tutor (a male relative, usually the father who speaks on her behalf). Women cannot be married against their will, though if they wish to designate a male relative to act as their marital tutor, they may.
3.The minimum age for men and women to be married is 18 unless specified by a judge; in addition, boys and girls under custody may choose their custodian once they reach the age of 15
.
4. A man may only take a second wife if a judge authorizes it, and only if there is an exceptional and objective justification for it, the first wife consents, and the man has sufficient resources to support the two families and guarantee all maintenance rights, accommodation and equality in all aspects of life. Moreover, a woman can stipulate in her marriage contract that her husband may not take a second wife, and a first wife must consent to the second. The first wife may also petition for divorce if the husband takes another wife.
5.Moroccans living abroad may complete a marriage contract by drawing it up in the presence of two Muslim witnesses, according to the local laws, and registering it with local Moroccan consular or judicial authorities.
6.The right to petition for divorce belongs to both men and women, though procedures for reconciliation and mediation are encouraged. A man may not repudiate his wife without the permission of a judge, and she and her children must be accorded their full rights under the law. Divorce proceedings take place in a secular court, rather than before a religious official. (See Islamic marital jurisprudence).
7.If a man does not fulfill his obligations according to the marriage contract, or causes his wife harm such as abandonment or violence, she has the right to file for divorce; the new law also provides for divorce in situations of mutual consent.
8.Children’s rights are protected according to the international conventions Morocco has signed. Priority in terms of child custody goes first to the mother, then the father, then the maternal grandmother, or to whomever a judge deems the most qualified relative. Children in custody must be given “suitable accommodation,” the terms of which must be settled within a month of any dispute. The parent who gains custody of the child keeps the house.
9.Children born outside of wedlock have the right to the acknowledgment of paternity.
10.A man’s daughter’s children as well as his son’s children have the right to inherit property.
11.A married couple may negotiate an agreement separate from the marriage contract regarding the management of assets they acquire while married (this does not negate the principle of separate marital property)
Een aantal regels uit het Marokkaanse huwelijksrecht, waaruit blijkt dat je artikel een beetje extreem ernaast zit momenteel.quote:
Nee, uit de religie komt de ideologie voort. Zoals ook uit de christelijke religies allerlei ideologieën voortkomen. (Ik zit me de laatste tijd te verdiepen in verslagen van de gemeenteraadsvergaderingen uit de jaren '50. Daar zit een raadslid bij, dat principieel tegen elke sport- of muziekvoorziening stemt en ook tegen alle verzekeringen. Hij zou zo bij de taliban kunnen!)quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:45 schreef Oud_student het volgende:
[..]
O, dus moslims hebben geen ideeën over de mens en de inrichting van de samenleving?
En sluiten ideologie en religie elkaar uit?
Ik heb maar niet aangeklikt: ik heb al vaak gediscussieerd in topics waarin aanbevolen werd om inbrekers maar dood te slaan.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Geen probleem joh. Er zijn genoeg voorstanders voor de invoering van sharia-recht als ik de posts op Fok! moet geloven.![]()
Moet je voor de grap maar eens dit topic doorlezen: Iraanse die zoutzuur in de ogen kreeg, mag wraak nemen.
Gelukkig is Fok niet representatief voor de rest van Nederland.
quote:Maar aan de PVV stemmers.. wat heeft de PVV jullie tot nu toe gebracht.. behalve nog meer uitgekleed worden!
De PVV heeft de tere zieltjes van Henk en Ingrid weer gerust gesteld.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:45 schreef Chadi het volgende:
Sinds enkele jaren heb je als man zelfs daar niets meer in te brengen
Maar aan de PVV stemmers.. wat heeft de PVV jullie tot nu toe gebracht.. behalve nog meer uitgekleed worden!
De Sharia bestaat in Nederland niet als wet, en een persoon die naar een Nederlandse rechtbank stapt (of voor een rechtbank wordt gesleept), zal nooit en te nimmer worden geconfronteerd met Sharia wetten.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Even een heel simpele vraag waar je alleen met ja of nee mag antwoorden: Xa1pt wordt volgens jou de sharia in Nederland toegepast?
Ja, ik kan ook naar Utah gaan, en in een leuke ceremonie in een of andere sekte 5 vrouwen trouwen. Maar dat betekend nog niet dat het legaal is natuurlijk.quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:36 schreef Ronnie_bravo het volgende:
En toch komt het voor...vreemd. Daarnaast.. dan zeggen ze dat ze gescheiden zijn en vervolgens trouwen ze weer... kan tot wel drie keer toe vanuit de man zijn kant, zelfs een sms is voldoende![]()
Zo bestaan er we meer rechtssystemen die een beperkte werking hebben.quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:32 schreef maartena het volgende:
[..]
De Sharia bestaat in Nederland niet als wet, en een persoon die naar een Nederlandse rechtbank stapt (of voor een rechtbank wordt gesleept), zal nooit en te nimmer worden geconfronteerd met Sharia wetten.
Dat gezegd, er zullen best moskeeën zijn in Nederland die om kleine, onderlinge problemen op te lossen aan Sharia rechtspraak doen. Het gaat dan voornamelijk om vrijwillige rechtspraak. De uitspraken van zo'n rechtbank zijn nooit bindend, en nooit legaal, en leunen vooral op de betrouwbaarheid van de veroordeelde. Als een sharia rechtbank oordeelt: "Jij hebt 1000 Euro van Achmed geleend, maar je hebt het niet terug betaald. Je moet het nu terugbetalen met 100 Euro per maand." - en vervolgens zegt Achmed: Je bekijkt het maar! Dan mag hij voor de omgeving/gemeenschap bekend staan als een slechte terugbetaler, maar de uitspraak is niet bindend, en de man die hem het geld geleend heeft zal dan alsnog naar de rechtbank moeten om onder de Nederlandse wet te eisen dat ie betaald.
Het is dus een beetje "rechtbankje spelen" zonder enige rechtsgeldigheid, die compleet uitgaat op het woord van de veroordeelde.
Er is geen probleemquote:Op vrijdag 20 mei 2011 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zo bestaan er we meer rechtssystemen die een beperkte werking hebben.
Het recht van de katholieke kerk, bijvoorbeeld, dat zelfs zover gaat als de sluiting en nietigverklaring van huwelijken. Of de rijdende rechter, die geen enkele rechtskracht heeft behalve de voorafgaande instemming van beide partijen.
Zo zijn er ook geschillencommisies voor diverse branches.
En inderdaad: er zullen best islamitische geschillencommissies bestaan, al dan niet geformaliseerd. En dan? Wat is het probleem?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |