Een saus kan je prima binden met Maizena, de structuur wordt wat anders, maar niets dramatisch. Als ik taarten bak vervang ik heel vaak de helft of meer van de bloem door Maizena. Het resultaat wordt veel luchtiger, losser van structuur en fijner.quote:Op zondag 29 mei 2011 11:37 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, maar niet gewoon ipv meel he? In een recept de meel vervangen door maizena, dat gaat niet werken.
ja ik heb het saus maken zonder meel idee maar laten gaan. Eet de champginons er wel zo bij.quote:Op zondag 29 mei 2011 11:37 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, maar niet gewoon ipv meel he? In een recept de meel vervangen door maizena, dat gaat niet werken.
Je kan een saus prima binden met Maizena, of aardappel, desnoods wat ontbijtkoek of speculaasjes, of met boter, eigeel. Ik denk dat ik toch echt eens mijn project over bindmiddelen moet gaan doen.quote:Op zondag 29 mei 2011 12:08 schreef honeyblack het volgende:
[..]
ja ik heb het saus maken zonder meel idee maar laten gaan. Eet de champginons er wel zo bij.
Poeh, preskop, zou ik moeten nakijken.quote:Op zondag 29 mei 2011 12:49 schreef Erasmo het volgende:
Piet, ik heb hier nog een kinnebak in de vriezer liggen en wil er preskop van maken. Echter heb ik zoiets nog nooit gedaan, waar moet ik op letten en heb je tips in het algemeen?
Ja, alles goed en aardig, maar als die arme honeyblack een recept voor zich heeft waarin bloem wordt gebruikt, zoiets bijvoorbeeld:quote:Op zondag 29 mei 2011 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een saus kan je prima binden met Maizena, de structuur wordt wat anders, maar niets dramatisch. Als ik taarten bak vervang ik heel vaak de helft of meer van de bloem door Maizena. Het resultaat wordt veel luchtiger, losser van structuur en fijner.
Clotted cream maak je door room au bain marie te verhitten in een lage schaal en het dan langzaam af te laten koelen zodat het indikt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 09:39 schreef motorbloempje het volgende:
o hai!
Voor mijn laatste werkdag zou ik graag scones met clotted cream willen maken.
Nu zeggen alle 'Nederlandse' recepten dat ik gewoon slagroom en mascarpone moet mengenmaar ik wil eigenlijk liever voor zoiets als dit gaan..
Nu vraag ik me alleen af waar ik het beste echt volvette room vandaan kan halen en of je uiteraard nog tips hebt. Een heilig recept voor scones is natuurlijk ook welkom!
ja, zover was ikquote:Op vrijdag 3 juni 2011 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Clotted cream maak je door room au bain marie te verhitten in een lage schaal en het dan langzaam af te laten koelen zodat het indikt.
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 09:39 schreef motorbloempje het volgende:
Nu vraag ik me alleen af waar ik het beste echt volvette room vandaan kan halen en of je uiteraard nog tips hebt. Een heilig recept voor scones is natuurlijk ook welkom!
Oh, tja, geen idee, anders dan bij een winkel. Of je moet naar een boer gaan die je rauwe melk verkoopt en daar een emmertje van een nacht in de koelkast zet en dan de room er af scheppenquote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:03 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja, zover was iktenminste, ik was het niet van plan om het met slagroom en mascarpone te maken
![]()
[..]
Dat heeft niets met clotted cream te makenquote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:35 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Ik maak clotted cream "altijd" van 2/3 mascarpone (sorry) en dan 1/3 creme fraiche (dus in plaats van slagroom). Krijg je mooie, dikke room van die prima te eten is bij scones. En natuurlijk wat lekkere jam erbij.
Nee, OK, misschien had ik niet moeten zeggen dat ik 'clotted cream altijd maak van'. Maar dat ik gewoon een (voor mij) lekker alternatief ervoor maak.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heeft niets met clotted cream te maken
Joghurt is ook geen kwark
Eergisteren heb ik 't recept uitgeprobeerd en 't werkt echt.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:02 schreef foodlover het volgende:
...misschien weet RobinOok dit: Is er er een manier om de smaak van Indonesische zoetje ketjap te imiteren (wat extra suiker erbij vond ik niet werken)? Onze familie in Texas zou er erg blij mee zijn (i.v.m. die Pindasaus...)
Ik haal altijd een potje clotted cream bij de Jumbo.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 09:39 schreef motorbloempje het volgende:
o hai!
Voor mijn laatste werkdag zou ik graag scones met clotted cream willen maken.
Nu zeggen alle 'Nederlandse' recepten dat ik gewoon slagroom en mascarpone moet mengenmaar ik wil eigenlijk liever voor zoiets als dit gaan..
Dank je.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals gewoonlijk ziet het er weer prachtig uit Robin, complimenten!
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:08 schreef motorbloempje het volgende:
ehm, ik wil het dus gewoon allemaal zelf maken en gebruik geen 'home made pakjes'![]()
from scratch is meer mijn ding
maar bedankt voor het meedenken..
zal 's kijken, maar ben dus vooral op zoek naar goede room om de cream mee te makenquote:
Geen idee, wat vind je lekker? Wat je in D meer ziet dan in NL zijn spullen op zelf in te maken, zelf te bakken. Geweldige diepvriestaart (Coppenrath & Wiese), sterke drank is goedkoper, andere bieren..quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:24 schreef Mirjam het volgende:
piet, ik ga dinsdag winkelen in duitsland, zijn er echte must-haves op eet-gebied die ik mee MOET nemen?
Kleve is een durp, verwacht er niet teveel van.quote:
In alle bladgroenten zit nitraat, zeker in de winter, maar heb jij ooit gehoord van mensen die met nitraatvergiftiging gestorven zijn na het eten van een groene salade? En koken helpt trouwens niet tegen nitraat, sterker nog, dan wordt het omgezet in Nitriet, en gekookte spinazie eet je veel meer van dan rauwe.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:41 schreef Selestha het volgende:
Zeg Piet ik heb laatst een salade gemaakt van rauwe spinazie en dat smaakte naar meer. Mijn moeder zegt echter dat dat schadelijk zou zijn voor de gezondheid, vanwege het nitraatgehalte van rauwe spinazie.
Volgens mij is dit een fabeltje van de huishoudschool uit de jaren 50? Bijv. Jamie oliver gebruikt regelmatig rauwe spinazie en ik heb er geen last van. Wat is nu waar en niet waar over spinazie?
Of gewoon zelf verzonnen, want ik heb er nog nooit van gehoord dat je geen rauwe spinazie zou mogen eten. Niks mis met nitraat ook.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:41 schreef Selestha het volgende:
Volgens mij is dit een fabeltje van de huishoudschool uit de jaren 50?
Het verbaasde mij ook een beetje om dat van mijn moeder te horen, want die vind dat soort dingen vaak onzin. Er ging ergens echter wel een belletje rinkelen dat ik het eerder ergens gehoord had, vandaar mijn vraag.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Of gewoon zelf verzonnen, want ik heb er nog nooit van gehoord dat je geen rauwe spinazie zou mogen eten. Niks mis met nitraat ook.
wellicht is het hierdoor gekomenquote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:05 schreef Selestha het volgende:
[..]
Het verbaasde mij ook een beetje om dat van mijn moeder te horen, want die vind dat soort dingen vaak onzin. Er ging ergens echter wel een belletje rinkelen dat ik het eerder ergens gehoord had, vandaar mijn vraag.
Ah dat kan heel goed ja! Ze zei inderdaad dat rauwe spinazie giftig zou zijn.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
wellicht is het hierdoor gekomen
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Voedingsschandalen/iglo.html
Hoeveel carcinogenen zaten er ook al weer in koffie? 500?quote:Op zondag 5 juni 2011 06:21 schreef koekepannekoek het volgende:
rauwe spinazie is niet giftig, maar de combinatie spinazie (gekookt) met vis is zeker niet goed. Zoals al eerder gezegd is wordt het nitraat in de spinazie omgezet in nitriet en uit de vis komen amines (eitwitten) vrij. In een zure omgeving zoals de maag vormen deze 2 samen nitrosaminen. Deze nitrosaminen zijn vrij carcinogeen. Aldus mijn colleges. Natuurlijk moet je regelmatig deze combinatie naar binnen schuiven om echt nadelige effecten te ondervinden en als je heel af en toe de combinatie eet zal er niet zo snel iets aan de hand zijn. Maar wetenschappelijk gezien is het geen gezonde combinatie
Wat is nu je vraag?quote:Op zondag 5 juni 2011 09:13 schreef Lithia het volgende:
Dit wil ik maken: http://www.smulweb.nl/recepten/961863/Super-simpele-lasagne
Maar als ik dit http://www.smulweb.nl/recepten/126611/Lasagna zie, dan vraag ik me af of dat eerste een stuk minder lekker zal smaken door de grote hoeveelheidsverschil van ingrediėnten in beide recepten.
Ook zie ik in dat eerste geen kaas staan?![]()
Anyway, ik wil een simpele recept van een lasagne hebben, alleen weet ik niet welke 'juist' is en welke niet.
quote:
quote:Op zondag 5 juni 2011 09:13 schreef Lithia het volgende:
Dit wil ik maken: http://www.smulweb.nl/recepten/961863/Super-simpele-lasagne
Maar als ik dit http://www.smulweb.nl/recepten/126611/Lasagna zie, dan vraag ik me af of dat eerste een stuk minder lekker zal smaken door de grote hoeveelheidsverschil van ingrediėnten in beide recepten.
quote:Op zondag 5 juni 2011 09:13 schreef Lithia het volgende:
Anyway, ik wil een simpele recept van een lasagne hebben, alleen weet ik niet welke 'juist' is en welke niet.
Met een mega filiaal van Kaufland.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kleve is een durp, verwacht er niet teveel van.
Mijn advies, rij door naar Bocholt.
Italianen zijn aartsconservatief wat eten betreft. Het 'hoort' zoals ze het in hun streek al eeuwen doen. Daarom heeft elk dorp, elke streek specifieke gerechten. Dat maakt italie zo'n geweldig land qua voedsel, de UNOX (eenheidsworst) is daar minder doorgedrongen dan hier. Alhoewel dat helaas ook begint te veranderen.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:26 schreef MaximusTG het volgende:
Nou ja, dat is natuurlijk ook weer moeilijk te zeggen, omdat er zoveel verschil zit tussen hoe een gerecht 'hoort' gemaakt te worden tussen de verschillende Italiaanse streken. Maar die twee smulwebrecepten bevatten allebei dingen (of bevatten juist bijna niks) die je nooit in een Italiaanse lasagne zou vinden. Hier wat links naar fotos van lasagne recepten uit de Zilveren Lepel. Misschien heb je er wat aan! Omdat je het zelf hebt over welk recept 'juist' is.
http://dl.dropbox.com/u/1974016/IMG_20110605_121818.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/IMG_20110605_121830.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/IMG_20110605_121859.jpg
Karbonade sudderen?.quote:Op zondag 5 juni 2011 17:23 schreef Redcoon het volgende:
Heb hier een aantal schouderkarbonades liggen. Sudderen ken ik nu wel, superlekker maar ik wil wat nieuws. Zijn ze ook te grillen, of is de bereidingstijd dan te kort?
Rib-en haaskarbonade hoef je inderdaad niet te sudderen. Maar met schouderkarbonade kan dat juist wel, is heerlijk.quote:Op zondag 5 juni 2011 20:57 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Karbonade sudderen?.
Gewoon lekker marineren en dan bakken in de koekepan, evt, grillen.
Zolang hoeven die niet.
Zou ze gewoon sudderen, om te grillen is het t verkeerde vleesquote:Op zondag 5 juni 2011 17:23 schreef Redcoon het volgende:
Heb hier een aantal schouderkarbonades liggen. Sudderen ken ik nu wel, superlekker maar ik wil wat nieuws. Zijn ze ook te grillen, of is de bereidingstijd dan te kort?
Als je hem lekker vind, wat is dan het probleem?quote:Op zondag 5 juni 2011 17:26 schreef Holy_Goat het volgende:
Piet,
Naar ik begrepen heb word ik voor deze post gevierendeeld, gemangeld, met pek en veren besmeurd en gekielhaald (kies maar een volgorde) maar ik ga het toch vragen.
Ik vind koken leuk in mijn studentenhuisje, maar ben nog geen echte keukenheld. Toch vind ik mijn pindasaus (en iedereen die bij me eet) lekkerder dan pindasaus uit potjes, flesjes, of in restaurant of frietzaak. Ik doe op smaak namelijk gewoon wat euroshopper pindakaas (geen calve!) melk, ketjap, knoflook(fijn) en sambal door elkaar (verwarmen uiteraard), en dan wat maizena om het wat dikker te maken.
Toch heb ik het idee na het lezen van jouw post op pg 1 dat ik veel te kort schiet nu. Is dit nu echt zo een culinaire doodzonde? Hoe kan ik mijn pindasausje het best toch laten overgaan in iets nog lekkerders? Ik zou die van jou graag willen proberen, maar vissaus/soep (dat was het toch? ) heb ik bv ook niet
Dacht ik al... Dan gaan ze voorlopig even de vriezer in.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou ze gewoon sudderen, om te grillen is het t verkeerde vlees
Tot ie bijna uit elkaar valtquote:Op zondag 5 juni 2011 21:03 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb werkelijk nog nooit een karbonade gesudderd.
Hoelang bedoelen jullie dan sudderen, oftewel, de tijd?
Superrijpe tomaten even aan stukken gesneden en aan de kook gebracht met wat zout en peper, klein beetje italiaanse kruidenmix, klein beetje chili, gekookt tot prut, door een zeef gehaald.quote:Op zondag 5 juni 2011 16:23 schreef Lyriella het volgende:
Hoi Piet! Ik zag bij 'Wat eten we vandaag' dat je een bord verse tomatensoep met basilicum had. Ik vertrouw wel op je kookkunsten en vroeg me af wat je recept was
Gele rijst hoort met saffraan in mijn ogen, maar al te vaak worden daar andere zaken voor gebruikt als kurkuma, wat lang zo lekker niet is.quote:En nog een vraagje.. bij een grieks restaurant hele lekkere rijst gegeten. Ik had het idee dat er kurkuma doorheen zat, maar het recept was een familiegeheim waardoor ik het recept helaas niet mee kreeg. Het was een gelige rijst.. heb jij enig idee wat voor (gele) kruiden Grieken traditioneel gebruiken?
En daar wordt ie geel van?quote:
Ja, bij de Griek wel.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daar wordt ie geel van?
Je kan trouwens rijst prima in tomatensap koken, is erg lekker. Tomatenpuree is niet lekker, veel te zuur.
Liefjequote:Op maandag 6 juni 2011 15:47 schreef RobinOok het volgende:
Nou, sorry hoor, van mij mag het ook nog wel iets meer structuur houden:
[ link | afbeelding ]
Fish Fragrant Eggplant
of als "salade"
[ link | afbeelding ]
Grilled Eggplant Salad
of in een geroosterde salade:
[ link | afbeelding ]
Oven-roasted Vegetables with Tabil
Maar goed, dan moet je wel die lekkere, dunne, lichtpaarse aubergines van toko of turk nemen, niet die dikke donkerpaarse.
Uhm, ja, daar leek het wel een beetje op. Maar dan wat bruiner. En rubberachtiger.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[ afbeelding ]
ZO is het lekker.
Elke andere vorm van aubergine eten is barbaars
Jaaa, zo bedoel ik het inderdaad! Ik krijg spontaan trek van deze foto's (en niet alleen van de onderste)quote:Op maandag 6 juni 2011 15:47 schreef RobinOok het volgende:
Nou, sorry hoor, van mij mag het ook nog wel iets meer structuur houden:
[ link | afbeelding ]
Fish Fragrant Eggplant
of als "salade"
[ link | afbeelding ]
Grilled Eggplant Salad
of in een geroosterde salade:
[ link | afbeelding ]
Oven-roasted Vegetables with Tabil
Maar goed, dan moet je wel die lekkere, dunne, lichtpaarse aubergines van toko of turk nemen, niet die dikke donkerpaarse.
Rubberachtig = niet goed gaar.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:06 schreef spunos het volgende:
[..]
Uhm, ja, daar leek het wel een beetje op. Maar dan wat bruiner. En rubberachtiger.
[..]
Jaaa, zo bedoel ik het inderdaad! Ik krijg spontaan trek van deze foto's (en niet alleen van
de onderste)![]()
Ik zal het eens proberen met Chinese aubergines, bedankt voor de tip.
Wiki verhaal bij de noten.quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:37 schreef MaximusTG het volgende:
Piet, of RobinOok, want die post hier altijd van die lekkere aziatische gerechten; ik heb een boekje van meneer Gerungan, met de complete Indonesische keuken. Met heel veel authentieke recepten, gesorteerd per eiland. Nu was ik er laatst eens in aan het bladeren, en ik zag een gerecht waar kemirinootjes in moesten. Het leek me wel lekker, alleen had ik die nog niet in huis. Maar toen ik vanmiddag door de stad liep ben ik de toko ingelopen en heb ik wat dingen ingeslagen. Waaronder dus kemirinootjes. Het punt is alleen, dat ik de gerechten uit het boekje heel moeilijk op smaak kan inschatten, omdat ik heel veel van de ingredienten nog niet heb of niet ken. Kunnen jullie me een gerecht aanraden met kemirinootjes dat echt lekker is?
Heb er nog nooit mee gewerkt. Wat ik er van lees, koken in bouillon of tomatensap? Met wat knoflook en saffraan gewoon in water?quote:Op maandag 6 juni 2011 16:02 schreef Chielus het volgende:
Piet, ik heb laatst in een restaurant quinoa op bij een visgerecht. Beviel me eigenlijk wel. Maar dat was in een erg kleine portie/hoeveelheid. Is het ook lekker als bv. rijst of couscous vervanger? En hoe kun je dit het beste op smaak brengen, koken in bouillon, achteraf kruiden?
Aubergine en Courgette vind ik het lekkerst om in plakken te snijden en te grillen, of door een met wat zout en chili losgeslagen eitje te halen en dan door de bloem en in wat olie te bakken.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:40 schreef spunos het volgende:
Beste Piet (en anderen), hoe voorkom ik dat stukjes aubergine in een ovengerecht veranderen in een soort ranzige slappe sponsjes? (Vriendjelief wilde me verrassen met een zelfgemaakte ratatouille, hij vond het heerlijk... ik niet.)
Zeg! Die info ga je toch niet van wiki halen?!quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wiki verhaal bij de noten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aleurites_moluccana
Zorg dan voor hits in google, muts, ipv hits on my head!quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Zeg! Die info ga je toch niet van wiki halen?!
Daar hebben we : Aziatische-ingredienten.nl voor hoor!
Sterker nog, als ik nu Kemiri intyp ben je zelfs de eerste hitquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:56 schreef RobinOok het volgende:
Derde hit op google op zoekterm: kemirinoten
Best hoog, toch?
Oh, gelukkig!quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sterker nog, als ik nu Kemiri intyp ben je zelfs de eerste hit
Lekker zelf een babi kecap maken?quote:Op woensdag 8 juni 2011 15:37 schreef MaximusTG het volgende:
Piet, of RobinOok, want die post hier altijd van die lekkere aziatische gerechten; ik heb een boekje van meneer Gerungan, met de complete Indonesische keuken. Met heel veel authentieke recepten, gesorteerd per eiland. Nu was ik er laatst eens in aan het bladeren, en ik zag een gerecht waar kemirinootjes in moesten. Het leek me wel lekker, alleen had ik die nog niet in huis. Maar toen ik vanmiddag door de stad liep ben ik de toko ingelopen en heb ik wat dingen ingeslagen. Waaronder dus kemirinootjes. Het punt is alleen, dat ik de gerechten uit het boekje heel moeilijk op smaak kan inschatten, omdat ik heel veel van de ingredienten nog niet heb of niet ken. Kunnen jullie me een gerecht aanraden met kemirinootjes dat echt lekker is?
En weet je al wat?quote:Op zondag 29 mei 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, preskop, zou ik moeten nakijken.
Dan houdt het op, zal eens kijken of er wat in de bibliotheek te vinden valt.quote:
Sneller koelen, wat Robin ook zegt. Vind het trouwens geen probleem, het is daarmee duidelijk een handgemaakt product en geen homogeen fabrieksproduct. Juist dit soort " imperfecties" maken zaken mooi.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:35 schreef chocolatelover het volgende:
hoi,
ik heb vorige week voor het eerst pannacotta gemaakt, heerlijk was het. Alleen de vanillezaadjes uit het stokje zaten allemaal aan de buitenkant van de pannacotta toen ik hem uit de koelkast haalde. De binnenkant was gewoon wit. Hoe krijg je die erdoorheen? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
Wat robin al zei, terugkoelen in een bak met ijsquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:01 schreef chocolatelover het volgende:
oh, ik wist helemaal niet dat er nep-spikkeltjes zijn. Vind ik altijd wel leuk uitzien, niet om te kunnen zeggen: ik heb echte vanille gebruikt. Maar hoe moet ik ze sneller koelen dan, in de diepvries ofzo? Of de koelkast een paar standjes kouder zetten?
Als je geluk hebt van vanille-peulen. Normaal gebruik je alleen de zaadjes van de vanille peul, die schraap je eruit, daar zit de smaak in. En dat zie je als spikkeltjes in een home-made vanille dessert. En omdat toetjesfabrikanten weten dat sommige mensen denken dat een vanille toetje pas echt is als ze zwarte spikkeltjes zien stoppen ze er voor het oog gemalen vanille peulen in. En voor de smaak nog steeds vanille aroma of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:55 schreef Lyriella het volgende:
Nepspikkeltjes? Waar maken ze dat dan weer van
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |