Daar heb ik dus ook nog altijd moeite mee! met die verdomde scherptequote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:35 schreef Motar het volgende:
Vandaag mijn tamron 90 mm binnen gekregen en een klein uurtje buiten kunnen spelen na het werk![]()
Erg wennen qua scherpte zeg, wel heel erg gaaf. Ik heb echt nog nooit zo lang voor een struik gestaan![]()
Hoe kleiner je diafragma opening (hogere f-waarde) hoe groter je scherptegebiedje.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:47 schreef TimSeve het volgende:
[..]
Daar heb ik dus ook nog altijd moeite mee! met die verdomde scherptealsof er een diagonaal scherp gebied door de lens wordt gecreërd he? Verder leuke onderwerpen!
Ouwesok, hoe fix jij dat? je gebruikt dezelfde lens, maar toch zijn de volledige objecten scherp? Kwestie van ervaring, camera, instelling of richthoek?
Als je je sluitertijd niet aanpast wordt hij inderdaad donker ja.quote:Op donderdag 29 september 2011 21:21 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hoe kleiner je diafragma opening (hogere f-waarde) hoe groter je scherptegebiedje.
Dus; vanaf f8 tot f20 is ideaal. Helaas wordt het dan wel snel donker op je plaatje, vandaar dat de echtemacro fotograaf meestal flitser(s) gebruikt.
bij >f11 heb je behoorlijk veel (natuurlijk) licht nodig om nog een fatsoenlijke sluitertijd te halen zonder gebruik van een flitserquote:Op donderdag 29 september 2011 22:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je je sluitertijd niet aanpast wordt hij inderdaad donker ja.
Njah, ik probeer het boven de 1/200 ofzo te houden. Scherpte is belangrijk. Flitsen dus maarquote:Op donderdag 29 september 2011 22:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je je sluitertijd niet aanpast wordt hij inderdaad donker ja.
Dan gaat ie inderdaad donker worden jaquote:Op donderdag 29 september 2011 22:17 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Njah, ik probeer het boven de 1/200 ofzo te houden. Scherpte is belangrijk. Flitsen dus maar
Gaaf die lens, 5:1 !quote:Op zondag 2 oktober 2011 17:04 schreef Ekoyt het volgende:
Tsja, je ontkomt er niet aan: de lieveheersbeestjes![]()
Vanmorgen eentje bedekt met dauw gevonden en gekeken wat ik er met de MP-E65 uit de hand mee kon maken.
[ afbeelding ]
We halen de spullen weer voorzichtig uit het vet met hopelijk dit jaar een langer en beter macroseizoen dan vorig jaar toen het na juni vrij abrupt uit was met de pret. voor zover het insecten en spinnen betrof.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:20 schreef Barbaaf het volgende:
Ik zat gisteren nog te denken, het is al bijna lente, tijd dat de macrofotografen uit hun winterslaap komen
Dankz.quote:Leuk spinnetje, Ouwesok.
Ik heb de indruk dat je daar al zo'n vier weken ligtquote:Op maandag 19 maart 2012 03:47 schreef CamelNLD het volgende:
ik heb mezelf een m42 omkeerset gekocht waarmee ik flink zou mee moeten kunnen vergroten. Ik ga morgen even in een verdekte opstelling liggen.
Belachelijk mooie foto!quote:Op vrijdag 18 mei 2012 01:06 schreef Ouwesok het volgende:
Impulsief schot
[ afbeelding ]
Met de Alfa500 en de Tammy 90mm macro
Nog buiten het macrogebied, maar who cares.
Fraai plaatjequote:
In dat geval zou ik eens op zoek gaan naar een goeie voorzetachromaat. Van Hoya zijn er uiterst fraaie exemplaren te vinden waarmee je tot +7 of +10 kunt gaan. Verschil met een enkelvoudige voorzetlens is dat je met een achromaat nauwelijks scherpte en briljance verliest. Zo'n achromaat is nogal aan de prijs, reken op een tientje of acht, maar dan zit je ook eersterangs om na een tijdje echt het macrodiepe in te gaan.quote:Op maandag 18 juni 2012 21:58 schreef eviLmotion het volgende:
Het was een experimentje. Ik wil uiteindelijk naar de extreme macro toe. Ben de laatste tijd beetje dingetjes aan het proberen dus.
Woo!quote:Op woensdag 19 september 2012 22:47 schreef De_Taartjesfee het volgende:
In m`n achtertuin, afgelopen week :-)
[ link | afbeelding ]
Close-up by De_Taartjesfee, on Flickr
Voor mezelf sprekend heeft het iets te maken met de mate waarin je momenteel insecten en spinnen aantreft.quote:
Nummer 2 heeft het hoogste potentieel al was ie wat mij betreft nog fraaier geweest als je de scherpte nog iets naar voren had gelegd en naast het oog van de naald er ook nog een stukkie draad in de scherpte had gezeten. Je hebt nu op zich nog redelijk wat scherptediepte over alleen ligt ie nu precies daar waar ie minder belangrijk is.quote:ik zet voorzichtig mijn eerste stapjes in macrofotografie.Ik weet alleen niet welke ik beter of mooier vind.
Wat vinden jullie, 1 of 2?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Helaas dicteren de optische wetten het volgende:quote:Op maandag 18 juni 2012 21:58 schreef eviLmotion het volgende:
Het was een experimentje. Ik wil uiteindelijk naar de extreme macro toe. Ben de laatste tijd beetje dingetjes aan het proberen dus.
Mijn 100mm macro kan ook op oneindigquote:Op maandag 27 mei 2013 11:04 schreef CamelNLD het volgende:
Het is niet echt een vergroting van de vlieg maar wel met macro apparatuur gemaakt.
Nee dat dan weer niet.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:51 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Mijn 100mm macro kan ook op oneindigTelt het dan ook als macro?
De omkeerring noemden we hem vroegâh in goed Engels.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:13 schreef Clayton1 het volgende:
Ik las ergens iets over reverse lens adapters. dan kun je je gewone lens achterste voren op je camera zetten en zo macrofotos maken. iemand enige ervaring ermee?
En hoe zit het dan met je lens want die is dan wel erg kwetsbaar.
Leuk, zo laag bij de grondquote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:55 schreef St3fan het volgende:
Stoepkrijt... Gemaakt met Nikon D5000
[ afbeelding ]
Een 50mm reageert nogal heftig op tussenringen, een 135 al wat tammer. Met die eerste heb je aan de dunste ring van je set(10 of 12mm) al ruim voldoende. Met de 135 mag er voor iets als een paar ringen een millimeter of twintig tussen, dus de middelste.quote:Op maandag 1 juli 2013 05:47 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Iemand hier die werkt met van die macro ringen? Is het dan het beste om die op een 50mm of op een 135mm te gebruiken? Het zal vooral voor stilstaande objecten zijn... Denk aan ringen bij een bruiloft of details van een boeket.
Een omkeerring zou ik bij reportages helemaal niet gebruiken. Werken eigenlijk alleen bij 50mm of korter en je zit direct bij de 1:1 wat alleen bij hele kleine details de moeite waard is. Vergeten we nog even dat je met zo'n ding nogal wat licht kwijt bent.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 07:42 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Tussenringen? Die werken weer anders dan een macro ring denk ik? Ik dacht dat je je objectief andersom op je body plaatste namelijk. Dat doe je bij een tussenring niet denk ik?
Ik wil ook een setjes extension tubes inderdaad. heb een 105mm macro, maar die heb ik vanwege gewicht e.d. lang niet altijd bij me en dan is het wel handig als ik gewoon een 24-70 of 28-300 als macro kan inzettenquote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een omkeerring zou ik bij reportages helemaal niet gebruiken. Werken eigenlijk alleen bij 50mm of korter en je zit direct bij de 1:1 wat alleen bij hele kleine details de moeite waard is. Vergeten we nog even dat je met zo'n ding nogal wat licht kwijt bent.
Met een setje tussenringen, die zoals de naam al een beetje verraadt, tussen camera en lens komen te zitten, ben je, zeker voor detailopnamen bij reportages een stuk flexibeler en kun je het allemaal naar behoefte doseren. Belangrijkste voordeel is dat je ook een lichte tele kunt inzetten.
Nadeeltje is dat het wat duurder in aanschaf is dan een omkeerring, voor een goed setje tussenringen met AFcontacten (Canon, Nikon, Sony) ben je zo'n 120 euro kwijt waarbij aangetekend dat ze niet aan slijtage onderhevig zijn en nagenoeg onverwoestbaar.
In dat geval is een setje tussenringen ideaal, ook handig als aanvulling op die 105 als je een keer écht door de grens heen wilt macro'en. Een set tussenringen weegt weinig, wel hebben ze tegenwoordig enig volume (vergelijkbaar met een 50mm, valt dus mee)quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:00 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik wil ook een setjes extension tubes inderdaad. heb een 105mm macro, maar die heb ik vanwege gewicht e.d. lang niet altijd bij me en dan is het wel handig als ik gewoon een 24-70 of 28-300 als macro kan inzetten
Deze bijvoorbeeldquote:Op donderdag 4 juli 2013 10:22 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Wat zijn dan goede tussenringen voor op FX?
Dat is een adapter van Nikon naar C-mount.quote:Op donderdag 4 juli 2013 23:11 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Thanks! Deze niet lijkt me dan? http://www.marktplaats.nl(...)deocamera-nikon.html
Als ik ringen gebruik focus ik bijna altijd met de hand, dus dat is het probleem niet. Wat wel een probleem kan zijn is dat die ringen dan vaak ook niet diafragma doorgeven en op de meeste moderne lenzen (Canon EF iig.) is een diafragmaring ver te zoeken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 23:59 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ja dat dacht ik al.
Zijn die ringen zonder AF een stuk goedkoper? Zal AF zeker niet altijd nodig hebben namelijk...
Dit, maar ook dat als je geen contacten hebt, je lichtmeter minder nauwkeurig wordt dan wanneer je een AF-lens wél met de camera laat praten. Als je alle tijd hebt hoeft dat geen issue te zijn, als je ze in een reportage in moet zetten is het best vervelend als je steeds de omschakeling tussen hitech en notech moet maken.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 09:02 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Als ik ringen gebruik focus ik bijna altijd met de hand, dus dat is het probleem niet. Wat wel een probleem kan zijn is dat die ringen dan vaak ook niet diafragma doorgeven en op de meeste moderne lenzen (Canon EF iig.) is een diafragmaring ver te zoeken.
Welke heb jij dan? En idd: ik heb wel even de tijd om manueel de dingen in te stellen danquote:Op vrijdag 5 juli 2013 12:18 schreef Levolution het volgende:
Ik heb ze ook uit China, voor onder de 10 euro. Dan heb je inderdaad geen communicatie tussen lens en camera. Voor mijn doeleinden maakt dat niet uit: ik gebruik ze voor focus stacks en daarbij moet ik toch zoveel mogelijk licht hebben en bewerkstellig je een hoge depth of field door stacken. Ook focussen gebeurt handmatig.
Als jij toch handmatig wil focussen en jouw lenzen een diafragmaring hebben, zie ik eigenlijk niet in waarom je meer dan het tienvoudige zou moeten uitgeven. Enige wat je dan nog wel mist, is AF confirm.
Meteen een vraagje aan de rest in dezelfde categorie: is het vastzetten van de diafragma schadelijk?
Ze zien er allemaal exact hetzelfde uitquote:Op vrijdag 5 juli 2013 15:51 schreef Levolution het volgende:
Ik heb deze:
http://www.tinydeal.com/3(...)ef-lens-p-33880.html
Die van jou zijn zelfs goedkoper, dus ik zou zeggen, ga ervoor.
Zijn allemaal hetzelfde, kies gewoon de goedkoopste of welke je het mooist vind, zou ik zeggen.
Verrek, dat scheelt wel veel inderdaad, voor die prijs gaan ze tweedehands op MP weg.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 19:23 schreef Flipmoehoe het volgende:
Flitsers heb ik ook al. 2x 430 ex II, laatst met de btw aktie van saturn en de cashback van Canon maar 150 euro, daar heb je net een tweede hansie voor op marktplaats.wel een goede tip om de flitser erbij te pakken om zo de iso waarde wat lager te houden!
Heb ik ookquote:Op zaterdag 6 juli 2013 21:02 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Och ik heb indien nodig nog studio flitsers
Wow nice!! als ik dit zie wil ik straks ook op pad naar de waterkantquote:Op zaterdag 6 juli 2013 22:13 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag in het riet
[ link | afbeelding ]
Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr
Met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
Elinchrom D-Lite RX-One hierquote:Op zondag 7 juli 2013 10:56 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Heb ik ook![]()
Geen geweldig setje, de jinbei deluxe 180 van konijnenberg. Maar redden ons er prima mee
Maar om die nu buiten op te stellen om iets op de foto te zetten.. nah
[..]
Wow nice!! als ik dit zie wil ik straks ook op pad naar de waterkant
Daar ga je geen spijt van krijgen! Ben er zelf al een tijdje erg blij mee. Ook in combinatie met 430EX II.quote:Dat is geen geld zeg! Laat ik gisteren nu net de canon 100mm 2,8 macro besteld hebben.
Ben benieuwd wat voor foto's ik eruit krijg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |