abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 juli 2023 @ 21:53:14 #76
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_209764383
Het insect waar ik jaarlijks naar uitkijk is de Grote keizerslibel. Tijdens mijn meest recente rondje Te Werve (alweer wat weken geleden) vlogen er zowaar twee rond. Dichtbij genoeg komen met de 100mm lukte niet, maar gelukkig had ik de RF 600mm F11 bij me:

Grote keizerlibel (Anax imperator) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 juli 2023 @ 00:34:44 #77
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209765853
Met de harde wind van afgelopen zondag was er in het Woldlakebos één libel die zich niet gek liet maken en gewoon op een paaltje ging zitten dat in elk geval niet heen en weer waaide.

Net als de Keizerslibel van @EdRendum is een Bruine Glazenmaker ook nogal wat je noemt een forse unit. Ze zijn wat minder talrijk dan de blauwe en de vroege glazenmaker en de keizerslibel.
Met porceleinen kousevoetjes kon ik hem met de 5.6/180mm dicht genoeg benaderen.

Aeshna grandis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 7 juli 2023 @ 00:25:43 #78
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209792376
Met die harde wind was die bruine glazenmaker ook zo ongeveer het enige dat ik met de 180mm kon fotograferen.

Met die harde wind gaat er al snel iets korters op en fotografeer ik wat lager bij de grond, dan nog kan het problematisch worden als een insect aan een rietstengel als een soort ruitenwisser voor je heen en weer zwiept.
Soms kan het uit om even te wachten tot de wind een seconde wegvalt om dan toe te slaan.

Met de A77-2 en de Sigma 2.8/70mm Macro
Cordulia aenea by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 juli 2023 @ 00:22:16 #79
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209847061
Het goeie nieuws van de laatste dagen is dat ik meer kleine beestjes begin waar te nemen. Hoewel het in de droge periode vergeven was van de muggen en dus van de libellen leken de andere insecten en helemaal de vlinders zowat afwezig te zijn.

Daar lijkt dus nu weer verbetering in te komen.

Zondagmiddag maar Dwingelderveld geprobeerd in de veronderstelling dat ik wat noordelijker pas laat last van de buien zou krijgen. Dat viel even tegen, er bouwde zich ook in die regio iets op waardoor in de natuur wandelen een regelrechte afrader werd.

Met de Panny G85 en de Zuiko 2.8/35mm pakte ik een pyjamawants.
Graphosoma italicum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 juli 2023 @ 21:30:22 #80
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209857390
Macro begint eigenlijk daar waar je normale scherpstelschaal ophoudt.
Op mijn Panasonic 45-200mm is dat bij pakweg een meter en dan heb je ongeveer genoeg voor een niet al te kleine vlinder of libel.
Scherpstellen in dat bereik is met de Panny G85 best wel een drama, Panasonic werkt namelijk met contrastdetectie en dat maakt dat de camera bij het minste of geringste de achtergrond interessanter vindt dan die vlinder.
Kwestie van de kluit belazeren dus, camera op pakweg een meter boven de grond, ontspanner aantippen en wachten op de piep en daarna die vlinder opzoeken, de camera vindt hem dan ineens wél interessant.

Bij iets boven de dertig graden was dat nog best uitdagend, de vlinders waren bijzonder druk en leken het vuile spel al door te hebben als ik op zo'n twee meter kwam. Het werden dan ook niet heel veel opnamen :')

Citroenvlinders op Dwingelderveld.
Gonepteryx rhamni by Ouwesok, on Flickr

Gonepteryx rhamni by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 juli 2023 @ 20:56:21 #81
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209870174
Ook op de minimuminstelafstand maar nu die van de Tamron 150-600mm, een bloedrode heidelibel in zijn typische houding

Sympetrum sanguineum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 13 juli 2023 @ 01:15:14 #82
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_209872879
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 00:22 schreef Ouwesok het volgende:
Het goeie nieuws van de laatste dagen is dat ik meer kleine beestjes begin waar te nemen. Hoewel het in de droge periode vergeven was van de muggen en dus van de libellen leken de andere insecten en helemaal de vlinders zowat afwezig te zijn.

Daar lijkt dus nu weer verbetering in te komen.

Zondagmiddag maar Dwingelderveld geprobeerd in de veronderstelling dat ik wat noordelijker pas laat last van de buien zou krijgen. Dat viel even tegen, er bouwde zich ook in die regio iets op waardoor in de natuur wandelen een regelrechte afrader werd.

Met de Panny G85 en de Zuiko 2.8/35mm pakte ik een pyjamawants.
[ link | afbeelding ]Graphosoma italicum by Ouwesok, on Flickr
Erg mooie foto! :Y Ik vind het erg fotogenieke wantsen, helaas zag ik ze op mijn meest recente rondje Te Werve niet meer, deze is van het rondje daarvoor:

Pyjamawants (Graphosoma italicum) by Ed Rendum, on Flickr
pi_209905308
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 00:34 schreef Ouwesok het volgende:
Met de harde wind van afgelopen zondag was er in het Woldlakebos één libel die zich niet gek liet maken en gewoon op een paaltje ging zitten dat in elk geval niet heen en weer waaide.

Net als de Keizerslibel van @:EdRendum is een Bruine Glazenmaker ook nogal wat je noemt een forse unit. Ze zijn wat minder talrijk dan de blauwe en de vroege glazenmaker en de keizerslibel.
Met porceleinen kousevoetjes kon ik hem met de 5.6/180mm dicht genoeg benaderen.

[ link | afbeelding ]Aeshna grandis by Ouwesok, on Flickr
Coole naam heeft die bruine rakker!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 september 2023 @ 21:46:10 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210742817
Kopje van een bruinrode heidelibel met de Sony 3.5/30mm macro op good old NEX5

Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr

Je zit dan met de filterring van de lens boven de vleugeltip van de libel. Het vergt een mengsel van fluweel en porcelein maar eenmaal in stelling kun je gewoon blijven proberen zolang je geen plotselingen bewegingen maakt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 september 2023 @ 00:03:23 #85
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210744394
En dan echt close met diezelfde 30mm, nu op de A6000. Op een knalblauw hek zitten een paar herfstvliegen, een redelijk kleine vliegensoort.
De AF staat nu niet meer op 'breed' maar op 'punt' en het lijkt erop dat ie dan wat beter scherpstelt waar ik het hebben wil.

Ander puntje met deze combinatie is dat ie niet gestabiliseerd is. De lens weegt zowat niks en dan wordt het best uitdagend om hem stil te houden. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Ook hier weer heel kort op het onderwerp en dan heb je nogal snel je eigen schaduw in beeld.
Musca autumnalis by Ouwesok, on Flickr

Dat voorkom je dan weer door de vlieg over een andere hoek te benaderen
Musca autumnalis by Ouwesok, on Flickr

Musca autumnalis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 oktober 2023 @ 11:10:59 #86
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210803549
De 30mm op de A6000 vergt best even wennen, hij lijkt anders dan alles wat ik tot nog toe aan macrolenzen in gebruik had.

Voor waar ik hem voor kocht lijkt ie echter bijzonder goed geschikt. Laag bij de grond, in de begroeiing en hoewel die begroeiing enorm afneemt eind september lukt laag bij de grond dan weer wel en maakt de internfal focussing dat ik meerdere pogingen op één beestje kan doen.
Bij de Amount 30mm waarvan het front wél beweegt zijn ze na één opname meestal weg

Palomena prasina by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 oktober 2023 @ 23:09:01 #87
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210838919
En langzamerhand leer ik de 30mm een beetje te bespelen maar we zijn er nog lang niet. Inmiddels kan ik de scherpte daar leggen waar ik hem zo ongeveer hebben wil. Het enige wat nog beter moet zijn de finesses.
Waarom is dat zo lastig bij die combi van A6000 en 30mm :? Dat zit hem er voornamelijk in dat ik de zoeker niet gebruik. Zit een beestje op ooghoogte dan gebruik ik de zoeker wél en heb ik volle controle.
Ik had hem echter gekocht voor laag bij de grond en dan werken we met het scherm en daarop zijn die finesses bijzonder lastig vast te stellen.

Afgelopen weekend kon ik in de lage brandnetels heel wat kraamwebspinnetjes vinden die heerlijk op hun blaadje zaten. Lastpakjes om te benaderen. Ze hebben voor een spin vrij goed zicht en ze zijn razendsnel, soms lijkt het meer een verdwijntruuc dan een vluchtpoging. En met die 30mm moet je er bijzonder dicht bij zien te komen. In ongeveer een kwart van de gevallen lukt dat. Gelukkig waren er heel veel kraamwebspinnetjes.

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Idealiter had ik hier de scherpte iets naar voren getrokken zodat de voorste voetjes er nog een beetje in zitten, nu vallen ze er een beetje uit
Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Dat laag werken kon ook even geprobeerd worden, tussen de brandnetelbladeren door en ik kan meerdere pogingen doen zonder dat de spin schrkt van mijn frontlens.
Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk nog een paar keer vrije tijd mét spinnetjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:59:58 #88
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210859843
Ook hoger hangende spinnen zijn prima te doen al moet je er zo ongeveer bij in het web klimmen.

Metellina spec. by Ouwesok, on Flickr
voor zo'n kort lensje maakt ie nog eigenlijk best wel fraaie achtergrondjes

Metellina spec by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_210866659
Mooie foto's. :)

Vorige week weer even naar het bomenmuseum geweest, om te kijken of er al paddenstoelen te vinden waren. Die waren er nog amper, gelukkig wel veel libelles en andere beestjes gevonden.













  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:54:23 #90
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210872337
Vanmiddag de A6000 en 30mm eens meegenomen naar Oostvaardersveld voor het geval de vogels het zouden laten afweten.
De vogels lieten het afweten en dus verder op kleine beestjes.

Hoewel klein...

Het is op zich best kicken om met die 30mm zo dicht mogelijk op je onderwerp te schuiven. Helemaal als dat onderwerp een Europese hoornaar is.

Een schot als bewijsmateriaal voor het geval ie wegvliegt. Je zit er dan al aardig dicht op
Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr

En dan heel voorzichtig dichter bij de gigawesp proberen te komen
Kopje
Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr

Van boven
Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr

Dan de manier waarop ik de 30mm bedoeld had, tussen de brandnetelbladeren door,
Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr

Andere hoornaar die probeerd uit beeld te wandelen
Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 oktober 2023 @ 19:39:46 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210895922
Hommels met de 30mm. Anders dan die grote veldhommels die je begin maart ziet blijven deze akkerhommels wel zitten, zelfs wanneer die lens wel errug dicht in de buurt komt.

Bombus pascuorum by Ouwesok, on Flickr

Bombus pascuorum by Ouwesok, on Flickr

Bombus pascuorum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 oktober 2023 @ 11:22:33 #92
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210959353
Nog eentje van vorige week toen het nog lekker warm was.

Libellen doe ik normaalgesproken met de wat langere macro's omdat ze nogal goed zien en nogal snel het luchtruim kiezen als ze me in de smiezen hebben.

Toch is het ook wel een sport om er met die 30mm zo dicht mogelijk op te kruipen en als een heidelibel in het najaar even zit is dat haalbaar. Het meest kritieke moment is als je de camera enigszins in de buurt manouvreert. Bij deze deed ik dat langs de zijkant van de libel omdat daar zijn zicht iets minder is en het niet eens donker wordt.
Vervolgens is het weer zaak om in slowmotion de camera voor het insect te krijgen. Doe je dat langzaam genoeg dan merkt ie het niet eens. Eenmaal voor het kopje moet je naar voren, ook weer in super slowmo en steeds blijven focussen.
Ligt de lens dan eenmaal vlak bij de voetjes van de libel, dan wordt het tijd om maar eens af te vuren

Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr

Bij deze exercities komen we dan op een nadeeltje van deze 30mm, hij heeft geen indicatie op welke afstand je zit. Dat is niet zozeer omdat ik graag wil weten op wat voor afstand ik zit(dat zie ik gewoon) maar vooral om te zien of ik nog ruimte heb om er nóg dichterbij te komen. Punt tik ofwel het eind van je bereik hoor je niet bij internal focussing.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 22 oktober 2023 @ 23:57:45 #93
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211048770
Het insectenseizoen zit er zo ongeveer op maar ik heb nog genoeg opnamen liggen die even toonbaar gemaakt moeten wordem.

Eerst maar eens wat insecten die ik met die 30mm op de A6000 wist vast te leggen een tijdje terug.

Het aanbod was ondanks de temperatuur al niet meer gigantisch maar toch voldoende om even te kunnen spelen. Om ze te vinden was het zaak om bloemen te vinden die nog in bloei stonden, meestal gaan ze niet ver bij het voedsel vandaan.

Koolwitjes vliegen best lang door en laatbloeiende distels kunnen ze maar moeilijk weerstaan. Hoewel ze lastig te benaderen zijn lukte het me toch een paar keer

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Deze kleine bandzweefvlieg bleef voor de verandering een keer zitten
Syrphus vitripennis by Ouwesok, on Flickr

Opvallend veel gele strontvliegen die zich opvallend goed lieten vastleggen
Sommige exemplaren dachten kennelijk dat het voorjaar was.
Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr

Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr

Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr

Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr

Een of andere vlieg waarvan ik de determinatie niet helder kreeg
Helina spec by Ouwesok, on Flickr

Helina spec by Ouwesok, on Flickr

Anders dan de kraamwebspinnen van hierboven zijn rietkruisspinnnen beduidend minder vluchterig. Dat heeft ermee te maken dat het webspinnen zijn en beduidend beroerder zicht hebben dan spinnen die lopend jagen.

Een keer van boven
Larinioides cornutus by Ouwesok, on Flickr

En dan voorzichtig proberen voor de spin uit te komen
Larinioides cornutus by Ouwesok, on Flickr

Voorlopige conclusie bij deze 30mm: Daar gaan we volgend seizoen een hoop plezier mee beleven :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 april 2024 @ 21:48:23 #94
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213196999
Duwtje.

Vandaag eindelijk weer eens met de macrolenzen naar buiten. Wel met een harde wind die als spelbreker fungeerde en insecten die op zijn zachtst gezegd door de temperatuur nogal vluchterig waren.

Onderstaande Europese Hoornaar vormde daar een welkomen afwisseling op, hoewel ook die na een paar opnamen verkoos om met zijn kenmerkende geluid weg te vliegen.

Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr

Vespa crabro by Ouwesok, on Flickr

A77-2 met Sigma 5.6/180mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')