Ik ga sowieso nog lang niet long maar profiteren van de business cycle lijkt me wel ok als er weer een langdurige recessie komt.quote:Op vrijdag 29 april 2011 20:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Die bedrijven zien er qua koersprijs allemaal wat uit als die scandinavische insuline boer, maar waarom daar geen interesse in en in deze wel? En jij hebt dus ook geen last van, 'kopen op een high' ? Of wacht je op de volgende business cycle, oppakken en weer verkopen als het hoger staat?
Je moet zorgen dat je tijdens de cum-dividend periode koopt en dus voor de ex-dividend datum.quote:Op zaterdag 30 april 2011 00:10 schreef Lucas15 het volgende:
Als ik bijv. een dag voor dat een bedrijf dividend uitkeert aandelen koopt, krijg ik dan dividend uitgekeerd?
Blijf erbij dat je op de een of andere manier op dividenduitkeringen kan traden.. Hoe gaat het trouwens met je goud vandaag ghehequote:Op zaterdag 30 april 2011 00:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Je moet zorgen dat je tijdens de cum-dividend periode koopt en dus voor de ex-dividend datum.
Dit plaatje geeft het wel goed weer
[ afbeelding ]
Dat komt waarschijnlijk doordat het nieuwe topicnummer tegenwoordig alvast wordt ingevuld, dus als je die ophoogt sla je er 1 over.quote:Op zaterdag 30 april 2011 01:15 schreef Sokz het volgende:
We hebben er trouwens een overgeslagen, beursvloer #193 ontbreekt.
Maar dit zijn dus aandelen die in je porto gaan als we een duikeling gaan nemen neem ik aan? Want het 1e gevoel zal toch zijn, ze staan qua prijs wel erg hoog. En je zult deze lijst al wel een aantal maanden hebben, dus jammer(?) dat je daar nu wat van gemist hebt. Maar hoe kijk je dan tegen Novo aan? Want die vind ik in dit rijtje prima passen.quote:Op zaterdag 30 april 2011 00:39 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik ga sowieso nog lang niet long maar profiteren van de business cycle lijkt me wel ok als er weer een langdurige recessie komt.
Als de markt stabiel zou zijn durf ik CAT nog wel aan gezien de goede positie in de sector. Tognum is dan weer een bedrijf dat weinig te bieden heeft maar wel kwaliteit levert en de voorkeur heeft voor lokale afnemers gezien de servicebetrekkingen, daarnaast is het gecorreleerd met de contracting/supplier-industrie dus makkelijk om het instappen te timen. Siemens vind ik zelf echt een prachtbedrijf omdat ze actief zijn in zowel Energy&Healtcare, beide historisch gezien één van de best renderende sectoren. Daarnaast is hun R&D vooruitstrevend waar ze inzetten op technologie die nog in de kinderschoenen staat en enorm winstgevend kan uitpakken. Bij Fluor en Fugro verwacht ik in korte tijd hogere omzetten gezien de positieve signalen in de markt m.b.t. contracting. Dit zijn dan signalen van zien en horen dus het heeft niet per sé voorspellende waarde.
Let wel dat ik biased ben t.o.v. contracting&procurement industrie aangezien ik me er een ietsiepietsie in verdiep dus dat houdt niet in dat ik heel veel stockpicks overwogen heb.Laag instappen heeft overigens nog steeds de voorkeur aangezien dat voor het overgrote deel het rendement bepaalt en de kwaliteit van de bedrijven er minder toe doet. (zie: bekende cost of loss plaatje)
Ik was blij dat ik goud in de porto heb inderdaad. Afgelopen weken was het puur zilver wat de kar trok, gelukkig nam goud dat de afgelopen tijd goed over.quote:Op zaterdag 30 april 2011 00:46 schreef Sokz het volgende:
[..]
Blijf erbij dat je op de een of andere manier op dividenduitkeringen kan traden.. Hoe gaat het trouwens met je goud vandaag ghehe![]()
De stockpicks zijn niet meer dan een lijstje aandelen waar ik wat meer aandacht aan besteed op basis van swot-analyses hoe cliché dat ook klinkt. Als de markt uitdiept dan ga ik nogmaals kijken in hoeverre dat past in mijn diversificatiestrategie aangezien ik helaas de markt niet kan voorspellen en geen zin heb om fout te gokken. Siemens lijkt bijvoorbeeld een stabiel en veelbelovend bedrijf maar hun real returns komen uit op 8.8% annualised voor de afgelopen 20 jaar. Dat rendement verschilt niet veel van de S&P500 terwijl het risico aanzienlijk hoger ligt. Aan de andere kant, als ze door een technologievoorsprong straks 1% meer annualised maken dan is dat verschil enorm als je laag instapt. Het is maar net welke trade-off ik wil maken.quote:Op zaterdag 30 april 2011 14:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar dit zijn dus aandelen die in je porto gaan als we een duikeling gaan nemen neem ik aan? Want het 1e gevoel zal toch zijn, ze staan qua prijs wel erg hoog. En je zult deze lijst al wel een aantal maanden hebben, dus jammer(?) dat je daar nu wat van gemist hebt. Maar hoe kijk je dan tegen Novo aan? Want die vind ik in dit rijtje prima passen.
Dan verplicht je wel iedereen om 24/7 de beurs te volgen, wat voor de kleine handelaar niet te doen is, lijkt mij. Of je het niet moet doen om die te ontzien is weer een andere vraag.quote:Op zaterdag 30 april 2011 14:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Denk jij eigenlijk dat we in de toekomst naar 24/7 handelen gaan? Ik zou dat echt vele malen beter vinden, het weekend is echt drama. Laat de beurs maar 24/7 draaien. Dan heb je ook geen problemen met overnight gaan etc.
In de praktijk wordt er al 24/7 gehandeld. Door banken onderling via over-the-counter systemen en op zondag openlijk als de beurzen in het Midden Oosten zijn geopend.quote:Op zaterdag 30 april 2011 14:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Denk jij eigenlijk dat we in de toekomst naar 24/7 handelen gaan? Ik zou dat echt vele malen beter vinden, het weekend is echt drama. Laat de beurs maar 24/7 draaien. Dan heb je ook geen problemen met overnight gaan etc.
Hoe weet je dat?quote:Op zaterdag 30 april 2011 21:10 schreef mytec het volgende:
kosten worden verdeeld over alle transacties
Het lijkt mij ook logisch maar ik heb daar nooit een sluitend bewijs voor gevonden. Over het algemeen spreken we van liquiditeit als een graadmeter voor de kosten maar dat is te algemeen omdat je dan ook het volume erbij betrekt. Een marketmaker kan zijn kosten drukken bij veel transacties maar bij lage volumes kan dat nog steeds grote spreads geven wat weer een kostenpost kan zijn. Nu loopt dat over het algemeen wel los tegenwoordig door het hoge aandeel bots dus gaan veel transacties vaak hand in hand met het volume. Dan blijft dus de vraag wie er nou het meest verdient aan transactiekosten. Als dat namelijk de broker is (wat ik vermoed) dan moeten ze niet janken met de langere werktijden aangezien iedere extra transactie risicoloze winst is. 24/7 handelen is dan in het voordeel van de belegger omdat de brokers dan beter kunnen concurreren bij een hogere cashflow.quote:
Morgen? Wat dacht je van op het moment dat de markt open ging om 23.00 Engelse tijd? Pieker voldoendequote:Op maandag 2 mei 2011 00:52 schreef Sokz het volgende:
woah hoe dat zo opeens? Ben benieuwd hoe erg we hier morgen op panikeren.
Het is een feest om iig. al de kleine blogjes over zilver te lezen die het hebben over grofscheepse manipulatie, JPM die flink shorts inkoopt, etc.quote:Op maandag 2 mei 2011 00:59 schreef tjoptjop het volgende:
Koren op de molen voor mensen die denken aan complotten en grootscheepse manipulatie.
Zullen denk ik genoeg stop/losses getriggerd zijn in die korte tijd.
Ik twijfel nog, zit te denken aan een 43.75 als instapprijs nu.quote:Op maandag 2 mei 2011 01:19 schreef Sokz het volgende:
Als ik geld op buitenlandse brokers had staan zou ik nu ingestapt zijn @ zilver.
Vrij dunnetjes maar die order die er door heen knalde was behoorlijk groot. No wonder op een zondag 00.00 NL tijd wanneer de zaken weer open gaan. Ik had veel liever gehad dat zilver gewoon 7 dagen in de week was. Dan had ik deze paniek nu ook niet gehadquote:
Ik heb ze dan ook maar weer opgepakt. Zou wel een feestje zijn als ik morgen ochtend wakker wordt op slot van vrijdag avondquote:Op maandag 2 mei 2011 01:29 schreef Sokz het volgende:
Ik zou ze ook aanschaffen als ik kon, blijf ik deze nacht wel wakker.Alweer 2,8% vanaf de bodem, normaal gezien alweer een gigantische sprong.
Juli 2011 steekt er qua volume wel met kop en schouders bovenuitquote:Op maandag 2 mei 2011 01:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Vrij dunnetjes maar die order die er door heen knalde was behoorlijk groot. No wonder op een zondag 00.00 NL tijd wanneer de zaken weer open gaan. Ik had veel liever gehad dat zilver gewoon 7 dagen in de week was. Dan had ik deze paniek nu ook niet gehad
Zit nu op het punt om het toch maar aan te schaffen.
Mja, dun orderboek, 1 flippo gooit er een massieve order tegen aan en het kraakt direct aan alle kanten. Erg interessant om de reacties te lezen. Schommelingen van 10% op zaken zoals dit verneuken gewoon echt een shitload aan orders. Mensen die dik leveraged zaten en al naar bed waren zijn echt keihard gebutfucked door deze actie.quote:Op maandag 2 mei 2011 01:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Juli 2011 steekt er qua volume wel met kop en schouders bovenuit
De vraag is hoeveel 'paniek' er ontstaat bij het ontwaken van Europa. Zelf zou ik denk ik kopen, maar ik heb een hele slechte trackrecord in dit soort ad-hoc beslissingen
Succes, ook met studie voor de examensquote:Op maandag 2 mei 2011 01:42 schreef Sokz het volgende:
Want? Dacht dat we al die feestdagen al hebben gehad.Anyway, ben slapen. Succes nog S_E .. 4,1% vanaf de bodem trouwens. $$$
quote:Op maandag 2 mei 2011 02:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat is iig. al bijna 150 ticks, zilver timmert al weer behoorlijk naar boven!
Merci, ben nog niet begonnen .. vandaag maar eens een schemaatje maken.quote:Op maandag 2 mei 2011 01:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Succes, ook met studie voor de examens. Heb al weer 35 ticks te pakken op Zilver.
Bank holiday in de UK en Chinese feestdag als ik het goed heb. Die handelsmarkten zijn dus dicht. Interessant om te zien dat zilver zo snel weer terugbounced.quote:Op maandag 2 mei 2011 01:42 schreef Sokz het volgende:
Want? Dacht dat we al die feestdagen al hebben gehad.Anyway, ben slapen. Succes nog S_E .. 4,1% vanaf de bodem trouwens. $$$
Tja, BUY THE DIP....quote:Op maandag 2 mei 2011 17:02 schreef sitting_elfling het volgende:
We zitten al weer op 46.83 met zilverJullie hadden inderdaad gelijk, kopen afgelopen nacht was een ultieme zet.
Dat heb ik dan ook gedaan zoals je kunt lezen. Beetje jammer voor al die Binck beleggers die hun turbo's nu kwijt zijn en niet opnieuw durfden op te pakken deze ochtend.quote:
Dat vind ik eigen schuld. Bij flinke stijgingen horen flinke correcties, daar moet je dus niet met een volle leverage in zitten.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat heb ik dan ook gedaan zoals je kunt lezen. Beetje jammer voor al die Binck beleggers die hun turbo's nu kwijt zijn en niet opnieuw durfden op te pakken deze ochtend.
Het geeft toch enigszins aan dat als je in commodities wilt handelen, je niet turbo's, speeders, of sprinters moet gebruiken?quote:Op maandag 2 mei 2011 17:09 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
Dat vind ik eigen schuld. Bij flinke stijgingen horen flinke correcties, daar moet je dus niet met een volle leverage in zitten.
moet iedereen zelf weten. persoonlijk vind ik dat je dit soort producten moet mijden als je langer dan een paar uur wilt speculeren en allen geschikt zijn bij bijvoorbeeld een nieuws event. niet alleen omdat ze anders relatief duur worden door de rente maar ook vanwege de leverage die vaak al 1:10 is. schommelingen van 10% vinden zeer regelmatig plaats. Misschien niet in 12 minuten maar wel in weken/maanden en dan moet je niets staan te kijken als je daardoor word uitgestopt ook al is je visie de juiste.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Het geeft toch enigszins aan dat als je in commodities wilt handelen, je niet turbo's, speeders, of sprinters moet gebruiken?
Ben jij ook al een believer?quote:Op maandag 2 mei 2011 02:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb nog 4 zilverbaren van 1000 gram hier liggen.
Ben het zeker met je eens maar ik denk wel dat de meeste mensen hun turbo's verkopen en een turbo kopen met hogere hefboom. Die zijn nu de lul, en als ze konden handelen in futures was dit nu niet een probleem geweest.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:15 schreef Baltazar69 het volgende:
[..]
moet iedereen zelf weten. persoonlijk vind ik dat je dit soort producten moet mijden als je langer dan een paar uur wilt speculeren bijvoorbeeld op een nieuws event. niet alleen omdat ze anders relatief duur worden door de rente maar ook vanwege de leverage die vaak al 1:10 is. schommelingen van 10% vinden zeer regelmatig plaats. Misschien niet in 12 minuten maar wel in weken/maanden en dan moet je niets staan te kijken als je daardoor word uitgestopt ook al is je visie de juiste.
Hoezo niet? als ze een future hadden met een beperkte margin waren ze ook uitgestopt... het draait toch om de leverage vind ik.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Ben het zeker met je eens maar ik denk wel dat de meeste mensen hun turbo's verkopen en een turbo kopen met hogere hefboom. Die zijn nu de lul, en als ze konden handelen in futures was dit nu niet een probleem geweest.
Euh, ja want met een hefboom 2 had je op 37,5 al 50% winst?quote:Op maandag 2 mei 2011 17:34 schreef Baltazar69 het volgende:
en als je was ingestapt op zilverprijs van 30 dollar had je ook al meer dan 50% winst. Moet het dan altijd meer met alle risicos die daarbij horen?
Dat is net de reden dat we in deze hele shitzooi zitten.
Mja, maar je weet zelf ook wel dat je vraagtekens mag zetten bij figuren die voor lange termijn op extreem hoge leverage zitten zonder dat te veranderen. Dat onderzoek had meer impact gehad als je percentage kans van een trade gaat combineren met leverage.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:51 schreef Mendeljev het volgende:
Krijgen we die discussie over leverage weer?
Trading: meer leverage = meer winst?
De plaatjes zeggen niets over of je op lange termijn of korte termijn bezig bent (er staat ook geen schaal bij de x-as). Het topic gaat over het resultaat van leverage op een equitycurve. De betreffende equitycurve kan best het resultaat zijn van trades met een grote edge. Ook dan kan je equitycurve naar beneden gaan. Het is natuurlijk evident dat je kansen wel beter zijn als je een goede edge hebt.quote:Op maandag 2 mei 2011 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar je weet zelf ook wel dat je vraagtekens mag zetten bij figuren die voor lange termijn op extreem hoge leverage zitten zonder dat te veranderen. Dat onderzoek had meer impact gehad als je percentage kans van een trade gaat combineren met leverage.
Ja maar dan ga je er al van uit dat je weet wat je doet. Als je trades binnen een voorspelbaarheidsframe vallen kun je namelijk de beste leverage uitrekenen. Handelen volgens die opzet met een vooraf bepaald risico is gewoon goed maar lukraak long gaan en mogelijkerwijs met te grote posities is vragen om problemen. Jij kunt je er op de een of andere manier altijd wel uit redden maar voor de andere users weet ik zeker dat dat ze niet lukt gezien de argumenten die ze aandragen. En dan beoordeel ik die mensen niet op capabiliteit maar hun strategie op basis van simpele wiskunde.quote:Op maandag 2 mei 2011 18:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, maar je weet zelf ook wel dat je vraagtekens mag zetten bij figuren die voor lange termijn op extreem hoge leverage zitten zonder dat te veranderen. Dat onderzoek had meer impact gehad als je percentage kans van een trade gaat combineren met leverage.
Ik blijf er bij dat je beter hoge leverage kunt gebruiken dan geen leverage. Beleggers die niet snappen dat ze met 1 trade hun hele portfolio om zeep kunnen helpen horen toch ook niet te beleggen?quote:Op maandag 2 mei 2011 18:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
De plaatjes zeggen niets over of je op lange termijn of korte termijn bezig bent (er staat ook geen schaal bij de x-as). Het topic gaat over het resultaat van leverage op een equitycurve. De betreffende equitycurve kan best het resultaat zijn van trades met een grote edge. Ook dan kan je equitycurve naar beneden gaan. Het is natuurlijk evident dat je kansen wel beter zijn als je een goede edge hebt.
In plaats van efficiente leverage uit te rekenen kun je mijn inziens beter vol in de hoogste leverage stappen in combi met een strategie met een zo hoog mogelijke succes ratio en een zo strict mogelijke exit strategy. Je trade alleen momentum, zit je fout ben je er op minimum verlies weer uit. Zit je in de goede richting, heb je iig je maximale winst er uit gehaald want een hogere leverage kon je niet halen. Nu klopt het dat het netto misschien wat minder oplevert als je een efficiente leverage zou gebruiken maar ik houd altijd de kans voor outliers open. Zie bijvoorbeeld gisteren met zilver wat opeens enorm retraced.quote:Op maandag 2 mei 2011 18:44 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ja maar dan ga je er al van uit dat je weet wat je doet. Als je trades binnen een voorspelbaarheidsframe vallen kun je namelijk de beste leverage uitrekenen. Handelen volgens die opzet met een vooraf bepaald risico is gewoon goed maar lukraak long gaan en mogelijkerwijs met te grote posities is vragen om problemen. Jij kunt je er op de een of andere manier altijd wel uit redden maar voor de andere users weet ik zeker dat dat ze niet lukt gezien de argumenten die ze aandragen. En dan beoordeel ik die mensen niet op capabiliteit maar hun strategie op basis van simpele wiskunde.
En daaropvolgend vind ik weer: beter geen leverage dan een klein beetje leverage. (voor die redenen die jij dus noemt)quote:Op maandag 2 mei 2011 20:29 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik blijf er bij dat je beter hoge leverage kunt gebruiken dan geen leverage.
Tof dat ze ook gewoon gebruik maken van de echte cijfers. En niet van de data die je van de (particulieren) belegger zelf krijgt.quote:Op maandag 2 mei 2011 21:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Weet niet of jullie dit onderzoek kennen? Tis al wat oud maar kwam er pas net achter. Toch best interessant om te lezen dat er gewoon bevestigd wordt dat gemiddeld genomen de individuele belegger er niks van kan.
.. en is de conclusie dat een grote porto beheerd door een vrouw het beste rendeert best logisch te noemen
@SeLang, daar heb je uiteraard gelijk in.
Slechts 10% verslaat de markt. Tjsah .. 1 op 10! Dat vind ik eigenlijk nog best veel.quote:Op maandag 2 mei 2011 22:16 schreef Mendeljev het volgende:
Wat een gaaf onderzoek!![]()
Het meest opvallende vond ik dit:
•Gemiddeld werd er per account 3,47 trades per maand gedaan.
•De gemiddelde maandelijkse transactiekosten per account waren ¤ 90,-, terwijl de actieve beleggers ¤ 252,- per maand kwijt waren aan transactiekosten.
•De gemiddelde account omvang is ¤ 32.327,- de mediaan* is echter ¤ 5.370,-.
Mensen verloren dus grofweg 3% per jaar aan transactiekosten. Zelfs met goede beleggingsresultaten houd je maar weinig over. Op basis van de mediaan is dat dus helemaal niets. Met de lagere transactiekosten tegenwoordig zouden de resultaten een stuk anders zijn maar toch zijn er wel zorgwekkende ontdekkingen gedaan. Als 55% van de trades in derivaten plaatsvinden kun je amper spreken van een gezonde doorsnede van beleggers en geeft het alleen maar aan dat beleggen te veel wordt geassocieerd met snel geld verdienen.
Dat is het nadeel van gemiddeldes. Ik vermoed dat de uitersten enorm ver van elkaar weg liggen. >50% derivaten strookt imho niet met 3,5 transacties/mnd. Dus een groep die zelden handelt (buy&hold) enerzijds en anderzijds de actieve speculant met derivaten.quote:Op maandag 2 mei 2011 22:16 schreef Mendeljev het volgende:
Met de lagere transactiekosten tegenwoordig zouden de resultaten een stuk anders zijn maar toch zijn er wel zorgwekkende ontdekkingen gedaan. Als 55% van de trades in derivaten plaatsvinden kun je amper spreken van een gezonde doorsnede van beleggers en geeft het alleen maar aan dat beleggen te veel wordt geassocieerd met snel geld verdienen.
Dat vind ik ook maar de onderzoeksperiode is te kort om structurele outperformance aan te tonen. In die periode had je bij wijze van spreken één goede trade hoeven doen om bij dat bevoorrechte clubje te mogen horen. Daarnaast kun je er ook niet uit opmaken in hoeverre leverage een rol speelt wat ik een tricky parameter vindt voor outperformance.quote:Op maandag 2 mei 2011 22:23 schreef sitting_elfling het volgende:
Slechts 10% verslaat de markt. Tjsah .. 1 op 10! Dat vind ik eigenlijk nog best veel.
Ik heb daar ook geen flauw benul van maar gelukkig zijn de slapende accounts buiten beschouwing gelaten in dit onderzoek. Maar goed, waarschijnlijk waren de resultaten in dat geval wat rooskleuriger geweest.quote:Wel jammer dat ze niet hebben opgezocht hoeveel accounts na verloop van tijd niet meer gebruikt worden. Ik ben wel benieuwd hoeveel beleggers eigenlijk de moeite nemen om hun account op te zeggen als het mis gaat, volgens mij zijn er best wel wat slapende accounts bij brokers die gratis zijn.
Dergelijke onderzoeken zijn inderdaad multi-interpretabel maar gelukkig is er wel algemene overeenstemming in de resultaten. Nederlandse beleggers zuigen.quote:Op maandag 2 mei 2011 22:26 schreef tjoptjop het volgende:
Dat is het nadeel van gemiddeldes. Ik vermoed dat de uitersten enorm ver van elkaar weg liggen. >50% derivaten strookt imho niet met 3,5 transacties/mnd. Dus een groep die zelden handelt (buy&hold) enerzijds en anderzijds de actieve speculant met derivaten.
Gelul. Dat soort uitspraken kan je alleen doen als je ze kunt vergelijken met de resultaten van beleggers elders - en dat staat er nu juist niet bij. Bovendien zijn er ook onderzoeken geweest waaruit blijkt dat de Nederlandse beleggers het juist helemaal niet zo slecht doen, en voor een groot deel de crash gewoon uitgezeten hebben ("Als je geschoren wordt..")quote:Op maandag 2 mei 2011 22:32 schreef Mendeljev het volgende:
Dergelijke onderzoeken zijn inderdaad multi-interpretabel maar gelukkig is er wel algemene overeenstemming in de resultaten. Nederlandse beleggers zuigen.
Blij dat deze gedachtegang bij deze 'ontkracht' is. Als jongeren beleggen betekend dit ook dat ze er interesse in hebben en/of er tijd in willen steken; wat ze dus tot een hoger kennisniveau brengt dan de 40+'ers vaak minder het geval is. (de huispapa's die rente te weinig vinden)quote:Ik had verwacht dat je vooral jongeren zou aantreffen in de slechtste 10%, omdat jongeren nog de nodige ervaring missen en misschien impulsiever zijn met handelen. Dit onderzoek heeft daar geen bewijs voor gevonden: leeftijd heeft dus niet een verband met de behaalde rendementen.
Nu zou het gokken zijn (en zou ik er dus afgebleven zijn).quote:Op maandag 2 mei 2011 22:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Misschien toch weer instappen op zelfde niveau? Ik heb nu meer twijfels
Maar ik zou van een oudere verwachtten dat hij beter met geld om kan gaan en dus in die zin beter kan beleggen. Ik ken meer oudere beleggers die beter rendement halen dan jongeren.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:06 schreef Sokz het volgende:
[..]
Blij dat deze gedachtegang bij deze 'ontkracht' is. Als jongeren beleggen betekend dit ook dat ze er interesse in hebben en/of er tijd in willen steken; wat ze dus tot een hoger kennisniveau brengt dan de 40+'ers vaak minder het geval is. (de huispapa's die rente te weinig vinden)
Ook. Maar van de jongeren die zijn geld belegt heeft - eigen ervaring - iedereen ook de intensie om te leren en om de techniek achter het beleggen / bedrijven waarderen en wat er allemaal bij komt kijken te leren ..quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:12 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar ik zou van een oudere verwachtten dat hij beter met geld om kan gaan en dus in die zin beter kan beleggen. Ik ken meer oudere beleggers die beter rendement halen dan jongeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |