http://www.eerstekamer.nl/quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:10 schreef Frith het volgende:
Sorry, waar is dit debat nu te zien? Op politiek24 krijg ik iets anders.
Ja, en als je dit oplegt aan mensen in de bijstand schreeuwt iedereen moord en brand. Terwijl een studenteninkomen echt niet zoveel hoger is.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Deze PVV'er stelt dat "ook de student de broekriem moet aanhalen". Hij mag mij eens uitleggen waar een deeltijdstudent die extra ¤250 per maand vandaan haalt bovenop al de pak hem beet ¤200 die een studie kost, de ¤500-¤600 huur die hij betaalt, de ¤250 aan voeding, huishoudelijke produkten enz. en de ¤100 per maand aan overige kosten.
We kunnen gaan zeuren over een paar tientjes maar het verhaal is duidelijk: dat kan niet wanneer je in deeltijd studeert aangezien je dan ook in deeltijd werkt.
Gevolg: de overheid krijgt geen cent extra terwijl een hoop mensen niet in deeltijd kunnen studeren omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen.
Die mensen zitten dus vast in een klotebaantje met een laag diploma terwijl ze ambitieus zijn. Wat een feest.
De VVD en PVV waren vrij tenenkrommend (heb het maar afgezet toen de PVV'er sprak). Thom de Graaf is nu aan het woord en die zegt wel zinnige dingen. Hij stipt tenminste de deeltijders aan en de rechtszekerheid.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:10 schreef Ewelina het volgende:
Moet ik blij zijn dat ik op mijn werk zit en me niet godesgruwelijk kan ergeren?
Hier kan je een livestream bekijken van het Eerste Kamer debat: http://www.eerstekamer.nl/begrip/livestreamquote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:10 schreef Frith het volgende:
Sorry, waar is dit debat nu te zien? Op politiek24 krijg ik iets anders.
En dan zijn er nog bijstandsgerechtigden die juist met een (extra) studie uit de bijstand kunnen geraken.quote:Ja, en als je dit oplegt aan mensen in de bijstand schreeuwt iedereen moord en brand. Terwijl een studenteninkomen echt niet zoveel hoger is.
Huh? Kun je even uitleggen in welk verband Fortuyn werd aangehaald? Ik zie de relevantie niet zo een-twee-driequote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:53 schreef dotCommunism het volgende:
Wat is dit nu, die PVV'er begint te babbelen over zijn woede over de moord op Fortuyn.
Ja maar de conclusie gaat zijn dat door het jaar uitstel de bezwaren weggenomen zijn. CDAquote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:27 schreef Pizzabodem het volgende:
Deze man heeft ook wel een aantal aardige punten.
ik snapte het ook niet. Was die Sorensen van Leefbaar Rotterdam, die begon met dat hij vol woede zat, maar zich daar niet door zou laten leiden in de Eerste Kamer, en toen brabbelde hij nog iets over de sneeuwschuiver van Cohen. Daarna vond ik het wel genoeg en zette ik het af.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:28 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Huh? Kun je even uitleggen in welk verband Fortuyn werd aangehaald? Ik zie de relevantie niet zo een-twee-drie
Ja. Dat is waarschijnlijk wel zo. Bahquote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:28 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja maar de conclusie gaat zijn dat door het jaar uitstel de bezwaren weggenomen zijn. CDA
Als het CDA ook een overgangsregeling wilt zou dat genoeg moeten zjin om in elk geval dat door te kunnen drukken, lijkt me. Nog steeds maar een doekje voor het bloeden, maar toch.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:30 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ja. Dat is waarschijnlijk wel zo. Bah![]()
Hij wil echter wel een soort overgangsregel. Dat vind ik wel aardig.
Je moet goed opletten. Hij wilde een overgangsregeling voor 1 jaar vanaf 1 september 2011 voor bepaalde studenten, en is daarom blij dat die er gekomen is door het 0-tarief voor 2011-2012.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:30 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ja. Dat is waarschijnlijk wel zo. Bah![]()
Hij wil echter wel een soort overgangsregel. Dat vind ik wel aardig.
Oh, lol. Ach ja, van CDA/VVD/PVV verwacht ik toch niks, tenzij er opeens een dissident durft op te staan (lol). Het zal van de confessionelen of de paar onafhankelijke senatoren afhangen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Je moet goed opletten. Hij wilde een overgangsregeling voor 1 jaar vanaf 1 september 2011 voor bepaalde studenten, en is daarom blij dat die er gekomen is door het 0-tarief voor 2011-2012.
Oh, dat heb ik even gemist dan. Helaasquote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Je moet goed opletten. Hij wilde een overgangsregeling voor 1 jaar vanaf 1 september 2011 voor bepaalde studenten, en is daarom blij dat die er gekomen is door het 0-tarief voor 2011-2012.
Go Anne!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:33 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Oh, lol. Ach ja, van CDA/VVD/PVV verwacht ik toch niks, tenzij er opeens een dissident durft op te staan (lol). Het zal van de confessionelen of de paar onafhankelijke senatoren afhangen.
Je moet nooit meteen akkoord gaan....ze willen er natuurlijk wat voor terug (allang afgesproken natuurlijk)....ff grommen en dan mak volgen...quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zelfs een CDA'er stelt dat voor deeltijdstudenten de nominale studieduur moet worden aangepast (dus dat die conform de door de universiteit nominale studieduur moet zijn) aangezien anders deze mensen niet mee tal van studies kunnen volgen.
Hij vond dit ook belangrijk in verband met de rechtszekerheid.
Het wordt volgens mij toch nog spannend.
Maar dan moeten ze wel hoofdelijk gaan stemmen :<quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Vergeet niet dat ook de ChristenUnie in de Tweede Kamer heeft voorgestemd, door dat jaar uitstel. Er moeten dus 3 senatoren tegen hun partij in de Tweede Kamer stemmen om het plan tegen te houden.
Ja, heel spannend is dat allemaal niet. Als publiek is het debat leuker.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De Eerste Kamer heeft trouwens ook een publieke tribune, eigenlijk zou ik er wel bij willen zijn tijdens de stemmingen. Of is het dan gewoon een halve minuut over dit wetsvoorstel stemmen tussen allerlei stemmingen door?
Een paar dissidenten volstaat. In ieder geval ligt het niveau in het senaat duidelijk nog hoger dan in het parlement (met uitzondering van de PVV).quote:Oh, lol. Ach ja, van CDA/VVD/PVV verwacht ik toch niks, tenzij er opeens een dissident durft op te staan (lol). Het zal van de confessionelen of de paar onafhankelijke senatoren afhangen.
3 jaar extra voor Ba + Ma in plaats van 2 voor de gewone studenten.quote:Krijg je trouwens maar 1 jaar extra voor je BA én MA indien je een aantoonbare functiebeperking hebt waardoor je een extra jaar stufi kan krijgen? (dus in totaal 2 jaren) Of toch maar 1?
Het is wel een verademing ja. Was de Tweede Kamer maar meer als Thom de Graaf of de huidige spreker.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een paar dissidenten volstaat. In ieder geval ligt het niveau in het senaat duidelijk nog hoger dan in het parlement (met uitzondering van de PVV).
In dat geval moet de hele wet teruggestuurd worden naar de tweede kamer. Dat zou dus een flinke vertraging betekenen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een paar dissidenten volstaat. In ieder geval ligt het niveau in het senaat duidelijk nog hoger dan in het parlement (met uitzondering van de PVV).
Interessant punt nu: als studenten efficiënter gaan studeren dan haal je die bezuiniging niet (minder collegeldinkomsten).
Hij haalt tevens goede voorbeelden aan voor legitieme vertraging (stage in het buitenland, moeten werken om een gezin te onderhouden, ...) bijv.).
[..]
3 jaar extra voor Ba + Ma in plaats van 2 voor de gewone studenten.
Edit: ook de volgende haalt de deeltijdstudenten aan. Er gaat iets geregeld worden voor de deeltijdstudenten, mark my words.
Het is reuze interessant, veel interessanter en beter dan de bespreking in het parlement.quote:Ja, heel spannend is dat allemaal niet. Als publiek is het debat leuker.
Stream doet het bij mij niet.. Ik hoor het vanavond wel.
Lijkt me weinig mis mee.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
In dat geval moet de hele wet teruggestuurd worden naar de tweede kamer. Dat zou dus een flinke vertraging betekenen.
Dat heeft het kabinet dan toch echt enkel aan zichzelf te wijten, ze zijn vanaf de mededeling van dit voornemen hiervoor gewaarschuwd (ook door mij by the way maar die invloed zal natuurlijk beperkt zijnquote:In dat geval moet de hele wet teruggestuurd worden naar de tweede kamer. Dat zou dus een flinke vertraging betekenen.
Het geeft te denken over de selectiemechanismen voor het parlement.quote:Was de Tweede Kamer maar meer als Thom de Graaf of de huidige spreker.
Ik stem voor een enkeltje prullenbak.quote:
Idd, de vertraging loopt dan op tot ergens volgend jaar, en dan is de regeling nog steeds niet ingevoerd dus nog steeds niet rechtmatig en moet men dus nog steeds niet 3000e betalen, maar pas ergens in 2013.quote:
En wie is deze baas?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:01 schreef mymoodfentje het volgende:
Tering deze gast is een baas, wat een held
Of: "ik zou 3000 euro voor zoveel extra zelfontplooiing een koopje hebben gevonden". Dergelijke argumenten die op de man spelen zijn makkelijk te pareren en leiden af van de echte discussie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:11 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Mwah dat vind ik altijd een zwak argument, want dat kan je pareren met "ik wou dat ik ook geprikkeld was sneller af te studeren, dus het is nodig"
Precies, je kunt best het argument van persoonlijke ontwikkeling maken zonder een staatssecretaris te vragen de studieduur van zijn medebewindspersonen op te vragen en te presenteren.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:16 schreef Frith het volgende:
Persoonlijk vond ik het zwakke afsluiter aangezien het toch eigenlijk een afgezwakte ad hominem is.
Dat is waar.quote:Precies, je kunt best het argument van persoonlijke ontwikkeling maken zonder een staatssecretaris te vragen de studieduur van zijn medebewindspersonen op te vragen en te presenteren.
Omdat dat bedrag het "tekort" waarschijnlijk netjes opvult.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Interessante onderbelichte vraag: waarom ¤3000 en niet ¤2000, ¤4000, ¤1500, ...
Inderdaad, precies daarom moet de vraag gesteld worden, om aan te tonen dat het bedrag uit de lucht gegrepen is en dat dit dus onzorgvuldig beleid is (net als het instellingsgeld maar dat is weer een andere discussie hoewel die in het verlengde hiervan ligt).quote:Omdat dat bedrag het "tekort" waarschijnlijk netjes opvult.
Ik heb dat gemist. Leg eens uit?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:22 schreef eriksd het volgende:
Dat SGP en CU pact is toch juist gesneuveld?
Sinds het verbreken van die lijstverbinding in aanloop naar de EK verkiezingen. Heeft een hoop kwaad bloed gezet.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dat gemist. Leg eens uit?
http://www.volkskrant.nl/(...)kost-een-zetel.dhtmlquote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dat gemist. Leg eens uit?
Moet je even op de sprekerslijst opzoeken.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe heet die man die net aan het woord was?
Er moeten meer bčta's in alle politieke lagen komen. Zij kunnen logisch en nuchter denken wat een bijzonder nuttige eigenschap is in de politiek.quote:Wie is dit? Er moeten meer fysici in de Kamers.
Bčta's en politiek is over het algemeen een zeer ongelukkige combinatie. En ik heb het helaas al een paar keer van dichtbij mogen meemaken. Logisch en nuchter denken kunnen wel meer mensen.. Maar de politiek en de overheid vraagt om bepaalde kennis en vaardigheden die men in een technische studie of werkomgeving niet aangeleerd krijgt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er moeten meer bčta's in alle politieke lagen komen. Zij kunnen logisch en nuchter denken wat een bijzonder nuttige eigenschap is in de politiek.
een ietwat cynische opmerking bij de open dag voor de opleiding sociologie: "als het beleid is, is er niet over nagedacht."quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er moeten meer bčta's in alle politieke lagen komen. Zij kunnen logisch en nuchter denken wat een bijzonder nuttige eigenschap is in de politiek.
Vanavond laat ergens.quote:
ik koos mijn woorden verkeerd / onhandig. Hoe dan ook is er een strikte scheiding tussen wetenschap en normatieve zaken als politiek (die moet bepalen wat 'het goede' is). Of dat nog altijd een terechte scheiding is, is een vrij ingewikkelde en lange discussie. (naar mijn mening dan.)quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er is een verschil tussen beleid voeren en de beleidsvoerders aan de tand voelen. Sowieso lijkt het mij wenselijk als het Nederlandse parlement wat meer eminente leden zou hebben zoals het senaat duidelijk heeft, dan denk ik met name aan hoogleraren (mogen ook niet-bčta's zijn).
Hier aardappel saladequote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:24 schreef Pizzabodem het volgende:
POPCORN.
Daar gaan we weer.
Nu is Zijlstra aan het woord. Ik vind hem serieus een stuk minder intelligent overkomen als de eerdere sprekers van vandaag.
WTF.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:33 schreef mymoodfentje het volgende:
Met de leenangst valt het wel mee, dus er valt wel wat te halendat zegtie gewoon
Minder dan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:24 schreef Pizzabodem het volgende:
POPCORN.
Daar gaan we weer.
Nu is Zijlstra aan het woord. Ik vind hem serieus een stuk minder intelligent overkomen als de eerdere sprekers van vandaag.
Elke keer weer als ik op de radio reclame hoor die eindigen met "let op: geld lenen kost geld" moet ik lachen als ik denk aan hoe de overheid studieschulden zit te promoten.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:33 schreef mymoodfentje het volgende:
Met de leenangst valt het wel mee, dus er valt wel wat te halendat zegtie gewoon
Ja, dat.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:36 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Elke keer weer als ik op de radio reclame hoor die eindigen met "let op: geld lenen kost geld" moet ik lachen als ik denk aan hoe de overheid studieschulden zit te promoten.
Gelijk heeft hij.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:33 schreef mymoodfentje het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |