abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 april 2011 @ 11:44:09 #1
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95949565
Welkom in het Bonsai topic!

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent.
Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet.
De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

Voorbeelden
Loofbomen

Acer palmatum


Azalea

Naaldbomen

Pinus mugo


Picea abies

Enkele handige links.
http://www.bonsaiempire.nl/ Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
http://www.bonsaikunst.nl/ Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
http://walter-pall.de/ Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels)
• Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

Webshops
http://www.bonsai.de/ Snelle levering volgens Soelsa (Ook in het Nederlands te bekijken)
http://www.exotischezaden.nl/ Veel zaden en een snelle levering.
http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

Andere winkels/bonsai studios
www.lodderbonsai.nl Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen.

Archief
Deel 1 Bonsai boompje
Deel 2 Bonsai boompje deel 2

[ Bericht 56% gewijzigd door ElisaB op 04-08-2011 20:15:58 ]
soooo, da's mooi!
  maandag 25 april 2011 @ 11:55:05 #2
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95949948
@ Guppyfriend. Het is een Japans peperboompje, ook wel de Zanthoxylum piperitum genoemd. Verder heb ik geen ervaring met dit soort boom. Wellicht iemand anders?

@ Martijn93. Zaaien en stekken kun je proberen, maar dan ben je zeker een paar jaar onderweg om überhaupt tot basismateriaal te komen. Er staat genoeg "leuk"materiaal bij het tuincentrum om de kneepjes te leren. SIGNe heeft gelijk, elke "bonsai" uit het tuincentrum is het kopen niet waard. De Japanse esdoorn is zeker de moeite waard om mee te beginnen. Op het internet is er veel over te vinden hoe je deze boom kunt houden als bonsai. En een gouden tip: koop een bonsai boek!

Bij deze een sneak peak van mijn azalea. De boom begint al uit te lopen!

soooo, da's mooi!
  Moderator maandag 25 april 2011 @ 11:58:18 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_95950053
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 11:55 schreef LordofLeaves het volgende:
@ Guppyfriend. Het is een Japans peperboompje, ook wel de Zanthoxylum piperitum genoemd. Verder heb ik geen ervaring met dit soort boom. Wellicht iemand anders?

[ afbeelding ]
Dank je wel!

Excuus overigens, ik had niet door dat ik de laatste post had :@
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_95952197
Ik had ooit een Zanthoxylum, maar die is al vrij snel doodgegaan. :')
pi_95954055
Bedankt allemaal, kom zojuist terug van het tuincentrum maar kon niets leuks vinden.
Binnenkort maar eens ergens anders gaan kijken of hier in de buurt iets zoeken.

Edit: zie nu dat bonsai-studio hier best in de buurt zit
  maandag 25 april 2011 @ 16:00:17 #6
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_95957550
@ Guppyfriend. Geeft niks, zo loopt het topic lekker door! :D
@ TheAgent. Ik heb inmiddels meerdere verhalen gelezen over dat deze boom het vaak niet haalt. :P
@ Martijn93. De kans is zeer groot dat je bij de bonsai studio geen rotzooi tegenkomt. Temminste, ik hoop het niet voor je. ;)
soooo, da's mooi!
  maandag 25 april 2011 @ 17:26:14 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_95960172
Ik zou er in elk geval een kijkje nemen, ze hebben er ook prima starters boompjes en je kan er meteen tips krijgen.
Cursussen doen ze ook maar die zijn over het algemeen vrij prijzig (¤100-¤150)
  woensdag 27 april 2011 @ 19:09:24 #8
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_96055454
Als ze in je buurt een bonsai cursus aanbieden, dan moet je er zeker gebruik van maken.

Even snel een lente update!



Mijn Satsuki azalea! Knoppen worden aangemaakt.



Een Siberiësche iep ( Ulmus Pumila Aurea ). Je ziet ze niet vaak, maar elk tuincentrum heeft een verdoemhoekje waar je zulke schatten tegenkomt. De bladeren blijven goudkleurig. Er gaat nog heel wat werk inzitten voor de komende jaren.



De Lariks! Nu nog met veels te grote naalden, hopelijk komt daar snel verandering in. En ja, de jin word wit!



Het Japanse kersenboompje. De eerste takken beginnen te groeien.
soooo, da's mooi!
pi_96057604
Zou het ook een optie zijn om een gewone boom te halen bij een boomkwekerij bijvoorbeeld?
Aangezien ik bij een boomkweker werk zal dit waarschijnlijk goedkoper (kunnen) zijn.
Wat zou dan een leuke soort zijn? Een Acer misschien?

Het assortiment Acers
Acer davidii C5
Acer japonicum Aureum C2
Acer negundo Flamingo C3
Acer negundo Flamingo C5
Acer negundo Kelly's Gold C5
Acer negundo Kelly's gold C3
Acer negundo Variegatum C3
Acer negundo Variegatum C5
Acer palmatum Atropurpureum C3
Acer palmatum Aureum C2
Acer palmatum Bloodgood C2
Acer palmatum Butterfly C5
Acer palmatum Butterfly C2
Acer palmatum Crimson Queen C2
Acer palmatum Dissectum C2
Acer palmatum Dissectum Garnet C2
Acer palmatum Kagiri Nishiki C2
Acer palmatum Orange Dream C2
Acer palmatum Osakazuki C2
Acer palmatum Sangokaku C2
Acer palmatum Seiryu C2
Acer palmatum Shojo-nomura C2
Acer palmatum Trompenburg C2
Acer palmatum Yezo-nishiki C2
Acer rufinerve C5


( C2,C3 en C5 is de potmaat in liter)

Edit: De acers zijn wel geënt, dus weet niet of dit mooi zal zijn.
  woensdag 27 april 2011 @ 23:21:00 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_96071518
Als je bij een kwekerij werkt dan is het wel erg makkelijk om een boompje uit te zoeken, misshcien dat de kweker zelf ook nog tips voor je heeft. :)
Dat ie geënt is staat misschien niet zo mooi maar dat valt te verbergen.
  zondag 15 mei 2011 @ 15:07:54 #11
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_96839498
vraagje, ik heb 2 ficus nerifolia, waarschijnlijk heb ik iets te veel bonsai voelbare mest gegeven.
Nu hebben ze beide al het blad laten vallen.... wat kan ik daar aan doen?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zondag 15 mei 2011 @ 15:20:56 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_96840203
Aarde uitspoelen, dus veel water geven zodat de mest uit de aarde gaat.
Daarna gewoon regelmatig water geven en hopen dat het nog goed komt (kan even duren)
  zondag 15 mei 2011 @ 15:31:06 #13
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_96840716
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 15:20 schreef SiGNe het volgende:
Aarde uitspoelen, dus veel water geven zodat de mest uit de aarde gaat.
Daarna gewoon regelmatig water geven en hopen dat het nog goed komt (kan even duren)
top, Thanks!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_96855516
Die azalea dat is een rhododendron. Hebben ze je die zelfs als satsuki azalea verkocht? Trouwens kun je de vruchtbeginselen weghalen.

Ik doe op dit moment nog geen bonsai, maar wel azalea en dan vooral hybridizeren, ofwel nieuwe cultivar groeien uit zaad, met satsuki.
De bloemen komen er bij mij aan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Harunobu op 15-05-2011 21:11:33 ]
  zondag 15 mei 2011 @ 20:59:58 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_96856725
ik heb nog wat leuke voorbeelden voor je (vorig jaar gefotografeerd bij Lodder Bonsai, foto's staan ook in het vorige topic)








pi_96857198
Nooit azalea plaatjes genoeg.

Ik wil straks ook wel wat van mijn fotos hier neerzetten. Had al eerder wat foto's in het algemeen bloemen en andere dingen thread gezet, maar misschien open ik wel een thread voor azalea & rhododendron.
  maandag 23 mei 2011 @ 16:25:17 #17
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97204681
Heeft iemand hier trouwens ervaring met esdoorns uit zaad opkweken?
Ik heb vandaag bij iemand uit de tuin wat esdoornzaadjes van de boom gehaald en wil die dus gaan zaaien maar heb er zelf geen ervaring mee.

Ik heb wel begrepen dat esdoorns vrij lastig uit zaad op te kweken zijn (vandaar dat ze vaak geënt worden) dus ik vroeg me af of ik nog op bepaalde dingen moet letten.
  maandag 23 mei 2011 @ 17:58:33 #18
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_97209520
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 16:25 schreef SiGNe het volgende:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met esdoorns uit zaad opkweken?
Ik heb vandaag bij iemand uit de tuin wat esdoornzaadjes van de boom gehaald en wil die dus gaan zaaien maar heb er zelf geen ervaring mee.

Ik heb wel begrepen dat esdoorns vrij lastig uit zaad op te kweken zijn (vandaar dat ze vaak geënt worden) dus ik vroeg me af of ik nog op bepaalde dingen moet letten.
Japanse esdoorns of de "gewone"?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 23 mei 2011 @ 18:16:39 #19
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97210332
Japanse volgens mij, rode bladeren die eigenlijk best wel op een wietblad lijken.
Niet zo'n vorm als op de Canadese vlag in elk geval :)
pi_97210576
acer japonicum?
  maandag 23 mei 2011 @ 18:34:15 #21
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_97211142
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:16 schreef SiGNe het volgende:
Japanse volgens mij, rode bladeren die eigenlijk best wel op een wietblad lijken.
Niet zo'n vorm als op de Canadese vlag in elk geval :)
Daar heb ik geen ervaring mee. Ik ga dat dit jaar ook voor het eerst proberen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 23 mei 2011 @ 20:23:45 #22
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97217242
jeeej mn blaadjes komen terug!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 24 mei 2011 @ 01:03:10 #23
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97233635
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:34 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Daar heb ik geen ervaring mee. Ik ga dat dit jaar ook voor het eerst proberen.
Ik heb iets gevonden: http://blog.seniorennet.be/tim/archief.php?ID=507763
(sowieso een leuke site om door te lezen)
quote:
Vermeerderen van esdoorns
Dit kan door zaaien , stekken , enten , oculeren , afleggen en marcotteren .
Zaaien ( zie ook een vroeger artikel die zaaien behandeld ) Variëteiten van Japanse esdoorns vermeerderd door zaad geven dikwijls planten die afwijken van de moederplant .De zuivere soorten geven daarentegen uit zaad dezelfde soort .
U kan zaad verzamelen en goed laten drogen om beschimmeling en rotten te voorkomen .
Vooraleer esdoornzaad te zaaien moeten de zaden eerst een koudeschok ondergaan ( stratificeren )

In de natuur wachten de zaden op een vorstperiode , pas dan zullen ze in het voorjaar kiemen .
Geen vorst tijdens de winter , dan blijven ze ongekiemd liggen , wachtend tot volgende winter. Kunstmatig kunnen wij dat ook .14 dagen voor het zaaien ( februari – maart ) zaad eerst twee dagen in water weken . Daarna het zaad mengen in vochtig rivierzand , per soort in een plastiekzak doen , dichtknopen en in de diepvries stoppen .
Die handeling noemt Stratificeren.Voor het zaad te weken en te vervriezen kan u het eerst in een cylindrische doos doen waar langs de rand schuurpapier is in aangebracht . Met de doos met zaad schudden wrijft het omhulsel wat af van het zaad , wat de kieming achteraf gemakkelijker maakt . Eind februari – maart kan gezaaid worden in een goed doorlatende , grofkorrelige grond of rivierzand . Na zaaien de zaden afdekken met een laagje ( 1 cm ) zand om het dichtslaan bij het begieten te voorkomen . Tweede voordeel is dat de kiem goed door dit medium kan groeien . Afhankelijk van de temperatuur kiemt het zaad na twee tot zes weken .
beter tot volgend jaar wachten dus en nu de zaden drogen.
Opzich zou ik ze nog wel kunnen laten ontkiemen zodra ze droog zijn maar dan heb je een te kleine plant om de winter door te komen en ik heb verder ook geen kas ofzo.
pi_97245987
Ik heb het geprobeerd met een paar zaden. De kans dat ze kiemen is schijnbaar niet zo groot en kan meer dan 1 jaar duren.

Je moet de zaden zo ver krijgen dat ze uit hun slaap komen en gaan kiemen. Ik ga denk ik deze herfst proberen de zaden heel vers te oogsten. Dan zouden ze nog niet in hun 'slaap' zijn. Geen idee of dat klopt.

Wat anders dat je kunt doen is ergens in je tuin een hele zooi van die zaden dumpen en dan kijken of er ooit wat uit komt.

Bijna alle Japanese esdoorns zijn palmatum.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:01:24 #25
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97269584
M'n tuin is een balkon, dat graaft wat lastig (of je krijgt toestanden zoals in Leeuwarden, dat de boel instort ;) )
Ik laat de zaden nu drogen (in de herfst heb je volgens mij niet veel verse zaden, die komen in het voorjaar) en in februiari leg ik ze even in de vriezer, hopelijk lukt het.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:19:05 #26
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_97270847
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 01:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik heb iets gevonden: http://blog.seniorennet.be/tim/archief.php?ID=507763
(sowieso een leuke site om door te lezen)

[..]

beter tot volgend jaar wachten dus en nu de zaden drogen.
Opzich zou ik ze nog wel kunnen laten ontkiemen zodra ze droog zijn maar dan heb je een te kleine plant om de winter door te komen en ik heb verder ook geen kas ofzo.
Oh top post! Thx. Ik dacht ze gewoon zoals een normale esdoorn in een pot met aarde te gooien en afwachten... Denk dat ik t 50 \ 50 ga proberen. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:39:05 #27
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97272307
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh top post! Thx. Ik dacht ze gewoon zoals een normale esdoorn in een pot met aarde te gooien en afwachten... Denk dat ik t 50 \ 50 ga proberen. :Y
Ik vond het zelf ook wel handig om te lezen, ik wist dat er iets met esdoornzaden was en dat is dus dit stratificeren.
Ik heb ook nog steeds zaden van een Jacaranda (boom uit Nepal met paarse bloemen), die waren eerst ook niet uitgekomen dus misschien dat die ook even in de vriezer moeten, die zijn in elk geval al gedroogd dus dat kan allemaal wat sneller.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:43:19 #28
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_97272599
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:39 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik vond het zelf ook wel handig om te lezen, ik wist dat er iets met esdoornzaden was en dat is dus dit stratificeren.
Ik heb ook nog steeds zaden van een Jacaranda (boom uit Nepal met paarse bloemen), die waren eerst ook niet uitgekomen dus misschien dat die ook even in de vriezer moeten, die zijn in elk geval al gedroogd dus dat kan allemaal wat sneller.
Zou zo maar kunnen idd. :Y Al snap ik t niet helemaal want we hebben toch 2 aardige winters gehad de laatste 2 jaar. Is dat dan niet koud genoeg voor die zaden?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:06:26 #29
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97274199
Misschien juist weer te koud? en misschien te lang?
En met stratificeren moet je kennelijk ook eerst de zaden weken, misschien dat ze buiten te droog waren.
Het zijn sowieso vrij lastige bomen vind ik, ook met takken buigen, binnen no time zegt de tak krak.
Maar goed, ik ben flexibele dennen gewend :)
pi_97412392
Voor zaden ken ik deze site:

http://www.backyardgardener.com/tm1.html
  zondag 29 mei 2011 @ 16:00:47 #31
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97458836
Heb net zaden van de Pinus thunbergii binnen :)
Mijn 2 Ficus Nerfolia beginnen na het blad verlies verhaal weer blad te krijgen.
De Ficus Ginseng is bedraad en gaat de goede kant op.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zondag 29 mei 2011 @ 19:57:14 #32
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97466992
Ik heb net ook maar weer een bestelling geplaatst voor een Pinus Mugo "Humpy"
Geen zin om te wachten tot ie een beetje groot is dus ik heb een starterkitje besteld:
http://www.bonsaishop.nl/(...)inus-mugo-humpy.html
  zondag 29 mei 2011 @ 21:17:20 #33
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97471559
ziet er top uit SiGNe
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zondag 29 mei 2011 @ 21:34:25 #34
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97472732
Als ik 'm binnen heb dan zal ik wel weer wat foto's plaatsen, voor en na behandeling :)

Komende maand moet ik ook weer naar de tandarts in Vleuten, da's leuk want dan kan ik daarna (met verdoofde bek) nog even langs Lodder.
Even kijken of ik daar nog wat mooie (ongeglazuurde) potten kan vinden (ze hebben véél potten!) en ze hebben vast ook nog wel wat leuke zaailingen/pre-bonsai.
Ik zal daar ook weer wat foto's nemen, altijd leuk om tussen duizenden bonsai te lopen. :D
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:09:36 #35
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97593843
Boompje is binnen, iets groter dan ik verwacht had maar da's niet erg, integendeel :)



Er zitten wel mooie vormen in, kan ik wel wat mee, stam is ook mooi dik en alles zit erbij: pot, grond, divers draad, biogold en een handleiding :)
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:22:50 #36
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97594426
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 20:09 schreef SiGNe het volgende:
Boompje is binnen, iets groter dan ik verwacht had maar da's niet erg, integendeel :)

[ afbeelding ]

Er zitten wel mooie vormen in, kan ik wel wat mee, stam is ook mooi dik en alles zit erbij: pot, grond, divers draad, biogold en een handleiding :)
cool ben benieuwd naar het resultaat
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:29:42 #37
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97594727
Anders ik wel ;)
gelukkig wordt het de komende dagen mooi weer, dat werkt wat lekkerder in de tuin :)
pi_97623449
na het ontdekken van dit topic, ben ik erachter gekomen dat bonsai boompjes gewoon geniaal zijn..
dus.. vandaag mezelf ook een boompje kado gedaan!




gekocht bij tuincentrum konijnenburg ofzo.

helaas stond er op het labeltje niet welke soort het nou precies is.. maar misschien kan één van jullie me dat vertellen?

EDIT: sorry voor de slechte foto's, tegen het licht in fotograferen werkt niet goed.

[ Bericht 8% gewijzigd door vinnus op 02-06-2011 16:31:07 ]
.
pi_97623622
Ik heb een esdoorn zaailing in een pot gestopt. Kan ik daar als bonsaimaagd iets mee of ben ik dan jaren aan het ploeteren?
pi_97623976
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb een esdoorn zaailing in een pot gestopt. Kan ik daar als bonsaimaagd iets mee of ben ik dan jaren aan het ploeteren?
Ik heb hetzelfde gedaan, die van mij is nu zo'n 15/20 cm hoog denk ik.
Heb wel geen idee wat voor soort esdoorn het is.
pi_97626414
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb een esdoorn zaailing in een pot gestopt. Kan ik daar als bonsaimaagd iets mee of ben ik dan jaren aan het ploeteren?
Voor een groot deel is het wachten op een stam zo dik als je hem wilt hebben. Het eerste wat je wilt doen is wanneer de stam nog net bewegelijk is er beweging in maken met bedrading. En verder zorgen dat je geen Y-stam krijgt.
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:25:25 #42
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97631842
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:25 schreef vinnus het volgende:
na het ontdekken van dit topic, ben ik erachter gekomen dat bonsai boompjes gewoon geniaal zijn..
dus.. vandaag mezelf ook een boompje kado gedaan!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

gekocht bij tuincentrum konijnenburg ofzo.

helaas stond er op het labeltje niet welke soort het nou precies is.. maar misschien kan één van jullie me dat vertellen?

EDIT: sorry voor de slechte foto's, tegen het licht in fotograferen werkt niet goed.
Serissa (foetida) of een iepsoort gok ik..
Ben zelf niet zo heel thusi in de loofbomen, ik ga weer meer voor de naaldbomen :)
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:11:55 #43
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97633586
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 16:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb een esdoorn zaailing in een pot gestopt. Kan ik daar als bonsaimaagd iets mee of ben ik dan jaren aan het ploeteren?
Je bent dan eigenlijk jaren aan het ploeteren.. een bonsai maken duurt lang, erg lang en eigenlijk is ie nooit echt af.
De eerste jaren zal je 'm gewoon in een grote pot moeten laten staan, wortels goed de ruimte geven zodat er een sterke boom onstaat met een dikke stam.

Daarna, als de stam inderdaad dik genoeg is dat ie nog een beetje kan buigen beginnen met de hoofdbedrading rond de stam en takken die je sowieso niet wil hebben snoeien.
Evt. dan ook al 1/3e van de wortels snoeien en in een kleinere pot zetten.
He seizoen daarop kan je de boom dan in z'n uiteindelijke pot zetten en verder gaan met takken buigen en snoeien.
Maar goed, dan ben je wel een jaar of 3 tot 5 verder.
Tip: Takken van de esdoorn kunenn snel breken, dus misschien kan je beter niet bedraden (om de tak wikkelen) maar kan je beter bespannen. (tak naar beneden trekken met een draad die vast gemaakt is aan de pot)

Dat boompje wat ik gister binnen kreeg is gelukkig al groot genoeg om meteen te beginnen met de hoofdsnoei en de eerste verpotting maar dan nog moet je voorzichtig zijn dat je niet teveel in een keer doet, anders is je boom snel dood.
Volgend jaar zal die ook pas z'n grote vormsnoei krijgen
pi_97633690
Ik heb een bonsaiboompje maar wegens enorm goed groeien (en anderen sneuvelden erg snel) durf ik em niet te snoeien waardoor hij dus nu tegen het plafond aan zit :D Eigenlijk is het dus geen bonsai meer :@
Maar hoe snoei je die dingen het beste tot weer normaal formaat? Ik wil niet dat ie doodgaat O+



[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2011 21:16:52 ]
pi_97634069
Ik kan aan de bladeren niet zien wat voor soort het is (te onduidelijke foto en te weinig kennis aan mijn kant) en verder kan ik de takstructuur niet zien.

Je wilt hem zo snoeien zodat deze het mooist is. Trouwens gaan planten nooit dood aan terugsnoeien. Alles er af snoeien is wat anders maar kan bij veel soorten wel.
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:25:10 #46
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97634112
Da's best groot voor zo'n kleine pot :P

Als je niet teveel in een keer snoeit moet je boom het in principe gewoon overleven.
Bovenste gedeelte zou je bijvoorbeeld eraf kunnen halen zodat je nog een "halve" boom over hebt, volgend seizoen zou je 'm dan weer verder kunnen snoeien.

Zo te zien zit er onderin de meeste bladgroei, genoeg sapstroom dus.
Je kan daar in principe prima snoeien.
Bij sommige bomen moet je er alleen op letten dat je een stukje tak laat staan anders kan ie doodbloeden.
Je haalt dan de tak dus niet helemaal weg.

Op http://www.bonsaikunst.nl(...)view&id=16&Itemid=38 staat er vioor diverse bomen hoe je die het beste kan snoeien, pinus en esdoorn oa.
misschien dat je daar ook wat handige info kan vinden.

Misschien is het trouwens ook weer eens tijd om de wortels te snoeien, 1/3e kan er normaal zonder problemen af, let alleen wel op dat het een zware ingreep is, wortels snoeien + takken snoeien kan problemen geven.
pi_97666230
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:25 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Serissa (foetida) of een iepsoort gok ik..
Ben zelf niet zo heel thusi in de loofbomen, ik ga weer meer voor de naaldbomen :)
naaldbomen zijn ook schitterend.. die gaan er ook nog wel komen denk ik..

maar nu eerst ff oefenen, en lezen, veel lezen..

btw, bij mijn ouders staan twee mooie olijfbomen, en daar wil ik graag een paar stekken vandaan halen.
is er dan nog een bepaalde periode waarin je dat het beste kan doen?
lente/zomer lijkt mij geen slechte periode, aangezien de olijfbomen buiten staan en de stekken dan geleidelijk kunnen wennen aan het binnen staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door vinnus op 03-06-2011 19:24:26 ]
.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 22:13:31 #48
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97675773
Volgens http://www.neerlandstuin.nl/bomen/olijf.html kan je 'm beter 's winters stekken.
En volgens dezelfde site kunnen olijven beter 's winters binnen staan.
pi_97689212
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:25 schreef SiGNe het volgende:
Da's best groot voor zo'n kleine pot :P

Als je niet teveel in een keer snoeit moet je boom het in principe gewoon overleven.
Bovenste gedeelte zou je bijvoorbeeld eraf kunnen halen zodat je nog een "halve" boom over hebt, volgend seizoen zou je 'm dan weer verder kunnen snoeien.

Zo te zien zit er onderin de meeste bladgroei, genoeg sapstroom dus.
Je kan daar in principe prima snoeien.
Bij sommige bomen moet je er alleen op letten dat je een stukje tak laat staan anders kan ie doodbloeden.
Je haalt dan de tak dus niet helemaal weg.

Op http://www.bonsaikunst.nl(...)view&id=16&Itemid=38 staat er vioor diverse bomen hoe je die het beste kan snoeien, pinus en esdoorn oa.
misschien dat je daar ook wat handige info kan vinden.

Misschien is het trouwens ook weer eens tijd om de wortels te snoeien, 1/3e kan er normaal zonder problemen af, let alleen wel op dat het een zware ingreep is, wortels snoeien + takken snoeien kan problemen geven.
Dankje voor de tips!! Ik hoef geen hele mooie gevormde bonsai op zich, dat is me te moeilijk :P Maar dit loopt ook de spuigaten uit haha. Ik ga em vandaag verpotten! Wortels knippen vind ik zo eng, heb je tips in huis, tuin en keukentaal? Vind die website niet heel duidelijk :(

En snoeien, kan dat gewoon met een keukenschaar of is dat weer slecht?
  zaterdag 4 juni 2011 @ 12:48:04 #50
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97693033
Met wortelsnoei haal je eerst de wortels uit elkaar, met een stokje kan je de aarde goed tussen de wortels weg krijgen.
Vervolgens knip je de onderkant van de wortels eraf.
Mocht er nog een penwortel aanzitten (de dikste wortel in het midden) dan kanje die helemaal verwijderen.
Dit beïnvloed de groei waardoor je boom minder hard kan groeien.

En takkensnoei doe je met een zo scherp mogelijke schaar en voor de dikkere takken gebruik je een kniptang. (liefst speciaal voor bonsai, maar dat hoeft niet persé.)
Het moet allemaal zo scherp mogelijk zijn omdat de oppervlakte van de wond dan zo klein mogelijk is.
  maandag 6 juni 2011 @ 21:44:25 #51
347134 jacqui-frl
bonsaistylist(e) vanaf 1989
pi_97810007
Beste Vinnus,

zoals ik kan zien ben je in het bezit van een Ulmus parfivolia, oftewel een chinese Iep. Informatie over verzorging e.d. vind je ondermeer op http://www.kwekerijroos.nl/Ulmus%20verzorging.html.
pi_97813619
Dat is ook mijn gok. Een van de beste bomen als het om het weerstaan van snoeien gaat. Kan niet dood.

Voor de satsuki fans, 'Hekisui':

pi_97828690
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2011 21:44 schreef jacqui-frl het volgende:
Beste Vinnus,

zoals ik kan zien ben je in het bezit van een Ulmus parfivolia, oftewel een chinese Iep. Informatie over verzorging e.d. vind je ondermeer op http://www.kwekerijroos.nl/Ulmus%20verzorging.html.
Ah geweldig, bedankt ook voor de link!

Hij staat nu sinds donderdag hier, en hij is al gegroeid..
Vandaag ga ik hem verpotten, staat namelijk nog in zijn originele kluit.

Begin het steeds leuker te vinden. Ik vind het ook heerlijk dat het een "langzame" hobby is, je bent er mee bezig, maar hoe het eruit gaat zien weet je pas over een tijd.
.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 21:04:13 #54
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97858100
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 08:55 schreef vinnus het volgende:

[..]

Ah geweldig, bedankt ook voor de link!

Hij staat nu sinds donderdag hier, en hij is al gegroeid..
Vandaag ga ik hem verpotten, staat namelijk nog in zijn originele kluit.

Begin het steeds leuker te vinden. Ik vind het ook heerlijk dat het een "langzame" hobby is, je bent er mee bezig, maar hoe het eruit gaat zien weet je pas over een tijd.
eensch, het kost je ook geen klauwen met tijd :)
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 7 juni 2011 @ 21:28:13 #55
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97859586
Nou.. 's zomers moet je ze toch wel elke dag water geven, niet dat dat zo lang duurt maar je moet er wel op letten.
En even een weekje op vakantie gaan zonder verzorging te regelen kan ook niet, voor je het weet zijn ze dood en bij sommige bomen is dat flink zonde van je geld (mijn duurste is ¤100,-)
Wat dat betreft zijn het net huisdieren.
pi_97860594
Bonsaimensen zijn gek dat ze zo idioot veel geld uitgeven voor een boom. Zal er wel mee te maken hebben dat het vooral oude hoogopgeleidde mannen zijn voor wie het niet uit maakt of iets 100 of 1000 euro/dollar kost.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 22:03:19 #57
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97861941
Of je wil meteen een mooie boom hebben die ook meteen als voorbeeld kan dienen voor je eigen boompjes. :)
Plus het scheelt enorm veel tijd, die boom van mij (pinus parviflora) was al 15 jaar oud toen ik 'm kocht.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 22:18:53 #58
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97863076
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:28 schreef SiGNe het volgende:
Nou.. 's zomers moet je ze toch wel elke dag water geven, niet dat dat zo lang duurt maar je moet er wel op letten.
En even een weekje op vakantie gaan zonder verzorging te regelen kan ook niet, voor je het weet zijn ze dood en bij sommige bomen is dat flink zonde van je geld (mijn duurste is ¤100,-)
Wat dat betreft zijn het net huisdieren.
ja maar ff watergeven is geen punt ;) kost me niet meer dan 3 minuten per dag.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 7 juni 2011 @ 22:20:31 #59
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97863223
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:03 schreef SiGNe het volgende:
Of je wil meteen een mooie boom hebben die ook meteen als voorbeeld kan dienen voor je eigen boompjes. :)
Plus het scheelt enorm veel tijd, die boom van mij (pinus parviflora) was al 15 jaar oud toen ik 'm kocht.
de wortel van mn ficus ginseng is ook 15 jaar oud ;)
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:04:57 #60
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_97902003
het eerste zaadje van mijn Pinus thunbergii begint te ontkiemen! :D :D :D
1 van mn Ficus Nerfolia zit alweer vol met blad en de andere begint weer blaadjes te krijgen.
Die komen mn overdosis mest te boven :)
zal van het weekend wel eens fotos maken!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_97907460
Hmm m'n een of andere wilde boompje is nu een redelijk stammetje aan het krijgen, moet ik hem nu al gaan vormen, want ik ben anders bang dat hij breekt, volgensmij kan hij niet veel hebben.
pi_97920742
Je bedoelt beweging in de stam? Deze breekt omdat deze al te houterig is?

Bedraden kun je het beste buiten het groeiseizoen om doen omdat de stam dan minder snel dik wordt en het draad dus minder kan gaan 'snijden'.
  donderdag 9 juni 2011 @ 01:15:10 #63
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97922333
En wat voor boompje is het? loof of naald?
Wat ik met m'n Larix toen ie jong was heb gedaan is een draad om de stam gespannen (afgeschermd met plastic gaas tegen het insnijden) en dan met enige regelmaat de draad aanspannen.
Op deze foto is dat het beste te zien:

Ik zal morgen zo'n soortgelijke foto proberen te maken, het is inmiddels 2 jaar verder.

En hier dus de foto:


[ Bericht 11% gewijzigd door SiGNe op 09-06-2011 16:05:58 ]
pi_97925013
Het is een loofboompje, ik zal kijken of ik vanavond wat foto's kan maken.
pi_97927146
Je moet aardig wat beweging in een jong boompje krijgen als je graag beweging wilt. Hoe dikker je de plant later groeit, hoe milder de beweging uiteindelijk wordt. Dus je moet eigenlijk te extreem veel beweging in de stam brengen als dat nog kan.
  donderdag 9 juni 2011 @ 13:46:49 #66
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_97935032
Met een takkenbuiger kan het ook nog, die kan je ook steeds verder aanspannen.
Zie hier een te grote takkenbuiger op een te kleine tak:
  woensdag 22 juni 2011 @ 00:06:05 #67
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98492059

Pinus Pentafolia


Juniperus Scopularum

Was weer bij Lodder..
Erg mooie boompjes.
De Pinus is nog vrij klein en mag nog wat takkengroei krijgen, zit wel vol nieuwe naalden en kleine knoppen.
De Juniper is al erg mooi, heeft nog een heel klein beetje snoeiwerk nodig.
De stam zit vol mos (erg mooi) en de wortelaanzet is ook erg mooi.
  donderdag 23 juni 2011 @ 09:19:06 #68
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_98543517
hoe kom ik aan goede mos voor bodem bedekking?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  donderdag 23 juni 2011 @ 18:17:52 #69
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_98564034
Wat dacht je van om eens met een mesje tussen de tegels gaan zitten krabben? :s)
soooo, da's mooi!
  donderdag 23 juni 2011 @ 19:03:01 #70
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_98566031
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 18:17 schreef LordofLeaves het volgende:
Wat dacht je van om eens met een mesje tussen de tegels gaan zitten krabben? :s)
is dat goede mos?
hoor dat je goede en foute mos hebt,
ik wil dus geen NSB mos hebben
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  vrijdag 24 juni 2011 @ 01:32:22 #71
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98589760
Een bos in gaan kan ook en soms hebben ze het ook bij tuincentra.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 08:36:07 #72
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_98593452
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 19:03 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

is dat goede mos?
hoor dat je goede en foute mos hebt,
ik wil dus geen NSB mos hebben
Je hebt dat zachte, lichtgroene mos. Deze mos soort heeft een dichte structuur. Dat is de goeie soort. Je hebt ook mos dat bestaat uit kleine , donkergroene blaadjes. Dit is levermos en kan de door watering van je boom belemmeren. Mos uit het bos kan, maar daar zitten meestal allerlei insecten in en eitjes.
soooo, da's mooi!
  vrijdag 24 juni 2011 @ 14:34:00 #73
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98606019
Bij de meeste van m'n boompjes is er na een tijdje vanzelf mos op gegroeid, bij een van m'n larixen is zelfs een heel mostuintje gegroeid met 3 soorten mos en een soort heideplantje.
Staat wel erg mooi.

Levermos moet je inderdaad niet hebben, het woekert ook vrij snel en ondanks dat het makkelijk met wortel en al te verwijderen is komt het vaak nog een paar keer terug voor het helemaal weg blijft.
pi_98625958
Mos kan altijd slecht zijn voor de plant.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 02:23:27 #75
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98636492
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 22:10 schreef Harunobu het volgende:
Mos kan altijd slecht zijn voor de plant.
Het wordt wel aangeraden om het in de winter te verwijderen omdat het altijd vrij vochtig is en snel bevriest, je wortels kunnen dan ook sneller bevriezen.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:52:58 #76
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99460684
Tinus de pinus is aan het sterven :'(


Een bovenbuur heeft laatst z;n balkon met een hogedrukspuit schoongemaakt en sindsdien sterven alle naalden af.
  donderdag 14 juli 2011 @ 18:18:54 #77
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99468005
Is je boom in de zomer rui of is er iets anders aan de hand? Het lijkt wat ziekelijk.
soooo, da's mooi!
  donderdag 14 juli 2011 @ 18:27:39 #78
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99468361
Ik ben bang dat ie dood aan het gaan is doordat m'n bovenbuur van een paar verdiepingen hoger zijn balkon heeft schoongemaakt met een reinigingsmiddel.
Het afvalwater kwam ook op mijn balkon en boompjes terecht en sindsdien worden de naalden steeds bruiner.
Alle nieuwe naalden (en dat waren er best veel dit jaar) zijn al helemaal bruin en vallen uit.
Ik heb ook larix (niet gevormd in trainingpot) die ook gele naalden heeft, de rest van m'n bomen lijken verder niks te hebben gelukkig.

Ik heb er in WGR ook een topic over lopen omdat ik toch wel zou willen dat m'n bovenbuur een financiële vergoeding voor zijn aangerichtte schade betaalt.
Bonsai dood door schuld
  donderdag 14 juli 2011 @ 19:29:02 #79
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99471037
Serieus? Zo, dan baal je ff flink zeg. Maar hoe wil je aantonen dat een aantal van je bomen zijn gestorven aan zijn schoonmaakmiddel?
soooo, da's mooi!
  donderdag 14 juli 2011 @ 19:36:01 #80
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99471369
Tja, dat wordt nog een probleem, het is in principe mijn woord tegen het zijne.
Ik heb 'm er overigens nog niet over aangesproken, wilde ik morgen doen.
Toen ie er destijds mee bezig was had ik 'm er wel op aangesproken, gevraagd of ie een reigingsmiddel gebruikte en dat bevestigde ie.
Sindsdien gaat m'n pinus dood, voor mij dus een logische conclusie die ik verder niet kan bewijzen of aantonen.

Als ie het ontkent dan zou ik er wel een rechtzaak over kunnen starten maar jah, het is "maar" een boompje van ¤100.-
De kosten zijn dan veel hoger dan de waarde van de boom en als ik die zaak verlies zijn de kosten voor mij.
pi_99485235
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 02:23 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Het wordt wel aangeraden om het in de winter te verwijderen omdat het altijd vrij vochtig is en snel bevriest, je wortels kunnen dan ook sneller bevriezen.
Hoe vochtiger de grond, hoe minder snel de wortelkluit bevriest. Verder kunnen planten goed tegen bevriezen.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 08:43:32 #82
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99491732
@SIGNe. Ik vrees ook dat het woord tegen woord zal worden. Nu is 100 euro in het bonsai wereldje natuurlijk niets, maar zijn manier van schoonmaken kost jou nu wel een boom waar je nog jaren aan had willen werken.Heel erg jammer, ook van je Larix.

@Harunobu. Je begrijpt toch wel dat planten in potten heel kwetsbaar zijn voor vorst, vooral in combinatie met vocht? Ik zie liever een boom bevriezen met een droge kluit, dan met een vochtige. Wortels dat vocht vasthouden met vorst scheuren altijd en rotten zodra de dooi invalt. Het resultaat laat zich raden.
soooo, da's mooi!
pi_99524522
Het grootste gevaar voor een plant gedurende de vorst is uitdroging omdat nieuw vocht opnemen onmogelijk is. Als je de wortelkluit al voor de vorst begint laat uitdrogen loop je veel risico. Plus dat de wortels sneller bevriezen en een lagere temperatuur bereiken. Dat de wortels beschadigen door vorst en dooi is onzin. Een winterharde plant is winterhard. Nu is het wel zo dat elke plant een limiet heeft en dat deze lager is in een pot, maar dat doet daar niets aan af.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 09:14:06 #84
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99533208
Bevroren planten nemen inderdaad geen vocht op, daar heb je gelijk in. Ik zeg ook niet dat wortels beschadigd raken door vorst, maar de combinatie van vorst MET vocht. Persoonlijk zou ik er nooit over denken om bomen voor een lange periode aan vorst bloot te stellen, ongeacht hun zogenaamde winterhardheid. Dennen en sommige eiken misschien, maar daar houdt het wel mee op. Ik heb menig boom zien sneuvelen in de volle grond die ook het label winterhard kregen opgespeld, laat staan dat ik deze boomsoorten in potten had gehouden.
soooo, da's mooi!
  zondag 17 juli 2011 @ 12:27:28 #85
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99574227
Ficus Nerifolia feb 2005


Pinus Thunbergii mei 2011



Ficus Ginseng unknown
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zondag 17 juli 2011 @ 13:49:34 #86
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99576735
Ziet er leuk uit.. alleen is die draad niet in de ficus aan het groeien?
  zondag 17 juli 2011 @ 14:03:36 #87
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99577202
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:49 schreef SiGNe het volgende:
Ziet er leuk uit.. alleen is die draad niet in de ficus aan het groeien?
nee heb er 1.5 maand terug net nieuwe draag opgedaan :) gaat nog prima
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 18 juli 2011 @ 16:37:20 #88
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99624350
Hoeveel geduld denk je te gaan hebben met je zwarte den zaailing? :P
soooo, da's mooi!
  maandag 18 juli 2011 @ 17:48:26 #89
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99627127
Je kan 'm natuurlijk heel erg klein houden, dan heb je een shohin-bonsai :)
  maandag 18 juli 2011 @ 22:14:14 #90
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99640252
Kan, maar dan ben je nog een dikke 5 a 7 jaar verder met als resultaat een stok met een paar takjes. Nee, dit kleintje heeft de volle grond nodig, mest en een flinke zonnekuur. Een leuke shohin moet wel een aardige stam hebben.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 19 juli 2011 @ 02:20:29 #91
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99650615
Zo'n kleintje mag wel in een diepere pot inderdaad.
Ik heb vandaag 3 dennen uit de grond geplukt, zijn een centimeter of 30 groot, ik gok 2 jaar oud.
Eerst ook maar in een grote pot stoppen, beetje voor vormen en kijken of het wat wordt.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:38:04 #92
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99652785
Welk soort den is het? Good old Pinus Mugo? Hopelijk kunnen deze dennen het verlies compenseren van die leuke witte den.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:13:15 #93
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99653262
2 naalden dennen, zwarte dennen gok ik aangezien die hier vrij veel in de buurt staan, ook genoeg inspiratie voor de vorming dus.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 18:15:59 #94
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99671903
Bedoel je daar dan de Pinus Nigra mee? Dat zijn wel hele mooie bomen, je ziet ze niet veel in het bonsai wereldje.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:06:26 #95
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99675734
ja de pot leek mij ook al wat klein (was een setje van de intratuin :') ) van de 10 zaadjes is dit het enige succes. er was nog een 2de alleen die was na 2 weekjes dood.
zal hem van het weekend in een grotere pot zetten.

Hier in de buurt heb je ook een aantal Jeneverbessen (Juniperus communis) maar weet niet goed hoe ik die uit de grond moet plukken
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 19 juli 2011 @ 21:23:22 #96
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99679047
Als je uit de natuur een plant/boom haalt moet je ten eerste weten dat het eigenlijk illegaal is.
Ten tweede moet je weten dat je liever teveel aarde en wortels mee kan nemen naar huis dan te weinig.

Die dennen had ik met een vij klein schepje uit de grond gehaald en daarbij zijn de wortels volgens mij redelijk beschadigd,
De wortels gingen dieper de grond in dan ik dacht (ik ben ondiepe potten gewend tenslotte)
Teveel aan wortels kan je zelf nog snoeien, te weinig wortels kan de boom doden of ervoor zorgen dat er een flinke groeivertraging optreed..

Met m'n larix had ik een paar jaar geleden erg mazzel, was een jong boompje die er nu (zonder vorming en al teveel snoeien) er al heem mooi uit ziet.
Alleen de stam moet nog wat dikker worden en de takken moeten meer zijtakjes krijgen maar dat laatste gaat vogend jaar volgens mij gebeuren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 18:15 schreef LordofLeaves het volgende:
Bedoel je daar dan de Pinus Nigra mee? Dat zijn wel hele mooie bomen, je ziet ze niet veel in het bonsai wereldje.
De nigra inderdaad
Je ziet ze niet veel omdat de naalden vaak flink lang blijven en daardoor heb je een vrij grote boom nodig voor het er in verhouding mooi uit ziet.
De pentaflora en parviflora zie je vaker omdat die er als bonsai uitzien als een nigra.

Ik heb er trouwens nog een die ik al vrij lang heb, stam is nog niet echt dik en de takken zien er ook nog niet super uit (nog niet gevormd)
Die boom staat op het moment zelfs amper in een pot en verzorg ik eigenlijk best slecht omdat ik er tot nu toe nog neit veel mee kan.
Voordeel is wel dat de naalden er een stuk kleiner door zijn geworden, dus wie weet wordt het nog wat, kan ik een bosje planten met 4 pinii nigra :)

En zoals ik al zei staan er hier een hoop zwarte dennen in de buurt (Zeist) waarvan sommigen ook prachtige Jin's hebben en die hebben er eigenlijk voor gezorgd dat ik met de bonsai begonnen ben.
Daarom denk ik ook mijn voorliefde voor naaldbomen.

Ik zal morgen als het licht een beetje goed is wat foto's maken van de pinii (meervoud van pinus), ook van hun grote broertjes omde hoek.

[ Bericht 25% gewijzigd door SiGNe op 19-07-2011 21:34:55 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 22:00:00 #97
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99680940
het probleem met de jeneverbessen is dat ze zo groot zijn en in de hei staan waardoor en geen jonge planten meer bijkomen...
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 19 juli 2011 @ 22:14:12 #98
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99681693
@SIGNe, ik kijk uit naar je foto's. De enige den die hier bij mij veel voorkomt, is de Pinus Sylvestris. Ook een mooie den, maar de groeiwijze is totaal anders. Wel veel jin en shari btw.

@BarraCupraCuda. Laat de jeneverbes maar mooi staan. De boom is beschermd en erg goede bonsai worden het toch niet. Overlevingskans is bijna nihil. Waarom kijk je niet bij het tuincentrum? Een aanrader is de Juniperus Procumbens Nana. Dit worden erg mooie bonsai en vaak al binnen 2 jaar.
soooo, da's mooi!
pi_99683402
Hier staan in de douglas bossen de bodem vol met dennenzaailingen. Die kun je zonder enige schade aan te richten weghalen. Het is immers uberhaubt geen natuur maar gewoon een weiland met bomen waar men eens in de zoveel jaar alles platwalst, de oude bomem weghaalt en dan die douglas exoot weer massaal aanplant.
Het is zelfs beter voor die dennen om ze weg te halen want in de 'natuur' hebben ze geen kans. Uberhaubt wordt maar 1 zaadje van een boom net zo een volwassen boom. Anders heb je op termijn oneindig veel bomen.

Verder kun je beter geen vlees of vis eten en geen palmolie gebruiken. De natuur in Nederland op het land is al eeuwen onherstelbaar beschadigd. Ontbossing gebeurd in jouw naam ergens anders op de wereld bijvoorbeeld Brazilie, Canada, Indonesie of Letland.


Hoe goed je er een bonsai van kunt maken is wat anders.
  woensdag 20 juli 2011 @ 08:29:49 #100
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99694561
Wat heb je aan het weghalen van jonge dennetjes die bij voorbaat al niet geschikt zijn om een acceptabele bonsai van te maken. Een goed exemplaar vinden is in bossen al zo goed als onmogelijk. Vaak hebben deze bomen het loof te ver van de stam zitten en de wortelkluit waardeloos.

Er een goede bonsai van maken, is natuurlijk vraag 2. Maar beginnen met slecht start materiaal, is vragen om slechte pré bonsai dat nooit een mooie bonsai zal worden. Overduidelijk verspilling van tijd en geld.
soooo, da's mooi!
  woensdag 20 juli 2011 @ 18:40:33 #101
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99715546
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 22:14 schreef LordofLeaves het volgende:


@BarraCupraCuda. Laat de jeneverbes maar mooi staan. De boom is beschermd en erg goede bonsai worden het toch niet. Overlevingskans is bijna nihil. Waarom kijk je niet bij het tuincentrum? Een aanrader is de Juniperus Procumbens Nana. Dit worden erg mooie bonsai en vaak al binnen 2 jaar.
goed plan! :)
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:14:59 #102
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99716998
Aan de andere kant is het wel zoals ëchte bonsaika's het doen, boom uit de natuur halen en verbouwen tot bonsai, het heeft zelfs een eigen naam: Yamadori
Als ik foto's zie van oudere juniperbonsai met mooie Jin en Shari dan weet ik bijna zeker dat die niet uit een tuincentrum komen en die zijn ook niet zelf opgekweekt.
De jeneverbes is ook nog een van de sterkste bonsai die je kan vinden, kan bijna overal tegen zonder dood te gaan.

Het is wel meer een techniek die voor gevorderden pas geschikt is, een boom uit de natuur valt niet heel makkelijk zomaar in een pot te stoppen.
Met jonge boompjes heb je meer kans op geluk dan met oudere bomen.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:28:08 #103
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99717505

Enorme koolmees ;)


Oud&Nieuw


3 Pinus nigra, nu nog even in 1 pot, kwam potten tekort


Pinus nigra die ik een paar jaar geleden uit de grond heb gehaald (was zaailing), doe er nog niet veel mee, moet 'm nog eens in een grotere pot zetten en wat voorvormen.


Voorvormen van de Pinus Mugo Humpy met een takkenbuiger, stam is te dik voor draad.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:41:33 #104
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99718062
@SIGNe. Je hebt gelijk wat yamadori betreft, maar ik doelde even op de Juniperus Communis. Ze zijn zelfs al te koop in vele tuincentra, dus uitgraven hoeft niet. Verder hebben veel bomen in het wild die groeien in bossen geen compacte kluit, waardoor overleven al erg moeilijk word. Dennen zaailingen hebben meestal alleen maar een rechte penwortel met een paar haarworteltjes. Je snapt, het gaat om het laatste.
Veel yamadori die je ziet op internet en in boeken komen vaak uit gebieden die rijk zijn aan bergen, daar hebben veel bomen een compacte kluit vanwege de kleine ruimtes waarin de bomen groeien. Dan word het overleven voor een boom al een stuk makkelijker, nietwaar?

Mooie Pinus Nigra zaailingen hoor. Daar ga je zeker plezier mee hebben. Alleen is die stervende den een doorn in het oog.... Wat jammer zeg. Je Chinese jeneverbes is een plaatje. Laat je die zo?
soooo, da's mooi!
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:58:37 #105
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99718795
Die jeneverbes is een Juniperus Scopularum en voorlopig laat ik die nog wel zo, hopelijk komt er ook wat meer loof op de onderste tak rechts, kan ik daar ook een "wolkje" maken
Maar dat duurt nog wel ff voordat dat kan, verder vind ik 'm ook al erg mooi dus er hoeft niet veel aan te gebeuren.
Ik heb 'm ook nog niet zo lang.

Die pinus parviflora ziet er inderdaad erg triest uit, zit nog weinig groen aan.
De naalden vallen niet uit dus voorlopig zal ik 'm wel water blijven geven, misschien komt er nog wat leven in.

En verder heb je ook wel gelijk wat betreft de Yamadori, compacte kluit scheelt een hele hoop.
Die kleintjes van mij waren al erg lastig uit de grond te krijgen en zo groot zijn die wortels nog niet.
En de haarwortels wil je inderaad vooral niet beschadigen.
pi_99721040
Ik had een vraag, is het mogelijk zaden te bestellen van ebay zonder problemen als deze uit een ander EU land komen?
pi_99722399
eyy ik ben nieuw op het forum ik kijk al een jaartje mee hier zijn mijn bonsai

http://imageshack.us/photo/my-images/683/p7200097.jpg/ (copy/paste deze link)
Acer palm

http://imageshack.us/photo/my-images/853/p7200095.jpg/ (copy/paste deze link)
Acer arakawa

http://imageshack.us/photo/my-images/97/p7200101.jpg/ (copy/paste deze link)
Japanse witte den

http://imageshack.us/photo/my-images/163/p7200100.jpg/ (copy/paste deze link)
Azalea

http://imageshack.us/photo/my-images/228/p7200098k.jpg/ (copy/paste deze link)
Acer kiyohime

http://imageshack.us/photo/my-images/269/p7200096z.jpg/ (copy/paste deze link)
chinese iep

http://imageshack.us/photo/my-images/191/p7200099.jpg/ (copy/paste deze link)
Juniperus

http://imageshack.us/photo/my-images/52/p7200104.jpg/ (copy/paste deze link)
Heb ook nog 2 kastanje en 1 eik maar die moeten nog groeien
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:14:17 #108
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99722437
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:45 schreef Martijn93 het volgende:
Ik had een vraag, is het mogelijk zaden te bestellen van ebay zonder problemen als deze uit een ander EU land komen?
Zolang het geen zaden van een beschermd ras zijn lijkt het me geen probleem.
Ik heb vandaag bij het lokale tuincentrumpje een kweekkasje gekocht dus ik was zelf ook van plan om het een en ander uit zaad te gaan kweken.
In Nederland zijn er overigens ook genoeg plekken voor zaden te vinden, http://www.bonsaishop.nl/overigen/zaden.html oa.
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:18:19 #109
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99722676
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 21:13 schreef soesla het volgende:
eyy ik ben nieuw op het forum ik kijk al een jaartje mee hier zijn mijn bonsai

[ http://imageshack.us/photo/my-images/683/p7200097.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Acer palm

[ http://imageshack.us/photo/my-images/853/p7200095.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Acer arakawa

[ http://imageshack.us/photo/my-images/97/p7200101.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Japanse witte den

[ http://imageshack.us/photo/my-images/163/p7200100.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Azalea

[ http://imageshack.us/photo/my-images/228/p7200098k.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Acer kiyohime

[ http://imageshack.us/photo/my-images/269/p7200096z.jpg/ (copy/paste deze link) ]
chinese iep

[ http://imageshack.us/photo/my-images/191/p7200099.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Juniperus

[ http://imageshack.us/photo/my-images/52/p7200104.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Heb ook nog 2 kastanje en 1 eik maar die moeten nog groeien
Witte den en de jeneverbes zien er mooi uit (rest ook wel maar mijn voorkeur ligt bij naaldbomen)
pi_99723038
de azalea is ook mooi als hij helemaal vol met bloemen zit alleen dit jaar maar 1 bloem gehad ik moet hem gaan ompotten denk dat er niet genoeg voeding meer inzit heb bij www.bonsai.de paar spullen voor besteld is een goede website leveren ook snel.
maar het liefst ga ik naar lodder bv :D je gaat altijd wel met een paar bonsai weg :D
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:51:27 #111
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99724609
Welkom soesla. Je bomen zien er mooi uit hoor. Azalea is een topper en je Acers staan mooi in loof. Bonsai.de is inderdaad een mooie en snelle site. Heb er zelf dit jaar ook een aantal spullen besteld. Bij Lodder ben ik ooit maar 1 keer geweest ( 1998 meende ik ), maar ook daar hebben ze ook mooie bomen staan. Helaas kon ik er niet slagen.

Ik zie dat je akadama gebruikt. Staan al je bomen op 100% akadama?
soooo, da's mooi!
pi_99727816
Zojuist 10 Juniperus chinensis zaden besteld op ebay.
Weet iemand misschien nog leuke zaden?
edit: hmm op het werk ook maar eens kijken of er materiaal bij zit wat nog bruikbaar is als er weer planten weg gegooid worden.

[ Bericht 40% gewijzigd door Martijn93 op 20-07-2011 22:50:55 ]
pi_99735803
Azalea hebben niet veel bemesting nodig. Je kunt ze makkelijk beschadigen met teveel voeding.

Als een azalea te weinig bemesting heeft kun je dat oa zien doordat de bladeren heel lichtgroen-gelig zijn en dat je de vaten kunt zien.
Dat de plant niet bloeide heeft misschien meer te maken met dat de bloemknoppen eruit gesnoeid zijn. Een andere rede kan zijn dat de plant teveel in de schaduw heeft gestaan.

Voor zover ik weet is tekort aan bemesting nooit een rede voor weinig bloemknoppen.


EU is een vrije markt, dus alles kun je gewoon importeren en exporteren als dat niet vanwege andere redenen illegaal is.


Verder zie ik hier in het bos dennen van alle leeftijden. Dus dat ze niet op de goede manier gestijlt zijn is niet echt relevant. Je hebt gewoon een jaar extra tov groeien uit zaad.

Dat het 20 jaar duurt om een bonsai van proberen te maken is wat anders. Ik heb zelf een den die iets van 14 takken heeft de eerste 14 cm boven de wortels. Dat is belangrijk voor een den. Er is geen rede waarom dit in de toekomst niet een bonsai kan worden met een hele dikke en toelopende stam.

Waarom heb je er minder aan dan een zaailing van 1 jaar?


Ik heb niets met het kopen van complete bonsai. Het is me veel interessanter om te kijken hoe moeilijk het is om een denbonsai te maken in de komende 20 jaar.

[ Bericht 18% gewijzigd door Harunobu op 21-07-2011 02:03:13 ]
  donderdag 21 juli 2011 @ 08:41:09 #114
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99738416
Ik heb het ook niet over het kopen van complete bonsai, maar ruw materiaal uit een tuincentrum. Maar als jij het leuk vind om continue rotzooi uit het bos te trekken en daar jarenlang tegenaan wilt kijken, dan moet je dat vooral blijven doen. Wel jammer dat het je geen mooie bonsai zal opleveren in de loop der tijd.
soooo, da's mooi!
pi_99745006
Je ziet meer rotzooi bij tuincentra.

Gast, je kwam in dit topic en je liet gelijk je onkunde over bonsai weten terwijl je jezelf 'lord of leaves' noemt.

Verder hoef ik er niet tegeaan te kijken. Ik doe niet serieus aan bonsai. Ik ben een azalea hybridizeerder.
pi_99745069
Misschien eens op het werk kijken voor een leuk boompje, keuze genoeg in ieder geval.
Iemand een leuke aanrader misschien?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 21 juli 2011 @ 15:10:45 #117
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99751395
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:39 schreef Harunobu het volgende:
Je ziet meer rotzooi bij tuincentra.

Gast, je kwam in dit topic en je liet gelijk je onkunde over bonsai weten terwijl je jezelf 'lord of leaves' noemt.

Verder hoef ik er niet tegeaan te kijken. Ik doe niet serieus aan bonsai. Ik ben een azalea hybridizeerder.
Hier hoef ik geen verdere woorden aan vuil te maken, Je zegt het zelf al... gast...

@Martijn93. Je lijst is wel heel erg lang. De Zelkova zal je zeker niet vinden hier. Wil je ergens mee starten en een boom waar je makkelijk aan kunt komen, kies dan voor de Ulmus Parvifolia. Dit is een makkelijke boom waar je het niet al te moeilijk mee zult krijgen.
soooo, da's mooi!
  donderdag 21 juli 2011 @ 16:36:53 #118
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99755491
Ach, ieder heeft z'n eigen methodes.
Ik heb een paar mooie boompjes van Lodder, een paar pre-bonsai en een paar Yamadori uit de natuur en wat zaailingen, van alles wat.

En er is wel eerder aan me gevraagd waarom ik kant en klare bonsai bij Lodder kocht.
Het kost mij verder geen tijd, ze zien er prachtig uit en dienen ook als voorbeeld voor de bonsai die ik zelf gevormd heb.
Die pre-bonsai koop ik omdat die al wat ouder zijn en je dus niet hoeft te wachten tot een boom wat groter is.
En de bonsai uit de natuur en de zaailingen, dat zijn de lange termijn plannen.
pi_99757495
@LordofLeaves die zelkova hebben we op het werk (gehad) weet niet hoe actueel die gegevens nog zijn.
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:37:12 #120
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99758531
@SIGNE, tuurlijk werkt iedereen volgens zijn eigen methode. Ik werk al jaren via de Walter Pall methode. Dat betekend geen organische grond en een strikt bemestingsschema. Voor mij is dit de perfecte methode van werken. Het is nu eenmaal zo dat veel bonsai boeken sterk verouderd zijn. En in al die 13 jaren weet ik heus wel wat ik aan het doen ben, maar goed. Ieder zijn ding. Alleen jammer dat Harunobu daar anders over denkt.

Als mensen met zaailingen willen werken, prima. Maar het is lastig om te mooi te krijgen in potten. Stamdikte en stamstructuur worden nooit zo mooi als dat ze voor 10 jaar in de volle grond zet. Daarom werk ik ook alleen nog maar aan ruw materiaal en heel soms yamadori. Vele tuincentra hebben heel wat schatten staan hoor. Ik zou er alleen nooit complete of pre bonsai weghalen. Daar hebben we kwekerijen voor zoals Lodder.

@Martijn93. In Nederland worden veel Chinese iepen verkocht met het etiket Zelkova puur om de prijzen te stuwen. Het verschil tussen de Ulmus en Zelkova is heel groot, zoek het maar eens op.
soooo, da's mooi!
  One tough cookie vrijdag 22 juli 2011 @ 00:26:37 #121
169210 liesje1979
pi_99777897
Gisternacht deel 1 en dit deel van de reeks doorgelezen en nu wil ik ook een bonsai. Of een paar eigenlijk. _O- Grappig om in deel 1 de kleine plantjes van SiGNe te zien.

Ik wil graag één waar ik al wat mee kan doen enzo, en een paar kleine boompjes uit de grond vissen her en der. Ik vind die rode es ook heel mooi. Heeft elk tuincentrum bonsai?
  vrijdag 22 juli 2011 @ 01:18:38 #122
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99780081
Tuincentra hebben meestal (loof)boompjes van een slechte kwalteit, staan ook vaak op oude aarde.
Zelf bestel ik regelmatig boompjes via een webshop, meestal http://www.bonsaishop.nl/
Ze verpakken het allemaal erg goed en ze zijn snel met verzenden, enige nadeel is dat je zelf geen boom kan uitkiezen, je moet mazzel hebben dat de boom een beetje in de stijl is die je wilde bereiken.

Boompjes uit de natuur halen is geen makkelijke klus, ze gaan vaak dood door de verhuizing van volle grond naar pot.
Maar je kan ook bij veel webshops zaailingen kopen, boompjes van 1 of 2 jaar oud.
En pre-bonsai zijn ook te koop, jonge boompjes van een jaartje of 5 die verder nog niet gevormd zijn maar al wel een dikke stam en veel zijtakken hebben,
  vrijdag 22 juli 2011 @ 09:02:13 #123
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99784365
Planten van tuincentra staan inderdaad vaak in slechte aarde, gelukkig hebben we daar de tuinslang voor. :P
Wat ik nog veel erger vind, zijn de "bonsai" uit China die in dikke,natte modder klei te koop worden aangeboden. Geen wonder dat veel van deze bomen het niet redden in de handen van een leek.

Van bonsaishop.nl herinner ik mij dat ook daar pré bonsai vandaan kwamen in slechte kwaliteit potgrond. Sowieso bonsai online kopen..... Ik zou het niet zo snel weer doen in ieder geval.

@liesje1979. Voor boompjes uit de grond vissen ben je te laat. Wacht daar maar mee tot eind Februari. En ja, vrijwel ieder tuincentrum bied bonsai aan. Ik zou je niet aanraden er daar 1 te kopen. Zoek in google maar eens op bonsai kwekerij, er zal er vast wel 1 in je buurt zijn. Dan weet je zeker dat je iets goeds krijgt. Succes!
soooo, da's mooi!
  maandag 25 juli 2011 @ 16:59:24 #124
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99926736
Vandaag wat zaden besteld:
Cupressus Arizonica
Pinus aristata (Bristlecone Pine)
Pinus Cembra

Een Cypres en twee Dennen dus en ik heb ook een Ceder (Cedrus libani 'Glauca'
Cedrus libani 'Glauca') Pre-bonsai gehaald
En ik heb laatst ook een kweekkasje gekocht bij het tuincentrum, eigenlijk voor mediterane kruiden (ook in versie "ratatouille" te krijgen) maar dennenzaden zullen het ook vast goed doen.
Kan ik trouwens ook eindelijk m'n Jacaranda zaden planten.

Wordt overigens de eerste keer dat ik met zaden begin, heb wel zaailingen gehad, daar heb ik nog een twee-naalden den en aan spar van.
Die spar bleek alleen een ander soort te zijn dan ik hoopte en is niet echt mooi van vorm (komt misschien nog met de jaren) en die den (zie foto boven) heeft ook niet echt een interessante vorm en de naalden zijn veel te groot.
Moet flink groeien voor ik er wat mee kan.

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 25-07-2011 17:29:00 ]
pi_99937319
LordofLeaves, als je toch wilt weten hoe je een dennenbonsai kunt maken over een periode van 15-30 jaar net zoals de Japanners dat doen, misschien volgende keer iets beleefder vragen.

Dat staat in geen enkel boek, nieuw of oud.

[ Bericht 6% gewijzigd door Harunobu op 25-07-2011 21:48:19 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:06:51 #126
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99968475
Ten eerste hoef ik van je niet te weten hoe je van een den een bonsai moet maken, dat weet ik heus zelf wel.
Ten tweede, het is hier in het Nederlandse klimaat onmogelijk een den net zo te kweken als in Japan. Dennen krijgen in Japan een derde tot soms een vierde takkenkrans, terwijl we hier in het koude kikkerlandje bij dennen vaak maar 1 tot 2 takkenkransen zien. In de delen van Japan waar de grote bonsaikwekerijen staan met hun uitgestrekte groeivelden, liggen in een gunstig klimaat met lange zomers en korte, milde winters. Ideaal voor een optimale groei. Een beetje kenner had dit moeten weten, nietwaar? Het net zo kweken als dat de Japanners dat doen, is dus volslagen onzin en niet mogelijk.
soooo, da's mooi!
pi_100042614
Jeej, m'n Jiniperus chinesis zaden zijn binnen :D
  donderdag 28 juli 2011 @ 13:32:47 #128
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100044566
Nu maar hopen dat ze aanslaan, ik krijg mijn zaden waarschijnlijk ook vandaag of morgen binnen.
Eerst opkweken, dan 3-4 jaar in een grote pot om de stam aan te dikken en daarna een jaartje in een trainingpot met alvast iets gesnoeide wortels en daarna in een kleine pot met nog minder wortels.
't duurt even maar dan heb je ook wat.. hoop ik tenminste :P
  donderdag 28 juli 2011 @ 15:40:23 #129
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100049925
Ah, postbode kwam net langs met een boom, hij hield 'm weliswaar op z'n kop maar de boom was goed verpakt.

Cedrus Libani "Glauca" (Atlas Ceder) met een erg mooie wortelvoet, dikke stam en al best mooi gevormd voor een Moyogi/Shakkan stijl (rand van de pot heb ik er al afgeknipt)

De zaden zijn ook binnen en er zat netjes een instuctie bij over hoe ik de zaden van de Pinus Cembra moet stratificeren en hoe lang dat moet.
quote:
Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
quote:
scarificeren is de zaadhuid licht beschadigen om die waterdoorlatend te maken. Dit kan door insnijden, kraken of in een zuurbad weken. Moeilijk om het zaad niet te beschadigen
Aldus de instructies :)

Eers maar eens scherp zand scoren :)

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 29-07-2011 00:16:34 ]
pi_100101625
Zo m'n juniperus zaden liggen in de koelkast.
Nu maar wachten.
3 maanden... :P
pi_100108546
LordofLeaves, bluf jezelf er maar weer uit. Ik zeg niet dat je slim of dom bent, maar onbeschoft ben je wel.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 00:29:05 #132
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100112033
Maak er anders een battle of the Bonsai van, jullie kopen bij een tuincentrum in de buurt allebij hetzelfde type boompje en maken er een bonsai van, mogen wij beoordelen ;)

Liefst met compleet (foto)verslag van hoe jullie te werk zijn gegaan, leren we allemaal van en daar gaat het tenslotte om hier :)
pi_100225258
heb ook zaadjes gezaaid komen nu al 3 uit

picea abies
Pinus roxburghii
Delonix regia,Flamboyant

die Delonix regia,Flamboyant kan een hele mooie bonsai worden is alleen niet winterhard

  dinsdag 2 augustus 2011 @ 14:02:00 #134
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100231446
Die Delonix ziet er erg mooi uit, mooie kleuren!

Ik heb ook nog even naar die pinus gezocht en die is ook wel apart, de naalden groeien naar beneden:

En die Picea Abies is ook wel mooi vind ik, heb je de zaden bij http://www.exogarden.nl/ gekocht?
pi_100244352
Zal wel even duren voordat ze zo zijn :)
Ja klopt heb zoon voordeel bonsai pakket genomen


Abies Ambrolauri 10 zaden
Acacia dealbata 20 zaden
Cedrus deodara 10 zaden
Acer griseum 10 zaden
Brachychiton acerifolius 10 zaden
Pinus roxburghii 20 zaden
Adenium obesum hybride 5 zaden
Chamaecyparis lawsonia 25 zaden
Delonix regia,Flamboyant 5 zaden
Ficus macrophylla 25 zaden
Picea abies fijnspar 20 zaden
  woensdag 3 augustus 2011 @ 01:53:30 #136
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100258056
Kende die site niet, vond 'm toen ik op Google naar foto's van die Pinus soort zocht :P
Maar ze hebben er best veel zaden moet ik zeggen, en ook veel aparte soorten.
Mocht het met die jacaranda zaden die ik heb bijv. niet goedkomen dan kan ik ze daar alsnog bestellen ipv. dat er een kennis ze weer uit Nepal gaat halen. ;)

We moeten maar eens een Openings Post gaan maken met diverse nuttige links en handige webshops.
pi_100260803
die Jacaranda mimosaefolium ziet er ook mooi uit ga denk ook maar paar zaden bestellen tot nu toe komt alles uit :D heb een kas staan in de tuin gister was het 33 graden binnen

  woensdag 3 augustus 2011 @ 12:31:43 #138
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100266525
Ter info: Die foto van die Jacaranda hierboven is een model van oa. papier maché en verf
Ik heb destijds ook op Google op "Jacaranda bonsai" gezocht en alleen deze foto was te vinden en die stond op een site met andere schaalmodellen van bomen.
Wel erg knap gemaakt moet ik zeggen en het geeft in elk geval een idee van hoe ie gevormd kam worden.
pi_100266725
Ik denk dat ik vanmiddag eens aan een openingspost ga werken, zometeen eerst rijles van 13:00-15:00 als jullie nog handige links hebben hoor ik het graag dan zet ik ze ook in de OP.
pi_100267841
haha lol ben ik er mooi ingetrapt :D ja klopt alleen de bomen zelf staan er op

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:31 schreef SiGNe het volgende:
Ter info: Die foto van die Jacaranda hierboven is een model van oa. papier maché en verf
Ik heb destijds ook op Google op "Jacaranda bonsai" gezocht en alleen deze foto was te vinden en die stond op een site met andere schaalmodellen van bomen.
Wel erg knap gemaakt moet ik zeggen en het geeft in elk geval een idee van hoe ie gevormd kam worden.
pi_100268291
www.Bonsai.de (webwinkel levert snel ook in het nederlands)
www.exotischezaden.nl ( zaden webwinkel levert snel en heel veel zaden)
www.lodderbonsai.nl ( geen webwinkel wel winkel die je kan bezoeken heel groot)
www.bonsaiempire.nl ( alles over bonsai kweken vormen verzorgen)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:37 schreef Martijn93 het volgende:
Ik denk dat ik vanmiddag eens aan een openingspost ga werken, zometeen eerst rijles van 13:00-15:00 als jullie nog handige links hebben hoor ik het graag dan zet ik ze ook in de OP.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 13:42:31 #142
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100269099
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:37 schreef Martijn93 het volgende:
Ik denk dat ik vanmiddag eens aan een openingspost ga werken, zometeen eerst rijles van 13:00-15:00 als jullie nog handige links hebben hoor ik het graag dan zet ik ze ook in de OP.
http://www.bonsaikunst.nl/ staat heel veel info op over verzorging, verpotten, ziektes etc.
http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html hebben wat info, verkopen bonsai, gereedschappen en potten en hebben ook een vakantieservice voor je bonsai!

Overigens, misschien is het beter om geen foto's van onszelf in de OP te plaatsen, iedereen heeft mooie boompjes en de OP hoeft ook weer niet enorm groot te worden.
Paar voorbeeldboompjes van het web lijkt me dan beter, krijg je ook geen onderlinge strijd.
pi_100272789
Misschien iemand die een leuke banner kan maken? (Hoeft niet persé natuurlijk)
Maximale hoogte voor een bonsai is toch 1m zodat hij nog als bonsai geteld wordt?

[ Bericht 35% gewijzigd door Martijn93 op 03-08-2011 15:26:41 ]
pi_100273893
Ben nu bezig met de OP, tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door Martijn93 op 04-08-2011 17:33:44 ]
  woensdag 3 augustus 2011 @ 18:58:14 #145
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100281793
Voeg aan de websites ook maar het volgende toe:

http://walter-pall.de/00gallery/index.html
soooo, da's mooi!
pi_100281929
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:58 schreef LordofLeaves het volgende:
Voeg aan de websites ook maar het volgende toe:

http://walter-pall.de/00gallery/index.html
Ik heb hem er bij gezet ;).
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:02:46 #147
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100290729
Bonsai empire staat 2 keer in de lijst en http://www.bonsaikunst.nl/ staat er (nog) niet in.

Ik zal morgen kijken of ik een leuke banner kan maken
pi_100290839
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef SiGNe het volgende:
Bonsai empire staat 2 keer in de lijst en http://www.bonsaikunst.nl/ staat er (nog) niet in.

Ik zal morgen kijken of ik een leuke banner kan maken
Ik zie het inderdaad, die 2e keer bonsai empire moest bonsaikunst zijn.
Voor de rest iemand nog ideeën/aanpassingen in de OP?
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:09:02 #149
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100291080
Misschien de tip dat lid worden van http://www.bonsaiforum.nl/ geen zin heeft omdat je nooit een activatiemail terug krijgt? ;)
Schijnt ook een vrij "elitair" forum te zijn maar men alleen mensen met "super"bonsai wil hebben.
Moet ik ook maar eens uit m'n bookmarks halen, verder zijn alle adressen die ik heb al genoemd.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:38:31 #150
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100292789
Klopt, je komt er sowieso nooit op met een hotmail of g mail account. En ja, het wemelt er van de snobs. Beginners worden er niet geholpen. Sterker nog, zelfs erkende meesters krijgen regelmatig de wind van voren.

Tenslotte wil ik dit linkje nog even toevoegen als extraatje:

http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html
soooo, da's mooi!
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:43:08 #151
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100293039
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:38 schreef LordofLeaves het volgende:
Klopt, je komt er sowieso nooit op met een hotmail of g mail account. En ja, het wemelt er van de snobs. Beginners worden er niet geholpen. Sterker nog, zelfs erkende meesters krijgen regelmatig de wind van voren.
Met m'n eigen domeinnaam kwam ik er ook niet op, kreeg ik juist de melding dat ik een hotmail adres o.i.d. moest gebruiken |:(
Hoe dan ook, je hebt er niks aan.

Martijn, Misschien kan je bij Lodder vermelden dat ze er enorm veel bomen en potten hebben en dat het sowieso al een hele ervaring is om er door alle kassen te lopen
  donderdag 4 augustus 2011 @ 09:42:59 #152
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100305015
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:43 schreef SiGNe het volgende:
Met m'n eigen domeinnaam kwam ik er ook niet op, kreeg ik juist de melding dat ik een hotmail adres o.i.d. moest gebruiken |:(
Hoe dan ook, je hebt er niks aan.
Haha, serieus? Ik kreeg het omgekeerde te horen. Dan is dat bonsaiforum slechter dan ik dacht.
Even wat anders, zijn er ook mensen hier die bij een bonsaivereniging zitten?
soooo, da's mooi!
pi_100320366
Ik heb jullie links en informatie er nog bij gezet, ik denk dat hij ongeveer af is, natuurlijk kunnen er nog altijd dingen bij gezet worden of aangepast.
Als je het goed vind mag je hem in de OP zetten LordofLeaves, aangezien jij deze reeks geopend hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 17:55:04 #154
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100320889
Ik heb alleen het derde deel geopend. Ik wil het best voor je doen, maar heb geen flauw idee hoe het moet.
soooo, da's mooi!
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:03:14 #155
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100322692
Deze post copy/pasten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[b][u]Welkom in het Bonsai topic![/u][/b]

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent.
Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet.
De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

[b][u]Voorbeelden[/u][/b]
[b]Loofbomen[/b]
[ [url=http://ofbonsai.org/wp-content/uploads/dscn03931v.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Acer palmatum[/sup]

[ [url=http://fotos0.mundofotos.net/2009/02_05_2009/funny_flowers1241250631/azalea-bonsai.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Azalea[/sup]

[b]Naaldbomen[/b]
[ [url=http://artofbonsai.org/galleries/images/pines/big/045.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Pinus mugo[/sup]

[ [url=http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/images/picea-abies.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Picea abies[/sup]

[b]Enkele handige links.[/b]
[*][url]http://www.bonsaiempire.nl/[/url] Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
[*][url]http://www.bonsaikunst.nl/[/url]  Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
[*][url]http://walter-pall.de/[/url] Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
[*][url]http://walter-pall-bonsai.blogspot.com/2010/06/feeding-substrate-and-watering-english.html[/url] Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels)
[*]Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

[b]Webshops[/b]
[*][url] http://www.bonsai.de/[/url] Snelle levering volgens [url=http://forum.fok.nl/user/history/351131]Soelsa[/url] (Ook in het [url=http://www.bonsai.de/shop/index.php?language=nl]Nederlands[/url] te bekijken)
[*][url] http://www.exotischezaden.nl/ [/url] Veel zaden en een snelle levering.
[*][url] http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html[/url] Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

[b]Andere winkels/bonsai studios[/b]
[*][url] www.lodderbonsai.nl [/url] Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen. 

[b]Archief[/b]
Deel 1 [url]http://forum.fok.nl/topic/1057582[/url]
Deel 2 [url]http://forum.fok.nl/topic/1462868[/url]

Maar ik gok dat die post niet meer geëdit kan worden, je kan je posts tot 48 uur na het posten nog editten, daarna kan alleen een modje je helpen.
pi_100324237
Heb een mod gevraagd of ze het misschien aan kon passen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[b][u]Welkom in het Bonsai topic![/u][/b]

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent.
Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet.
De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

[b][u]Voorbeelden[/u][/b]
[b]Loofbomen[/b]
[img]http://ofbonsai.org/wp-content/uploads/dscn03931v.jpg[/img]
[sup]Acer palmatum[/sup]

[img]http://fotos0.mundofotos.net/2009/02_05_2009/funny_flowers1241250631/azalea-bonsai.jpg[/img]
[sup]Azalea[/sup]

[b]Naaldbomen[/b]
[img]http://artofbonsai.org/galleries/images/pines/big/045.jpg[/img]
[sup]Pinus mugo[/sup]

[img]http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/images/picea-abies.jpg[/img]
[sup]Picea abies[/sup]

[b]Enkele handige links.[/b]
[*][url]http://www.bonsaiempire.nl/[/url] Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
[*][url]http://www.bonsaikunst.nl/[/url]  Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
[*][url]http://walter-pall.de/[/url] Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
[*][url]http://walter-pall-bonsai.blogspot.com/2010/06/feeding-substrate-and-watering-english.html[/url] Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels)
[*]Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

[b]Webshops[/b]
[*][url] http://www.bonsai.de/[/url] Snelle levering volgens [url=http://forum.fok.nl/user/history/351131]Soelsa[/url] (Ook in het [url=http://www.bonsai.de/shop/index.php?language=nl]Nederlands[/url] te bekijken)
[*][url] http://www.exotischezaden.nl/ [/url] Veel zaden en een snelle levering.
[*][url] http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html[/url] Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

[b]Andere winkels/bonsai studios[/b]
[*][url] www.lodderbonsai.nl [/url] Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen. 

[b]Archief[/b]
Deel 1 [url]http://forum.fok.nl/topic/1057582[/url]
Deel 2 [url]http://forum.fok.nl/topic/1462868[/url]
(Bij signe werken de afbeeldingen niet als je die gebruikt)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 20:16:13 #157
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_100325681
Done :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_100325806
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:16 schreef ElisaB het volgende:
Done :)
Bedankt! :D
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 08:56:08 #159
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100343681
OP ziet er prachtig uit! :) Netjes gedaan Martijn93. ^O^
soooo, da's mooi!
pi_100349494
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 08:56 schreef LordofLeaves het volgende:
OP ziet er prachtig uit! :) Netjes gedaan Martijn93. ^O^
Bedankt, met hulp van jullie uiteraard voor de handige links :D
pi_100350280
Die loofbomen zien er mooi uit. Zou er ook een bonsai van een japanse kers in nederland kunnen uithouden?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:45:11 #162
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100351808
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 12:59 schreef blessed19 het volgende:
Die loofbomen zien er mooi uit. Zou er ook een bonsai van een japanse kers in nederland kunnen uithouden?
Kan prima, ik weet niet of die verder ook winterhard zijn maar evt. zou je 'm 's winters in een kas kunnen zetten. (binnen in de woonkamer is vaak te warm voor bomen waardoor ze 's winters gaan uitlopen terwijl ze dan rust nodig hebben, is beter voor de conditie van de boom)

Er zijn trouwens ook mensen die ook van andere vruchtenbomen een bonsai maken, een appel of perzikboompje bijvoorbeeld.
(de vruchten haal je er af voor die gaan groeien, die worden namelijk niet veel kleiner en dit kost de boom namelijk flink wat energie die je voor de blad- en de takkengroei wil hebben. Je laat hoogstens 1 vrucht aan de boom zitten)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 05-08-2011 17:21:57 ]
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 17:22:50 #163
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100360129
Ik heb vandaag trouwens eindelijk m'n zaden geplant in een klein kweekkasje met stek-/zaaigrond.
2 zaden van de Jacaranda Mimosifolia, 2 van de Cupressus Arizonica en 2 van de Pinus Aristrata.
Ik dacht ik doe er niet al teveel tegelijk voordat ik enorm veel stekjes heb en geen ruimte om ze ergens neer te zetten.

Ik zou er een foto van kunnen maken maar meer dan een bak met grond zie je toch niet.
Komt wel als er wat boven de grond komt.
pi_100361050
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 17:22 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb vandaag trouwens eindelijk m'n zaden geplant in een klein kweekkasje met stek-/zaaigrond.
2 zaden van de Jacaranda Mimosifolia, 2 van de Cupressus Arizonica en 2 van de Pinus Aristrata.
Ik dacht ik doe er niet al teveel tegelijk voordat ik enorm veel stekjes heb en geen ruimte om ze ergens neer te zetten.

Ik zou er een foto van kunnen maken maar meer dan een bak met grond zie je toch niet.
Komt wel als er wat boven de grond komt.
Heb je deze niet hoeven te stratificeren dan? :o.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:08:36 #165
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100361707
Die Jacaranda misschien maar dat weet ik niet zeker, die zaden heb ik van een vriend gekregen die in Nepal was geweest.
De Pinus en Cipres hoefden volgens de info die ik erbij kreeg van bonsaishop niet gestratificeerd te worden:
quote:
Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
Ik heb zelf alleen nog zaden van de Pinus Cembra dus die moeten tot ergens volgend jaar wachten voor ze te zaaien zijn.

Edit: zo te zien hoeven Jacarandazaden niet gestratificeerd te worden, wel gescarificeerd (schil om het zaadje iets insnijden of kraken) en 24 uur weken. (beiden niet gedaan)
En het kan 2 maanden duren voor het gaat groeien.

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 05-08-2011 18:18:16 ]
pi_100364681
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:45 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Kan prima, ik weet niet of die verder ook winterhard zijn maar evt. zou je 'm 's winters in een kas kunnen zetten. (binnen in de woonkamer is vaak te warm voor bomen waardoor ze 's winters gaan uitlopen terwijl ze dan rust nodig hebben, is beter voor de conditie van de boom)

Er zijn trouwens ook mensen die ook van andere vruchtenbomen een bonsai maken, een appel of perzikboompje bijvoorbeeld.
(de vruchten haal je er af voor die gaan groeien, die worden namelijk niet veel kleiner en dit kost de boom namelijk flink wat energie die je voor de blad- en de takkengroei wil hebben. Je laat hoogstens 1 vrucht aan de boom zitten)
In de winter heb ik het rond de 14 graden in de woonkamer... Is dat ook te warm? Ik zit namelijk in een klein flatje.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:57:18 #167
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100366004
14 graden is niet te warm denk ik.. in elk geval te koud voor jezelf ;)
Maar anders even googlen, misschien dat ie wel tegen lichte vorst kan bijv.
Over die Jacaranda vond ik bijvoorbeeld dat ie tot -3 graden kan
pi_100375597
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:57 schreef SiGNe het volgende:
14 graden is niet te warm denk ik.. in elk geval te koud voor jezelf ;)
Maar anders even googlen, misschien dat ie wel tegen lichte vorst kan bijv.
Over die Jacaranda vond ik bijvoorbeeld dat ie tot -3 graden kan
Mijn voordeel is dat ik vrijwel geen kou voel, dus ben ik gezegend met een lage energie rekening. :)

Maargoed, ik woon in apeldoorn, is er een kweker in de buurt die jullie me kunnen aanraden?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 03:07:05 #169
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100382809
http://www.bonsaiverenigingapeldoorn.nl/ volgens google, hoe dichtbij wil je het hebben? ;)
Verder is google sowieso handig.

Ik kom er verder niet uit de buurt, ik woon in Zeist dus ik kan je niet aan een lokale kweker helpen, wel aan online bonsaishops die je in de nieuwe OP kan vinden.
Enige nadeel is dat je geen keus hebt in de vorm, dat wordt voor je gekozen maar verder is de levering altijd snel en zijn de bomen goed verpakt en een prima kwaliteit.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 08:50:03 #170
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100384086
@blessed19. Kersenbomen en dergelijke hebben in de winter een zogenaamde "koude periode "nodig. Dit betekend een periode met lage temperaturen en vrijwel geen licht, aangezien de bomen geen bladeren hebben. Mocht je beschikken over een tuin of balkon, dan zijn de loofbomen nog wel buiten te houden. Je huiskamer met 14 graden is helaas te warm voor deze bomen in de winter. Sowieso moet je geen bonsai binnen willen houden, je gaat er niet lang plezier van hebben.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:45:38 #171
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100388051
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 08:50 schreef LordofLeaves het volgende:
Sowieso moet je geen bonsai binnen willen houden, je gaat er niet lang plezier van hebben.
Zelfs binnenbonsai moeten in ek geval 's zomers buiten staan.
Binnen is het inderdaad vaak te warm en de lucht is er vaak ook te droog.
pi_100390000
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 08:50 schreef LordofLeaves het volgende:
@blessed19. Kersenbomen en dergelijke hebben in de winter een zogenaamde "koude periode "nodig. Dit betekend een periode met lage temperaturen en vrijwel geen licht, aangezien de bomen geen bladeren hebben. Mocht je beschikken over een tuin of balkon, dan zijn de loofbomen nog wel buiten te houden. Je huiskamer met 14 graden is helaas te warm voor deze bomen in de winter. Sowieso moet je geen bonsai binnen willen houden, je gaat er niet lang plezier van hebben.
Wat is dan een goede temp voor in de winter? Signe zegt dat 14 ggraden niet te warm is, terwijl jij wat anders verkondigd. Balkon heb ik, maargoed. De laatste 2 winters waren behoordlijk streng en laat. Ik ben bang dat zo'n boompje dat niet zal overleven...

Van de week eens kjken naar wat kwekers in de buut, ben benieuwd. :)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 16:02:48 #173
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100392975
Naja, ik weet het niet zeker, 14 graden is opzich een lente temperatuurtje, kan me voorstelen dat je boom daardoor gaat uitlopen omdat ie denkt dat het lente is.
Voor een korte periode (1 á 2dagen) zou het denk ik wel moeten kunnen dus wat dat betreft zou ik 'm alleen naar binnen doen op de echt heel erg koude dagen, evt in de schuur zetten (al is het daar natuurlijk donker, ik heb zelf nog een 400watt lamp over van een vorig "experimentje" ;) dus voor mij is dat gelukkig een kleiner probleem.)

Ik heb sowieso minder verstand van loofbomen, ik heb voornamelijk Dennen, Larixen en Jeneverbessen en die zijn een stuk beter tegen de vorst bestand.
(Alleen met die Larixen wil ik nog weleens in "paniek" raken omdat die een meester zijn in het dood spelen, in de lente komen er pas weer naalden aan en zie je pas dat er niets aan de hand was)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 16:31:58 #174
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100393750
@blessed19. SIGNe heeft inderdaad wel een punt, maar deze is meer toepasbaar op tropische en sub tropische bomen. Een Ficus bijvoorbeeld vind een rustperiode met een temperatuur van 14 graden heel goed, terwijl een eik bij 14 graden geen rust kan vinden. Net als een kersenboom hebben de loofbomen die hier in ons klimaat voorkomen een echte rustperiode nodig met zelfs een paar nachten van lichte vorst. Hierdoor word de sapstroom minder en laat de boom zijn bladeren vallen en neemt een welverdiende rust. Ontneem je deze bomen de rustperiode, dan krijg je een boom dat steeds meer zal verzwakken en uiteindelijk het loodje zal leggen.

Mocht je alsnog een kersenboom willen nemen als bonsai, neem dan de Prunus incisa ‘Kojou-no-mai’. Deze heeft kleine bladeren met witte/roze bloemetjes.
soooo, da's mooi!
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:05:27 #175
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_100421566
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 16:31 schreef LordofLeaves het volgende:
@blessed19. SIGNe heeft inderdaad wel een punt, maar deze is meer toepasbaar op tropische en sub tropische bomen. Een Ficus bijvoorbeeld vind een rustperiode met een temperatuur van 14 graden heel goed, terwijl een eik bij 14 graden geen rust kan vinden. Net als een kersenboom hebben de loofbomen die hier in ons klimaat voorkomen een echte rustperiode nodig met zelfs een paar nachten van lichte vorst. Hierdoor word de sapstroom minder en laat de boom zijn bladeren vallen en neemt een welverdiende rust. Ontneem je deze bomen de rustperiode, dan krijg je een boom dat steeds meer zal verzwakken en uiteindelijk het loodje zal leggen.

Mocht je alsnog een kersenboom willen nemen als bonsai, neem dan de Prunus incisa ‘Kojou-no-mai’. Deze heeft kleine bladeren met witte/roze bloemetjes.
oke cool, wist ik niet, weer wat geleerd
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:48:08 #176
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100557165
A.S. zondag de 14e is er in Zeist een Japanse dag..
http://www.cultuurzeist.nl/japanse-cultuur
Schijnen ze al 2 keer eerder gedqaan te hebben, wist ik niet.

Lijkt me wel tof, Bonsai vereniging Midden Nederland komt er ook dus die kan ik dan mooi de oren van de kop vragen :P
Kaligraferen lijkt me ook wel leuk om te doen en een showtje met Taiko drums en een bamboefluit is ook gaaf :)



Ik vraag me trouwens af of ik een of twee pre-bonsai + materiaal mee kan nemen zodat ik die daar met hulp van een ervaren Bonsaika kan vormen... :?

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 10-08-2011 16:53:56 ]
  woensdag 10 augustus 2011 @ 18:40:39 #177
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100561189
Klinkt leuk, je moet zeker twee pré bonsai meenemen. :)
Je kunt altijd proberen nietwaar? En vraag de mensen van die bonsai vereniging maar het hemd van het lijf. Ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben.
soooo, da's mooi!
  woensdag 10 augustus 2011 @ 19:00:28 #178
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100561929
Straks maar even mailen naar die vereniging of dat wel op prijs wordt gesteld, scheelt mij evt. ook sjouwen en slepen als ik het vantevoren weet. :)
Ik heb hier nog 3 pre-bonsai staan trouwens, 1 Pinus Mugo Humpy, 1 Cedrus Libani "Glauca" en 1 Larix Laricina.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 19:49:17 #179
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_100563692
misschien dat ik ook nog even langsga
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:39:30 #180
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100610203
Moet je zeker doen. Wie weet steek je het 1 of ander op dat je weer hier kunt delen.

Nu iets anders. Ik kwam per toeval een Chinees iepje tegen van 10 cm hoog. Even leuk om mee te spelen, terwijl de andere bomen genieten van hun groei in de volle grond.

De laatste foto is van na de eerste verpotting en grove snoei. De eerste en tweede na nog meer snoei.





soooo, da's mooi!
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:17:18 #181
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100620613
Waar kom je zo'n iep dan "toevallig" tegen? of had je er nog een paar staan met als doel er bonsai van te maken?
Eerste vorming ziet er in elk geval al best goed uit denk ik (ik weet natuurlijk niet hoe ie ervoor uit zag)
Misschien kan ik bij een boom van mij ook de bovenkant eraf halen en hopen dat eronder wat meer takken gaan komen.
Die larix die ik heb zou op die manier misschien wel mooi kunnen worden., heb daar nog niet veel mee gedaan omdat ik nog niet weet hoe ik die moet vormen.

Over vormen gesproken, op internet zie je weleens plaatjes van "virtuele" bomen (foto van een bonsai die bewerkt is om een indruk te geven hoe de boom er in de toekomst uit gaat zien).
Ik vraag me af of die gewoon met photoshop bewerkt zijn of zijn er ook speciale programma's voor die dat karwei een stuk makkelijker maken?
Ik kan redelijk overweg met paintshop pro maar een foto op zo'n manier bewerken lukt me niet.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50:52 #182
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100631450
Toeval betekend voor mij een kamerplant zoeken en dit boompje tegenkomen bij de lokale Intratuin. Geen goede plek om bonsai te zoeken, maar goed. Mocht het boompje alle ingrepen overleven, dan krijgt hij in Maart een andere schaal.
Ik heb alleen de grote stomp verwijderd op de derde foto om de boom meer tapsheid te geven. Bij je Larix kan je inderdaad een deel van de top verwijderen om zo onder meer te takken te krijgen. Ik weet niet of Larix heel erg snel gaat uitlopen op oud hout, maar dat zul je zelf wel goed weten.

Bomen voller maken met behulp van de virtuele wereld, gebeurt gewoon met Photoshop. Altijd handig om een toekomstbeeld te maken, zelf pas ik het niet toe. Kan totaal niet met zulke programma's overweg. Met Paintshop pro moet het ook wel lukken, lijkt me.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:00:50 #183
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100673490
Kreeg vandaag een mailtje terug:
quote:
Natuurlijk bent u welkom met uw bomen.
We kunnen uw bomen samen met u bekijken en dan aangeven wat voor opties er zijn wat betreft de vorming.
Het meenemen van potten en akadama is niet nodig aangezien de bomen in dit jaargetijde niet verpot mogen worden.

Vriendelijke groet,
Bob van ruitenbeek
^O^

Wel jammer dat het morgen niet echt denderend weer wordt maar als je iemand met een Ceder ziet lopen, grote kans dat ik dat ben.
Misschien dat ik m'n Larix ook meeneem aangezien ik met die ook nog niet echt een vorm in m'n hoofd heb zitten.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:52:44 #184
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100676700
You lucky bastard! :) Ik verwacht een hoop leuke foto's als de bomen mogelijk weer opnieuw zijn gevormd! Haha. :Y
soooo, da's mooi!
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:57:25 #185
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100680454
Dat komt wel goed, ik zal ook foto's van de stand maken..
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:58:22 #186
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100718839
Zo, ben weer terug.
Zonder tips over de vorming helaas, wel met de tip om ze te verpotten van de lente.
Ten eerste kunnen ze beter op Akadama staan (ook als ze nog in training zijn) ten tweede moeten ze in een grotere pot of volle grond (wordt lastig op m'n balkon) zodat de stam nog meer kan groeien.
Ook moeten ze bovenin in elk geval gesnoeid worden voor takverbreding aan de onderkant.
En die Larix is niet een speciaal ras met gekrulde naalden, dat komt door voedinggebrek of ziekte.
Ik heb ook nog veel meer tips gekregen om op te letten, ben er denk ik wel wat mee opgeschoten.
oa. dat je bij stamverdikking best takken aan de bovenkant ook weg kan snoeien zolang je maar 1 tak laat staan die je flink laat uitlopen.
Doordat de boom nog veel sap naar boven moet laten lopen wordt de stam automatisch ook dikker.
Die lange tak haal je eraf als de stam dik genoeg is.


Verder ga ik denk ik wel lid worden van die bonsaivereniging of in elk geval een keertje kijken voor wat tips en een cursus want ik denk dat ik wel meer kan met m'n bomen maar ik loop nu tegen een muur van onkunde op.

sfeerimpressie:

Prachtige Pinus Parviflora


Jeneverbes links is ooit in een vuilnisbak gevonden


Mooie handgemaakte pot


Esdoorn van 100 jaar oud met erg mooie stam en wortelvoet in handgemaakte pot van een beroemde Japanse pottenbakker.


4 stadia van het snoeien, links is uitgangsmateriaal (kostte ook al ¤450!) 2e stadium is grove snoei, 3e stadium is loofsnoei 4e stadium is fijne takkensnoei.
Kan in 4 jaar tijd en het laatste boompje doet mee aan een wedstrijd binnenkort.


Loofsnoei + mooie zwarte den (twee naalden-den)


degene waar ik mee heb gesproken, bezig met het fijn bedraden van een Jeneverbes.
Het gebruikte draad is overigens wel heel erg fijn, zo dun had ik het nog niet gezien in diverse shops.

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2011 17:09:11 ]
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:27:35 #187
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100727107
Houdt met de akadama wel rekening dat je de hardgebakken versie koopt. De goedkope akadama valt na één vorstperiode als stof uit elkaar en blokkeert je water afvoer en lucht toevoer. Verder moet je uit de gehele kluit alle oude aarde verwijderen. Dit is een rot klusje, maar dan ben je verzekerd van een goed bonsai substraat. Ik gebruik zelf nog een klein beetje coco peat in de akadama als organische toevoeging en om meer vocht vast te houden. Maar er zijn alternatieven voor hard gebakken akadama. Ik gebruik een combinatie van akadama en seramis. Alleen de kleur van seramis is verschrikkelijk, dat moet je een beetje maskeren. Komend voorjaar ga ik de seramis vervangen voor chabasai.

Je kan ook meteen je bemesting aanpassen. Van potgrond ben je niet meer afhankelijk. Ik bemest van eind Maart tot begin Oktober elke 2 weken 4 keer de toegestaande hoeveelheid vloeibare mest. Ook geef ik elke dag flink water om zo de overbodige zouten uit de bodem te spoelen. Dit is nou het mooie aan het werken met akadama, haha. :)

Gave foto's trouwens. Mooie stoere Juniperus en japanse esdoorn! _O_
soooo, da's mooi!
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:40:24 #188
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100736098
Het is op de foto niet goed te zien maar die esdoorn heeft een stam ter dikte van een kinderarm.
Wortelvoet was ook erg mooi helemaal rondom.
Die tip kreeg ik ook nog, als je een boom ziet met zo'n wortelvoet: meteen kopen.

En wat ik als kant en klare prachtige bonsai zie bij Lodder vinden zij leuk uitgangsmateriaal en noemen zij pre-bonsai.
Ze denken een stapje verder dan ik.

[ Bericht 26% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2011 22:48:03 ]
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:38:49 #189
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100770139
Maar wat is bij Lodder voor een " lage " prijs nou geen pré bonsai? Dan moet je daar wel erg diep in de buidel tasten om ergens in de kassen daar een complete bonsai aan te schaffen. Maar zeg nou zelf, een pré bonsai is toch veel leuker om mee te werken dan een bonsai dat in feite al af is? Je kunt er een hoop creativiteit in kwijt. En dat fijne draad, tja. Ik koop het altijd bij de plaatselijke bouwmarkt of ik gebruik groen, geplastificeerd draad. Werkt net zo goed en valt nauwelijks op.

Esdoorns met zo'n wortelvoet zijn wel erg zeldzaam om te vinden hoor. Vaak gaat het om jonge bomen waarvan de nebari keurig word gespreid voordat de boom voor een aantal lange jaren de volle grond in gaat. Desalniettemin blijft het prachtig om te zien, hoewel ik niet echt een esdoorn liefhebber ben. Alleen de Acer Buergerianum wilde ik nog weleens in de collectie hebben, maar daar hield het ook mee op.
soooo, da's mooi!
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:25:34 #190
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100772003
Zelfs bonsai die wij als klaar zien zien ze als pre-bonsai met nog genoeg mogelijkheden.
Bij Lodder is alles dus eigenlijk pre-bonsai, behalve de Bonsai in de studio zelf (maar daarvan is de goedkoopste al ¤1500,-)
In elk geval werken ze meestal met bomen die een stuk ouder zijn dan 20-30 jaar.
Maar goed, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat jongere bomen ook niet leuk zijn om mee te werken.
Voor de Jeneverbes die ik laatst had gekocht, waarvan ik dacht dat die al redelijk af was, zijn er dus in elk geval nog mogelijkheden zat voor een nog mooiere vormgeving.

Die gozer op de laatste foto heeft overigens de Noelandertrofee 2011 voor beste shohin opstelling gewonnen (http://www.bonsaiassociation.be/nl/gallery.php 3e plaatje), hij is 6 jaar geleden begonnen met bonsai dus ook vooronszelf zijn er mogelijkheden genoeg voor (geestelijke) groei ;)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 01:23:55 #191
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100791398
Ik kwam nog een beknopte jaarkalender tegen waarin ongeveer wordt aangegeven wat je in wel seizoen kan doen.
Misschien handig voor in de OP

Jaarkalender
januari
• let op de buitentemperatuur
• binnenbomen verpotten
februari
• vroege bloeiers verpotten
(als het niet vriest)
maart
• verpotten
• sommige fotograferen
april
• laatste bomen verpotten
• naar de uitlopende bomen kijken
mei
• genieten van de bloeiende bomen
• bomen mesten
• 1e snoei
juni
• bladsnoei
• vormsnoei
juli
• grove snoei esdoorns
• vormsnoei
• vakantie (zonde)
augustus
• laatste snoeibeurten
september
• starten met mest 0-10-10
• niet meer snoeien
oktober
• mesten met 0-10-10
• genieten van de herfstkleuren
november
• plannen maken en schetsen
• buitentemperatuur beneden de 10 graden C stoppen met 0-10-10
december
• grove snoei fruitbomen
• administratie bijwerken
• bij strenge (-7) vorst bomen in de winterberging

(0-10-10 staat voor het percentage (N)stikstof, (P)fosfor, (K)kalium in de voeding.)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 16-08-2011 01:42:36 ]
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:07:02 #192
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100796107
Lijst ziet er goed uit. Goed idee voor de op. :)

Ik snap best daar ze daar werken op bomen van 20-30 jaar oud, maar hoe groot is de kans dat wij daar zelf aan kunnen komen? Je zult toch al snel bij boom kwekerijen moeten kijken en ik zie mezelf geen boom afzagen van een dikke 3 meter hoog tot een stamhoogte van minimaal een halve meter, dat is wel erg zonde. Plus moet de wortelvoet dan ook erg mooi zijn.. Ik vrees dat ik het bij pré bonsai moet houden... Niet dat daar wat mis mee is, heb toch alleen maar ruimte voor shohin bonsai. :)

!500 euro voor redelijk start materiaal... Nee, dank je. Zo gek hoeft het ook niet te worden.Duurste bonsai die ik ooit heb gekocht, koste 45 euro en dat vond ik al veel geld. Voor start materiaal dan. Reken maar dat die lui onderling veel aan ruil doen. Ik krijg er vee markt ideeën bij. ;)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:08:55 #193
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100802951
Voor mij houdt het bij ¤100 voor een boom op en dat is al heel veel.
Niet iets wat ik jaarlijks ga doen al is er natuurlijk af en toe wel ruimte voor een nieuwe boom.
En een grote boom halen is voor mij ook geen optie, ik zou niet weten hoe ik die zou moeten stijlen en vormen.
Met een kleine boom kan je nog het een en ander buigen, geen idee hoe zij dat met grote bomen doen.

Binnen de vereniging wordt volgens mij redelijk wat geruild en overgekocht (evt. met bijbetaling?) inderdaad
Wel een handige manier om veel variatie in je bomen te krijgen.

edit: Ik kom er net achter dat een van m'n Pinus Aristrata zaadjes (Bristlecone pine) op is gekomen!
Ik had gelezen dat dat wel 2 maanden zou kunnen duren en dat de zaden wél gestratificeerd moesten worden terwijl ik dat niet heb gedaan (zoals ook op de meegezonden instructies stond).
Maar gaat goed dus in elk geval, nog 5 zaden te gaan (1 pinus aristrata, 2 cupressus arizonica en 2 Jaracanda mimosifolia)

[ Bericht 27% gewijzigd door SiGNe op 16-08-2011 14:08:21 ]
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:45:47 #194
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100825546
Fijn om te lezen dat de zaden van de den al opkomen. Ik had nog nooit van deze boomsoorten gehoord. Hopelijk kun je er binnen 5 jaar iets leuks van maken. Mogelijk al een idee?
soooo, da's mooi!
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:55:29 #195
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100826139
Idee heb ik nog niet echt, daarvoor moet ik me laten leiden door de vorm van de boom over een paar jaar en ook foto's van volwassen bomen in de natuur zien.
Mooiste is om 'm een zo natuurlijk mogelijke vorm te geven.
Of misschien dat ie er met veel bochten in de takken ook mooi uitziet, met Jin en Shari.
De naalden zien er in elk geval mooi uit bij dit type dus het zal er al snel redelijk mooi uitzien hoop ik.

Liefst wil ik er eigenlijk een stap verder mee gaan dan dat ik tot nu toe gedaan heb maar dat zal nog erg lang duren.
Een kleine shohin stijl boom zal denk ik sneller resultaat opleveren maar door de kleine maat kan je er ook weer minder extreem mee vormen.

Ik wil ook cursussen en workshops gaan volgen zodat ik ook een beetje leer hoe ik wat moet doen en wanneer ik dat moet doen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 18:07:17 #196
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100861491
Workshops is een hele goede. Misschien moet je bij een bonsai vereniging gaan. Die zijn er in NL genoeg.
soooo, da's mooi!
  woensdag 17 augustus 2011 @ 18:51:04 #197
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100863015
Dichtbijzijnde is in Amersfoort (en cursussen in Baarn) dat is van de bonsaivereniging Midden Nederland die ook in Zeist op dat standje aanwezig waren.
Verder heb je ook cursussen bij Lodder maar die zijn een stuk duurder. (¤150 voor een paar zaterdagen incl boom (5 dacht ik) bij Lodder, ¤50 voor 5 zaterdagen bij de bonsaivereniging en da's ook incl boom.. van Lodder)
Misschien dat ze bij Lodder met duurder startmateriaal beginnen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 20:34:07 #198
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100867660
Ik zat even een foldertje van de Nederlandse Bonsai Vereniging door te nemen en zag ook een advertentie van een tijdschrift, bonsaieurope.com (linkt door naar http://www.bonsaifocus.com/ ) en daar zag ik dat ze ook een webshop hebben met boompjes.. erg mooie boompjes zelfs.
Er zitten erg dure bomen tussen maar ik zag voor +/-50 euro ook erg mooie Pinus Thunberghii en Pinus parviflora boompjes staan, erg mooi voorgevormd ook.
Ook hebben ze voor die prijs een leuk esdoornbosje en andere mooie bomen..
Ziet er goed uit in elk geval en zo te zien krijg je ook daadwerkelijk de boom die op de foto staat.

Overigens zag ik dat ze daar ook N-P-K 0-10-10 mest hebben, goed voor de bomen om ze voor de winter af te harden.

[ Bericht 10% gewijzigd door SiGNe op 17-08-2011 23:53:45 ]
  donderdag 18 augustus 2011 @ 17:55:48 #199
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100903543
Bonsaieurope kende ik wel. Erg duur tijdschrift, maar staan altijd wel mooie artikelen in. Gooi de links maar in de op. Altijd handig. Bonsaifocus zag er ook prima uit. Ben benieuwd of ze voor die prijzen ook daadwerkelijk de bomen sturen die op de site staan.

De 0-10-10 mest is niets meer dan een commercieel uitmelkertje op de bonsaimarkt. Ga eens kijken bij je tuincentrum voor cactusmest of voor coniferen. Samenstelling is vrijwel identiek, maar veel goedkoper.
soooo, da's mooi!
  donderdag 18 augustus 2011 @ 18:08:41 #200
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100903935
Ook een goede tip, als we geld kunnen besparen is dat altijd de moeite waard. :)
Ik wilde er in elk geval een accentplantje gaan bestellen, ik zag dat ze mini-bamboe hebben en da's wel geinig.
Dun draad heb ik ook nog nodig.
En als ik dan toch al aan het bestellen ben.. misschien dat ik er een leuke bonsai bij doe, de vormen zijn in elk geval al erg mooi voor die prijs.

Wat vinden jullie trouwens het leukste product?
Voor mij is dat Crean Mate, alleen om de naam :D
pi_100911545
Vandaag maar eens wat stekjes gemaakt van de "Crassula Sarcocaulis" uit de tuin, wortelt erg snel en groeit ook nog eens redelijk snel volgensmij.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:06:27 #202
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100929139
@SIGNe, die naam is briljant. Wat is het eigenlijk?
@Martijn93. Kom maar op met foto's van de stekken!
soooo, da's mooi!
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:09:38 #203
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100935580
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish :)

1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.

[ Bericht 42% gewijzigd door SiGNe op 19-08-2011 14:34:58 ]
pi_100970804
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:09 schreef SiGNe het volgende:
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish :)

1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.
Waar heb je deze zaden in gezaaid en waar heb je ze staan?
Heb je de zaden ook moeten stratificeren?
Misschien maar eens kijken of mijn junipernus chinesis zaden het ook doen als ik ze gewoon in de aarde doe.

De Crassula Sarcocaulis stekjes


  zaterdag 20 augustus 2011 @ 17:29:32 #205
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_100975777
Qua grond heb ik kiem- en stekaarde gebruikt, dat is gewone potgrond gemengd met scherp zand (om voldoende zuurstof bij de wortels te krijgen)
Ik heb het kant en klaar gekocht bij een tuincentrum maar je kan het ook zelf maken: 2 delen potgrond op 1 deel grof zand.

Ik heb bij datzelfde tuincentrum(pje) ook een plastic kasje gekocht met mediterane kruiden, grond, een schepje en een harkje erbij.
De aarde en de zaden heb ik niet gebruikt en het harkje heeft nu nog maar 1 "vinger" ipv 3, nu is het dus een wortelhark :)
Het kasje was er ook in een versie met rattatouille groenten.
Ik heb het kasje binnen bij een raam staan, gister nog op de vensterbank maar dat was ivm. verwarming misschien te warm. Nu weer op een speaker dus.

Stratificeren heb ik verder niet gedaan omdat dat volgens meegeleverde instructies niet hoefde bij de Pinus Aristrata en Cupressus Arizonica.
De Jacaranda heb ik ook gewoon in de grond gestopt.
Ik heb ook nog Pinus Cembra zaden en die moeten wel worden gestratificeerd en lang ook (3 tot 9 maanden koud)

Die Crasula's van je gaan best hard zo te zien, ik had via google nog een leuk voorbeeldje gezien.
Je hebt er genoeg dus het is nog een mogelijkheid ook:
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:31:25 #206
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101050936
Twee weken later staat de iep er alweer goed bij. Het groeit als een bezetene.



Op onderstaande haagbeuk ben ik aan het experimenteren, qua substraat voor 2012. Dit hoeft geen bonsai te worden, hoewel het een leuke, kleine boom kan worden. Deze boom staat in lava substraat met korrelgrootte 2 tot 3 mm met een kleine toevoeging van coco peat. Na een ruwe snoei,, oppotting en bemesting, is de boom na een week alweer knoppen aan het aanmaken.

soooo, da's mooi!
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:45:35 #207
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101051670
Die iep gaat flink hard inderdaad, snoeiwonden zijn op de foto al niet meer te zien, ging het met naaldbomen ook maar zo..
Al zitten m'n larixen nu wel in de zomergroei, komen redelijk wat knoppen en takken aan.
pi_101058736
Die iep gaat inderdaad hard.
  maandag 22 augustus 2011 @ 22:38:18 #209
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101060792
Het gaat na een snoei altijd wel hard met nieuwe groei.
Opzich ook logisch, als je een tuinslang afknipt is het water ook eerder bij het uiteinde en de boom kan je zien als een emmer, met minder takken is die ook sneller vol.
Of is dat een heel kromme vergelijking?

Ik merkte het ook met een van m'n larixen, die ene waar ik niks mee kan qua vorm.
Ik dacht, ik knip gewoon een paar takken aan de bovenkant af omdat ie daar te breed wordt, ziet er niet uit een boom zie boven en onder brede takken heeft maar in het midden niet.
Nu krijg ik dus op de afgeknipte takken nieuwe naalden en onderin de boom komen er ook naalden en takjes bij.
Dus misschien volgend jaar in de lente maar écht rigoreus snoeien, van 40-50 cm terugbrengen naar een centimeter of 10 en hopen dat ie het overleeft.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:42:28 #210
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101077965
Je tuinslang theorie klopt helemaal,haha.
Door flinke snoei gaat de boom idd als een bezetene weer aan het werk. Ook draagt de flinke bemesting er een steentje aan bij. Zolang het mooie weer in September aanhoudt, blijf ik ook door mesten met een standaard NPK mest in plaats van PK. Dit geldt ook voor de stumper haagbeuk.

Zou je de larix wel zo ver terug snoeien? Bij een pinus, zou ik zeggen nee. Of je larix het ook kan verwerken, ik weet het nog zo net niet. Maar goed, je kunt altijd de gok nemen. Wel leuk om te lezen, is dat je larix weer vol knoppen zit. De mijne houdt het dit jaar voor gezien.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:17:15 #211
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101081272
Die andere twee doen het ook prima, een kleintje heeft aan de top zo'n 10cm aan tak bijgekregen,.
De grotere doet het wat minder hard maar die krijgt nu kleine zijtakken op de hoofdtakken en onderaan de kruin beginnen ook weer takjes te vormen op de stam.. en heel makkelijk.. ook nog op de plek waar ik wel takken wilde hebben ^O^
Ik heb er tot nu toe eigenlijk nog niks aan hoeven doen qua snoei en bedrading omdat de grove vorm me wel bevalt.
Als ie wat ouder is en de zijtakken ook wat dikker worden komt de bedrading wel een keertje.

En bij die larix waar ik nog niks aan had gedaan, ik kan echt helemaal niks met deze vorm.
Hij moet in elk geval flinke tak aanzet onderin krijgen ebn bovenin moet de vorm totaal anders.
Misschien dat ik 'm komend e lente wel gewoon beneden in de gemeentegrond zet, hopelijk wordt ie niet weggehaald.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:25:38 #212
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101118086
Kijk aan, scheelt jou weer snoeiwerk als de boom het juist plaatsen van de takken al zelf doet. ;)

Je zou ,in plaats van het onbetrouwbare gemeenteperkje, ook een grote emmer kunnen nemen, of een vijvermand en specieton. In de emmer en ton moet je wel ff gaten boren natuurlijk.
soooo, da's mooi!
  woensdag 24 augustus 2011 @ 14:09:13 #213
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101126763
Ik heb opzich nog wel een keramische pot van een cm of 30 hoog, weet alleen niet of dat dan wel genoeg is.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 16:40:10 #214
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101132268
Denk het niet, zat eerder te denken aan een specieton van een meter doorsnede. Je kunt het uiteraard proberen.
soooo, da's mooi!
pi_101286191
Het gaat goed met de stekjes, ze zijn al aardig aan het wortelen :D.
Wel jammer dat de bloemen van die plant niet bepaald lekker ruiken maarja, dat nemen we er dan maar bij.
pi_101311728
Een goede manier om nieuw materiaal te verkrijgen is air layering. De voordelen zijn dat je een vrij grote stam kan gebruiken, en dat de wortels groei (nebari) mooi is.
Op onbegeleid verlof...
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:56:01 #217
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101313020
Marcoteren is dat, op die manier kan je inderdaad wortels aanmaken op een tak of hoger op de stam zodat die later als er flink wortels gegroeid zijn afgeknipt kan worden.
Wel een mooie manier om mooi materiaal te verkrijgen maar heel makkelijk is het niet.

Ik heb bij iemand in de tuin een mooie conifeer gezien en bij een ander in een grote pot een mooie 2naalden den, ergens krijg ik de neiging om aan te bellen om te vragen of ik ze mag overkopen.
Beide bomen lenen zich volgens mij prima voor deze methode.

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 29-08-2011 21:57:35 ]
pi_101350869
Persoonlijk vind ik het de gemakkelijkste manier met het minste werk. De airlayer maken vereist een vaardigheid die snel genoeg geleerd kan worden, maar als de airlayer eenmaal gemaakt is hoef je meestal alleen maar te wachten tot de wortels beginnen te groeien (de mos blijft meestal vochtig).

Ik gebruik het vooral met de volgende bomen:
Acer palmatum (1 maand)
Ulmus parvifolia (2 / 3 maanden)
Zelkova serrata (2 / 3 maanden)
Olea europaea (1 / 3 maanden)
Ficus (2 weken)

Maar bij bijna elke boom die goed "back bud" werkt het! Ik wil het volgend jaar ook met een baobab proberen, maar het probleem met de baobab is dat de bast van een baobab van binnen uit terug groeit.
Op onbegeleid verlof...
pi_101351238
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Op onbegeleid verlof...
  maandag 29 augustus 2011 @ 23:24:23 #220
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101355026
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 22:19 schreef LaMaleta het volgende:
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Had gister abstraheren geschreven maar kwam net pas achter m'n fout :@
Hier vind je trouwens nog een artikel over hoe het bij een geënte boom moet:
http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=197&Itemid=38
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:36:39 #221
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101372302
Vandaag kwam er 3 nieuwe potten binnen voor mijn shohin. De bomen zijn er meteen ingegaan, aangezien de wortels al uit de potten begonnen te groeien. Het resultaat mag er uit. De boom rechts word nog tot op de stam terug gesnoeid.



soooo, da's mooi!
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:41:50 #222
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101372510
Volgens de officiele schema's is het nu niet d juiste tijd om te verpotten, maar ik merk dat de drainage van een van m'n bomen niet goed is en het moet dus eigenlijk wel.
Maar kan het nou echt ook kwaad? het boompje is op het moment al niet heel erg sterk heb ik het idee.
Er hoeft in principe geen wortelsnoei plaats te vinden, alleen verversing van de akadama.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:14:06 #223
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101378340
De vuistregel om te verpotten is begin lente/ begin herfst, mits de temperaturen lang boven nul blijven om zo geen schade te veroorzaken aan de wortels. De enige tijd waarin ik niet verpot, is dus in de winter en bij temperaturen boven de 25 graden. Ook bemest ik meteen na elke verpotting.

Je zou dus nu eventueel een lichte wortelsnoei kunnen toepassen en akadama vervangen, je moet dan wel snel bijmesten en de boom reserves geven voor de komende herfst.
Akadama even uit zeven en daarna opnieuw gebruiken, het is zonde om het weg te gooien.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:48:10 #224
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101388724
En qua mest, wat zou je aanraden? Nu al beginnen met 0-10-10 om de boom winterhard te maken, vloeibare mest of gewoon met biogold?
Heb zelf tot nu toe nog niet echt met vloeibare mest gewerkt, heb ook maar een klein gietertje en moet je dan elke keer vloeibare mest toevoegen bij water geven?
Zo ja dan moet ik maar eens iets van een waterton regelen waar ik meteen een redelijke hoeveelheid in kan prepareren.

Wortelsnoei wilde ik niet perse toepassen, daar wacht ik dan liever mee tot het voorjaar.

Die tip van de akadama zeven is eigenlijk wel een supertip!
Het is toch harde klei dus dat neemt verder niks aan foute stoffen op tenslotte.

Ik ben nu trouwens ook alle naalden van Tinus de Pinus aan het verwijderen, ze zijn allemaal dood en laten erg makkelijk los. :'(
De onderkant is al helemaal kaal, morgen de bovenkant en daarna kijken of ik er mooie Jin en Shari op kan krijgen.
Misschien ziet het er mooi uit en ik kan die technieken dan ook meteen al een beetje oeffenen zonder dat ik er nóg een boom mee sloop.

[ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 01-09-2011 00:28:15 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:57:40 #225
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101400638
Je moet nog niet beginnen met de PK mest, we hebben tenslotte nog een dikke zomer maand waarin alles nog mogelijk is. Koop gewoon een flesje Pokon voor groene planten bij je supermarkt of tuincentrum, hiermee kun je zeker nog 2 keer per 14 dagen bemesten voordat je overstapt op de PK mest. Deze geef je tot het moment echt zichtbaar is dat het groeiseizoen stopt.

Probeer idd wortelsnoei te vermijden. Als je er niet aan kunt ontkomen, pas dan een hele lichte toe. Bemest de boom wel meteen na de wortelsnoei of de oppotting, akadama heeft immers geen voedingsstoffen. Je zou aan je akadama een klein handje turf kunnen toevoegen. Turf bevat weinig voedingsstoffen, maar houd goed vocht vast en slaat de meststoffen op. Zo spoel je ook niet alles uit met elke keer dat je water geeft. Bedenk wel dat je nu vaker water moet geven. Zeker elke dag tot aan de herfst, ongeacht of de akadama droog lijkt of nat.

Ik ben benieuwd naar je jin en shari technieken op je arme pinis. Het blijft jammer...
soooo, da's mooi!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 20:20:16 #226
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101423135

En zo ziet ie er nu uit.. blijft zonde inderdaad, er kwamen juist erg veel nieuwe naalden in op het moment dat het gebeurde.
  donderdag 1 september 2011 @ 08:27:11 #227
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101439600
Het ziet er spookachtig uit, maar tegelijkertijd heeft het ook wel weer iets. Is het hout nu niet te zacht om jin en shari op te oefenen?
soooo, da's mooi!
  donderdag 1 september 2011 @ 13:30:53 #228
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101446458
Ik neem aan van niet, normaal doe je het op levende bomen en daar is het het hout ook nog zacht van, toch?
Heb er in elk geval een artieltje over gevonden:
http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=202&Itemid=46

Ik vind het opzich ook wel wat hebben zo en je ziet bij steeds meer mensen dat ze een grote dode tak als deocratie in het vensterraam hebben liggen/hangen/staan dus het kan nog wel wat worden.
Zeker als ik er ook jinseal overheen doe zodat het hout bleker wordt.
Moet ik nog wel even bestellen ergens..

[ Bericht 20% gewijzigd door SiGNe op 01-09-2011 15:51:56 ]
  donderdag 1 september 2011 @ 18:07:01 #229
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101454673
Ik weet nog hoelang de boom al dood is. Meestal word het kernhout dan papperig en dan valt er niet echt meer mee te werken.
Voor je jin seal, bij deze shop heb ik gekocht. Ze leveren erg snel. Je kan het ook zelf maken, maar dat kost je zeker meer.

http://www.bonsaitoko.nl/(...)ging/jin_vloeistofd/
soooo, da's mooi!
  donderdag 1 september 2011 @ 18:51:42 #230
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101456052
Bij Bonsai Empireshop heb je 100ml voor 2,40
http://www.bonsaishop.nl/overigen/diversen/jinvloeistof.html

En hoe het zal gaan met die boom.. geen idee, ik zie wel.
Lukt het niet is het jammer en anders een leuke leerschool.

Ik heb nog wat fotootjes van m'n zaailingen:






Met die Jacaranda's is het wel geinig dat ze nu al duidelijk verschillende groeivormen hebben, de ene heeft de zaadlobben hoog zitten en de andere juist laag.
Ben benieuwd of dat ook nog verschil in de verdere groei gaat opleveren, dat de ene meer stam aanmaakt en de andere meer de breedte ingaat bijvoorbeeld.
  donderdag 1 september 2011 @ 21:35:35 #231
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101464882
Het is inderdaad goedkoper, hoewel het wel zelfgemaakt spul is. Of het dan ook hetzelfde resultaat geeft, is vraag 2.

Zaailingen zien er goed uit, ik zit er over te denken om ook weer een poging te gaan wagen. Het worden zeker Zelkova Serrata zaden. Waar heb jij je zaden gekocht?
soooo, da's mooi!
  donderdag 1 september 2011 @ 22:23:33 #232
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101468224
Misschien dat ie alvast voorgemixt is?

Ik heb de zaden bij www.bonsaishop.nl gekocht, de Jacaranda zaden had ik van een vriend gekregen die ze uit Nepal heeft meegenomen.
Soesla had in dit topic ook al eerder bij http://www.exogarden.nl zaden gekocht
  vrijdag 2 september 2011 @ 08:50:37 #233
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101478927
Ik weet niet of het voor gemixt is. Het lijkt me ook sterk dat je 500 ml nodig zou hebben voor één boom. :P

Op bonsaishop.nl stonden de zaden en ook nog eens voor een aardige prijs. Wat wil een mens nog meer? Ik heb ze maar meteen besteld. Het is ideaal dat de herfst en winter nu op de loer liggen ivm koudeperiode.
Exogarden is ook prachtige site, bedankt voor de links! :)
soooo, da's mooi!
pi_101483027
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:23 schreef SiGNe het volgende:
Misschien dat ie alvast voorgemixt is?
Dat is meestal puur, stinkt naar rotte eieren, en is eigenlijk een bestrijding middel!
Op onbegeleid verlof...
  vrijdag 2 september 2011 @ 18:08:22 #235
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101496321
En of dat spul stinkt! Op het label staat idd dat het een bestrijdingsmiddel is, het resultaat is echter prachtig.
soooo, da's mooi!
  vrijdag 2 september 2011 @ 22:44:32 #236
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101509459
Als het naar rotte eieren ruikt zal het wel op basis van zwavelzuur zijn, kan me ook voorstellen dat bacteriën en virussen zo'n badje niet echt fijn vinden.

Ik heb m'n zus trouwens ook op pad gestuurd met een boodschappenlijstje ivm. m'n verjaardag, ze woont in Vleuten dus ook vlakbij Lodder ^O^
Denk alleen dat ze geen boom van een paar honderd euro mee zal nemen, heeft ook helemaal níets voor me over :{w
Ik gok op een koperen gieter of mooie scharen en tangen *O*
Zal ook meteen vragen of ze wat Jin seal en Rainbow vitamines mee wil nemen.
  zaterdag 3 september 2011 @ 09:15:45 #237
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101520084
Vanwaar de koperen gieter?
soooo, da's mooi!
pi_101520438
Ik zit wat te dubben over een Acer. Het is weliswaar geen Bonsai, maar omdat hier de deskundigen lijken te zitte als het over (wortel)groei, snoei en verpotting gaat wil ik het toch in dit topic voorleggen. Alvast excuses als er toch een geschikter topic voor is.

Mijn acer heeft een parasolmodel, is ongeveer 1.80m hoog, heeft een kroondoorsnede van ongeveer anderhalve meter en de hoofdstam is 15-20 cm dik. Deze boom wortelt al minstens 12 jaar op dezelfde plek, maar wordt nu te groot voor de plaats waar hij staat. Daarom wil ik 'm uitgraven en in een pot zetten. Het plan is als volgt: eind september wortels kappen en met turf bedekken. Eind Oktober de boom er uit halen en in een pot plaatsen. Om de wortelkap niet te belastend te laten zijn wil ik daar voor de takken terugsnoeien. En daar komt het probleem: hoe doe ik dat het beste zodat het uiterlijk van de boom er het minste onder lijdt? Waar zet ik de schaar er in en waar niet? Of moet ik twee jaar de tijd nemen voor herstel?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2011 10:01:55 ]
  zaterdag 3 september 2011 @ 13:35:20 #239
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101524099
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 09:15 schreef LordofLeaves het volgende:
Vanwaar de koperen gieter?
Niet persé een van koper maar 't zou me niets verbazen als m'n zus een bonsai gieter meeneemt.
  zaterdag 3 september 2011 @ 13:39:19 #240
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101524174
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2011 10:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik zit wat te dubben over een Acer. Het is weliswaar geen Bonsai, maar omdat hier de deskundigen lijken te zitte als het over (wortel)groei, snoei en verpotting gaat wil ik het toch in dit topic voorleggen. Alvast excuses als er toch een geschikter topic voor is.

Mijn acer heeft een parasolmodel, is ongeveer 1.80m hoog, heeft een kroondoorsnede van ongeveer anderhalve meter en de hoofdstam is 15-20 cm dik. Deze boom wortelt al minstens 12 jaar op dezelfde plek, maar wordt nu te groot voor de plaats waar hij staat. Daarom wil ik 'm uitgraven en in een pot zetten. Het plan is als volgt: eind september wortels kappen en met turf bedekken. Eind Oktober de boom er uit halen en in een pot plaatsen. Om de wortelkap niet te belastend te laten zijn wil ik daar voor de takken terugsnoeien. En daar komt het probleem: hoe doe ik dat het beste zodat het uiterlijk van de boom er het minste onder lijdt? Waar zet ik de schaar er in en waar niet? Of moet ik twee jaar de tijd nemen voor herstel?
Zelf heb ik geen goede ervaringen met acers, die waren al redelijk snel dood..
Maar op http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=211&Itemid=38 staat altijd redelijk veel info over acers, het onderhoud en de snoei ervan.
Even de zoekfunctie gebruiken en in de kennisbank kijken zal denk ik al veel nuttige informatie geven.

Het lijkt mij wel te vroeg om in september al met wortelkap te beginnen, dan is de boom nog niet helemaal winterhard en zal het dus later erg moeilijk kunnen krijgen.
Ik zou sowieso pas beginnen als alle bladeren zijn af gevallen.
  zaterdag 3 september 2011 @ 14:00:22 #241
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101524589
Ik sluit me aan bij SIGNe. Nu een grote wortelsnoei toepassen, zal je boom niet helpen tijdens de komende winter. Je zou wel eventueel een takken snoei kunnen toepassen in de winter, aangezien de sapstroom dan veel minder is. De meeste Japanse esdoorns staan bekend om het feit dat het zogenaamde "huilers" zijn. Een te zware snoei in de lente/ zomer gaat je zeker je boom kosten.

In de grond van de meeste Japanse esdoorns leeft een schimmel dat de verwelkingsziekte kan veroorzaken als de boom in de verkeerde grond staat. In het ene jaar sterft de totale top af. het volgende jaar kan je hele boom dood zijn. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar er is altijd een kans aanwezig dat deze schimmel zich ook in het wortelstelsel van jouw boom kan zitten. Post anders een foto van de boom. Dat maakt het oordelen makkelijker. :)
soooo, da's mooi!
pi_101525206
Ik ben benieuwd wat je van zo een foto kan aflezen :)

De grond is tamelijk arm met vrij veel zand.




[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2011 14:33:29 ]
  zaterdag 3 september 2011 @ 18:04:56 #243
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101529998
Voor zover ik het kan bekijken, zeg ik nee. Misschien kun je in de winter nog een foto laten zien als de boom helemaal kaal is. Dan is de stam beter te controleren en eventuele takkenopbouw.

Als je er een bonsai van wilt maken, prima. Maar het zou zonde zijn van je tijd en het geld wat je er in wilt steken.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 3 september 2011 @ 18:55:06 #244
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101531267
Ik zou eerst van de winter taksnoei toepassen, misschien in de lente de wortels maar twe van die enorme ingrepen in een jaar.. wordt krap aan.
pi_101532638
Ik wil er geen bonsai van maken, maar hij staat op de verkeerde plek en naar de groenstort vind ik zonde. Ik wacht wel tot ie het blad verloren heeft. Bedankt voor de adviezen.
  zondag 4 september 2011 @ 09:07:51 #246
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101546139
Ah, okee. Nou, begin herfst dus uitgraven en planten in verse tuinaarde. Dan weet je zeker dat je esdoorn volgend jaar genoeg meststoffen heeft voor de komende 3 maanden. Succes!
soooo, da's mooi!
pi_101548338
Nog een leuke link:
World Of Bonsai TV Series
Leuke en informatieve tv serie over bonsai en aanverwante zaken. Bezoeken aan kwekerijen, bonsai tentoonstellingen, poten makers, en interviews met beroemde bonsai masters en kwekers...

Ik heb er van genoten in ieder geval!
Op onbegeleid verlof...
  maandag 5 september 2011 @ 08:48:06 #248
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101582679
Site ziet er leuk uit. Vooral de beginners filmpjes zijn grappig om te bekijken. Misschien kan dit aan de links worden toegevoegd?
soooo, da's mooi!
pi_101584877
Nog een leuke site gevonden over bonchi! Is inmiddels in de planning:



http://www.fatalii.net/gr(...)iew&id=95&Itemid=105
  maandag 5 september 2011 @ 13:23:42 #250
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101589181
Gaaf!
Opzich heb je al genoeg appelboompjes en kersenbomen die tot bonsai worden verbouwd dus jah, waarom een peper niet? ^O^

Overigens moet je er bij vruchtdragende bomen wel op letten dat het vormen van de vruchten enorm veel energie en voeding kost, dit gaat ten koste van de blad-/stam-/wortelgroei.
Het is dus in principe beter om de vruchten zoveel mogelijk te verwijderen.
Bij appelbomen laten ze meestal nog maar 1 appel hangen (soms zijn die ook zo groot dat er kans is op takbreuk)

De vruchten worden hoogstens ietsjes kleiner bij bonsaivorming maar niet heel veel, of je moet speciale rassen uitkiezen.
Als je dus zelf een peperplantje om wil vormen tot bonsai zou ik een soort nemen met kleine pepertjes.
pi_101591186
Weet je wat het is signe, ik heb hier ongeveer 40 peperplanten staan gewoon voor de gezelligheid en dat ik bezig ben. Dus ga het gewoon proberen, heb niks te verliezen.
  maandag 5 september 2011 @ 15:17:42 #252
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101592469
Het ziet er zeker bijzonder uit, maar horen die planten niet 's winters in een warme kas? Lijkt me lastig om te houden in bv een huiskamer.
soooo, da's mooi!
  maandag 5 september 2011 @ 20:02:47 #253
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_101603754
ziet er tof uit, mn 2 ficus nerifolia hebben mijn zomervakantie niet overleefd :'(
2 dagen voor mijn vakantie viel al het blad uit en ondanks de lievevolle verzorging van mijn schoonmoeder zijn ze dood gegaan . mn Ginseng ficus heeft het overleefd en mn zaailing ook! :) dat dan weer wel.

toch maar weer wat leuks zoeken dan
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_101612885
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 15:17 schreef LordofLeaves het volgende:
Het ziet er zeker bijzonder uit, maar horen die planten niet 's winters in een warme kas? Lijkt me lastig om te houden in bv een huiskamer.
Ik weet het niet precies. Kijk je moet ze niet buiten houden dan hou je natuurlijk geen plant over. Ga het gewoon proberen en laat het weten.
  maandag 5 september 2011 @ 22:46:48 #255
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101614634
@BaraCupraCuda. Jammer dat er bomen zijn gesneuveld. Ficussen zijn niet de meest makkelijke planten. Je kunt je schoonmoeder niets verwijten. Succes met de zoektocht naar iets moois!
Hopelijk komt je zaailing straks goed uit de verf.

@davo1979. Kijk, dit zijn nou weer de leukste experimenten. Ik wist geeneens dat zulke peperplanten bestonden en al helemaal niet als bonsai. :P
soooo, da's mooi!
pi_101627007
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 22:46 schreef LordofLeaves het volgende:
@davo1979. Kijk, dit zijn nou weer de leukste experimenten. Ik wist geeneens dat zulke peperplanten bestonden en al helemaal niet als bonsai. :P
Toevallig zag ik het, nooit zelf bij nagedacht. Maar het zou dus betekenen dat het dus ook mogelijk is met een paprika.
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:28:16 #257
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101633481
In principe kan het met elke meerjarige plant/boom..
In principe zou het zelfs met wiet kunnen, al groeien die wel erg hard en sterft de plant langzaam af als ie bevrucht is.
Je kan er in elk geval een wietboom van maken en bomen kan je weer klein houden.
pi_101635046
Wiet hou ik me niet mee bezig. Kreeg toevallig een brief van de woningbouw over dat je geen enkel wietplantje mocht houden.
  dinsdag 6 september 2011 @ 17:33:42 #259
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101637715
Die gaan meteen uit van instalaties met lichtbakken en luchtfilters.
Van de wet mag je tot 5 plantjes hebben maar woningbouwverenigingen zetten je er wel voor op straat (valt wel aan te vechten overigens)

Ik heb zelf ooit 3 plantjes gehad in de kelder met een 400 watt groeilamp erboven (stroom daar is voor rekening van de hele flat en niet voor de individuele bewoner), maar bonsai zijn veel leuker.
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:00:24 #260
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101638633
Is paprika niet een gewone stengel plant en tevens éénjarig? Je zou van wiet misschien wel een leuke accentplant kunnen maken. Leuk als je van oer hollandse dingen houdt.
soooo, da's mooi!
pi_101640525
Ik heb geprobeerd de OP nog wat aan te passen en ik heb het ook voor elkaar gekregen hem op de FOK wiki te krijgen.
Link naar de op: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Bonsai_boompje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 6 september 2011 @ 18:51:29 #262
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101640551
Of tussen je Acers zetten, valt het minder op aangezien de bladeren toch wel wat op elkaar lijken ;)
pi_101640642
Mooi topic zeg, mij lijkt het ook wel wat om een bonsai te kweken, maar na het inlezen besef ik me dat het niet ideaal is omdat ik enkel binnen een bonsai kan houden. Ik ga nog eens overleggen of ik wellicht bij mijn ouders thuis kan beginnen voor in de tuin, zodat ik over een aantal jaar hem mee kan nemen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:50:18 #264
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101643884
Opzich zijn er ook wel bonsai voor binnen maar je moet er dan wel op letten dat de lucht in je huis niet te warm en te droog is.
Bij mij hebben ze het daardoor nooit binnen overleefd en doen het buiten toch beter maar gewone binnenplanten gaanbij mij binnen ook dood.
Zolang je de boom elk dag water geeft moet het wel kunnen.
Een onderschaal met water erop scheelt ook, daardoor krijgt de boom ook wat vochtigere lucht en droogt minder snel uit.

Let er trouwens wel op dat sommige loofbomen "lekken", ze produceren een soort glucose.
Op de plek waar ik mijn Zelkova had staan zag ik allemaal kleine plakkerige vlekjes.

[ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 06-09-2011 19:56:45 ]
  woensdag 7 september 2011 @ 09:36:45 #265
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101664423
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:53 schreef Seam het volgende:
Mooi topic zeg, mij lijkt het ook wel wat om een bonsai te kweken, maar na het inlezen besef ik me dat het niet ideaal is omdat ik enkel binnen een bonsai kan houden. Ik ga nog eens overleggen of ik wellicht bij mijn ouders thuis kan beginnen voor in de tuin, zodat ik over een aantal jaar hem mee kan nemen.
Je zou een binnen bonsai kunnen nemen. Er zijn overal wel "zogenaamde" binnen bonsai te koop. Hierbij moet je denken aan een Ficus, Chinese liguster, Carmona enz.
Vergeet echter niet dat het binnen houden van bonsai nog veel moeilijker is, dan het houden van een bonsai buiten. Je loopt een grote kans dat je hiermee je interesse in bonsai zal verliezen, mocht je eerste boom binnen 2 weken sterven. Ik weet het, een bonsai staat leuk in je huiskamer en dan vooral die mooie dennenboompjes en esdoorns. Doe dit in godsnaam niet! Je zou eerst eens kunnen bladeren in de links die staan in de OP of koop een goed boek over bonsai. Tip: koop geen boeken die zijn verschenen voor 2005. Deze zijn sterk verouderd en doen er niet meer toe. Succes! Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
soooo, da's mooi!
  woensdag 7 september 2011 @ 13:24:33 #266
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101670190
Tip die ik kreeg over boeken: De meeste zijn niet op het Nederlandse klimaat gericht en dus zal je wel vaker van hun schema af moeten wijken.
  woensdag 7 september 2011 @ 14:53:10 #267
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101673073
Precies, daar zit het venijn voornamelijk in. Toch wel heel erg jammer, aangezien de Japanse boeken zoveel inspiratie kunnen bieden qua vormgeving. Hoewel, ook de Japanse school begint snel te vervelen.
Voor boeken binnen Europa en gericht op ons klimaat, kun je beter de boeken gaan lezen van: Harry Tomlinson, Craig Coussins,Werner M Busch en bovenal Walter Pall. Veel boeken geschreven door Nederlanders zijn helaas alweer hopeloos verouderd.
soooo, da's mooi!
pi_101673282
Bedankt voor de tips iedereen. Ik ga dit najaar goed inlezen zodat ik in de lente volgend jaar hopelijk kan beginnen. Ik ga waarschijnlijk gewoon buiten beginnen met wat hulp van mijn vader. Dit is toch geen kortdurig project dus voldoende tijd ;)
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 7 september 2011 @ 17:52:11 #269
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101680067
Mooi. Als ik je een bepaald boomsoort mag aanraden, zoek dan eens naar de Chinese iep. Deze is ook wel te vinden als de Ulmus Parvifolia, heel soms word hij te koop aangeboden als de Zelkova Serrata. De echte Zelkova is zeer zeldzaam te vinden bij een tuincentrum. Hiervoor moet je echt bij een bonsai kwekerij zijn.
De iep is zeer makkelijk te houden en vergeeft je vele beginnersfouten en die zul je genoeg maken.

Nogmaals: lees je goed in! En om je alvast veel geld te besparen, een volgende tip. Er bestaan GEEN dingen als: bonsaimest, bonsaigrond en kweeksetjes die je garanderen een bonsai te maken binnen een jaar uit een zaadje.
soooo, da's mooi!
pi_101680477
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:52 schreef LordofLeaves het volgende:
Mooi. Als ik je een bepaald boomsoort mag aanraden, zoek dan eens naar de Chinese iep. Deze is ook wel te vinden als de Ulmus Parvifolia, heel soms word hij te koop aangeboden als de Zelkova Serrata. De echte Zelkova is zeer zeldzaam te vinden bij een tuincentrum. Hiervoor moet je echt bij een bonsai kwekerij zijn.
De iep is zeer makkelijk te houden en vergeeft je vele beginnersfouten en die zul je genoeg maken.

Nogmaals: lees je goed in! En om je alvast veel geld te besparen, een volgende tip. Er bestaan GEEN dingen als: bonsaimest, bonsaigrond en kweeksetjes die je garanderen een bonsai te maken binnen een jaar uit een zaadje.
Bedankt ^O^ Ik zal die bovenstaande boeken eens bestellen. Gelukkig heeft mijn vader heel erg groene vingers en verstand van planten en bomen dus die zal me ook nog wel een eind kunnen helpen. Ik vind het juist mooi dat een bonsai kweken zo'n langdurig project is waarbij veel zorg voor nodig is. Ik zal hier binnenkort nog eens rondkijken of er wat cursussen worden gegeven in de omgeving zodat ik alvast wat tips voor later heb.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:50:05 #271
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101684948
Niets te danken. Het is de bedoeling hier dat de beginner een goede start krijgt. Zomaar aanklooien betekend bomen sterfte en het verlies van interesse. Gelukkig maar dat je vader groene vingers heeft, dan moet het wel goed komen. Je kan van tuinders een hoop leren op het gebied van bomen in het algemeen.

Bestel eerst maar het boek van Harry Tomlinson. Dit is een goed basisboek en voor de leek een goede opstap in het bonsai wereldje. Plaatselijke bonsai verenigingen kunnen je ook veel duidelijkheid verschaffen, kijk wel uit dat je niet bij een club komt waarin men geen oog heeft voor de beginner. Dit werkt alleen maar dé motiverend. Enne, aarzel niet om hier te vragen hé? Iedereen hier heeft wel goede tips voor je.
soooo, da's mooi!
pi_101701570
Iemand ervaringen met een boompje via marktplaats kopen?
  donderdag 8 september 2011 @ 16:05:54 #273
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101712459
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:17 schreef davo1979 het volgende:
Iemand ervaringen met een boompje via marktplaats kopen?
Wel ervaringen met webshops, die verpakken hun bomen altijd erg goed.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:43:36 #274
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101713853
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:17 schreef davo1979 het volgende:
Iemand ervaringen met een boompje via marktplaats kopen?
Helaas wel. Ik kocht via marktplaats een larix wat na afloop een pseudo larix bleek te zijn. Koop maar liever via de webshop of nog beter de lokale kweker.
soooo, da's mooi!
pi_101715143
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:43 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Helaas wel. Ik kocht via marktplaats een larix wat na afloop een pseudo larix bleek te zijn. Koop maar liever via de webshop of nog beter de lokale kweker.
Wat moet ik me voorstellen bij een pseudo larix? Een larix die geen larix is?
  donderdag 8 september 2011 @ 17:28:48 #276
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101715435
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 17:18 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Wat moet ik me voorstellen bij een pseudo larix? Een larix die geen larix is?
Inderdaad, het lijkt er op maar is het niet.
Een normale Larix laat aan het einde van de herfst z'n naalden vallen, een Pseudolarix doet dat niet.
  donderdag 8 september 2011 @ 18:22:01 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101716973
Een pseudo larix is meer verwant aan een conifeer dan aan de ware dennenfamilie. Ze lijken veel op elkaar, alleen worden de naalden van de pseudo larix enorm en blijven idd aan de boom.
Ik wilde een echte larix en dan krijg ik dit. Diepe teleurstelling en ik neem de boom ook niet meer op in de collectie. Misschien ga ik weer larix zoeken in het diepe bos.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudolarix_amabilis
soooo, da's mooi!
pi_101722490
SiGNe, heb jij mee gedaan aan wie is de chef?
.
  vrijdag 9 september 2011 @ 01:46:03 #279
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101739287
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:30 schreef vinnus het volgende:
SiGNe, heb jij mee gedaan aan wie is de chef?
Nee, ik heb kort haar :P
Had het wel gezien, leuk balkonnetje vol bonsai inderdaad en hij had ook wel leuke messen in de keuken hangen (volgens mij Zwilling 5star, die heb ik ook), die overeenkomst is er wel.
Ik heb alleen een kat, geen koi ;)
pi_101741991
Hehe, het deed me heel veel aan jou denken..
.
  vrijdag 9 september 2011 @ 10:42:09 #281
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_101743230
Van de zomer een olijf boompje gekregen van mn ouders. Hij komt uit Frankrijk hij moet veel zon hebben. (leuk met een balkon op N \ NW.) :P

Zal ik m al verpotten (want hij staat in klei) of zal ik dat pas komende lente doen?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_101744459
Als je hem gaat verpotten zou ik nog een maandje wachten todat de herft echt begint.
  vrijdag 9 september 2011 @ 11:32:40 #283
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_101744718
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:24 schreef davo1979 het volgende:
Als je hem gaat verpotten zou ik nog een maandje wachten todat de herft echt begint.
Thx ^O^
Verpotten wil ik sowieso want die kleigrond is mij niet water vasthoudend genoeg. Ook duurt de water opname me te lang.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 9 september 2011 @ 15:42:54 #284
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101751892
Tijdens de winter moet je je olijf juist wat droger zetten. Ik weet niet hoe hoog je woont, maar olijven staan er niet bekend om dat ze in de winter nat staan en zeker niet met vorst.
soooo, da's mooi!
  zondag 11 september 2011 @ 11:42:29 #285
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101809878
Heeft er nog iemand interesse in een pseudolarix van 30 cm hoog en 20 cm breed? Momenteel staat de boom opgepot in een vijvermand in een substraat mengsel van seramis, akadama en turf.
soooo, da's mooi!
pi_101818070
Heb wel intresse, stuur eens een pmtje voor een prijs.
  zondag 11 september 2011 @ 16:03:49 #287
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101819804
En een fotootje is altijd leuk :)
  zondag 11 september 2011 @ 16:25:13 #288
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_101820687
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:03 schreef SiGNe het volgende:
En een fotootje is altijd leuk :)
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_101821058
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:03 schreef SiGNe het volgende:
En een fotootje is altijd leuk :)
Ja idd!
  zondag 11 september 2011 @ 16:59:46 #290
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101821974
Dit is een foto uit April 2011. De takken zijn inmiddels weer ontdaan van draad en de jin top is bijgewerkt. In de schaal zat een scheur en is daarom weggegooid. Tevens is de boom veel voller dan om de oude foto. Morgen zal ik een betere foto posten.

soooo, da's mooi!
pi_101825491
Iemand ervaring met deze winkel:

http://www.bonsaimoyogi.nl
pi_101832391
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2011 11:32 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Thx ^O^
Verpotten wil ik sowieso want die kleigrond is mij niet water vasthoudend genoeg. Ook duurt de water opname me te lang.
Hier in spanje verpotten we de olijf bonsai bomen in het begin van de lente, op het moment wanneer er nieuwe blad groei is. Maar de situatie is in nederland vaak anders...
Op onbegeleid verlof...
  zondag 11 september 2011 @ 20:58:50 #293
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101832467
Vlak voor de herfst kan opzich ook nog wel, kunnen de wortels daarna nog een beetje aansterken.
pi_101837311
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 20:58 schreef SiGNe het volgende:
Vlak voor de herfst kan opzich ook nog wel, kunnen de wortels daarna nog een beetje aansterken.
Waar ik woon is het in de zomer zo heet dat bijna alle planten stoppen met groeien, en alleen bezig zijn met overleven. Als het herfst is hebben de planten hun rust nodig. De enige planten die bij mij in de zomer groeien zijn de baobabs (prachtige en fascinerende bomen) en Brazilian Raintrees (die sluiten hun bladeren als ze teveel zon krijgen, of wanneer het donker wordt).
Op onbegeleid verlof...
  zondag 11 september 2011 @ 23:41:01 #295
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101841876
Nou.. dat klimaat hebben we in Nederland dit jaar in elk geval niet.
Ik moet eerder uitkijken dat m'n bomen niet te nat staan.

Ik zie trouwens dat het topic over 7 (incl deze) posts sluit, ik wil graag een suggestie doen voor een andere topic titel:
[Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 4

Door de [ ] haakjes komt Bonsai in een blokje te staan en is makkelijker te vinden tussen alle topics
pi_101843502
Lijkt mij een goede verandering!
Op onbegeleid verlof...
  maandag 12 september 2011 @ 00:37:11 #297
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101844164
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 16:59 schreef LordofLeaves het volgende:
Dit is een foto uit April 2011. De takken zijn inmiddels weer ontdaan van draad en de jin top is bijgewerkt. In de schaal zat een scheur en is daarom weggegooid. Tevens is de boom veel voller dan om de oude foto. Morgen zal ik een betere foto posten.

[ afbeelding ]
Mooi boompje wel trouwens, valt me alleen wel op dat je bij veel bomen die je gepost hebt dezelfde Jin aan de bovenkant maakt, of lijkt dat maar zo?
  maandag 12 september 2011 @ 08:20:36 #298
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101847507
Gelukkig niet. Het is dezelfde boom! :P
soooo, da's mooi!
  maandag 12 september 2011 @ 10:46:35 #299
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101850277
Foto anno September 2011. Boom staat inmiddels ook op marktplaats.

soooo, da's mooi!
pi_101855144
een tijdje geleden had ik wat zaad van een subtropische podocarpus (naaldboom) uit Japan en heb nu 10 zaailingen ervan, schijnt goed te gebruiken als bonsai, hoe te beginnen?


podocarpus macrophyllus als bonsai
  maandag 12 september 2011 @ 15:39:53 #301
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_101858749
Eerst in een grote pot zetten zodat de stam dikker kan worden en evt al de stam vormen.
Ik weet niet hoe groot ze nu zijn, heb je een fotootje?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')