abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100911545
Vandaag maar eens wat stekjes gemaakt van de "Crassula Sarcocaulis" uit de tuin, wortelt erg snel en groeit ook nog eens redelijk snel volgensmij.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:06:27 #202
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100929139
@SIGNe, die naam is briljant. Wat is het eigenlijk?
@Martijn93. Kom maar op met foto's van de stekken!
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_100935580
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish :)

1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.

[ Bericht 42% gewijzigd door SiGNe op 19-08-2011 14:34:58 ]
pi_100970804
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:09 schreef SiGNe het volgende:
Crean Mate is spul om je gereedschappen mee schoon te maken.
Briljante naam inderdaad en een typisch voorbeeld van Engrish :)

1 Jacaranda-kiempje is trouwens ook nét boven de aarde aan het komen, de lob-bladeren zien er nog wat gelig uit maar dat komt ook vast goed.
Als het goed is krijgt ie paarse blaadjes.
Pinus Aristrata doet het tot nu toe ook prima, zaadresten zijn er ook af dus vanaf nu gaat alle voeding via de wortel.
Waar heb je deze zaden in gezaaid en waar heb je ze staan?
Heb je de zaden ook moeten stratificeren?
Misschien maar eens kijken of mijn junipernus chinesis zaden het ook doen als ik ze gewoon in de aarde doe.

De Crassula Sarcocaulis stekjes

pi_100975777
Qua grond heb ik kiem- en stekaarde gebruikt, dat is gewone potgrond gemengd met scherp zand (om voldoende zuurstof bij de wortels te krijgen)
Ik heb het kant en klaar gekocht bij een tuincentrum maar je kan het ook zelf maken: 2 delen potgrond op 1 deel grof zand.

Ik heb bij datzelfde tuincentrum(pje) ook een plastic kasje gekocht met mediterane kruiden, grond, een schepje en een harkje erbij.
De aarde en de zaden heb ik niet gebruikt en het harkje heeft nu nog maar 1 "vinger" ipv 3, nu is het dus een wortelhark :)
Het kasje was er ook in een versie met rattatouille groenten.
Ik heb het kasje binnen bij een raam staan, gister nog op de vensterbank maar dat was ivm. verwarming misschien te warm. Nu weer op een speaker dus.

Stratificeren heb ik verder niet gedaan omdat dat volgens meegeleverde instructies niet hoefde bij de Pinus Aristrata en Cupressus Arizonica.
De Jacaranda heb ik ook gewoon in de grond gestopt.
Ik heb ook nog Pinus Cembra zaden en die moeten wel worden gestratificeerd en lang ook (3 tot 9 maanden koud)

Die Crasula's van je gaan best hard zo te zien, ik had via google nog een leuk voorbeeldje gezien.
Je hebt er genoeg dus het is nog een mogelijkheid ook:
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:31:25 #206
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101050936
Twee weken later staat de iep er alweer goed bij. Het groeit als een bezetene.

Op onderstaande haagbeuk ben ik aan het experimenteren, qua substraat voor 2012. Dit hoeft geen bonsai te worden, hoewel het een leuke, kleine boom kan worden. Deze boom staat in lava substraat met korrelgrootte 2 tot 3 mm met een kleine toevoeging van coco peat. Na een ruwe snoei,, oppotting en bemesting, is de boom na een week alweer knoppen aan het aanmaken.

“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_101051670
Die iep gaat flink hard inderdaad, snoeiwonden zijn op de foto al niet meer te zien, ging het met naaldbomen ook maar zo..
Al zitten m'n larixen nu wel in de zomergroei, komen redelijk wat knoppen en takken aan.
pi_101058736
Die iep gaat inderdaad hard.
pi_101060792
Het gaat na een snoei altijd wel hard met nieuwe groei.
Opzich ook logisch, als je een tuinslang afknipt is het water ook eerder bij het uiteinde en de boom kan je zien als een emmer, met minder takken is die ook sneller vol.
Of is dat een heel kromme vergelijking?

Ik merkte het ook met een van m'n larixen, die ene waar ik niks mee kan qua vorm.
Ik dacht, ik knip gewoon een paar takken aan de bovenkant af omdat ie daar te breed wordt, ziet er niet uit een boom zie boven en onder brede takken heeft maar in het midden niet.
Nu krijg ik dus op de afgeknipte takken nieuwe naalden en onderin de boom komen er ook naalden en takjes bij.
Dus misschien volgend jaar in de lente maar écht rigoreus snoeien, van 40-50 cm terugbrengen naar een centimeter of 10 en hopen dat ie het overleeft.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:42:28 #210
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101077965
Je tuinslang theorie klopt helemaal,haha.
Door flinke snoei gaat de boom idd als een bezetene weer aan het werk. Ook draagt de flinke bemesting er een steentje aan bij. Zolang het mooie weer in September aanhoudt, blijf ik ook door mesten met een standaard NPK mest in plaats van PK. Dit geldt ook voor de stumper haagbeuk.

Zou je de larix wel zo ver terug snoeien? Bij een pinus, zou ik zeggen nee. Of je larix het ook kan verwerken, ik weet het nog zo net niet. Maar goed, je kunt altijd de gok nemen. Wel leuk om te lezen, is dat je larix weer vol knoppen zit. De mijne houdt het dit jaar voor gezien.
pi_101081272
Die andere twee doen het ook prima, een kleintje heeft aan de top zo'n 10cm aan tak bijgekregen,.
De grotere doet het wat minder hard maar die krijgt nu kleine zijtakken op de hoofdtakken en onderaan de kruin beginnen ook weer takjes te vormen op de stam.. en heel makkelijk.. ook nog op de plek waar ik wel takken wilde hebben ^O^
Ik heb er tot nu toe eigenlijk nog niks aan hoeven doen qua snoei en bedrading omdat de grove vorm me wel bevalt.
Als ie wat ouder is en de zijtakken ook wat dikker worden komt de bedrading wel een keertje.

En bij die larix waar ik nog niks aan had gedaan, ik kan echt helemaal niks met deze vorm.
Hij moet in elk geval flinke tak aanzet onderin krijgen ebn bovenin moet de vorm totaal anders.
Misschien dat ik 'm komend e lente wel gewoon beneden in de gemeentegrond zet, hopelijk wordt ie niet weggehaald.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 09:25:38 #212
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101118086
Kijk aan, scheelt jou weer snoeiwerk als de boom het juist plaatsen van de takken al zelf doet. ;)

Je zou ,in plaats van het onbetrouwbare gemeenteperkje, ook een grote emmer kunnen nemen, of een vijvermand en specieton. In de emmer en ton moet je wel ff gaten boren natuurlijk.
pi_101126763
Ik heb opzich nog wel een keramische pot van een cm of 30 hoog, weet alleen niet of dat dan wel genoeg is.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 16:40:10 #214
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101132268
Denk het niet, zat eerder te denken aan een specieton van een meter doorsnede. Je kunt het uiteraard proberen.
pi_101286191
Het gaat goed met de stekjes, ze zijn al aardig aan het wortelen :D.
Wel jammer dat de bloemen van die plant niet bepaald lekker ruiken maarja, dat nemen we er dan maar bij.
pi_101311728
Een goede manier om nieuw materiaal te verkrijgen is air layering. De voordelen zijn dat je een vrij grote stam kan gebruiken, en dat de wortels groei (nebari) mooi is.
Op onbegeleid verlof...
pi_101313020
Marcoteren is dat, op die manier kan je inderdaad wortels aanmaken op een tak of hoger op de stam zodat die later als er flink wortels gegroeid zijn afgeknipt kan worden.
Wel een mooie manier om mooi materiaal te verkrijgen maar heel makkelijk is het niet.

Ik heb bij iemand in de tuin een mooie conifeer gezien en bij een ander in een grote pot een mooie 2naalden den, ergens krijg ik de neiging om aan te bellen om te vragen of ik ze mag overkopen.
Beide bomen lenen zich volgens mij prima voor deze methode.

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 29-08-2011 21:57:35 ]
pi_101350869
Persoonlijk vind ik het de gemakkelijkste manier met het minste werk. De airlayer maken vereist een vaardigheid die snel genoeg geleerd kan worden, maar als de airlayer eenmaal gemaakt is hoef je meestal alleen maar te wachten tot de wortels beginnen te groeien (de mos blijft meestal vochtig).

Ik gebruik het vooral met de volgende bomen:
Acer palmatum (1 maand)
Ulmus parvifolia (2 / 3 maanden)
Zelkova serrata (2 / 3 maanden)
Olea europaea (1 / 3 maanden)
Ficus (2 weken)

Maar bij bijna elke boom die goed "back bud" werkt het! Ik wil het volgend jaar ook met een baobab proberen, maar het probleem met de baobab is dat de bast van een baobab van binnen uit terug groeit.
Op onbegeleid verlof...
pi_101351238
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Op onbegeleid verlof...
pi_101355026
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 22:19 schreef LaMaleta het volgende:
Marcoteren is dus het Nederlandse woord!
Had gister abstraheren geschreven maar kwam net pas achter m'n fout :@
Hier vind je trouwens nog een artikel over hoe het bij een geënte boom moet:
http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=197&Itemid=38
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:36:39 #221
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101372302
Vandaag kwam er 3 nieuwe potten binnen voor mijn shohin. De bomen zijn er meteen ingegaan, aangezien de wortels al uit de potten begonnen te groeien. Het resultaat mag er uit. De boom rechts word nog tot op de stam terug gesnoeid.

pi_101372510
Volgens de officiele schema's is het nu niet d juiste tijd om te verpotten, maar ik merk dat de drainage van een van m'n bomen niet goed is en het moet dus eigenlijk wel.
Maar kan het nou echt ook kwaad? het boompje is op het moment al niet heel erg sterk heb ik het idee.
Er hoeft in principe geen wortelsnoei plaats te vinden, alleen verversing van de akadama.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:14:06 #223
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101378340
De vuistregel om te verpotten is begin lente/ begin herfst, mits de temperaturen lang boven nul blijven om zo geen schade te veroorzaken aan de wortels. De enige tijd waarin ik niet verpot, is dus in de winter en bij temperaturen boven de 25 graden. Ook bemest ik meteen na elke verpotting.

Je zou dus nu eventueel een lichte wortelsnoei kunnen toepassen en akadama vervangen, je moet dan wel snel bijmesten en de boom reserves geven voor de komende herfst.
Akadama even uit zeven en daarna opnieuw gebruiken, het is zonde om het weg te gooien.
pi_101388724
En qua mest, wat zou je aanraden? Nu al beginnen met 0-10-10 om de boom winterhard te maken, vloeibare mest of gewoon met biogold?
Heb zelf tot nu toe nog niet echt met vloeibare mest gewerkt, heb ook maar een klein gietertje en moet je dan elke keer vloeibare mest toevoegen bij water geven?
Zo ja dan moet ik maar eens iets van een waterton regelen waar ik meteen een redelijke hoeveelheid in kan prepareren.

Wortelsnoei wilde ik niet perse toepassen, daar wacht ik dan liever mee tot het voorjaar.

Die tip van de akadama zeven is eigenlijk wel een supertip!
Het is toch harde klei dus dat neemt verder niks aan foute stoffen op tenslotte.

Ik ben nu trouwens ook alle naalden van Tinus de Pinus aan het verwijderen, ze zijn allemaal dood en laten erg makkelijk los. :'(
De onderkant is al helemaal kaal, morgen de bovenkant en daarna kijken of ik er mooie Jin en Shari op kan krijgen.
Misschien ziet het er mooi uit en ik kan die technieken dan ook meteen al een beetje oeffenen zonder dat ik er nóg een boom mee sloop.

[ Bericht 2% gewijzigd door SiGNe op 01-09-2011 00:28:15 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 08:57:40 #225
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_101400638
Je moet nog niet beginnen met de PK mest, we hebben tenslotte nog een dikke zomer maand waarin alles nog mogelijk is. Koop gewoon een flesje Pokon voor groene planten bij je supermarkt of tuincentrum, hiermee kun je zeker nog 2 keer per 14 dagen bemesten voordat je overstapt op de PK mest. Deze geef je tot het moment echt zichtbaar is dat het groeiseizoen stopt.

Probeer idd wortelsnoei te vermijden. Als je er niet aan kunt ontkomen, pas dan een hele lichte toe. Bemest de boom wel meteen na de wortelsnoei of de oppotting, akadama heeft immers geen voedingsstoffen. Je zou aan je akadama een klein handje turf kunnen toevoegen. Turf bevat weinig voedingsstoffen, maar houd goed vocht vast en slaat de meststoffen op. Zo spoel je ook niet alles uit met elke keer dat je water geeft. Bedenk wel dat je nu vaker water moet geven. Zeker elke dag tot aan de herfst, ongeacht of de akadama droog lijkt of nat.

Ik ben benieuwd naar je jin en shari technieken op je arme pinis. Het blijft jammer...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')