abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:14:59 #102
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99716998
Aan de andere kant is het wel zoals ëchte bonsaika's het doen, boom uit de natuur halen en verbouwen tot bonsai, het heeft zelfs een eigen naam: Yamadori
Als ik foto's zie van oudere juniperbonsai met mooie Jin en Shari dan weet ik bijna zeker dat die niet uit een tuincentrum komen en die zijn ook niet zelf opgekweekt.
De jeneverbes is ook nog een van de sterkste bonsai die je kan vinden, kan bijna overal tegen zonder dood te gaan.

Het is wel meer een techniek die voor gevorderden pas geschikt is, een boom uit de natuur valt niet heel makkelijk zomaar in een pot te stoppen.
Met jonge boompjes heb je meer kans op geluk dan met oudere bomen.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:28:08 #103
45 SiGNe
pi_99717505

Enorme koolmees ;)

Oud&Nieuw

3 Pinus nigra, nu nog even in 1 pot, kwam potten tekort

Pinus nigra die ik een paar jaar geleden uit de grond heb gehaald (was zaailing), doe er nog niet veel mee, moet 'm nog eens in een grotere pot zetten en wat voorvormen.

Voorvormen van de Pinus Mugo Humpy met een takkenbuiger, stam is te dik voor draad.
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:41:33 #104
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99718062
@SIGNe. Je hebt gelijk wat yamadori betreft, maar ik doelde even op de Juniperus Communis. Ze zijn zelfs al te koop in vele tuincentra, dus uitgraven hoeft niet. Verder hebben veel bomen in het wild die groeien in bossen geen compacte kluit, waardoor overleven al erg moeilijk word. Dennen zaailingen hebben meestal alleen maar een rechte penwortel met een paar haarworteltjes. Je snapt, het gaat om het laatste.
Veel yamadori die je ziet op internet en in boeken komen vaak uit gebieden die rijk zijn aan bergen, daar hebben veel bomen een compacte kluit vanwege de kleine ruimtes waarin de bomen groeien. Dan word het overleven voor een boom al een stuk makkelijker, nietwaar?

Mooie Pinus Nigra zaailingen hoor. Daar ga je zeker plezier mee hebben. Alleen is die stervende den een doorn in het oog.... Wat jammer zeg. Je Chinese jeneverbes is een plaatje. Laat je die zo?
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:58:37 #105
45 SiGNe
pi_99718795
Die jeneverbes is een Juniperus Scopularum en voorlopig laat ik die nog wel zo, hopelijk komt er ook wat meer loof op de onderste tak rechts, kan ik daar ook een "wolkje" maken
Maar dat duurt nog wel ff voordat dat kan, verder vind ik 'm ook al erg mooi dus er hoeft niet veel aan te gebeuren.
Ik heb 'm ook nog niet zo lang.

Die pinus parviflora ziet er inderdaad erg triest uit, zit nog weinig groen aan.
De naalden vallen niet uit dus voorlopig zal ik 'm wel water blijven geven, misschien komt er nog wat leven in.

En verder heb je ook wel gelijk wat betreft de Yamadori, compacte kluit scheelt een hele hoop.
Die kleintjes van mij waren al erg lastig uit de grond te krijgen en zo groot zijn die wortels nog niet.
En de haarwortels wil je inderaad vooral niet beschadigen.
pi_99721040
Ik had een vraag, is het mogelijk zaden te bestellen van ebay zonder problemen als deze uit een ander EU land komen?
pi_99722399
eyy ik ben nieuw op het forum ik kijk al een jaartje mee hier zijn mijn bonsai

http://imageshack.us/photo/my-images/683/p7200097.jpg/ (copy/paste deze link)
Acer palm

http://imageshack.us/photo/my-images/853/p7200095.jpg/ (copy/paste deze link)
Acer arakawa

http://imageshack.us/photo/my-images/97/p7200101.jpg/ (copy/paste deze link)
Japanse witte den

http://imageshack.us/photo/my-images/163/p7200100.jpg/ (copy/paste deze link)
Azalea

http://imageshack.us/photo/my-images/228/p7200098k.jpg/ (copy/paste deze link)
Acer kiyohime

http://imageshack.us/photo/my-images/269/p7200096z.jpg/ (copy/paste deze link)
chinese iep

http://imageshack.us/photo/my-images/191/p7200099.jpg/ (copy/paste deze link)
Juniperus

http://imageshack.us/photo/my-images/52/p7200104.jpg/ (copy/paste deze link)
Heb ook nog 2 kastanje en 1 eik maar die moeten nog groeien
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:14:17 #108
45 SiGNe
pi_99722437
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:45 schreef Martijn93 het volgende:
Ik had een vraag, is het mogelijk zaden te bestellen van ebay zonder problemen als deze uit een ander EU land komen?
Zolang het geen zaden van een beschermd ras zijn lijkt het me geen probleem.
Ik heb vandaag bij het lokale tuincentrumpje een kweekkasje gekocht dus ik was zelf ook van plan om het een en ander uit zaad te gaan kweken.
In Nederland zijn er overigens ook genoeg plekken voor zaden te vinden, http://www.bonsaishop.nl/overigen/zaden.html oa.
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:18:19 #109
45 SiGNe
pi_99722676
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 21:13 schreef soesla het volgende:
eyy ik ben nieuw op het forum ik kijk al een jaartje mee hier zijn mijn bonsai

[ http://imageshack.us/photo/my-images/683/p7200097.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Acer palm

[ http://imageshack.us/photo/my-images/853/p7200095.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Acer arakawa

[ http://imageshack.us/photo/my-images/97/p7200101.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Japanse witte den

[ http://imageshack.us/photo/my-images/163/p7200100.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Azalea

[ http://imageshack.us/photo/my-images/228/p7200098k.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Acer kiyohime

[ http://imageshack.us/photo/my-images/269/p7200096z.jpg/ (copy/paste deze link) ]
chinese iep

[ http://imageshack.us/photo/my-images/191/p7200099.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Juniperus

[ http://imageshack.us/photo/my-images/52/p7200104.jpg/ (copy/paste deze link) ]
Heb ook nog 2 kastanje en 1 eik maar die moeten nog groeien
Witte den en de jeneverbes zien er mooi uit (rest ook wel maar mijn voorkeur ligt bij naaldbomen)
pi_99723038
de azalea is ook mooi als hij helemaal vol met bloemen zit alleen dit jaar maar 1 bloem gehad ik moet hem gaan ompotten denk dat er niet genoeg voeding meer inzit heb bij www.bonsai.de paar spullen voor besteld is een goede website leveren ook snel.
maar het liefst ga ik naar lodder bv :D je gaat altijd wel met een paar bonsai weg :D
  woensdag 20 juli 2011 @ 21:51:27 #111
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99724609
Welkom soesla. Je bomen zien er mooi uit hoor. Azalea is een topper en je Acers staan mooi in loof. Bonsai.de is inderdaad een mooie en snelle site. Heb er zelf dit jaar ook een aantal spullen besteld. Bij Lodder ben ik ooit maar 1 keer geweest ( 1998 meende ik ), maar ook daar hebben ze ook mooie bomen staan. Helaas kon ik er niet slagen.

Ik zie dat je akadama gebruikt. Staan al je bomen op 100% akadama?
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_99727816
Zojuist 10 Juniperus chinensis zaden besteld op ebay.
Weet iemand misschien nog leuke zaden?
edit: hmm op het werk ook maar eens kijken of er materiaal bij zit wat nog bruikbaar is als er weer planten weg gegooid worden.

[ Bericht 40% gewijzigd door Martijn93 op 20-07-2011 22:50:55 ]
pi_99735803
Azalea hebben niet veel bemesting nodig. Je kunt ze makkelijk beschadigen met teveel voeding.

Als een azalea te weinig bemesting heeft kun je dat oa zien doordat de bladeren heel lichtgroen-gelig zijn en dat je de vaten kunt zien.
Dat de plant niet bloeide heeft misschien meer te maken met dat de bloemknoppen eruit gesnoeid zijn. Een andere rede kan zijn dat de plant teveel in de schaduw heeft gestaan.

Voor zover ik weet is tekort aan bemesting nooit een rede voor weinig bloemknoppen.

EU is een vrije markt, dus alles kun je gewoon importeren en exporteren als dat niet vanwege andere redenen illegaal is.

Verder zie ik hier in het bos dennen van alle leeftijden. Dus dat ze niet op de goede manier gestijlt zijn is niet echt relevant. Je hebt gewoon een jaar extra tov groeien uit zaad.

Dat het 20 jaar duurt om een bonsai van proberen te maken is wat anders. Ik heb zelf een den die iets van 14 takken heeft de eerste 14 cm boven de wortels. Dat is belangrijk voor een den. Er is geen rede waarom dit in de toekomst niet een bonsai kan worden met een hele dikke en toelopende stam.

Waarom heb je er minder aan dan een zaailing van 1 jaar?

Ik heb niets met het kopen van complete bonsai. Het is me veel interessanter om te kijken hoe moeilijk het is om een denbonsai te maken in de komende 20 jaar.

[ Bericht 18% gewijzigd door Harunobu op 21-07-2011 02:03:13 ]
  donderdag 21 juli 2011 @ 08:41:09 #114
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99738416
Ik heb het ook niet over het kopen van complete bonsai, maar ruw materiaal uit een tuincentrum. Maar als jij het leuk vind om continue rotzooi uit het bos te trekken en daar jarenlang tegenaan wilt kijken, dan moet je dat vooral blijven doen. Wel jammer dat het je geen mooie bonsai zal opleveren in de loop der tijd.
pi_99745006
Je ziet meer rotzooi bij tuincentra.

Gast, je kwam in dit topic en je liet gelijk je onkunde over bonsai weten terwijl je jezelf 'lord of leaves' noemt.

Verder hoef ik er niet tegeaan te kijken. Ik doe niet serieus aan bonsai. Ik ben een azalea hybridizeerder.
pi_99745069
Misschien eens op het werk kijken voor een leuk boompje, keuze genoeg in ieder geval.
Iemand een leuke aanrader misschien?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 21 juli 2011 @ 15:10:45 #117
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99751395
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 12:39 schreef Harunobu het volgende:
Je ziet meer rotzooi bij tuincentra.

Gast, je kwam in dit topic en je liet gelijk je onkunde over bonsai weten terwijl je jezelf 'lord of leaves' noemt.

Verder hoef ik er niet tegeaan te kijken. Ik doe niet serieus aan bonsai. Ik ben een azalea hybridizeerder.
Hier hoef ik geen verdere woorden aan vuil te maken, Je zegt het zelf al... gast...

@Martijn93. Je lijst is wel heel erg lang. De Zelkova zal je zeker niet vinden hier. Wil je ergens mee starten en een boom waar je makkelijk aan kunt komen, kies dan voor de Ulmus Parvifolia. Dit is een makkelijke boom waar je het niet al te moeilijk mee zult krijgen.
  donderdag 21 juli 2011 @ 16:36:53 #118
45 SiGNe
pi_99755491
Ach, ieder heeft z'n eigen methodes.
Ik heb een paar mooie boompjes van Lodder, een paar pre-bonsai en een paar Yamadori uit de natuur en wat zaailingen, van alles wat.

En er is wel eerder aan me gevraagd waarom ik kant en klare bonsai bij Lodder kocht.
Het kost mij verder geen tijd, ze zien er prachtig uit en dienen ook als voorbeeld voor de bonsai die ik zelf gevormd heb.
Die pre-bonsai koop ik omdat die al wat ouder zijn en je dus niet hoeft te wachten tot een boom wat groter is.
En de bonsai uit de natuur en de zaailingen, dat zijn de lange termijn plannen.
pi_99757495
@LordofLeaves die zelkova hebben we op het werk (gehad) weet niet hoe actueel die gegevens nog zijn.
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:37:12 #120
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99758531
@SIGNE, tuurlijk werkt iedereen volgens zijn eigen methode. Ik werk al jaren via de Walter Pall methode. Dat betekend geen organische grond en een strikt bemestingsschema. Voor mij is dit de perfecte methode van werken. Het is nu eenmaal zo dat veel bonsai boeken sterk verouderd zijn. En in al die 13 jaren weet ik heus wel wat ik aan het doen ben, maar goed. Ieder zijn ding. Alleen jammer dat Harunobu daar anders over denkt.

Als mensen met zaailingen willen werken, prima. Maar het is lastig om te mooi te krijgen in potten. Stamdikte en stamstructuur worden nooit zo mooi als dat ze voor 10 jaar in de volle grond zet. Daarom werk ik ook alleen nog maar aan ruw materiaal en heel soms yamadori. Vele tuincentra hebben heel wat schatten staan hoor. Ik zou er alleen nooit complete of pre bonsai weghalen. Daar hebben we kwekerijen voor zoals Lodder.

@Martijn93. In Nederland worden veel Chinese iepen verkocht met het etiket Zelkova puur om de prijzen te stuwen. Het verschil tussen de Ulmus en Zelkova is heel groot, zoek het maar eens op.
  One tough cookie vrijdag 22 juli 2011 @ 00:26:37 #121
169210 liesje1979
pi_99777897
Gisternacht deel 1 en dit deel van de reeks doorgelezen en nu wil ik ook een bonsai. Of een paar eigenlijk. _O- Grappig om in deel 1 de kleine plantjes van SiGNe te zien.

Ik wil graag één waar ik al wat mee kan doen enzo, en een paar kleine boompjes uit de grond vissen her en der. Ik vind die rode es ook heel mooi. Heeft elk tuincentrum bonsai?
  vrijdag 22 juli 2011 @ 01:18:38 #122
45 SiGNe
pi_99780081
Tuincentra hebben meestal (loof)boompjes van een slechte kwalteit, staan ook vaak op oude aarde.
Zelf bestel ik regelmatig boompjes via een webshop, meestal http://www.bonsaishop.nl/
Ze verpakken het allemaal erg goed en ze zijn snel met verzenden, enige nadeel is dat je zelf geen boom kan uitkiezen, je moet mazzel hebben dat de boom een beetje in de stijl is die je wilde bereiken.

Boompjes uit de natuur halen is geen makkelijke klus, ze gaan vaak dood door de verhuizing van volle grond naar pot.
Maar je kan ook bij veel webshops zaailingen kopen, boompjes van 1 of 2 jaar oud.
En pre-bonsai zijn ook te koop, jonge boompjes van een jaartje of 5 die verder nog niet gevormd zijn maar al wel een dikke stam en veel zijtakken hebben,
  vrijdag 22 juli 2011 @ 09:02:13 #123
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99784365
Planten van tuincentra staan inderdaad vaak in slechte aarde, gelukkig hebben we daar de tuinslang voor. :P
Wat ik nog veel erger vind, zijn de "bonsai" uit China die in dikke,natte modder klei te koop worden aangeboden. Geen wonder dat veel van deze bomen het niet redden in de handen van een leek.

Van bonsaishop.nl herinner ik mij dat ook daar pré bonsai vandaan kwamen in slechte kwaliteit potgrond. Sowieso bonsai online kopen..... Ik zou het niet zo snel weer doen in ieder geval.

@liesje1979. Voor boompjes uit de grond vissen ben je te laat. Wacht daar maar mee tot eind Februari. En ja, vrijwel ieder tuincentrum bied bonsai aan. Ik zou je niet aanraden er daar 1 te kopen. Zoek in google maar eens op bonsai kwekerij, er zal er vast wel 1 in je buurt zijn. Dan weet je zeker dat je iets goeds krijgt. Succes!
  maandag 25 juli 2011 @ 16:59:24 #124
45 SiGNe
pi_99926736
Vandaag wat zaden besteld:
Cupressus Arizonica
Pinus aristata (Bristlecone Pine)
Pinus Cembra

Een Cypres en twee Dennen dus en ik heb ook een Ceder (Cedrus libani 'Glauca'
Cedrus libani 'Glauca') Pre-bonsai gehaald
En ik heb laatst ook een kweekkasje gekocht bij het tuincentrum, eigenlijk voor mediterane kruiden (ook in versie "ratatouille" te krijgen) maar dennenzaden zullen het ook vast goed doen.
Kan ik trouwens ook eindelijk m'n Jacaranda zaden planten.

Wordt overigens de eerste keer dat ik met zaden begin, heb wel zaailingen gehad, daar heb ik nog een twee-naalden den en aan spar van.
Die spar bleek alleen een ander soort te zijn dan ik hoopte en is niet echt mooi van vorm (komt misschien nog met de jaren) en die den (zie foto boven) heeft ook niet echt een interessante vorm en de naalden zijn veel te groot.
Moet flink groeien voor ik er wat mee kan.

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 25-07-2011 17:29:00 ]
pi_99937319
LordofLeaves, als je toch wilt weten hoe je een dennenbonsai kunt maken over een periode van 15-30 jaar net zoals de Japanners dat doen, misschien volgende keer iets beleefder vragen.

Dat staat in geen enkel boek, nieuw of oud.

[ Bericht 6% gewijzigd door Harunobu op 25-07-2011 21:48:19 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:06:51 #126
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_99968475
Ten eerste hoef ik van je niet te weten hoe je van een den een bonsai moet maken, dat weet ik heus zelf wel.
Ten tweede, het is hier in het Nederlandse klimaat onmogelijk een den net zo te kweken als in Japan. Dennen krijgen in Japan een derde tot soms een vierde takkenkrans, terwijl we hier in het koude kikkerlandje bij dennen vaak maar 1 tot 2 takkenkransen zien. In de delen van Japan waar de grote bonsaikwekerijen staan met hun uitgestrekte groeivelden, liggen in een gunstig klimaat met lange zomers en korte, milde winters. Ideaal voor een optimale groei. Een beetje kenner had dit moeten weten, nietwaar? Het net zo kweken als dat de Japanners dat doen, is dus volslagen onzin en niet mogelijk.
pi_100042614
Jeej, m'n Jiniperus chinesis zaden zijn binnen :D
  donderdag 28 juli 2011 @ 13:32:47 #128
45 SiGNe
pi_100044566
Nu maar hopen dat ze aanslaan, ik krijg mijn zaden waarschijnlijk ook vandaag of morgen binnen.
Eerst opkweken, dan 3-4 jaar in een grote pot om de stam aan te dikken en daarna een jaartje in een trainingpot met alvast iets gesnoeide wortels en daarna in een kleine pot met nog minder wortels.
't duurt even maar dan heb je ook wat.. hoop ik tenminste :P
  donderdag 28 juli 2011 @ 15:40:23 #129
45 SiGNe
pi_100049925
Ah, postbode kwam net langs met een boom, hij hield 'm weliswaar op z'n kop maar de boom was goed verpakt.

Cedrus Libani "Glauca" (Atlas Ceder) met een erg mooie wortelvoet, dikke stam en al best mooi gevormd voor een Moyogi/Shakkan stijl (rand van de pot heb ik er al afgeknipt)

De zaden zijn ook binnen en er zat netjes een instuctie bij over hoe ik de zaden van de Pinus Cembra moet stratificeren en hoe lang dat moet.
quote:
Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
quote:
scarificeren is de zaadhuid licht beschadigen om die waterdoorlatend te maken. Dit kan door insnijden, kraken of in een zuurbad weken. Moeilijk om het zaad niet te beschadigen
Aldus de instructies :)

Eers maar eens scherp zand scoren :)

[ Bericht 1% gewijzigd door SiGNe op 29-07-2011 00:16:34 ]
pi_100101625
Zo m'n juniperus zaden liggen in de koelkast.
Nu maar wachten.
3 maanden... :P
pi_100108546
LordofLeaves, bluf jezelf er maar weer uit. Ik zeg niet dat je slim of dom bent, maar onbeschoft ben je wel.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 00:29:05 #132
45 SiGNe
pi_100112033
Maak er anders een battle of the Bonsai van, jullie kopen bij een tuincentrum in de buurt allebij hetzelfde type boompje en maken er een bonsai van, mogen wij beoordelen ;)

Liefst met compleet (foto)verslag van hoe jullie te werk zijn gegaan, leren we allemaal van en daar gaat het tenslotte om hier :)
pi_100225258
heb ook zaadjes gezaaid komen nu al 3 uit

picea abies
Pinus roxburghii
Delonix regia,Flamboyant

die Delonix regia,Flamboyant kan een hele mooie bonsai worden is alleen niet winterhard

dinsdag 2 augustus 2011 @ 14:02:00 #134
45 SiGNe
pi_100231446
Die Delonix ziet er erg mooi uit, mooie kleuren!

Ik heb ook nog even naar die pinus gezocht en die is ook wel apart, de naalden groeien naar beneden:

En die Picea Abies is ook wel mooi vind ik, heb je de zaden bij http://www.exogarden.nl/ gekocht?
pi_100244352
Zal wel even duren voordat ze zo zijn :)
Ja klopt heb zoon voordeel bonsai pakket genomen

Abies Ambrolauri 10 zaden
Acacia dealbata 20 zaden
Cedrus deodara 10 zaden
Acer griseum 10 zaden
Brachychiton acerifolius 10 zaden
Pinus roxburghii 20 zaden
Adenium obesum hybride 5 zaden
Chamaecyparis lawsonia 25 zaden
Delonix regia,Flamboyant 5 zaden
Ficus macrophylla 25 zaden
Picea abies fijnspar 20 zaden
  woensdag 3 augustus 2011 @ 01:53:30 #136
45 SiGNe
pi_100258056
Kende die site niet, vond 'm toen ik op Google naar foto's van die Pinus soort zocht :P
Maar ze hebben er best veel zaden moet ik zeggen, en ook veel aparte soorten.
Mocht het met die jacaranda zaden die ik heb bijv. niet goedkomen dan kan ik ze daar alsnog bestellen ipv. dat er een kennis ze weer uit Nepal gaat halen. ;)

We moeten maar eens een Openings Post gaan maken met diverse nuttige links en handige webshops.
pi_100260803
die Jacaranda mimosaefolium ziet er ook mooi uit ga denk ook maar paar zaden bestellen tot nu toe komt alles uit :D heb een kas staan in de tuin gister was het 33 graden binnen

woensdag 3 augustus 2011 @ 12:31:43 #138
45 SiGNe
pi_100266525
Ter info: Die foto van die Jacaranda hierboven is een model van oa. papier maché en verf
Ik heb destijds ook op Google op "Jacaranda bonsai" gezocht en alleen deze foto was te vinden en die stond op een site met andere schaalmodellen van bomen.
Wel erg knap gemaakt moet ik zeggen en het geeft in elk geval een idee van hoe ie gevormd kam worden.
pi_100266725
Ik denk dat ik vanmiddag eens aan een openingspost ga werken, zometeen eerst rijles van 13:00-15:00 als jullie nog handige links hebben hoor ik het graag dan zet ik ze ook in de OP.
pi_100267841
haha lol ben ik er mooi ingetrapt :D ja klopt alleen de bomen zelf staan er op

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:31 schreef SiGNe het volgende:
Ter info: Die foto van die Jacaranda hierboven is een model van oa. papier maché en verf
Ik heb destijds ook op Google op "Jacaranda bonsai" gezocht en alleen deze foto was te vinden en die stond op een site met andere schaalmodellen van bomen.
Wel erg knap gemaakt moet ik zeggen en het geeft in elk geval een idee van hoe ie gevormd kam worden.
pi_100268291
www.Bonsai.de (webwinkel levert snel ook in het nederlands)
www.exotischezaden.nl ( zaden webwinkel levert snel en heel veel zaden)
www.lodderbonsai.nl ( geen webwinkel wel winkel die je kan bezoeken heel groot)
www.bonsaiempire.nl ( alles over bonsai kweken vormen verzorgen)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:37 schreef Martijn93 het volgende:
Ik denk dat ik vanmiddag eens aan een openingspost ga werken, zometeen eerst rijles van 13:00-15:00 als jullie nog handige links hebben hoor ik het graag dan zet ik ze ook in de OP.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 13:42:31 #142
45 SiGNe
pi_100269099
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:37 schreef Martijn93 het volgende:
http://www.bonsaikunst.nl/ staat heel veel info op over verzorging, verpotten, ziektes etc.
http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html hebben wat info, verkopen bonsai, gereedschappen en potten en hebben ook een vakantieservice voor je bonsai!

Overigens, misschien is het beter om geen foto's van onszelf in de OP te plaatsen, iedereen heeft mooie boompjes en de OP hoeft ook weer niet enorm groot te worden.
Paar voorbeeldboompjes van het web lijkt me dan beter, krijg je ook geen onderlinge strijd.
pi_100272789
Misschien iemand die een leuke banner kan maken? (Hoeft niet persé natuurlijk)
Maximale hoogte voor een bonsai is toch 1m zodat hij nog als bonsai geteld wordt?

[ Bericht 35% gewijzigd door Martijn93 op 03-08-2011 15:26:41 ]
pi_100273893
Ben nu bezig met de OP, tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Martijn93 op 04-08-2011 17:33:44 ]
  woensdag 3 augustus 2011 @ 18:58:14 #145
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100281793
Voeg aan de websites ook maar het volgende toe:

http://walter-pall.de/00gallery/index.html
pi_100281929
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:58 schreef LordofLeaves het volgende:
Voeg aan de websites ook maar het volgende toe:

http://walter-pall.de/00gallery/index.html
Ik heb hem er bij gezet ;).
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:02:46 #147
45 SiGNe
pi_100290729
Bonsai empire staat 2 keer in de lijst en http://www.bonsaikunst.nl/ staat er (nog) niet in.

Ik zal morgen kijken of ik een leuke banner kan maken
pi_100290839
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef SiGNe het volgende:
Bonsai empire staat 2 keer in de lijst en http://www.bonsaikunst.nl/ staat er (nog) niet in.

Ik zal morgen kijken of ik een leuke banner kan maken
Ik zie het inderdaad, die 2e keer bonsai empire moest bonsaikunst zijn.
Voor de rest iemand nog ideeën/aanpassingen in de OP?
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:09:02 #149
45 SiGNe
pi_100291080
Misschien de tip dat lid worden van http://www.bonsaiforum.nl/ geen zin heeft omdat je nooit een activatiemail terug krijgt? ;)
Schijnt ook een vrij "elitair" forum te zijn maar men alleen mensen met "super"bonsai wil hebben.
Moet ik ook maar eens uit m'n bookmarks halen, verder zijn alle adressen die ik heb al genoemd.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:38:31 #150
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100292789
Klopt, je komt er sowieso nooit op met een hotmail of g mail account. En ja, het wemelt er van de snobs. Beginners worden er niet geholpen. Sterker nog, zelfs erkende meesters krijgen regelmatig de wind van voren.

Tenslotte wil ik dit linkje nog even toevoegen als extraatje:

http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:43:08 #151
45 SiGNe
pi_100293039
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:38 schreef LordofLeaves het volgende:
Klopt, je komt er sowieso nooit op met een hotmail of g mail account. En ja, het wemelt er van de snobs. Beginners worden er niet geholpen. Sterker nog, zelfs erkende meesters krijgen regelmatig de wind van voren.
Met m'n eigen domeinnaam kwam ik er ook niet op, kreeg ik juist de melding dat ik een hotmail adres o.i.d. moest gebruiken |:(
Hoe dan ook, je hebt er niks aan.

Martijn, Misschien kan je bij Lodder vermelden dat ze er enorm veel bomen en potten hebben en dat het sowieso al een hele ervaring is om er door alle kassen te lopen
  donderdag 4 augustus 2011 @ 09:42:59 #152
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100305015
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:43 schreef SiGNe het volgende:
Met m'n eigen domeinnaam kwam ik er ook niet op, kreeg ik juist de melding dat ik een hotmail adres o.i.d. moest gebruiken |:(
Hoe dan ook, je hebt er niks aan.
Haha, serieus? Ik kreeg het omgekeerde te horen. Dan is dat bonsaiforum slechter dan ik dacht.
Even wat anders, zijn er ook mensen hier die bij een bonsaivereniging zitten?
pi_100320366
Ik heb jullie links en informatie er nog bij gezet, ik denk dat hij ongeveer af is, natuurlijk kunnen er nog altijd dingen bij gezet worden of aangepast.
Als je het goed vind mag je hem in de OP zetten LordofLeaves, aangezien jij deze reeks geopend hebt.

SPOILER
  donderdag 4 augustus 2011 @ 17:55:04 #154
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100320889
Ik heb alleen het derde deel geopend. Ik wil het best voor je doen, maar heb geen flauw idee hoe het moet.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:03:14 #155
45 SiGNe
pi_100322692
Deze post copy/pasten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[b][u]Welkom in het Bonsai topic![/u][/b]

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent.
Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet.
De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

[b][u]Voorbeelden[/u][/b]
[b]Loofbomen[/b]
[ [url=http://ofbonsai.org/wp-content/uploads/dscn03931v.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Acer palmatum[/sup]

[ [url=http://fotos0.mundofotos.net/2009/02_05_2009/funny_flowers1241250631/azalea-bonsai.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Azalea[/sup]

[b]Naaldbomen[/b]
[ [url=http://artofbonsai.org/galleries/images/pines/big/045.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Pinus mugo[/sup]

[ [url=http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/images/picea-abies.jpg]afbeelding[/url] ]
[sup]Picea abies[/sup]

[b]Enkele handige links.[/b]
[*][url]http://www.bonsaiempire.nl/[/url] Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
[*][url]http://www.bonsaikunst.nl/[/url]  Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
[*][url]http://walter-pall.de/[/url] Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
[*][url]http://walter-pall-bonsai.blogspot.com/2010/06/feeding-substrate-and-watering-english.html[/url] Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels)
[*]Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

[b]Webshops[/b]
[*][url] http://www.bonsai.de/[/url] Snelle levering volgens [url=http://forum.fok.nl/user/history/351131]Soelsa[/url] (Ook in het [url=http://www.bonsai.de/shop/index.php?language=nl]Nederlands[/url] te bekijken)
[*][url] http://www.exotischezaden.nl/ [/url] Veel zaden en een snelle levering.
[*][url] http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html[/url] Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

[b]Andere winkels/bonsai studios[/b]
[*][url] www.lodderbonsai.nl [/url] Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen. 

[b]Archief[/b]
Deel 1 [url]http://forum.fok.nl/topic/1057582[/url]
Deel 2 [url]http://forum.fok.nl/topic/1462868[/url]

Maar ik gok dat die post niet meer geëdit kan worden, je kan je posts tot 48 uur na het posten nog editten, daarna kan alleen een modje je helpen.
pi_100324237
Heb een mod gevraagd of ze het misschien aan kon passen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[b][u]Welkom in het Bonsai topic![/u][/b]

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent.
Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet.
De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

[b][u]Voorbeelden[/u][/b]
[b]Loofbomen[/b]
[img]http://ofbonsai.org/wp-content/uploads/dscn03931v.jpg[/img]
[sup]Acer palmatum[/sup]

[img]http://fotos0.mundofotos.net/2009/02_05_2009/funny_flowers1241250631/azalea-bonsai.jpg[/img]
[sup]Azalea[/sup]

[b]Naaldbomen[/b]
[img]http://artofbonsai.org/galleries/images/pines/big/045.jpg[/img]
[sup]Pinus mugo[/sup]

[img]http://www.exotischezaden.nl/exotische_zaden/images/picea-abies.jpg[/img]
[sup]Picea abies[/sup]

[b]Enkele handige links.[/b]
[*][url]http://www.bonsaiempire.nl/[/url] Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
[*][url]http://www.bonsaikunst.nl/[/url]  Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
[*][url]http://walter-pall.de/[/url] Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
[*][url]http://walter-pall-bonsai.blogspot.com/2010/06/feeding-substrate-and-watering-english.html[/url] Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels)
[*]Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

[b]Webshops[/b]
[*][url] http://www.bonsai.de/[/url] Snelle levering volgens [url=http://forum.fok.nl/user/history/351131]Soelsa[/url] (Ook in het [url=http://www.bonsai.de/shop/index.php?language=nl]Nederlands[/url] te bekijken)
[*][url] http://www.exotischezaden.nl/ [/url] Veel zaden en een snelle levering.
[*][url] http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html[/url] Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

[b]Andere winkels/bonsai studios[/b]
[*][url] www.lodderbonsai.nl [/url] Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen. 

[b]Archief[/b]
Deel 1 [url]http://forum.fok.nl/topic/1057582[/url]
Deel 2 [url]http://forum.fok.nl/topic/1462868[/url]
(Bij signe werken de afbeeldingen niet als je die gebruikt)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 20:16:13 #157
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_100325681
Done :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_100325806
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 20:16 schreef ElisaB het volgende:
Done :)
Bedankt! :D
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 08:56:08 #159
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100343681
OP ziet er prachtig uit! :) Netjes gedaan Martijn93. ^O^
pi_100349494
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 08:56 schreef LordofLeaves het volgende:
OP ziet er prachtig uit! :) Netjes gedaan Martijn93. ^O^
Bedankt, met hulp van jullie uiteraard voor de handige links :D
pi_100350280
Die loofbomen zien er mooi uit. Zou er ook een bonsai van een japanse kers in nederland kunnen uithouden?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:45:11 #162
45 SiGNe
pi_100351808
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 12:59 schreef blessed19 het volgende:
Die loofbomen zien er mooi uit. Zou er ook een bonsai van een japanse kers in nederland kunnen uithouden?
Kan prima, ik weet niet of die verder ook winterhard zijn maar evt. zou je 'm 's winters in een kas kunnen zetten. (binnen in de woonkamer is vaak te warm voor bomen waardoor ze 's winters gaan uitlopen terwijl ze dan rust nodig hebben, is beter voor de conditie van de boom)

Er zijn trouwens ook mensen die ook van andere vruchtenbomen een bonsai maken, een appel of perzikboompje bijvoorbeeld.
(de vruchten haal je er af voor die gaan groeien, die worden namelijk niet veel kleiner en dit kost de boom namelijk flink wat energie die je voor de blad- en de takkengroei wil hebben. Je laat hoogstens 1 vrucht aan de boom zitten)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 05-08-2011 17:21:57 ]
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 17:22:50 #163
45 SiGNe
pi_100360129
Ik heb vandaag trouwens eindelijk m'n zaden geplant in een klein kweekkasje met stek-/zaaigrond.
2 zaden van de Jacaranda Mimosifolia, 2 van de Cupressus Arizonica en 2 van de Pinus Aristrata.
Ik dacht ik doe er niet al teveel tegelijk voordat ik enorm veel stekjes heb en geen ruimte om ze ergens neer te zetten.

Ik zou er een foto van kunnen maken maar meer dan een bak met grond zie je toch niet.
Komt wel als er wat boven de grond komt.
pi_100361050
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 17:22 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb vandaag trouwens eindelijk m'n zaden geplant in een klein kweekkasje met stek-/zaaigrond.
2 zaden van de Jacaranda Mimosifolia, 2 van de Cupressus Arizonica en 2 van de Pinus Aristrata.
Ik dacht ik doe er niet al teveel tegelijk voordat ik enorm veel stekjes heb en geen ruimte om ze ergens neer te zetten.

Ik zou er een foto van kunnen maken maar meer dan een bak met grond zie je toch niet.
Komt wel als er wat boven de grond komt.
Heb je deze niet hoeven te stratificeren dan? :o.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:08:36 #165
45 SiGNe
pi_100361707
Die Jacaranda misschien maar dat weet ik niet zeker, die zaden heb ik van een vriend gekregen die in Nepal was geweest.
De Pinus en Cipres hoefden volgens de info die ik erbij kreeg van bonsaishop niet gestratificeerd te worden:
quote:
Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
Ik heb zelf alleen nog zaden van de Pinus Cembra dus die moeten tot ergens volgend jaar wachten voor ze te zaaien zijn.

Edit: zo te zien hoeven Jacarandazaden niet gestratificeerd te worden, wel gescarificeerd (schil om het zaadje iets insnijden of kraken) en 24 uur weken. (beiden niet gedaan)
En het kan 2 maanden duren voor het gaat groeien.

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 05-08-2011 18:18:16 ]
pi_100364681
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:45 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Kan prima, ik weet niet of die verder ook winterhard zijn maar evt. zou je 'm 's winters in een kas kunnen zetten. (binnen in de woonkamer is vaak te warm voor bomen waardoor ze 's winters gaan uitlopen terwijl ze dan rust nodig hebben, is beter voor de conditie van de boom)

Er zijn trouwens ook mensen die ook van andere vruchtenbomen een bonsai maken, een appel of perzikboompje bijvoorbeeld.
(de vruchten haal je er af voor die gaan groeien, die worden namelijk niet veel kleiner en dit kost de boom namelijk flink wat energie die je voor de blad- en de takkengroei wil hebben. Je laat hoogstens 1 vrucht aan de boom zitten)
In de winter heb ik het rond de 14 graden in de woonkamer... Is dat ook te warm? Ik zit namelijk in een klein flatje.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:57:18 #167
45 SiGNe
pi_100366004
14 graden is niet te warm denk ik.. in elk geval te koud voor jezelf ;)
Maar anders even googlen, misschien dat ie wel tegen lichte vorst kan bijv.
Over die Jacaranda vond ik bijvoorbeeld dat ie tot -3 graden kan
pi_100375597
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:57 schreef SiGNe het volgende:
14 graden is niet te warm denk ik.. in elk geval te koud voor jezelf ;)
Maar anders even googlen, misschien dat ie wel tegen lichte vorst kan bijv.
Over die Jacaranda vond ik bijvoorbeeld dat ie tot -3 graden kan
Mijn voordeel is dat ik vrijwel geen kou voel, dus ben ik gezegend met een lage energie rekening. :)

Maargoed, ik woon in apeldoorn, is er een kweker in de buurt die jullie me kunnen aanraden?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 03:07:05 #169
45 SiGNe
pi_100382809
http://www.bonsaiverenigingapeldoorn.nl/ volgens google, hoe dichtbij wil je het hebben? ;)
Verder is google sowieso handig.

Ik kom er verder niet uit de buurt, ik woon in Zeist dus ik kan je niet aan een lokale kweker helpen, wel aan online bonsaishops die je in de nieuwe OP kan vinden.
Enige nadeel is dat je geen keus hebt in de vorm, dat wordt voor je gekozen maar verder is de levering altijd snel en zijn de bomen goed verpakt en een prima kwaliteit.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 08:50:03 #170
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100384086
@blessed19. Kersenbomen en dergelijke hebben in de winter een zogenaamde "koude periode "nodig. Dit betekend een periode met lage temperaturen en vrijwel geen licht, aangezien de bomen geen bladeren hebben. Mocht je beschikken over een tuin of balkon, dan zijn de loofbomen nog wel buiten te houden. Je huiskamer met 14 graden is helaas te warm voor deze bomen in de winter. Sowieso moet je geen bonsai binnen willen houden, je gaat er niet lang plezier van hebben.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:45:38 #171
45 SiGNe
pi_100388051
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 08:50 schreef LordofLeaves het volgende:
Sowieso moet je geen bonsai binnen willen houden, je gaat er niet lang plezier van hebben.
Zelfs binnenbonsai moeten in ek geval 's zomers buiten staan.
Binnen is het inderdaad vaak te warm en de lucht is er vaak ook te droog.
pi_100390000
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 08:50 schreef LordofLeaves het volgende:
@blessed19. Kersenbomen en dergelijke hebben in de winter een zogenaamde "koude periode "nodig. Dit betekend een periode met lage temperaturen en vrijwel geen licht, aangezien de bomen geen bladeren hebben. Mocht je beschikken over een tuin of balkon, dan zijn de loofbomen nog wel buiten te houden. Je huiskamer met 14 graden is helaas te warm voor deze bomen in de winter. Sowieso moet je geen bonsai binnen willen houden, je gaat er niet lang plezier van hebben.
Wat is dan een goede temp voor in de winter? Signe zegt dat 14 ggraden niet te warm is, terwijl jij wat anders verkondigd. Balkon heb ik, maargoed. De laatste 2 winters waren behoordlijk streng en laat. Ik ben bang dat zo'n boompje dat niet zal overleven...

Van de week eens kjken naar wat kwekers in de buut, ben benieuwd. :)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 16:02:48 #173
45 SiGNe
pi_100392975
Naja, ik weet het niet zeker, 14 graden is opzich een lente temperatuurtje, kan me voorstelen dat je boom daardoor gaat uitlopen omdat ie denkt dat het lente is.
Voor een korte periode (1 á 2dagen) zou het denk ik wel moeten kunnen dus wat dat betreft zou ik 'm alleen naar binnen doen op de echt heel erg koude dagen, evt in de schuur zetten (al is het daar natuurlijk donker, ik heb zelf nog een 400watt lamp over van een vorig "experimentje" ;) dus voor mij is dat gelukkig een kleiner probleem.)

Ik heb sowieso minder verstand van loofbomen, ik heb voornamelijk Dennen, Larixen en Jeneverbessen en die zijn een stuk beter tegen de vorst bestand.
(Alleen met die Larixen wil ik nog weleens in "paniek" raken omdat die een meester zijn in het dood spelen, in de lente komen er pas weer naalden aan en zie je pas dat er niets aan de hand was)
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 16:31:58 #174
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100393750
@blessed19. SIGNe heeft inderdaad wel een punt, maar deze is meer toepasbaar op tropische en sub tropische bomen. Een Ficus bijvoorbeeld vind een rustperiode met een temperatuur van 14 graden heel goed, terwijl een eik bij 14 graden geen rust kan vinden. Net als een kersenboom hebben de loofbomen die hier in ons klimaat voorkomen een echte rustperiode nodig met zelfs een paar nachten van lichte vorst. Hierdoor word de sapstroom minder en laat de boom zijn bladeren vallen en neemt een welverdiende rust. Ontneem je deze bomen de rustperiode, dan krijg je een boom dat steeds meer zal verzwakken en uiteindelijk het loodje zal leggen.

Mocht je alsnog een kersenboom willen nemen als bonsai, neem dan de Prunus incisa ‘Kojou-no-mai’. Deze heeft kleine bladeren met witte/roze bloemetjes.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:05:27 #175
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_100421566
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 16:31 schreef LordofLeaves het volgende:
@blessed19. SIGNe heeft inderdaad wel een punt, maar deze is meer toepasbaar op tropische en sub tropische bomen. Een Ficus bijvoorbeeld vind een rustperiode met een temperatuur van 14 graden heel goed, terwijl een eik bij 14 graden geen rust kan vinden. Net als een kersenboom hebben de loofbomen die hier in ons klimaat voorkomen een echte rustperiode nodig met zelfs een paar nachten van lichte vorst. Hierdoor word de sapstroom minder en laat de boom zijn bladeren vallen en neemt een welverdiende rust. Ontneem je deze bomen de rustperiode, dan krijg je een boom dat steeds meer zal verzwakken en uiteindelijk het loodje zal leggen.

Mocht je alsnog een kersenboom willen nemen als bonsai, neem dan de Prunus incisa ‘Kojou-no-mai’. Deze heeft kleine bladeren met witte/roze bloemetjes.
oke cool, wist ik niet, weer wat geleerd
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:48:08 #176
45 SiGNe
pi_100557165
A.S. zondag de 14e is er in Zeist een Japanse dag..
http://www.cultuurzeist.nl/japanse-cultuur
Schijnen ze al 2 keer eerder gedqaan te hebben, wist ik niet.

Lijkt me wel tof, Bonsai vereniging Midden Nederland komt er ook dus die kan ik dan mooi de oren van de kop vragen :P
Kaligraferen lijkt me ook wel leuk om te doen en een showtje met Taiko drums en een bamboefluit is ook gaaf :)

Ik vraag me trouwens af of ik een of twee pre-bonsai + materiaal mee kan nemen zodat ik die daar met hulp van een ervaren Bonsaika kan vormen... :?

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 10-08-2011 16:53:56 ]
  woensdag 10 augustus 2011 @ 18:40:39 #177
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100561189
Klinkt leuk, je moet zeker twee pré bonsai meenemen. :)
Je kunt altijd proberen nietwaar? En vraag de mensen van die bonsai vereniging maar het hemd van het lijf. Ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 19:00:28 #178
45 SiGNe
pi_100561929
Straks maar even mailen naar die vereniging of dat wel op prijs wordt gesteld, scheelt mij evt. ook sjouwen en slepen als ik het vantevoren weet. :)
Ik heb hier nog 3 pre-bonsai staan trouwens, 1 Pinus Mugo Humpy, 1 Cedrus Libani "Glauca" en 1 Larix Laricina.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 19:49:17 #179
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_100563692
misschien dat ik ook nog even langsga
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:39:30 #180
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100610203
Moet je zeker doen. Wie weet steek je het 1 of ander op dat je weer hier kunt delen.

Nu iets anders. Ik kwam per toeval een Chinees iepje tegen van 10 cm hoog. Even leuk om mee te spelen, terwijl de andere bomen genieten van hun groei in de volle grond.

De laatste foto is van na de eerste verpotting en grove snoei. De eerste en tweede na nog meer snoei.

donderdag 11 augustus 2011 @ 22:17:18 #181
45 SiGNe
pi_100620613
Waar kom je zo'n iep dan "toevallig" tegen? of had je er nog een paar staan met als doel er bonsai van te maken?
Eerste vorming ziet er in elk geval al best goed uit denk ik (ik weet natuurlijk niet hoe ie ervoor uit zag)
Misschien kan ik bij een boom van mij ook de bovenkant eraf halen en hopen dat eronder wat meer takken gaan komen.
Die larix die ik heb zou op die manier misschien wel mooi kunnen worden., heb daar nog niet veel mee gedaan omdat ik nog niet weet hoe ik die moet vormen.

Over vormen gesproken, op internet zie je weleens plaatjes van "virtuele" bomen (foto van een bonsai die bewerkt is om een indruk te geven hoe de boom er in de toekomst uit gaat zien).
Ik vraag me af of die gewoon met photoshop bewerkt zijn of zijn er ook speciale programma's voor die dat karwei een stuk makkelijker maken?
Ik kan redelijk overweg met paintshop pro maar een foto op zo'n manier bewerken lukt me niet.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50:52 #182
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100631450
Toeval betekend voor mij een kamerplant zoeken en dit boompje tegenkomen bij de lokale Intratuin. Geen goede plek om bonsai te zoeken, maar goed. Mocht het boompje alle ingrepen overleven, dan krijgt hij in Maart een andere schaal.
Ik heb alleen de grote stomp verwijderd op de derde foto om de boom meer tapsheid te geven. Bij je Larix kan je inderdaad een deel van de top verwijderen om zo onder meer te takken te krijgen. Ik weet niet of Larix heel erg snel gaat uitlopen op oud hout, maar dat zul je zelf wel goed weten.

Bomen voller maken met behulp van de virtuele wereld, gebeurt gewoon met Photoshop. Altijd handig om een toekomstbeeld te maken, zelf pas ik het niet toe. Kan totaal niet met zulke programma's overweg. Met Paintshop pro moet het ook wel lukken, lijkt me.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:00:50 #183
45 SiGNe
pi_100673490
Kreeg vandaag een mailtje terug:
quote:
Natuurlijk bent u welkom met uw bomen.
We kunnen uw bomen samen met u bekijken en dan aangeven wat voor opties er zijn wat betreft de vorming.
Het meenemen van potten en akadama is niet nodig aangezien de bomen in dit jaargetijde niet verpot mogen worden.

Vriendelijke groet,
Bob van ruitenbeek
^O^

Wel jammer dat het morgen niet echt denderend weer wordt maar als je iemand met een Ceder ziet lopen, grote kans dat ik dat ben.
Misschien dat ik m'n Larix ook meeneem aangezien ik met die ook nog niet echt een vorm in m'n hoofd heb zitten.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:52:44 #184
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100676700
You lucky bastard! :) Ik verwacht een hoop leuke foto's als de bomen mogelijk weer opnieuw zijn gevormd! Haha. :Y
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:57:25 #185
45 SiGNe
pi_100680454
Dat komt wel goed, ik zal ook foto's van de stand maken..
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:58:22 #186
45 SiGNe
pi_100718839
Zo, ben weer terug.
Zonder tips over de vorming helaas, wel met de tip om ze te verpotten van de lente.
Ten eerste kunnen ze beter op Akadama staan (ook als ze nog in training zijn) ten tweede moeten ze in een grotere pot of volle grond (wordt lastig op m'n balkon) zodat de stam nog meer kan groeien.
Ook moeten ze bovenin in elk geval gesnoeid worden voor takverbreding aan de onderkant.
En die Larix is niet een speciaal ras met gekrulde naalden, dat komt door voedinggebrek of ziekte.
Ik heb ook nog veel meer tips gekregen om op te letten, ben er denk ik wel wat mee opgeschoten.
oa. dat je bij stamverdikking best takken aan de bovenkant ook weg kan snoeien zolang je maar 1 tak laat staan die je flink laat uitlopen.
Doordat de boom nog veel sap naar boven moet laten lopen wordt de stam automatisch ook dikker.
Die lange tak haal je eraf als de stam dik genoeg is.

Verder ga ik denk ik wel lid worden van die bonsaivereniging of in elk geval een keertje kijken voor wat tips en een cursus want ik denk dat ik wel meer kan met m'n bomen maar ik loop nu tegen een muur van onkunde op.

sfeerimpressie:

Prachtige Pinus Parviflora

Jeneverbes links is ooit in een vuilnisbak gevonden

Mooie handgemaakte pot

Esdoorn van 100 jaar oud met erg mooie stam en wortelvoet in handgemaakte pot van een beroemde Japanse pottenbakker.

4 stadia van het snoeien, links is uitgangsmateriaal (kostte ook al ¤450!) 2e stadium is grove snoei, 3e stadium is loofsnoei 4e stadium is fijne takkensnoei.
Kan in 4 jaar tijd en het laatste boompje doet mee aan een wedstrijd binnenkort.

Loofsnoei + mooie zwarte den (twee naalden-den)

degene waar ik mee heb gesproken, bezig met het fijn bedraden van een Jeneverbes.
Het gebruikte draad is overigens wel heel erg fijn, zo dun had ik het nog niet gezien in diverse shops.

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2011 17:09:11 ]
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:27:35 #187
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100727107
Houdt met de akadama wel rekening dat je de hardgebakken versie koopt. De goedkope akadama valt na één vorstperiode als stof uit elkaar en blokkeert je water afvoer en lucht toevoer. Verder moet je uit de gehele kluit alle oude aarde verwijderen. Dit is een rot klusje, maar dan ben je verzekerd van een goed bonsai substraat. Ik gebruik zelf nog een klein beetje coco peat in de akadama als organische toevoeging en om meer vocht vast te houden. Maar er zijn alternatieven voor hard gebakken akadama. Ik gebruik een combinatie van akadama en seramis. Alleen de kleur van seramis is verschrikkelijk, dat moet je een beetje maskeren. Komend voorjaar ga ik de seramis vervangen voor chabasai.

Je kan ook meteen je bemesting aanpassen. Van potgrond ben je niet meer afhankelijk. Ik bemest van eind Maart tot begin Oktober elke 2 weken 4 keer de toegestaande hoeveelheid vloeibare mest. Ook geef ik elke dag flink water om zo de overbodige zouten uit de bodem te spoelen. Dit is nou het mooie aan het werken met akadama, haha. :)

Gave foto's trouwens. Mooie stoere Juniperus en japanse esdoorn! _O_
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:40:24 #188
45 SiGNe
pi_100736098
Het is op de foto niet goed te zien maar die esdoorn heeft een stam ter dikte van een kinderarm.
Wortelvoet was ook erg mooi helemaal rondom.
Die tip kreeg ik ook nog, als je een boom ziet met zo'n wortelvoet: meteen kopen.

En wat ik als kant en klare prachtige bonsai zie bij Lodder vinden zij leuk uitgangsmateriaal en noemen zij pre-bonsai.
Ze denken een stapje verder dan ik.

[ Bericht 26% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2011 22:48:03 ]
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:38:49 #189
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100770139
Maar wat is bij Lodder voor een " lage " prijs nou geen pré bonsai? Dan moet je daar wel erg diep in de buidel tasten om ergens in de kassen daar een complete bonsai aan te schaffen. Maar zeg nou zelf, een pré bonsai is toch veel leuker om mee te werken dan een bonsai dat in feite al af is? Je kunt er een hoop creativiteit in kwijt. En dat fijne draad, tja. Ik koop het altijd bij de plaatselijke bouwmarkt of ik gebruik groen, geplastificeerd draad. Werkt net zo goed en valt nauwelijks op.

Esdoorns met zo'n wortelvoet zijn wel erg zeldzaam om te vinden hoor. Vaak gaat het om jonge bomen waarvan de nebari keurig word gespreid voordat de boom voor een aantal lange jaren de volle grond in gaat. Desalniettemin blijft het prachtig om te zien, hoewel ik niet echt een esdoorn liefhebber ben. Alleen de Acer Buergerianum wilde ik nog weleens in de collectie hebben, maar daar hield het ook mee op.
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:25:34 #190
45 SiGNe
pi_100772003
Zelfs bonsai die wij als klaar zien zien ze als pre-bonsai met nog genoeg mogelijkheden.
Bij Lodder is alles dus eigenlijk pre-bonsai, behalve de Bonsai in de studio zelf (maar daarvan is de goedkoopste al ¤1500,-)
In elk geval werken ze meestal met bomen die een stuk ouder zijn dan 20-30 jaar.
Maar goed, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat jongere bomen ook niet leuk zijn om mee te werken.
Voor de Jeneverbes die ik laatst had gekocht, waarvan ik dacht dat die al redelijk af was, zijn er dus in elk geval nog mogelijkheden zat voor een nog mooiere vormgeving.

Die gozer op de laatste foto heeft overigens de Noelandertrofee 2011 voor beste shohin opstelling gewonnen (http://www.bonsaiassociation.be/nl/gallery.php 3e plaatje), hij is 6 jaar geleden begonnen met bonsai dus ook vooronszelf zijn er mogelijkheden genoeg voor (geestelijke) groei ;)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 01:23:55 #191
45 SiGNe
pi_100791398
Ik kwam nog een beknopte jaarkalender tegen waarin ongeveer wordt aangegeven wat je in wel seizoen kan doen.
Misschien handig voor in de OP

Jaarkalender
januari
• let op de buitentemperatuur
• binnenbomen verpotten
februari
• vroege bloeiers verpotten
(als het niet vriest)
maart
• verpotten
• sommige fotograferen
april
• laatste bomen verpotten
• naar de uitlopende bomen kijken
mei
• genieten van de bloeiende bomen
• bomen mesten
• 1e snoei
juni
• bladsnoei
• vormsnoei
juli
• grove snoei esdoorns
• vormsnoei
• vakantie (zonde)
augustus
• laatste snoeibeurten
september
• starten met mest 0-10-10
• niet meer snoeien
oktober
• mesten met 0-10-10
• genieten van de herfstkleuren
november
• plannen maken en schetsen
• buitentemperatuur beneden de 10 graden C stoppen met 0-10-10
december
• grove snoei fruitbomen
• administratie bijwerken
• bij strenge (-7) vorst bomen in de winterberging

(0-10-10 staat voor het percentage (N)stikstof, (P)fosfor, (K)kalium in de voeding.)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 16-08-2011 01:42:36 ]
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:07:02 #192
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100796107
Lijst ziet er goed uit. Goed idee voor de op. :)

Ik snap best daar ze daar werken op bomen van 20-30 jaar oud, maar hoe groot is de kans dat wij daar zelf aan kunnen komen? Je zult toch al snel bij boom kwekerijen moeten kijken en ik zie mezelf geen boom afzagen van een dikke 3 meter hoog tot een stamhoogte van minimaal een halve meter, dat is wel erg zonde. Plus moet de wortelvoet dan ook erg mooi zijn.. Ik vrees dat ik het bij pré bonsai moet houden... Niet dat daar wat mis mee is, heb toch alleen maar ruimte voor shohin bonsai. :)

!500 euro voor redelijk start materiaal... Nee, dank je. Zo gek hoeft het ook niet te worden.Duurste bonsai die ik ooit heb gekocht, koste 45 euro en dat vond ik al veel geld. Voor start materiaal dan. Reken maar dat die lui onderling veel aan ruil doen. Ik krijg er vee markt ideeën bij. ;)
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:08:55 #193
45 SiGNe
pi_100802951
Voor mij houdt het bij ¤100 voor een boom op en dat is al heel veel.
Niet iets wat ik jaarlijks ga doen al is er natuurlijk af en toe wel ruimte voor een nieuwe boom.
En een grote boom halen is voor mij ook geen optie, ik zou niet weten hoe ik die zou moeten stijlen en vormen.
Met een kleine boom kan je nog het een en ander buigen, geen idee hoe zij dat met grote bomen doen.

Binnen de vereniging wordt volgens mij redelijk wat geruild en overgekocht (evt. met bijbetaling?) inderdaad
Wel een handige manier om veel variatie in je bomen te krijgen.

edit: Ik kom er net achter dat een van m'n Pinus Aristrata zaadjes (Bristlecone pine) op is gekomen!
Ik had gelezen dat dat wel 2 maanden zou kunnen duren en dat de zaden wél gestratificeerd moesten worden terwijl ik dat niet heb gedaan (zoals ook op de meegezonden instructies stond).
Maar gaat goed dus in elk geval, nog 5 zaden te gaan (1 pinus aristrata, 2 cupressus arizonica en 2 Jaracanda mimosifolia)

[ Bericht 27% gewijzigd door SiGNe op 16-08-2011 14:08:21 ]
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:45:47 #194
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100825546
Fijn om te lezen dat de zaden van de den al opkomen. Ik had nog nooit van deze boomsoorten gehoord. Hopelijk kun je er binnen 5 jaar iets leuks van maken. Mogelijk al een idee?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:55:29 #195
45 SiGNe
pi_100826139
Idee heb ik nog niet echt, daarvoor moet ik me laten leiden door de vorm van de boom over een paar jaar en ook foto's van volwassen bomen in de natuur zien.
Mooiste is om 'm een zo natuurlijk mogelijke vorm te geven.
Of misschien dat ie er met veel bochten in de takken ook mooi uitziet, met Jin en Shari.
De naalden zien er in elk geval mooi uit bij dit type dus het zal er al snel redelijk mooi uitzien hoop ik.

Liefst wil ik er eigenlijk een stap verder mee gaan dan dat ik tot nu toe gedaan heb maar dat zal nog erg lang duren.
Een kleine shohin stijl boom zal denk ik sneller resultaat opleveren maar door de kleine maat kan je er ook weer minder extreem mee vormen.

Ik wil ook cursussen en workshops gaan volgen zodat ik ook een beetje leer hoe ik wat moet doen en wanneer ik dat moet doen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 18:07:17 #196
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100861491
Workshops is een hele goede. Misschien moet je bij een bonsai vereniging gaan. Die zijn er in NL genoeg.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 18:51:04 #197
45 SiGNe
pi_100863015
Dichtbijzijnde is in Amersfoort (en cursussen in Baarn) dat is van de bonsaivereniging Midden Nederland die ook in Zeist op dat standje aanwezig waren.
Verder heb je ook cursussen bij Lodder maar die zijn een stuk duurder. (¤150 voor een paar zaterdagen incl boom (5 dacht ik) bij Lodder, ¤50 voor 5 zaterdagen bij de bonsaivereniging en da's ook incl boom.. van Lodder)
Misschien dat ze bij Lodder met duurder startmateriaal beginnen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 20:34:07 #198
45 SiGNe
pi_100867660
Ik zat even een foldertje van de Nederlandse Bonsai Vereniging door te nemen en zag ook een advertentie van een tijdschrift, bonsaieurope.com (linkt door naar http://www.bonsaifocus.com/ ) en daar zag ik dat ze ook een webshop hebben met boompjes.. erg mooie boompjes zelfs.
Er zitten erg dure bomen tussen maar ik zag voor +/-50 euro ook erg mooie Pinus Thunberghii en Pinus parviflora boompjes staan, erg mooi voorgevormd ook.
Ook hebben ze voor die prijs een leuk esdoornbosje en andere mooie bomen..
Ziet er goed uit in elk geval en zo te zien krijg je ook daadwerkelijk de boom die op de foto staat.

Overigens zag ik dat ze daar ook N-P-K 0-10-10 mest hebben, goed voor de bomen om ze voor de winter af te harden.

[ Bericht 10% gewijzigd door SiGNe op 17-08-2011 23:53:45 ]
  donderdag 18 augustus 2011 @ 17:55:48 #199
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100903543
Bonsaieurope kende ik wel. Erg duur tijdschrift, maar staan altijd wel mooie artikelen in. Gooi de links maar in de op. Altijd handig. Bonsaifocus zag er ook prima uit. Ben benieuwd of ze voor die prijzen ook daadwerkelijk de bomen sturen die op de site staan.

De 0-10-10 mest is niets meer dan een commercieel uitmelkertje op de bonsaimarkt. Ga eens kijken bij je tuincentrum voor cactusmest of voor coniferen. Samenstelling is vrijwel identiek, maar veel goedkoper.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 18:08:41 #200
45 SiGNe
pi_100903935
Ook een goede tip, als we geld kunnen besparen is dat altijd de moeite waard. :)
Ik wilde er in elk geval een accentplantje gaan bestellen, ik zag dat ze mini-bamboe hebben en da's wel geinig.
Dun draad heb ik ook nog nodig.
En als ik dan toch al aan het bestellen ben.. misschien dat ik er een leuke bonsai bij doe, de vormen zijn in elk geval al erg mooi voor die prijs.

Wat vinden jullie trouwens het leukste product?
Voor mij is dat Crean Mate, alleen om de naam :D
pi_100911545
Vandaag maar eens wat stekjes gemaakt van de "Crassula Sarcocaulis" uit de tuin, wortelt erg snel en groeit ook nog eens redelijk snel volgensmij.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:06:27 #202
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_100929139
@SIGNe, die naam is briljant. Wat is het eigenlijk?
@Martijn93. Kom maar op met foto's van de stekken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')